Horen en zien Misdaad om een erfenis T.y. kan veel meer goede voorlichting brengen Panda en de meesteivd iplomaat v. DUIVENB0DEN Avonturen van een faond en Draak NAAIMACHINES VRIJDAG 29 JANUARI 1960 11 N TS-PROGRA MM A COM MI SS A RIS: „Amusement vergt nu teveel tijd en geld" De radio Zeeft zaterdag T elevisieprogr anima Nieuw stereofonie-systeem Ontnuchtering tóEUBELSHOW radio televisi^M AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN De vrouw van de zee Eerste vioolconcert van Bartók in première Volkswoede ontketend door televisiequiz Ydlo ROMAN VAN JANE ENGLAND 200 jaar geleden ïï£iï &F bprlpiiFn fijh 49. Verbaasd keek Panda toe, hoe sheik 'Ali Bin Oli juichend van vreugde om hen heen danste. „Wat heeft u eigenlijk tegen hem gezegd, dat hij opeens zo blij is?" vroeg hij aan Archibald Smurk. „Ik heb hem een voorstel gedaan, dat nogal voor de hand lag", antwoordde de diplomaat rustig, „ik vroeg hem, of hij zijn auto's wilde ruilen tegen kamelen". Dat Smurk hiermee weer eens in de roos had gescho ten, bleek uit de wei-vriendelijke woor den, die de sheik hem toevoegde, terwijl hij zorgzaam, de boeien van de diplomaat doorsneed. Hij noemde hem „vriend der woestijnvolken" en vergeleek hem met een mals regenbuitje, een sappige dadel en dergelijke dingen, waar woestijnbewo ners veel van houden. Vervolgens liet hij ingedikte koffie, schaaltjes knoflook en andere heerlijkheden voor de diplomaat neerzetten en gaf zijn mannen bevel, om het vliegtuig van Smurk dadelijk te repa reren, opdat deze de auto's kon meenemen en de beloofde kamelen terugbrengen. „De goeie ouwe tijd breekt weer aan!" riep hij opgetogen, „het schip der woestijn krijgt weer de plaats, die het door ben zinemonsters is ontnomen. Migam balalai ka antimakassar! Wal een vreugde!" „Dat is dan prettig geregeld", sprak Smurk met grote wilskracht een knof- lookteentje kluivend, „maar alvorens we ons in de feestvreugde storten, moet ik nog even een kleinigheid met u bespre ken". De heer J. W. Rengelink, programma commissaris van de Nederlandse Televi sie Stichting, meent, dat de televisie meer aandacht zou moeten kunnen besteden aan de parlementaire activiteiten. Op dit ogenblik komt de t.v. daar niet aan toe, on dermeer omdat men heeft te kiezen tus sen alles of niets, daar een montage van flitsen en commentaar de objectiviteit van de parlementaire vex-slaggeving in gevaar zou kunnen brengen. De heer Rengelink is het daarmee niet eens, hij gelooft, dat de televisie, evenals de krant, wel een objec tief verslag van de Kamerdebatten kan maken zonder ze van a tot z op de voet te volgen. Een verwrongen voorlichting zou trouwens door het Nederlandse publiek toch niet aanvaard worden. De heer Rengelink heeft deze mening geformuleerd tijdens een voordracht die hij woensdag in Den Haag heeft gehou den voor het Contactcentrum op Voor- lichtingsgebied. Hij pleitte er ook voor, de rechtszaal op het t.v.-scherm te brengen, tenminste als het om zaken van algemeen belang gaat (bijvoorbeeld de schrootaf- faire). Het geven van t.v.-rechtsversla- gen mag echter niet geschieden uit sensa tie-overwegingen. De heer Rengelink zou bijvoorbeeld geen behoefte hebben gehad aan een t.v.-uitzending, die was gewijd aan za ken als die van „magere Josje". Hij vroeg zich voorts af waarom ministers, dikwijls niet de moeite willen nemen voor een di recte t.v.