P.T.T. wil draadomroep gaarne afstoten Horen en zien Misdaad om een Panda en de meesteivdïplomaat Lonende exploitatie alleen door invoering draadtelevisie mogelijk Liquidatie zal f 72 miljoen vergen Avonturen van een hond ^oclt ió het zo Ydo en de Draak 15 De radio geeft vrijdag T eieriis'tpbrogrnmma Onrustige Zenuwen? Mtjnh&rdlt's Zenuwfa bietten FELISOL écht kleurecht radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Haast AKKER BOUW Da Costa-herdenking Rijbewijs voor junioren ROMAN VAN JANE ENGLAND urn DONDERDAG 28 JANUARI 1960 48. Nadat de gevangenen in het kamp waren gebracht, overlegden sheik Ali Bin Oli en zijn mannen, raat zij met hen zouden doen. Er werden verschillende voorstel len gedaan, die Panda allemaal heel on prettig vond. „Ze hebben hier echt een he kel aan ons", dacht hij, „en ik ben nog maar te kort diplomaat om te weten, hoe ik dit moet aanpakken. Kon Smurk maar wat zeggen!" Maar Archibald Smurk zat daar met opeengesnoerde kaken, zodat hij het niet verder bracht dan een benauwd gemompel, dat niemand verstond. Hij stootte Panda aan en bewoog met zijn wilde, begreep Panda niet. De hulpeloze gebaren van de diplomaat trokken intus sen de aandacht van sheik Ali Bin Oli. „Wal mummelt ge? Wat wringt ge U ge lijk een worm?!" zei hij, dreigend op de diplomaat toetredend. „Hij w-wil 11 iets zeggen," stamelde Panda, „iets h-heel be langrijks!" Smurk wierp hem een goed keurende blik toe en loensde naar het touwtje, dat hem de mond snoerde. Het kan nooit belangrijk zijn, wat deze worm wenkbrauwen, maar wat hij nu precies te zeggen heeft," bromde Ali Bin Oli ver achtelijk. Maar omdat hij toch nieuwsgie rig was, sneed hij het touwtje door. Dade lijk keerde de vertrouwde diplomaten- glimlach op Smurks gezicht terug en hij fluisterde de sheik iets in het oor. Het resul taat was verbluffend. Met een juichkreet drukte sheik Ali Bin Oli de diplomaat aan zijn hart. Panda keek sprakeloos toe. Hij was gewend, dat de meesterdiplomaat met enkele welgekozen ivoorden stemmingen kon doen omslaan, maar deze omzwaai sloeg alles! „De tegenwoordige draadomroep is in zijn huidige vorm niet bedrijfseco nomisch te exploiteren", aldus de con clusie van een PTT-rapport aan de minister van Verkeer en Waterstaat. Er zijn geen middelen om tot een sluitende exploitatie te komen. Indien behalve bedrijfseconomische normen, ook maatstaven van algemeen belang worden aangelegd, kan dit ertoe lei den, dat PTT met de voortzetting van de exploitatie wordt belast. In dat ge val zullen exploitatieverliezen moeten worden aanvaard. Wordt verlies doorslaggevend geacht, dan zal liqui datie aan de orde moeten komen. In het rapport wordt de voorkeur gegeven om bij eventuele liquidatie snel te handelen en een verlies van ongeveer 72 miljoen gulden te nemen. Een nationaal bezit zal dan echter teniet worden gedaan en het perso- neelsaspect mag niet uit het oog wor den verloren. Indien het algemeen belang zich tegen liquidatie verzet, dan zal nieuwe levens vatbaarheid moeten worden verkregen door de draadomroep zonder tariefsver hoging attractiever te maken. Het aantal aansluitingen dient dan opgevoerd te wor den, terwijl afzeggingen moeten worden geremd. Dan moet echter tevens een nieuw produkt gebracht worden door bij voorbeeld grotere soepelheid te betrach ten bij de aanvullende programma's op de lijnen 3 en 4, waardoor deze worden „aangepast aan de bij het publiek leven de behoefte". Anderzijds wordt aanslui tingsmogelijkheid van neven-apparatuur, zoals bij een radiotoestel, aanbevolen. Dit kan alleen in samenwerking met handel en industrie geschieden door deze bij de exploitatie van de draadomroep in nieuwe vorm te betrekken. Handhaving van het draadomroep-mo nopolie in de huidige omvang en vorm wordt in het rapport niet langer noodza kelijk, en zelfs minder wenselijk geacht. