Horen en zien 0101 een Misdaad Jo Vincent in „Dit is uw leven" Bernard Haitink en E. Jochum benoemd PANDA EN DE TROETELTROEP YDO EN DE DRAAK AVONTUREN VAN EEN HOND Hoestende 5 ^och ió hst Medicamenten J kinderen? Danilo Dolci naar Nederland AANKONDIGINGEN EN Reclassering Het concertgebouworkest Opvoering van „J. B." wegens ziekte uitgesteld Mis van Henk Bijvanck ROMAN VAN JANE ENGLAND De radio geeft vrijdag T elevisie programma Muziekprijzen van Monaco DONDERDAG 18 FEBRUARI 1960 "'L Het beroemde CANADESE geneesmiddel tegen hoest en verkoudheid. Bij apothekers'én drogisten'' Alleenverkoop: HACO N.V. - Maastricht DE Amerikaanse senator Estes Kefauver, die enkele jaren geleden van zich deed spreken door de ivel wat resolute manier ivaarop hij onderzoekingen leidde, ziet zich momenteel voor de taak gesteld met een Senaatscommissie uit te zoeken, of de prij zen van de Amerikaanse farmaceutische industrie misschien niet een tikkeltje te hoog liggen. Of hier bovendien nog sprake is van kartelafspraken, is een tweede punt dat de volle aandacht van de commissie heeft. We willen ons uiteraard niet in deze aangelegenheid mengen, maar krijgen deson danks de indruk, dat dit onderzoek niet helemaal op losse gronden geschiedt. De grondstof voor het artikel Prednisolone wordt door een bepaalde maatschappij bijv. betrokken voor (omgerekend in guldens) 5,97. Ver volgens worden hier tabletjes van gemaakt en het spul wordt voor de lieve prijs van 68,02 aan de apotheker doorverkocht. Dat is dan een bruto winst van ruim 1100"/o. Maar dan is het geval nog niet in handen van het publiek, zodat de apotheker voor particuliere gegadigden de prijs van 113,75 in rekening brengt. Tussen de prijs van de grondstof en de detailprijs ligt dus de niet onvriendelijke winstmarge van ruim 1800, ja bijna 1900°In. Dat is natuurlijk niet alle maal winst en de producenten van derge lijke artikelen doen dan ook al het moge lijke senator Kefauver er van te overtui gen, dat hun verkoopapparaat, de admini stratie, de controle en vooral het weten schappelijk onderzoek in de farmaceutische industrie eveneens moet worden betaald. In werkelijkheid zou er maar een goede 12°/o 'werkelijke winst overblijven. Dat klinkt droevig. En als het waar zou zijn, wordt de zaak er des te erger om. Want de laatste cijfers die over de farma ceutische industrie in de Verenigde Staten bekend waren, tonen aan, dat na aftrek van alle belastingen over de hele linie een winst van 21,4"lo werd gemaakt. Dat is hoger dan elke andere indu strie in dat land en bijna het dubbele van het nationale gemiddelde. Levert een arti kel, waarop bijna 1900 °lo winst zit, slechts een werke lijke winst van 12n/o op, dan zouden andere artikelen om tot een gemiddelde winst van 21,4°/o te komen dus onge veer 4000°/o winst moeten geven! Dit laatste is natuurlijk maar een grapje. De kwestie is, dat op vele farmaceutische artikelen in de V.S. waanzinnige winsten worden gemaakt, dank zij onderlinge af spraken. Dat blijkt duidelijk uit het feit, dat het overeenkomstige artikel van Pred nisolone in Engeland voor ongeveer 2/5 van de Amerikaanse prijs wordt verkocht. En die Engelse apothekers lijden heus geen verliezen! Maar nu wordt het toch echt eens tijd te antwoorden op de vraag van een lezer, die wil toeten waarom men vroeger de historie met gegevens uit de Bijbel liet aan vangen, terwijl men daar thans geheel van is afgestapt. Daarover een volgende keer. H. Pétillon (Nadruk verboden Advertentie Gelukkig dat met vitamine C de hoest van Uw kleine onmiddellijk kan verlichten. Tijdens een tournee door West-Europa bezoekt Danilo Dolci bekend door zijn publikaties over armoede en werkloosheid op Sicilië ons land. Van 20 tot 23 fe bruari bezoekt hij onder andere de ge meente-universiteit te Amsterdam, de landbouw-hogeschool te Wageningen en de Pleingroep te Den Haag. Dit bezoek aan Nederland wordt, aldus deelt Plein 1960 mede, georganiseerd door een Nederlands Dolci-comAté. De door