DELF1A
C AIVÉ
Fantoom in de bar
fiets! c5t
PANDA EN DE TROETELTROEP
AVONTUREN
VAN EEN HOND
ROM EN MIOE
100%
zuiver
100%
plantaardig
„T.V." en het ontslag
bij de „Arbeiderspers"
Staatssecretaris Scholten
over programma
voorziening
FIETSEN HOUDT U FIT!
VIETS Go. SS39
ir x A
"L'js 1
J
WOENSDAG 30 MAART 1960
11
Eurovisie Songfestival
Hans Berghuis wint KRO-
hoorspelwedstrijd
T e le visie pro gr anima
Voetbal-reportage
Paardenschandaal
HET BAK- EN BRAADVET I
De radio geeft donderdag
Rikketik
51
DOOR
WILLIAM'
IRISH
Veilig (taal-)verkeer
/'"Hoe is het ontstaan?^
Dit woord: RIKS
36. Na enige tijd kwam Joris met kwieke
pas terug. „Ik heb de politie gewaar
schuwd, buurman!" riep hij, „er is een
agent in aantocht. Houdt het. boevenpak
nog even onder schot, dan zal weldra het
recht zijn loop hebben!" „Mooi," bromde
buurman, „dan zullen we dit stelletje eens
voorgoed laten inrekenen!" „Bah! Je bent
een verrader, Joris!" riep Panda nijdig.
„Echt vals!" „Maar ventje, hoe heb ik
het nu met U?" zei Joris, „gijzelve hebt
me immer voorgehouden, dal ik een recht
schapen levenswandel moet beoefenen.
En wat kan ik als rechtschapen burger an
ders doen, dan mij aan de zijde van de
Wet te scharen?" Op dal ogenblik nader
de de Wet onder schril gefluit. „Hierheen!
agent!" riep Joris, „komt, ziet en over
tuigt U van de overtreding die hier wordt
begaan!" „Ik zie het," zei de agent grim
mig, „bedankt voor de waarschuwing."
Met deze woorden kwam hij naderbij
en.arresteerde de ontlmtste buurman!
„Hela! Je vergist je, sufferd!" riep buur
man, „je moet mij niet hebben, maar.
„De Wet vergist zich nooit," zei de agent
plechtig. „Die meneer heeft ons gewaar-
schmvd, dat je met een geweer rondliep
en iedereen bedreigde. Ik heb het met mijn
eigen ogen gezien, dus ontken het maar
niet!"
Miljoenen televisie-kijkers in dertien
landen van Europa zijn getuigen geweest
van het internationale Songfestival, dat
dinsdagavond in de Royal Festival Hall in
Londen gehouden werd. Voor hen, die
langzamerhand het songfestival zijn gaan
beschouwen als een bedenkelijk op de
troon plaatsen van onbenullige produkten
van amusementskunst en dat zeker niet
zonder reden zal het oordeel van de in
totaal honderddertig juryleden als een
verheugende verrassing gekomen zijn.
Want dit oordeel betekende een afwijzing,
en niet zelden een volstrekte afwijzing van
het holle amusement, van de muziek „op
de achtergrond", van de fantasieloze me
lodie en van de tot schablone geworden
harmonievorming, instrumentatie en tekst
inhoud.
Het goede heeft op dit songfestival ge
zegevierd en dit werd waarlijk niet be
werkt door de voordracht alleen. Aan het
„brengen" van een lied werd over het al
gemeen bijzondere aandacht besteed, al
traden hierbij ook wel uiterlijkheid van
het opgelegde gebaar en te opzettelijke
mimiek als ongewenste factoren aan de
dag. Maar de muziek en de tekst waren
dikwijls remmen voor de vocalisten. Zo
kon Harry Winter (Oostenrijk) met het
weinig fascinerende „Du hast mich so fas-
ziniert" niet veel beginnen al deed hij
daarvoor al zijn best. Anita Traversi
(Zwitserland) deed vergeefse pogingen om
van „Cielo e terra" wat te 'maken. Wyn
Hoop (Duitsland) zong innemend „Bonne
nuit, ma chérie"(!), maar de conventionele
tango-achtige muziek maakte de indruk
niet overtuigend.