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 7.23 Gram en reportage. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 0.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Vrou wen in het Nederlandse zakenleven, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Oude muziek. 11.40 Gram. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitzend. Landb.rubr. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Sport en prognose, praatje. 12.50 Pianospel. 13.00 Metied. en gram. 13.25 Metropole-ork. 13.55 Beurs- ber. 14.00 Kinderkoor. 14.20 Voordr. 14.40 Gram. 15.00 Gevar. progr. VARA: 16.00 Muzikale lezing. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Gram. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Pol. lezing. 18.25 Lichte muz. 18.50 De puntjes op de i, lezing. 19.00 Voor de kleuters. 19.10 Orgel en zang. VPRO: 19.30 Technische bij stand aan minder ontwikkelde gebieden, lezing. 19.45 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Overdracht van waarden, gesprek. 20.20 Bas en piano. 20.35 Boekbespr. 20.40 De film als document, lezing. 20.50 Europa één, lezing. VARA: 21.00 Hobbyquiz. 21.50 De gyroscopen tollen, klankb. 22.15 Buitenl. weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Soc. nieuws in Esperanto. 23.10 Vergelijkenderwijs, muzikaal ge sprek. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Vooroudere luisteraars. 12.00 Pianorecital. 12.30 Land- en tuin bouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Promenade-ork. en solist. 13.55 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.25 Kamermuz. 15.10 Voordr. 15.30 Kamermuz. 16.00 Wenken voor de tuin. 16.15 Ka mermuz. 16.40 Gram. 17.00 Voordr. 17.20 Gitaar- muz. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 17.50 Koorzang en orgel. 18.20 Gevar. progr. 18.50 Regeringsuitz.: Industrialisatie I. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Vocaal ens. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.00 Avondrust, hoorsp. 20.35 Gram. 20.40 Kunstrubriek. 21.00 De Bijbel in het tijdbeeld van de kunst, muzikale lezing. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Langs wegen van kunst en schoonheid, le zing. 23.20 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelrecital. 14.00 Schoolradio. 15.45 Lichte muz. 16.00 Koersen. 16.06 Lichte muz. 16.20 Gram. 17,00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Liederen. 18.10 Voordr. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.20 Automobielkroniek. 19.40 Gram. 19.50 Idem. 20.00 Vrijdagavondconc. 20.40 Kunstkaleidoscoop. 20.55 Verv. vrijdagavondconc. 21.30 Pianowerken. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuz. 22.45 Gram. 23.00 Sluiting. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekoverzicht. AVRO: 20.30 De toe stand in de wereld. 20.40 Gevar. progr. 21.25 Film programma. 21.35 Perry Como-show. 22.20 Einde. BRUSSEL. 