Ed Hoornik geschreven gedra matiseerde documentaire „De straf gaat door..." over het reclasseringswerk vol deed ongetwijfeld aan de lastige opgave een 7.0 kernachtig mogelijk beeld van de hem ter beschikking gestelde feiten te ge ven, maar hij is er toch niet in geslaagd die feiten te bewerken tot een levende documentaire. Het was nogal aangedikt en thematisch toegespitst. De acteurs zeg den hun clausen keurig op; het was slecht toneel dat alleen doorbroken werd door Godert van Colmjon als Jan de zoon en Marie Louise de Vries als Beertje, het dochtertje. Het, na afloop van het stuk, door dr. J. van der Grient van de Directie Gevangeniswezen van het ministerie van Justitie gelèide gesprek met juffr. N. H. Schokking van het Rode Kruis en mr. A. van Mazijk van de Protestante Reclasse ring bevatte een uitstekende clou: de N.C.R.V. bleek in enkele grote bladen tel kens twee advertenties te hebben geplaatst waarin administratief werk werd ge vraagd. In de ene advertentie werd mee gedeeld dat het voor een oud-gedetineerde was, in de andere niet. De advertentie voor de oud-gedetineerde leverde geen brieven op, de andere wel. Dr. Van dei- Grient riep kijkers op deze man aan een baan te helpen, zodat er tóch nog een con creet gevolg van de uitzending zou zijn. Van de overige programma-onderdelen willen we nog Telediscoparade van Dick van Bommel vermelden, die allervermake- lijkst goochelde met stemmen en film beelden. Beeldschermer In het VARA-radioprogramma „Dit is uw leven" was gisteravond de zangeres Jo Bos-Vincent het middelpunt van het net van speur- en vraagwerk dat de ge vatte en geestige Bert Garthoff om haar heen gesponnen had. Hoewel het pro gramma méér naar de populaire zijde helde dan haar bewonderaars wellicht lief was, kregen de luisteraars toch een voor treffelijke indruk van de artistieke car- Jo Vincent, Emmy van Eden en Joop Koopman. rière van Jo Vincent. Plezierig ontrolde haar leven zich nog eens in kenmerkende details, haar plaats in het kinderkoortje van Catharina van Rennes, haar solistisch optreden op 16-jarige leeftijd bij het Am sterdams politiekoor, haar begeleidster Kunstenaar en huisvhouw. Als onder deel van de internationale damesbeurs Medium, die van 6 tot 16 mei in Breda zal worden gehouden, zal een expositie wor den ingericht getiteld: De kunstenaar ziet de huisvrouw. De deelnemende graveurs, tekenaars, schilders en leerlingen van kunstacademies hebben de opdracht de Nederlandse huisvrouw op een originele manier te treffen in haar dagelijkse bezig heden of liefhebberijen. De ondertitel van de tentoonstelling luidt: De huisvrouw beoordeelt de kunstenaar, omdat een jury van huisvrouwen de werken zal beoor delen. Emmy van Eden. Zelf nam zij aan de piano plaats om Clinge Doorenbos te be geleiden, zij voerde een telefoongesprek met Julia Culp en Charlotte Kohier. Evert Miedema en Willem Ravelli haalden her inneringen met haar op en bijzonder aar dig was de komst van de 72-jarige Vlaamse dirigent Lodewijk de Vocht, die met alle kenmerken van zijn landsaard de zangeres met lof overlaadde. Men hoorde Jos de Klerk, Sir Adrian Boult en Parry Jones (de laatste twee via een opnameband). Een charmant gevolg van de uitzending zal voor Jo Vincent zijn dat in haar tuin in Aerdenhout binnenkort Jo Vincent dahlia's gepoot zullen worden. Bert Gart hoff overlaadde zijn slachtoffer tot slot met alle in de zaal aanwezige bloemstuk ken, een geste die van korter bloei zal zijn dan de plezierige herinnering die Jo Vin cent ongetwijfeld aan deze avond zal hou den. En met haar de luistei-aars! Het bestuur van de Nederlandse Or keststichting deelt mede, dat Bernard Haitink en Eugen Jochum zijn benoemd tot eerste dirigenten van het Concertge bouw-Orkest. Wegens de door betrokken partijen reeds aangegane verplichtingen voor het seizoen 1960-1961, geschieden de benoemingen per 1 september 1961. Zoals reeds eerder bekend werd ge maakt zal overigens ook in seizoen 1960- 1961 een belangrijk