J
Misdaad oei een
IPSO EN DE TOVERRING
Kort
en
Aiphenaar
Agenda voor
Haarlem
Exposities in
Museum in
het Stedelijk
Amsterdam
Margriet
is nog
zo heerlijk
jong,
zo echt
een blad
van déze
tijd..!
Werk van Chris van
Voorst in kunstzaal
Oud Ambacht
DINSDAG 22 DECEMBER 1959
11
Muziek voor Kerstmis
Warme schotels
ƒ2.-
De radio geeft woensdag
T elevisteprogramma
Schoolradio
Edouard Borovansky t
Ap Sok ontvangt culturele
prijs van Arnhem
De negen muzen
ROMAN VAN
JANE
ENGLAND
Op enkele radio-uitzendingen die In
direct verband staan met. de komende
feestdagen wordt al de aandacht gevestigd.
Allereerst de uitzending op woensdag
avond 23 december om 20.30 uur (Hilver
sum I), in directe aansluiting met de Vic
toria Hall'te Genève, van het „Mystère de
la Nativité" van de Zwitserse componist
Frank Martin. Het betreft de wereld
première van een uitgebreid werk voor
soli, koor en orkest op tekst van Arnoul
Gréban (1410-1471). Onder de namen van
de solisten aan deze uitvoering, die onder
leiding staat van Ernest Ansermet, treft
men ook die aan van de Nederlandse zan
geressen Elly Ameling en Aafje Heynis.
Van dit werk van een der grootste heden
daagse componisten zal in de editie van
donderdag een bespreking worden gegeven.
De omroep geeft ditmaal blijk van
een, helaas zeldzame, vernieuwing in de
samenstelling van haar kerstprogramma's.
In een uitzending van het Radio Kamer
orkest op donderdag, dus op kerst
avond, om 20.05 uur (Hilversum II)
treft men aan het „Concerto per la notte
di Natale" van Luigi Dallapiccola uit 1956.
De muziek van deze Italiaanse meester die
(hoewel van een iets oudere generatie) tot
de avant-garde behoort, bezit kwaliteiten
die haar ook toegankelijk maken voor hen
die zich bij de voorhoede niet zo behaag
lijk voelen. Diezelfde avond kan men op
Hilv. I om 21.15 uur horen „Die Weih-
nachtsgeschichte des Lukas" van Ernst
Pepping, uit te voeren door het N.C.R.V.
Vocaal Ensemble onder leiding van Ma-
rinus Voorberg. Ook dit werk zal in deze
rubriek worden besproken. Pepping is een
voorman in de vernieuwing van de Luther
se kerkmuziek en zijn vocale schrijfwijze
vertoont, aansluitend bij de zestiende- en
zeventiende-eeuwse polyfonisten onder
andere Palestrina en Schütz een onge
wone rijkdom aan waarlijk schone timbres
die van een grote inventie op het gebied
van de koorklank getuigen.
Van iets bescheidener allure dan de drie
bovengenoemde werken is een uitzending
op eerste kerstdag om 13.30 uur (Hilv. II).
Het betreft een spel voor kinderen „Het
kerstgebeuren", geschreven door de he
dendaagse Duitse componist Carl Orff op
tekst van Gunhild Keetman. Hiervan werd
maandagavond een voorbespreking ge
geven door Henk Stam in zijn rubriek In
leiding tot Muziekbegrip voor de AVRO,
waarbij ook enkele fragmenten ten ge
hore werden gebracht. De inleider vestig
de de aandacht er op dat men deze kerst
compositie voor kinderen moet zien in het
licht van de vernieuwingen die Orff sinds
ongeveer dertig jaar in het muziekonder
wijs nastreeft met zijn „Schulwerk". Men
kan er dan ook de typische instrumenten
in horen die hij hiervoor speciaal ontwor
pen heeft: kleine staafspelen en xylofoons,
miniatuur-pauken, trommels alsmede een
koor van blakfluiten van sopranino tot bas,
strijkinstrumenten en zangstemmen. De
uitvoering wordt verzorgd door leerlingen
van de Stichting Zeeuwse Muziekschool,
afdeling Zierikzee, onder leiding van Jac
ques M. Luykenaar. De teksten worden ge
zongen in Nederlandse vertaling.
