Het experiment bij Kees Verwey HOUT-O-LUX Vernieuwing in werk van Otto B. de Kat door expositie bevestigd Wekelijkse Esperanto*cursus TENTOONSTELLING IN GRONINGEN DE HOUTWERF N.V. De negen Muzen Vierde les 13 'n nieuw Houtwerfproduct SMYRNA- WOL v.a. 1.95 In september ruim 7500 nieuwe woningen Album voor Hammarskjoeld De middenstand in de Stillevens van Jan van Huysum ontdekt N.O.-polder Oekrainse delegatie in Nederland Jongen dodelijk gewond bij vechtpartij in Venlo VRIJDAG 6 NOVEMBER 195 9 KEES VERWEY exposeert tot 9 no vember in het Gro ninger Museum. Men kan er onder meer zijn portret van de acteur Albert van Dalsum ontmoeten. En ik zag meer dat nieuw voor mij was. Daarbij waren wer ken ook van oudere datum. Van Dalsums portret is fors en bril jant geschilderd, le vendig van expressie en naar ik dacht uit stekend van houding. Anders dan dat van Lodewijk van Deyssel is het toch van een zelfde kracht. Voor een deel ontleent het zijn kracht aan de sterke kleur en de ro buuste schildering. Ook Van Deyssels portret is hier weer te zien. Ik meende het een vorige keer in een passender lijst ontmoet te hebben, die aan de verhou ding tussen kopen achtergrond meer recht deed. Want door de zo sterk gevormde kop ontstond een merkwaardige span ning in die ver houding. NIEUW VOOR MIJ was „Het Vogelecht paar" uit 1959. De heer Jos de Gruyter, directeur van hét Groninger Museum, schrijft in zijn inleiding tot de catalogus dat hij de modellen voor het nogal grote schilderij bij toeval op Vërwey's atelier ontdekte. Ze waren ongeveer 6 centimeter hoog. Verwey vergroot zijn gegevens wel meer. Zijn hier niet geëxposeerde „Pop- penkamer" van het Amsterdamse Stede lijk Museum (wanneer zien we het daar weer eens?) is voor mij tot nu toe het meest geslaagde en wel zeer treffende resultaat. Met zijn „Paardje", een speel- goedpaardje, had, zoals ik al eens mocht schrijven, ik moeite,en ook hier kon het niet lang boeien. Minder deden dat nog dat „Vogelechtpaar", geen lelijk schilderij misschien, maar mij weinig zeggend. Hoe wel niet abstract, verkregen dergelijke composities voor Jos de Gruyter „in hun onopzettelijke kleurmuziek, hun gebon den vrijheid van vorm, verhoudingsgewijze een experimenteel-abstract karakter". Zelf dacht ik bij dit schilderij even aan Diederen en Lataster. Niet dat ik wil aan nemen dat Verwey bewust in hun richting gewerkt zou hebbena Ik apprecieer Ver wey nu eenmaal meer dan deze figuren. Ik heb overigens niets tegen een experi menteren door Verwey. Anders was hij wellicht niet tot zijn „Poppenkamer" ge komen, een doek dat het zo goed uithoudt naast de sterkste Kruyders. Zijn Van Dal sum is het uiteindelijk resultaat van weer andere experimenten, waarvan ik som mige voorbeelden vroeger al verdedigen mocht. EEN PORTRETJE uit 1940 van mr. L. Ali Cohen, was ook nieuw voor mij, een werkje van fraaie directe wijze van schil deren, puntig, ingehouden van kleur. Nieuw ook was „Het rode jakje"(1950) voor me. Het is een uiterst driftig ge schilderde studie naar zijn vrouw van een rijke, twinkelende en toch diepe kleur. Nieuw voor mij waren enige aqua rellen en tekeningen, ook weer uit ver schillende jaren. Nieuw tenslotte een stilleven „De Ontbijttafel", dat dit jaar geschilderd werd. Verwey beproefde in dit stilleven weer een stippeltechniek, die hem al jaren geleden intrigeerde. Een vroeger gesteld probleem moest blijk baar opgelost worden. Verweys experi menteren is nooit speculeren. Dan ziet men ook wel aan de doeken, waarvan de verflaag een lang doorwerken verraadt. VERDER WAS HET dus een weerzien van veel. Het portret van Coba Ritsema, door mij al eens met bewondering ge noemd. moet critiek ondervonden hebben