ASPRO 2 Fantoom In de bar HOUT O-LUX PANDA EN DE TROETELTROEP wmmmmê? maïzena DU RYEA AVONTUREN VAN EEN HOND ROM EN MIOE Wiiaiai.mmfl 15 Niet elementair De radio geeft zaterdag T e le visie pro gramma Stemmen uit Europa van Hans van Zijl ASPRÓ5 K.R.O. zendt opname uit van Haarlems concert Oratorium van Honegger Family of man F lor iade op Verzending van zeepost Iers gezelschap speelt Shaw in Holland Festival Nederlander krijgt hoge post bij vluchtelingenhulp DOOR WILLIAM IRISH Molentwist n nieuw Houtzverfproduct DE H0UTWERF N.V. Hoge onderscheiding voor prof. dr.L. J. C. Beaufort VRIJDAG 25 MAART 1960 Advertentie 32. Naarmate de tweeling hoger klom, steeg ook de algemene opwinding. Panda begreep, dat als er nu niet gauw iets iverd gedaan, buurman de politie zou op bellen. En dan zou hij weer de gevangenis in moeten, omdat hij niet goed op de troetels had gepast. Van Joris kon hij geen hulp verwachten, die zat er maar met over elkaar geslagen armen bij, dus wendde hij zich tot de inbreker. „Jij bent sterk", zei hij, „haal die twee terug. Desnoods met geweld!" „Maar ik kan niet klimmen", antwoordde de inbreker. „Dat hoeft ook niet", zei Panda onge duldig. „Kijk, ze klimmen het raam bin nen. Ga dus naar boven en haal ze te rug, voor ze iets wegpakken". Toen het eindelijk tot de traagdenkende inbreker doordrong, wat er van hem werd ver wacht, snelde hij hulpvaardig het huis in. Het volgend ogenblik kwam hij echter weer huilend naar buiten, niet met de diefachtige tweeling, maar met de pia no van buurman. „Ik ben vreer zwak ge weest!" jammerde hij berouwvol. „Ik wil de echt helpen, maar toen zag ik deze mooie zware piano staan enne en toen kon ik het niet laten om hem mee te nemen!" De vertoning van Jan Naaykens televi siespel „Zout der aarde" in het K.R.O.- programma van donderdagavond legde onbarmhartig bloot dat de auteur, ook al verstaat hij de kunst een scène te schrij ven, nog niet het gebruik beheerst dei- elementen, waaruit men een drama op bouwt. Oorzaak: Naaykens wilde zijn hoofdfiguur een missionaris tegen de dramatische noodzaak in op soms de minst gewenste momenten laten getuigen, held laten zijn en slachtoffer, zonder dat hij daarvoor een waardebepalende situatie had geschapen. Zo ontstond het beeld van een man, voor wie men zeker alle waar dering zou opbrengen wanneer Naaykens maar niet man en situatie had omgebogen naar het doel dat hem voor ogen stond: de missionaris bekeringen te laten maken en aan te geven hoe eenzaam hij kan zijn op zijn vrijwillig aanvaarde post. Het gevolg was, dat wij in het minst niet bewogen werden door zijn lot. Hij leed onder zijn eenzaamheid maar die eenzaamheid werd niet voelbaar. Hij stierf met de her innering aan zijn priesterschap, maar zijn dood werd niet tragisch, omdat hij als priester geen portuur had gekregen. De priester werd erin gewrongen, werd pre cies op het verkeerde ogenblik op een verbouwereerde frontsoldaat losgelaten, die met zijn kameraden bij de missionaris kwam onderduiken en „een beetje" katho liek was. Dat beetje greep Naaykens aan om de missionaris een kluif toe te werpen. Maar toen de missionaris toehapte, had niemand behoefte aan het „gesprek". Wij waren veel meer benieuwd naar de par ticuliere bijzonderheden van de soldaat, waar hij woonde, wat voor job hij had. of hij een meisje had, of hij goed kon bil jarten. Hetzelfde, maar dan met een ander soort effectbejag, was het geval, toen een der soldaten ging schilderen wat er na de oorlog zou gebeuren. Naaykens kon hem makkelijk een situatie laten schilderen, die wonderwel aan de werkelijkheid bleek tebeantwoorden. Hoe profetisch, maar ook, hoe doorzichtig! Zo moesten effecten te zeer de auteur het gezag verlenen om de handeling te vervangen door woor den en dramatische ontwikkeling door feiten. Deze wezenlijke zwakheden sneden zijn spel de pas af. Wie katholiek was voelde er zieltjes jager ij achter, tenzij hij, uit overigens respectabele gemoedsrede nen, Naaykens volgde op zijn pad, dat met HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 10.20 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gynm. