Horen en zien Geslaagd jubileumconcert van Amsterdams Conservatorium DE'S 'jonge' Dagboek van een Agenda voor Haarlem Professor Doka en Robotto Kort en Fundamenten gevonden van een oud klooster Art Blakey en zijn Jazz-Messengers gaven nachtconcert in Amsterdam WHITE LABEL °\:y de dubbele klare 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Geslaagd weekeinde Bezwaren tegen t.v.-spel De Amerikaanse justitie en het quiz-schandaal De radio geeft dinsdag 1 elevisiepr o gramma Borstbeeld van Willem Andriessen aangeboden Maria Callas gescheiden Honoraria van de ziekenfondsmedewerkers Kerkelijk Nieuws DOOR PIERRE NORD Bruine melkflessen tegen vitamineverlies MAANDAG 16 NOVEMBER 19 59 Met het „Hof der zotheid" is de VARA een goede weg ingeslagen. Zaterdagavond was de tweede aflevering van een uitste kend gehalte met de gebroeders Lutz, Ton, Luc en Pieter in velerlei gedaanten en allerlei mimen. De sketches in deze paro die worden voortdurend met levendige zangtoneeltjes afgewisseld. De spitse en lenige teksten appelleren telkenmale aan ons gevoel van humor. De quiz vooraf bracht de Beethovenkennen H. Tikkemeier zijn verdiende duizend gulden, al spande het er even om. De Haarlemmer Th. Bras ser lijkt ons onbedreigd met zijn indianen- kennis naar de finale te zullen gaan. Eerd- mans kon met zijn andere deelnemers "eveneens tot goede resultaten komen. De inleidingen tot het vraag- en antwoordspel zijn beslist te lang. Het KRO-zondagavondprogramma be vatte weer een „zo zijn ze" van Jan Blaa- ser, die met aansprekelijke ironie een tien daagse „geheel verzorgde vakantiereis" op de korrel nam. Joop Doderer was aller zotst. Een geslaagd programma-onderdeel. „Anno" is voor zondagavondkijkers op deze manier zwaar te verteren: oorlogsgeweld. Een populair klassiek concert besloot de uitzending. Beeldschermer De heer Onrust, voorzitter van de Ne derlandse Boksbond en Theo Huizenaar hebben zaterdag uiteengezet waarom de Nederlandse Boksbond tegen de uitzen ding is gekant van het t.v.-spel „Requiem voor een zwaargewicht", dat de AVRO zondagavond 22 november voor de ca mera's wil brengen. „De Boksbond", aldus de heer Onrust, „weet dat er in Amerika misstanden be staan en had zeker geen bezwaar gemaakt tegen dit t.v.-spel, als niet door de t.v.-or- ganisatie speciaal was gezocht naar be paalde boksers met platgeslagen gezich ten en bloemkooloren, die de bokssport in een kwaad daglicht stellen. Aangezien de Nederlandse boksers thans een goede me dische verzorging genieten en de mane- gers er voor zorgen dat alles binnen de ge stelde regels geschiedt zou het de niet-in- gewijden suggereren dat deze misstanden ook in Nederland bestaan. Dit is zeker niet het geval. Natuurlijk gebeuren er ongelukken want het is nu eenmaal een harde sport, maar wij vinden het onjuist dat Nederlandse boksers aan dit t.v.-spel zouden meewer ken. Daarom hebben wij gemeend de vijf atleten, die op het ogenblik nog de wed strijdsport beoefenen, op straffe van le venslang schorsing te verbieden zich hier voor beschikbaar te stellen". Het was volgens de heer Onrust zeker niet de bedoeling de AVRO tegen te wer ken en hij was dan ook zeer toegankelijk voor de suggestie alsnog contactmet de t.v.