Fantoom in. de bar Horen en zien Olivetti H MURGUPA PANDA EN DE TROETELTROEP Naaimachine kopen NAAR SCHAAP LOPEN Waarom Bakker's Behang? BAKKERS BEHANG sckifimMwf Landelijk kinderfeest van jarig Scapino Oorlogsspeelgoed In diskrediet VRIJDAG 1 APRIL 1960 17 38. „Allereerst moeten we nu eens over leggen. hoe we voortaan moeilijkheden kunnen vermijden," sprak Joris, zodra zij in Huize Hobbeldonk bij elkaar zatèn. ..Voorwaar een groot probleem!" „Het is helemaal geen probleem!" riep Panda. ..De narigheid komt alleen, wanneer de troetels stelen. Als ze dat nu maar nalie ten, komen er ook geen moeilijkheden." ..Dat is eenvoudig gesteld," sprak Jo ris, „maar ligt de zaak inderdaad zo sim pel? Waarom steelt onze troetel-inbreker brandkasten en piano's? Met het oogmerk om zich deze voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen?" Huhzei de inbreker niet begrijpend. „Ik bedoel dit," vervolgde Joris. „Hebt ge de piano van buurman ge stolen, omdat ge graag dit instrument wildet bezitten?" „Nee, antwoordde de in breker, „alleen omdat hij zwaar was. /lis ik iets zwaars zie, wil ik proberen, of ik het kan optillen enne.dan neem ik het mee." „Dat is klare taal," zei Joris. „Hij steelt niet om te stelen, doch om zijn kun nen te tonen. En bij onze troetel-tweeling ligt de zaak precies zo, nietwaar?" „Ja, beaamden Ted en Ed, „als we een steile muur zien, willen we proberen, of we die kunnen beklimmen. En als we dan toeval lig iets achter een raam zien liggen, ne men we het mee als bewijs, dal we boven zijn geweest." „Welnu," vervolgde Joris, „hiermee is dan aangetoond, dat het ste len van u een onbewuste handeling is. Maar gelukkig weet ik een uitstekend mid del om u van deze manie te genezen: Ge MOET voortaan stelen. Steel waar ge kunt en zoveel ge kunt. tot ge er beu van zijt!" Het is te begrijpen, dat Panda van dit voorstel schrok! radio re lev is te AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWING EN Tekst en actie De donderdagavond begon ditmaal met een pleidooi voor en namens het comité Sportbelangen, dat een afgevaardigde de rubriek „Televizier" had ingejaagd, die op het groot wild de kijkersschare een hele serie pijlen afzond. Wij vonden dat praatje ronduit vervelend. Daarvoor moet een rubriek niet worden gebruikt om er de kijkers mee uit hun humeur te bren gen. Het onderwerp kan beter over de radio behandeld worden. Het was voor de luisteraar, niet voor de kijker. Een tweede rubriek, ditmaal onder een nieuwe naam, bracht Armand en Michaela Denis weer in de huiskamer. Zij hebben een reis naar Azië gemaakt en lieten ons vluchtig wat van Bangkok zien. Ze zijn populair ge worden. We mogen hun onopgesmukte ma nier van vertellen wel, al trekken we toch het liefst met hen het oerwoud in. Hoofd schotel vormde ook nu weer het tv.spel, een komedie, die furore heeft gemaakt „Arsenicum en oude kant". A.V.R.O.- regisseur Walter van der Kamp heeft het vijf jaar geleden ook al eens op het beeld scherm gebracht, maar het voor deze ge legenheid opnieuw bewerkt. Wij kennen het stuk nog van de opvoering door Cor Buys en herinneren ons hoe bijzonder in genomen we er mee waren, omdat het allemaal zo goed gek was. Die herinnering speelde ons, gelijk wij al eens meer heb ben ondervonden bij bewerkingen voor de t.v., ook gisteravond weer parten. Voor ons gevoel versnelden de drastische be perkingen, die regisseur Van der Kamp in de tekst had aangebracht, het tempo dusdanig, dat bij voorbeeld het begin uitermate verwarrend was en erg be grijpelijk zijn de situaties al niet. Het ge sol met het lijk bij de vensterbank kwam niet tot zijn recht, men wist niet of het er nu in of naast lag. In feite zit er niet veel handeling in het stuk. De meeste handeling wordt gesuggereerd, ze wordt ons aangepraat. De t.v.