Horen en zien
IPSO EN DE TOVERRING
J
Dagboek van een afperser
Filmexpeditie in Nieuw-Guinea
fijn FAAM fantastisch
Agenda voor
Haarlem
Jicvtca Zaamers
Prinses Irene met
de Prins in Wenen
Naaimachines
BROSENS
Marten Toonder Sr.
geridderd
voor verkoudheid
15
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Vreemd duel
Romeo en Julia
De radio geeft vrijdag
1 elevisie t>rogram ma
Een nieuw kinderlied
Zwemmen op scherm
Artiesten treden op voor
Redt een kind
Na quiz-schandaal thans
grammafoonplaten-affaire
Kerkelijk Nieuws
Zeldzame opnamen
gemaakt
die lekkere drop heet KLAROP
DOOR
PIERRE
NORD
DONDERDAG 19 NOVEMBER 1959
Het AVRO-televisieprogramma van gis
teravond bood vrij wat variatie, maar
weinig of geen hoogtepunten. In Sportpa-
norama ging de jeugdige zwemkampioe-
ne Cockie Gastelaars opnieuw aan de hen
gel, maar nu voor een krachtmeting met
sportvisser Rein Meinema, die met werp
hengel en nylondraad Cockie moest zien
„in te palmen". Met weinig succes overi
gens want in twee van de drie poules van
dit vreemde duel was het zwemstertje de
stoere visser verre de baas.
Het optreden van Lajos Veres's tzigane-
orkest was een gezellig muzikaal intermez
zo maar het duurde te lang en de tokayer
drinkende figuratie zat er braaf onwennig
en stijfjes bij. Bewondering verdient het
leuke décor een gezellige „Weinlaube"
van Weynand Grijzen en de smeltende
tonen die primas Veres aan zijn viool ont
lokte. Mr. G. B. J. Hiltermann gaf een
boeiende beschouwing met filmfragmen
ten over zijn bezoek aan Formosa en, aan
sluitend daaraan, een schets van de be
tekenis van dit nationalistisch-Chinese bol
werk voor de wereldpolitiek. Het filmpje
„De lucht-lift", tweede in een serie recon
structies van de avonturen der Ameri
kaanse luchtmacht in Wereldoorlog II,
bracht een bijzonder stoutmoedig huzaren
stukje in beeld: twee Amerikaanse pilo
ten, die in Noord-Italië „gedropt" worden
om een Duitse generaal-straaljagerspe-
cialist onder de ogen van zijn eigen
„Wehrmacht" te kidnappen en daarin nog
slagen ook, dankzij de hulp van een groep
je baardige Italiaanse partisanen.
Beeldschermer
De tragische geschiedenis van Romeo en
Julia, telgen van de twee elkaar fel be
strijdende Veronese families: de Mon-
tecchi en de Capuleti, is, nadat William
Shakespeare zijn treurspel daarover ge
schreven had, enige keren in een muzikaal
drama verwerkt. Het oudste is van de En
gelse componist Thomas Augustine Arne.
Het werd in 1750 te Londen uitgegeven.
Daarna voelden ook op het vasteland van
Europa componisten zich tot het tragische
spel aangetrokken, mogelijk wel onder in
vloed van de door Lessing, Goethe en an
deren gestimuleerde herlevende belang
stelling voor het werk van Shakespeare,
waarvan ook de negentiende eeuw getuige
was. In Italië was het de geniale Vincenzo
Bellini, die in 1829 de opera „I Capuleti
ed i Montecchi" (Romeo en Julia) vol
tooide, een werk, dat hem na de eerste
opvoering op 11 maart 1830 te Venetië,
beroemd deed worden tot ver over de
grenzen van zijn geboorteland. Bellini
overleed vijf jaar later op 24 september
1835, nog geen drieëndertig jaar oud en
daarna raakte zijn werk. met uitzondering
misschien van de opera's „Norma" en „La
sonnambula", op de achtergrond en zelfs
in vergetelheid. Maar onze tijd, die zo
veel vergeten opera's onder de aandacht
van muziekminnaars bracht, deed ook de
werken van Bellini opnieuw ontdekken.