-organisatie op te nemen om tot een vergelijk te komen. Een republikeins lid van het Ameri kaanse Huis van Afgevaardigden, D. De- rounian (New York) heeft in een televisie uitzending over de quizschandalen als zijn mening gegeven dat de justitie een strafvervolging dient in te stellen tegen de personen en instanties die verantwoorde lijk zijn voor de misleiding die gebleken is. De „Federal communications act", de wet waarmee het radio- en televisiebestel ge regeld wordt, zou daarvoor moeten wor den herzien, en onder andere zou men in overweging moeten nemen zendvergun ningen uit te geven. Derounian gaf te ver staan dat in besloten zittingen van de con grescommissie die de quizschandalen heeft onderzocht, met functionarissen van televisie-maatschappijen gepraat is over hun verantwoordelijkheid, nalatigheid en gebrek aan toezicht. Hoewel er tot dusver tegen de bij de schandalen betrokken on dernemingen geen vervolgingen zijn inge steld gaf Derounian wel te verstaan dat er getuigen zijn geweest die tendentieuze verklaringen hebben afgelegd, en dat het ministerie van justitie deze gevallen op het ogenblik in studie heeft. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Water standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 1.30 Gram. 11.50 Volaan.. vooruit, le zing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws. 13.35 Lichte muz. 14.00 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. 15.50 Zang en piano. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Gesproken brief uit de Antillen, door Henk Dennert. 18.00 Lichte muz. 18.20 Gram. 18.30 Radio-volksuniversiteit: Elektronica in onze mo derne samenleving, door ir. Th. P. Tromp. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Gram. 20.30 Het stenen hart, hoorsp. 21.55 Omr.ork. en sol. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 De ar men zult gij altijd bij u hebben, praatje. 22.50 Filmmuz. 23.10 Gram. 23.55 -24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een boek voor het gees telijk leven, lezing. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 R.V.U.: Italiaanse kunst, lezing door mevr. dr. H. E. s'Jacob. 11.30 Voor de zie ken. 12.00 Orgelspel. 12.20 Regeringsuitz.: Land- bouwrubr.: De boer van Nooitgedacht. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Metropole-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Omroep-kamerorkest en sol. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Pianoduo 16.00 Gesprek. 16.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.20 De dierenwereld en wij, lezing. 17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Koorzang. 19.45 Journaal. 19.55 Hang het aan de grote klok, propaganda-actie. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22.00 Muzikale lezing. 22.30 Nieuws. 22.40 Muzikale lezing (verv.). 23.00 Voordracht. 23.20 Gram. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Pianorecital 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.15 Oude muz. 14.00 Schoolradio. 15.50 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Duitse les. 16.17 Gram. 16.30 Ork.- conc. 17.00 Nieuws. 17.10 Kamermuz. 1740 Boek bespr 17.50 Voor de jeugd. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.30 Folkloristisch progr. 19.40 Gram. 19.50 Praatje. 20.00 Voor de vrouw. 21.00 Ork.conc. 22.00 Nieuws 22.15 Clave- cimbelrecital. 22.5523.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. NCRV: 20.20 Film. 20.35 Documentaire film. 21.00 Film. IN DE GROTE ZAAL van het Concert gebouw te Amsterdam werd zondagmid dag een jubileumconcert gegeven door leerlingen van het Amsterdamsch Conser vatorium, ter feestelijke herdenking van het feit dat hun school vijfenzeventig jaar geleden werd opgericht door de afdeling Amsterdam van de „Maatschappij tot be vordering der Toonkunst". De zaal was vrijwel geheel bezet met een publiek van oud-leerlingen die uit het gehele land waren bijeengekomen om deze manifesta tie van de instelling waaraan zij hun op leiding te danken hebben, bij te wonen; voorts waren aanwezig een groot aantal genodigden en autoriteiten. Een bijzonder heid was, vóór de pauze, het moment waarop een door de beeldhouwer Mari An driessen vervaardigde kop van zijn broer Willem Andriessen die van 1936 tot 