Horen en zien Uitgaan in Haarlem IPSO EN DE TOVERRING Dagboek van een afperser Agenda voor Haarlem Betoging bij aankomst van Swart in Londen Moeder nam door zoontje gestolen geld aan 13 NABESCHOUWINGEN Fraai debuut van Theun Lammertsen Hedenavond litterair etherforum voor KRO De radio geeft zaterdag Televisieprogramma De negen muzen LEZEN EN LATEN LEZEN DOOR PIERRE NORO VRIJDAG 11 DECEMBER 1959 s - - AANKONDIGINGEN EN De voorkeur van de televisiesectie van de AVRO voor de auteur Rod Serling is beslist niet ongegrond. Na „Requiem voor een zwaargewicht" was donderdagavond „De Pijnbank" aan bod, ook een spel, dat ons drukt op de feiten, helder, consequent, maar zeker niet onbarmhartig. De lief hebberij van vele schrijvers om ons onder te dompelen in de geestelijke wir-war van abnormale gevallen, psychopaten, maat schappelijke mislukkingen, moge dan resulteren in spelen die modern zijn, maar daardoor hebben ze meestal geen algemeen menselijk karakter. Van „De Pijnbank" kan men tenminste een waarheid mee nemen, ook al is die afgeleid uit het spe ciale geval van een door hersenspoelingen getourmenteerde officier, die in krijgsge vangenschap heeft gecollaboreerd met de vijand en deswege voor de krijgsraad komt. Rod Serling beschouwt de kwestie van alle kanten en stelt duidelijk de eigen lijke schuldvraag: Wat gebeurt er als de moraal niet meer wordt gedekt door het geweten? Hij bouwt er een intelligent ge voerd proces om heen, creëert zeer aan nemelijke figuren en geeft ons stof genoeg om onze fantasie en ons denken in be weging te zetten. De dramaturg van de AVRO, Theun Lammertse, maakte met de t.v.-realisering min of meer zijn debuut. Het mocht er zijn. Op kleinigheden na, die meer duidden op een onhandige enscenering, zoals het veel vuldig aanspreken van de whiskeyfles, gaf hij blijk een verantwoorde beeldafwisse ling tot een dramatisch beeldspel om te kunnen zetten met slechts in de „over vloeiers" minder gelukkige oplossingen voor het probleem der continuïteit. Wij herinneren ons het sterk acteren des te beter naarmate de regie ook de camera sterk hanteert. Wat dat acteren betreft be schikte de regisseur over acteurs, die de beheerste speltrant verstaan en hun tekst weten te laden met door redelijkheid over stemd gevoel; Guus Oster bijvoorbeeld, Henk Rigters en Yda Andrea. Ook Johan Kaart, hetgeen een verdienste is wanneer men weet hoe graag hij zich laat gaan. Ton Lensink, die naar stem en intonatie deed denken aan Han Bentz van den Berg be reikte het knappe effect dat we ons niet door alleen pathetische impulsen in zijn lot verdiepten. De bijrollen waren bevredi gend bezet. De decors wekten telkens die illusie, die de contouren van de huiskamer deden vervagen. Beeldschermer Het klankbeeld „Amerika, land van vele maar begrensde mogelijkheden" dat de K.R.O. hedenavond om 20.30 uur zou uit zenden moet helaas vervallen door ziekte van de samensteller van dit programma, Leo Pagano. In plaats van dit emigratie-klankbeeld zendt de K.R.O. nu een litterair etherforum uit dat in het kader van de werkzaam heden van de Conferentie voor Neder landse letteren en het Belgisch-Nederlands Cultureel akkoord door het N.I.R. werd verzorgd. Dit forum, dat zich met actuele vraagstukken inzake litteratuur zal bezig houden wordt gevormd door de letterkun digen: Achilles Mussche (voorzitter), dr. Brandt Corstius, Michel van der Plas, Va leer van Kerkhove en Jan Walravens. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. (Om 9.359.40 Waterst.10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Orgelconcert. 12.00 Middag klok - noodklok. 12.03 Gram. 12.33 Platennieuws 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Amateurs- progr. 14.20 Kunstkron. 14.50 Metropole-orkest en solist. 