-uitzending naar Bussum te ko men, zodat het publiek genoegen moet ne men met een gefilmde verklaring van een bewindsman. Onder verwijzing naar wat de buitenlandse televisie op het gebied van voorlichting op allerlei gebied kan doen, stelde spreker vast, dat men in Neder land een aantal problemen met schijnhei ligheid uit de weg gaat. Het Nederlandse televisieprogramma heeft in 1958 voor ongeveer een kwart be staan uit actualiteiten en documentaires, zo merkte de heer Rengelink aan het be gin van zijn inleiding op. De voorlichting via de televisie maakt echter nog wel een groter deel van het totaal der pro gramma's uit als men denkt aan de voor lichting, die dikwijls „blijkt binnen te sluipen" in programma-onderdelen die eigenlijk niet als voorlichting zijn bedoeld. Als voorbeeld noemde hij de uitzending „anders dan anderen" die aan Verolme was gewijd en die een goed beeld gaf van de Nederlandse scheepsbouw, of de film over Algerije, die de charitatieve actie „redt een kind" inluidde en die een duide lijke voorlichting gaf over toestanden in Algerije. Naar de mening van de heer Rengelink HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 10.30 VPRO. 20.0ft-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, le zing. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35 9.40 Waterst.l. VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgescha keld, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Vraag 't ze zelf, lezing. 10.30 De golf van Bis-Ga- Je. 11.35 Pianorecital. 12.00 Hawaiianmuziek. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Instr. kwintet. 13.40 Sportact. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Gram. 14.50 Van de wieg tot liet graf, lezing. 15.05 Schoolork. 15.30 De dienstplicht en zijn gevolgen, lezing. 15.45 Omroepork. en solist. 16.40 Boekenwijsheid. 17.00 Jazzmuziek. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Pianospel. 18.30 Mu- ziekkiosk. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, praatje. 19.40 Christus, zijn leerlin gen en de mensen, gesprek. 19.55 Deze week. praatje. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Wie is het?, quiz. 21.40 Reis op de plaats, hoorsp. 22.10 Opgezocht en afgestoft. 22.30 Nieuws. 22.40 Soc. comm 22.55 Lichte muz. 23.25 Dansmuz. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Franse chan sons. 10.30 Progr. voor oudere luisteraars. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Promenade-ork.. sopraan en bas. (12.30—12.33 Land-en tuinbouwmoded.). 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Platennieuws. 13.30 Lichte muz. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Dameskoor. 14.20 Kunstkron. 14.50 Metropole-ork. en zang. 15.30 Voor de jeugd. 16.00 Gregoriaanse zang. 16.30 Instr. octet. 16.50 Sport- praatje. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Lichte muziek. 18.15 Journ. weekoverz. 18.25 Popul. liedjes. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Me- mojandum. 19.30 Kamermuziek. 20.20 Lichtbaken. 20.30 Een hart, zoekt het geluk, musical. 21.10 Polit. praatje. 21.20 Gevar. progr. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Jong - oud - ecuwig. 23.55— 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Blaasmuz. 13.00 Nieuws. 13.15 Mu zikale kaleidoscoop. 14.30 Journ. 15.00 Accordeon recital. 15.15 Gevar. muz. 15.45 Accordeonrecital. 16.00 Ork.concert. 16.45 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Gregoriaanse gezan gen. 17.30 Lichte muziek. 17.45 Engelse les. 18.00 Orgelrecital. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Nieuwe gram. 20.00 Gram. 20.15 Symf. psalm. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.muz. 23.00 Nieuws. 