Horen en zien Dagboek van een afperser Agenda voor Haarlem NTB trachtte uitverkocht jazz concert te verhinderen Professor Doka en Robotto Modern Jazz Quartet komt week later SLOT DEFECT? Renault ZATERDAG 17 OKTOBER 1959 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Knap samengestelde documentaire De radio geeft zondag T el evisie pro gramma De radio geeft maandag Alle Amerikaanse quizes worden geschrapt Schooltelevisie Cabaretcursus onder leiding van C. Lemaire „Goede onbekenden" in Dordrecht geopend Europese Parlementaire Commissie bij Hoogovens v.a. f 74.50 DOOR PIERRE NORO GARAGE „DEN HOUT" Fa. C. A. HARDEBELT Fa. FLINTERMAN De documentaire „Het geestelijk ge stoorde kind", die werd samengesteld in samenwerking met VPRO en KRO, was gisteravond de hoofdschotel van het televisieprogramma, en het was een goed bereide schotel, want ruim een uur heeft men geboeid kunnen kijken en luisteren naar wat deskundigen over deze zo ge dupeerde kinderen vertelden. Vooral ge neesheer-directeur van het tehuis „Maria Roepaan" uit Ottersum gaf een verhelde rend betoog, dat hij met filmfragmenten illustreerde, fragmenten die voor zich spraken. Daarvoor had de redactieleider van dit programma, dr. A. C. van Swol. de kijkers met „Het geestelijk gestoorde kind" geconfronteerd, door de heer en mevrouw Hendriks, die zelf een niet normaal kind hebben, te laten vertellen wat ze allemaal gedaan hadden om hun zoon toch een zo gunstig mogelijke plaats in het dagelijks leven te laten innemen. Bij al dat sombere wat de kijkers gisteravond kregen voor geschoteld. was er toch ook een lichtpunt je. namelijk toen 4 zuster uit verschillende tehuizen hun ervaringen met de kinderen vertelden, want hieruit bleek duidelijk dat deze kinderen, wanneer ze eenmaal in een tehuis zijn opgenomen, in een plaats dus, waar ze zich vrijer kunnen bewegen, vaak vrolijke kinderen zijn met een groot ge voel voor humor. Ds. H. Faber en pater Leopold Verhagen gaven tot slot hun visie op het probleem vanuit de christelijke levensovertuiging. Zij waren het en ondanks de verschillen in formulering, samen over eens, dat alle mensen, onge acht hun hoedanigheden, zijn in Gods Beeldschermer Advertentie N.V. MIJ „HOLSTER" - OVERVEEN Tel. K 2500 - 60002, 57290 en 57833 Centrale verwarming Airconditioning Aut. oliestook HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 Convent v. Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Geestelijke liederen. IKOR: 10.00 Oud-Kath. mis. 11.30 Vra- genbeantw. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. NCRV: 12.00 Gram. KRO: 12.15 Actuele ge- loofsproblemen, caus. 12.30 Strijkork. 12.55 Act. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, caus 13.10 De Wadders. hoorspel. 13.30 Koorzang. 14.00 Voor de kinderen. 14.40 Viool en piano. 15.00 Dank woord op Wereldmissiedag. 15.10 Gram. 15.25 Ra- dio-philharm.sextet. 16.00 Sport. 16.30 De Profeet van de nabijheid Gods, caus. Convent van Ker ken: 17.00 Geref. kerkdienst. 18.15 Voor de jeugd. NCRV: 18.30 Gram. 18.35 Vocaal ens., ork. en sol. 10.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Koorzang. 19.30 Doe aan mij een teken ten goede, causerie. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 De Katholiek en zijn gemeen schap, caus. 20.15 Zang. 20.45 U bent toch ook van de partij?, caus. 20.55 Promenade-ork. en sol. 21.20 Stad zonder ogen, hoorsp. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Rep. herdenking Peerke Donders. 23.00 Religieuze muz. 23.55—24.00 HILVERSUM n. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Voor het olatteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven toespr. 10.00 Radio-filharm.ork. 10.30 Gevar. Jrogr. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspie- el. 12.35 Orgelspel. 