om de handen. Bedoelde critiek kan ik na' dit weerzien alleen maar verdacht making noemen. Weerzien met „Winter" (1931), de latere aquarel van het Spaar- ne, nabij het Kolkje en in Delft en in Verona gemaakte aquarellen, en een ouder schilderijtje van de Amstel doen me Advertentie Een luxe betimmering van massief hout voor een normale beurs. Bruynzeel kasten en keukens Kampersingel 20-24 - Tel. 12104 - 11932 Het vogelechtpaar (1959) van Kees Verwey. verlangen naar meer landschappen en stadsgezichten van Verwey. Respect dwong hij mij weer af om de kleurkracht van verscheidene aquarellen naar bloe men. Respect ook voor zijn tekening naar Georgette Hagedoorn. Bob Buys Advertentie Rijksstraatweg 127 - Tel. 54012 - Haarlem „Principes" van Bahr. Op zaterdag 14 november geeft de Haagsche Comedie in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag de eerste voorstelling van „Principes". De Oostenrijkse auteur van dit werk, Herrn,ann Bahr, is in ons land al bekend doordat het Wiener Burgtheater in.het Holland Festi val „Das Konzert'' van hem speelde. Bob de Lange voert de regie. Kunstveiling. In het veilinggebouw S. J. Mak van Waay is een kunstveiling be gonnen, die tot en met 10 november zal duren. Er werd een begin gemaakt met de veiling van schilderijen. De hoogste prijs bracht „Rivierlandschap bij opkomende maan" van de zeventiende eeuwse mees ter A, van der Neer op, namelijk f 9400, „De opstanding van Christus" van Anto nio Moro ging van de hand voor f 4500, Voorts werden geveild drie schilderijen van Isaac Israels (onder meer twee Sche- veningse vrouwen voor f 3000.en een van Jozef Israels. Een schilderij ter groot te van een briefkaart van de Franse mees ter A. Guillemin bracht f 1250,op. Volgens gegevens van het Centraal Bu reau voor de Statistiek werden in septem ber van dit jaar 7.573 nieuwe woningen opgeleverd. In september 1958 werden 7.629 nieuwe woningen voltooid. In de eerste negen maanden van 1959 kwamen 56.970 nieuwe woningen gereed, tegen 64.002 in de overeenkomstige perio de van 1958. Van de in september voltooide wonin gen werden er 1.032 als systeemwoning gebouwd. In de egrste negen maanden van 1959 kwamen 6.113 systeemwoningen ge reed. In september 1959 werden 7.895 wonin gen in aanbouw genomen, tegen 8.028 in september 1958. In de eerste negen maan den van 1959 werd begonnen met de bouw van 65.644 woningen, in de overeenkomsti ge periode van 1958 met 64.238 woningen. Daar het aantal begonnen woningen in september groter was dan dat van de ge reedgekomen woningen, steeg het aan tal in uitvoering zijnde woningen tot 92.849 op 1 oktober 1959 Op 1 oktober 1958 waren 90.120 woningen in aanbouw. Ter bevordering van de internationale samenwerking worden door de stichting Amsterdams Schriftmuseum ieder jaar twee albums met 130 afbeeldingen en een beschrijvende tekst in het Nederlands en Engels van de voornaamste bezienswaar digheden van Nederland, Suriname en de Nederlandse Antillen beschikbaar ge steld voor personen die zich voor die sa menwerking ernstig inspannen. Dit jaar zullen op 14 november 1959 twee leerlingen van de openbare lagere Jan Evert Scholtenschool in Groningen, waar de jeugd een actie voor de hulpverlening aan Pakistan heeft gevoerd, ter gelegen heid van het tienjarig bestaan van het Unesco-centrum Nederland, een. album overhandigen aan de voorlichtings-atta- ché van de UNO in Nederland voor de se cretaris-generaal van de Verenigde Na ties, Dag Hammarskjoeld. Bij het album is een oorkonde gevoegd met de hand tekeningen van 28 leerlingen (14 jongens en 14 meisjes) als vertegenwoordigers van de jeugd in Nederland. Suriname, de Ne derlandse Antillen en Nedcrlands-Nieuw- Guinea. In 