Wat ik er tijdens de inleiding van hoor
de, gaf de indruk van een allerliefst her
dersmuziekje dat met grote toewijding
wordt uitgevoerd. Een uitzending waar u
de (kleinere) kinderen plezier mee kunt
doen. En uzelf misschien ook.
Golfbreker
Advertentie
LUNCHROOM
Grote Houtstraat 105
Tel. 18598
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram.
7.30 Een woord voor de, dag. 7.40 Gewijde muz.
8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor
de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 940 Voor de
vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00
Gram. 11.10 Een Zoon is ons gegeven, hoorspel.
11.50 Gram. 12.05 Lichte muz. 12.30 Land- en tuin-
bouwmededJ 12.33 Kamerork., koor en solist. 12.37
Ariventskerkd. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad,
praatje. 13.20 Promenade-orkest. 14.00 Gram. 14.10
Kamerork. en sopr. 15.00 Kerstwijdingsdienst voor
de zieken. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Milit. orkest, sopr. en tenor. 18.10
Kerstuitzend. 18.30 Leger des Heilskwartier. 18.45
Boekbespr. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de
man af, praatje. 19.15 Pianorecital. 19.30 Radio
krant. 19.50 Gram. 20.00 Kerstfeest Hongaren. 20.20
Inl. tot het volgende concert. 20.30 Solisten, ko
ren en ork. (In de pauze: 21.30 De weg der zen
ding, praatje. 22.45 Avondoverdenking. 23.00
Nieuws. 23.10 Zaalsportuitsl. 23.15 Platennieuws.
23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. £.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.55 Voor de vrouw. 900 Gym.
voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 De ver
anderende kerk in de veranderende wereld, toe
spraak. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gevar.
progr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouw-
meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00
Nieuws en tentoonstellingsagenda. 13.20 Orgel en
zang. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Jeugdconcert.
14.45 Internat, volksliedjes. 15.00" Voor de jeugd.
17.00 Muz.uit Hawaii. 17.25 Roemeense muz. 17.50
Regeringsuitz.: Rijksdelen overzee: Nederlands
Nieuw-Guinea. 18.00 Nieuws, comm. en act. 18.30
Lichte muziek. 19.00 Voor de kinderen! 19.10 De
Christen en de veranderende samenleving, toespr.
19.25 VARA-Varia. VPRO: 19.30 Voor de jeugd.
VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.25 Hoorspel.
De man van Thermopylae. 22.01 Jazzmuz. 22.20
Keuren en kiezen, praatje. 22.30 Nieuws. 22.40
Lichte muz. 23.00 Tussen mens en nevelvlek, le
zing. 23.15 Muz. discussie. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 12.52
Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Idem.
15.00 Ork.concert. 15.40 Gram. 16.00 Koersen. 16.06
Engelse les. 16.21 Gram. 16.34 Orkestconcert. 17.00
Nieuws. 17.10 Zangrecital. 17.25 Gram. 17.50 Boek
bespr. 18.00 Lekenmoraal en filosofie. 18.20 Voor
de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40
Koorzang. 19.50 Pianorecital. 20.00 Hoorspel. 21,00
Jazzmuziek. 21.30 Ork.concert. 22.00 Nieuws. 22.15
Godsd. uitz. 22.45 Lichte muz. 22.55 Nieuws. 23.00
Voor de zeelieden.
VOOR WOENSDAG
VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.30—
17.40 Intern, jeugdjournaal. 20.00 Journ. en weer-
overzicht. NCRV: 20.20 Documentaire film. 20.30
Kunstrubriek. 20.50 Telediscoparade. 21.00 Progr.
over dieren 21.20 Pas geperst. 21.50 Filmpjes over
Bethlehem.
Uit de kluis. Bij een inbraak in het
kantoor van een rijwielfabriek te Heeren
veen is 20.000 gestolen. Dit geld lag in de
kluis, die vermoedelijk niet gesloten is ge
weest.