13.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 13.07 De toestand in de wereld, caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. voor de strijdkrach ten. 14.00 Boekbespr. 14.30 Samson, oratorium. 15.35 Toneelbeschouwing. 15.50 Lichte muz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gevar. progr. 17.30 Het huis met de gekroonde karnton, hoorspel. 17.o0 Nieuws, sportuitsl. en sportjournaal. VPRO: 18.30 Jeugdkerkd. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De open deur. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.35 Paul Vlaanderen en het Conrad-mysterie, hoorsp. 21.20 Hoornensemble. 21.35 Cabaret. 22.lo Act 22.30 Nieuws. 22.40 Piano-improvisaties. 23.05 Sportuitsl. 23.10 New York calling. 23.15 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245 m. 9.30 ds. J. C. Brussaard van Oegstgeest. 11.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uitz. van de dienst voor belangstellenden gehouden op 11 okt. om 7.30 uur). 3.30 ds. G. Toornvliet. BRUSSEL. 324 m. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber 12.34 Amus.muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en belcantoconc. 15.30 Pianospel. 15,45 Sportrep. 17.00 Sport en Nieuws. 17.05 Lichtee muziek. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Gram. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Gevarieerd progr. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. VOOR ZONDAG KRO: 20.00 Amsterdams Kunstmaandorkest en solist. Gezamenlijk progr. AVRO, KRO, VARA en VPRO: 20.35 Rep. Europese gymnastiekkampioen- schappen. KRO: 21.00 „Dat weekend bij oom Ar thur", TV-spel. Gezamenlijk progr. AVRO, KRO. VARA en VPRO: 22.15 Sportactualiteiten. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gevar. muziek. 11.30 De zevenklapper, 11.55 Viool, tenor en piano. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Musette-ens. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gevar. progr. 15.45 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Holland Fes tival 1959: Strijkkwart. 16.50 Gram. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings uitzending: Rijksdelen Overzee: Nieuw Guinea's bodem, door prof. dr. F. A. van Baren. 18.00 Or gelspel. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. caus. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muziek. 20.15 Dekblad eerste soort, hoorsp. 21.00 Gram. 21.20 kinderkoren. 22.00 Par lementair comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Orkestmuz. 23.40 Gram. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. Daarna: Hammondoreglspel. 8.35 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.15 Voordr. 11.35 Viool en piano. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het plat teland. 12.38 Pianoduo. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor dem iddenstand. 13.20 Lichte muz. 13.45 Wikken en wegen, caus. 14.00 Kamermuz. 14.40 Dit is uw leven. 15.35 Gram. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.45 Lichte muziek. 17.00 Gram. 17.35. Hammondorgel en zang. 17.50 Mil. comment. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muz. 18.50 Open baar kunstbezit 19.00 Parlementair overzicht. 19.15 Regeringsuitz.: De stichting bevordering bescher ming bevolking vraagt de aandacht van de Ne derlandse noodwacht. Tom Lodewijk, hoofd afd. publiciteit, spreekt over het ortderwerp „Don Quichotte". 19.30 Gevar. progr. 20700 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.25 Cabaret. 21.55 Marimba. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 23.55— 24.00 Nieuws BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.34 Voor de landbouwers. 13.42 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Lichte muziek. 