Panda en de meester-diplomaat Tussen de amandelbloesems van Malaga o en de Draak Nieuwe windtunnels in gebruik in Amsterdam en Delft Misdaad om een erfenis Vier beeldhouwers en een schilder ^Hoe is het ontstaan J .9 Béste humor E x per lm ent el e muziek De radio geeft donderdag 7 e\(>vi*ipt)roiZramma ROMAN VAN JANE ENGLAND Dit woord: ERGEREN WOENSDAG 2 xr JANUARI 1960 41. Snuivend stopte de trein bij het sta tion. Nummer Een en zijn geheime agen ten dachten, dat zij nu een flinke voor sprong op Archibald Smurk hadden. Groot was dan ook hun teleurstelling toen zij uit stapten en de diplomaat daar rustig op het perron zagen staan. Nummer Een liet echter niets van zijn teleurstelling blijken. „Wel, wel", zei hij, met uitgestoken hand op Smurk af komend, „wat leuk, dat ik u hier tref. Waaraan heb ik dit onver wachte genoegen te danken?" „Ik kreeg motorpech aan mijn vliegtuig", ant woordde Smurk. „A zo, U bent dus per vliegtuig gekomen", zei Nummer Een. Hij loerde even wantrouwend van onder zijn oogleden en vervolgde: „Maar waarom bent U hier blijven wachten? Er is een taxi in dit dorp, waarmee U verder had kunnen reizen". „Omdat ik niet de auto's kan vervoeren, die ik als geschenk voor de sheik heb meegebracht", antwoordde Smurk. „En ik heb gehoord, dat de sheik op iedere bezoeker schiet, die niet min stens een dozijn auto's voor hem mee brengt". Panda zat verbaasd toe te luiste ren. „Er is niets van waar.dacht hij, „we hebben geen motorstoring gehad en wat hij over die geruchten zegt, is onzin! Wat voor diplomatiek plannetje zou hij nu weer hebben??" Onvolprezen humor uit een goede oude tijd was gisteren in het wekelijkse film programma te genieten. Laurel en Hardy in ,.Tit for Tat" en Harold Lloyd in „Feet first", vertaald als respectievelijk „Van je buren moet je 't hebben" en „De gevel toerist". Graag nog eens zo'n avond, bij voorbeeld met Chaplin en Buster Keaton. In de reeks Wetenschappelijke Curiosi teiten was er ditmaal een filmpje over de vorderingen van de studie inzake sprink- hanenvluchten; weer een boeiend produkt, in Denemarken gemaakt. Beeldschermer Donderdag 11 februari geeft de Neder landse Vereniging voor Hedendaagse Mu ziek in de Kleine zaal van het Concertge bouw te Amsterdam een tweede concert in dit seizoen onder het motto experimentele muziek. Medewerking verlenen het Gau- deamus-kwartet en het Danzi-kwintet. Tot uitvoering komen van Bo Nilsson „Zwan- zig Gruppen" voor piccolo, hobo en klari net (geleide improvisatie), ^Interpola tions" (1959) voor fluit solo van Roman Haubenstock-Ramati (geleide improvisa tie), „Pentagram" voor blaaskwintet van Ernst Krenek en strijkkwartetten van An ton Webern (opus 28) en Ton de Leeuw en het blaaskwintet van Arnold Schönberg. Advertentie UW METGEZEL IN ELK SEIZOEN Bij kriebalhoest en opkomende verkoud heid vlug een paar Pottcrcjej in de mond. Dit voorkomt veel narigheid! Geven een frisse adem na een cigaretofeen borreltje. In hand/ge platte doosjes a SS cent K.r. k l L v s u H HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 9.55 Gram. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Tussen de wal en het schip, praatje voor de vrouw. 11.15 Gram. 11.40 Alt en piano. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.43 Pianospel. 12.50 Uit het bedrijfsleven, lezing. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram 13.20 Metro- pole-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Pianorecital. 14.30 Voor de vrouw. 14.50 Gram. 15.05 Anna Karenina, hoorsp. 15.45 Gram. 16.00 Van vier tot vijf. 17.00 Hoorn-ens. 17.15 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muz. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Sport- Eraatje en rallye de Monte Carlo. 18.55 Gesproken rief. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gevar. progr. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio-Filharm.-ork. en solist. 