15.15 Franse les. 15.30 Voor de jeugd. 16.00 Gregoriaanse zang. 16.30 Instr. octet. 16.50 Motor praatje. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Lichte muziek. 18.15 Journ. weekoverzicht. 18.25 Amateursprogr. 18.45 En nu mijn geval, vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Bra bants ork. en solist. 20.20 Lichtbaken, lezing. 20.30 Een hart zoekt het geluk, musical. 21.10 Polit. praatje. 21.20 Gevar. progr. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Jong - oud - eeuwig. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Lichte muz. en rep. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram en act. 8.50 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Thuis, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Met Kerstmis naar huis, toespraak. 10.30 Gevar. progr. 11.35 Pianorecital. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinb.mede. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 13.40 Sportnieuws. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Orgelspel. 15.00 Streek- uitz. 15.25 Veertig jaar vereniging voor crematie A.V.V.L., toespr. 15.40 Utrechts Stedelijke Ork. en solist. 16.40 Boekbespr. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Week- journ. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 I due Foscari. opera. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, lezing. 19.35 Redt een kind. klankb. 19.55 Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Wie is het?, quiz. 21.40 De Z 69, hoorsp. 22.10 Oude gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Soc. comm. 22.55 Lichte muz. 23.30 Dansmuz. 22.40 Soc. comm. 22.55 Lichte muz. 23.30 Dansmuz. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Muziek- kaleidoscoop. 14.30 Journaal. 15.00 Ork.conc. 15.15 Idem. 15.45 Gram. 16.15 Lichte muz. 16.45 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Gram. 17.45 Engelse les. 18.00 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muz. 20.00 Cabaret. 21.00 Gram. 21.15 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Verzoekprogram ma. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. VOOR ZATERDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Jour naal en weeroverzicht. VARA: 20.20 Quiz. 21.15 Gevarieerd programma. Tangconcours. Van 20 mei tot 4 juni 1960 heeft te Liverpool in de Philharmo nic Hall de International Singers Compe tition plaats. Aan dit concours kunnen deelnemen jonge zangers en zangeressen van elke nationaliteit. De leeftijdsgrens voor zangeressen is van 18 tot 30 jaar en voor zangers van 18 tot 35 jaar. Inlich tingen en inschrijfformulieren zijn te ver krijgen bij het secretariaat, Royal Liver pool Philharmonic Society, Philharmonic Hall, Hope Street, Liverpool 1, Engeland. Voorbespreking van „De Yda pijnbank". V.l.n.r. regisseur Andrea en Johan Kaart. Theun Lammertsen, TONEEL Zaterdag 12 december, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep „Theater" geeft een voorstelling van „J.B." van MacLeish onder regie van Robert de Vries met Hans Culeman, Hans Tiemeyer, Piet van der Meulen, Henk Schaer en Gerard Hartkamp in de voornaamste rollen. Zaterdag 12 december, Minerva Theater, 20.15 uur: Het ensemble Wim Sonneveld geeft een voorstelling van „Rim Ram" met onder anderen Conny Stuart, Albert Mol en Joekie van der Valk. Zondag 13 december, Minerva Theater, 20.15 uur: Nogmaals geeft het ensemble Wim Sonneveld een voorstelling van „Rim Ram". Zondag 13 december, Stadsschouwburg, 20 uur: Nogmaals geeft toneelgroep „Theater" een voorstelling van „J.B." van MacLeish. Maandag 14 december, Minerva Theater, 20.15 uur: Het gezelschap „De speel kamer" geeft een voorstelling van „De gevaarlijke bocht" van John Boynton Priestley onder regie