De Stichting Nederlandse Schoolradio
vervolgt na de Kerstvakantie haar weke
lijkse uitzendingen met de programma's
voor het tweede trimester. Dinsdag 12 ja
nuari (14.40-15.00 uur) wordt begonnen
met de eerste les van de serie „Muziek is
overal". Dit is een herhaling in enigszins
gewijzigde vorm van een reeds eerder
uitgezonden programmaserie. In dertien
lessen worden verschillende muziekin
strumenten besproken. Bijzondere aan
dacht zal worden besteed aan muzikale
uitingsmiddelen van kinderen.
Woensdag 13 januari (10.00-10.20 uur) be
gint in hoorspelvorm de eerste les van de
serie „Legenden uit de Lage Landen,"
eveneens een herhaling van uitzendingen,
die destijds veel waardering ondervonden.
De opzet van de serie is de leerlingen
naar een legende te laten luisteren en hun
tevens iets meer te vertellen over de
plaats, de historische omstandigheden en
gebeurtenissen, waaromheen zo'n legen
de kan groeien.
Ten slotte wordt in de vrijdagmorgen
uitzending van 15 januari (9.40-10.00 uur)
de eerste les uitgezonden van de geschie
denisserie „300 jaar retour". Twee kinde
ren, Anke en Johan, belanden door een
merkwaardige gebeurtenis in de zeven
tiende eeuw. Via de luidspreker in de klas-"'
selokalen worden de jongens en meisjes
van nu, meegevoerd op de tocht van de
twee hoofdpersonen, in de tijd van toen.
Deze hoorspelserie heeft tot doel een
waardevolle aanvulling te zijn op het ge
schiedenisonderwijs en mogelijk een uit
gangspunt voor vele boeiende lessen. Bij
alle drie series wordt voor de kinderen ge
drukt lesmateriaal verstrekt, verlucht met
illustraties en foto's. Zoals gebruikelijk
ontvangt de leerkracht bovendien een
toelichting bij elke serie.
In het Stedelijk Museum te Amsterdam
is tot 18 januari een expositie van werk
van Erich Wichman. Deze tentoonstelling
had al op het programma gestaan van het
Utrechts Centraal Museum. Zij is daar
niet doorgegaan, omdat een gemeente
raadslid wist dat Erich Wichman een fas
cist was. De heer Sandberg is minder kin
derachtig. Wichman, door bepaalde men
sen als een Nederlandse Horst Wessel ge
zien, was in de studietijd van ondergete
kende al een bijna legendarische figuur te
noemen. Hij moet de dingen goed en flink
gezegd hebben. Als een fijn trekje van
hem mocht gelden dat hij „rundernat goed
voor de kat" vond en „water goed voor la
ter". Later was het ook zo buitengewoon
flink van hem de microfoon om te trappen
bij een uitzending van een bijeenkomst
van andersdenkenden.
Straks is het Kerstmis en laten wij dan
ook wat vergevensgezind zijn en het werk
van deze kunstenaar bekijken. In tegen
stelling tot zijn Duitse geestverwanten kon
Wichman voelen voor abstracte kunst.
Misschien was dat voor een bepaalde tijd.
In ieder geval heeft Wichman zich in deze
richting niet als een belangrijke figuur
ontwikkeld. Men vergelijke zijn armzalige
composities met anderer abstract werk.
Wichman kon in tekening hekelen dat het
een aard had. Hij hekelde echter wel
steeds op dezelfde en wat betreft zijn te
kenen op griezelig slappe wijze. De indruk
die men van dit werk en enkele figuratieve
schilderijtjes overhoudt is niet anders dan
vies te noemen. Slap zijn ook Wichmans
sieraden, maskertjes en andere plastie
ken. Een verklaring hiervoor kan liggen
in Wichmans aversie tegen het rundernat.
Wichmans ceramiek zou tegenwoordig
Advertentie
MAtGRIET
Huldako parit raat 20, Amiterdam
een plaats kunnen vinden in zqken waar
de allerergste kunstnijverheidskitsch ver
kocht wordt. Als ik nu weer terugdenk aan
die Wichmanlegen.de dan ben ik bang be
paalde mensen met dit schrijven gegriefd
te hebben. Mij geldt echter het resultaat
van Wichmans streven en dat is wel heel
naar.