14.00 Schoolradio. 15.45 Pianorecital. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Franse les. 18.00 Pianospel. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Ork.- conc, koor en sol. 20.45 Kunstkalcidoscoop. 21.00 Ork.conc.. koor en sol. (verv.). 22.00 Nieuws 22.15 Amus.muz. 22.45 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. (Van onze Amsterdamse redacteur) De affaire-Blokker, waarin de Neder landse Toonkunstenaars Bond vergeefs heeft getracht buitenlandse orkesten te weren en waarbij deze bond zich bij jazz liefhebbers zeer onpopulair heeft ge maakt, heeft een staartje gekregen. De N.T.B. heeft getracht het concert van the Modern Jazz Quartet, dat morgen in het Amsterdamse Concertgebouw zou plaatshebben en waarvoor de zaal reeds weken geleden geheel was uitverkocht, te doen afgelasten. De intrige, die via een Amerikaanse zusterorganisatie, de Ame rican Federation of Musicians, is gespeeld, is in zoverre mislukt, dat het concert een week is uitgesteld. The Modern Jazz Quar tet komt toch naar Amsterdam, maar nu zaterdag 24 oktober. Dit is een nieuwe fase in de verbeten strijd, die de N.T.B. voert tegen een van Europa's meest vooraanstaande theater ondernemers, de heer Lou van Rees in Amsterdam, waarbij als achtergrond de machtsstrijd tussen de N.T.B. en het rijks arbeidsbureau in Den Haag, dat de werk vergunningen verleent aan buitenlandse musici, niet uit het oog mag worden ver loren. Lou van Rees, zo zegt de vakbond, is een „zwarte" bemiddelaar. Sinds de jaren twintig is het beroep van impressario bij de wet verboden. De zogenaamde uitster vingsregeling heeft het mogelijk gemaakt, dat een aantal van deze bemiddelaars in artiesten, die destijds hierin hun bestaan hadden opgebouwd, hun bedrijf konden voortzetten. Zo kent Nederland thans nog een vijftal officieel erkende impresario's, maar Nederland telt ook vele tientallen theaterbureaus, die voor het instituut van impresario's in de plaats zijn getreden. Dit is de N.T.B. een doorn in het oog. Het stelt zich op het standpunt, dat de bemiddeling van artiesten thuishoort bij de vakbond. Lou van Rees bestrijdt, dat hij een „zwarte bemiddelaar" zou zijn. Hij is geen theateragent, die leeft van de provi sies, die via zijn bemiddeling geplaatste musici aan hun agent betalen. De heer Van Rees is theaterondernemer en ex ploiteert voor eigen risico tournees van orkesten. Dank zij hem heeft Nederland sinds de oorlog kennis kunnen maken met vrijwel alle beroemde orkesten in de jazz- sector en hij is daarbij een belangrijke stimulans geweest voor de Nederlandse jazzorkesten. Het succes, dat Lou van Rees met zijn concerten heeft, is de N.T.B. een doorn Het C.B.S. (Columbia Broadcasting Sys tem) heeft vrijdagavond medegedeeld dat alle quizprogramma's met grote geldprij zen en kostbare cadeus zullen worden ge schrapt. President Frank Stanton ver klaarde op een bijeenkomst van t.v.-men- sen in New Orleans dat radio en televisie best in staat zijn zelf schoon schip te ma ken. Zoals bekend 'stélt een' commissie iiit het Amerikaanse congres momenteel een onderzoek in naar zwendel bij prijsuitrei king. Talrijke deelnemers aan quizes zou den van te voren inzage hebben gekregen in de vragen, en in sommige gevallen ook van de antwoorden. Zo mogelijk zal in 1960 nog worden be gonnen met een aantal schooltelevisie-uit zendingen. De schooltelevisie is dezer da gen door het algemeen bestuur van de N.T.S. besproken, naar aanleiding van de voorlopige besprekingen, die hierover wa ren gevoerd in de commissie-televisie-on derwijs. In deze commissie onderzoeken N.T.S.