van Bert Dijkstra, met Fien Berghegge, Betsy Smeets, Robert Sobels en Frits Butzelaar in de voornaamste rollen. AMATEURTONEEL Dinsdag 15 december, Stadsschouwburg, 20 uur: De letterlievende vereniging „J. J. Cremer" geeft een voorstelling van „Het Chinese landhuis" onder regie van Henk Bakker. Donderdag 17 december, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Amsterdams Ballet geeft onder leiding van Mascha ter Weeme een voorstelling. Het programma ver meldt: „Les sylphides", „Palisades", „Variazone con maschera", „Pas de quatre" en „Variaties op een thema". Vrijdag 18 december, Stadsschouwburg, 10 en 14 uur: Toneelgroep Arena geeft een schoolvoorstelling van „De gestolen prins". MUZIEK Zondag 13 december, Bakenesserkerk, 19 uur: Het Haarlems Bachensemble werkt mee aan de kerkdienst. Uitge voerd wordt „Wachet auf, ruft uns die Stimme", cantate no. 140 van Joh. Seb. Bach. Maandag 14 december. Grote Kerk, 15.30 —16.30 uur: Beiaardbespeling door Arie Peters. Het programma wordt op de dag van uitvoering bekend gemaakt. Maandag 14 december, Nieuwe Kerk, 20 uur: Een kerkconcert, waaraan mede werking wordt verleend door Kitty Nederkoorn, sopraan; Francien Hinlopen, harp, en Hendrik Lasschuit, orgel. Het programma omvat werken van Handel, Böhm en Dvorak. Dinsdag 15 december, Concertgebouw, 20 uur: De Vereniging Vrienden van het N.Ph.O. houdt een bijeenkomst, waarbij Henri Arends een inleiding zal geven over het samenstellen der programma's. Vrijdag 18 december. Grote Kerk, 11.30 12.30 uur: Beiaardbespeling door Arie Peters. Het programma vermeldt wer ken van Mendelssohn, Bach, Zagwijn, Purcell, Mattheson, Bronnenmuller en Ruchardt. Vrijdag 18 december. Concertgebouw, 20.15 uur: Het N.Ph.O. geeft het vierde concert in de serie V, met als solist Cor de Groot. Het programma vermeldt werken van Hendrik Andriessen, Ravel en Rimsky Korsakof. In 't Goede Uur, dagelijks tot 21 decem ber, 2122 uur: Klassiek grammofoon- platenconcert van werken van Bartók en Hindemith. DIVERSEN Zaterdag 12 december, Concertgebouw, 20 uur: Het marionettentheater „La Gon dola" geeft een voorstelling. Maandag 14 december, Concertgebouw, 20 uur: Onder auspiciën van de Neder landse Reisvereniging verzorgt het Nederlands Marionettentheater een bij eenkomst, waarbij ondermeer „De parel vissers" van Bizet wordt uitgevoerd. Maandag 14 december. Brinkmann, 20 u.: Voor de studievereniging Psychical Research spreekt de heer H. Woudt over „Eileen Garrett, een merkwaardige vrouw". Dinsdag 15 december, Brinkmann, 20 uur: Voor de Kon. Ned. Natuurhistorische Vereniging spreekt dr. A. J. Roskam over „Dwalen door Carmens tuin". Woensdag 16 december, Brinkmann, 20 u.: Voor het Humanistisch Verbond houdt de heer P. Spigt een lezing over „Een onmogelijk mens". Woensdag 16 december, De Leeuwerik, 20 uur: Voor het Instituut voor Arbei dersontwikkeling houdt Otto Sterman een voordrachtavond. Woensdag 16 december, Herv. Wükkapel, 20 uur: Nederl. Chr. Vrouwenbond, af deling Haarlem-Noord' houdt kei-st- middag. Donderdag 17 december, Brinkmann. 14 u.: Kerstmiddag van de Nederlandse Vrou wen Elektriciteits Vereniging, afdeling Haarlem. Donderdag 17 december, Minerva Theater, 14 uur: Kerstmiddag van de Nederland se Vereniging van Huisvrouwen, afdeling Haarlem. Donderdag 17 december. Jeugdhuis, Bloe- mendaal, 20 uur: Kerstavond van de Christenvrouwenbond, afdeling Bloe- mendaal. Vrijdag 18 december. „Irene", 20 uur: Kerstavond van de Nederlandse Chris tenvrouwenbond, afdeling Overveen. TENTOONSTELLINGEN Teylcrmuseum. Tekeningen uit de Hol landse. Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw Fossielen mineralen. natuurkundige instrumenten 10—17 uur Bisschoppelijk Museum Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. 