Nog niet lang geleden zorgde de Ita
liaanse radio-omroep voor een bijzondere
verrassing met de opvoering van Bellini's
„Romeo en Julia". Woensdagavond kon
den ook de Nederlandse luisteraars ge
nieten van deze opvoering, welke als uit
gesteld relais van de Italiaanse omroep in
het gezamenlijk programma werd ge
geven. Mogelijk heeft men bij het horen
van Bellini's muziek tevergeefs gewacht
op de fel-bewogen dramatiek, die in het
rampzalige toneelgebeuren haar uitdruk
king moest vinden. Maar zonder twijfel
is de luisteraar ontroerd geworden door
de aangrijpende, haast verstilde melan
cholie, die uit de muziek tot hem kwam.
Een niet-aflatende stroom van melodische
schoonheid, gedragen door de sublieme
eenvoud der harmonieën en gehuld in het
gewaad van vocale en instrumentale
klankkleuren van een verrukkende ver
scheidenheid, bracht deze uitvoering,
waarbij men de prachtige stemmen hoorde
van de sopraan Antonietta Pastori (Julia),
van de mezzo-sopraan Fiorenza Cossoto
(Romeo), die de indrukwekkende aria's en
JIJT,VRRSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.ber. 7.10 Gram.
7.20 Ron woord voor de dag. 7.40 Gewijde muziek.
P OO Nieuws. 8.15 Radiok'-ant. 8.35 Gram. 9.00 Voor
de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor
do vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00
Gram. 11.15 In 't zilver. 12.00 Zang en piano. 12.30
T and- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek. 12.53
Gram of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Gevar. muziek.
13.40 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.25 Radio-philli.-
ork. en soliste. 15.05 Gram. 15.15 Boekbesnr. 15.35
Lichte muziek. 16.00 Wenken voor de tuin. 16.15
Kamermuz. 16 45 Gram. 17.00 Voordr. 17.20 Piano
recital. 17.40 Beursber. 17.45 Jazzmuz. 18.00 Gevar
muziek. 18.20 Gevar. orogr. 18.50 Regeringsuitz.
Uitzend, voor de middenstand T. 19.00 Nieuws en
weerber. 19.10 Op de man af. praatie. 19.15 Huis-
muz. 19 30 Radiokrant. 19.50 Avondrust, hoorspel.
20.20 Jubileumconc. t.g.v. 35-iarig bestaan vani de
NCRV. (In de pauze: 21.15 Kunstrubriek.). 22.30
Nieuws. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00
Muzieklezing. 23.20 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10 00 VPRO.
10.20 VARA. 11.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21 00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 Gram. 9.40 Schoolradio. VPRO: Nederlandse
vrouwen in het buitenland, praatie. 10.05 Morgen
wijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. AVRO 11.00
Gram. 11.45 Ik verkoop bankbiljetion bij milioe-
nen, praatie. 12.00 Lichte muziek. 12.20 Regerings
uitz.: Landbouwrubr.: Voer biikopen of vee ver
kopen? 12.30 Land- en tuinb.meded. 13.15 Meded^
of gram. 13 25 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00
Ierse volksliedles. 14.20 Voordr. 14.45 Saxofoon
kwartet. 15.05 Cabaret. 15 35 Gram. VARA: 16.00
Muzieklezing. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de
jeugd. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Pol. lezing.
18.25 Lichte muz. 18.50 De puntjes op de i, lezing.
19.00 Voor de kinderen. 19.10 Jazzmuziek. VPRO:
19.30 Geloven in deze tijd, lezing. 19.45 De ploeg,
lezing. 19.50 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05
Vorming, praatie. 20.10 Litt. lezing. 20.20 Dichters
van deze tijd. 20.35 De wereld vergadert, nraatie.
VARA: 21.00 Quiz. 21.50 De naakte aarde, klankb
22.15 Buitenl. weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO:
22.40 Zorg om de mens. gesnrek. VARA: 23.00
Soc. nieuws in Esperanto. 23.10 Muzieklezing
23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gevar. muziek. 12.30 Weerber. 12.34 Lichte
muz. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelreci
tal (vervolg). 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00
Koersen. 16.02 Operamuziek. 17.00 Nieuws. 17.15
Popul. liedies. 17.45 Duitse les. 18.00 Hobo. klari-
set en fagot. 18.10 Voordr. 18.20 Voor de soldaten.