21.20 Act. 21.35 Lichte muz. 22.00 Muzikale lezing 22.30 Nieuws en beursber. van New York. 22.40 Radio-Filharm.-ork. en solist. 23.00 Sportact. en Rallye van Monte Carlo. 23.10 Nieuwe gram. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 10.00 NVRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.15 Rallye de Monte Carlo. 8.25 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde muziek. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Pianospel. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Land- en tuinbouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Lichte muz. 13.40 Lichte muz. NCRV: 14.00 Gram. 14.30 Avondrust, dl. 8. hoorsp. 15.00 Piano recital. 15.30 Gram. 16.00 Verkenningen in de Bij bel, lezing. 16.20 Lezing met gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.45 Lichte muz. 18.15 Sport- rubr. 18.30 Koor en piano. 18.50 Sociaal perspec tief. lezing. 19.00 Nieuws en wëerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Vocaal ens. 19.30 Radiokrant. 19.50 Pol. praatje. 20.00 Gevar. progr. 22.00 Perio diekenparade. 22.10 Gituarrnuz. 22.30 Nieuws. 22.40 Zaalsportuitsl. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Or gelconcert. 23.30 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.35 Lichte muziek. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuz. 14.00 Schoolradio. 16.00 Koersen. 16.06 Franse les. 16.21 Pianorecital. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Gram. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Pol. praatje. 20.00 Hoor spel. 21.15 Gram. 21.30 Ork.concert. 22.00 Nieuws. 22.15 Radio-universiteit. 22.55 -23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO: 20.20 Gesprek. 20.30 Lady Windermere's waaier, comedie. Carnaval. Op woensdag 20 januari zal de toneelvereniging „Johez" in de Stads schouwburg te Haarlem het blijspel „Car naval" van Henk Bakker opvoeren. DE BEELDHOUWERS Theresia van der Pant, Eva Mendlik, Henk Dannenberg en Johan Sterenberg, allen leden van Arti et Amicitiae, konden hun vereniging geen betere dienst bewijzen dan door aandacht te vragen voor een groepententoonstelling van hun eigen werk, die tot 1 februari in het gebouw van Arti te Amsterdam ge houden wordt, Arti's exposities zijn meestal geen belangrijke manifestaties van beeldende kunst; men kan ze echter nooit voorbij lopen omdat altijd enkele in zendingen aanbeveling verdienen. De inzendingen van deze vier figuren zijn meestal goed tot zeer bijzonder. Het belang van deze beeldhouwers blijkt nu nog sterker door de thans mogelijke diepergaande kennismaking met hun werk. Al heeft Theresia van der Pant dan al een goede naam, de anderen hebben nog niet de bekendheid die zij verdienen. Nu zijn zij nooit bijzonder op publiciteit uit geweest. Alleen werken en resultaten dienden te gelden. Hun expositie is niet eens handig ingericht. Er is wat veel, het is er wat rommelig. En eigenlijk daarmee zo innemend! Ook de schilder Hans Royaards, die verzocht was mee te exposeren toont te veel. Hij maakte een soort overzichtsten toonstelling van zijn werk en met de veel heid blijkt ook zijn betrekkelijkheid. Be ter had hij zijn „Gezicht op het IJ" niet kunnen laten zien en ook wel enkele an dere zaken kunnen weglaten. Maar moe ten wij iemand niet alleen om zijn beste werk waarderen? Van Royaards was dit voor mij weer het portret van zijn moe der, waren dat zijn café-interieurs, zijn winkeltjes, waaronder de kruidenzaak van Jacob Hooy en enkele kinderportret ten en het portret van de kunsthandelaar Huinck. Maar ook vielen me op verschil lende, de laatste jaren minder of niet ge- exposeerde, schilderijen naar kippen, werken die bovendien bijzonder knap ge daan zijn. Wanneer men deze schilder leer de waarderen door dit werk neemt men ook met plezier minder geslaagde en wel gekke zaken graag van hem aan als bij voorbeeld het intérièür' van een dassen- fabriek, een doorsnede., van het gebouw met de daarin werkende mensen en wat vergroot de trotse directeur en