Acht doden en vele gewonden bij verkeersongelukken ta a y a a a y a a a y Kerstpremière van oud stuk van Molnar door Rotterdams Toneel Haarlems Gemengd Koor met Bach's Kerstoratorium □aEHKEBDBEEnBEnaEEKEEnKEB E E E E E E E □E a E E B EBBEnEEDHBHHBBnaiHDBaH a E fi E a a s BDEEEnaaaEHnHEDBE E E \A E E E E KHaEEDBEfflBEBD E a E E BEDE3BDKI E CD E a aaHBDBBBDBi E E E K B EDBHHCBHDEEDEKDB E K E E E E E 5 E SDBEaaBDEEEKEDBEEDE BEDEyHDEKDBaEaEÈflDBEaDEy E E B5 E E a K B E EKEDEBEEaDEaEEBEDfflEBaDBEH Kort en bondig Puzzel no. 3 Prof. dr. H. de Vries overleden KI De negen Muzen MAANDAG 28 DECEMBER 1959 9 J ournalistencabaret Rectificatie puzzel no. 2 Alf. Reyes overleden Nederlands Kamerkoor gaf kerstconcert met muzikale humor tot besluit Letterkundige opdrachten Het Rotterdams Toneel is dit jaar het enige gezelschap, dat de traditie van een kerstpremière in ere heeft gehouden. Men koos hiervoor het blijspel „Jatelc a kastely- ban" van de in 1952 gestorven Hongaarse schrijver Ferenc Molnar, dat vooral in de ook nu gespeelde bewerking van P. G. Wodehouse als „The play's the thing" sinds jaren tot de internationale successtukken behoort. Oudere schouwburgbezoekers hebben misschien Verkade's voorstelling met Nel Slants in de vrouwelijke hoofdrol tot hun genoegen gezien, ik bewaar nog altijd heel plezierige herinneringen aan de opvoering onder de titel „nachtrepetitie" door het toen in zijn bloeitijd verkerende ensemble Comedia onder regie van Johan de Meester (met Edy de Boer, Han Bentz van den Berg, John Soer en Henk Rigters in de voornaamste partijen). Op het affiche staal nu: „Toneel op het kasteel". Mo1 nar mag dan aanvankelijk getuige zijn allegorische spel „De duivel" uit 1907 en zijn vele politieke en maatschappelijke satires hogere ambities hebben nage streefd. hij verwierf zijn populariteit voor namelijk met pikante komedies. Van zijn andere wei-ken is alleen „Liliom" een re pertoirestuk gebleven. Betrekkelijk kort geleden hebben Rodgers en Hammerstein er een „musical" van gemaakt. Met „To neel op het kasteel" (waarom eigenlijk niet gewoon: Toneel in het kasteel?) had hij geen enkele andere pretentie dan het ver vaardigen van een winstgevend diver tissement, getuige de eigenhandig toege voegde aanduiding: „een anekdote". Het is voor een groot gedeelte een parodie op het zogenaamde „goedgebouwde salon stuk" van Sardou en zijn navolgers. Het misschien niet eens zo merkwaardige, maar wel zeer opvallende is nu, dat het al dertig jaar lang als een verrassende vermake lijkheid heeft kunnen blijven dienen juist door het ingenieuze van de dramatische constructie. Van enige andere dan ara- b-.chtelijke problematiek is door of dankzij - i virtuoze toepassing van het verdubbe- .igseffect geen sprake. Voor de karakters der personen en voor de verwikkelingen van hun gevoelsleven zullen de toeschouwers wel nooit enige interesse hebben gehad. Want waar gaat het om? Albert Adam, een jeugdige ope rettecomponist, luistert per grappig ge arrangeerd ongeluk een liefdesscène af die zijn verloofde, de prima donna Ilona Sza- bo, op een middernachtelijk uur heeft met haar collega Almady, haar vroegere leer meester. De jongen verandert op slag in een gebroken man. De gereputeerde en geroutineerde schrijver Sandor Turai redt uit een mengsel van zakelijke en persoon lijke motieven zijn vriend en medewerker, uit de narigheid door in enkele uren een éénakter te vervaardigen, waarin de als compromitterend opgevangen tekst is ver werkt tot een onschuldige dialoog. Het resultaat is, dat Albert Adam door het bij wonen van de haastig geforceerde generale repetitie weer in staat geraakt in al zijn illusies betreffende zijn gerehabiliteerde uitverkorene te geloven. Het is inderdaad mogelijk om zoals regisseur Jan Teulings in het programma doet hier