13.50 Snörtkron. 19.00 Nieuws. 19 30 Voor de auto
mobilisten. 19.40 Gram. 20.00 Orkestconcert. 20 40
Kunstkaleidoscoop. 20.55 Ork.conc. (verv.). 21.30
Vioolrecital. 22 00 Nieuws. 22.15 Negrospirituals
22.55 -23.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Weekjournaal. VARA: 20.30 Kunst
rubriek. NTS: 21.00 Damkampioenschappen.
Hedenavond brengt de N.C.R.V.-tele
visiesectie „De wonderbaarlijke schoen-
lappersvrouw", een klucht in twee be
drijven van Federieo Garcia Lorca, in
de vertaling van David Koning op het
scherm. De regie heeft Peter Koen, de
decors zijn van Fokke Duetz. De foto
toont de schoenlappersvrouw, de
hoofdrol die door Sigrid Koetse wordt
vertolkt.
duetten met volkomen beheersing der
techniek en in een volstrekte interpretatie
eenheid vertolkten. Voorts hoorde men
nog de bas Vittorio Tatozzi als Capellio,
de tenor Renato Cavarini als Tebaldo en
de bas Ivo Vinco als pater Lorenzo. De
dirigent Lorin Maazel leidde het uit
nemend spelende orkest en het voor
treffelijk zingende koor van de Italiaanse
Radio bij deze opvoering, waarvan de uit
zending door de Nederlandse omroep bij
zonder geslaagd genoemd mag worden.
Ongetwijfeld zullen vele luisteraars een
herhaling daarvan met vreugde begroeten.
Komt het plan van de NCRV om een
„prijsvraag om een kinderlied" uit te
schrijven voort uit het besef, dat onze tijd
te weinig goede kinderliederen kan bie
den? Wij zijn geneigd deze vraag bevesti
gend te beantwoorden, want van de lied
jes, die de jongens en meisjes van onze
dagen voorgezet worden, zijn er veel ver
ouderd. De melodieën zijn niet aantrekke
lijk en de woordenkeus voor de tekst is
dikwijls erg ouderwets en de woordbe
tekenis past niet meer bij de mentaliteit
van het moderne kind.
De NCRV heeft liederen bedoeld voor
kinderen van de leeftijd van acht tot veer
tien jaar. Die begrenzing is naar boven
toe wel wat ruim genomen. Het zou de
moeite waard zijn om eens een volledige
indruk te krijgen van alle, bijna vier
honderdvijftig, liedjes, die werden inge
zonden. Wanneer men de bekroonde en
met „eervolle vermelding" beloonde in
gezonden liedjes, die woensdagavond voor
de NCRV-microfoon werden vertolkt, als
maatstaf mag nemen, komt men er toe te
constateren, dat de inzenders zelf de leef
tijdgroep van twaalf jaar als grens hebben
genomen. De muzikaal gerichte „teen
agers" zullen zich in koren nog wel aan
het- zingen van de-bekroonde liedjes willen
geven. Maar het overgrote aantal der an
deren, 'Vier smaak al zo gevormd, of zo
men wil „misvormd" is door favoriete
grammofoonopnamen, zullen zich daar
beslist van afwenden.
De „jongeren" echter zullen aan liedies
als „Onder de brug bij Anke Franke", „Wij
bouwen een huis" en „Het paard van de
waard van Bolsward" zeker- veel plezier
hebben. De muzikaal ingestelden zullen
de melodieën van „Kerstlied", „Kerst
nachtliedje" en „Bij een stal te Bethle
hem" mooi vinden. Maar hoe de kinder
lijke waardering zal zijn voor het overi
gens muzikaal geslaagde „Holland" lijkt
ons niet gemakkeliik te voorspellen. Er
waren door verschillende bewerkers aar
dige instrumentale begeleidingen gemaakt
bij de liedjes, die door het NCRV-Kinder-
koor onder leiding van Marius Borstlap
fris werden gezongen.
Het initiatief van de NCRV om deze
prijsvraag uit te schrijven heeft ongetwij
feld zijn nut gehad. Zou men nu niet eens
kunnen gaan denken over liederen, die
men met succes aan de jeugd van de
scholen voor voortgezet onderwijs zou
kunnen geven?
Golfbreker
De internationale zwemwedstrijden in
het Sportfondsenbad in Schiedam op zon
dag 22 november zullen door de televisie
worden uitgezonden van drie uur tot half
vijf. Het commentaar is van Piet Mulder.