De heer Sandberg was verder zo geluk
kig een tentoonstelling uit Venetië over te
nemen. Deze, „de vitaliteit in de kunst"
genoemd, is tot 25 januari in het Stedelijk
Museum te zien. De heer Sandberg moti
veert deze tentoonstelling in het „Mu
seum-journaal" van november. Hij
schrijft onder meer: „De periode van on
derdrukking en vervalsing waarin wij le
ven vraagt niet ons antwoord maar
schreeuwt om protestdat protest
breekt vloekend en bruisend los in de schil
derkunsten breekt baan met een vi
taliteit die de in welstand doezelende bur
ger verschrikt, zijn onwaardige tevreden
heid verstoort." Als dat nu maar eens
waar was! Wie gelijk ondergetekende veel
tentoonstellingen bezoekt schrikt hele
maal niet van deze vitaliteit. Steeds maar
vloeken maakt heel weinig indruk en brui
sen maakt op de duur doezelig. De heer
Sandberg schreef ook over atoomangst,
dje mensen soms wakker schudt. Appel
noemde een van zijn schilderijen hier
„Angst voor atomen". Dom van me: ik
vond het wel een plezierig schilderij. Aan
vele vloeken hier is verder zoveel techni
sche zorg besteed, dat de spontaniteit al
leen maar een ogenschijnlijke is. Het brui
sen is soms niet veel meer dan een geprut
tel in vuil water. Deze expositie vraagt
aandacht voor het belang van het hand
schrift in de hedendaagse kunst. Wat is dat
van een Kimber Smith dan een ongemeen
flauw handschrift. Vies weer is de indruk
die ik kreeg van Burri's „Brand" en van
Dubuffets portret van een prior.
Men mag op deze expositie niet alles
over een kam scheren. Ik noemde al werk
van Appel. Als echt eigentijds werk kan ik
dat van Lucebert zien. Men ontmoet ook
een en ander van de Belg Hugo Claus dat
intrigeert. Vol van spanning zijn de plas
tieken van Etienne Martin. Niet die van
Falkenstein, een dame die drie jaar nodig
had voor een portret van „appel". (Ver
velend is die afkeer van hoofdletters; nu
weet ik nog niet zeker of Karei misschien
bedoeld is). Wie een werkelijk contact met
abstracte kunst voelt kan hier meer ont
moeten dat boeit. Met het werk van de Pa-
rijse Hollander Bram van Velde hèb ik het
niet. Het Stedelijk Museum maakte nog
een aparte tentoonstelling van zijn werk.
Deze is tot 1 februari te zien. Tot 25 janua
ri is er dan nog een grote expositie van het
werk van Benner. Ik ontmoette daar veel
verheugends. Met name verscheidene
Friese landschappen trokken me aan. Wat
betreft duinen en stranden prefereer ik
dat wat Wiegers daarvan maakte. Benner
blijkt verder door Appels kinderen ge
raakt te zijn. Al kan ik dan moeilijk met
alles van Benner meegaan, men proeft in
hem een eerlijk schilder.
Bob Buys
SYDNEY (UPI) Edouard Borovans
ky, de in Tsjechoslowakije geboren bal
letdanser die een van de favoriete part
ners van Anna Pawlowna is geweest, is vrij
dag te Sydney overleden. Hij was zeven
envijftig jaar. Hij laat zijn vrouw Nicola-
jewa, een nicht van Pawlowa achter. Bo
rovansky trok de aandacht van Pawlowa
toen hij danste in het Staatstheater van
Praag. Hij heeft vele jaren met haar ge
werkt en ging na haar dood over naar de
Basil Ballet Russes. In 1938 vestigde hij
zich in Sydney, waar hij zijn spaargeld
stak in een balletschool en het eerste be
roepsballet van Australië. Dinsdag wordt
Borovansky in Melbourne begraven.
Tijdens een buitengewone raadszitting
in het stadhuis te Arnhem is aan de Arn
hemse graficus Ap Sok de aan hem toe
gekende Culturele Prijs Arnhem 1959, be
staande uit een oorkonde en een bedrag
van 1000 gulden, uitgereikt door burge
meester C. G. Matser, die er in zijn toe
spraak ook aan herinnerde, dat de uitrei
king van deze culturele prijs thans voor
de tiende maal plaats had.