de invloed van Pirandello vast te stellen. Maar het is onzin daar diepzin nige conclusies aan te verbinden. Het is na tuurlijk zo, dat de jongeman ertoe ge bracht wordt, nadat de werkelijkheid in schijn is verandei-d, deze schijn voor de gewenste werkelijkheid aan te zien, waar bij men mag aannemen dat de werkelijk heid van zijn hervonden liefde uiteinde lijk schijn zal blijken te zijn. Maar daar gaat het niet om. Het geluk van de compo nist in kwestie laat iedereen immers on verschillig. Men heeft veel meer belang stelling voor de vraag of het de tekst schrijver gelukt het beraamde spel, zijn truc, te doen slagen. En men geniet van de kostelijke wijze waarop deze zijn door gestoken kaarten verdeeld heeft om tot het winnende resultaat te komen. Molnar heeft deze „spel"-kwaliteit trou wens van het begin af duidelijk laten uit komen. Het doek is nog niet goed en wel op, of de hoofdpersonen zitten al midden in een discussie over de theaterpraktijk; hoe moet men een stuk laten beginnen? Vervolgens worden er alternatieve moge lijkheden geprobeerd om een scène te be sluiten. En zo gaat het maar door. Voor zover er bij een dergelijke opzet van iden tificatie sprake kan zijn, geschiedt die dus alleen met de vertoners, niet met de wezens die zij verondersteld worden te belichamen. De mogelijkheid van ernst wordt bovendien uitgesloten door het kitscherige van het amoureuze ge sprek achter d e muur. Misschien ten overvloede moet ik hieraan toevoegen, dat Het Amsterdamse Journalisten Cabaret heeft besloten niet meer op uitnodigingen tot optreden voor de radio in Nederland in te gaan, zo deelt de leiding van dit ca baret ons mede. Dit besluit is genomen nadat de VARA, voor welke omroep dit cabaret tweede kerstdag voor de radio zou optreden, bezwaar had gemaakt tegen be paalde gedeelten van het programma, waarin de spot wordt gedreven met een aantal dagbladen. Enige tijd geleden heeft het Amsterdamse Journalisten Ca baret ook al moeilijkheden gehad met de AVRO, zodat de leiding van het cabaret thans tot bovengenoemd besluit is ge komen. Van links naar rechts Leo de Hartogh, Ina van Faassen en Pim Dikkers in „Toneel op het Kasteel" van Molnar. Bij de opvoering van zaterdag jongst leden werd de rol van Ina van Faassen overgenomen door Petra Verbeek. Ina van Faassen heeft een chirurgische be handeling moeten ondergaan waardoor zij enkele weken niet zal kunnen op treden. men daarbij plezier kan beleven om tal van briljant geformuleerde levenswijshe den van een decadente beschaving. Jan Teulings als gast teruggekeerd bij het gezelschap, waarvan hij vroeger een der directeuren was heeft in zijn licht voetige regie minder (maar herinnering is vaak bedrieglijk) naar groteske overdrij ving gezocht dan Johan de Meester des tijds. Over de kwaliteit van de opvoering kan ik moeilijk oordelen, omdat zaterdag, toen ik in Rotterdam, was, de betrekkelijk onbekende Petra Verbeek na slechts twee of drie uur vah voorbereiding de enige en zeer belangrijke vrouwelijke rol van de ziekgeworden Ina van Faassen moest over nemen. In de stijl van het stuk kwam Jan Teulings voor het doek het publiek inlich ten, dat men tot deze vervanging beslo ten had, omdat de „show must go on". In ieder geval (van Petra Verbeek mag men de durf en de handigheid prijzen) kreeg men een andere voorstelling te zien dan de ingestudeerde. Niettemin wisten met de regisseur vooral Pim Dikkers (de spot zieke prakticus Turai) en Leo de Hartogh (de zeldzaam ijdele Almady) de talrijke toeschouwers kostelijk te amuseren. Ver melding verdient het feit, dat thans aan Pieter Lutz de leuke rol van de butler is toebedeeld, die zo'n tien jaar geleden door zijn nu grote broer Ton Lutz werd ge speeld. Hans van Norden was ditkeer niet erg fortuinlijk, vind ik, met zijn decor ontwerp. David