-vertegenwoordigers van de peda gogische centrums en de Nederlandse on- derwijs-film de mogelijkheden van invoe ring van schooltelevisie. De in 1960 te hou den experimenten zullen naar de mening van de N.T.S. moeten worden voorbereid en uitgezonden in nauwe samenwerking tussen de N.T.S. en de commissie-televi- onderwijs. De vraag voor welk schooltype zal worden uitgezonden en welke vakken eventueel zullen worden behandeld is bij de commissie-televisie-onderwijs in stu die, zodat de N.T.S. hierover nog geen me dedelingen kan doen. in het oog. De bond was er dan ook als de kippen bij een tegenactie in te zet ten, toen het er lucht van kreeg, dat de heer Van Rees de Europese tournee van The Modern Jazz Quartet had geor ganiseerd. Via de Amerikaanse organisa tie van musici bereikte men een succesje, doordat de Amerikaanse bond het kwar tet verbood met Van Rees te onderhan delen. De heer Van Rees wilde de zaak toen overgeven aan een Duitse collega, maai de N.T.B. wist de Duitse bond zover te krijgen, dat de Duitse ondernemer met boycot werd gedreigd. Ten slotte heeft de Amerikaanse impresario Norman Granz de zaak in handen genomen en de N.T.B. zag geen middelen meer om dit te verhinderen. De methoden, waartoe de N.T.B. is over gegaan om het Rijksarbeidsbureau en de heer Van Rees op de knieën te krijgen, worden door de Nederlandse musici ver schillend beoordeeld. Het is ons geble ken dat de musici van enige naam geen enkel bezwaar hebben tegen de komst van buitenlandse orkesten. Immers, voor hen ligt ook het buitenland open. Onder de mid delmatige en vooral onder de zwakke mu sici echter treft men vele voorstanders aan van het weren van buitenlanders, die zij als een gevaar zien voor de Nederland se arbeidsmarkt. En er zijn er ook, die allesbehalve te spreken zijn over de in stelling van theateragenten zoals Neder land die vroeger kende en zoals het nog wel bestaat, maar die vrezen er met de bemiddeling van de vakbond zelf erger aan toe te zullen zijn. Lou van Rees, die thans in het buiten land vertoeft, zei ons onlangs: „Er is de laatste tijd een enorme vraag naar Ita liaanse orkesten; het spreekt vanzelf, dat de directies van cabarets en nachtclubs zo veel mogelijk aan die vraag van het pu bliek willen voldoen. Moet men dan maar een Nederlands ensemble nemen van mid delmatige musici, omdat de goeden onder hen lang tevoren elders verplichtingen hebben aangegaan?" Theaterondernemer en zakelijk leider van de Hoofdstad Operette heeft in dat op zicht ook minder prettige ervaringen: „Verleden jaar had ik in het -orkest van de Hoofdstad Operette een violist, die nau welijks op de naam musicus aanspraak kon maken; wij moesten hem vervangen door een man, die zijn vak wel beheerste. Toen ik dit voorjaar een orkest bij de Ita liaanse opera moest samenstellen, eiste het Arbeidsbureau, dat dit moest bestaan uit Nederlandse musici. Het arbeidsbu reau gaf me de namen van degenen, die hiervoor geschikt waren. Tot mijn verba zing stond hier ook de violist bij, die wij bij de operette niet konden handhaven." Niets wijst erop, dat de N.T.B. zijn ac ties zal staken. Reeds tijdens de pogingen om Victor Sylvester te verhinderen naar Blokker te komen, werd de methode toe gepast om een buitenlandse vakbond in dit geval de Britse maatregelen te doen nemen. Het bleek toen reeds dat in het buitenland de mening heerst, dat de N.T.B. alle Nederlandse musici vertegen woordigt." In Engeland en Amerika is im mers ook maar een vakbond. In werke lijkheid spreekt de N.T.B. namens een deel van de musici, de rooms-katholieke en de christelijke vakbond houden zich echter geheel buiten deze acties. In samenwerking met de Amsterdamse Toneelschool zal ingaande 16 november Cor Lemaire met een cursus starten, die ten doel heeft talenten op te leiden voor cabaretier, cabaretière, die tot en met maart 1960 duurt