1953 directeur van de jubilerende instel ling was namens de regering aan het bestuur werd overgedragen door mr. Y. Scholten, staatssecretaris van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen. In zijn toespraak releveerde hij onder andere dat hij, zelf vijfenzeventig passen van het Con servatorium wonend, als hel ware dage lijks aan deze instelling en haar zorgen en belangen herinnerd werd. Hij zei, onder meer, ervan overtuigd te zijn dat het Am sterdamsch Conservatorium ook bij de op handen zijnde reorganisatie van het mu ziekonderwijs een eerste plaats zal blijven innemen. Vervolgens droeg hij het borst beeld officieel over aan het bestuur dat bij monde van zijn voorzitter mr. P. A. Voute zijn hartelijke dank voor dit fraaie ge schenk betuigde. HET EIGENLIJKE PROGRAMMA was door de orkestklasse van het Conserva torium, voor deze gelegenheid versterkt met enkele hoofdleraren en oud-leerlingen, onder directie van Felix Hupka geopend met een gave en stijlvolle uitvoering van de Praagse Symfonie K.V. 504 van Mozart. De matinee was echter in hoofdzaak ge wijd aan de uitvoering van twee werken die dit jaar in opdracht van de gemeente Amsterdam door twee oud-leerlingen spe ciaal voor dit jubileum gecomponeerd waren. Na Mozart hoorde men, uitgevoerd onder leiding van de componist, een Con certante Muziek voor orkest met viool en hobosoli van Bertus van Lier. Het is een overwegend dynamische muziek met pak kende ritmische fragmenten. Niet geheel duidelijk is de plaats der beide obligaat- instrumenten die een enigszins onbevredi gende positie innemen tussen een solis tische rol en een belangrijke concerterende orkestpartij. Bij eerste aanhoren krijgt men overwegend de indruk van een orkestwerk met iets te weinig ruimte voor de beide solisten om hun partij vrij te kunnen uitspelen; in de slotclimax gaat hun aandeel zelfs geheel verloren onder het geweld van een sterk aangezet „tutti" In ieder geval heeft de componist van zijn opdracht aanmerkelijk méér gemaakt dan de bekende speelse pleziermuziekjes die men nog wel eens te horen krijgt indien er „voor feesten en partijen" gecompo neerd wordt. WERKELIJK VERRASSEND was de bijdrage van Anthon van der Horst, die het andere opdrachtwerk geschreven had. Ook hier had de componist zelf de leiding van de uitvoering over orkest en koorklas alsmede een groot aantal solistische par tijen, die ook alle door vakstuderenden werden vervuld. Van der Horst, die al gemeen bekend is als koordirigent en in het bijzonder als leider van de jaarlijkse Passie-uitvoeringen te Naarden, is tevens een vruchtbaar componist die een groot aantal koor- en orkestwerken op zijn naam heeft staan. Thans kreeg men twee delen, respectievelijk het derde en het tweede, te horen uit zijn derde symfonie opus 84 waarmee hij, bij een voortreffe lijke aanpassing aan de eisen van de op drachtgever, een werk heeft geschreven dat het gegeven kader in menig opzicht doorbreekt en dat een verrijking betekent van het Nederlandse repertoire voor kooi en orkest. Uit de bundel „Lyriek der natuurvolken", vertalingen van Hella Haasse naar gegevens van dr. Muenster- berger, heeft hij een keuze van veertien teksten gemaakt en deze ten grondslag gelegd aan een vierdelige symfonie. Eerst kwam tot uitvoering het derde deel. ge bouwd op vijf liefdesgedichten, uit Mela- nesië, Mikronesië, Baiga (India), Tuareg (Afrika) met als indrukwekkende afslui ting een Heilig Lied van de Winnebago- Indianen. De componist heeft het kunst stuk gepresteerd om in deze verscheiden heid van dromen en gedachten, een een heid van sfeer te behouden welke iets voelbaar maakt van een primitieve oer grond die aan niemand van ons vreemd is en waaraan, bij alle verschillen van huids kleur en