-realisering verloor aan charme, omdat ze de absurde sfeer niet bewaarde van het origineel. Die sfeer wordt door de tekst opgewekt. Vooral de tantetjes leden daaronder. Ze kwamen nu nauwelijks in het stuk voor: het accent viel veel sterker op de figuren, die Joop Doderer, Herbert Joeks en Ton Lensink voor hun rekening namen. Zo kreeg „Ar senicum en oude kant" een ander aan schijn. De „lieve" natuurlijkheid, de „be minnelijke" eenvoud der moorddadige tantetjes raakte verstopt achter de actie. Omdat de wendingen toch verrassend bleven, viel er nog wat aan te beleven. Er werd door vooral Carla de Raet en Mary Smitshuizen goed geacteerd, maar de bijrollen de agenten waren be droevend onecht. Onze voorkeur gaat verre uit naar het st.uk in zijn oorspron kelijke toneelkwaliteit. Beeldschermer T .V .-nieuws Naar aanleiding van het 25-jarig be staan van de MIVA zal de K.R.O.-televisie zaterdag een documentaire uitzenden over het werk van deze Missie Verkeersmidde len Actie. In ditzelfde zaterdagavondprogramma zal voorts een telerecording van de ko- mimische televisie-opera „Seraphine" of „Die stumme Apothekerin", tekst en mu ziek van Henrich Sutermeister, worden uitgezonden. Deze korte opera was de Zwitserse bij drage op het vorig jaar in Salzburg ge houden „Internationale Congres voor Ope ra en Ballet in Televisie en Film". Op dit congres was Nederland vertegenwoordigd met „Salto Mortale" van Henk Badings en „Kalchas" van Jurriaan Andriessen. Simenon verfilmd BBC-TV Productions heeft een contract met Winwell Productions Limited gete kend om een serie televisie-programma's van een uur voor de B.B.C. en de wereld markt te maken, die zijn gebaseerd op de detectiveverhalen van de Franse auteur Georges Simenon waarvan inspecteur Maigret de hoofdpersoon is. Ondanks de vele aanbiedingen uit andere landen heeft Simenon er de voorkeur aan gegeven de BEVERWIJK - HAARLEM - ZAANDAM Kruisstraat 25 - Haarlem - Tel. 12921 rechten aan Bill Luckwell van Winwell Productions toe te vertrouwen. Dientenge volge zullen de films in Groot-Brittannië worden vervaardigd. In Londen is vorige week verklaard, dat het vrijwel vaststaat dat de serie tegelijkertijd in andere En gels-sprekende landen zal worden ver toond, met inbegrip van de Verenigde Sta ten, Canada en Australië. Dit is mogelijk geworden door recente vooruitgang op het gebied van het maken van televisie-band opnamen. Het nieuwe systeem, dat door de B.B.C. is ontwikkeld, neemt zowel het geluid als het beeld op een band op. Het produceert een beter beeld dan de film. De werkzaamheden aan de films zullen in juni beginnen en het ligt in de bedoeling om per veertien dagen een film af te le veren. De stukken in deze serie zullen met ingang van het komende najaar wekelijks in Groot-Brittannië worden uitgezonden. TV in Suriname De Surinaamse regering heeft besloten de stichting experimenteel televisie-onder zoek vergunning te verlenen om experi mentele televisie-uitzendingen te verzor gen. Deze toestemming houdt niet in, dat aan deze stichting ook vergunning zal wor den verleend commerciële uitzendingen te verzorgen. Als voorwaai-de voor deze experimentele uitzendingen is gesteld, dat men zich „niet zal bezighouden met poli tiek of met onderwerpen die