1017 uur. zondagen 13—17 uur. Van 11 december af expositie „Kerkbouw nu". Dezelfde openingstijden. Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte boeken. Romans: Bralne, Plaats aan de top; Cronin, Twee zusters; Miranda, De verwachting; De Saint Exupéry, Oorlogsvlieger; Sayers, De vijf dwaal wegen; Weissmann, Het leven alleen..; de Born, The house in Vienna; Bradbury, Dandelion wine; Christie, Sad cypress; Marquand, Stopover: To- kyo; Soulac, Dans cette galère. Ontwikkelingsboeken: van Schilfgaarde, Le venswegen; Zeylmans van Emmichoven, De wer kelijkheid waarin wij leven; Daalder, Het onder wijs in de trekschuit; Brouwer, Algemene paleon tologie; Adriani Engels, Honderd jaar sport; Bersch, Uw Dauphine; Asselberghs, Het ijzeren paard; van Rheenen, Wat is dat voor een hond?; Kossmann, De rijmende dood; Colantuoni, I fra- telli Castiglioni; Pirandello, Maschere nude, La nuova colonia, O di uno o di nessuno; Zorzi. La vita degli altri; Bulthuis, Johan Fabricius; Hof- mann, De schilderkunst van de twintigste eeuw; Friedenthal, Georg Friedrich Handel; Schouten, Muzikale vormleer; De wereld waarin wij wonen en werken, dl. 1. Het oude Europa; Childe. De prehistorie der Europese samenleving; Novum, Wereld in wording, dl. 2. Nieuwe geschiedenis; Geschiedenis der mensheid, dl. 4; Shaw, Hoe hij loog tegen haar echtgenoot; Berlitz, Libro italia- r.o; Ehrlich Levinger, Albert Einstein; Gray, In duca d'Aosta; Smit, Bescheiden betreffende de buitenlandse politiek van Nederland, 18481919; Algemene woningtelling 30 juni 1956. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de l'6de eeuw tot op heden Dagelijks geopend van 1015 uur. des zondags van 1315 uur. Tot 11 januari expositie „Kunst in het klein, de schoon heid van oude tegels". Dezelfde ope ningstijden. Spaarnelaan 25: „Chez Nous", expositie van werken van de schilder Frans Funke. Van. 12 december28 december Dagelijks geoDend van 1117 uur. Cruquius-museum: Historische stoom machines en grote maquette van Neder land met waterstanden en overzicht overstromingsramp februari 1953. Ge opend op werkdagen en ook zondags van 912.30 en van 14.3016 uur. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy (Kleine Houtweg 103): Op donderdagen geopend van 10—12.30 en van 13.30—17 uur, op zondagen van 14—17 uur In 't Goede Uur: Tot 1 januari: Expositie van tekeningen van Georg Rueter. Da gelijks geopend van 10 tot 22 uur. „Bloemenheuvel,,: Expositie van werk van Judith Laqueur Révész en M. C. Escher. Dagelijks geopend tot 19 december van 1017 uur, des zondags van 1417 uur. Galerie Espace: Tot 13 december expositie van werk van Jules Chapon. Dagelijks geopend van 11-17 uur. Museum „Het Huis Van Looy": Tot 14 december dagelijks ?an 10 tot 12.30 en van 13.30 tot 17 uur, des zondags van 14 tot 17 uur: Ledententoonstelling van het Genootschap „Kunst Zij Ons Doel". 4243. Ze gingen verder, en de paling keerde lachend z'n kop naar Ipso om. Dat was nog net op tijd, hè? zei hij. Die sinjeur dacht vast al, dat u een lekker hapje was! Ipso lachte nu ook weer, al zat de schrik er nog 'n beetje in. Ja, zei hij. Ik schrok me 'n hoedjeGelukkig dat je het gauw merkte, anders had-ie me lelijk te pakken gehad! Wees maar gerustik zorg wel, dat niemand u kwaad doet, Meester! zei de paling. Let op we komen al dicht bij het doel! Het werd hier steeds rotsiger. Ze gingen onder de grillige rotsbogen door. LONDEN (UPI) De toekomstige gou verneur-generaal van Zuid-Afrika, Char les R. Swart, is voor een officieel bezoek in Londen aangekomen. Bij zijn aankomst op het vliegveld demonstreerde een groep personen tegen de apartheidspolitiek. Zij droegen spandoeken mee met „boycot Zuidafrikaanse goederen", „Laat me vrouw Mafeking vrij" en „voor