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, le zing. 0.00 Gymn. voor de vrouw. 0.10 Gram. (0.35 —9.40 Waters!.). VPRO: 10.00 Samen thuis, repor- 1?ge. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Recreatie in Amerika, lezing. 10.30 De golf van Bis-ga-je. 11.25 Kamermuziek. 12.00 Orgelspel en zang. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Nieuwe gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Instr. kwintet. 13.40 Sportact. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Gram. 15.05 Van de wieg tot het graf, lezing. 15.20 Mandolinc-muj. 15.40 Het socialisme in deze tijd. lezing. 15.55 Utrechts Ste delijk Ork lfi.40 Boekenwijsheid. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Weekjournaal. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Pianorecital. 18.30 Muziekkiosk. 19 00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, praatje. VPRO: 19.30 Passepartout, praatje. 1.9.40 Christus. Znn leerlingen en de mensen, lezing. 19.55 Deze week. praatje. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Wie is het?, quizprogr. 21.40 Amus.- rhuz. 22.10 Oude gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Social, comm. 22.55 Dansmuziek. 23.25 Gram. 23.5524.00 N ieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Franse lied jes. 10.30 Progr. voor de oudere luisterars. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.45 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Nieuwe gram. 13.30 Lichte muz. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Mannenkoor. 14.20 Kunstkron. 14.50 Lichte muziek. 15.15 Franse les. 15.30 Voor de jeugd. 16.00 De schoonheid van het Gregoriaans. 16.30 Gevar. muziek. 16.50 Periscoop Sport. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Lichte muz. 18.15 Journalistiek weekoverz. 18.25 Gram. 18.45 Vra- genbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Zang. 19.30 Omr.orkest. 20.20 Lichtbaken. 20.30 God aan de grens (dl. 4), hoorsp. 21.10 Pol. praatje. 21.20 Gram. 21.45 Gepakt en gezakt, cabaret. 22.15 Het loonbeleid. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Voor de jeugd, 23.55 - 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Praatje. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muz. kaleidoscoop. 14.30 Radiojourn. 15.00 Accordeonrecital. 15.15 Gram. 15.45 Recital (vervolg). 16.00 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturgische ge zangen. 17.30 Gram. 17.45 Engelse les. 18.00 Orgel recital. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Casinoconc. 21.00 Gram. 21.15 Amus.- muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Vcrz.progr. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekoverz. en reportage. 21.0021.15 Dc zeven werken. 21.15—21.20 Genève als confe rentiecentrum. Een filmverslag. 21.20—22,00 De Ferry Como Show. 22.00—22.20 De avond voor de Grand National. VOOR ZATERDAG NTS: 16.00—16.30 EUROVISIE: Rep. uit Aint.ree: Grand National. NCRV: 17.00—17.30 Voor de kin deren. NTS: Journ. en weeroverz. NCRV: 20.20 Kleinkunstprogr. 20.35 Film. 20.45 Cabaretprogr. 21.05 Gevarieerd programma. 22.10 Dagsluiting. Op de „Radio-jeugddag" die de A.V.R.O. op dinsdag 19 april organiseert, tijdens welke dag de gehele uitzending door de jeugd wordt verzorgd, wordt er 's mid dags een programma uitgezonden van Hans van Zijl uit Haarlem. Dit programma, ge titeld; „Stemmen uit Europa", zal gevolgd worden door een show „Tien teenagers". Voorafgaand aan de middag uitzendingen, gaat er op deze dag van 12.33 tot 13 uur een cabaret de ether in, onder de toe passelijke naam „Pauzenissen". Advertentie s. goede bedoelingen was geplaveid en vaak het uitzicht beloofde op een grote visie, die wel door de