en waarvoor een auditie zal worden gehouden in het gebouw van de school. Cor Lemaire is er van overtuigd, dat het cabaret dringend jonge krachten nodig heeft en dat zeker in het oosten talent ge noeg aanwezig is. Hij verwacht veel van Oost-Nederland, waar men nog niet is aangetast door de sfeer van de grote stad, waar men de dingen al gauw „wel weet" en waar men weinig accepteert van vak mensen. Lemaire vindt dat men tegen woordig te gauw in een gespreid bedje komt en dat men het wel eens te gemak kelijk krijgt. Elk ontdekt jong talent zou in feite een start als krullejongen moeten maken om gerijpt te worden, meent hij, en het gaat bij Lemaire er vooral om de leer lingen bewust te maken van zijn persoon lijkheid. „Ik zal de cursisten in het bijzonder to nen hoe cabaret niét moet worden ge bracht. Via een bandrecorder en de les sen zal ik hen wel leren hoe het wél moet en hoe het chanson in al zijn facetten zal moeten worden bestudeerd. Er zal geen speciale nadruk worden gelegd op de mu zikale zijde van het chanson, maar er zal meer aandacht worden geschonken aan de chansonkunst, dan in het algemeen gebrui kelijk is in ons land." „De cursisten, die worden toegelaten tot de cabaret-cursus, kunnen niet deelne men aan de lessen voor de toneelschool leerlingen. Cabaret is geen toneel, al denkt men dat zo dikwijls in de kringen van outsiders", zei Lemaire, toen hij vrij dagmiddag in de Arnhemse toneelschool zijn plannen ontvouwde, Zoals bekend, heeft Cor Lemaire reeds geruime tijd ge leden in Amsterdam een cabaret-cursus geopend. Advertentie „DE SLEUTELSPECIALISr LANGS VEERSTRAAT M TEL. 11483 HAARLEM De directeur van de Dortse museums, de heer L. J. Bol, heeft de in Dordrechts Museum ingericht tentoonstelling „Goe de onbekenden", officieel geopend. De heer Bol verklaarde daarbij dat de expo sitie, die veertig werken van onbekende meesters uit de zestiende en zeventiende eeuw omvat, een bijdrage wil leveren tot de bestrijding van de blinde verering van grote namen. De tentoonstelling „Goede onbekenden" wil bewijzen dat een anoniem schilderij van goede hoedanigheid meer waarde kan hebben dan een minder geslaagd werk met de naam van een beroemde meester, waarvoor veel geld wordt neer gelegd. De nu in het Dordrechts Museum geëxposeerde werken dwingen niet bij voorbaat al tot bewondering alleen omdat ze gesigneerd zijn door bekende meesters. „Nu zal ik mijn Robotto tonen!", zei professor Doka, na zijn inleiding. Hij liep op de kist (oe, morrelde wat met de sleutel in het slot en opende het deksel. „Kom er maar uit, Robotto!", zei hij toen. Voor de verbaasde ogen der geleerde heren stapte Robotto uit de kist en kwam naast de professor staan. „Mag ik u voorstellen, herendit is Robotto, mijn metalen mens!", sprak professor Doka trots. Hij legde zijn hand op Robotto's schouder en liet hem een buiging maken; dat deed Robotto keurig netjes6869 „Wij zijn zeer onder de indruk over het geen wij vandaag bij de Hoogovens te IJmuiden hebben gezien en gehoord. Daar zijn uitstekende resultaten bereikt bij het onderzoek naar methoden om onder ande re brandwonden te bestrijden", aldus deelde vrijdagmiddag dr. Geiger, tweede voorzitter van de commissie van het Europese Parlement, die een studie- en informatiereis maakt door België, Neder land, de Duitse Bondsrepubliek, Luxem burg, Frankrijk en Italië, ons mede. Het wordt van belang geacht, dat het Europese Parlement een overzicht krijgt van de activiteiten der Hoge Autoriteit met betrekking tot de subsidiëring van het wetenschappelijk onderzoek op het gebied van hygiëne, bedrijfsveiligheid en coördi natie van de samenwerking der verschil lende onderzoek-centra in de zes landen van de gemeenschap. De commissie had in zuidelijk