1957 werd een album met oorkonde aangeboden aan de ambassadeur van Amerika voor president Eisenhower en één aan prinses Marijke. In 1958 werden de albums met ooi-konden geschonken aan Pandit Nehru en aan dr. Albert Schweitzer. NIET ALLEEN OMDAT Otto B. de Kat mij na slaat bezocht ik zijn tentoonstel ling in Den Haag, die tot 13 november in de kunsthandel Martinus Liernur aan de Zeestraat gehouden wordt. De Kats laat ste tentoonstelling, die bij Santee Land weer te Amsterdam gehouden werd, toon de dat deze schilder bewust naar een ver nieuwing zocht. Dus was ik ook nieuws gierig in hoeverre De Kat die zou hebben ingelost. Een stilleven, bij Arti geëxpo seerd en door mij bewonderd was al een blijk daarvan. Het is ook hier te zien en steunt een breed geschilderd vrouwepor- tret, dat ook bij Arti was. De Kat heeft blijkbaar zekerheid betreffende zijn ver nieuwen gekregen. Want ook nu toont hij een portret van een jonge vrouw, dat al voor zijn vorige tentoonstelling geschil derd werd, maar nog niet daaraan toege voegd.. Het stilleven zal hern de waarde van dat laatste portret hebben doen schat ten. Een overtuigende bevestiging van De Kats vernieuwing is bovendien een landschap uit Zeeuws Vlaanderen. HET IS GOED dat hij hier twee kleine re landschappen uit Les Sables d'Ollonnes weer meebracht. Wij kenden deze goed. Zij bewijzen dat De Kat toch zichzelf bleef, want in het nieuwe van Zeeuws Vlaande ren vinden we dezelfde sfeer terug, zij het dan in een veel sterkere voordracht. Ge zien een ouder interieur, waarin een sterk rood en groen domineert, is de beschou wer misschien genegen op te merk.en, dat hij die vernieuwing niet zozeer van node had. De schilder echter, gerust over de waarde van dit even oudere resultaat, zocht toch naar een grotere bewustwor ding betreffende eigen kwaliteiten. Het is niet onmogelijk dat zijn leraarschap hier mede oorzaak van was. Een feit is dat De Kat juist met het begin van zijn werkzaam heden aan de Rijksakademie duidelijk aan het zoeken en experimenteren ging. Een voorbeeld daarvan treft men in het grijze interieur met het gele kleed, dat'mij wel kon bekoren, maar nu toch even in de schaduw wordt gesteld door genoemd land schap, stilleven en vrouweportret. MEN IS VOORTS genegen te veronder stellen dat het nu zo dicht in de buurt zijn van een gewaardeerd collega als Jan Wie- gers De Kat bewoog tot een zich met eigen middelen meten met zijn buurman. Met het grijze interieur nam hij al direct een andere stelling in, was hij veel meer ge oriënteerd op schilderkunstige waarden, die Matisse aan ons openbaarde. Zijn Stilleven van Otto B. de Kat winst nu is dat zijn eigen karakter weer geheel is gaan gelden. Gelijk de Franse impressionisten weet De Kat midden en maat te houden. Dat maakt hem geschikt als leraar van jongeren, die nog alle kan ten op kunnen, het laatste maakt hem sterk als schilder. De Kat kent affecties en deze kwamen ook wel door in zijn werk. Ondanks alle waardering en zelfs genegen heid hiervoor moet ik erkennen dat, hoe wel er sprake kan zijn van lichte ontroe ring of onrust, er geen grote bewogenheid uit blijkt. Dat laatste betekent geen cri tiek. Men schat de verdiensten van een kunstenaar rfear zijn karakter, voorzover men dat door het werk heen leert kennen. Zoals gezegd kon mij het werk van De Kat lief zijn. Zijn laatste werk nu dwingt door grotere mannelijkheid bovendien meer respect af. LIEF IS MIJ een schilderijtje van een vioolspelende jongen; met enig ontzag be kijk ik zijn stilleven of zijn landschap en ik betrap mezelf er op dat dit landschap me ook bewogenheid schenkt. Er leeft in De Kat een zekere zin tot monumentali teit. Deze was zelfs te constateren in