„Romantica" gezongen door Renato Ras
cel, was melodisch armzalig, om van „Wat
een geluk", de Nederlandse bijdrage, maar
niet te spreken. Wat een geluk, dat Rudi
Carrell, die daar met Dolf van der Linden
als dirigent van het begeleidend orkest erg
zijn best op deed, dit schone „lied" nu
vaarwel mag zeggen.
Jacqueline Boyer, die Frankrijk ver
tegenwoordigde, kreeg met haar onge
kunstelde, van eenvoudige charme ver
vulde voordracht van het leuke, fris-melo
dische „Tom Pillibi" de eerste prijs met
32 punten. Met haar innemende prestatie
handhaafde deze jeugdige vocaliste de glo
rieuze traditie van het goede Franse chan
son.
En eigenlijk dankte de zanger Frangois
Deguelt uit Monaco zijn beloning met de
derde prijs ook aan de Franse voordracht
principes. Zijn zang in „Ce soir-la" was vol
van spanning, sfeer en werd verder geken
merkt door een expressieve stemkleurbe-
heersing, die voortreffelijk aangepast werd
aan de goed gevonden melodie.
Een ware verkwikking werd het zingen
van de Engelsman Bryan Johnson, die met
het frisse, kernachtige vlotte „Looking.
high, high, high" een buitengewone troef
kon uitspelen. Het verrukkelijke, bevrij
dende lied verdient bekend te worden als
een volkslied. Johnson zong het in over
eenstemming met het karakter van muziek
en tekst, dat wil zeggen eenvoudig, pittig
en met sonore stem. Hij werd beloond met
de tweede prijs.
De technische verzorging van deze uit
zending was voorbeeldig en de vlotte wijze
waarop Catherine Boyle de deelnemers in
leidde en contact zocht met de verschillen
de jury's voor hun uitspraak, verdiende
alle waardering, evenals de commentaren
van Piet de Nuyl jr. in Londen en Siebe
van der Zee in Hilversum.
Dit- verslag van de dinsdagavond zou
echter niet volledig zijn, wanneer wij ook
niet het voorprogramma in deze bespre
king betrokken. Het was van uitstekend
gehalte. Een korte kernachtige documen
taire over de Spaanse rijschool werd ge
volgd door een speelfilmpje, „Lost" ge
titeld, behelzende de ontvoering van het
kind van een diplomaat. Het aardige van
dit filmpje was, dat het de werkmethode
van Scotland Yard in beeld bracht en
fictie en realiteit op zo'n interessante en
boeiende manier verenigde, dat men er het
volle pond van zijn aandacht aan besteed
de. Ook de documentaire inslag dus: de
films naar de werkelijkheid blijken meest
al de beste!
Beéldschermcr
De Limburgse romanschrijver en journa
list Hans Berghuis heeft in de K.R.O.-
hoorspelprijsvraag een prijs van 1.000 ge
wonnen met zijn Bijbels luisterspel „Je-
saja is mijn naam".
VOOR WOENSDAG
AVRO: 17.00—17.30 Voor de jeugd. NTS: 17.30—
17.40 Jeugdjourn. 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20
Jeanne d'Arc au Bücher. oratorium. KRO: 22.00
l ilmkroniek. 22.20 Gevarieerd progr. 23.30—24.05
I' ilniverslag Sparta—Glasgow Rangers.
VOOR DONDERDAG
NTS: 9,30—11.00 Eurovisie: Openbaar Consistory.
20.00 Journ. en weerovcrzicht. AVRO; 20.20 Tele-
vizier. 20.30 Film. 21.00—22.30 Blijspel.