23.05 —24.00 Gram. VOOR ZATERDAG NCRV: 17.00 17.30 Voor de kinderen. NTS: 20 00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.15 Van grote naar kleine K. 20.30 Intermezzo. 20.35 Via grote B naar kleine B. 20.55 Scherzo, gevar. progr. 2i.55—22.05 Dagsluiting. NTS: Eurovisie: San Re- mo: 22.05 23.00 Report. Italiaanse Song Festival. zal de voorlichting een steeds belangrij ker plaats bij de televisie gaan innemen. Dit zal echter veel tijd kosten en meer zendtijd. Totnutoe heeft men teveel tijd en geld moeten besteden aan het amusement (waarbij inbegrepen toneel en film). Maar als er meer tijd komt (bijvoorbeeld als Nederland over een tweede zendernet zou gaan beschikken) zal de t.v. naar sprekers mening zeker nog aan belangrijkheid als voorlichtingsmedium winnen. Tenslotte brak de heer Rengelink nog een lans voor „kijkersresearch", een on derzoek, dat zich ondermee zou moeten bezig houden met de psychologische en socialistische aspecten van de indruk die het beeld in de beslotenheid van de huis kamer maakt. Aan de Europese Omroep Unie is een nieuw systeem voorgelegd op het gebied van stereofonische radio-uitzendingen Het is het „time-multiplex" systeem, dat is ontwikkeld door G. D. Browne. Het sys teem, waarvan de details binnenkort be kend zullen worden gemaakt, heeft het voordeel dat ontvangtoestellen stereofo- nisch kunnen worden gemaakt door toe voeging (behalve een tweede luidspreker en een audio-trap voor stereofonie) van hoogstens twee buizen of wellicht een transistor en twee diodes. Bestaande fre quentie-modulatie ontvangtoestellen met stereofonische grammofoonweergave kun nen worden omgebouwd tot ontvangers van stereo-programmals, door toevoeging van een buis en een neven-kring. LONDEN (UPI) De royalisten van Cambridge, een groepje van dertig stu denten, die de hemel op aarde verwachten van een herstel van de monarchie in de landen van Europa, hebben maandag een zeer koude douche gehad. Het gebeurde bij de aankomst van de Oostenrijkse vostentelg Otto von Habsburg, die in Cam bridge een lezing kwam houden over het onderwerp „Monarchie in de eeuw van het atoom". Buigend als aan het hof van de Zonneko ning wachtten de studenten hem op:„Wel- kom, welkom, uwe hoogheid". De Habs- burger, die juist bezig was zijn koffer naar beneden te tillen, keek verstoord op. „On zin", zei hij. „hogere stand en al dergelij ke dingen zijn uit de tijd. Wij gaan zo het klassenloze tijdperk in". Hij achtte het wel mogelijk, dat de monarchie terug keert, maar waarschijnlijk zullen het dan niet de oude families zijn, zoals die van de Habsburgers. Advertentie WIE REKENT.... bezoekt vrijblijvend de permanente SPAARNE 11 t.o. de Damstraat De meest verwende cliënt slaagt bij onze „groep C 20" van fabriek naar particulier SPAARNE 11 - HAARLEM Telefoon 13608 - 17165 r 34200 Onder regie van Wim Bary presenteerde de toneelgroep „Theater" donderdagavond in het KRO-programma een opvoering van Ibsens „De vrouw van de zee". Het was een van spelsterkte en beeldregie zorg vuldig voorbereide vertoning, die in een overwegend lichte kleur was gestoken, geen somber noodlotsdrama. Daarmee kwam de regie een goed eind tegemoet aan de moderne kijker, die moeite heeft met de innerlijke gespletenheid van de hoofdfiguur en zich de binding met de natuur in de mate, waarin Ibsen ze ons suggereert, nauwelijks meer voor kan stellen. Aanvankelijk dachten we, dat de opvatting van Elise Hoomans deze opzet doorkruiste. Haar gedragen toon, haar melancholisch dramatische expressie leek geen relatie met een voorstelbare werke lijkheid te kunnen onderhouden en ook