be paalde aquarellen van een zeer even wichtige compositie. Men vindt op deze expositie een voorbeeld daarvan in het stilleventje met druiven en pruimen. Ik heb ze nog eenvoudiger en daardoor ster ker ontmoet. In zo'n aquarel spreekt ech ter een niet te miskennen picturale gevoe ligheid, die altijd al karakteristiek voor De Kat was. En daarmee wordt zijn lijn bepaald: midden en maat houden en dat geeft aan zijn in olieverf geschilderde stilleven die gespannenheid. Het waren nooit de minsten, die midden en maat wis ten te houden. Opdat men mij goed begrij- pe verwijs ik dan ten slotte nog naar het voorbeeld van Velasquez. Bob Buys De restaurateur van schilderijen de heer A. F. van Beek te Delft heeft, in op dracht van de n.v. Amsterdamsche Bank aldaar, vijf schilderijen met bloemen en vruchtenstillevens, zijnde één groot schoorsteenstuk en vier kleinere deur stukken, in restauratie. Deze schilderijen zijn afkomstig uit een der lokalen van het bankgebouw, een oud patriciërshuis aan de Oude Delft, dat momenteel een inwen dige verbouwing ondergaat. Bij het schoonmaken van de schilderij en, die van het bijkans verteei'de linnen op panelen worden overgebracht is de rastaurateur gèbleken, dat het schoor steenstuk en een der kleinere schilderijen van de hand zijn van de stillevenschilder uit het begin der achttiende eeuw Jan van Huysum, voor wiens werk tijdens zijn le ven al grote bedragen werden betaald. Op het deurstuk is de signatuur van de schil der duidelijk voor de dag gekomen bij het schoonmaken, aldus de restaurateur. De drie andere stukken zijn, volgens de heer Van Beek, van een zekere Robaert, die een leerling van Van Huysum was. La patrino ridas. Si vidas la malgran- daN knaboN kun la alta, nigra capelo, kun la kofro kaj la irbastono kaj kun la longa, griza surtuto de la patro cirkaü la korpo kaj si ridetas. Si diras al la knabo: „BonaN vojagoN, sinjoro! Restu sur la tro- tuaroj veturu per sipo aü aütomobilo, per flugmasino aü biciklo al fremdaj landoj. BonaN vojagoN, sinjoro! Mi zorgos por viaj kunikloj, per via hundo kaj via kato. BonaN vojagoN!" Kaj la malgranda Karlo iras for, la kna- beto kun la cilindra capelo sur la kapeto. La patrino rigardas post li kaj si ridetas denove. Cu la granda sinjore iras al la strato? Cu li iras al alia (klemtoon!) urbo? Ne, ne! Li restas en la gardeno. La flor- bedo en la angulo estas por li fremda ur bo. La tuta gardeno estas por li lago, kaj li sidas sur bela sipo kaj vojagas al frem daj landoj. Li ne vidas arbojN, li ne vidas florbedojN, li nur vidas la grandaN lagoN kaj la belaN sipoN. Kiu venis el la lernejo? Kiu nun staras Malantaü dika arbo kaj ridas pri la gran da sinjoro en la longa surtuto? Estas Niko, la frato de Karlo. Li estas granda kaj for- ta kaj li jam iras al la lernejo. Cu li restas malantaü la arbo? Ne, ne! Li iras sur la pintoj de la piedoj post la frateto kaj su- bite li batas per ia pugno sur la cilindra capelo. Taalregels 18. De bepaling zonder voortzetsel' krijgt in Esperanto een -n-, die we voorlopig om u er aan te wennen, met een hoofdletter schrijven. Later, als u hem in uw werk moet invullen, schrijven we voor de zin een kruisje, omdat we u daardoor ver plichten, de zin wat nader te bekijken. Maar als we praten over bepalingen zon der voorzetsel, moeten we zorgen, dat u de voorzetsels kent. Daarvoor hebben we een aardig ezelsbruggetje. In het zinnetje: in de kooi, kunnen we dat -in- vervangen door wel een twintigtal andere woordjes: op de kooi, voor de kooi, door de kooi, enz, enz. Zoek zelf maar eens uit, hoeveel u er kunt bedenken. En het zijn allemaal voor zetsels. Let er op, dat de woordjes -de- en -het- (b.v. voor het huis) geen voorzetsels zijn! Let daar goed op. Het zijn immers de lidwoorden, die we in taalregel 4 al hebben leren kennen. Hier zijn de voornaamste: ce (bij) la benko. apud (vlak bij) la benko. cirkaü (rondom) la benko. antaü la benko. pro (vanwege) la benko. sur la benko. sub (onder) la benko. al (naar) la benko. kun la benko. per la benko. post la knabo. inter (tussen) la floroj. si ridas pri (om). kontraü la arbo. en la gardeno. Als u deze voorzetsels kent, krijgt u de volgende week een recept, om dat ennetje feilloos op de goede plaats te zetten. 