in strijd zijn met de openbare zeden." De stichting hoopt reeds dit jaar met de uitzendingen te kunnen beginnen. De nodi ge apparaten zullen vermoedelijk bij Phi lips worden aangekocht. De Oostduitse televisie zal spoedig re clamefilmpjes gaan vertonen, aldus be richt het in Oost-Berlijn verschijnende blad „Berliner Zeitung". Men wil beginnen met één advertentie programma van 15 minuten per week, en dit tegen einde oktober uitbreiden tot drie maal 15 minuten per week. De reclamefilmpjes zullen belangrijk af- Advertentie Omdat Bakker's Behang een ongekende hoeveelheid des sins (maar liefst 600) direct uit voorraad kan leveren. Daarbij zijn 337 soorten be. neden f2.— per rol. Toonaan gevend in schoorsteenpapier. Een Behangbar met 100 op geplakte dessins. Een plak- tafel- en afrandservice voor zelfplakkers die ideaal is. Gratis adviezen en een vlotte bediening. Ralston en Jelly Color Dealer. DAAROM Gen. Cronjéstr. 135 - Haarlem j Telefoon 55432 wijken van die welke in westelijke lan den worden vertoond, „omdat er in Oost- Duitsland geen maatschappijen zijn die ter wille van de winsten der aandeelhou ders de mensen krankzinnig maken met stompzinnige advertenties," aldus de „Berliner Zeitung". In de plaats daarvan geven zij tips wat men wel en niet moet kopen en „demonstreren zij het succes van de arbeiders bij het oplossen van econo mische moeilijkheden, laten zien welke produkten goed, nuttig en mooi zijn en hoe zij van dag tot dag toenemen." De reclame slaat dus blijkbaar op de kwali teit. van het regiem en moet de concurren tie bevorderen tegen andere soorten ideo logieën. Advertentie kantoormachines De radio geeft zaterdag HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Bariton en piano. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Metro- pole-orkest en zang. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden praatje. 13.20 Platennieuws. 13.25 Dansork. en zang. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Amateursprogr. 14.20 Kunstkron. 14.50 Lichte muz. 15.15 Franse les. 15.30 Voor de jeugd. 16.00 Grego riaanse zang. 16.30 Instr. octet. 16.50 Sportperi- sooop. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Lchte muz. 18.15 Journalistiek weekoverzicht. 18.25 Amateursprogr. 18.45 Vragenbeantw. 18.55 De zwijgende Kerk, le zing. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Popul klass. muz. 20.20 Lichtbaken, lezing. 20.30 God aan de grens, hoorsp. (dl. 5). 21.10 Pol. praatje. 21.20 Lichte muz. 21.40 Boeken als baro meters, lezing. 22.15 Het loonbeleid, praatje. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Jong - oud - eeuwig. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.00 Gym. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Samen thuis. 10.05 Mor genwijding. VARA: 10.20 Hoe worden we gere geerd?, lezing. 10.30 Herhaling van programma's van de afgelopen week. 11.35 Kamermuziek. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Jazzmuz. 13.40 Sport- act. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Mannenkoor. 15.00 Streekuitz. 15.25 Gram. 15.30 Overbevolking en bevolkingsspreiding, lezing. 15.45 Omr.ork. en so list. 16.40 Boekbespr. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Journ. 18.00 Nieuws. 18.20 Fragm. uit Ernani, opera. 19.00 Kunstact. VPRO: 19.30 Binnen en buiten de gren zen: Dokter en dominee, lezing. 19.40 Christus, zijn leerlingen en de mensen, lezing. 19.55 Deze week. praatje. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Twintig vragen. 