Koning In puzzel no. 2 (kerstboompuzzel) moet in de omschrijving horizontaal 240 gelezen worden „meisjesnaam" (inplaats van tel woord). Over deze puzzelreeks kan geen corres pondentie of telefonade worden gevoerd. Deze derde puzzel in onze reeks is een geheimschriftprobleem. Het is een ver zameling van spreekwoorden. Het is de bedoeling dat we links boven beginnen en dan rondgaan tot we in het hart van de tekening zijn aangeland. Alle figuurtjes zijn horizontaal geplaatst! De Mexicaanse schrijver Alfonso Reyes, een van de beroemdste schrijvers in de Spaanse taal, is zondag te Mexico op 70- jarige leeftijd overleden. In het begin van dit jaar had Reyes een hartaanval gekregen en sindsdien was zijn gezondheidstoestand slecht. Op zijn wens werd zijn bed in zijn bibliotheek geplaatst, omdat hij temidden van zijn 40.000 boeken zou sterven. Reyes werd in 1889 te Monterrey in de provincie Nuevo Leon geboren. Hij schreef essays, sociologische romans en vertaalde ook veel poëzie. Hij kwam in de buiten landse dienst van Mexico in 1913 toen hij ambassadeur te Parijs werd. Achtereen volgens is hij ambassadeur in Spanje, Brazilië, Argentinië, Uruguay, Chili en Paraguay geweest. Dit jaar ontving hij een eredoctoraat in de filosofie van de univer siteit van Parijs, maar hij kon wegens zijn slechte gezondheidstoestand niet bij de erepromotie aanwezig zijn. Zijn stoffelijk overschot is heden naar het nationale college te Mexico City over gebracht, waar onder anderen de Mexi caanse president Adolfo Lopez Mateos de dodenwacht houdt. De begrafenis zal dins dag plaats hebben in de hal van vooraan staande mensen in het Panteon van de stad Mexico. EDMUND GOULDING OVERLEDEN. De filmregiseur Edmund Goulding is tijdens een operatie in het Cedars of Leba non ziekenhuis te Hollywood overleden. Hij werd 68 jaar. Zijn bekendste f'lms zijn „The razor's edge", „Dark vitory", „Love" (een stomme film met Greta Garbo en John Gilbert) en „Mardi Gras". Zondagavond om ongeveer half twaalf is op de Helderseweg te Alkmaar een auto, bestuurd door de heer G. Vergaay i/f Anna Paulowna, geslipt, omgeslagen en in het Noordhollandsch Kanaal gevallen. De echtgenote van de heer Vergaay is daarbij om het leven gekomen. De 63-jarige heer Vergaay werd bewusteloos uit het water gehaald. Hij werd naar een ziekenhuis in Alkmaar overgebracht, waar ook hij is overleden. De 59-jarige gehuwde L. de Vries uit Wormer is met zijn bromfiets bij het over steken van de provinciale verbindingsweg te Wormerveer door een vrachtauto aan gereden. Hij was onmiddellijk dood. In de kerstnacht was te Vught de 72- jarige heer J. Ledel op weg naar de kerk, toen hij bij het oversteken van de Hel- voirtseweg werd aangereden door een auto. Met ernstige hoofdwonden werd hij naar het ziekenhuis te Tilburg overgebracht, waar hij kort na aankomst is overleden. In Hoensbroek is de 25-jarige P. Dederen uit Nuth met zijn bromfiets tegen een autobus gebotst. Hij werd daarbij zo zwaar gewond, dat hij tijdens het vervoer naar het ziekenhuis is overleden. In Soestdijk werd de 79-jarige heer J. Scheele bij het oversteken van de weg door een auto aangereden. Hij werd zwaar gewond naar een ziekenhuis te Amers- fort overgebracht. Tijdens het transport bezweek hij aan zijn kwetsuren. In Steenbergen wilde de 29-jarige heer Alvorens naar Amerika te vertrekken voor een tournee van twintig concerten gaf het Nederlands Kamerkoor onder leiding van zijn dirigent Felix de Nobel zondag middag een afscheidsconcert in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amsterdam. Het programma stond grotendeels in het teken van de kerstviering en vermeldde vóór de pauze drie namen van meesters der klassieke vocale polyfonie, te weten de Ne derlander Clemens non Papa, de Spanjaard Luis cia Victoria en de Italiaan