Neder land een bezoek aan de mijnstreken ge bracht, waar, volgens de voorzitter, even eens een uitstekende indruk was verkre gen. Men heeft nog maar een zeer klein deel van het programma afgewerkt. Na vol tooiing van de reis door de zes landen zullen de commissieleden onderling over leg plegen en daarna een uitvoerig rap port met voorstellen samenstellen, dat aan het Europese Parlement zal worden aangeboden. Dr. Bertrand, eerste voorzitter van de commissie, zal verslag uitbrengen over vraagstukken betreffende de geneeskun de en menselijke aspecten, de bedrijfsvei ligheid en het voorkomen van arbeidson gevallen. Dr. De Block is rapporteur voor de pro blemen betreffende het onderzoek op eco nomisch en technisch terrein, produktivi- teit en concentraties der werkmethoden. Ook hij verzekerde, dat bij Hoogovens IJjpuiden zeer veel is onderzocht en, voor al in de laatste jaren is bereikt. Er bestaat reeds een internationale uit wisseling van gegevens over bereikte re sultaten tussen de centra. De bedoeling is te geraken tot een daadwerkelijke samen werking. Advertentie Waarom schapen (ellen om In slaap te komen? Eenvoudiger en veel aangenamer is: ga slapen op een EPEDA matras. WageniBns A van Tuinen NV, fabrikanta van Artlfort meubelen en Epeda metr, 21. Delforge barstte in lachen uit: Ik geloof werkelijk niet dat u mij graag op het schavot zou helpen, commissaris. Ik kan niet onder woorden brengen waarom, maar ik heb alle vertrou wen in u. Het zou een ramp zijn als ik mij vergiste. Het is mij niet duidelijk wat u denkt te bereiken, maar ik sluit mij bij u aan tot op het ogenblik waarop u van mij een bekentenis verlangt van een misdaad, die ik niet heb begaan. Laten wij doorgaan. Ik begrijp dat uw opmerkingen niet ernstig gemeend waren en ik voel me hier in uw gezelschap heel wat beter dan alleen in mijn cel. Het was mijn plicht u te waarschuwen, zei mr. Beuvry narrig. Daaraan heb ik voldaan. Hij sloeg zijn armen over elkaar en deed zijn oogle den half dicht. Hij zag er uit als een martelaar. In het volgend hoofdstuk komt Vindon eindelijk tot een uiteenzetting van zijn activiteiten, zei Lheureux. Hij brengt hier de familie Rivière ter sprake. Wij zullen dit gedeelte lezen in tegenwoordigheid van juf frouw Rivière, die als getuige is opgeroepen. Delforge werd bleek en ging rechtop zitten, alsof hij een elektrische schok had gekregen. Lheureux glim lachte vaag tegen hem en drukte op het belletje voor de bode. Chantal Rivière had het mondaine kapsel achterwege gelaten en ook de sportieve, aantrekkelijke kleren, die haar zo voortreffelijk stonden ontbraken toen zij bin nenkwam. Zij had het haar in een platte wrong opge maakt en droeg een zakelijk donkerblauw mantelpak, waardoor zij deed denken aan een lerares. Deze uiter lijke verandering was geen toeval. Het was eenvoudig een uiting van goede smaak. Zij zag er nu ouder uit dan zij was, twintig jaar, en als zij al ongerust was, ver borg zij dat voortreffelijk. Haar gezicht had een ernsti ge uitdrukking, maar daarbij bleef het. Zij begroette met een enkele hoofdknik de rechter, de commissaris en de verdediger, die waren opgestaan, en zij kuste haar verloofde op de wijze die zij ongetwijfeld gewend wa ren. Hij sloeg zijn armen om haar heen. Lheureux vertelde het meisje wat men van haar ver wachtte. Zij ging naast Delforge zitten en nam zonder enig vertoon zijn hand in de hare, alsof ook dit een ge heel vanzelfsprekend gebaar was. Zij hielden eikaars handen vast, terwijl Lheureux begon aan de voorlezing van het volgende gedeelte van Vindons nagelaten werk. De feiten in grote trekken. Het was dus te Saïgon in de tijd van mijn voorspoed en mijn oppermachtige positie, dat ik kennis maakte met de achtenswaardige familie