een groei naar een climax uit te sluiten. Dat zij er toch in slaagde zich te hand haven, verdient bewondering. Het getuigt van de dwingende kracht achter haar woorden, achter haar zo flexibel „masker". In Richard Flink bezat zij een waardig tegenspeler, altijd gekenmerkt door de be heerste wijze van karakterontleding. De bijrollen waren beslist niet minder sterk bezet. Anne Marie Heyligers als Martine Crefcoeur waren de dochters, de eerste met een korte, ontroerende scène bij haar aan vaarding van een aanzoek, de tweede be weeglijk en verscheiden van aard. Een mooie rol was weggelegd voor Bernhard Droog, die zijn taak ingehouden en be scheiden vervulde. Carl van der Plas en Wim Hoddes troffen de juiste toon in dit spel van sfeer, stemmingen en mysterieus opwellende emoties. Met het beeld voegde Wim Bary aan het acteertalent van „Theater" een kwaliteit toe. Zijn close-ups vooral beantwoordden aan de gevoelde behoefte oog in oog met Ibsens creaturen te staan, schepsels van zijn verbeelding, maar in hun uitmonste ring via het beeldscherm ons waarlijk meeleven opeisende mensen. Beeldschenner Het in 1938 voltooide concert voor viool en orkest, opgedragen aan Zoltan Szekely, gold tot voor kort als het enige werk op dit gebied van Béla Bartók. Twee jaar geleden is er echter uit zijn nalatenschap nog een ander vioolconcert te voorschijn gekomen, gedateerd 1908 en opgedragen aan de Zwitsers-Hongaarse violiste Stefi Geyer. De Nederlandse Bartók-biografie van H. Geraedts vermeldt met betrekking hiertoe alleen: „Van een Vioolconcert, in 1907 geschreven, schijnt het manuscript verloren gegaan te zijn." Hier wordt het stuk dus één jaar vroeger gedateerd dan gisteravond geschiedde in het programma van het Concertgebouw te Amsterdam. Daar werd door Yehudi Menuhin ruim een halve-eeuw na het ontstaan de premièrfc' voor Nederland van dit eerste vioolconcert, van Bartók gegeven, als onderdeel van een programma waarop verder werken van Mozart (Linzer Symfonie, KV 425), Bach (vioolconcert in E, eveneens met Menuhin als solist) en Richard Strauss (symfonisch gedicht „Don Juan") voorkwamen; de dirigent was Bernard Haitink. Bartók componeerde dit vioolconcert op zijn zesentwintigste of zevenentwintigste jaar, dus nog vóór de éénakter „de Burcht van Hertog Blauwbaard", en pianostukken als het Allegro Barbaro of de Roemeense Volksdansen die zijn naam in brede kring tot een begrip zouden maken. Het opnieuw naar voren halen van een dergelijk half vergeten en vermoedelijk niet zonder reden achtergehouden werk is altijd een delicate zaak, waarbij het nog de vraag is of men de eigen eer van ontdekking en (of) eerste uitvoering niet zwaarder laat wegen dan de piëteit ten opzichte van de overledene; die men wellicht zuiverder gediend zou hebben door het opgedoken werk te laten waar men het gevonden heeft. Bartók was namelijk men kan het in alle persoonsbeschrijvingen nalezen en de wijze waarop hij zijn eigen werk redigeerde getuigt er van - een uiterst nauwgezet man, met een gevoelig regi strerende critische aanleg ten opzichte van de waarde van zijn eigen muzikale gedach ten. Men moet wel aannemen dat hij, na een werk van een dergelijke niet geringe opzet geheel voltooid te hebben, zijn rede nen gehad heeft om het achter te houden. Deze reden zou gelegen kunnen zijn in het feit dat het betreffende vioolconcert in vele opzichten sterk doet denken aan het in 1908 geschreven eerste strijkkwartet. De overeenkomst gaat mijns inziens zó ver dat men de veronderstelling kan wagen dat de componist het stuk daarom