Palestrina. Een tweede groep werd gevormddoor Duitse componisten uit de periode van het pro testantse koorlied vóór Bach: Praetorius, Schröter en Schütz. Men heeft staaltjes van perfecte koorzang a-capella gehoord van een ensemble dat evenzeer bedreven is in de vrijzwevende lineaire schrijfwijze der renaissance als in de metrisch en har monisch geschraagde meerstemmigheid van een latere periode. Veel indruk maakte vooral het bekende „Es ist ein Reis ent- sprungen" van Praetorius dat als eenstem mig kerstlied tot onder alle kerstbomen is doorgedrongen maar dat men nu in zijn oorspronkelijke vierstemmige zetting hoor de met een fijnheid van nuancering en een zuiverheid van intonatie waarbij men de adem inhield. Na de pauze voerde het koor drie com posities van onze tijd uit, allereerst „Can- tica pro tempore natali" van Herman Strategier dat in zijn doorzichtige stem voering en onopgesmukte devotie aansluit bij de tradities van het verleden en ander zijds dé lijn doortrekt van Caplet en Hen drik Andriessen. Hierna was een verande ring van sfeer welkom die intrad met drie a-capella koren van de Amerikaan Samuel Barber, de componist die bij ons algemeen bekend is geworden door zijn veelgespeeld „Adagio" voor strijkorkest. De drie lie deren, op uit het Iers vertaalde teksten van James Stephens, muntten uit door een ijle en onnadrukkelijke gevoeligheid van toon die zich bijzonder goed leende als verklanking van deze half-legendarische natuurlyriek. Een alleraardigst slot vormde de pre mière van de „Heiratspost-Kantate" van de Oostenrijker Gerhard Wimberger, ..Nach anonymen Originaltexten des XX. jahrhunderts". De componist had geen tekstdichter van node, want hij heeft stof geput uit zeven huwelijksadvertenties die nij in al hun ongewilde en dikwijls na vrante humor naar de letter gevolgd heeft. Men hoort dus hoe naar een partner-voor- het-leven gezocht wordt door achtereen volgens: een gedegen aannemer uit een provinciestad, een dweepziek meisje van negentien ientes, een eenzame jongeman, een brave Tiroler bergboer, een ouderwor- dende juffrouw die nog steeds op het won der hoopt, een jong diplomaat, een oude „Schöngeist" en een lakonieke weduwe die haar advertentie in de bekende afkortingen gesteld heeft, hetgeen door de componist letterlijk is overgenomen. Het geheel, gezet voor koor met contrabas (Lion Groen) en clavecimbel (Janny van Wering) ontlokte aan de zaal voortdurend een geamuseerd grinniken. En inderdaad, Wimberger heeft de zeld zame gave van een muzikale humor die het niet in dikke grollen hoeft te zoeken maar juist daarom slaagt omdat hij tot een werkelijk autonome muziek is geraakt vol spitse ritmes en met een pikant concer teren tussen de groepen van het koor in combinatie en in afwisseling met de beide instrumenten. De uitvoering was briljant en het succes van deze hors d'oeuvre tot slot was groot. Sas Bun ge C. Malipaard, die naast de bestuurder in een bestelauto zat, een prop papier uit de wagen werpen. Hij opende het portier, dat door de wind verder werd opengerukt waardoor de heer Malipaard uit de auto werd geslingerd. Hij kreeg een schedel basisfractuur en is later in een ziekenhuis te Bergen op Zoom overleden. De heer Malipaard, die in Bergen op Zoom woonde, genoot in atletiekkringen als lange-afstandsloper bekendheid. Hij was gehuwd en had vijf kinderen. In een ziekenhuis te Roermond is de 38 jarige N.S.