herkenning van de opzet maar niet door de uitwerking werd ge honoreerd. Want dat is nu het merkwaar- kdige, dat Naaykens met prachtige stof werkte. Wij hebben al gezegd, dat hij weet hoe een scène te schrijven, ook voor t.v. Regisseur Bary en de acteurs besteedden er hun beste krachten aan en hielden ons aan het beeldscherm gebonden, omdat men door hun spel de intenties van de auteur begreep en zijn goede bedoelingen, zijn talent ook wilde waarderen. Vooral Frits Butselaar vonden wij groots gister avond. Beetaschèrlnei In de Gemeentelijke Concertzaal van Haarlem werd op 7 januari de Missa Bre- vis van J. Haydn uitgevoerd onder leiding van Jack P. Loory. De uitvoerenden waren: Wiliam Herbert, tenor; Kon. Liedertafel „Zang en Vriendschap" uit Haarlem; het Noordhollands Philharmonisch Orkest en de organist Albert de Klerk. Opnamen van dit concert kan men beluisteren in het K.R.O.-programma van dinsdag 29 maart. In verband met de voorafgaande N.T.S- uitzending van het oratorium „Jeanne d' Are au Bücher", dat in Brussel wordt uit gevoerd, zal het K.R.O.-televisieprogram ma op 30 maart kort zijn en pas om 22.00 uur beginnen. In de filmrubriek „Camera" zal A van Domburg nieuws uit de film wereld brengen. Daarna presenteert Jos v. d. Valk vanuit „Treslong" in Hillegom het internationaal variétéprogramma „Piste". De beroemde fototentoonstelling van Ed ward Steichen „The family of man", die in 1956 overal in de wereld grote aantallen bezoekers trok door haar bijzondere opzet (in Amsterdam in ruim een maand 115.000 bezoekers), zal nog eens in Nederland te zien zijn. De ruim 500 foto's krijgen een plaats op de Rotterdamse „Floriade". De foto's zullen echter eerst in de loop van de expositie worden opgesteld. De foto's krijgen een plaats in de Ahoyhal. Advertentie niaakt Uw groenten zo jekker. Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan achter de naam van het schip vermeld. Argentinië: s.s. Argentina Star, 31 maart; Australië: ms. Bartenstein 30 maart; Bra zilië: s.s. Argentina Star 31 maart; Canada: s.s. Rijndam 28 maart, s.s. Korendijk 30 maart; Chili: via New York 30 maart; Ned. Antillen: s.s. Telamon 29 maart; Nieuw Zeeland: s.s. Rangitiki 31 maart: Surina me: ms. Amazonas 30 maart; Unie van Zuid-Afrika en Z.W.-Afrika: m.s. Oranje- fontein 29 maart: Brits Oost-Afrika: m.s. Pierre Loti 31 maart. Inlichtingen betreffende de verzendings data van postpakketten geven de postkan toren. De Cyril Cusacek Company, een Iers ge zelschap uit Dublin, zal tijdens het Holland Festival drie voorstellingen geven van „Arms and the man", een van de uit 1898 daterende Plays Pleasant van G. B. Shaw. Het gezelschap treedt op in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. NEW YORK (Reuter) De hoge com missaris van de UNO voor de vluchtelin gen, dr. Auguste Lindt, heeft de Nederlan der Otto Gobius benoeifid tot plaatsver vangend vertegenwoordiger voor de Ver enigde Staten en Canada. Hij wordt be last met het contact en de voorlichting in genoemde landen. 22—23. Mioe nam haar sprong en kwam op het eind van de plank terecht. Dat ging goed, precies zoals Mioe bedoeld had. Maar alleen... het ging wel 'n beetje te hard. Want Rom, die op het eind van de plank zat, werd opeens 'n heel eind de lucht in ge wipt, zo hard, dat hij zich niet kon vasthouden. En daar vloeg hij warempel hoog over het hoofd van Mioe heen! O! riep Mioe verschrikt, toe ze dat zag. 23) Ze kwam pas een tijdje na mij de zaal binnen. En het theater? Er was daar een portier met een gek soort snor, dat weet ik nog heel goed. Hij keek haar lang na van wege haar hoed. Mooi, dat is tenminste weer iemand. Hij schreef iets op. En de ouvreuse? We kwamen te laat. Al leen maar een zaklantaarn. Daar hebben we dus ook niets aan. Maar het to neel zélf? Je bedoelt de mensen op het toneel? Alles ging nogal vlug, ik weet het werkelijk niet. Toen ze ging staan, zal iemand dat toch wel ge zien