multi-ra- ciale democratie". Koningin Elizabeth zal Swart vandaag als gouverneur-generaal installeren, als opvolger van de onlangs overleden Ernest George Jansen. Swart zal op 12 januari in Kaapstad be ëdigd worden. I Advertentie Scène uit „De gestolen prins", waar van toneelgroep „Arena" op vrijdag 18 december een schoolvoorstelling geeft in de schouwburg in Haarlem. UW HAAR IS UW KROON! Wij brengen u de nieuwste Ameri kaanse Permanent wave. houdbare kleurspoelingen, hoofdmassage tegen roos en haaruitval. Vraag een maandabonnement voor watergolven. C. J. Oerlemans Med. Gedipl. Haarkundige GIERSTR. 69 - HAARLEM - TEL. 21736 De officier van Justitie bij de rechtbank te Rotterdam heeft een jaar en negen maanden gevangenisstraf geëist tegen een 36-jarige vrouw uit Waddinxveen, die van haar 13-jarig zoontje 500.— had aange nomen, welk geld door de jongen in Wad dinxveen was gestolen. De vrouw zei ge dacht te hebben dat de jongen het geld had gevonden. De president merkte op, dat zij het ook in dat geval niet had mo gen houden. De verdedigster, mr. C. A. Verheul, vroeg clementie, omdat de vrouw, moeder van negen kinderen, het financieel zeer moei lijk had en haar man drankzuchtig is. Op 24 december zal de rechtbank uitspraak doen. 68 Meneer de rechter, doe me een genoegen en tracht niet langer met een leugen achter de waarheid te ko men. Nee, Vindon was er heilig van overtuigd dat wij hem niet zouden vermoorden. Waar hij bang voor was. was alleen dit: dat wij hem zijn praktijken onmoge lijk zouden maken, dat wij hem zijn bronnen van in komsten zouden ontnemen en dat wij, wanneer wij dc stukken eenmaal weer in handen hadden, een aanklacht bij de justitie tegen hem zouden indienen. Dit alles lijkt voldoende om hem te doen besluiten uit Frankrijk te vertrekken. Maar Vera Daï Do moest zich natuurlijk bij hem voegen en wel met het vermogen van haar man. Hij moet op een idee zijn gekomen, dat alleen in het brein van een afperser zou kunnen ontstaan: hij ging de vrouw met wie hij een verhouding had. chanteren Hij zal gezegd hebben: „Of je man gaat er aan of je bent mij kwijt". Persoonlijk kan ik de opzet waarde ren: hij past zo harmonisch in de totale loopbaan van deze afperser van formaat. Vera zal weer met het be zwaar zijn gekomen, haar enige vermoedelijk, waar mee zij hem al twee jaar van zijn daad had weerhou den en haar arme man dus twee jaar extra leven had bezorgd. Zij zal hebben gezegd: „Het is algemeen be kend dat ik niet aan mijn man gehecht ben. Wanneei zijn dood niet een volmaakt natuurlijk karakter heeft zal ik in moeilijkheden komen. En welke misdaad is volmaakt? Zijn familie zal mij niet met rust laten en deze mensen hebben in het Verre Oosten waar jij je met mij wilt vestigen, heel wat invloed. Wij zouden gaan trouwen, althans samen gaan leven, en jij zou eveneens verdacht worden. Behalve jouw vijanden ui' het westen zouden we onze vijanden uit het oosten te gen ons krijgen. Ik zie niet in waar wij nog veilig zou den zijn". Pas daarna moet Vindon, naar mijn overtui ging, het plan hebben ontworpen, dat in zijn eenvouc geniaal is: hij maakte een dubbel gebruik van eer enkel lijk. Hij vermoordde Daï Do en schiep omstandig heden, die erop wezen, dat hij zelf het slachtoffer was. Hij zou dood zijn en in vrede en rust, en vooral in ver getelheid zijn dagen in rijkdom kunnen slijten. Wanneer u een andere theorie hebt ontwikkeld, acht ik het ver standig ook deze te bespreken eer wij verder gaan. Na een halve minuut, waarin niemand iets zei, ver volgde Christiane: De uitvoering van dit plan moet kinderspel zijn geweest voor de moordenaar, die Vindon van nature was. Charles Lorrain heeft deze kant van zijn karakter gisteren ter zitting voldoende belicht. Daï Do