De uitzending zal in Eurovisie-verband ook
naar België en Frankrijk worden uitge
zonden. De regie heeft Jan Dassen.
Zondagavond 13 december wordt in het
Concertgebouw te Amsterdam een voor
stelling gegeven ten behoeve van de door
de V.P.R.O. georganiseerde vluchtelingen-
actie „Redt een kind". Het initiatief voor
deze avond is gekomen door de jonge
actrice Yoka Berretti. Bekende kunste
naars en kunstenaressen op het gebied van
de zang, dans, toneel, cabaret, muziek
enzovoorts zullen belangeloos optreden.
De produktie is met medewerking van
de AVRO gelegd fn handen van Karei
Prior. De regie heeft Jack Dixon. Van
deze voorstelling wordt ongeveer een uur
in het VPRO-televisieprogramma des
avonds uitgezonden.
Na het quiz-schandaal, dat nogal wat
opzien heeft gebaard in de V.S. is er thans
een nieuwe affaire ontdekt, waarbij om
koperij zou zijn geschied. Het betreft dit
keer de zogenaamde „Disk-jockeys", die
belast zijn met het samenstellen van mu
ziekprogramma's die voor de radio worden
uitgezonden. Het tijdschrift „Life" heeft
vraaggesprekken gepubliceerd met twee
„disk-jockeys"; beiden verklaarden dat de
grammofoonplatenfabrieken steekpennin
gen geven aan „disk-jockeys" als deze een
nieuwe plaat verschillende keren en kort
na elkaar in hun programma's draaien. Het
gaat dan natuurlijk om een plaat die dooi
de betrokken fabriek in de handel is ge
bracht. Is zo'n plaat eenmaal „gebracht",
dan stijgt de verkoop enorm. Volgens
„Life" kan een „disk-jockey" wel 100
200 dollar per week krijgen van de fabriek,
waarvan hij platen draait.
(Van onze Weense correspondent
Om kwart over vier landde woensdag
middag het particuliere vliegtuig van Prins
Bernard op het vliegveld Schechat bij
Wenen. Tot ieders verrassing was hij ver
gezeld van Prinses Irene, die een licht
groene vilthoed droeg en een bruine bont
jas. Na de begroeting door de Nederlandse
ambassadeur te Wenen, de heer H. S.
Eschauschier, en door graaf Beroldingen
als vertegenwoordiger van de Oostenrijkse
regering, reed de Prins met zijn dochter
naar het bekende hotel Sacher. Des avonds
was Prins Bernhard de gast van de ver
eniging van de Oostenrijkse industriëlen.
Hij is namelijk naar Wenen gekomen om
als voorzitter van de „Fondation de la
culture Européenne" de Erasmus-prijs uit
te reiken. Deze stichting staat onder pro
tectie van de industrie, ook in Oostenrijk.
Vandaag zal bondspresident Scharf een
déjeuner aan Prins Bernhard aanbieden
in de Weense Hof burg, waarjöp* dan des
avonds een soirée in de Nederlandse am
bassade zal volgen ter ere van Prinses
Irene. Vrijdagmiddag geeft de minister van
Buitenlandse Zaken, dr. Kreisky, een
lunch, gevolgd door een opvoering van
Die Zauberflöte in de Opera, in tegen
woordigheid van kanselier Raab. Daarna
geeft de bondsregering voor de gasten een
staatsreceptie in het slot Schönbrunn.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen door de Generale Synode als
predikante voor buitengewone werkzaam
heden (geestelijk verzorgster gerepatrieer-
den in Zuid-Holland) mejuffrouw da. J.
H. Stegeman te 's-Gravenhage, emeritus
predikante Prot. Kerk in Indonesië.
Beroepen door de Generale Synode tot
predikant voor bijzondere werkzaamheden
(arbeid t.b.v. Hervormde meisjes- en jon
gelingsverenigingen op Geref. grondslag)
A. J. Jorissen te Oudshoorn idem als
predikant voor buitengewone werkzaam
heden (geestelijk verzorger arbeidskam
pen) Chr. M. ten Kate te Sèvres (Frank
rijk) idem als predikant voor buiten
gewone werkzaamheden (Secr. van de
Raad voor de verbreiding van het Evan
gelie en Directeur van Kerk en Wereld)
A. Th. van Leeuwen te Knijpe.
Beroepen te Bodegraven T. Langerak te
Vinkeveen, die bedankte voor Houten.