deel van de concerten van het Concertgebouw-Orkest, zowel in Nederland als gedurende de tournee door Amerika en Canada in het voorjaar van 1961, door de genoemde dirigenten wor den geleid. Gedurende zijn bezoek aan de Pleingroep te Den Haag zal Danilo Dolci aanwezig zijn bij een cinemagesprek van het Plein op zondagochtend 21 februari, in het Cor so-theater, waar de Italiaanse film II Tetto (het dak) wordt vertoond, 's Avonds is hij te gast op een door Het Plein aange richt symposion waar hij het woord zal voeren en aan een gesprek zal deelnemen over zijn werk in Sicilië en de achtergron den ervan. De meest bekende publikatie va Dolci is zijn boek „Inchiesta a Palermo" (1956) een enquete inzake de toestanden in de Sicliaanse hoofdstad. Wegens ziekte van de acteur Jacques Snoek gaat de voorstelling van „J.B.", door de toneelgroep „Theater", vanavond in de Stadsschouwburg niet door. Houders van kaarten kunnen zich aan de kassa vervoegen. Burgeyne kan ons helpen met de regeling. U en ik kun nen niet hier blijven. Voor de eerste maal bewoog mevrouw Timball haar handen. Ze kneep ze stijf in elkaar. Neenwe kunnen hier niet blijven, zei ze, als jij niet met Isabelle wilt trouwen. Neen, we kunnen hier niet blijven. Zij keek naar hem op en stak één hand uit. Rob, zei ze, m'n jongenvertel het haar vanavond nog niet. Laat het tot morgen wachten. Laten we nog één dag samen hebben, vóór we het haar ver tellen. Misschien gebeurt er nog iets. Wat zou er kunnen gebeuren, moeder? vroeg hij zacht. De eeuw van de wonderen is voorbij. Toch zou het nog kunnen, hield zij aan, alsof alle emotie uit haar weggetrokken was. Misschien, zei Rob met een eigenaardige vermoei de glimlach, die hem er veel ouder deed uitzien, maar ik betwijfel het, moeder. Enfin, we zullen het tot mor gen laten rusten. De oude vrouw stond op. Haar ogen leken verglaasd en zij zwaaide even op haar benen. Ik ga een beetje liggen, Rob, zei ze. Misschien zal ik nog iets kunnen bedenken. Hij stak zijn arm door de hare. De zon bescheen hen in al haar felheid en Bully zwaaide langzaam met zijn staart, toen zij langs hem heen liepen. Hij nam zijn moeder mee naar haar hut en zij ging op bed liggen. Het was er warm en stoffig en er cireklden veel vliegen rond. U moest een vliegenvrije deur hebben, zei Rob. Zij schudde het hoofd. Geen geld, gaf zij hees ten antwoord, geen geld. Zij keek naar hem op en haar ogen brandden in haar ertrokken, grauwe gezicht. Ik zal Isabelle gaan halen, mompelde hij, u bent :jek. Ik wil haar niet hebben, zei mevrouw Timball. Zij sloot de ogen en na een ogenblik ging hij de kamer uit en slenterde een beetje doelloos naar de stallen, niet goed wetende wat hem te doen stond. Intussen was er feitelijk zoveel te doen. Hij moest aan Julie schrijven en Isabelle de waarheid zeggen. Rob constateerde dat de gedachte aan Julie hem als een hete naald stad. Julie, dacht hij. Wat doet die op het ogenblik? Is ze nog in Salisbury? Hij vroeg zich af, of David Baxter met Isabelle zou gaan trouwen. Die scheen altijd al op haar gesteld te zijn, zozeer zelfs, dat Rob er jaloers op geweest was. Plotseling begon hij bij zichzelf te lachen. Het was immers om Isabelle. dat hij jaloers was geweest! Van haar had hij al lang gehouden. Hij was jaloers geweest op haar en op David Baxter en had het nooit geweten! Zonderling. Hij meende er zo zeker van te zijn, dat het om Julie was Wat had hij er een rommeltje van gemaakt! Voor Ju lie en voor iedereen! Hij leunde met zijn hoofd tegen de hete muur van de stal en hoorde het paard Peanut daar binnen stampen en snuiven. Er waren gaten in het muskietengaas zag hij. Die moesten gerepareerd worden, anders zou Pea nut de paardeziekte krijgen. Peanut! Julie had hem ge reden, toen hij haar dat briefje naar Burgoyne had la ten brengen. Hij had haar alleen de Kalgari rivier la ten oversteken, ondanks alle gevaar. Wat een ellende ling was hij geweest! Enfin, van hem zou ze nooit meer last hebben. Hij zuchtte