21.40 Gevar. muziek. 22.10 Oude gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Soc. comm. 22.55 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Lichte muz. 12.30 Weerber. 12.35 Gespro ken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws en weer bericht. 13.15 Aadio-almanak. 14.30 Journaal. 15.00 Kinderoperette. 15.50 Gram. 16.00 Gram. 16.30 ld. 17.00 Nieuws en weerber. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Gram. 17.45 Engelse les. 18.00 Orgelrecital. 18.30 Voor de sol daten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Cabaret. 21.00 Gram. 21.15 Amus.muz. 23.00 Nieuws. 23.05 2400 Gevarieerde muziek. T elevisieprogramma VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journ. 20.30 Act. 21.10 VooTdr. 21.25 Film. 22.10 Wat ben ik? VOOR ZATERDAG VARA: 17,00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.20 Quiz. 21.30. Gevarieerd programma. Blaasmuziek. In het kader van de manifestaties van het Holland-Festival zal een concert voor blaasmuziek worden ge organiseerd op woensdag 22 juni in de Kurzaal te Scheveningen. Aan dit concert zullen medewerking verlenen het fanfare orkest „St. Cecilia" uit Bocholtz, een fan fareorkest uit Hattem en twee harmonie orkesten uit Glanerbrug en uit Zaandijk. Balletgroep viert vijftiende verjaardag Het Scapino Ballet, dat als groep van beroepsdansers en -danseressen voor de jeugd een unieke plaats inneemt, gaat zijn vijftiende verjaardag vieren met een reeks kindervoorstellingen in het Amster damse theater Carré. Hiervoor worden die jongens en meisjes uitgenodigd, die in hun woonplaats nimmer een Scapino-voor- stelling kunnen bijwonen, omdat de groep daar niet kan optreden. Ruim achtduizend hoofden van scholen in het gehele land zijn aangeschreven. De belangstelling bleek voor één der opvoe ringen, tussen 16 mei en 3 juni van het ballet „Jantjes eerste schooldag" (ge schreven naar een idee van de leerlingen der Jan Ligthartschool te Haarlem), zo groot dat de top spoedig bereikt was. Niet minder dan 27.000 jongens en meis jes komen in genoemde periode naar de hoofdstad voor het maken van een rond vaart, het bezoeken van Ai-tis of Schiphol en het bijwonen van de middag- of avond voorstelling in Carré, dat aan 1200 kinde ren een plaatsje kan bieden. De Neder landse Spoorwegen verlenen aan deze rei zen medewerking. De Amsterdamse schoolkinderen zijn bij dit feest niet vergeten. Scapino heeft en kele voorstellingen voor deze kinderen ge reserveerd. Ere-gast van dit grote kinder feest is de burgemeester, mr. G. van Hall. De reeks uitvoeringen wordt geopend met een officiële première op maandag 16 mei. Het ballet „Jantjes eerste school dag" is voor kinderen van acht jaar en ouder. Jan Rebel verzorgde de choreogra fie, Jan Mul schreef de muziek, Mies Bou- huys de tekst en Hans van Norden ont wierp de decors en costuums. Te Neurenberg eindigde dezer dagen de speelgoedjaarbeurs 1960, waarbij een ding boven alles opviel: van alle tentoongestel de goederen was slechts een percent oor logsspeelgoed! Er was een uitgesproken voorkeur voor eenvoudig speelgoed en voor houten dingen. Tanks, raketten en der gelijke zaken werden noch gevraagd, noch aangeboden. Aan de top van alle kinder wensen staan blijkbaar voor de jongens (en hun vaders!) de speélgoedtrein met al lerlei technische snufjes, en voor de meis jes de pop. De hoela-hoep-hoepel is uitge storven. Het autootje deed het te Neuren berg overigens weer best: in alle grootten en vol- en half- geautomatiseerd. Het mot to van vele exposanten was, dat wat niet een getrouwe afbeelding is van wat de vol wassenen hebben, niet verkocht kan wor den. Dat geldt zelfs voor het poppenleven, waarin blijkbaar volautomatische poppen keukens behoren.maar de Kathe Krüse- poppen konden te Neurenberg nog niet gemist worden. 