Het Franse zangeresje Jacqueline Bo
yer, dat dinsdagavond in Londen het
Eurosongfestival heeft gewonnen, na
haar overwinning gefotografeerd met
de grote beker welke haar door Teddy
Scholten werd overhandigd. (ANP tele-
foto)
Hedenavond zal van 23.3024.05 uur
een door de BBC verzorgd filmver
slag worden uitgezonden van de wed
strijd SpartaGlasgow Rangers, die
vanavond .op Highbury wordt gespeeld-
Commentator is Aad van Leeuwen.
Het socialistische Westduitse bondsdag
lid Ritzel is al geruime tijd bezig met een
„kruistocht voor kameraad paard". Hij en
vele anderen vinden het een schande, dat
oude paarden na vele jaren trouwe dienst
in een spoorwegwagon geperst worden,
35 tot 50 uren zonder eten of drinken moe
ten staan tijdens lange reizen naar Italië
of Frankrijk en daarna geslacht worden.
Ritzel zegt: „Dat is een schande. Wan
neer het dan niet mogelijk is, paarden,
die lange jaren de mens trouw gediend
hebben, het genadebrood te geven, zorg er
dan in ieder geval voor dat ze in Duits
land geslacht worden en bespaar ze de
verschrikkelijke reis naar het zuiden. Ik
ken geen dier, dat zo verstandig is en
zo echt kan denken. Er is bijna altijd
een nauwe relatie tussen paard en mens".
Advertentie
'n gezonde
beweging
Op de fiets.fijne vacantieï
Advertentie
l
Naar aanleiding van het bericht over
het ontslag, dat de „Arbeiderspers" heeft
gegeven aan een grafisch medewerker,
van wie was vastgesteld dat hij het Week
blad „T.V." drukproeven van radio-pro
gramma's tegen betaling verstrekte, heeft
de hoofdredactie van dit weekblad, aan
vullend op haar eerste korte reactie, thans
een uitvoerige verklaring uitgegeven.
In deze verklaring wordt ondermeer ge
steld, dat het verspreiden door de omroep
verenigingen van onjuiste programma ge
gevens dit om de redactie van „T.V." te
misleiden de redactie van het weekblad
heeft genoodzaakt een „krijgslist" te ge
bruiken, „uitsluitend met het doel te con
troleren, welke valse berichten de omroep
telkens voor de betreffende uitzendweek
had verspreid".
In de verklaring wordt verder gezegd,
dat „de informaties van deze tipgever wei
nig of geen effect sorteerden en, wijl de
methode bovendien niet aangenaam was,
de betrokkene na korte tijd werd mede
gedeeld, dat op deze diensten geen prijs
meer werd gesteld".
De hoofdredactie van „T.V. herhaalt dat
het weekblad van de op deze wijze ver
kregen gegevens geen gebruik heeft behoe
ven te maken en ook niet heeft kunnen
maken omdat de radiobijlage van het
weekblad telkens reeds gereed was op
het tijdstip waarop de gegevens uit de
drukproeven de redactie bereikten.
Staatssecretaris Scholten vindt het be
paald niet op zijn weg liggen mede om
dat zulks zou kunnen worden opgevat als
een poging tot beïnvloeding van de rechter
om een uitspraak te doen over de vraag
of de omroepverenigingen, hangende het
proces tussen hen en het weekblad T.V.,
voort moeten gaan met het verschaffen
van hun voorprogramma's aan de buiten
landse omroepen. De heer Scholten zegt
dit in zijn antwoord op schriftelijke vra
gen van het Tweede-Kamerlid mevrouw
Van Someren-Downer. Ook al in verband
met de huidige procedure acht de staats
secretaris het niet juist in te gaan op de
vraag of de moeilijkheden met de nieuws
voorziening door de omroeporganisaties
ontstaan zijn uit de behoefte van deze or
ganisaties om het weekblad T.V. van
nieuws uit ie sluiten.
Advertentie
De beste merken in alle modellen.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35
V/aterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Gram.
12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded.
12.33 Kamermuz. 12.50 Uith et bedrijfsleven, le
zing. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20
Gram. 13.55 Beursber. 14.00 Altviool en piano.