-employé J. Biermans uit Vlo drop overleden, die enige dagen geleden een ernstige val maakte toen hij met zijn scooter een plotseling overstekende hond wilde ontwijken. Talrijke gewonden Doordat de afsluitbomen van de over weg niet neergelaten waren is op de avond van de eerste kerstdag een auto in War mond door een trein aangereden. De in zittenden van de auto, een echtpaar, wer den niet levensgevaarlijk gewond. De overwegwachter, die verzuimd had, de overweg tijdig te sluiten, kreeg een zenuw schok. Op de autoweg bij Utrecht is een Duitse personenauto geslipt en ongeveer tien meter naar beneden gestort. Van de drie inzittenden, een familie uit Herne (West- falen) werden er twee ernstig gewond. Bij een ander verkeersongeluk nabij Utrecht werden zes personen gewond. Op de verkeersrotonde „De Berenkuil" slipte een auto, waardoor de wagen dwars over de weg kwam te staan en geramd werd door een andere auto. Van de totaal zes inzittenden van beide wagens werden er drie zwaar gewond. De rijksuniversiteit te Groningen heeft een groot verlies geleden door het ver scheiden van professor dr. Hessel de Vries die op wetenschappelijk gebied een we reldnaam heeft gekregen door zijn theorie der ouderdomsbepaling met radioactieve koolstof. Dankzij deze door hem ontwik kelde methode heeft prof. De Vries van tal van historische en prehistorische voorwer pen met grote nauwkeurigheid de ouder dom kunnen vaststellen. Prof. De Vries is op 15 november 1916 geboren te Annen (Drente). Hij bezocht de h.b.s. te Assen en Sappemeer, studeerde van 1934 tot 1940 aan de Rijksuniversiteit te Groningen wis- en natuurkunde en promoveerde in 1942 In hetzelfde jaar werd hij benoemd tot lector te Groningen. In 1950 volgde zijn benoeming tot buitengewoon hoogleraar in de biofysica. In 1954 werd hij gewoon hoog leraar. Hij maakte een studiereis naai de V.S. Zijn publikaties omvatten o.m.: „De kernen der atomen" en talrijke arti kelen in wetenschappelijke tijdschriften over kernfysische en biofysische onderwer pen en over ouderdomsbepaling in ar cheologie en geologie. EEN UITVOERING van Bach's Kerst oratorium op tweede kerstdag door Haar lems Gemengd Koor onder leiding van Jan Booda, behoort tot de traditie van een respectabel aantal jaren. Dat maakt dat het koor, hoezeer dit in de loop der jaren uiteraard wel wisselingen zal hebben ondergaan, er stevig inzit en vertrouwd is met de interpretatie van zijn dirigent. Dit wil niet zeggen, dat Booda's vertolking in de loop der jaren niet geëvolueerd zou zijn. Vertrouwend op mijn goed geheugen, durf ik beweren dat de uitvoering van deze zaterdagmiddag vrij wat dichter het klas- siek-barokke ideaal benaderde, dan de ver- E E E a E E E E E E a a E 9 a a a tolkingen van jaren her, die er trouwens ver vandaan bleven. Maar ive mogen dan de koralen wel even uitzonderen; daar weet Booda zich op subjectief terrein en speculeert dan steeds op de gevoelsinhoud, kan hij de muziek doen klinken zoals ze hem emotioneert. En toch is ook hierin matiging opgetreden Doch de Kerstcantates van Bach die, samengebundeld het „Weihnachts-Orato- rium" vormen, zijn niet enkel een vocale aangelegenheid, maar in gelijke mate ook een instrumentale. En hoe deze in uitvoe ringscapaciteit bij ons Haarlems Orkest in de loop der jaren gegroeid is, mag wel zeer opmerkelijk genoemd worden. De be zetting met hoge trompetten, oboe d'amore en oboe da caccia is mettertijd bevredi gend opgelost; doch steeds bleef men in de knoei met de hoge hoornpartijen in de Nieuwjaarscantate (deel vier), die op de gebruikelijke hoorn niet te spelen zijn; zodat men voor de keuze stond de partij een octaaf lager te laten klinken of ze te laten spelen door een trompet; wat in beide gevallen fout was. Ik heb wel eens als compromis een bugel, met op bepaalde manier afgedekte klank, aangeraden, maar aan dit experiment heeft men zich, voor zover ik weet, niet gewaagd. Doch ditkeer waren er hoge Bach-hoorns in de bezetting van het Noordhollands Philh'armonisch Orkest en het resultaat was verrassend. Hoe men eraan komt is een tweede, ik constateer alleen het feit van een evolutie naar zuiver stijlbegrip en naar een klank ideaal dat met de muziek van