Aangenomen naar Bovenkarspel W. J.
Fournier te Goutum.
Bedankt voor Utrecht (2de Universiteits
predikant, dr. G. van Leeuwen, studenten
predikant te Amsterdam.
45. Ipso had z'n hengel en ander visgerei de vorige avond klaargelegd. Nu de zon
opgekomen was, kwam hij uit z'n huisje. Over z'n schouder droeg hij z'n hengel met
het snoerin z'n andere hand droeg hij een zak, waarin hij de gevangen vis mee
naar huis kon nemen.
Ipso floot een vrolijk liedje onder het lopen; hij hoopte die dag veel te vangen. Zo
kwam hij bij de plaats, waar z'n bootje aan een touw vast lag.
Hij stapte er in, maakte het touw los en begon te roeien. Zodra hij een eind
buiten de oever was, zou hij z'n dobber uitgooien.
HOLLANDIA (ANP) De Frans-Ne
derlandse filmexpeditie onder leiding van
de cineast en publicist Pierre Dominique
Gaisseau is eind oktober aangekomen te
Kepi, na een tocht van bijna twee maan
den door het onlangs onder bestuursin-
vloed gebrachte, onherbergzame moeras
gebied van de Casuarinenkust in zuid
Nieuw-Guinea, noordelijk van de Digoel-
monding.
De uit zes personen bestaande film
groep, begeleid door zes man politie onder
commando van de commissaris van poli
tie G. P. J. Beltgens, werd in de avond
van de vierde september door het patrouil
levaartuig „Tasman" aan land gebracht
van de nieuwe exploratiepost Pirimapoen
aan de Cookbaai. Van daaruit werden in
de volgende weken verkenningen uitge
voerd naar verschillende bevolkingscon
centraties in het nog nauwelijks bezochte
stroomgebied van de omliggende rivieren.
Daarbij werd gebruik gemaakt van twee
vlotten, samengesteld uit aan elkaar ge
bonden, 16 meter lange oorlogsprauwen,
elk vlot aangedreven door een 28 pk sterke
aanhangmotor. Op deze vlotten voerde de
expeditie de gehele filmuitrusting, ge
luidsapparatuur, radiozendinstallatie en
voor enige maanden voeding en brandstof
mede. Meestal werd aan de wal overnacht
in de mannenhuizen van de verschillende
dorpen. Dit was geen onverdeeld genoe
gen, omdat de bevolking van die streek
gewoon is om haar doden cp stellages voor
de ingang van deze mannenhuizen bij te
zetten.
Dank zij de medewerking van de ter
plaatse bekende hoofdbestuursassistent
V. P. C. Maturbongs en pater C. van Kes-
sel, werd de aanvankelijke schuwheid van
de bevolking overwonnen en konden bij
zonder fraaie kleurenfilms en geluidsop
namen worden vervaardigd van verschil-
lendé nog onbekende ceremoniële feesten,
waaraan honderden personen deelnamen.
In het door zijn oorlogszuchtigheid be
rucht geworden dorp Otsjanep werd het
belangrijkste Bisj-feest verfilmd, terwijl
aan het gezelschap na afloop daarvan de
vier daarbij gebruikte monumentale Bisj-
palen ten geschenke werden aangeboden.
Hoewel dergelijke palen reeds in de mu
sea van Amsterdam en Rotterdam aanwe
zig zijn, en daar als pronkstukken van de
verzameling gelden, was over de gang van
zaken bij het feest waarvoor zij vervaar
digd worden, nog zeer weinig bekend.
Hierdoor zal de fulmexpeditie met deze
opnamen een belangrijke bijdrage kunnen
leveren voor de ethnologische weten
schap. In totaal werd 7.000 meter 35 mm
kleurenfilm opgenomen.
Het ligt in de bedoeling om nog een po
ging te doen via de eilandenrivier het cen
trale bergland te bereiken, ten einde van
de voetheuvels uit een doorsteek te wagen
tussen de Julianatop en de Prins Hendrik-
top door, naar het gebied van de A-rivier.
De duur van het tweede gedeelte van de
filmexpeditie, die in Australisch. Nieuw-
Guinea zal eindigen, wordt geschat op
eveneens twee maanden.