hebben? Wie is er door de politie ondervraagd? Niemand. Het kan geen kwaad, dat eens na te pluizen. We verwaarlozen niets? Zelfs al zou een blinde man die avond. hé.wat is er? Wacht even, zei Henderson, die plotseling opge veerd was. Weet je iets? Er schiet me opeens weer iets te binnen. Er is een blinde geweest! Een blinde bedelaar kwam op ons af toen we weg gingen. Toen hij zag, dat Lombard iets opschreef, zei hij: Je maakt maar een mopje! Denk je werkelijk? zei Lombard zonder stemver heffing, Wacht maar af. Hij schreef nog iets op Dat is alles, ik weet niet meer. Lombard stak de papieren in zijn binnenzak en stond op. Hier peuter ik wel wat uit los, daar kun je op re kenen, beloofde hij grimmig. Hij liep naar de celdeur en bonsde op het ruitje. En kijk niet meer naar die muur, liet hij er nog op volgen, toen Henderson's blik afdwaalde naar het plekje op de muur, waar de kruisjes en streepjes had den gestaan. Ze zullen je er niet in krijgen! Hij wees met zijn duim naar het einde van de gang, hij ver dween in de andere richting. Ze zeggen van wel, mompelde Henderson nog. EEN ADVERTENTIE IN ALLE COURANTEN Wil de jonge vrouw, die vergezeld van een heer op 20 mei jl. omstreeks 18 uur 15 gezeten heeft in één van de nissen van Anselmo's Bar, en wier aandacht getrok ken werd door een vrouw met een oranje hoed, zodat zij haar hoofd omdraaide om die vrouw te kunnen nakij ken, zo vriendelijk zijn om contact met mij op te ne men? Ze was met haar rug naar de ingang van de bar gezeten. Als zij zich dit weet te herinneren, is het van het grootste belang, dat ik dit zonder verwijl ver neem. Iemands geluk staat op het spel. Alle antwoor den worden in het grootste vertrouwen behandeld. Schrijf aan J. L„ nummer 654, bureau van dit blad. Geen enkel antwoord. HOOFDSTUK XI De vijftiende dag voor de executie Een slordig geklede vrouw, wier grijze haren voor haar ogen hingen en die maar al te duidelijk naar groe ne kool rook, opende de deur. O'Bannon? Michael O'Bannon? Verder kwam hij niet. Nu moet u eens goed luisteren. Ik ben vandaag al een keer op het kantoor geweest en de man daar heeft me gezegd, dat we nog tot woensdag de tijd heb ben. We zijn er helemaal niet op uit om de arme maat schappij, die het geld zo hard nodig heeft, op te lich ten. Ze zijn kennelijk aan hun laatste vijftig duizend dollar begonnen Mevrouw, ik kom geen huur ophalen. Ik zou al leen maar graag even Michael O'Bannon willen spre ken, die begin van dit jaar als portier gewerkt heeft in het Casino. Ja, ik weet nog dat hij dat baantje heeft gehad, zei ze sarqastisch. Ze draaide haar hoofd enigszins terzijde en verhief haar stem, alsof het haar bedoeling was dat ook iemand anders dan Lombard zou horen wat ze zei. Ze verliezen een baantje, en blijven dan op hun stoel vastgeplakt zitten in plaats van iets nieuws te zoe ken. Ze blijven maar zitten wachten totdat er een baan tje komt aanwaaien. Van ergens uit het huis klonk een geluid, dat geleek op het gegrom van een gedresseerde zeeleeuw. Er is iemand voor je, Mike!, schreeuwde de vrouw. Tot Lombard zei ze: Gaat u maar naar binnen. Lombard liep een gang in, die wel eindeloos lang scheen te zijn. Ten slotte kwam zij uit op een kamer. Middenin stond een grote tafel, bedekt door een zeil. Naast deze tafel hing in een luie houding O'Bannon. Hij had zijn voeten op een stoel gelegd. Het waren niet alleen zijn schoenen, die hij had uitgedaanHij was slechts gekleed in een hemd van onbestemde, vage kleur met half-lange mouwen, een morsige broek, die door brede bretels min of meer op zijn plaats werd gehouden, en sokken, die eens wit waren geweest. Toen Lombard binnenkwam, legde hij een roze-kleu- rig toto-formulier terzijde en haalde een kort pijpje uit de mond. En wat kan ik voor u doen, mijnheer?, mompelde hij. Lombard legde zijn hoed op tafel en ging zitten, zonder dat hem dat gevraagd was. Een vriend van mij wil graag met iemand in