bij nader inzien niet aan de openbaarheid prijs gaf, omdat hij voelde met hetzelfde materiaal een rijkere, stilistisch homo genere compositie te kunnen maken, hetgeen hem inderdaad in het genoemde strijkkwartet gelukte. Met deze veronder stelling is dan de waarde van het oud- nieuwe vioolconcert niet betwist, want het is zonder twijfel een opmerkelijk persoon lijk werk, waarin de contouren van Bar- tók's muzikale fysionomie zich reeds be ginnen af te tekenen. Men merkt als het ware hoe een geniaal spoorzoeker de be volkte weg verlaten heeft en zich met overleg maar zelfbewust een eigen pad baant naar onbetreden gebied. Reeds de aanhef is opvallend, waarin de solo-viool een breed uitgesponnen elegie brengt, die zich geleidelijk op imitatorische wijze ver takt door het gehele orkest, een gedachte die men kent van het bovengenoemde strijkkwartet en die men dertig jaar latex- terugvindt in „Muziek voor strijkers, slag werk en celesta". De voordracht van de solo-partij door Menuhin deed alle eer aan het werk en was volkomen in ovei-eenstemming met de grote reputatie van de solist. Golfbreker In de provincie Foggia heersen opwin ding en verbittering. De oorzaken: een aantal vissen van plastic, een televisie programma en de gewonde trots van het zuiden. Agitatiecomité's hebben een kij kersstaking voor de gehele provincie uit geschreven, protestbijeenkomsten belegd, een delegatie naar Rome gestuurd en de affaire in het parlement aan de orde ge steld. De affaix-e draait om de quiz-leider Mi ke Bongiorno, die beschuldigd wordt van bevoordeling van de Noorditaliaanse plaats Castelfranco Veneto boven de Zuid- italiaanse plaats Manfredonia. Manfi-edonia ligt in de provincie Foggia, en de gehele provincie heeft zich achter het protest geschaèrd. Agitatie-comités hebben de burgerij verzocht hedenavond om 9 uui-, als het wekelijks progx-amma van Bongiorno begint, de televisie af te zetten. In de plaats Creignola heeft het comité de burgerij opgeroepen een histo rische lezing over Italiaanse unificatie bij te wonen. Bongioi-no's bijzonder populaire (be halve in het zuiden nu) programma is ge baseerd op de ti-aditionele rivaliteit tus sen noord en zuid. Wekelijks worden een plaats uit het noorden en een uit het zui den tegenover elkaar geplaatst in een quiz van hersenwerk en lichamelijke be hendigheid. Door burgemeester en geeste lijken geleide groepen hebben vaak re gen en sneeuw getrotseerd, om op pleinen aan de wedstrijd mee te doen. Er komt van alles bij te pas: vuui-werk, wild ge juich, ophitsende aanplakbiljetten, geza- melijk hersenwerk en koeriers op motor fietsen die antwoorden komen brengen. Het hoofdnummer van de wedstrijd van verleden week, die tussen Castelfranco en Manfredonia, en gewonnen door het nooi-den, was een viswedstrijd met vissen van plastic. De klacht van de Manfredo- nianen: Bongiorno heeft de vissers van Castelfranco overdreven aangemoedigd en de vis van Castelfranco was gemakke lijker te vangen. Hij moet groter ringen door de neus hebben gehad. Een delegatie van Manfredonia ging naar Rome om te protesteren tegen oneerlijkheid bij de te levisie. Drie communistische parlements leden uit de provincie Foggia hebben de kwestie in het parlement aan de orde ge steld. Zij wilden van de minister van P.T.T. weten of hem de golf van protest bekend is die in de provincie Foggia en in andere streken van Apulië is ontstaan door aanstootgevend gedrag (van Bon giorno) jegens de burgerij van Manfredo nia en jegens de bewoners van het zuiden in het algemeen. De eer van het zuiden en