Advertentie
ff
ff
RUIME KEUS IN DIVERSE MERKEN
Gen. Cronjéstraat 148 Telefoon 53570
De 80-jarige heer Marten Toonder Sr.,
oud-gezagvoerder ter koopvaardij en me
deoprichter en commissaris van Marten
Toonder Film n.v. is benoemd tot ridder
in de Orde van Oranje Nassau.
Marten Toonder Sr. voelde zich reeds op
zeer jeugdige leeftijd tot de zeevaart aan
getrokken. Op 8-jarige leeftijd monsterde
hij als scheepsjongen. Hij bezocht later de
zeevaartschool in Delfzijl en later die te
Rotterdam, waar hij zijn diploma van
eerste stuurman bij de grote vaart be
haalde. In 1915 werd hij gezagvoerder bij
Van Nievelt Goudriaan en Co's Stoom
vaartmaatschappij n.v. te Rotterdam, die
hij tot het einde van zijn loobaan trouw
bleef.
Hij schreef enkele jaren geleden een
boek getiteld „Klei en zout water", waarin
hij zijn geboorteplaats en zijn jeugd in
Warffum (Groningen) beschreef.
Advertentie
49. Dat is het einde, zei Duchemin. Vindon heeft
zich per slot van rekening toch vergist. Hij heeft nog
juist de tijd gehad deze paar vellen in de map „An
dere weekbladen" weg te bergen voor zijn moordenaar
de deur open te doen en deze te verwelkomen. Hij zal
dit laatste vermoedelijk zeer opgewekt hebben gedaan,
zijn laatste regels getuigen van een voortreffelijke
stemming. Hij is zonder enig wantrouwen naast zijn
bezoeker gaan zitten en die heeft hem met drie kogels,
afgevuurd van korte afstand, gedood. Deze moord lijkt
u allen te beschuldigen. Ik geef u het woord.
Met een handgebaar legde Lheureux Mr. Beuvry het
zwijgen op. De oude man stond op het punt een toch
al onoverzichtelijke situatie met een opmerking te
vertroebelen.
Juffrouw d'Engoult? zei de rechter.
Ja, zei Christiane. Vindon was niet bepaald een
helderziende. Hij heeft heel goed gevoeld dat hij werd
bedreigd, maar u zult het met mij eens zijn, dat dit
geen bijzonder opzienbarend verschijnsel is in het be
roep, dat hij had uitgekozen. Wat mij opvalt is, dal
hij zich volkomen heeft vergist aangaande de perso
nen, die voor hem levensgevaar vertegenwoordigden
Tenzij wij Siamedjian of de minister als de dader moe
ten beschouwen (en dit lijkt niet erg waarschijnlijk)
en u geen gedeelten van de tekst hebt overgeslagen
is de schrijver er niet eens in geslaagd zelfs de naam
van zijn moordenaar ook maar aan te duiden. Mijn
mening is, dat u dit nagelaten dagboek schromelijk
overschat wat betreft de waarde voor het onderzoek
Ik verzeker ur, dat een van ons hem niet heeft ver
moord. Dan zou mij dat bekend zijn. Wij hebben nooit
de bedoeling gehad de man te vermoorden. Moord wordt
duur betaald. Zelfs een gevangenisstraf van niet meei
dan zes maanden zou voor de huid van dit uitvaagsel
al een schreeuwend hoge prijs zijn Wij beschikken
over gezond verstand. Na dit te hebben vastgesteld,
geef ik graag toe, dat, ik Vindon te Parijs heb laten
nagaan om hem te beletten ons lastig te vallen. Ook
in die vorm kan men zo iemand onschadelijk maken.
Met dit doel heb ik contact met zijn werkgever, de
heer Lorrain, opgenomen. Ik had alle vertrouwen in de
heer Lorrain, die ik uit zijn publikaties voldoende meen
de te kennen.
Meneer Lorrain? zei de rechter.
Ik was zei deze er half en half van overtuigd
dat Vindon een avonturier was. Maar ik ben zo licht
zinnig, of misschien verwaand, geweest aan te nemen,
dat hij met mij open kaart speelde. Toen ik van juf
frouw d'Engoult vernam op welke manier Vindon haar
te Yville had getracht te benaderen, gingen mijn ogen
open. Een haastig onderzoek bracht aan het licht wat
de „groep van de minister" was. Het was voor mij
een vernietigende slag. Ik kan mij niet voorstellen hoe
ik uit deze situatie te voorschijn zou zijn gekomen zon
der juffrouw d'Engoult. Moreel gezien heeft zij mij mijn
zelfvertrouwen teruggegeven door mij ervan te over
tuigen dat mijn blad in een bepaalde funktie voorzag.