bevond zich op zondag 18 oktober alleen te Parijs en had niets te doen. Vindon moet hem onder een of ander voor wendsel hebben meegenomen naar het gebouw van la Ligne Franqaise, na vermoedelijk ergens in quartier du Sentier een afspraak met hem te hebben gemaakt. Zelf ging hij het gebouw aan de voorkant binnen maai bij verlaat het door de achterdeur, om Daï Do te gaan halen en ongezien naar binnen te loodsen. Hij nam hem mee naar zijn kamer en zorgde ervoor, dat Daï Do een en ander in handen nam en dus een behoorlijk aantal vingerafdrukken achterliet. Daarna heeft hij hem be- dood en zijn gezicht ernstig beschadigd. Hij ver-wis selde met het lijk van kleren, maar zijn schoenen hield hij aan, omdat de schoenen van Daï Do hem niet pas en. Hij haalde verder een en ander overhoop om de ndruk te wekken dat de kamer inderhaast was door tocht. Daarna belde hij Vera Daï Do op, via zijn •echtstreekse stadslijn, die niet door het kantoortje van de telefonist loopt. Zij moet ergens in de stad op zijn telefoontje hebben gewacht. Hij zei: „Het is achter de •ug. En goed. Nu is het jouw beurt". Wat moest zij doen? vroeg Duchemin. Het slagen van deze kiinstige persoonsverwisseling .vas afhankelijk van twee voorwaarden: ten eerste nocht niemand er aan twijfelen, dat het lijk in het gebouw van la Ligne Frangaise dat van Vindon was. Hiervoor kon Vera Daï Do zorgen. Zodra Vindon had ipgebeld dat alles in orde was, waarschuwde zij de ilarmcentrale en verklaarde revol vei schoten in het ge- iouw van la Ligne Frangaise te hebben gehoord. Duchemin ontsnapte een schreeuw van verbazing. Maar natuurlijk. Dat moet het geweest zijn. Nie- land anders heeft het kunnen doen. Zodra Vera redelijkerwijs kon aannemen dat de jolitie ter plaatse was, belde zij, ditmaal onder haar eigen naam, la Ligne Franqaise. Zij wilde immers Vindon spreken? En natuurlijk laat de politieman die het gesprek aannam, haar komen. Zij was er al heel gauw en was de eerste die het lijk identificeerde als dat. van Vindon. Aan deze misleiding zijn alle nader hand door de politie gemaakte fouten te wijten. Hebt u zelf aanvankelijk geloofd met het lijk van Vindon te maken te hebben? vroeg Duchemin. Of heeft een van u vieren er aan getwijfeld? In geen enkel opzicht. Ten eerste vroeg Vindon haast om een gewelddadig einde. Vergeet dat niet. En het gezicht van Daï Do was absoluut onherkenbaar ver minkt. Daarbij komt, m'n waarde commissaris, dat u ons bij Vindon binnenliet en dat wij dus Vindon zagen, zonder hem al te nauwkeurig te bekijken. De man was geen sympathie van ons, maar wat u ons liet zien was ver van fraai. Toch is deze kleine komedie niet het meest geniale deel van de hele opzet. Deze schurk keek verder. De tweede voorwaarde voor het slagen van zijn plan was wel, dat niemand zich ooit over de spoor loze verdwijning van Daï Do zou verbazen. Niemand mocht zich afvragen: waar is die meneer Daï Do eigen lijk gebleven? Duchemin sprong op en begon heen en weer te lo pen. Zijn ogen glinsterden in een overigens tamelijk somber gezicht. Dat dagboek! riep hij opeens. Dat onzinnige dagboek! Hier heb ik plotseling de verklaring van al die tegenstrijdigheden, die mij vrijwel van mijn ver stand hebben beroofd. U wilt zeggen, juffrouw d'En- goult, dat Vindon geen enkele poging heeft gedaan Daï Do te chanteren? Inderdaad. Met zijn dagboek beoogde hij niets an ders dan het wekken van de indruk, dat Daï Do was gevlucht en naar Formosa was gegaan, waar Tsjang Kai-Tsjek tegen de Chinese communisten vocht en een behoorlijke kans liep op een roemloos einde. Hierna zou niemand het meer zonderling aditen dat er van Daï Do nooit meer iets werd vernomen. Om zijn doel te bereiken legde Vindon zijn notities als het ware voor u gereed en kwam hij