14.30 Voor de vrouw. 14.50 Orgelspel. 15.05 Anna
Karenina. hoorsp. 15.45 Instrument, kwintet. 16.00
Van vier tot vijf. 17.00 Gram. 17.15 Voor de jeugd.
17.45 Lichte muz. 18.00 Nieuws. 18.15 Dansmuziek.
18.30 Voor de jeugd. 18.45 Sportpraatje. 18.55 Ge
sproken brief. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Ga er
eens even voor zitten. 20.00 Nieuws. 20.05 Omr -,
ork., viool en cello. 21.30 Litteraire discussie. 22.00*
Lichte muz. 22.30 Nieuws en beursber. van New
York. 22.40 Act. 22.55 Sportact. 23.05 Nieuwe gram.
23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV.
11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de
jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe
ging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw.
9.40 Balletmuz. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgen
dienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 De zin
gende kerk. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03
Gram. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Land- en tuin
bouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws.
13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Gram. 13.30
Rep. uit Rome voor de overhandiging van de
rode hoed aan Zijne Eminentie Bernardus Kardi
naal Alfrink en andere prelaten in de Baseliek
van Sint Pieter. NCRV: 14.00 Gram. 14.30 Avond
rust. hoorspel. 15.00 Gram. 15.30 Sopraan, fluit en
clr.vecimbel. 16.00 Verkenningen in de Bijbel. 16.20
Metropole-ork. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram.
17.40 Beursber. 17.45 Gram. 17.55 Oratoriumver
eniging. 18.15 Sportrubr. 18.30 Accordeonmuziek.
18.50 Sociaal perspectief. 19.00 Nieuws. 19.10 Op
de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant.
19.50 Pol. praatje 20.00 Gevar. progr. 22.15 Perio-
c" fkenparade. 22.25 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40
Zaalsportuitslagen. 22.45 Avondoverdenking. 23 00
Orgelconcert. 23.30 Gram. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Amus.muz. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram.
12.52 Koersen. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.15
Gram. 14.00 Schoolradio. 16.00 Koersen. 16.06
Franse les. 16.21 Kamermuziek. 17.00 Nieuws en
weerbericht. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Gram.
18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00
Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Vrije politieke tribune.
EDINBURGH (UPI) Vier jaar gele
den heeft Norman Allen wegens hartge-
breken, waaraan hij leed tijdens een moei
lijke operatie een hartklep van plastic ge
kregen. Jarenlang is het daarmee uitste
kend gegaan maar tegenwoordig maakt
die hartklep een tikkend geluid. Men kan
het, als men dichtbij Norman staat, zon
der veel moeite horen.
En dat is nu precies de kwestie waar
over de jonge Schot zich zo bezorgd maakt.
Artsen hebben hem verzekerd dat de klep
uitstekend functioneert, maar als hij het
tikgeluidje al te vervelend vindt kan er een
nieuwe, die geruisloos is, voor in de plaats
komen.
Want zie, als Normans verloofde de ka
mer binnenkomt gaat zijn hart sneller
kloppen. Die tempoverhoging is voor een
oplettend luisteraar waarneembaar. Dat
vindt Normans verloofde reuzeleuk, maar
hijzelf is er minder blij mee. „Voor een
spelletje poker zou ik bij voorbeeld niet
deugen. Mijn hart zou me verraden als ik
ging gokken," zegt hij. „Als ik opgewon
den ben klinkt het tamelijk luid. Soms
geeft het bij cha-cha-cha muziek het rit
me aan."
Dan maar een andere klep? Nee, Nor
man wil wel weten of er geen complica
ties uit kunnen voorkomen, maar aan een
nieuwe klep begint hij niet. „Dan zou ik
weer net zo'n gewoon mannetje zijn,"
Advertentie
3031. Daar stond Rom; het water droop aan alle kanten uit z'n kleren. Hij was
alweer wal bekomen van het onverwachte bad.