traditie, woorden ontspringen die even eenvoudig als diepzinnig zijn. De bij zondere resonans die dit Afrika, dit Oceanië-in-ons vermag op te wekken, heeft hij op treffende wijze in muziek weten te vangen. In het orkest heeft hij een wereld van geluid opgeroepen vol van een schichtig schuiven, ritselen, kloppen, fluiten, een wereld die vertrouwd gemaakt moet worden door de bezwering van het gezongen woord. (Zoals het kind dat in het donker zingt, wanneer het alleen naar zolder moet). NIET MINDER indringend was de naïeve humor van het „Ooievaarslied'' voor orkest, groot en klein koor, vocale soli en piano-obligaat. In de tekst, af komstig uit Centraal-Soedan, betwisten de vogels om beurten de heerschappij aan koning Ooievaar. Maar deze snatert syn copisch telkens zijn refrein: „De ooievaar is geen gewone vogel! De Heilige der Vo gels is de ooievaar!" Uit deze afwisseling van gevarieerde bestrijding en obstinate bevestiging van de macht, heeft de com ponist stof geput voor een bont, afwisse lend scherzo in rondo-vorm vol karakteri seringen van de verschillende vogel soorten, en in het wederwoord van de ooievaar opklimmend tot een laaiende cli max waarbij hij door allen als koning ver langd wordt. De uitvoering van de bei de veeleisende fragmenten uit Van der Horsts symfonie, lukte bijzonder goed; het is te hopen dat het gehele werk door de conservatoristen binnenkort tot uitvoering gebracht zal worden en dat het ook buiten hun kring de verspreiding zal ont vangen die het toekomt. Na afloop van dit geslaagde concert recipieerden bestuur en directeuren van het Conservatorium in de Juliana-foyer van het Concertgebouw, waar zeer velen van de gelegenheid gebruik maakten hen van harte geluk te wensen. Sas Bunge De opera-zangeres Maria Callas en Bat- tista Meneghini hebben in Brescia wette lijke scheiding bij „wederzijdse toestem ming" verkregen, ten overstaan van rech ter Cesare Andreotti. Zij ondertekenden een document waarmee zij zich verbon den hun boedel te verdelen volgens een plan dat uitgewerkt zal worden door hun advocaten. Echtscheiding is in Italië niet mogelijk. De scheiding die Callas en Meneghini werd verleend, stelt hen slechts in staat gescheiden van elkaar te leven. De zitting duurde zeven uur. Volgens functionarissen van de rechtbank was het alleen de „hoge re diplomatie" van rechter Andreotti die madame Callas ertoe kon brengen 't com promis over de financiële regeling te aanvaarden. (UPI). In Delft is een deel van de fundamenten van het Karthuizerklooster blootgelegd. Dit klooster werd in 1469 gebouwd en in 1571 gesloopt. De fundamenten vormen een plattegrond waarop men de vorm van het klooster kan reconstrueren. In een groot vierkant van tachtig bij negentig meter hebben, rondom een middenplein, de kloostergangen gelopen, waaraan de cellen van de kloosterlingen lagen. De lig ging en afmetingen van die cellen kan men duidelijk uit de fundamenten aflezen. Voorts heeft men een zeldzaam gaaf ge bleven keldertrap gevonden. Er zijn talrijke drinkbekers, bloempot ten, vuurtesten, bakjes van Spaanse majo lica met goudluster en Antwerpse majo lica aangetroffen. Voorts vond men een scherf van een gebrandschilderd raam en enige reliefs van pijpaarde. Het mooiste is een kleine kopergravure, de kruisiging voorstellend. Zo eindigde de wonderlijke, maar korte levensloop van Robotto, de prachtige schep ping van professor Doka. Hij werd nooit meer teruggevonden Het was een slag voor de geleerde. Hij had natuurlijk wel weer een andere robot kunnen maken naar de eêrste plannen; maar daar had hij geen zin in, nu hij Robotto verloren had. Hij ging verder met zijn studie en had het daar driLk genoeg mee. Maar heel vaak dacht hij nog met weemoed aan Robotto, zijn ijzeren knecht, die toch altijd zo ge willig en handig overal mee geholpen had. Gelukkig was het maar een pop geweest. 