3435. Meneer Kokel zette 'n krukje voor de deuren van de oven. Ziezo, jongeman, zei hij. Ga daar nou maar netjes zitten in de warmte, dan zul je zien, dat je in 'n wip weer kurkdroog bent! Rom knikte dankbaar en nam plaats op het krukje. Hoe kwam je zo dom, in 't water te vallen? plaagde de stoker. Wou je visjes gaan pakken? Nee, meneerik vloog door de lucht, en toe kwam ik midden in de sloot terecht! zei Rom. Meneer Kokel keek verbaasd. Maar toen legde Mioe hem uit, hoe alles gebeurd was DOOR WILLIAM IRISH Hier en daar begon men te grinniken. Het grinniken werd grijnslachen. Het grijnslachen veranderde in bul derend lachen. Het bulderend lachen in honend lachen. Het volgende moment lachte de hele menigte om hem, zonder een spoortje medelijden te tonen. Luid en ha telijk. Eén gezicht bleef echter onbewogen, neutraal, vol komen in de plooi. Het hare. Hij had de situatie er echter slechter op gemaakt in plaats van beter. Hij had nu dertig beulen in plaats van één. Ik kan het niet langer verdragen. Horen jullie! Ik kan het niet. Ik doe haar nog iets. Plotseling deed hij een stap in haar richting. Hij wil de haar kennelijk slaan. Ogenblikkelijk sprongen enkele mannen naar voren, grepen hem bij de armen en schudden hem nijdig grom mend heen en weer. Even was er een verward geworstel van verschillen de lichamen rondom haar. Plotseling verscheen zijn hoofd ergens, lager dan noi'maal. Hij deed alle moge lijke moeite om haar te bereiken. Het had er alle schijn van, dat het zich tot een mas sale aanval op hem zou ontwikkelen. Ze deed een beroep op de omstanders. Zelfverzekerd en vrij luid, zodat iedereen haar kon horen. De kalm te, die van haar uitging, deed iedereen even terugdein zen. Doe dat niet. Laat hem alleen. Laat hem zijn gang gaan. Er lag echter geen warmte in haar stem, geen me delijden. wel een staalharde klank. „Laat hem aan mij over. Hij is van mij." Dat klonk in haar woorden door. Armen, die hem vasthielden werden teruggetrokken, opgeheven vuisten zakten, colbertjasjes werden recht getrokken en de binnenste cirkel van de menigte tracht te zich te verspeiden. Even later was hij weer alleen. Alleen met haar binnen een iets bredere kring. Hij deed enkele stappen, op zoek naar een uitweg. Ten slotte slaagde hij erin te ontsnappen en di-ong zich tussen de mensen door, weg van haar. Hij verdween hollend, rennend, weg van het slanke meisje, dat hem nakeek. Ze aarzelde niet lang. Ze had geen interesse voor het geklets van de mensen om haar heen. Met driftige armbewegingen duwde ze de mensen, die haar in de weg stonden, opzij, en liep achter de zwalkende man aan. Het was een vreemde achtervolging, een voor de om standers onbegrijpelijke achtervolging. Een slank, jong meisje liep achter een fors gebouwde man aan door de in een warme zon badende New Yorkse straten. Al heel spoedig werd hij zich ervan bewust, dat zij de achtervolging weer had ingezet. Hij keek om. De eerste keer angstig. Zè wachtte, totdat hij voor een tweede keer zou omkijken. Toen hij dat deed, begon ze met haar arm te zwaaien. Het was een gebiedend gebaar om te blijven staan. Nu was het de tijd ervoor, nu was het goede moment aangebroken. Ze voelde, dat Burgess er ook zo over gedacht zou