ergens in een hoek de schilder zelf. Royaards zou men zich als van de tijd van een Van Looy kunnen denken. Maar niet alleen dat Royaards werk ook voor deze tijd le vend is, wat betreft de vorm kwam hij soms tot dezelfde oplossingen als moder nere figuren, zij het langs een andere weg. Royaards is een levendig verteller en illustreren ligt hem ook. Dinsdag- en vrijdagavond tussen 20 en 22 uur toont hij op de expositie graag het door hem ge- illustreerde en met de hand geschreven boek uit de Canterbury Tales. Theresia van der Pant werd veelal reeds zeer gewaardeerd om haar dier- plastieken. De mens ligt haar evengoed. Dat bewijzen een fijn beeldje van een Fluitspeelster, een Baadster, die ik ont roerend mag noemen, portretten en naak ten. Alles van haar is van een grote uitge- wogenheid en natuurlijkheid, en daarmee zo vol van spanning. Warm en soms drif tig zijn haar knappe tekeningen. Ook haar collega's stuurden boeiende tekeningen in. De minste herinnering bewaarde ik aan die van Eva Mendlik, die overigens ge heel voldoet aan de op recente tentoon stellingen van Arti door haar werk ge schonken verwachtingen. Wat moeilijk te bekijken is haar grote beeld van een stu dent. De opgave was haar ook nog wat groot, al geeft die blijk van moed. Wat betreft haar dieren komt Eva Mendlik in de buurt van de met zoveel geest geziene plastieken van Theresia van der Pant. Sterk zijn haar portretten, van een een voudige maar zeer doorwerkte plastiek. Dannenburg en Sterenberg excelleren bei de in figuur en ook weer portret. Geroemd moet worden het portret dat de eerste maakte van Theresia van der Pant, Werk van deze figuren wordt niet tot het vitalis me gerekend; het is vitaal en daardoor van zelf van deze tijd. Boh Buys De gelukkigen, die het hoogseizoen van Malaga kunnen meemaken, laten nu al meer dan een week lang de ultraviolette stralen van de zon op hun huid inwerken. Van 15 januari tot rond 10 februari worden zij door kunstenaars uit de rest van het huiverende Europa vergast op de beste prestaties, die voor geld te koop zijn. De zeilers behoeven hun routine niet te verliezen en de beoefenaren van andere openluchtsporten vinden overal aan de Costa del Sol (de Zonnekust, waarvan Malaga het middelpunt vormt) gelegenheid te over. Wat men er ook doet en voor welk aspect van deze begenadigde streek men er ook heen gaat, men kan in de winter met vrij grote zekerheid rekenen op temperaturen, die zelden lager gaan dan vijftien graden Celsius. Om en nabij twintig is zelfs zeer normaal. En de regenjas mag thuis blijven hangen, want met een gemiddelde van dertig regendagen per jaar is gokken op geluk geen te groot risico. Pak de bikini ook maar niet in: Spanje tolereert geen tweedelige zwempakken aan zijn stranden. Het fonteintje in de grote zaal van Hotel Miramar, twee maanden buiten werking geweest omdat er toch nie mand was om naar te kijken, spuit nu weer. Het vriendelijk geklater van de waterstraal begeleidt een geroeze moes van gesprekken in vele talen. Dit is het centrum van het dure toerisme. Wie alleen maar op luxe en comfort gesteld is en er niet toe kan komen in de stad naar typische karakteristieken uit het verleden te zoeken, kan zich in deze zaal al in een Moors paleis wanen. Voor mij, met de herinnering aan het nooit genoeg geprezen Alhambra van Granada vers in het geheugen, lijken de imitatie-Moorse tegels, de nisjes en de kantwerkachtige ornamentatie wat kitscherig. Nee, ik zoek liever de voor ons zo kostbare zon op en beklim zelfs de Gi- bralfaro-heuvel, een uitloper van de bergketen, die het Balkon van Europa wordt genoemd, door welks beschutten de arm de hele kust tegen de noorden winden wordt beschermd. De Gibral- faro is een voorpost, die zich letterlijk tot in de stad heeft gewaagd. Hij heeft slechts een hoogte van enkele honder den meters, maar de beklimming er van leidt ook in dit seizoen tot enige perspiratie de stenige, oneffen pa den lopen met