diep en legde zijn handen over de ogen. Zijn schouders begonnen te schokken en hij zakte langs de muur van de stal omlaag. Het volgend ogenblik begon hij te huilen, zoals hij niet gehuild had, sedert de dag, dat hij nog een kleine jongen was en zijn vader op een hete drukkende avond in het regenseizoen overleden was. Julie zat op een smalle bank in de gang van het zie kenhuis. Het zonlicht stroomde door de vierkante ra men naar binnen en viel als een witte vlek op de ge polijste cementen vloer. David zat naast haar en te genover haar op een andere bank zaten John Ferndale en Ann. Anns ogen waren rood en gezwollen. John Ferndale zag doodsbleek, terwijl er diepe lijnen van zijn neusvleugels naar zijn moedhoeken lipen. Julie was zich er in het geheel niet van bewust, dat zij Davids hand stijf vasthield. De tijd kroop voorbij. Haar oren leken gespitst op het minste of geringste ge luid van achter die witte deur. In de gang hing de be kende zoetzure lucht van ontsmettingsmiddelen. Een enkele keer kwam er een verpleegster voorbij, wier hakken op de harde vloer tikten. Dokters, dacht Julie in wanhoop, dokters! Ze kuchen en hoesten en wij zitten maar hier buiten te wachten Terwijl daar achter die deur mevrouw Ferndale ligt, die overgehaald is om deze operatie te ondergaan.... David en ik zijn daar verantwoordelijk voor. Wij heb ben haar overgehaald. En nu kunnen we hier alleen maar zitten wachten, terwijl onze harten hameren en onze handen koud worden van de spanning. Maar ze moet beter worden; ze moet! Zij keek naar David en zag, dat hij met een uitdrukking van angst naar het raam tegenover hem keek. Met moeite slaagde zij erin een zwakke glimlach op haar lippen te brengen. Het komt wel goed, fluisterde zij. Juist op dat ogenblik ging de deur open en kwam dokter Laver naar buiten. Hij keek naar hen en lachte, hoewel zijn gezicht er bleek en vermoeid uitzag. Zij komt er wel door, zei hij. Het zal een tijdje duren, maar ze zal er dóór komen. Tranen stroomden Ann over de wangen. John Fern dale stond op en drukte Laver de hand en klopte hem op de schouder. Julie wendde zich om naar David en de lach, die op haar lippen had gebeefd, werd kalm en gelukkig. (Wordt vervolgd) HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 10.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Lichte muz. en reportages. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Vrouwen in het Nederlandse zakenleven, vraaggesprek. 10.05 Mor genwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Twee piano's. 11.45 Orgel spel. AVRO: 12.00 Strijkork. 12 20 Regeringsuitz.: Landbouwrubr.: Wie won het kalf?, uitslag van de prijsvraag voor veehouders. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Caril lon en draaiorgel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muziek. 13.55 Beursber. 14.00 Koorzang. 14.25 Voordr. 14.45 Gram. 15.00 Gevar. progr. VARA: 16.00 Hammondorgelspel en zang. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 Lichte muziek. 18.50 De puntjse op de i, praatje. 15.00 Voor de kinderen. 19.10 Meisjeskoor. VPRO: 19.30 Het platteland nu. reportage. 19.45 VPRO- nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespr 20.10 Le zing. 20.20 Declamatie. 20.35 De Joden in de wes terse kuituur, lezing. 20.50 Europa één, lezing. VARA: 21 00 Quizprogramma. 21.55 Jazzmuz. 22.15 Buitenl. weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Social, nieuws in Esperanto. 23.10 Muziekrevue. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 700—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 11.50 Als de ziele luistert. 12.00 Mid dagklok - noodklok. 12.03 Lichte muz. 12.30 Land- er. tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Dans- muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Lichte muz. 14.20 Symf.-orkest en mannenkoor. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Sopraan en piano. 17.00 Boekbespr. voor de kinderen.17.15 Kinderkoor cn gram.-intermezzo. 17.40 Beursber. 