hebben. Hij was nu gelijk was, volkomen kneedbaar. De menigte, die zich zo juist om hem had verzameld, had het laatste restantje van zijn weer standsvermogen doen verdwijnen. Hij had om hulp ge smeekt, maar geen bescherming gekregen, zodat hij zich ondanks de drukte op straat en de felle zonneschijn niet meer veilig kon voelen. De curve van zijn wil tot verzet zou echter ongetwij feld weer stijgen, als zij nu niet handelde, op het mo ment, dat zij de kans ervoor had. Ja, nu was het goede moment aangebroken. Het ging er nog maar slechts om hem ergens klem te zetten en Burgess op te bellen. Deze zou hem dan onder zijn hoede nemen en vragen: Bent u nu bereid om te bekennen, dat u een vrouw die nacht in gezelschap van Henderson in de bar hebt gezien? Waarom heeft u ontkend, dat ze er is geweest? Wie heeft u ervoor betaald of heeft u gedwongen dat te ontkennen? Hij was even stil blijven staan, iets verderop bij een hoek. Hij keek alle kanten om zich heen gelijk een ge vangen dier, dat een uitweg zoekt. Hij verkeerde in een panische angst. Dat bleek uit zijn doelloze bewegingen, uit zijn rondkijken. Voor hem was zij niet langer een meisje, dat hij met een eenvoudige armbeweging te gen de grond kon slaan. Voor hem was zij de Godin van de Wraak. Ze zwaaide nogmaals met haar arm, toen ze vlak bij hem was. Een zweepslag zou dezelfde uitwerking ge had hebben. Zijn angst verdubbelde. Hij stond daar op die hoek opgesloten door een rij mensen, die wachtte totdat zij kon oversteken. Het verkeerslicht was rood. Ze kwam steeds dichterbij. Hij wierp nog éénmaal een blik op haar en doorbrak toen de rij wachtenden. Hij leek op een circus-acrobaat, die door een met pa pier dichtgeplakte hoepel sprong. Stokstijf bleef zij staan. Gepiep en gesnerp van krach tig remmen weer klonk. Ze bedekte haar ogen met de handen, doch kon nog juist zien, dat zijn hoed de lucht in geworpen werd. Een vrouw gilde als in een prelude op het gehuiver, dat door de menigte ging. HOOFDSTUK XIII De elfde dag voor de executie Lombard Lombard had hem de laatste vier en een half uur gevolgd en er bestaat niets langzamers ter aarde om te volgen, dan een blinde bedelaar. Hij bewoog zich gelijk een schildpad, die zijn leven in eeuwen telt, in plaats van in jaren, zoals een mens doet. Hij had ongeveer veertig minuten nodig om langs één blok te lopen, van de ene hoek naar de andere. Lombard controleerde dit enkele keren met zijn hor loge. Hij had geen hond bij zich. Hij moest bij het over steken op andere voetgangers vertrouwen. Ze lieten hem nooit in de steek. Agenten lieten zelfs het rode licht nog even branden, als hij nog niet veilig en wel op de stoep stond. Nagenoeg iedereen, die hem pas seerde, liet niet na iets in het koperen bakje te laten vallen. Het betaalde dus goed om langzaam te lopen. Voor Lombard was het een kwelling. Hij was actief, niet gehandicapt en de uren telden zwaar bij hem, vooral deze dagen. Verschillende keren kon hij niets anders doen dan tegen een muur leunen of eindeloos lang een etalage bekijken. Het was een nieuwe vorm van de Chinese marteling met de waterdruppel. Maar hij bedwong zich zelf, hield de bedelaar gedurig in de gaten en trok ongeduldig aan zijn sigaret als was het een soort veiligheidsklep. Vaak stond hij lange tijd stil in een portiek en gaf de bedelaar een voorsprong. Met een paar fikse stappen had hij hem echter steeds weer snel ingehaald om daarna wederom ergens lange tijd stil te gaan staan. De blinde man kon dan weer ge ruime tijd microscopisch