118119 EINDE (Van onze jazzmedewerker) De moderne jazz is veelzijdig, juist in de kleine bezettingen wordt ons dat duidelijk. Daarbij ontdekt men dan dat het ritme in de ivesterse cultuur eigenlijk volledig ver waarloosd is. Voor velen is de jazz nog al tijd geroffel en geschetter, zó uit het oer woud geïmporteerd, en deze vooringeno menheid vloeit voort juist uit het gemis aan ritme als structureel-muzikale factor in de klassieke muziek. Maar dat het rit me even grote en gelijkwaardige moge lijkheden als de melodie in de jazz kan hebben bewijst ons het spel van Art Blakey, die met zijn Jazz-messengers za terdagnacht een concert gaf in een volle dig uitverkocht Amsterdams Concertge bouw. Blakey wisselt de samenstelling van zijn band voortdurend en zoekt steeds naar nieuw, jong talent. Daarbij drukt hij zijn stempel zo sterk op de hem omringen de jonge musici, dat vaak het verschil in bezetting niet valt op te merken. Maar zij doorlopen bij hem een bijzonder goede leerschool! Blakey zelf inspireert zich op Westafrikaanse en Cubaanse ritmen en heeft daarmee een volkomen nieuw en fris element in het drummen gebracht. Het slagwerk emancipeerde bij hem tot een zelfstandig „melodie-instrument" en werd uit de ritmesectie naar voren ge haald, waar het zeer lang eigenlijk alleen een ondersteunende functie vervulde voor de melodie-groep. De consequentie van deze opvatting was destijds het optreden van een uitsluitend uit slagwerk bestaand orkest onder leiding van Blakey, waar van de opname „Orgy in Rhythm" be kendheid verwierf. Blakey is. een geweldenaar, zijn stugge, swingende rechterhand wordt geaccen tueerd $oor uiterst gecompliceerde ritmi sche figuren,' die hij met de linker uit voert. Zijn breaks zijn ware explosies waarbij de sticks beurtelings flitsen en dan weer in brede malende en roerende bewegingen over de trommels worden ge voerd. Daarbij valt het op, dat Blakey ook in de begeleiding de nauwkeurigste aan passing zoekt bij de solist. Met name in het samenspel met pianist Walter Davis (die Robby Timmons vervangt) werden hiermee wonderlijke resultaten bereikt, wanneer de linkerhand van de pianist en de drummer bijna unisono speelden. Dit deden trouwens herhaaldelijk aan het eind of aan het begin van een nummer trompettist Lee Morgan en tenorsaxofo nist Wayne Shorter (die speelt in plaats van Hanle Mobley). De Bop-stijl heeft een duidelijke invloed op het spel van de Mes sengers gehad en natuurlijk op Morgan, die in 1956 op 18-jarige leeftijd bij Dizzy Gillespie, de vader van Bop in de leer kwam. Hij toonde diens invloed nog sterk, maar zo nu en dan viel te horen, dat. het losmakingsproces reeds begonnen is zo als in Blues March. Het spel van Lee Morgan kenmerkt zich door een veelvuldig gebruikt „staccato", een riff-achtige herhaling van melodielij nen en een somtijds slepende Billy May- achtige toon. Wayne Shorter, afkomstig uit de band van Maynard Ferguson lijkt in zijn spel veel op John Coltrane, omdat hij razend snelle loopjes wisselt met ver uiteenliggende enkele tonen. Hij kan ech ter nog niet vergeleken worden met Ben ny Golson. Pianist Walter Davis vormde een, naar onze mening, ietwat vreemde uitzondering in deze toch sterk cerebrale muziek makende kring. Hij inspireerde zich herhaaldelijk op blues-thema's en was in „Moanin' verreweg op zijn best. Men zou hem eigenlijk het best met Elmo Hope kunnen vergelijken, die ook oude en nieuwe jazz tracht te synthetiseren. Bassist Jimmy Merritt kwam helaas on voldoende tot zijn recht, behalve in de en kele soli, waarbij bleek dat hij een uiterst zangerige toon aan zijn instrument wist te