17.45 Fanfare- ork. 18.20 Gram. 18.50 Regeringsuitz.' Emigratie- rubr.. Het emigratiepraat.je van H. A. van Luvk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Zang. 19.30 Politiek praatje. 19.40 Verz.progr. voor de soldaten. 20.30 Water in Europa klankbeeld. 21.00 Fluit cn piano. 21.25 Lichte muz. 21.45 Pianorecital. 22.15 Olym pische Winterspelen 1960 te Squaw Valley. 22.30 Nieuws. 22.40 Het raadsel: Publieke opinie, lezing. 22.50 Kaleidoscoop. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Italiaanse muz. 12.30 Weerber 12.35 Lichte muz. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelre cital. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Operettemuz. 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte muz. 17.45 Duitse les. 18.00 Harpmuziek. 18.10 Boek bespr. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muz. 20.00 Ork.conc. en sol. 21.30 Vioolrecital. 21.45 Aldeburgh Festival 1.959: Madrigaalkoor. 22.00 Nieuws. 22.15 Opera muziek. 22.5523.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekjourn. KRO' 20.30 Gastenboek. '20.50 Spotlicht. 21.15 Document, film. 21.45 Sport- progr. 22.05 Epiloog. NTS' 22 30—23.15 Eurovisie: Reportage IJsrevue te Parijs. 6869. Ydo was nu vlak bij de stadsmuur. Hij liet de draak stilstaan en klom van z'n nek, om daarna alleen de laatste afstand af te leggen, tot hij vlak bij de omhoog getrokken ophaalbrug stond. Toen herhaalde hij z'n verzoek. Als de poort even open gedaan wordt, kan ik naar binnen en dan zal ik alles ver tellen en bei vijzen, dat niemand bang hoeft te zijn voor m'n draak! riep hij. Dat hoorden de soldaten. De commandant dacht iveifelend na; zou het niet te gewaagd zijn, die jongen binnen te laten? Want dan zou men de poort toch even open moeten maken 1. Na zijn lange avontuurlijke tocht was Panda blij, eindelijk weer thuis te ko men. Verlangend keek hij uit naar Huize Hobbeldonk, waar hij eens flink dacht te kunnen uitrusten. Maar veel rust zou hij daar niet krijgen; dat bleek al dadelijk uit het gedrag van Jolliepop, die hem op gewonden tegemoet kwam. „Meneer Pan da!" riep de trouwe bediende reeds van verre, „wat een geluk, dat U er bent! De toestand dreigt mij uit de hand te lo pen!" Wat is er dan, Jblliepop?" vroeg Panda verschrikt. „Er is bezoek voor U", antwoordde Jolliepop zenuwachtig, „vreemd bezoek mag ik wel zeggen. Komt U gauw mee!" Nieuwsgierig volgde Pan da hem, zich afvragend, wat het voor be zoekers waren, die de gewoonlijk onver stoorbare knecht zo hadden opgewonden. Maar hoewel hij dus enigszins voorbereid was, keek hij toch vreemd op, toen hij zag, dat één van zijn bezoekers een paard was, dal zich lui op een sofa had uitge strekt. Tijd om hierover vraggn te stellen kreeg hij echter niet. „Ik ben notaris Hen- drikus Foliant", sprak de andere bezoe ker, van zijn stoel oprijzend, „ik wacht al geruime tijd op U, om een uiterst be langrijke zaak met U te bespreken". Van de vele muzikale missen, die in de loop der eeuwen geschreven zijn, kunnen er verscheidene op grond van een eigen karakter zonder voorbehoud ingedeeld worden bij de concert-missen, werken met geestelijke inhoud wel is waar, dikwijls uitmuntend door muzikale schoonheid, maar volstrekt ongeschikt voor de liturgie van de eredienst. De N.C.R.V. heeft woensdagavond ech ter de aandacht van haar luisteraars ge vraagd voor een radio-uitvoering van een mis, waarvan niet met zekerheid gezegd kan worden of zij tot de concertmissen dan wel tot de zuiver liturgische muziek gere kend moet worden. Het was een „Missa in es" van de Heemsteedse componist Henk Bijvanck, blijkens de uitvoerings vorm voor de microfoon, geschreven voor vrouwenkoor, sopraan-soliste en orgel. De onzekerheid omtrent de indeling werd gewekt door de veeleisende soloso praan-partij, die een eenvoudige uitvoe ring in een passende eredienst van een religieuze gemeenschap als regel in de weg moet staan. En evenmin kan van het aandeel, bestemd voor het koor, gezegd