19. Het achtex-voegsel -et- maakt ver kleinwoorden. kapo - kapeto (hoofdje), capelo - 'papeleto (hoedje). 20. Gebiedende wijs. Dat is niet restas, maar restu! (blijf!), iru! (ga!), ludu! 21. In de toekomende tijd eindigen de werkwoorden op -os-. Mi zorgos por via hundo - zal zorgen. Mi vojagos al fremdaj landoj - zal reizen. 22. In de verleden tijd eindigen de werk woorden op -is-. Niko venis el la ternejo - kwam uit school. Li vidis la frateton - hij zag het broertje. 23. -Estas Niko- is even vlotter dan: Li estas Niko. 24. Let op het woordje -de-, dat wij, Nederlanders, willen uitspreken als in -de hond-. Maar dat is fout! Dg -e- heeft maar één klank! Dus: dé. Vertaling. De moeder lacht. Ze ziet de kleine ion gen met de hoge, zwarte hoed, met de kof fer en de wandelstok en met de lange, grijze overjas van de vader rondom het lichaam en ze glimlacht. Ze zegt tegen de jongen: „Goede reis, mijnheer! Blijf op het trottoir, reis per schip en per auto, per vliegmachine of per fiets naar vreemde landen. Goede reis, mijnheer! Ik zal zor gen voor je konijnen, voor je hond en je kat. Goede reis!" En de kleine Karei gaat weg, het Ton getje met de hoge hoed op het hoofdje. De moeder kijkt hem na en ze glimlacht op nieuw. Gaat de grote mijnheer naar de straat? Gaat hij naar een andere stad? Nee, nee. Hij blijft in de tuin. Het bloembed in de hoek is voor hem een vreemde stad. De hele tuin is voor hem een meer, en hij zit op een mooi schip en reist naar vreemde landen. Hij /.iet geen bomen, hij ziet geen bloembedden, hij ziet slechts het grote meer <»n het mooie schip. Wie is uit (de) school gekomen7 Wie staat nu achter een dikke boom en lacht om de grote mijnheer in de lange overjas? Het is Niko, de broer van Karei. Hij is .groot en sterk en hij gaat al naar (de) school. Blijft hij achter de boom? Nee, nee! Op zijn tenen (piedpintoj of piedfringroj) loopt hij achter bet broertje (aan) en plot seling slaat hij met de vuist op de hoge hoed. Oefeningen. 13. Voorbeeld: De hoge bomen La altaj arboi. De bomen zijn hoog La arboj estas altaj. Denk om die laatste -j-. Evenzo. Vertalen. De jonge moeders. - De moeders zijn jong. De grote vliegtuigen. - De vliegtuigen zijn groot. De grijze hond. - De hond is grijs. De mooie bloemen. - De bloemen zijn mooi. De oude fietsen. - De fietsen zijn oud. De nieuwe auto's. - De auto's zijn nieuw. 14. Vertalen. Karei is in de tuin. Hij gaat niet naai de straat. Wie zit op de bank bij het huis? Zijn de'bomen in de tuin hoog? In de an dere hand is de lange wandelstok. Nu is de jongen in de hoek van de tuin. Rijden de auto's op de straat? De auto is stuk. De hond en de kat rennen in de tuin. Blijft de hond bij de moeder? Wie blijft bij de moeder? De jongen groet, maar hij gaat niet uit de tuin. Van tijd tot tijd zit hij op de bank. 15. Vertalen. De drie zinnetjes achter elkaar horen bij elkaar. De tuin. Hij ligt achter het huis. Is hij groot? De moeder. Ze zit op de bank. Wie zit op de bank? De heer. Is hij rijk? Wie is rijk? De koffer. Hij is groen. Is hij in de hand van de jongen? De wandelstok. Is hij lang? Is hij in de andere hand? De rijke heer. Blijft hij in de