het beleid van de staatstelevisie staan op het spel. 3435, Met één sprong was Ydo overeind en hij maakte, dat hij achter de dikke boomstam kwamZ'n hart klopte van de schrik. Zo'n monster had hij van z'n leven niet gezien! Voorzichtig gluurde Ydo langs de stam. Heel voorzichtig, want als dat beest hem in het oog kreeg, was hij nog niet gelukkig! De draak bewoog zich traag door het dorp, tussen de verlaten huizen. Z'n ogen gingen ivaakzaam in het rond en nu en dan snuffelde hij ergens aan. Ydo hield zich muisstil en keek naar het beest. Het is dus tóch waar! dacht hij. Die mannen hebben niet gejokt, de draak is echt! Wat zal ik nu beginnen? Hij was dus niet in arrest. Ze haalde diep adem. Dat betekende dus. dat David indei'daad in orde was. Haar hele wezen ontspande zich en zij antwoordde: Ik kan je wel een ontbijt bezorgen. Dat zal niet lang duren. Waar is Isabelle? vroeg Rob scherp. Ze is er op uitgegaan om te px-oberen, die krokodil te schieten, die de kalvei-en heeft weggesleept. Die kleine dwaas, zei Rob met een mistroostig ge zicht, die krijgt ze nooit. Enfin, we zullen de paarden even naar de stal brengen, terwijl jij ons wat te eten bezorgt. Ik geloof, zei Julie nadenkend, dat je moeder je spreken wil. Rob. Ik zal meneer Wentworth meene men naar de stal en onderweg opdi-acht geven het ont bijt voor jullie klaar te maken. Rob keek haar achterdochtig aan. Doe geen moei te, zei hij. Ik zal de stal wel wijzen. Als ik tei'ug kom, spreek ik wel even met moeder. Het scheen Wentworth niets te kunnen schelen. Toen Rob zich op weg begaf, ging hij met hem mee. Julie zag hen naar de stal gaan en keek toen in de richting van de hut van mevrouw Timball. Even later glimlachte zij even. omdat mevrouw Timball in een blauw katoenen japon in de richting van de twee mannen liep. Ze zag Rob de schouders optrekken net als Isabelle gedaan had en zag Wentworth, lang en bi-eedgeschouderd stil blij ven staan. Er was iets waakzaams aan hem, dacht Ju lie. Met een gevoel van opluchting concludeerde zij: noch mevrouw Timball, noch wie ook zal ooit in staat zijn hem te overbluffen. Ik zal geen kans hebben om alleen met hem te spreken. Zij stak haar handen in de zakken van haar jasje en slenterde naar de keuken. Zij voelde zich bijna blij en was vervuld van een bijna onweei-staanbaar verlangen om tegen de magere trotse rug van mevrouw Timball een lange neus te trekken. Alles, dacht Julie, terwijl zij in de keuken stond en dc kok op gang trachtte te krijgen, komt in orde. Ik zal er op staan met Wentworth naar Kantani te gaan en van daar kan ik de Ferndales wel opbellen. Zij voelde zich bijna di-onken van opluchting bij het enkele idee. dat zij uit deze atmosfeer weg kon. Plotseling ï-ealiseei"- de zij zich, hoe abnormaal het eigenlijk geweest was. Nu zij zich eindelijk los had gemaakt, nu zij niet meer verliefd was, zag zij hoe verkeerd alles was geweest. Rob. noch Isabelle, noch mevrouw Timball was werke- lijk normaal. Of mevrouw Timball had een dusdanige invloed op hen, dat zij zich niet gewoon konden ge dragen. Zij begon de minst beschadigde kopjes en schoteltjes bij elkaar te zoeken, zette ze op een blad in instrueerde de kok om in de pap te blijven roeren en de koffie niet te laten ovei'koken. Er waren nog wat eieren en zij be sloot om die zelf klaar te maken. Inmiddels behoorde de tafel eens voor één keer goed gedekt te zijn en hoor de er een schoon tafellaken te zijn. Zij nam het blad mee naar de eethut en deed de deur wijd open, zodat het zonlicht naar binnen stroomde. Het was er nog vochtig