ontlokken, maar wellicht was het gemis van 't eigen instrument evenals bij de an deren van invloed. Op 19 december komen de Jazz Messengers opnieuw in Amster dam. Wij nepien aan dat velen hun bezoek zullen herhalen. Tussen de ziekenfondsorganisaties en de organisaties van medewerkers is on langs overeenstemming bereikt over nieu we contracten. De minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid heeft thans aanleiding gevonden met de besturen der medewerkersorganisaties overleg te ope nen over de wijze, waarop deze nieuwe contracten kunnen worden aangepast bij het algemene prijsbeleid der regering. De besturen hebben zich bereid verklaard de tijdens dit overleg van regeringswege sug gesties nader te overwegen. Geref. Kerken Beroepen te Vorden J. D. Winkel te Me- demblik - te Lemele-Lemelerveld H. E. Smid, kand. te Haarlem. Advertentie de Hollandse 'jongd bij uitnemendheid 46. Zij waren in het complot). Ja, mi i had valse sleutels van mijn appartementen laten maken. Men had de moeite genomen ze te proberen eer ze aan de opdrachtgever werden verstrekt die er blijkbaar de voorkeur aan gaf persoonlijk mijn kamers te doorzoe ken. Het had argwaan gewekt, dat ik op woensdagen en vrijdagen om vijf uur 's middags mijn speurhonden altijd van mij had weten af te schudden en dat ik om zeven uur 's avonds pas weer boven water kwam. Men had er de conclusie uit getrokken.... wel de conclusie, die het meest voor de hand lag. Maar men was niet overtuigd geweest, omdat de vrouw in kwestie, als er al sprake was van een vaste verhouding, nooit of te nimmer was ontdekt. De mening, waartoe men geko men was, was dat ik wel degelijk wist gevolgd te wor den en tijdens die uren liever geen getuigen op mijn hielen had. Daarna was de opdracht van karakter ver anderd: men moest mij nu openlijk nalopen, in de hoop mij daardoor te intimideren. Prachtig, zei ik. Dit alles klinkt geloofwaardig. En nu luister je goed naar wat ik ga zeggen. Als ik het je baas vertel, trapt hij je op staande voet weg en kom je op de zwarte lijst te staan. Kalm maar, jongeman. Blijf rustig zitten. Ik heb niet gezegd dat ik dit zal doen. Als jij je aan de overeenkomst houdt, zal ik niet in gebreke blijven en dan ligt hier voor jou een grote kans. Ik kom je hier elke avond om acht uur een ver slag van mijn doen en laten over de afgelopen dag brengen. Je hebt het maar over te nemen en je kunt je dagelijks rapport inleveren. Je doet er niemand kwaad mee. En als je me niet langer vertrouwt kun je altijd nog maken dat je wegkomt. Bovendien je enige job is mij angst aan te jaten en daar ben jij de man niet voor. Top? Top! En overdag kan ik gaan vissen? O nee. Dan werk je voor mij. Morgenvroeg kom je me de naam vertellen van de man die mij laat schaduwen en je gaat door met hèm te schaduwen. Dat lijkt redelijk, niet? Ja. Op voorwaarde dat Spreekt vanzelf. Vijftienhonderd frank per dag plus de onkosten. Met een premie voor elke tip die ik kan gebruiken. Ik kreeg waar voor mijn geld. Het was een han dige jongeman. De volgende dag kwam hij mij vertel len dat het juffrouw d'Engoult was, die mij liet scha duwen. In de loop van de volgende dagen kwam ik er achter, dat zij haar intrek voorlopig had genomen in haar eigen woning te Parijs, aan de avenue Henri- Martin. Zij ontving Charles Lorrain, Chantal Rivière en Pierre Delforge daar dagelijks. Het echtpaar Daï Do niet. Althans nog niet. Ik beken, dat ik mij niet lekker voelde. Juffrouw d'Engoult was degene door wie ik mij het sterkst be dreigd voelde en zij was kennelijk bezig al die lieden, die iets tegen mij hadden, om zich heen te verzamelen. Onder haar leiding zou deze kleine groep de gebeurte nissen beslist niet lijdelijk afwachten. Zij zou het ini tiatief