Rivière. Ik had het destijds druk met het opsporen van spion nen. Frankrijk heeft mijn speciale liefde en ik heb dit bewezen door er mij te vestigen, maar ik heb mij meer dan eens afgevraagd of er niet een zweem van waarheid schuilt in de bewering van de vijanden van het land, dat Fransen ordeloos en tuchteloos zijn, moeilijk te regeren, onvoorzichtig, hoogmoedig en walgelijk ijdel. Daarbij ook een beetje dom. En dan vooral de Fransen uit de koloniën. De Fransen in Indo-China hadden van de Franse nederlaag van 1940 niets begrepen en wezen alle verantwoordelijkheid daarvoor ook van de hand. De regering te Vichy wees hen bij alle voorkomende ge legenheden op deze nederlaag en de gevolgen ervan, maar zij praatte voor dovemansoren. Niemand te Saïgon of Ha-noi luisterde. Afgezien van enkele, zeer hooggeplaatste, funktiona- rissen, die door het heilzaam contact met de Chinese mandarijnen een zeer scherp inzicht in de situatie had den gekregen voelden en gedroegen deze koloniale Fran sen zich nog steeds als overwinnaars. En toen het land door de Japnners werd bezet, wisten zij zich niet te schikken. Zij konden hun mond niet houden, bleven zich lijdelijk verzetten. In feite gedroegen zij zich alsof zij Van de bezetting niet meer geloofden dan van een nacht merrie, waar men eens hartelijk om lacht, zodra men wakker is. Hun houding kwetste de Japanners diep. Franse eenheden verzamelden zich en vochten zich een weg naar Noord-China. Avontuurlijk aangelegde burgers voegden zich bij de troepen. De meest bruikba re werden opgeleid door de Angel-Saksen, die met de nationalistische Chinese troepen van Tsjang-Kai-Tsjek hun eigen plannen volgden, en vormden een netwerk van spionage, met als middelpunten Hong-Kong, Siam, Indonesië en andere gebieden. Zij verspreidden zich over geheel Indo-China. Over land, over zee en door de lucht werd het gebied overstroomd door een ware inva sie van wat men „ondergrondse strijdkrachten" noemt. In wezen was de actie intussen van weinig betekenis, daar geen enkele geallieerde grote mogendheid bereid was in Indo-China een campagne te beginnen. Juist dat was trouwens de reden geweest waarom Japan het ge bied meende te kunnen bezetten. Maar deze ondergrond se strijders waren enorm verbitterd. Zij leden aan de ziekte, die allen bedreigt in dit werk, en ontwikkelden alzo een hartstocht voor het spioneren als zodanig. Wij moesten krachtig optreden. Ik heb de vergeldingsmaatregelen persoonlijk in zeer sterke mate binnen de perken kunnen houden, doordat ik vrij afdoende preventieve maatregelen nam. Wij zet ten vrijwel alle Fransen, mannen, vrouwen en geestelij ken in de leeftijdsgroepen die voor ondergronds werk in aanmerking kwamen, in afgesloten en bewaakte ruimten, die men ten onrechte „concentratiekampen" noemde. Alsof zij te vergelijken vielen met het laak baar apparaat van een Hitier. Niets is minder waar. Ik kan hiervoor al dadelijk drie argumenten noemen. Een van deze verblijven was ingericht te Dalat, het meest gezochte en exclusieve ontspanningsoord in het hele Verre Oosten. De gezinnen bleven bijeen en kregen slechts opdracht hun kinderen binnen de toegewezen ruimte te houden. Voor velen was het al voldoende te bewijzen, dat zij fatsoenlijke lieden waren, om aan dit regiem te ontsnappen. Ik kan het waarlijk niet helpen, dat er zich vrijwel niemand aanmeldde. Ik kan het ook niet helpen, dat er besmettelijke ziekten uitbraken. Het is algemeen bekend dat de sterfte in dichtbevolkte ge meenschappen, vooral in oorlogstijd, altijd groter is dan elders. Globaal gezien ben ik ervan overtuigd, dat ik heel wat mensenlevens heb gered door de bepalingen betreffende het toezicht met de nodige soepelheid toe te passen. Wanneer wij deze Franse