con tact komen, begon hij, zijn stem een vertrouwelijke klank gevend. Het zou een verkeerde politiek zijn geweest, meende hij, ofn deze mensen meteen te overvallen met doodvon nissen, ondervragingen door de politie en zulk soort za ken. Ze zouden daardoor wellicht geïntimideerd worden en karig zijn met hun woorden, zelfs al konden ze hem iets vertellen. Voor hem is het van het grootste belang. Het be tekent alles voor hem. Daarom ben ik hier. Kunt u zich een man en vrouw herinneren, die op een avond in mei voor het theater uit een taxi zijn gestapt, terwijl u op het trottoir stond? U hield het portier voor hen open. Ik deed voor iedereen het portier open. Dat was nu eenmaal mijn werk. Ze waren nogal laat. Zij zijn op die bepaalde avond waarschijnlijk de laatsten geweest, voor wie u het por tier open hield. De vrouw had een fel-oranjekleurige hoed op. Een eigenaardige hoed, met bovenop een dun rechtop staand veertje. Die hoed ging vlak langs uw gezicht heen, zó dichtbij passeerde zij u. U volgde die hoed met uw ogen. Kijk, zo: langzaam, van de ene kant naar de nade re. Precies zoals je doet als iets vlak langs je heen gaat, zodat je niet goed kunt zien, wat het is. Laat dat maar aan hem over, zei de vrouw, die in de deuropening was blijven staan. Als het een mooie vrouw betreft, doet hij dat altijd! Al heeft.hij er gesn notie van wat ze nu eigenlijk draagt. Geen van beiden nam enige notitie van de vrouw. Mijn vriend heeft dat toevallig gezien, ging Lom bard verder, en mij dit verteld. Hij legde zijn han den op het tafelzeil en leunde naar voren. Kunt u zich dit herinneren? Schiet het u weer te binnen? Weet u weer dat u die vrouw gezien heeft? O'Bannon schudde met een vermoeide beweging het hoofd. Toen beet hij zich op de onderlip en schudde we derom van neen. Hij keek verwijtend naar Lombard. Weet u wel wat u vraagt? Al die gezichten, iedere avond weer. Meestal twee aan twee, een man en een vrouw. Lombard bleef over de tafel leunen en staarde O'Bannon strak aan, alsof zijn blik voldoende was om O'Bannon's geheugen op te frisssen. Probeer het O'Bannon! Denk terug aan die avond. Probeer het. Probeer het hard! Het betekent alles voor mijn arme vriend. Zijn vrouw kwam langzaam dichter bij. maar ze zei niets. O'Bannon schudde nogmaals het hoofd en ditmaal vrij resoluut. Neen, zei hij, van alle mensen voor wie ik geduren de het hele seizoen portiers heb opengehouden, herinner ik me nog maar één vent. Een kerel, die alleen kwam. Hij was zwaar onder de olie. Toen ik het portier open deed, viel hij voorover op straat. Ik kon hem nog maar net vasthouden (Wordt vervolgd) Advertentie Alles voor ROEIERS en lui, die alleen maar DRIJVEN willen Ged. Oudegracht 117 - Haarlem - Tel. 16242 Draaien altijd maar draaien Dordrecht, dat in de vorige eeuw nog een kleine honderd molens had, heeft er nu nog maar één, de „Kijck over den dijck", een graanmolen, die door de ge meente als monument is aangekocht en weer geheel bedrijfsklaar is gemaakt. De molen is sinds verscheidene jaren ver huurd aan de eigenaar van een maalde rij met de verplichting, dat deze de mo len enkele uren in de week zou laten draaien. De molenaar voelt daar echter weinig voor om.dat hem dit te veel werk kost. Een nieuwe huurovereenkomst, waarin de verplichting nog is verzwaard, wil hij dan ook niet aanvaarden. De ge meente Dordrecht, die, zoals de wethouder imn Openbare Werken verklaarde, liever een leegstaande molen heeft, die zo af en toe draait, dan een verhuurde molen, die altijd maar stil staat, gaat nu procede ren om de molenaar uit de molen te krijgen. Advertentie Een luxe betimmering van massief hout voor een normale beurs. Bruynzeel kasten en keukens Kampersingel 20-24 - Tel. 12104 - 11932 Het Eerste-Kamerlid prof. dr. L. J. C. Beaufort is op zijn 70ste verjaardag be noemd tot Commandeur in de Orde van Oranje Nassau.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 15