en muf en de hut was blijk baar in dagen niet uitgeveegd. Zij bedacht, dat er geen kans was een schoon tafellaken te krijgen, als ze er mevrouw Timball niet om vx-oeg en dus zette zij het blad neer en liep naar de andere hutten. Mevrouw Timball kwam juist terug er. Rob en Went- woi'th gingen verder naar de stallen. Het gezicht van de oude vrouw zag er vertx-okken en strak uit. Haar lippen waren enigszins opgetrokken en zij scheen te grijnzen als een hond. Toen zij Julie- zag, werd die grijns nog bx-eder. Ik heb jou als het geringste van twee kwaden be schouwd, zei ze met een ietwat schelle stem. Daarin heb ik mij vergist. Van het ogenblik af aan, dat jij hier geweest bent, zijn er moeilijkheden geweest. Dan zal het u een genoegen doen te hoi-en, dat ik wegga, zei Julie bedaard. Maar dat ga je niet, zei mevrouw Timball. Ik wil het niet hebben. Je hebt moeilijkheden veroox'zaakt door hier te komen.maar nu zou het nog erger zijn, als je wegging. Julie gaf geen antwoox'd, maar zei alleen: Mag ik een schoon tafellaken hebben? Voor die onbeschaamde politieman? zei mevrouw Timball. Zeer zeker niet en als mijn nicht terugkomt stuur haar dan bij me. Moet u geen ontbijt hebben? vroeg Julie. Dat zal ik wel in mijn kamer gebruiken. Mijn nicht kan het mij brengen. Goed, zei Julie. Zij ging terug naar de eethut en begon als een razende de tafel te boenen. Beter een eenvoudig schoon blad dan een smerig tafellaken. Zij zette de kopjes en schoteltjes, de borden en het bestek klaar. Het bestek was werkelijk goed. Zij deed een paar stappen achteruit en keek naar het effect. Het was niet veel bijzondei-s, maar toch nog oneindig veel beter dan dat gevlekte tafellaken en de gebruikelijke pogingen tot dekken van de kok. Toen ging zij terug naar de keuken en begon de eiex'en te bewerken. Terwijl zij daarmee bezig was, vroeg zij zich af of Isabelle gauw zou terug komen en hoe zij rea- geren zou op de verschijning van Wentworth. Och, zei ze bij zichzelf, het gaat me tenslotte niets aan. Waax-om zou ik er zelfs maar over denken? Ik ga weg., en ik heb er allemaal niets mee te maken. Maar zij bleef er aan denken terwijl ze de eieren roer de. Wat bleef mevrouw Timball met dat geringste van twee kwaden? De enige verklaring zou zijn, dat zij bang was, dat Rob met Isabelle zou willen trouwen en dat zij alles liever had dan dat. Ofschoon, zo dacht Julie, het toch veiTeweg het beste zou zijn. Ze zouden samen best kunnen opschieten. En Isabelle zou wel iets met de boer derij kunnen bereiken. Ze hebben iets gemeen: een soort van band. Ze hebben beiden een bepaald soort instinct. Misschien zouden ze hevige ruzie maken.maar dat zou niets te betekenen hebben. De eiex-en waren klaar en zij verliet de keuken, dit keer gevolgd door de kok, die met overdreven voorzich tigheid het blad droeg. De dampende mist was opgetrokken, maar de hitte sloeg nog uit de gi-ond omhoog. Bully i-ende rond, snuf felde aan de gi-ond en scheen in een uitstekend humeur te zijn, alsof hij de regen heexdijk vond. De dag had een zachte geur en was vexwuld van de lucht van de planten. VEERTIENDE HOOFDSTUK Wentworth en Rob waren in de eethut. Julie hield zich in de nabijheid op en liep in en uit. Zij kwam tot de conclusie, dat Rob niet van plan was om Wentworth al leen met mevrouw Timball te laten praten en dat hij waarschijnlijk ook zijn best zou doen om het haar te beletten. Maar praten zou zij met hem en wel alleen. Het gevoel van afkeer, dat haar oveiwallen had, toen Rob op David geschoten had en haar rret geweld mee teruggenomen had, was