324 m. Men denkt daarbij aan handhaving van het transmissiemonopolie met de rest van de exploitatie in particuliere handen. Aan exploitatie door derden wordt ge dacht door afstoten van lokale netten, in nog niet ontgonnen gebieden of over dracht van exploitatie op ruimere schaal, waarbij particulieren bij voorbeeld eige naars of huurders van lokale netten wor den. De groeiende televisie kan echter een struikelblok vormen voor deelneming in draadomroepnetten, aldus wordt ge constateerd. Het is mogelijk, na bepaalde voorzienin gen het merendeel der netten voor draad televisie geschikt te maken. Men zou daar toe in geselecteerde gebieden moeten be ginnen. Tijdig zou dan vereenvoudigde en goedkopere onlvangapparaluur in pro- duktie moeten worden genomen. Draadte levisie kan meer programma's doorgeven, ook voor reclametelevisie. Men krijgt sto- ringvrije ontvangst, mogelijkheden voor meer programma's, goedkopere t.v. ont vangapparaten en men heeft geen anten ne nodig. Bij draadtelevisie zou P.T.T. zich volgens het rapport tot monopoliehoudster voor de transmissie moeten beperken. Het rapport verwacht van draadtelevisie be tere bezetting van apparatuur, meer klan ten en door combinatie van radio en tele visie, bij participatie van particulieren, winstmogelijkheden. Advertentie Advertentie Textiel stoffen met het FELISOL-etiket zijn kleurecht! Let U dus voortaan op FELISOL. Hedenavond speelt de Toneelgroep Theater voor de K.R.O.-televisie „De vrouw van de zee" van Ibsen. Het stuk is voor de televisie vertaald door Nel Bakker. De foto toont van links naar rechts Elise Homans als Ellida, de tweede vrouw van de medicus Wangel, Wim Hodden als de vreemdeling en Richard Flink als Wangel. Twee crises stempelden het begin van het VARA-programma van woensdag avond, namelijk de staking bij de NBM en de gang van zaken bij het overleg met de regqring waarover de vakbondsleider Van Tilburg nog even snel de kijkers kwam inlichten en de opstand in Al giers, waaraan dr. L. de Jong zijn com mentaar wijdde. Dr. De Jong gaf niet al leen maar een analyse van de ontwikke ling in Algerije, maar toonde een grote persoonlijke bewogenheid over het lot van Frankrijk en wist zijn publiek te betrek ken bij een diep medeleven met de in dit alles zorgwekkend eenzame figuur van De Gaulle. Juist dit persoonlijk accent maak te de rubriek deze keer indrukwekkend. Wat tempo betreft doet de rubriek Spie gel der Kunsten steeds meer denken aan de eerste stomme films: in zeer korte tijd moesten vijf aspecten worden belicht: De tentoonstelling „Bewust Abstract" van de nieuwe groep Fugare in Pulchri Studio, de tentoonstelling van tachtig door Openbaar Kunstbezit aangekochte en onder leden te verloten werken in de Leidse Lakenhal, een interview met de regisseur Peter Sja- rov over Tsjechov, een kennismaking met werken van Segall en een interview met een oud-lid van het Concertgebouworkest, de heer H. Stips, die nog onder Gustav Mahler gespeeld had. Alleen voor het in terview met Sjarov kon men eens rustig gaan zitten omdat die er tenminste zélf de tijd voor nam om op meesterlijke wijze de oorzaak te beschrijven, waardoor men Tsjechov in het westen naar zijn mening vaak volkomen ten onrechte als een me lancholicus ziet. Door de haast kon van het bezoek aan Pulchri-Studio niet veel méér blijven hangen van de opmerking van Jan van Heel, dat de jeugd veel minder moei te heeft met de abstracte kunst dan vol wassenen. Vooral voor Segall en diens ge weldige oeuvre had men wat meer tijd DE graafstok, die de eerste menselijke landbouwers gebruikten om de grond los te woelen, werd later vervangen door de hak en wéér later door de eerste voor lopers van de ploeg. Deze ontwikkeling schijnt voor de hand te liggen, maar zo erg vanzelfsprekend is zij toch niet, want in heel Amerika en Oceanië ontbrak de ploeg voor de blanken hem importeerden. Maar goed, met die ploeg die een betere bewerking van f de grond en düs grotere oog sten mogelijk maakte, meende men tot voor kort, dat de voor waarde voor de eerste steden- beschaving