slingeringen toch nogal steil omhoog. Maar op de top is een gezellig terras ingericht, van waar de stad en de omgeving zich op hun schoonst voordoen. Vrijwel recht bene den mij ligt de Plaza de Toros; ik kijk in het hart van de arena en als er op dit moment een stierengevecht zou worden gehouden, zou ik de verrichtin gen van de toreros tamelijk goed kun nen volgen. De afstand is te groot om tussen het weelderige groen onder mij de gele en oranje bolletjes van citroenen en si naasappels te kunnen waarnemen, maar ik weet dat zij er bij duizenden hangen te pronken. Een ander zintuig wordt echter weldadig geprikkeld: de zachte wind drijft de geur van de bloeiende amandelboompjes recht naar mij toe. Malaga, met zijn driehonderdduizend inwoners de vijfde stad van Spanje, is door en door Andalusisch. Dat slaat op heel veel dingen, ook op de nog tast bare Moorse invloeden. Al is het dan vier en driekwart eeuw geleden dat Ferdinand en Isabella er de Moren uit verdreven (1487), de sporen van de langdurige overheersing zijn (geluk kig) nog niet uitgewist. Het Arabische element was met die verovering trou wens niet verdwenen; de in Malaga achtergebleven Moren achtten zich tweemaal in de volgende eeuw, in 1501 DOOR CARCIA DE LEON en in 1568. sterk genoeg om in opstand te komen. Beide malen werd de re volte krachtig en bloedig onderdrukt. Hun aloude fort, Alcazaba, gebouwd in de elfde eeuw, is een fraai voorbeeld van oosterse architectuur en een be zoek kan zeker worden aangeraden. Datzelfde is het geval met het oud heidkundig museum vlak ernaast. Ik moet u er even op wijzen, dat we ons nog steeds op de Gibralfaro heuvel bevinden het valt moeilijk ervan te scheiden. Ik nodig u zelfs uit van Al cazaba een trapje hoger te klimmen om een ogenblik te mijmeren bij het kasteel, dat respectabel oud is, in feite het oudste gebouw van de stad. Men twijfelt eraan of de Grieken dan wel de Phoeniciërs zich hier het eerst hebben gevestigd. Eeuwen later maakte het Moorse invasieleger dankbaar gebruik van deze dominerende versterking om de hele omgeving onder de knoet te houden. Het belangrijkste monument in de stad zelf is de zestiende eeuwse kathe draal, waarvan de enorme afmetingen en het kunstzinnig besneden koor op vallen. Jammer alleen dat enkele als zeer de moeite waard beschreven schil derijen van Ribera en Zurbaran op plaat sen hangen waar nooit een glimpje zon licht doordringt, zodat het er te donker is om ze goed te zien. Aanbidders van zon en zee vinden tien kilometer ten westen van Malaga het vissersdorp Torremolinos, dat al een grote internationale naam begint te krijgen. Terwijl een deel van de bevol king onverstoord doorgaat netten vol chanquetes en boquerones uit zee te trekken, heeft zich hier anderzijds een modern badleven ontwikkeld. Gelukkig zijn de prijzen er voor onze begrippen nog allerminst luxueus: in de drie beste hotels verschaft men u een uitstekende kamer (met uitzicht over de azuren Middellandse zee, bad en drie maaltij den) voor ongeveer twintig gulden per dag. De vijf als eerste klasse in het officiële boekje genoteerde hotels re kenen slechts zestien gulden en in de etablissementen van tweede orde, die overigens zeer zijn aan te bevelen, be taalt u minder dan een tientje. Was het maar niet zo ver.... Om niet al te hevig in de verleiding te komen de rest van mijn leven maar in Torremolinos te slijten, pak ik met weemoed de bus terug naar Malaga. De activiteit voor het grootse winter- carnaval, dat in februari wordt gehou den, woedt momenteel nog onder gronds. Maar wanneer ik in diverse wij ken met bewoners praat, blijkt dat men al druk in de weer is om zo goed moge lijk voor de dag te komen. Het wordt weer, als ieder jaar, een voorproefje van de imposante Heilige Weekfestivi- teiten, met als hoofdschotel een schit terende optocht, waarin de bloemen van het (winter)seizoen een hoofdrol vervullen. Als de avond is gevallen zie ik tal rijke Malaguenas (geen enkele ervan evenwel in traditionele dracht) naar de hotels gaan waar wordt gedanst. De meisjes van Malaga worden blijkbaar iets vrijer opgevoed dan in de rest van Andalusië (mogelijk doet zich de in vloed van de havenstad enigszins gel den), want de meesten zijn ongechape- ronneerd. Laat ik er maar niet omheen draaien: het is een aantrekkelijkheid te meer van dit sieraad van de Costa del Sol. (Nadruk verboden) Nel Oosthout. Zaterdagavond 23 jan. zal de voordrachtskunstenares Nel Oost hout in de kleine zaal van het Concert gebouw in Amsterdam De Brief van So merset Maugham ten tonele brengen. 1819. Het was wel 'n vreemd verhaal dat de boer deed. We zijn allemaal het dorp uitgevlu-cht, zei hij. Op een dag kwam één van onze dorpsgenoten verschrikt het dorp binnen rennen: hij was helemaal ontdaan en zwaai de ivild met z'n armen. Toen hij bij ons was schreeuwde hij, dat hij vlak bij het dorp een verschrikkelijk grote draak had gezien met 'n vervaarlijke kop, die hoog boven de bomen uitstak. Een draak?, zei Ydo. Ja, zei de boer. Eerst geloofden we 't niet, maar de volgende dag zagen we 't zelf; het monster kwam vlak bij het dorp, we konden het duidelijk zien. Zowel in Amsterdam als in Delft zijn de zer dagen transsone windtunnels ter be proeving van vliegtuigmodellen in gebruik genomen. De grootste, met een motorver mogen van 12000 paardekrachten, werd zaterdag in bedrijf gesteld in het nationaal luchtvaartlaboratorium bij Amsterdam en is tot stand gekomen door samenwerking van de Westeuropese vliegtuigfabrikanten. Ruim 170 buitenlandse en Nederlandse autoriteiten woonden de indienststelling bij. De directeur van het Nationaal Lucht vaart Laboratorium, ir. A. J. Marx, zeide dat het thans mogelijk zal worden het la boratoriumonderzoek voor research en ontwikkeling uit te breiden to het snel- heidsgebied rondom de geluidssnelheid, welk gebied de militaire luchtvaart reeds sedert jaren regelmatig doorschrijdt en ook de civiele luchtvaart nu sinds enkele jaren heeft betreden. Het snelheidsgebied aanzienlijk bóven de geluidssnelheid, dat installaties vraagt van andere constructie, hoopt men ook binnenkort te kunnen rekenen tot het re- searchgebied van het N.L.L., wanneer de supersone windtunnelinstallatie, die maxi male snelheden tot zes maal de geluids snelheid zal veroorloven, voltooid zal zijn. De thans voltooide tunnel is een onmis bare schakel in de keten van aërodynami sche researchapparaten van het N.L.L. en 27. Toen zij haar hut binnen ging, was zij zich bewust van een grote teleurstelling. Zij was gelukkig en hoopvol geweest. Alles scheen zo goed te gaan. Maar dit! Zij ging op de rand van haar bed zitten en krabbelde een briefje aan Rob. Een kort, nogal bitter briefje. Tenzij je me werkelijk afdoende uitleg kunt geven, besloot zij, zal ik niet terugkomen. Ik zie niet. hoe we een succesvol huwelijk kunnen bouwen op zulke zwakke grondslagen. Rob, ik houd van je, maar be drog kan ik niet uitstaan. Ju. Zij deed de brief in een envelqp en zette die op de kaptafel. Toen pakte zij haastig een koffertje. De deur van haar hut stond open. Het zuivelhuis en de slang was zij volkomen vergeten. Haar geest voelde dof en zwaar aan. Er moet een redelijke uitleg voor zijn herhaalde ze telkens weer in haar gedachten. Na tuurlijk is er een verklaring voor, maar waarschijnlijk geen erg prettige. Toen zij klaar was met pakken en zich omdraaide om haar hoed op te zetten, hoorde zij voetstappen naar de hut foekomen. Isabelle stak het hoofd om de deur. Hallo! zei zij. Tante Carey wil weten, wie die ruiter was. Het was Richard Burgoyne, zei Julie. O! zei Isabelle. Zij leunde tegen de deurpost en keek naar .Julies koffertje. Geef je Rob de bons? vroeg zij op vreemde toon Niet precies, zei Julie grimmig. Er ligt een dooie adder in het zuivelhuis, zei Isa belle, alsof zij haar vraag geheel vergeten had. Julie rilde. Ik had het net zo goed kunnen zijn en niet de ad der, zei ze