Materieel gezien heeft zij mij eer in de zadel geholpen
door haar aanbod het aandelenpakket van de minister
op te kopen. Ik zou.zonder deze edelmoedigheid.die
mij uit een acute nood hielp..
De stem van Lorrain trilde en werd onzeker. Hij hield
zijn mond. Christiane kwam hem te hulp:
Zo ligt het niet helemaal. In de eerste plaats wil
de ik zaken doen. Daarbij komt, dat ik de artikelen
van Lorrain al twintig jaar lees en dat hij me meer
dan eens een steun en morele moed heeft verschaft op
ogenblikken dat de lamlendigheid en onbetrouwbaar
heid van het gros van onze tijdgenoten mij bij de keel
greep. Ten slotte zou ik er de nadruk op willen leggen
dat ik, die uit een familie stam, waar koopvaardijbe-
langen altijd een overheersende rol hebben gespeeld,
heel goed weet wat ik doe, wanneer ik een blad als
la Ligne Frangaise steun. De heer Lorrain kan ver
moedelijk niet beoordelen, hoe dikwijls hij mij van
dienst is geweest.."
Mijn dank, dit is voldoende," zei Lheureux.
En nu, hoe is de heer Delforge eigenlijk bij deze zaak.
betrokken geraakt?
Hij heeft Vindon bij la Ligne Frangaise geïntrodu-
jeerd, antwoordde Lorrain. Ik heb hem dan ook ver
zocht mij alles te vertellen wat hem omtrent de man be
kend was. Hij bekende mij toen, dat hij door Vindon
werd gechanteerd. Ik heb Delforge aan juffrouw d'En
goult voorgesteld. Meneer Delforge. zei de rechter. Ik
heb juffrouw d'Engoult onze moeilijkheden uiteengezet.
Zij heeft weten te bereiken wat mij onmogelijk was ge
bleken. Zij heeft mijn verloofde ervan overtuigd, dat
haar broer wel degelijk een figuur was die respect ver
diende en dat zij zich niet behoefden op te offeren voor
een fout die hij niet begaan had.
Chantal Rivière kreeg het woord. Met zachte stem
vertelde zij: Op Gisy-les-Nobles, bij Pont-sur Yonne,
maakte ik mijn laatste sprong voor het behalen van het
parachutistenbrevet. Ik kwam bijna op het hoofd van
juffrouw d'Engoult terecht, die ik toen nog niet kende.
Ze wachtte tot ik mijn parachute had opgevouwen en
zei: Heb je nu je zin? Je bent er dus, je hebt je brevet
van dapperheid verdiend. Schitterend. En luister nu
eens, Chantal Rivière, ik heb gewacht tot je deze dwa
ze gril had bevredigd om je er op te wijzen dat je ook
nog verplichtingen jegens anderen hebt. Als iemand
anders mij iets dergelijks zou hebben toegevoegd zou
ik van me afgebeten hebben. Naar haar heb ik geluis
terd.
Er deed zich een merkwaardig verschijnsel voor. Al
de tijd die het jonge meisje praatte, met een steeds vas
ter wordende stem, leken de verbijsterde toehoorders
de rechter en de commissaris niet uitgesloten geheel
te vergeten met welk doel men bijeen was gekomen.
Het was alsof hun gedachten zich bepaalden tot mense
lijk leed van veel hoger orde dan de moord op Vindon.
Juffrouw d'Engoult verzocht mij die dag twee
passages te willen doorlezen uit een boek dat zij voor
mij meegebracht had. Het was „Mes camarades
sont mort", herinneringen uit de tijd van het verzet. Ik
heb het boek bij me, ik zal u beide citaten voorlezen.
„Niemand, die niet zelf gefolterd is, heeft het recht te
verklaren, dat het verraad begint bij de eerste bekente
nis, al is die door middel van marteling afgedwongen.