aanwezig was. Men vergat daarbij echter één ding: het water. De zomer van 1959 heeft zelfs de bewoners van het groten deels natte Nederland er weer eens aan herinnerd, hoe belangrijk het water voor kuituurgewassen eigenlijk is. Landbou wers, tuinders en zelfs veehouders, die na die heerlijke zomer op een enigszins rede lijk jaarinkomen prijs stelden, deden dan ook alles wat zij konden om hun gewassen kunstmatig al was het maar met een primitieve brandslang te besproeien. Hadden zij dat niet gedaan, de schade zou voor velen aanzienlijk groter zijn geweest. Zo lang de mens er zich mee vergenoeg de het platgebrande stuk land in het woud te bebouwen, behield de akkerbouw zijn primitief karakter. Als de ontgonnen grond na verloop van jaren is uitgeput, of als het onkruim de overhand heeft gekregen, moet nieuw land ontgonnen worden. Van bemesting of wisselbouw is uiteraard nog geen sprake. Maar dan voltrekt zich in het Oosten een revolutie. Waar bergstromen rijkelijk water in het lager gelegen land voeren, waar grote rivieren als Nijl, Eu- fraat en Indus de vlakten wijd en zijd overstromen, kan men er betrekkelijk ge makkelijk toe komen met het water zijn voordeel te doen. In deze streken ging men er dan ook toe over de akkers kunstmatig te bevloeien. Méér dan iets anders heeft dit de velden, maar tevens de menselijke nederzettingen duurzaam ge maakt. Het is dan ook be slist geen toeval, dat de oud ste stedenbeschavingen juist zijn ontstaan in de gebie den waar tevens de oudste sporen van bevloeiingswerken 1 zijn aangetroffen, te weten in Egypte en West-Azië. Daar, waar akkers bevloeid worden, kunnen de oogsten zo hoog worden opgevoerd, dat de mens niet behoeft weg te trekken. En aan de andere kant: bevloeiingswerken eisen zoveel moeite en arbeid, dat de mens er eenvoudig niet aan begint als hij de be vloeide gronden na enige jaren weer zou moeten verlaten. Daarom moesten de eer ste grote permanente menselijke neder zettingen ontstaan in de streken, waar men het eerst tot bevloeiing overging. Hand in hand met de bevloeiingstech- niek verbeterden ook de landbouwwerk tuigen, waardoor de oogsten vermeerder den, maar voor het moment is het wel licht toch belangrijker te zien, hoe kuituur- planten uit de wilde vormen te voorschijn kunnen treden. Daarover een volgende keer. H. Pétillon (Nadruk verboden moeten hebben en de grijze musicus Stips liet men maar nauwelijks uitspreken over zijn ervaringen met Mahler. De Spiegel der Kunsten deed denken aan een te volle etalage en dat vonden wij ge zien de onderwerpen alleen maar te be treuren. Als de kijker iets „op zich in moet laten werken", dan is dat zeker dit! Een flitsend schimmenspel was de re portage van de ijshockey wedstrijd van H.IJ.S.-HOKIJ tegen de Royal Canadian Airforce Flyers I. Als schimmenspel werd het eentonig maar als wedstrijd was dit voor de liefhebbers zeker attractief. De eerste aflevering van het forum „Welbeschouwd" onder voorzitterschap van mr. G. J. P. Cammelbeeck maakte een goede indruk zowel door zijn eigen sa menstelling als die van zijn programma. De vragen waren actueel genoeg om tot meedenken te lokken: moet de hulp bij rampspoed als in Tuindorp Oostzaan van het volk of van de overheid komen is het juist, dat een jongeman, die nog geen stemrecht heeft wel reeds dienstplicht heeft gaat een democraat met vakantie naar Spanje? Beeldschermer De Stichting Het Reveil-Archief zal, in samenwerking met de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde en de Vereni ging Het Bilderdijkmuseum op 28 april in Amsterdam een studiedag houden ter na