worden, dat uitvoering zonder bijzondere zorg al mogelijk is. Maar aan de andere kant is Bijvancks mis zo zuiver devoot, zo puur van eenvou dige religieuze expressie, zo vrij van ef fect en uiterlijkheid, zo oprecht in haar lichtende schoonheid van een vertrouwde en beproefde harmonische welluidendheid, dat zij een even. harmonisch eenheid dei- liturgie zou kunnen bewerken. Deze mis kan wel vereenzelvigd worden met. een innige meditatie, die soms naar buiten treed als een vroom getuigenis. De muziek is voor de uitvoering door een vrouwenkoor doeltreffend geschre ven. Het dameskoor van het NCRV-vocaal ensemble gaf daarvan met een fraaie ver tolking onder leiding van Marinus Voor berg een klinkend bewijs. Stralend klonk hierbij de stem van de sopraan Elisabeth Lugt, die de brede melodieën met haar rijke melismatiek met bijzondere beheer sing zong. De orgelpartij, die wat te wei nig uitgewerkt leek, werd in alle dienst baarheid gespeeld door de organist Jaap Dragt. Golfbreker Advertentie De operaprijs van Monaco, ten bedrage van 30.000 nieuwe frank, is dinsdag toe gekend aan de Franse componist en orga nist Jean Jacques Grunewald en de toneel schrijver René Dumesnil voor de opera „Sardanapale". De prijs voor kamermuziek (5.000 nieuwe frank) ging naar de Duitser Reinhold Finkbeiner. (Reuter) Het is nu eenmaal gebeurd, zei ze en ondanks al haar koude manier van doen, klopte haar hart hevig. Het scheen zo'n pijn te doen, dat ook haar hele lichaam er door getroffen werd. Rob, dacht ze verdrietig, Rob, ik wou het voor jou bewaren, alles voor jou! Waarom moest dat meisje het hebben? Waarom moet zij ons al lemaal ruïnieren? Nog steeds rechtop zittend en zonder zich ook maar in het minst te bewegen, begon zij weer te praten. Je zou met haar kunnen trouwen, Rob. Dat zou alles weer in orde maken. Ik had nooit gedacht, dat het hier toe zou komen. Ik stelde mij voor, dat jij zou werken en geld verdiende, dat we haar zouden kunnen betalen en dan kwijt zijn. Maar het ging niet op die manier. U bedoelt, zei Rob met zachte stem, dat ik niet wilde werken. Misschien hebt u gelijk. Maar u had het mij moeten vertellenu had mij de waarheid moeten zeggen! Je zou met haar kunnen trouwen, zei mevrouw Timball met koude stem. Hij gaf geen antwoord, maar stond stil voor zich uit te staren, terwijl allerlei gedachten door zijn hoofd spook ten. Allerlei beelden ook: Julie, die lachend naar hem opkeek. David Baxter met zijn grijze ogen en licht ge bogen schouders; met zijn strakke gezicht en zijn uit drukking van verachting, wanneer het om oneerlijkheid ging. Hij zag alles met een ontstellende duidelijkheid. Zijn eigen slapheid, zijn eigen fouten en zelfzucht. De verkoop van die koeien, de hofmakerij aan Julie, het geflirt met Ann, zijn naar Kantani rijden om te drinken en poker te spelen. Het had geen zin om daar zijn moeder de schuld van te geven. Maar erg was dat zij hem nu suggereerde met Isabelle te trouwen en haar dus nog meer te bedrie gen. Dat was afschuwelijk. Hij werd vuurrood en daar na doodsbleek. Dat doe ik niet, zei hij. Dan zul jij je moeder in de gevangenis zien, zei me vrouw Timball. Ze zullen mij niet sparen. Jij zult geen cent meer hebben en ik zal in de gevangenis zitten. Dat zou Isabelle nooit toestaan, zei hij. Het zal Isabelle niet zijn, die het doet, zei zij. Het zullen mensen zijn, zoals David Baxter en Menzies. Mensen zoals zij. U behoeft u niet bezorgd te maken, zei hij, zover zal het niet komen. Isabelle moet de farm hebben. En natuurlijk zal ik nu ook niet met Julie trouwen. Dat zou ik niet kunnen doen Maar u en ik zullen het wel samen klaar spelen. Ik kan een baan krijgen in de kopermijnen in het noorden. Dus daar behoeft u zich niet bezorgd over te maken. Isabelle zou de farm niet alleen kunnen beheren, zei mevrouw Timball. Rob haalde zijn schouders op. Ze kan een bedrijfs leider nemen, zei hij dof, of misschien trouwt ze wel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 5