6061. Ipso boog diep voor de koning en dankte hem voor het prachtige geschenk.
En nu kun je weer veilig naar huis gaan, zei de Vissenkoning. Ik zal een rijtuigje
voor je laten komen, dan gaat het gemakkelijk.
De koning gaf zijn vissen-dienaren een bevel, en Ipso zag een alleraardigst zeepaardje
naderen}, dat een grote schelp voorttrok.
Stap maar in, zei de koning. Goede reis en denk aan mijn vissen; doe ze geen
kwaad en vang ze liever niet.
Dat beloofde Ipso. Hij boog nog eens en gaf een rukje aan de teugel. Toen begon het
zeepaardje rustig te zwemmen.
In de kunstzaal „Oud Ambacht" is tot
11 januari iverk van Chris van Voorst te
zien. Van Voorst is vooral tekenaar en
graficus. Een aantal geschilderde studies
zijn het werk van de graficus. Gevoelige
schakeringen mogen Van Voorst niet
vreemd zijn, hij is vooral de man van een
sterk zwart-wit. dat op zeer persoonlijke
wijze en vol spanning tegenover elkaar
werd uitgewogen. Van Voorst snijdt nog
al eens in het linoleum, een materiaal dat
de echte graficus toch eigenlijk als te ge
makkelijk moest voorkomen. Bij weinigen
is echter de vorm der grenzen tussen het
zwart en wit zo bepaald door het mate
riaal als bij Van Voorst.
Getekend op steen of voor cliché zouden
die vormen anders geweest zijn. Gesne
den in hout blijken zij ook anders in Van
Voorsts werk. Van Voorsts instelling op
het vak is een zuivere. Misschien dat hij
als tekenaar minder persoonlijk is dan als
graficus. De tekenaar herinnert wel aan
Matisse of even aan ^Picasso. Bij Van
Voorst is dat dan het gevlog van een eer
lijk streven naar vernieuwing waarbij hij
leiding zocht in anderen voorbeeld. Drie
tekeningen, die hij „Jacqueline" noemde,
komen mij toch als voldoende eigen voor.
Zij zijn Van Voorsts eigen reageren op
een model. De sfeer waarin Van Voorst
zijn geld verdient het Amsterdamse
Stedelijk Museum schijnt hem niet te
verleiden de natuur de rug toe te keren.
Hij begrijpt de noodzaak van e,en controle
op zuiverheid door confrontatie met het
zichtbare. Die drie Jacqueline's bewijzen
dat. Tekeningen als deze zijn altijd
boeiender dan werk dat totaal uit het
hoofd ontstond. Mooier vond ik nog een
tekening, die als „Meisje III" in de cata
logus vermeld staat. Mogelijk heeft dit
voor een deel zijn oorzaak in het feit dat
Van Voorst in deze tekening nog meer aan
dacht aan de materiaalbehandeling be
steedde, zonder overigens met de bedoe
ling het middel voorop te stellen. In zijn
tekeningen is Van Voorst dan niet geheel
vrij van speculaties en het is daarom dat
ik zijn grafiek iets meer waardeer. Want
in zijn grafiek vertoont Van Voorst meer
discipline.
Bob Buys
Bram van Velde. In het Stedelijk
Museum te Amsterdam heeft de directeur
van de Kunsthalle Bern, dr. Franz Meyer,
een expositie geopend van wei-ken van de
64-jarige, sedert 1936 in Parij9 levende
Nederlandse schilder Bram van Velde. De
Kunsthalle organiseerde in 1958 de eerste
erote overzichttentoonstelling van Van
Velde's werk. Deze tot 1 februari durende
expositie is ingericht als een eerbetoon aan
een Nederlander ,.r'ie in eigen land niet
voldoende tvordt geëerd". De tentoonstel
ling omvat nagenoeg het gehele oeuvre
van de kunstenaar, die tot op heden niet
veel meer dan honderd schilderijen en
gouaches heeft geschilderd, waarvan er
tweeënzeventig worden getoond.