met de waarhejd en met niets dan de waarheid. Dat wil zeggen: omtrent de aange legenheden RivièreDelforge, LevrainSiamedjian en d'Engoult. Hij beschreef zichzelf met volmaakte open hartigheid; niets weerhield hem daarvan, hij zou im mers vermoord zijn. Het voordeel hiervan was dat verschillende achtenswaardige getuigen, zij het tegen hun zin, moesten toegeven dat Vindon over hen de naak te waarheid had verteld. Stadsschouwburg: Zaterdag en zondag 20 uur: „Toneelgroep Theater met „J.P." Minerva Theater: Zaterdag en zondag 20.15 uur: Ensemble Wim Sonneveld met „Rim Ram". BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en don derdag 14 en 16.15 uur: „Jack the Rip per". 18 jaar; 19.30 uur: „De graaf van Monte Cristo", 14 jaar. Frans Halstheater: Vandaag en zater dag 14, 19 nn 21.15 uur, zondag 14, 16.30 en 21.15 uur, maandag 14, 19 en 21.15 uur: „Sag es mit Musik", alle leeftijden. Dins dag 14 en 20 uur en woensdag en donder dag 14, 19 en 21.15 uur: „Het moeras der zonde", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De hel van Noord-Afrika," 14 jaar. Zaterdag 23.30 uur: „Eiland in de zon," 18 jaar. Zondag 11 uur: „Vrijheren van het woud", alle leeftijden. Luxor Theater: Vandaag 20 uur, zater dag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maandag tot en met woensdag 14 en 20 uur: „De moordenaar met de zachte stem," 18 jaar. Donderdag 14 en 20 uur: „Jane Eyre", 14 jaar. Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur: „De zevende sluier," 14 jaar. Zondag 14 en 16.15 uur en woensdag 14.30 uur: „Rus ty en het blinde meisje," alle leeftijden. Dinsdag en woensdag 20.15 uur: „La gran de illusion", 14 jaar. Donderdag 20.15 uur: „Don Giovanni," 14 jaar. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Houseboat," alle leeftijden. Zondag 11 uur: „Wen die Götter lieben", alle leef tijden. Roxy Theater: Vandaag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Joe Dakota," 14 jaar. Maandag tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Gedwongen verraad", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag en zaterdag 14.15, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maandag tot en met don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Gouden ber gen", alle leeftijden. Zondag 11 uur: „La Traviata," 14 jaar. Theater Monopole (Zandvoort): Van daag en zaterdag 20 uur: „Al Capone. dic tator van de onderwereld," 18 jaar. Zon dag 14.30 uur: Hawai-calls" alle leeftijden. Dinsdag 20 uur: „Tien van het vreemde lingenlegioen," 14 jaar. TENTOONSTELLINGEN Bloemenheuvel: Tot 20 december dage lijks 10 tot 17 uur en zondags 14 tot 17 uur: Expositie van werk van Judith Laqueur- Révész en M. C. Escher. Frans Halsmuseum: Tot 11 januari da gelijks van 10 tot 15 en zondags van 13 tot 15 uur: Expositie „Kunst in het klein, de schoonheid van oude tegels". Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Tot 13 december dagelijks van 11 tot 17 uur: Expositie van werk van Chapon. Hof van Heemstede: Expositie van werk Van Liesbeth Sayers, Joz. de Ridder, F. A. van Velsen en Jan Wiegman. .In 't Goede uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 januari dagelijks (ook zondags) van 10 tot 22 uur: Expositie van tekeningen van Georg Rueter. Museum „Het Huis van Looy" (Kamper- laan): Tot 14 december dagelijks van 10 tot 12.30 en van 13.30 tot 17 uur, des zon dags van 14 tot 17 uur: Ledententoonstel ling van het Genootschap „Kunst Zij Ons Doel". Chez Nous (Spaarnelaan 25): Tot 28 de cember dagelijks van 11 tot 17 uur: Expo sitie van aquarellen van Frans Funke. DIVERSEN Vleeshal: Zaterdag 12.15 uur: Bezin- ningspauze; pater C. van Baarle over (Wordt vervolgd) „Verwachten of afwachten"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 13