Bach in overeenstemming is. Hiertoe behoorde ook de verwijdering uit het instrumentaal ensemble van de piano voor de continuo- begeleiding. Met uitsluitend orgel (bespeeld door Klaas Bolt) gaf dit nu volkomen be vrediging. De vier solisten stonden op de hoogte van hun taak. De sopraan Bep van Zut- phen-Wagener excelleerde in de Echo aria van IV en verhield zich wat klank gehalte betreft heel goed met de andere solisten. Annie Hermes wist als steeds ge moedsinnigheid te paren aan een fraai klinkende en beheerste vertolking van de altaria's, waaronder het „Schlafe, mein Liebster" weer bijzonder opviel. Han Le Fèvre bleek uitstekend gedisponeerd, zo dat de hachelijke tenoraria's „Frohe Hir- ten" en „Ich will" klankrijk en ritmisch verzorgd en de Evangelieteksten overtui gend waren. En tenslotte was er Herman Schey die, de solo-baspartij de levendig heid van zijn temperament en de glans van zijn stem verleende. Voeg daarbij een steeds paraat en fris „con animo" zingend koor, voortreffelijke instrumentale obligaten en een correct rea gerend orkest, dat inzicht toonde betref fende bepaalde stijlproblemen, dan is het begrijpelijk dat er iets van de oprechte kerstvreugde leefde in deze spontane ver tolking. Jos. de Klerk De staatssecretaris van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, mr. Y. Scholten, heeft aan dr. Harrie Kapteijns te St. Mi chielsgestel opdracht verleend tot het schrijven van een essay over de geschie denis van het tijdschrift „De Gemeen schap" en aan Viktor Varangot te Hilver sum opdracht tot het schrijven van een essay over de aard van de novelle. Fusie Nijmeegse koren. De twee grootste zangkoren van Nijmegen hebben tot een fusie besloten. Het zijn de 100- jarige Koninklijke Zangvereniging Nij meegs Mannenkoor, waarvan Prinses Wil- helmina reeds een halve eeuw bescherm vrouwe is, en het mannenkoor De Ver enigde Zangers. Deze twee verenigingen zijn nu samengesmolten tot één koor, dat 125 zangers telt, welk aantal binnenkort zal aangroeien tot 150. Tentoonstellingsbezoek. De tentoon stelling van werken van de graficus M. Escher en van de ceramiste, mevrouw Ju dith Laqueur-Rvvész, die in „Bloemen- heuvel" gehouden is, heeft in totaal 1700 bezoekers getrokken, van wie achthon derd leerlingen van middelbare, kweek- en ulo-scholen. Grote beiaard. De beiaardier Leen 't Hart te Delft, die reeds vele malen bei aards in het buitenland inwijdde onder meer in 1951 te Vila Formosa in Brazilië heeft uitnodigingen ontvangen om bin nenkort enige beiaards in te wijden in Zweden en in Amerika. In Springfield in de V.S. zal hij de grootste beiaard ter wereld bespelen, een klokkenspel met drieëntachtig klokken. Biennale te Venetië. De staatssecreta ris van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen mr. Y. Scholten heeft de kunst schilder J. van Heel te 's-Gravenhage be noemd tot Nederlands commissaris voor de 30e Biënnale te Venetië in 1960. De heer Van Heel zal bij de samenstelling van de Nederlandse inzending voor deze Biennale worden bijgestaan door de heren C. Doel man te Rotterdam en dr. H. L. C. Jaffé te Amsterdam. Secretaresse van de ingestelde voorbereidingscommissie is mej. G. J. A. ten Holte te Amsterdam. Het Rembrandthuis. Evenals vorige jaren zal ook dit jaar en wel op zondag 27 december 1959 het Rembrandthuis in de Jodenbreestraat 4/6 te Amsterdam des middags van één tot vier uur voor het pu bliek geopend zijn. Er is kaarsverlichting en er zal gewijde muziek ten gehore ge bracht worden, afgewisseld met een korte toelichting tot Rembrandts leven en wer ken. Rembrandt heeft in dit huis ongeveer twintig jaar gewoond; sinds 1911 is het na een smaakvolle restauratie voor het publiek opgesteld als museum voor Rem brandts ets- en tekenwerk. Snelheidsmaniakje. De Apeldoornse politie heeft