een beetje beverig. O.... o, wat afschuwelijk, zei Isabelle snel en kwam de hut in. O, Julie, hoe afschuwelijk. Heeft Richard Burgoyne dat beest doodgeslagen. Zij greep met haar kinderlijke magere handen Julie: arm en zei: Julie, ga niet weg! Ga alsjeblieft niet weg! Ik veronderstel, dat Rob weer iets stoms heeft gedaan.... je hebt iets ontdekt. Maar hij houdt van je, werkelijk! Ik moet gaan. zei Julie Werkelijk, Isabelle. Als Rob van mij houdt, zal hij toch moeten veranderen. Hij zal het moeten bewijzen. Het is niet mogelijk, dat hij van mij houdt, anders zou hij dergelijke dingen niet doen. Isabelle wierp het hoofd in de nek. Jij houdt niet van hem, riep zij. Dat doe je niet. Jij weet niet, wat liefde betekent. Wat iemand ook doet... het komt er allemaal niets op aan, als je werke lijk van hem houdt. Dat weet ik. Liefde is niet alleen maar een kwestie van het juiste gedrag. Jij houdt niet van Rob. Dat doe ik wel, zei Julie haastig. Dat doe ik werkelijk. Maar je begrijpt het niet... daar ben je nog te jong voor. Er moet heel wat meer zijn om een ge lukkig huwelijk te hebben, dan alleen maar liefde. Er moet vertrouwen en trots zijn. Ik moet trots op hem kunnen zijn. Ik moet hem kunnen vertrouwen! Hem vertrouwen! riep Isabelle hartstochtelijk. Jij idioot, die je bent! Je moet Rob liefhebben. de hele tijd. Niets anders is voldoende. Met een half onderdrukte snik rende zij de hut uit. Julie hoorde de voetstappen zich snel over de harde grond verwijderen. En op dat ogenblik hoorde zij het geratel van de wagen, nam haar koffertje op en liep snel de hut uit naar de weg. David hield zijn muildieren in en sprong uit de hoge wagen op de grond. Hij nam haar koffertje en zette dat achterin; daarna nam hij haar elleboog en toen zij haar voet op de naaf van het wiel zette, gaf hij haar een steuntje om omhoog te komen. Hij klom aan de andere kant naar boven en zij zag. dat zijn grijze ogen een vreemde uitdrukking hadden. Julie bleef zwijgend zitten, terwijl de wagen over hei ongelijke spoor hobbelde. Davids muildieren waren zwa re beesten met brede schoften en in staat tot vrij lange en zware ritten. David zelf was in gedachten verzon ken. Zij voelde in zijn stilzwijgen een grote onvriende lijkheid en vroeg zich af, of hij geweten had, wat er in de brief van mevrouw Ferndale gestaan had en of hij iets van Robs gedrag af wist. Soms leek het haar dat hij haar verachtte, net zoals Isabelle dat deed De kar hobbelde verder en het gouden licht werd zwaar der. De mimosa's schenen er onder te zwemmen als reusachtige onderwaterplanten. De opgestapelde kas telen van wolken hadden een roze en doorzichtige groe ne tint: Het was alles erg mooi en heel rustig. Ik zal de muildieren om tien uur voor een uur uit spannen, zei David kortaf. Dat is wel genoeg en dan kunnen we tegen het aanbreken van de dag de farm bereiken. Ja, zei Julie flauwtjes Hij keek haar met een eigenaardige, onderzoekende blik aan. Wat deed je ten slotte besluiten om mee te gaan? vroeg hij. Je scheen het met erg te vinden, dat hij vee verkocht, dat hem niet toebehoorde. Was het alleen maar het feit, dat hij ons. de Ferndales. kwam bezoe ken zonder er jou iets over te zeggen? Het bloed vloog haar naar het hoofd en de tranen prikten tegen haar oogleden. Het was wel wat meer dan dat alleen, fluisterde zij ten slotte. Zij voelde, dat zij niets over de brieven kon zeggen en over het feit, dat haar eigen brieven van mevrouw Ferndale nooit waren aangekomen. Het scheen zoiets onbelangrijks vergeleken met die veediefstal. De her innering daaraan deed haar nog een kleur krijgen van schaamte. Zij had er in de laatste weken in het geheel niet meer aan gedacht, behalve dan bij die nachtelijke twijfel, of hij het inderdaad wel aan zijn moeder ver teld zou hebben. Over de morele kant van de zaak had zij helemaal niet gedacht. Het was gebeurd en voor eenmaal in haar leven had zij aan iets meegewerkt, dat niet strikt eerlijk