nemen, zij zou tot de aanval overgaan. Ik twij felder er niet aan, hoe ver zij zouden gaan. Ik herinner de mij maar al te goed de blik van kille wreedheid in de ogen van die vrouw bij onze ontmoeting te Yville. Ik hoefde mijzelf niets wijs te maken: mijn leven liep gevaar. Mijn enige bescherming lag in een kleine verzame ling documenten van diverse inhoud. Zij zouden erop rekenen, dat ik de voorzorg had genomen die in mijn beroep gangbaar is: ik zou schikkingen hebben getrof fen voor publikatie van mijn bescheiden wanneer er mij iets mocht overkomen. Men zou dan ook niet overijld te werk gaan, men zou trachten mijn archief in handen te krijgen eer men mij van het leven beroofde. Daar van was ik overtuigd- Maar op sommige ogenblikken begon ik te twijfelen. Ik kon mij vergissen, ik had met lieden te maken die heel anders geaard waren dan ik zelf. Hun voorouders hadden geen honderd generaties geleden nog in de bo men, althans in holen, geleefd. Ik kon niet beoordelen of zij over mijn zakelijk inzicht beschikten. Mijn archieven bevonden zich vanzelfsprekend op een veilige plaats en al hadden zij mij een halve eeuw laten schaduwen, ik zou hen niet op het spoor hebben ge bracht. Zolang zij mij tenminste niet martelden en ik nam aan dat zelfs juffrouw d'Engoult daartoe niet zou durven overgaan. Maar dit was eigenlijk het probleem niet. Ik vroeg mij af of een van hen voldoende onbe heerst en voldoende stompzinnig zou blijken om mij van kant te maken eer mijn bescheiden in hun handen wa ren. Zodra ik daarvan overtuigd zou zijn geraakt, zou ik gevlucht zijn. Drie weken lang verzette ik mij tegen deze angstige gedachte, overgeleverd an de bittere eenzaamheid, die dit vak overal ter wereld meebrengt, omdat men zich tegenover de samenleving, met inbe grip van politie en justitie ziet geplaatst. Ik verzet mij er nog tegen Dat ik tot dusver ben gebleven is niet, omdat ik mij veilig voel. Ik heb zelfs niet weloverwo gen besloten te blijven. Ik heb mij eenvoudig laten mee slepen door de gebeurtenissen, door mijn gewoonten en door mijn hoop, die misschien van alle grond ontbloot is. Ik word op zo afmattende wijze heen en weer geslin gerd tussen hoop op volledig succes en angst voor totale mislukking, dat ik mij door en door uitgeput voel. De toe komst kan mij leven en rijkdom of armoede en dan waarschijnlijk tevens de dood brengen. Ik verlies meer en meer mijn zelfbeheersing. Op 5 oktober bij voorbeeld beloofde Daï Do mij zijn bijdrage (veertig miljoen) voor de 16e. Ik meende dat er een vermogen voor het grijpen lag en besloot Lorrain eveneens op de 16e onderhanden te nemen vlak na het afwikkelen van de transactie-Daï Do. Ik zou hem aan spreken voor twintig miljoen. Of hij er in liep of niet, ik zou de 17e verdwijnen, met veertig of met zestig miljoen. 15 oktober, aan de vooravond van de grote dag, de eerste tegenslag: Lorrain opende de aanval op mij en wel onder de verbijsterende omstandigheden, die ik ver derop zal uiteenzetten. Van hem viel niets meer te ho pen en alles te vrezen. Wanneer ik niet gedwongen was geweest in Parijs te blijven in verband met de betaling van Daï Do, de volgende dag, zou ik in het eerste vlieg tuig zijn gesprongen naar het land, waar ik in elk geval op veiligheid en rust kan rekenen. Op 16 oktober volgde de tweede slag. Daï Do dwong mij tot een laatste uitstel tot aan de 20e. Ik had de indruk dat alles verloren was, en wel op beide fronten. Ik zou arm blijven, de zestig miljoen franc waren tot nul gereduceerd en het gevaar dat mij bedreigde was in geen enkel opzicht verminderd. Toch meende ik de komst van Daï Do te moeten afwachten, hoe groot het risico ook leek te zijnb T.II.