gedachtenis van Isaac da Costa, die op 28 april 1860 overleed. De vier te houden voor drachten zullen gewijd zijn aan: Isaac da Costa als mens, als bijbel-uitlegger, als dichter en aan zijn verhouding met en tot zijn Rooms-Katholieke land- en tijdgeno ten. De sprekers zijn prof. dr. E. L. Srae- lik, prof. dr. W. P. M. A. Asselbergs (An ton van Duinkerken), prof. dr. W. A. P. Smit en mej. dr. M. E. Kluit. De Westduitse Automobielclub heeft gis teren op een vergadering besloten de mogelijkheid van uitreiking van rijbewij zen voor junioren te overwegen. Het idee is aan 16- en 17-jarigen, indien zij een streng examen met goed gevolg afleggen, een voorlopig rijbewijs te verstrekken, tot zij op 18-jarige leeftijd het normale rijbe wijs krijgen. Verkrijgen van het voorlopig rijbewijs zou gebaseerd zijn op de vorde ringen op de scholen in het rijden en on derhoud van auto's. 3233. Met grote ogen staarde Ydo voor zich uitTerwijl hij daar zat te denken, was z'n oog opeens op het dorp gevallen, en wat hij daar zag Het kan niet waar zijn! hijgde Ydo verschrikt. Ik moet dromen, ik ben vast nog niet wakker! Hij kneep zich in z'n arm, maar au.dat deed zeer. Dan droomde hij dus niet! Daarginds, achter het dak van een huis, stak een lange nek omhoog; en op die nek zat een geweldig grote kop en ogen, die loerend rondkeken. Langzaam bewoog de kop zich heen en weer, en toen het beest wat verder liep, kon Ydo het helemaal zien. Wat een monster was dat, met z'n lange staart! De lucht was koel, ondanks het feit, dat de zon scheen en de grond begon te stomen. Flarden witte damp krulden boven de rode grond omhoog. Zij maakte voor zichzelf koffie en pap en nuttigde die snel, waarna zij wandelde naar een plek, waar zij naar de bei-gen kon kijken. Ze leken erg ver weg en zagen er net uit als va ge strepen op een schilderij. Vanuit de lager gelegen weide dreef de herdersjongen het vee naar buiten om te grazen. Ze keek er naar en realiseerde zich nu eerst, wat een bij elkaar geraapt stelletje het eigenlijk was. van allerlei soort en in allerlei conditie, kleine binnen lands gefokte koeien en beesten, die veel Afrikaans bloed hadden. Er zat geen lijn in deze fokkerij. De dieren waren te mager en glansden niet. De kudde ging naar beneden naar de rivier en zij dacht er aan. dat de vorige week de krokodillen drie kalveren hadden gegrepen. Maar goed. dan moesten ze daar niet gaan drinken, of iemand had eerst de krokodillen moeten verjagen. Die verspil ling en die zorgeloosheid ergerden haar in hoge mate. Opeens bedacht zij, dat zij er niets meer mee te maken had. Rob en zijn dwaasheid en zijn lege charme kwa men er niet meer op aan. Wat zij had willen hebben, was een goede farm, die zij met trots als het werk van haar man aan anderen zou hebben kunnen tonen. Kijk eens naar mijn per zikenboomgaard, mijn vee, mijn bloemen, mijn huis.. Zij had gemeend dit met Rob sarnen te kunnen berei ken! Zij was bezeten geweest van het leven, dat zij om zich heen zag en alleen maar omdat Rob een charmeur was en haar het hof had gemaakt. Omdat hij op het land woonde en farmer was, had zij gemeend, dat dit inderdaad iets betekende. Maar dat deed het niet. Rob was geen farmer. Tlij was niet vei-groeid met het be drijf. Zijn land, of liever het land, dat het zijne zou zijn, was zelfs niet bewerkt. Het ging terug naar wat het ge weest was: verzuurd land. Zijn vee zag er ellendig uit, maar dat liet hem volkomen onverschillig. Het was eigenaardig, dacht zij, terwijl zij daar in het morgen licht stond, dat het haar zo'n verdriet deed. Die verkwis ting! Hij had zoveel