GrensarbeiderskaTirt afgeschaft. De
Nederlandse en Belgische regering hebben
besloten met ingang van 1 januari de
grensarbeiderskaart af te schaffen. Sinds
het in werking treden van het interim-
arbeidsakkoord op 30 maart 1957 tussen de
Benelux-landen kunnen deelnemers vrij
in loondienst in een van de drie landen
gaan werken, zonder dat daarvoor een
werkvergunning is vereist. Voor Neder
land en België gold echter, dat grensarbei
ders tot dusverre een grensarbeiderskaart
moesten hebben.
Straatnamen. In de in aanleg zijnde
Tuinstad-Osdorp te Amsterdam zal een
aantal straten genoemd worden naar jour
nalisten. beoefenaars der kleinkunst en
karikaturisten. Op deze wijze wil Amster
dam de erkentelijkheid tot uitdrukking
brengen voor het werk van o.a. S. F. van
Oss (oprichter Haagse Post), Louis Schot-
ting, C. K. Elout, Charles Boissevain, J. C.
Schroder, Louis Raemakers, Dirk Witte,
David Kouwenaar, Fred Thomas, Eduard
Jacobs, Jean Louis Pissuise, Johan Bu-
ziau, Louis Davids en Johan Braakensiek.
Rekenen met anderen. In zijn maan
delijkse vergadering heeft de Oecumeni
sche raad van kerken in Nederland prof.
dr. W. F. Dankbaar, jiie periodiek aftrad,
opnieuw tot voorzitter gekozen. Tot lid
van het moderamen is ds. J. Broertjes,
predikant bij de baptistegemeenten te
Utrecht, benoemd. De raad besloot in de
eerste helft van volgend jaar een ver
gadering te houden met als onderwerp:
hoe houden de kerken bij hun beleid met
de anderen rekening?
Advertentie
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
5. Zij zouden door de zonneschijn rijden met het
regelmatige geluid van de dravende muildierhoe
ven in hun oren en naast elkaar zittend, zouden zij het
land voor hen uit zien trillen in de hitte. Morgen was
toch inderdaad wel het begin van een nieuw leven, om
dat zij van morgen af tot Robs familie zou behoren.
Zij ging naar haar eigen kamer, waar een lamp laag
brandde, draaide die hogerop en keek rond. De kamer
kwam haar nu vreemd voor, nu zij ontdaan was van
haar platen en persoonlijke bezittingen. Die lagen alle
maal in de koffer, die tegen de wit gekalkte muur stond.
Plotseling werd zij overvallen door een gevoel van ko
mend verlies. Zij verliet de Ferndales en de Ferndales
haddefi haar een thuis gegeven. Veel meer thuis dan
het huis van haar tante in Engeland. Een ogenblik voel
de zij er niets voor om weg te gaan. Een moment zag
zij duidelijk, dat het misschien beter zou zijn te doen,
wat mevrouw Ferndale wenste, namelijk er op te blij
ven staan, dat zij hier zou blijven,tot de dag van het
huwelijk. Ze zou misschien mevrouw Timball dan voor
een weekeinde kunnen bezoeken en David vragen haar
erheen te rijden en weer terug te halen. John Fern
dale had ook al zo iets gezegd.
Kijk eens hier, Julietje, had hij met zijn diepe bas
stem gezegd, laat je niet op die manier door die oude
vrouw op je kop zitten. Waarom voor den drommel zou
je daar voor drie maanden op proef moeten gaan? Ik
ben daar werkelijk zeer sterk op tegen. In dezelfde om
standigheden zou ik Ann zeker niet laten gaan. En voor
zover zulks mogelijk is, koesteren wij toch dezelfde ge
voelens tegenover jou. Je kunt ons voor de eerstkomen
de drie maanden maar beter als ouders adopteren en
ons voor je te laten praten.
Het is eenvoudig dit, zei Rob, dat moeder er niet
zeker van is, dat jij tegen de eenzaamheid zult kunnen.