voortschuifelen. Door de ach tervolging zo te verdelen in enkele snelle passen en lan ge pauzes van niets doen, werd het geen èl te grote kwelling. Het kon niet eeuwig zo doorgaan! Het kon niet de hele avond zo voortduren. De figuur vóór hem was een mens met een lichaam. Hij moest eindelijk toch eens gaan sla pen. Hij moest eindelijk toch eens de straat verlaten en zich tussen vier muren terugtrekken om te gaan rusten. Hij behoorde niet tot het type, dat de hele nacht door bleef slenteren, tot het aanbreken van de dag toe. De wet van de steeds minder wordende ontvangsten moest voor hem al voldoende zijn om hem op een gegeven moment te ontmoedigen. Ten slotte was het zover. Lombard had zich al bij de gedachte neergelegd, dat het moment nooit meer zou komen, maar eindelijk kwam het er toch van. Hij ging een huis binnen. Het was in een buurt, die, zonder dat hij het gemerkt had, steeds bouwvalliger was geworden. Hier vielen geen aalmoezen meer te verwachten. Inte gendeel: hier waren aalmoezen nodig. De straat werd afgesloten door een spoorlijn, die over een hoog viaduct van blokken graniet liep. De blinde man bleek te wonen in een schamel huis, vlak bij de spoorbaan. Lombard moest zich voorzichtig bewegen. Hij had zich eigenlijk nog niet eens goed ge- raliseerd, dat het einde van de achtervolging al zó dicht bij was. Hij moest op een flinke afstand blijven, want de straten waren verlaten en er waren maar weinig andere voetstappen om die van hem te dempen. Hij wist maar al te goed, dat blinden in de regel een bijzonder goed ont wikkeld gehoor hebben. (Wordt vervolgd) Hans Kievid: ,,'n Vaatje Buskruit". Een Zuidamerikaans ABC met 20 foto's van de auteur en 23 tekeningen van Georges Ma- zure. (Uitgeverij C. de Boer Jr., Hilversum.) Hans Kievid is een journalist met een grondige kennis van het Zuidamerikaanse continent, waar hij niet alleen jaren heeft gewoond maar dat hij ook in alle richtingen heeft doorkruist. Bovendien is Kievid een goed waarnemer en een vlot schrijver, zo dat hij zeker de juiste man was om in de reeks „Internationale Abecedaria" het deeltje over Zuid-Amerika voor zijn reke ning te nemen. Het is dan ook een gezel lig, prettig leesbaar boek geworden, waar uit men inlichtingen kan putten omtrent dingen van zo uiteenlopende aard als straatnamen in Buenos Aires, muskieten vlees in het stroomgebied van de Amazone, muzikale dronkenschap in Rio de Janeiro, Inca-badkuipen in Macchu Picchu, zilver mijnen in Bolivia, Kerstmis in Colombia, termieten in Paraguay, loterij-winsten in Chili, vogelmest in Peru en volksfeesten bij de Zuidamerikaanse Indianen Dit alles en nog veel meer vindt men in Kievid's boek beschreven op een zeer onderhoudende wijze, die toont dat de auteur niet alleen een goed oog heeft voor amusante details maar ook voor de ernstige ondergrond van hetgeen hij vertelt. Met zijn welgekozen illustraties is het dus een aantrekkelijk werkje, zowel voor hen die een reis naar Zuid-Amerika willen maken als voor de vele anderen, de vele anderen die daar alleen maar van willen dromen. Advertentie Pleisterwerk repareren? van Ceta-Bever Kerkelijk Nieuws Beroepen te Bennekom (vac. H. v. d. Elskamp) C. H. Appelo te 's-Gravenhage- Loosduinen. Beroepbaar kand. W. de Vries, tot eind juni a.s. werkzaam als hulppred. te Apeldoorn zal gaarne met ingang van 20 april a.s. een eventueel beroep in over weging nemen. Zijn adres is Mozartlaan te Apeldoorn, telefoon K 676016764.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 17