jacht gemaakt op een jeug dige snelheidsmaniak, die het centrum van Apeldoorn met een bromfiets onveilig maakte. Het was het dertien-jarige meisje B. W„ dat van een vriendje een bromfiets had geleend. Met grote snelheid reed zij door de Hoofdstraat zich zich iets aan te trekken van het rode stoplicht op een druk kruispunt, noch van een stopteken van een door politieagent. Met onverminderde stielheid reeds zij vervolgens de Loolaan op, waar zij werd nagezet door een motor agent, die haar eerst in de buurt van de Gedenknaald op het Loo tot stilstand kon brengen. Inmiddels was geconstateerd, dat de jongedame met een snelheid van meer dan 60 km. per uur gereden had. Zij kreeg vier processen-verbaal. Recept en ambtsgeheim. De Centrale Raad van Beroep te Utrecht heeft uit spraak gedaan in een conflict tussen een medicus te Wassenaar en het Instituut Ziekenkostenvoorziening Ambtenaren. Het instituut had vergoeding voor de door de medicus gebruikte medicijnen voor zijn dochter geweigerd, omdat hij opzettelijk in gebreke was gebleven de vereiste op gave van de aard van de medicijnen te verstrekken. De medicus achtte dit in strijd met zijn ambtsgeheim. De raad wees zijn beroep af, omdat hij niet aan de recht matige eisen van het instituut tot specifi catie van de rekening had voldaan. Taarten voor soldaten. Zestig kinde ren werden donderdagavond door 600 mili tairen van de legerplaats Nunspeet met ge juich ontvangen, toen zij als vertegenwoor digers van de lagere scholen in Nunspeet, Elspeet en Vierhouten, zestig enorme taar ten binnenbrachten. Dit was het resultaat van een actie welke ten doel had de mili tairen, die niet met kerstverlof konden gaan, namens de bevolking van Nunspeet, Elspeet en Vierhouten iets aan te bieden. Op Oudejaarsavond zullen de schoolkin deren hun geste herhalen voor de man schappen die dan binnen moeten blijven. Ambassadeur in Peru. Mr. C. W. A. baron van Haersolte is benoemd tot am bassadeur in Peru. Hij was laatstelijk am bassadeur te Montevideo. Smokkelaar gepakt. Bij de Neder lands-Belgische grens nabij Lanaeken wil den Nederlandse douanebeambten een auto aanhouden, die in volle vaart de grens passeerde. Ondanks waarschuwingsscho ten stopte de bestuurder niet. In een scherpe bocht in het dorp Lanaeken vloog de wagen tegen de muur van een café. De bestuurder, die gewond was, werd gear resteerd. In de zwaar gehavende auto lag 500 kilogram boter. Gepensioneerden. De Algemene Ne derlandse Bond van Gepensioneerden heeft de raad van ministers een adres gestuurd, waarin gevraagd wordt, de overheidspen- sioenen op dezelfde wijze te verhogen als binnenkort het geval zal zijn met de sala rissen der ambtenaren. Amerikaanse afdeling op Floriade. Een van de meest vooraanstaande tuin bouwkundigen uit de Verenigde Staten, de Groningen geboren Harm Drewes uit Rochester (Michigan), is belast met de leiding van de Amerikaanse afdeling op de in maart te openen bloemententoon stelling Floriade in Rotterdam. Drewes zal op de tentoonstelling, welke zes maanden duurt en waar vijf miljoen bezoekers worden verwacht, de verant woordelijkheid dragen voor de duizenden planten op het 1.6 ha grote perceel van de Amerikaanse afdeling. Buiten de kassa om. Anderhalf jaar lang hebben twee verkopers, 23 en 26 jaar, in een Haagse herenmodezaak ten eigen bate goederen verkocht, meestal voor de helft van de prijs. Bij de indiensttreding van een nieuwe verkoper kwamen hun praktijken aan het licht. Zij hebben bekend zich voor een waarde van 3.000 te hebben toegeëigend, maar de werkgever geeft op een schade van 8.000 te hebben geleden. Naar zijn zeggen hebben de verkopers be halve kleine stukken ook achttien kos tuums buiten de kassa om verkocht. De verkopers ontkennen dit.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 9