Zij vindt het niet meer dan billijk, dat je het eens pro
beert, voor jij jezelf verbindt. Het is heel iets anders
dan deze plaats weet je. Bijna nooit bezoekers. En, Julie,
lieveling, we zullen zo'n plezier hebben! Er is zoveel,
dat ik je moet laten zien.
Alleen in haar kamer zijnde, begon zij plotseling te
lachen.
Ik ga de vrouw van een farmer worden, zei zij
hardop en duwde haar angstige voorgevoelens terug
in de vage uithoeken van haar geest.
TWEEDE HOOFDSTUK
Het was al helemaal donker, toen de muildierwagen
het huis van de Timball-farm naderde. Er was niets
van te zien, behalve het glinsterende lichtje van een ka
merlamp en de bloedrode halve cirkel van een geweldi
ge maan die achter een ongelijke lijn van bosjes en
struikgewas opging. Toen de wagen naderbij kwam, be
gon een hond woedend en giftig te blaffen; een luid
hysterisch geblaf, dat af en toe door een nijdig gegrom
werd onderbroken. Julie rilde en schoof wat dichter naar
Rob toe. Hij nam even haar hand en drukte die.
Niets om je ongerust over te maken, mompelde
hij. Het is een goede waakhond. Moeder houdt van
hem, omdat hij een geweldige hekel aan de inlanders
heeft en niemand kan het huis 's nachts naderen zonder
dat dit lawaai begint. Als hij je eenmaal kent, zal hij
de vriendelijkheid zelf tegen je zijn.
Bij de Ferndales was nooit iemand er bang voor ge
weest, dat er 's nachts kaffers in de buurt van het huis
kwamen. Lion liep op het erf los. Af en toe blafte hij eens
met een diep keelgeluid. Julie meende, dat wanneer
er een vreemde kaffer zou zijn komen opdagen, Lion
dat iedereen zou hebben laten weten, maar niet... op
die giftige, afschrikwekkende manier.
Maar neem eens aan. zei zij dat een van jullie
jongens van de farm 's nachts naar het huis zou moeten
komen. Loopt die hond dan los... of kent hij ze?
Rob lachte even.
Hij loopt zeker los en wij moedigen zijn kennis
making met hen niet aan. Wanneer ze eenmaal op het
erf van hun eigen kraal zijn, blijven ze daar tot de zon
weer opgaat.
O! zei Julie. v
Bij de Ferndales was het allemaal heel anders ge
weest. Het was wel eens voorgekomen, dat een van
de farmjongens bij nacht naar het huis gekomen was.
Bij voorbeeld op een keer, dat N'Wami longontsteking
had gekregen en John Ferndale er heen gegaan was
en hem gedurende de rest van de nacht verzorgd had.
De maan klom snel aan de hemel omhoog, waarbij
de rode glans in een gouden veranderde. Het lichtje
van het huis werd duidelijker zichtbaar en leek minder
op een ver verwijderde ster. Zij zat heel stil met het
idee, of zij hier al eeuwen in die muildierwagen gezeten
had, luisterend naar de korte snelle draf van de muildie
ren en de langere, zwaardere draf van Davids paard.
Het was geen erg vrolijke rit geweest, met Rob een
beetje nijdig over de escorte, terwijl David Baxter in
een afzijdige, koele stemming was.
We zijn er bijna, zei Rob. Julie, waarom moest
Baxter nu toch met alle geweld meegaan?
Zij keek hem even van terzijde aan. In de diepe
schaduwen van de kap van de wagen kon zij de uit
drukking van zijn gezicht niet zien. Het was niet meer
dan een vaag beeld. Maar zijn stem klonk spijtig en
een ogenblik stond dit haar tegen.
De Ferndales meenden, dat het beter was, zei zij.
Ik zie niet in waarom, zei Rob. Ten slotte zijn
we verloofd en neem ik je mee naar het huis van mijn
moeder. Ik zie niet in, waarom David als chaperonne
mee moest moest gaan.
Och, zei Julie redelijk we zouden wel eens erg
blij hebben kunnen zijn iemand bij ons te hebben. Ten
slotte Rob, heb je de wagen al eens eerder om laten
slaan en er zou eens een wiel af kunnen lopen. En...
nou ja, er zou van alles kunnen gebeuren. Ze meenden
eenvoudig, dat het zo beter zou zijn.