kansen en hij gaf er niets om. Zij hoorde voetstappen achter zich. Zich omkerend zag zij Isabelle, die een katoenen jurk en zeildoekschoe nen droeg, met het haar weggestreken van het voor hoofd en met een geweer in de hand. Hallo, zei Julie, waar ga jij heen? Proberen om die krokodil te pakken te krijgen, zei Isabelle. Het is een duivel. Zij liep even door, maar bleef toen staan en keek over haar schouders naar Julie. Ik heb de rest van de pap van je opgegeten, zei ze. Die was lekker. Ik wou dat je mij eens leerde, hoe je dat moet klaarmaken. Het is niet zo moeilijk, zei Julie. Zou jij me willen tonen, hoe je een krokodil kunt schieten? O dat, zei Isabelle onverschillig. Daar heb je ja ren voor nodig. Bovendien, jij zou hem maar verjagen. Op de een of andere manier moet ik hem hebben. Neen, ik wil je niet mee hebben. Allright, zei Julie. Isabelle aarzelde. Rob is nog niet terug Julie haalde haar schouders op. Kijk eens, zei Isabelle, heen en weer slingerend tussen haar liefde voor Rob en haar gevoel van recht vaardigheid, kijk eens. Ik moet dit doen. Ik bedoel, ik moet proberen, die krokodil te pakken te krijgen. Maar terwijl ik weg bendoe dandoe dan alsjeblieft niet iets stoms. Ik bedoel: er kan iets met Rob gebeurd zijn. En ik moet proberen de zaak voor el kaar te houden. Er zal hem niets overkomen zijn, zei Julie. Zij wil de nu eenmaal niet in ongerustheid over Rob zitten. Zij was niet meer verliefd op hem, maar had stellig van hem gehouden. Hij was, zoals haar plotseling duidelijk werd, erg kwetsbaar. Zij voelde zich veel ouder dan Isabelle en Robveel, veel ouder. Isabelle trok haar schouder op en ging verder. Het zonlicht viel op haar magere, kale figuurtje en op haai dikke zwarte haar. Zij zag er uit als een rebel, dacht Julie, romantisch en armoedig... een rebel. Men zou haar nooit in het model kunnen krijgen. Zelfs mei zulke vriendelijke mensen als de Ferndales zou zij niet kunnen opschieten. Julie slenterde terug naar de hutten. Op de een of andere manier moest zij de tijd doden en vooral moest zij niet in paniek raken. Er zou tenslotte wel iemand komen opdagen. Er was geen kaffer te zien. Niemand die zij kon trachten om te kopen om een boodschap naar Burgoyne te brengen. Zij begon nu in te zien, hoe futiel haar gehele gedrag geweest was. Het leek haar nu werkelijk ongelooflijk. Waarom had zij niet naar mevrouw Ferndale geluisterd of naar John Fern- dale of zelfs enige notitie genomen van David Baxters scherpe afkeuring? Maar, dacht zij met stijgende ver ontwaardiging, waarom had David Baxter haar niet alle inlichtingen gegeven? Hij zou haar toch hebben kunnen zeggen, wat mevrouw Timball voor een persoon was en had haar kunnen vertellen van Isabelle. Het enige, wat hij gedaan had, was een ontevreden gezicht zetten en onhebbelijke opmerkingen maken over Rob. Als hij er nu die eerste morgen persoonlijk op aan gedrongen had met hem mee terug te gaan... als hij dat gedaan had... Zij zette het idee van zich af. In ieder geval, dacht zij, was hij toch alleen maar ge ïnteresseerd in Isabelle. Zij besloot met het schoonmaken van haar hut te beginnen; dat zou wat tijd in beslag nemen. Het had geen zin te trachten met de Timballs samen te werken. Juist toen zij bij de deur van haar hut gekomen was, bleef zij echter staan, daar zij het geluid hoorde van paardehoeven, die over de zachte bodem galoppeerden. Zij luisterde scherp en was er zeker van. dat er meer dan één paard aankwam. Met een gevoel van opluchting liep zij in de richting van het pad. Toen zij langs de hutten liep, zag zij mevrouw Timball uit haar