Nou, dat is nog goed afgelopen! grinnikte hij. Alleen... wat moet ik nou met die
natte kleren?
Ja, dat was erg vervelend. Hij was doornat en dreef van het slootwater Toen kreeg
Mioe een goed idee.
Luister 'es, zei ze. Daarginds is 'n fabriek, daar werkt onze buurman. Zullen we
naar hem toe gaan en vragen, of je je daar kunt drogen? Hij is stoker, weet je!
27)
Ze wist niet waarom, maar ze wist nog vóórdat ze
zich had omgedraaid, dat hij iets in gedachten had, wat
hem te binnen geschoten moest zijn nadat zij hem haar
rug had toegedraaid.
Ze draaide zich om, plotseling.
Hij was nog steeds ongeveer twee pilaren van haar
verwijderd. Dat was het dan ook niet. wat haar gevoel
van angst bevestigde. Haar blik viel op hem, toen hij
naar de derde rail keek, de rail, die onder spanning
staat. Dat was het
Ze begreep het ogenblikkelijk. Een duwtje met de
elleboog, een verscholen beweging van de voet, als zij
elkaar zouden passeren. Ze zag direct in welk een hope
loze positie zij zich zelf, zonder het goed te beseffen,
gebracht had. Ze had geen enkele uitwijkmogelijkheid
daar aan het einde van het. smalle perron. Zonder het
te weten, was ze tot buiten het gezichtsveld van de
agent gelopen. Zijn hokje stond vrij achteraf, zodat hij
de tourniquets kon overzien, maar het grootste deel
van het lange perron was onzichtbaar voor hem.
Hij en zij waren alleen. Ze keek naar het andere per
ron, maar ook dat was geheel en al vei'laten. De trein,
die zo juist in noordelijke richting was vertrokken, had
de enkele wachtenden meegenomen, en degenen, die
waren uitgestapt, waren reeds verdwenen. De trein in
zuidelijke richting was nog steeds niet in zicht.
Nog verder teruglopen zou zelfmoord zijn. Het perron
eindigde enkele meters achter haar en zij zou daardoor
in een val terecht komen, zodat ze dan helemaal aan
hem zou zijn overgeleverd. Om terug te keren naar
het midden van het perron, waar de agent haar louter
door zijn aanwezigheid beschermde, moest ze op hem
toelopen en hem passeren, wat nu juist was waar hij
op speculeerde.
Als zij nu zou gaan gillen, zonder te wachten todat hij
openlijk tot de aanval over zou gaan, in de hoop dat
daardoor de agent uit zijn hokje zou komen, zou zij
juist het risico lopen, dat wat zij wilde voorkomen, des
te sneller zou geschieden
Hij verkeerde in een gespannen toestand. Dat viel dui
delijk af te lezen van zijn gezicht. Een schreeuw zou
dus waarschijnlijk juist naderbijroepen, wat ze wilde
vermijden. Zijn labiele toestand werd veroorzaakt door
vrees, niet door woede. Een schreeuw zou hem nog
banger gemaakt hebben.
Ze had hem in een nerveuze staat gebracht en haar
werk dus maar al te goed gedaan.
Behoedzaam liep ze naar de buitenzijde van het per
ron, zover mogelijk verwijderd van de rails, totdat ze
vlak bij de lange rij reclameplaten stond. Ze drukte zich
tegen de muur aan en schoof zich als het ware zo voort,
hem geen moment uit het oog verliezend.
Toen ze hem vrij dicht genaderd was, begon hij op
haar toe te lopen, diagonaalsgewijze het perron over
stekend om haar te verhinderen nog verder voort te
schuifelen. Er lag een traagheid over hun bewegingen,
die afschuwelijk was. Ze leken op luie vissen, die in
een aquarium rondzwommen, daar op dat verlaten per
ron, hoog boven de straat, dat bovendien nog maar vrij
schaars verlicht was.
Hij blééf op haar toelopen en ook zij schoof verder.
Nog twee, drie stappen, en zij zouden pal tegenover
elkaar staan.