Zij kon in het donker voelen, dat hij ongeduldig zijn
schouders ophaalde.
Het is maar één keer gebeurd, dat de wagen is
omgeslagen en dat alleen nog maar, omdat er nieuwe
muildieren voor stonden, zei hij gemelijk. Ik ben
heus wel in staat op mezelf te passen. Als we getrouwd
zijn, zul je me toch moeten vertrouwen.
Maar lieveling, 'zei ze, dat is toch niet meer
dan natuurlijk. En bovendien, als we eenmaal getrouwd
zijn, zou het er niets op aan komen, al zaten we dagen
lang op het veld geïsoleerd, is het niet?
Ik heb in ieder geval een hekel aan die knaap,
zei Rob.
De wagen was nu op harder, gladder grond gekomen
en hier was het gras korter. Baxter hield zijn paard
in, tot hij met de wagen op één lijn was.
Dat is een goede brandgang, die je daar gemaakt
hebt, zei Baxter.
Concertgebouw: Vandaag 20 uur: or
gelconcert door Albert de Klerk.
Stadsschouwburg: Woensdag 20 uur:
Toneelgroep Theater met „J.B.".
Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur:
Kerstsilhouettenspel „In het veld van
Efrata" (Bijz. Kerkewerk Herv. Gemeen
te). Woensdag 19.30 uur: Kerstfeest leger
des Heils voor bejaarden.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag en woensdag
14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Song of Shehe-
razade", alle leeftijden.
Frans Halstheater: Vandaag 20 uur en
woensdag 14, 19 en 21.15 uur: „Gangsters
vijand No. 1", 18 jaar.
Lido Theater: Vandaag en woensdag 14,
16.15, 19 en 21.15 uur: „Het verobrgen le
ven van Walter Mitty", 14 j.
Luxor Theater: Vandaag tot en met
14 en 20 uur: „In de macht van
de vampier", 18 jaar.
Minerva Theater: Woensdag 14.30 uur:
Laurel en Hardy bij de luchtbescherming",
alle leeftijden.
Rembrandt Theater: Vandaag en
woensdag 14, 16.15 19 en 21.15 uur: „Hel
den", alle leeftijden.
Roxy Theater: Vandaag en woensdag
14.30, 19 en 21.15 uur: en schiep de
vrouw", 18 jaar.
Studio Theater: Vandaag en donderdag
14.15, 19 en 21.15 uur: „Orfeu Negro",
14 jaar.
Theater Monopole (Zandvoort): Van
daag en woensdag 20 uur: „Als de kraan
vogels overvliegen", 14 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
Bisschoppelijk Musum (Jansstraat 79):
Tot 11 januari dagelijks van 10 tot 17 uur
(bovendien woensdag van 19 tot 21.30
u.) en zondags van 13 tot 16 uur: Expositie
„Kerkbouw nu".
Frans Halsmuseum: Tot 11 januari da
gelijks van 10 tot 15 en zondags van 13 tot
15 uur: Expositie „Kunst in het klein, de
schoonheid van oude tegels".
„In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 januari dagelijks (ook zondags) van
10 tot 22 uur: Expositie van tekeningen
van Georg Rueter.
Kunstzaal „Oud Ambacht" (Omvals-
poort): Tot 11 januari dagelijks van 11-17
uur en zondags van 13-17 uur: Expositie
van werk van Chris van Voorst.
Museum „Het Huis Van Looy" (Kam
perlaan): Tot 18 januari dagelijks van 10-
12.30 en 13.30-17 uur, zondags 14-17 uur:
Kerstexpositie van werken van leden van
de Hollandse Aquarellistenkring.
Chez Nous (Spaarnelaan 25): Tot 28 de
cember dagelijks van 11 tot 17 uur: Ex
positie van aquarellen van Frans Funke.
DIVERSEN
Vleeshal: Woensdag 12.25 uur: Bezin-
ningspauze; pater C. van Baarle over
„Als iet komt tot niet".
(Verder raadplege men de rubriek „Uit-
(Wordt vervolgd) gaan in Haarlem" van vrijdag 18 december)