-sludenten. Een tussentijdse tel ling van het aantal studenten aan de tech nische hogeschool te Delft heeft uitgewe zen. dat er thans 5699 studenten zijn inge schreven tegen 5438 op hetzelfde tijdstip van vorig jaar. De stijging is het grootst in de studierichtingen voor natuurkundig ingenieur 635 (539), elektrotechnisch inge nieur 814 (769) en civiel ingenieur 886 (839). Het aantal voor de eerste maal inge schrevenen daalde van 1058 tot 1014. De grootste dalingen vertonen de studierich tingen vliegtuigbouwkundig ingenieur 46 (75), werktuigbouwkundig ingenieur 168 (191) en civiel ingenieur 184 (224). Dodelijk ongeluk. In de cokesfabriek van staatsmijn Maurits in Geleen is een 37-jarige arbeider uit Geleen bekneld ge raakt tussen een ovendrukmachine en een cakesoven. Hij was vrijwel terstond dood. Hij was gehuwd en vader van 6 kinderen. Europoorthavens. De werkzaam heden aan de aanleg van de Europoort havens op de kop van Rozenburg zijn de laatste maanden zo vlot verlopen, dat men een flinke voorsprong op het werkschema heeft gekregen. De situatie is op het ogen blik zo. dat wellicht al eind volgend jaar, in plaats van begin 1961, de eerste sche pen tot 100.000 ton de Europoort zullen kunnen binnenlopen. De kans bestaat na tuurlijk dat door een lange vorstperiode een deel v de voorsprong verloren gaat. KOPENHAGEN (Reuter) De Deense huisvrouwen krijgen met ingang van deze week hun melk voortaan afgeleverd in bruine flessen. Een onderzoek in Deense zuivellaboratoria wees uit dat de melk door invloed van het licht in de blanke flessen 79 percent van het vitamine C-ge- halte verliest. In de nieuwe lichtgewicht flessen van bruine tint verliest men slechts 1,3 percent. Stadsschouwburg: Dinsdag 20 uur: Het Nederlandse Ballet. Concertgebouw: Dinsdag 20.15 uur: Con cert door N.Ph.O. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Op mars naar de galg", 18 jaar. Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur, dinsdag 14 en 20 uur en woensdag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Opmars naar de galg", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14 en 19.30 uur: „The nun's story", 14 jaar. Luxor Theater: Vandaag tot en met woensdag 14 en 20 uur: „Een vrouwen leven", 18 jaar. Donderdag 14 en 20 uur: „Vrijgezel in de val", alle leeftijden. Minerva Theater: Vandaag en dinsdag 20.15 uur: ,De gevangene", 14 jaar. Woens dag 14.30 uur: ,'t Zit in de lucht", alle leef tijden. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Some like it hot", 18 jaar. Roxy Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Gas-oil", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Gas-oil", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Ik was Monty's dubbelganger", alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag en dinsdag 2D uur: „Moutarde van Sonaan- see", alle leeftijden. Woensdag en donder dag 20 uur: „Het meisje in de tijgerkooi", 14 jaar. TENTOONSTELLINGEN Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Tot 6 december dagelijks (behalve zon dags) van 11—17 uur: Expositie van werk van Chapon. „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 december dagelijks (ook zondags) van 10 tot 22 uur: Expositie van werken van Theodoor Heijnes. Kunstzaal Oud Ambacht (Omvalspoort): Tot 23 november dagelijks van 10 tot 17 uur en zondag 13 tót 17 uur: Expositie van tekeningen, aquarellen en grafisch werk van Ety Kolkman. De Waag (Spaarne 29) Tot 30 november dagelijks van 1216.30 uur, zondags van 1416.30 uur: Expositie van werken van A. L. Koster. DIVERSEN Brinkmann: Vandaag 20 uur: Lezing mej. C. C. G. Voute over: „De mens als wereld burger." (Soefibeweging). (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 13 novem- (Wordt vervolgd) ber.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 4