Het tourniquet begon op dat moment plotseling te ra
telen. Een donkerkleurig meisje, dat kennelijk een du
bieus beroep had, verscheen op het perron, slechts en
kele meters van hun vandaan.
Langzaam namen ze een ongedwongen houding aan.
Het meisje, dat met haar rug tegen de reclameborden
leunde, zakte een weinig onderuit, zodat de gespannen
heid verdween. Hij ging nonchalant tegen een kauw
gum-automaat aanhangen. Even later drentelde hij ech
ter weg.
Geen woord hadden zij gewisseld. Van het begin tot
het einde was het pantomime geweest.
Wederom had zij de beste kaarten in handen gekregen.
De trein kwam binnen denderen. Ze stapten in hetzelf- n
de rijtuig, doch hij vooraan en zij achteraan. Een grote
leegte gaapte tussen hen in. Ze hadden nu gelegenheid
zich te herstellen van de zo juist doorgemaakte crisis.
Hij zat ver voorover gebogen, zij kaarsrecht, starende
naar de lampen. Ergens tussen hen in zat het meisje
met de donkere huidskleur. Ze bekeek aandachtig de
route-kaart, alsof ze niet goed wist waar ze nu eigenlijk
wel zou uitstappen.
Bij de Twenty-eighth Street stapten ze uit. Door ver
schillende portieren. Hij was het zich duidelijk bewust,
dat zij achter hem aan de trap afliep. En dat voelde zij
direct aan, alhoewel hij zich geen moment omdraaide.
De manier, waarop hij zijn hoofd enigszins scheef hield,
vertelde boekdelen. Hij scheen erin berust te hebben
zich door haar te laten volgen.
Ze liepen door de Twenty-seventh Street in de richting
van Second Avenue. Hij op het ene trottoir, zij op het
andere. Ongeveer vier deuren bleef hij haar voor en zij
deed geen moeite de afstand te vergroten of te verklei
nen. Zij wist welke deur hij zou binnen gaan, en hij wist
dat zij dit wist. Het volgen was nog slechts een zuiver
technisch geheel, maar het waarom ervan viel voor hem
nog niet te bevroeden.
Hij ging ergens naar binnen en werd opgeslokt door de
duisternis. Hij moest het onbarmhartige, maniakaal-
kalme tik-tek, tik-tek, tik-tek achter zich op het andere
trottoir tot het laatste moment toe gehoord hebben,
maar hij had geen moment omgekeken, geen enkele
keer laten blijken, dat hij haar hoorde.
Ten slotte was hun twee-eenheid verbroken, voor het
eerst sedert het begin van de avond.
Ze liep door, totdat ze de afstand had overbrugd, die
hen tot nu toe gescheiden had. Pal tegenover het huis.
waar hij in was verdwenen, bleef ze staan, duidelijk
zichtbaar in het licht van een straatlantaarn. Ze richtte
haar blikken op twee bepaalde, nog duistere vensters.
Even later werden ze verlicht. Het was een soort groet
voor iemand, die thuis verwacht werd. Maar prompt
daarna werden de lichten weer gedoofd. En het bleef
donker achter de twee ramen, alhoewel nu en dan de
grijze waas van de gordijnen een kort moment bewoog
en achter het glas vaag de omtrekken van een gezicht
verscheen. De jonge vrouw wist dat zij op die momenten
gadegeslagen werd.
I
Rusitig bleef zij echter op haar post staan. Een El
kroop gelijk een gloeiworm aan het einde van de straat
voorbij. Een taxi passeerde en de chauffeur keek haar
nieuwsgierig aan. Hij had echter al een passagier. Een
late wandelaar kwam aanlopen op het trottoir aan de
overzijde. Hij keek haar op een bepaalde manier aan.
Zij ontweek zijn blik echter en keek pas weer op, toen
hij een heel eind verder was. Een politie-agent stond
plotseling naast haar. Hij was als het ware uit het niets
opgedoken. Hij moest haar al enige tijd in het oog heb
ben gehouden, zonder dat zij daar erg in had gehad.