slaapkamer komen. De oude vrouw bleef op de kleine veranda staan met één hand boven de ogen en starend in de richting, vanwaar het geluid kwam. De rivier is blijkbaar niet zo hoog, dacht Julie opge wekt. Men kan er doorheen en dat betekent, dat ik hier weg kan. De dampende witte mist lag nog op de grond en de paarden schenen door de wolken te galopperen. Ze zag, dat één van de ruiters Rob was en verheugde zich erover, dat het blijkbaar goed met hem was. Maar toen zag zij, dat de ander een politieman was. Haar adem stokte even. Misschien was het ten slotte met David toch niet goed... misschien was Rob in arrest. Uit de verte klonk het geluid van een schot en Julie vroeg zich een beetje afwezig af, of Isabelle de krokodil nu werkelijk te pakken zou hebben gekregen. Rob en de politieman reden inmiddels op haar toe en hielden hun paarden in. Ze zag, dat Rob er afschuwelijk uitzag met grote kringen onder de ogen en dat de politieman een sergeant was met een gebogen neus en een scherp ge zicht. Arme Rob, dacht ze bij deze man heeft hij to taal geen kans. En toen: Maar hij verdient ook geen kans. Ze stond naar hen te kijken met een strakke mond en ernstige ogen. Hallo, Ju, zei Rob met een mislukte poging tot jo vialiteit, dit is Wentworth.de beroemde Wentworth. Julie zei niets. Zij keek even vragend naar Went worth, die haar correct salueerde Hij steeg af en zei: Hoe maakt u het? Is er nog zo iets als een ontbijt? vroeg Rob. (Wordt vervolgd) De titel „ACHTER DE SCHERMEN VAN DE DIPLOMATIE", die een in de serie Meulenhoff-Pockets verschenen boekje van dr. A. L. Constandse draagt, zou kunnen doen vermoeden dat de lezer zal worden onthaald op een reeks roman tische avonturen, revolvercomplotten en amoureuze intriges zoals die achter ge noemde „schermen" in een bepaald soort ontspanningslectuur plegen voor te ko men. De lezer die daarop af gaat zal echter danig worden teleurgesteld. Dr. Constandse biedt hem niets van dat alles, maar wél een vlotte samenvatting van hetgeen in de ondertitel van het werkje wordt omschre ven als „De achtergronden van de wereld politiek sedert 1933". De redacteur Buitenland van het Alge meen Handelsblad heeft ongetwijfeld nut tig werk gedaan door in minder dan 200 bladzijden druks een overzicht te geven van de jongste ontwikkelingen in de we reldpolitiek en van de overwegingen of co- incidenties waaruit deze ontwikkelingen zijn ontstaan. Een nuttig werk, omdat men dankzij dit zeer korte bestek gemakkelijk zijn geheugen kan opfrissen omtrent aller lei recente gebeurtenissen die, bij het ra zend snelle tempo waarin onze wereld in politiek opzicht leeft, intussen alweer door andere op de achtergrond waren gedron gen. Zo is het juist in deze dagen, waarin de situatie in Algerije zich toespitst, zeker de moeite waard om Constandse's relaas van ,De dertiende mei" (1958) eens te lezen en te realiseren hoe het tot de hui dige toestand is gekomen. Het spreekt bijna vanzelf, dat de kijk van de auteur op sommige politieke en militaire figuren niet helemaal objectief is en dat men dus op bepaalde punten met hem van mening kan verschillen. Dat heeft hij trouwens met vrijwel alle geschied schrijvers ter wereld gemeen. Maar de mogelijkheid van meningsverschillen dringt zich minder op als het niet, zoals bij Constandse, om figuren gaat die onze eigen tijdgenoten zijn of waren. Bekroning. Op een internationaal festival van korte en documentaire films te Santiago in Chili heeft de Nederlandse documentaire „Rembrandt, schilder van de mens" de hoofdprijs gekregen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 15