kolonialen rustig hun gang hadden laten gaan, zouden zij zich allemaal tot spionnen hebben ontwikkeld, met alle gevolgen van dien voor hun eigen veiligheid. Wij hebben hen vrijwel tot de laatste geïnterneerd. Het waren lieden die samenzwe ringen op touw zetten en deze activiteiten, dom genoeg, tevens van de daken schreeuwden. U houdt mij ten goede, dat ik u onderbreek, zei Chantal Rivière, maar ik neem aan dat het u duide lijk is, dat deze man ons niet bepaald ernstig neemt? (Wordt vervolgd) Advertentie Incl verwarming 4490,- lüli\ Voor Haarlem en omgeving Wagenweg 164-168. Haarlem, Tel. 12138-15056 Rijksstraatweg 249 Telefoon 57455 Zandvoortselaan 365 - Bentveld - Tel. 42212 Stadsschouwburg: Vandaag, zondag en maandag 20 uur: Ensemble Wim Sonne- veld met „Rim-Ram". Concertgebouw: Zondag 20 uur: Concert jeugdkoor „Inter Nos" en Leverkusener Kinderchor. Minerva Theater: Maandag 20.15 uur: Voordrachtavond Heemsteedse Kunstkring. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en don derdag 14 en 16.15 uur: „Man of the West", 18 jaar Donderdag 19 en 21.15 uur: „08/15", deel II, 18 jaar. Iedere och tend, ook zondag, 9.30, 10.30 en 11.30 uur: „Prinses bezoekt de Verenigde Staten". Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag 14, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14 en 20 uur, woensdag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Die Sünderin", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Hoe ver tel ik het mijn dochter", 18 jaar. Vandaag 23.30 uur: „Na 12 uur 's nachts", 18 jaar. Zondag 11 uur: „Vrijheren van het woud", alle leeftijden. Luxor Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maan dag tot en met woensdag 14 en 20 uur: „Draaikolk der driften", 18 jaar. Donder dag 14 en 20 uur: „Een terdoodveroordeel- de ontsnapt", 14 jaar. Minerva Theater: Vandaag en zondag 20.15 uur: „Stella's sleutel", 18 jaar. Zondag 14 en 16.15 uur en woensdag 14.30 uur: „Brokkenpiloten", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vrijdag tot en met donderdag 14, 16.15. 19 en 21.15 uur: „Anna Lucasta", 14 jaar. Zondag 11 uur: Gehei men van Oost-Afrika", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „The kid from Texas", 14 jaar. Maandag tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De wet der onderwereld", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maandag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Les cousins", 18 jaar. Zondag 11 uur: „De levensroman van Johann Strauss". Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag tot en met maandag 20 uur: „Les tri- cheurs", 18 jaar. Zondag 14.30 uur: „Bam- bi", alle leeftijden. Dinsdag en woensdag 20 uur: „Godin der liefde", 14 jaar. Don derdag 22 oktober 20 uur: „Dreiging", 18 jaar. TENTOONSTELLINGEN Bloemenheuvel (Bloemendaal): Tot 25 oktober dagelijks van 10 tot 17 uur, zon dags 14 tot 17 uur: Expositie van schil derijen, aquarellen en tekeningen van G. van Duffelen. Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Tot 8 november op werkdagen van 1117 uur: Expositie van grafieken van Appel, Bazaine, Corneille, Dubuffet, Hartung, Heyboer. Lucebert en Miro. 'J „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 november dagelijks (ook zondags) van 10 tot 22 uur: Expositie van tekenin gen van Frans Verpoorten. Museum „Het Huis Van Looy" fKamper- laan): Tot 16 november dagelijks 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. zondags 14 tol 17 uur: Jubileumexnositie leven en werk van Jacobus van Looy. Vleeshal: Vandaag en zondag van 10 tot 22 uur: Fototentoonstelling Instituut voor Arbeidersontwikkeling. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 16 oktober).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 4