nu in een woede ovex-gegaan. Eigenaai-dig genoeg had die tot gevolg, dat zij tegen over Rob volkomen onverschillig stond en hem zelfs met een zekere neutraliteit kon beschouwen. De woede bleef, maar die was gericht op de daad; op de afschu welijke gedachte, dat het mogelijk was, dat zij zo be handeld was en dat David Baxter op die manier was gewond. Zij was zich ervan bewust, dat zij het allemaal opki-opte, omdat het hier op deze afgelegen farm nut teloos zou zijn geweest ertegen te vechten. Terwijl het onwaardig en onbeduidend was je over te geven aan dreigementen en boosheid, wanneer je niet over de no dige machtsmiddelen beschikte om die di-eigementen in daden om te zetten. En daar was tot op dit ogenblik geen kans op geweest. Zij pakte de blauwe sjaal in een kleine handtas en deed daar eveneens de nodige dingen voor de nacht in. Als zij wegging, kon zij geen bagage meenemen. Die zou haar moeten worden nagezonden. Zij slentei'de weel de hut uit, stak een sigaret op en luistex-de naar het koeren van de duiven. De jongen, die gewoonlijk als wa terdrager dienst deed, was werkloos, omdat de regen de beide grote tanks gevuld had en waarschijnlijk even eens de bron. Nu hielp hij de bediende met het hakken van hout voor de keukenkachel. Het geluid van de neer vallende bijl vermengde zich met het gekoer van de duiven en er hing een atmosfeer van slaperige vrede over de gehele plaats. Na enige tijd kwam Rob om de hutten heenlopen en haar ziende, kwam hij met een wat gemelijke, half smekende uitdrukking op zijn gezicht op haar toe. Ju, zei hij, ik heb reuze spijt van alles, wat ex- gebeurd is, maar Baxter is in oi'de. Het is allemaal in orde IkJuik heb het alleen gedaan, omdat ik zo ï-azend jaloers was. Ik houd zoveel van je (Wordt vervolgd) Paul Gallico „THOMASINA" (Wereld bibliotheek). Paul Gallico houdt van die ren, zoals hij in vele boeken duidelijk toont, maar hij houdt ook van mensen. In „Thomasina" blijkt dat wel heel sterk, want hij geeft er een ontroerende be schrijving van de belevenissen van een stugge Schotse dierenarts, een roodharig meisje, dat eenzaam in de bossen leeft bij haar dieren en een kat, die sterft en toch weer gaat leven Alles di-aait om het doch tertje van de dierenarts, dat ex-nstig ziek wordt en dank zij de kat Thomasina wordt gered. De beschrijving van de Schotse Hooglanden is px-achtig, de peiling van de karakters diep. Het fijnzinnige boek is goed vertaald door mevrouw A. M. G. Baan. Advertentie Alle merken dus ruime keuze ENGEL. Gr. Houtstr 181 Tel. 14444 Oprechte Saturdagse Haerlemse Courant den 2 February 1760 NYMEGEN den 30 January. Gisteren morgen ontving men hier de droevige Tyding, dat de Rivier de Maas boven en beneden de Stad Grave twee Doorbraken gemaakt heeft, de eene tusschen Bal- goye en Neder-Asselt, waardoor eenige Dorpen in het Ryk van Nymegen, en geheel Maas en Waal geinnundeerd worden, en de andere in 't Dorp Loon tusschen Grave en Raven- stein, waardoor het gantsche Ravensteinse, de Stad en de gehele Meyex-y van 's Bosch c. onder Water leggen; en vermits er volgens ingekomene Bex-ichten reeds vele Boere-Hutten weggespoeld zyn, zo heeft men Redenen van te denken, dat er ook vele Menschen droevig om het Leven zul len geraakt zyn, en onaangezien die twee zwaare Doorbraken schuyns tegen elkan der over, aan weerskanten van de Maas geschied zyn, zo is die Rivier echter tot heden avond 5 uuren niet meer dan een halve Voet gevallen, een blyk dat er nog een kragt van Water achter zit.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 11