was. Misschien had zij het niet moeten doen. Het was een moeilijke vraag en zij kwam er op het ogenblik niet uit. Maar hier, tegenover die verachting, die zij in Davids gezicht meende te lezen, schrok zij er toch voor terug. Het was, zoals hij veronderstelde. Het grote, werkelijk oneerlijke feit had zij niet in aanmerking ge nomen, maar wel de kleine en onbetekenende dingen, die haar trots raakten, die hadden haar naar de Fern dales teruggezonden. De zon verdween plotseling, alsof de draad, waaraan zij scheen te hangen doorgeknipt werd en de duister nis begon snel te vallen. Toen zij aan het kruispunt kwa men, zagen zij dat een ruiter hen tegemoet galoppeerde. Julie haalde snel adem. Het was Rob, die uit de rich ting van Kantani kwam; Rob die vrolijk door de war me vage schemering van de Afrikaanse avond reed. (Wordt vervolgd) zal van nu af zijn diensten bewijzen ten behoeve van de ontwikkeling van vliegtui gen, al of niet bemand, die in het gebied rondom de geluidssnelheid moeten vliegen of dit moeten passeren. De tunnel zal kunnen leren hoe de uit wendige vorm daarvan zal moeten worden gekozen om gunstige combinaties van draagkracht en weerstand te bereiken en daarmede een economisch en doelmatig vervoermiddel te verkrijgen, zij zal ver der de waarde van de grootheden ver schaffen, waarop de berekeningen van stabiliteit en manoeuvreerbaarheid kun nen worden gebaseerd, verder inlichtin gen verschaffen omtrent de belastingen, die de constructie zal moeten kunnen op nemen en da rmede de ontwerper behulp zaam zijn bij zijn streven om het gewicht van het vliegtuig te beperken tot het strikt nodige ten bate van de vervoerscapaci teit en de economie. De tunnels gebouwd voor lage snelhe den, worden niet overbodig, ook niet als de nieuwe supersone windtunnel tegen het einde van dit jaar gereed komt. Tegen die tijd zijn er drie grote en verschillende kleine tunnels in gebruik. De kosten van al deze tunnels, de supersone inbegrepen als mede de bijbehorende installaties, kunnen worden geschat op 17 miljoen gulden. Een kleinere supersone windtunnel waarin door middel van een drukvat wind stoten tot drie maal de geluidssnelheid worden opgewekt, draait proef in het Windtunnelgebouw in Delft van de onder afdeling vliegtuigbouwkunde der Techni sche Hogeschool. Men beschikt er reeds van 1953 af over een grote „lage-snelheids windtunnel" waarin luchtstromingen van 440 kilome ter per uur kunnen worden opgewekt. De laatste tijd is er een supersone windtun nel bijgebouwd, die spoedig in vol bedrijf zal zijn. In tegenstelling tot de lage-snelheids- tunnel. werkt de supersone tunnel niet con tinu doch „intermitterend", dat wil zeg gen met korte windstoten van hoge snel- neid. Een continu blazende supersone tun nel heeft namelijk een bijzonder hoog ver mogen voor de aandrijving nodig en zou dus een zeer kostbare motorinstallatie eisen. In plaats daarvan werkt men hier met een drukvat, een groot reservoir, waarin lucht onder zeer hoge druk (tot 150 atmosfeer) wordt samengeperst. In de zegswijze: 't moet ergeren wil 't beteren, waarmee men wil zeggen: een ziekte moet eerst haar hoogtepunt bereiken en pas daarna kan herstel in treden, is het werkwoord ergeren in de eigenlijk betekenis gebruikt. Het is een afleiding van de vergrotende trap erger van het bijvoeglijk naamwoord erg en betekent dus: erger worden. Precies dezelfde formatie heeft bete ren. Maar ergeren heeft een betekenis ontwikkeling doorgemaakt. Thans be tekent het: tot ontstemming prikkelen, aanstoot geven. Naast de vorm erg stond in vroeger tijd arg, dat nog over is in woorden als argwaan, arglist en argeloos. Maar ook als zelfstandig naamwoord zien wij het woord erg opduiken: in de zegswij zen: ik deed dat zonder erg (zonder kwaad opzet) en: ik had er geen erg in (ik merkte het niet op). Natuurlijk ho ren woorden als ergernis en ergerlijk l^ook tot de familie. i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 9