tuin? Hij groet met de hand. 16. Weer het verhaaltje, liefst harop, ver tellen. Denk er om! Dit is het voornaam ste deel van uw taak! Lezen, herlezen en vertellen! Advertentie Befaamde merken die kwaliteit waarborgen De bedrijfsresultaten van de midden stand in de Noord-Oostpolder liggen aan zienlijk hoger dan gemiddeld elders in Ne derland. Tot deze conclusie komt een ver schenen rapport van het Economische Instituut voor de Middenstand te 's-Gra- venhage getiteld: Middenstander en con sument in de Noord-Oostpolder. De onder nemers, die destijds de stap hebben ge waagd om zich in de nog min of meer kale polder te vestigen en daarbij de vele moei lijkheden hebben aanvaard van de aan loopperiode, hebben hun pogingen over het algemeen met succes bekroond gezien. Het rapport verdiept zich na de beschrij ving van de middenstand eveneens in het standpunt, dat de polderbevolking in neemt tegenover het distributie- en am- bachts-apparaat. Zo blijkt dat de polder bewoners hun levensmiddelen en andere dagelijkse levensbehoeften behoudens een enkele uitzondering voor het over grote deel in de polder zelf aankopen. Eigenlijk mocht, aldus het rapport, ook niet anders worden verwacht: het geheel van winkels in de dorpskernen is daar met teveel zorg samengesteld. Daarentegen blijken de polderbewoners voor de aankoop van de duurzame ge bruiksgoedéren, zoals textiel, schoeisel en woninginrichting, voor een niet onbelang rijk gedeelte van de winkels op het omlig gende oude land gebruik te maken. De winkelcentra van Zwolle en Kampen voor al oefenen in dit opzicht een grote aantrek kingskracht uit. Toch blijkt Emmeloord, de grootse plaats in het hart van de polder, zich krachtig te ontwikkelen tot het ver zorgingscentrum van de polder, niet in het minst dank zij de zorgen, welke hier aan uitbreiding en verbetering van het winkel en ambachtsapparaat worden besteed, wordt in het rapport gesteld. Een groep Russische deskundigen, af komstig uit de Oekraïne, maakt op het ogenblik een studiereis door Nederland De delegatie, die op uitnodiging van de Unesco naar ons land is gekomen, be staat uit 7 deskundigen op het gebied van Landbouw, veeteelt en machinerieën. Voorts maakt de heer F. Fomenko van de internationale afdeling van de centrale raad van vakverenigingen in de U.S.S.R., er deel van uit. De leider heet A. Moljako, een vakbondsfunctionairs uit Kiev. Ten slotte is er nog de 28-jarige J. Sjoebin, leraar Duits aan een kweekschool en een van de Russische taaiwonderen. Hoewel hij nooit eerder in Nederland is geweest, spreekt hij Nederlands zonder enig ac cent, zij het dat hij bij het vertalen van de gesprekken, dat hij zeer consciëntieus doet. af en toe naar het goede woord moet •zoeken. Bij een interview met een A.N.P.-redac- teur in Amsterdam waar de groep verblijf houdt, beantwoordde hij zelf geen enkele vraag, ook geen vraag die hem persoon lijk gold. Hij vertaalde eerst alles voor de delegatieleider, die er dan antwoord op gaf. Het excursieschema houdt bezoeken aan zeewerken en aan grote landbouwbedrij ven in. De groep is thans bijna tien dagen in ons land rondgeleid en ?al zondagmiddag van Schiohol de terugreis aanvaarden. Op de vraag of men wellicht ook enige goedbe doelde kritiek op ons land zou kunnen uit oefenen, luidde het antwoord: „Wij zijn gekomen om het beste te zien, niet om naar tekortkomingen te zoeken." Zonder zich overigens enthousiast of te leurgesteld te tonen, gaven de gasten wel te kennen, uitwisseling tussen vakbonds leiders en deskundigen van harte toe te juichen. Wij vinden dit contact zeer nut tig voor beide zijden. Vooral de bakbond- leiders spreken graag met hun collega's in het buitenland. Desgevraagd