Welke marteling? En in welke mate? Na hoeveel tijd
gemarteld te zijn geweest? En welke bekentenis? De
meest vastberaden geest, het meest onwrikbare karak
ter huivert <jp de drempel van deze wereld vol onbeken
de "kwellingen. Het geval heeft zich in onze groep niet
voorgedaan dat een makker uit de gevangenis kwam en
ons vertelde: „Ik heb bekend." Vooropgesteld dat de
stakker ons dadelijk op de hoogte had gebracht, zouden
wij hem vriendschappelijk de hand hebben gedrukt,
even goed als tevoren. Wij zouden hem behulpzaam zijn
geweest, wij zouden hem een schuilplaats hebben ver
schaft.
(Wordt vervolgd)
Advertentie
doosje
met 60
tabletten
KEELTABLETTEN
Stadsschouwburg: Vandaag 20 uur:
Charlotte Kohier met „Olivia".
Concertgebouw: Vandaag 20.15 uur:
Concert Koor Katholiek Haarlem en
N.Ph.O. Vrijdag 20 uur: Concert Amster
damse Politiekapel.
Grote Kerk: Vrijdag 11.30 uur: Beiaard
concert door Arie Peters.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag tot en met
donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Op
mars naar de galg", 18 jaar.
Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15
uur: „Opmars naar de galg", 18 jaar. Vrij
dag en zaterdag 14, 19 en 21.15 uur, zon
dag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag 14,
19 en 21.15 uur, dinsdag 14 en 20 uur,
woensdag en donderdag 14, 19 en 21.15
uur: „Kinderen die niet gewenst zijn", 18
jaar.
Lido Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14 en 19.30 uur: „The nun's story",
14 jaar. Zondag 11 uur: „Vrijheren van het
woud", alle leeftijden.
Luxor Theater: Vandaag 20 uur: „Vrij
gezel in de val", alle leeftijden. Vrijdag 14
en 20 uur, zaterdag 14, 19 en 21.15 uur,
zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maan
dag tot en met woensdag 14 en 20 uur:
„Slag om de V1". Donderdag 14 en 20
uur: „Straat zonder einde".
Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur:
Kleurenfilm over dr. Albert Schweitzer,
alle leeftijden (Bijz. Kerkeweek Herv. Ge
meente Heemstede). Vrijdag 20.15 uur en
zaterdag en zondag 19 en 21.15 uur „Na
thalie", 14 jaar. Zondag 14 en 16.15 uur:
„Perri", alle leeftijden. Maandag 20.15
uur: „The old man and the sea", alle leef
tijden.
Rembrandt Theater: Vandaag tot en met
donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Some
like it hot", 18 jaar. Zondag 11 uur:
„Zwerven door Fins en Noors Lapland",
alle leeftijden.
Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur:
„Gas-oil", 18 jaar. Vrijdag en zaterdag
14.30, 19 en 2i.l5 uur en zondag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur: „De duivel van de rode
cirkel", 14 jaar. Maandag tot en met don
derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „In handen
dr roodhuiden". 14 jaar.
Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur:
„Ik was Monty's dubbelganger", alle leef
tijden. Vrijdag en zaterdag 14.15, 19 en
21.15 uur. zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur
en maandag tot en met donderdag 14.15,
19 en 21.15 uur: „Mensen in het hotel", 18 j.
Zondag 11 uur: „La Traviata", 14 jaar.
Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag
20 uur: „Het meisje in de tijgerkooi", 14 j.
Vrijdag tot en met dinsdag 19.30 uur en
zondag 14 uur: „De tien geboden", alle
leetfijden.
TENTOONSTELLINGEN
Galerie Espace (Klein Heiligland 36):
Tot 6 december dagelijks (behalve zon
dags) van 11—17 uur: Expositie van werk
van Chapon.
Hof van Heemstede: Expositie van werk
van Liesbeth Savers, Joz. de Ridder, F. A.
van Velsen en Jan Wiegman.
„In 't' Goede Uur" (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 december dagelijks (ook zondags)
van 10 tot 22 uur: Expositie van werken
van Theodoor Heijnes.
Kunstzaal Oud Ambacht (Omvalspoort):
Tot 23 november dagelijks van 10 tot 17
uur en zondag 13 tot 17 uur: Expositie van
tekeningen, aquarellen en grafisch werk
van Ety Kolkman.
De Waag (Spaarne 29). Tot 30 november
dagelijks van 1216.30 uur. zondags van
14—16.30 uur: Expositie van werken van
A. L. Koster.
Advertentie
VERWULFT TEL. 11605
UW SPEELGOEDZAAK