Ik heb een klacht gekregen, juffrouw, van een
vrouw uit één der flats hier, dat u haar man van zijn
werk af heeft gevolgd en dat u hier nu al een half uur
naar hun ramen staat te kijken.
Ja, dat is zo.
U kunt beter doorlopen juffrouw.
Zoudt u mij soms bij de arm willen grijpen en met
mij naar de volgende hoek lopen, alsof u mij opbrengt?
Hij deed het, maar het ging niet van harte.
Ze bleven staan, toen ze uit het gezicht waren voor
degenen, die achter de donkere ramen stonden te loeren.
Hier wilt u dit even inkijken?
Ze haalde een stuk papier te voorschijn en gaf het de
agent. Hij bekeek het in het onzekere licht van een lan
taarn.
Wie is hij? vroeg hij.
Afdeling moordzaken. U kunt hem opbellen en na
vraag doen, als u wilt. Ik doe dit met zijn voorkennis en
toestemming.
Schaduwwerk?, vroeg hij en er klonk bewonde
ring in zijn stem.
Hecht u voortaan geen aandacht meer aan klach
ten van die mensen over mij. De eerstkomende dagen
en nachten zult u waarschijnlijk wel heel wat krijgen.
Toen de agent vertrokken was, liep ze een telefooncel
binnen en draaide een nummer. Hoe gaat het? vroeg
de stem aan de andere kant van de lijn. Hij begint
al tekenen van zenuwachtigheid te tonen. In de bar brak
hij een glas en op het station van de El heeft hij bijna
aan een impuls gevolg gegeven en mij van het perron
afgegooid.
(Wordt vervolgd)
De commissaris der Koningin in de pro
vincie Zuid-Holland mr. J. Klaasesz heeft
tijdens de opening van de eerste Zuidhol
landse verkeersdag gepleit voor het ge
bruik van de Nederlandse taal, wanneer
het er om gaat, de aandacht voor ver
keersproblemen te vragen. Hij noemde
het onjuist allerlei buitenlandse technische
verkeerstermen te introduceren omdat het
gevaar dan aanwezig is, dat de verkeers
problematiek niet de algemene belangstel
ling krijgt.
Men moet zich, aldus mr. Klaasesz, niet
schuldig maken aan dezelfde fout, die het
departement van maatschappelijk werk
maakt, dat tegenwoordig alleen maar kan
spreken van case-work en meer van der
gelijke Engelse kreten. Ook vroeg mr.
Klaasesz aandacht voor en snelle reacties
op verlangens, die door de burgerij ken
baar gemaakt worden en die met gerin
ge financiële middelen gerealiseerd kun
nen worden. In dit verband gaf hij de com
missaris van politie in Wassenaar in over
weging in de donkere lanen van deze plaats
de bomen in de bochten witte banden te
geven. Snelheid dient ook de justitie te be
trachten, aldus mr. Klaasesz, bij de be
rechting van verkeersovertreders.
Een riks is natuurlijk de in gemeen
zame taal gebezigde naam van het
muntstuk dat officieel rijksdaalder heet.
Het woord daalder is de verhollandsing
van het Duitse Thaler, dat weer is af
geleid van Joachimsthaler, een munt ge
slagen uit zilver van de mijn bij
Joachimsthal. Het woorddeel Rijks-
duidde vroeger op het Heilige Roomse
Duitse Rijk. In navolging van deze
Duitse Reichsthaler werden ook in an
dere landen, waaronder de Republiek
der Verenigde Nederlanden, munten ge
slagen van ongeveer dezelfde waarde
f50 stuivers) als de Reichsthaler. Het
Zweedse muntstelsel kent de riksdaler,
het Deense de rigsdaler. In het Engels
komt het woord rixdollar voor.
De verbastering van rijks tot riks
heeft een parallel in het woord rins:
enigszins zuur, dat van Rijns komt,
het bijvoeglijk naamwoord bij de ri
viernaam.