uitte de delegatieleider zijn tevredenheid over de ontvangst in Nederland. Wij moeten openhartig zeggen dat vriendelijkheid bij alle ontmoetingen met Nederlanders, die wij gehad hebben, ons tegemoet straalde. De heer Fomenko voegde aan de opmer kingen van de leider nog toe „Wij zijn van mening, dat een van de hoofdtaken van de vakbeweging in de hele wereld is con tacten tot stand te brengen en het weder zijds elkaar leren kennen te bevorderen. De vakbeweging in de Sovjet-Unie is dan ook bereid om groepen van leden van ver schillende vakbonden uit te wisselen met Nederland voor studiereizen." Tri-ang treinen HO 12 'volt gelijkstroom Dit model met tender 38,70. Bijzonder aantrekkelijke aan- vangsset verkrijgbaar. Grote uitbreidingsmogelijkheden (b.v. bovenleiding). Zeer grote keus uit natuurgetrouwe modellen van locomotieven en wagons (reeds van 2,15 af). Tri-ang metalen speelgoed Dit is de Ford Thames Tip Lor ry: 15,90. Talloze andere mo dellen reeds van 10,75 af. Tri-ang trapauto's Een „dreamcar", ijzersterke lichtlopende trapauto, lengte 86 cm. Een van de vele Tri-ang modellen. Prijs compleet 69.75. Tri-ang Minic Dit is een Tri-ang metalen pas sagiersschip. Vele andere mo dellen metalen schepen en ha venwerken van 0,75 af. Frog-plastic-vliegtuigmodellen op schaal, verpakt in attrac tieve doos (van 1.45 af). AI deze artikelen zijn, ^evenals de prachtige POPPEN TJ gemaakt in de bekende Tri-ang fabrieken - Engeland Verkrijgbaar in speelgoed winkels en warenhuizèn Tijdens een vechtpartij tussen vier jon ge arbeiders in Venlo is gisteravond de 18-jarige J. Jansen uit Tegelen zodanig met een dolkmes gestoken dat hij korte tijd later in een ziekenhuis overleed. De dader, een 21-jarige Venlonaar was door de drie andere jongelui aangehou den en belaagd. Toen hij geen kans zag, aan zijn aanvallers te ontkomen, trok hij een dolkmes waarmee hij in het wilde weg om zich heen stak. Daarbij werd de 18-ja rige Jansen getroffen. De gewonde is door een passerende be stelauto naar het ziekenhuis gebracht. De 21-jarige Venlonaar is gearresteerd „DE SCHILDKNAAP VAN OUTRE- MER" door Ronald Welch (Uitgever C. P. J. van der Peet, Amsterdam). Een boeiend verhaal uit de tijd der Kruistochten, ge baseerd op historische 'feiten. Ridder Phi lip verenigt in zich alle kwaliteiten die men maar van een Kruisridder kan ver langen. Zijn heldenfeiten tegen de Turken en op het toernooiveld leveren voldoende stof voor een romantisch relaas waarin het wapengekletter zelden ontbreekt. De verschillende figuren zijn goed getypeerd. Nini Brunt droeg zorg voor een behoor lijke vertaling. „DJAIDIN" door L. van Suchtelen- Leembruggen Uitgeverij V. A. Kramers, Den Haag) Diaidin is een Javaanse jongen, die allerlei avonturen in het Sumatraanse oerwoud beleeft, nadat hij door bosmensen is meegenomen. Als een van hen leert Djaidin het oerwoud door en door kennen. Maar toch wordt het verlangen naar huis, naar zijn ouders en zusjes hem tenslotte te machtig. Dan komt zijn vurigste wens in vervulling. „DAT ZIJN M-BRIGADIERS" door An Rutgers van der Loeff-Basenau (Uitgeverij Ploegsma, Amsterdam). De inhoud van honderden brieven die ouders, onderwij zers en anderen schreven over de presta ties van M-brigadiers heeft de schrijfster omgewerkt tot een bundel vrolijke en minder opgewekte verhalen. Het gevaar, dat het een verzameling weinig geniet bare en onechte vertelsels over de „helden daden" van zoete meisjes en jongens zou worden, heeft de schrijfster naar onze mening uitstekend weten te ontlopen Sa men met de illustraties van Elly van Beek is het een boek geworden dat in elk op zicht het leven waard is.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 13