Fantoom in de bar
Horen en zien
panda en de troeteltroep
FIETSEI HQS5BT U FIT!
V1ETS Oo.
laaC-Cwiia
avonture:
ee
hg:
ZWELLINGEN
GROTE TEEN
om en mtoe
J
ZATERDAG 2 APRIL 1960
11
39. Panda was erg boos op Joris. „Waar
om zei je legen de troetels, dat ze moesten
stelen?!" riep hij, „ze moeten het stelen
juist afleren!" „Komaan, ge hebt niet op
gelet," zei Joris verwijtend, „ik heb zo
juist aangetoond, dat het stelen bij hen een
onbewuste manie was, die men met psy
chologische middelen moet bestrijden. En
een probaat middel om iemand van een
verkeerde gewoonte te genezen is, hem
net zo lang te dwingen het te doen, tot hij
er zelf een hekel aan krijgt. Volgens de
psycho-therapie van Freud.„Hou op
met je moeilijke woorden!" riep Panda,
„ik heb je door! Als ze stelen, moeten ze
zeker de buit aan jou afdragen, hè?"
hè?" JJm," zei Joris, „het zal inderdaad
nodig zijn, dat iemand de gestolen voor
werpen zolang in bewaring neemt. Voor
een vlotte geneeswijze.Opeens brak
Joris zijn zin af en begon klagelijk te hui
len. „Waarom doe je zo naar tegen me?"
snikte hij, „ik doe toch mijn best?! Je mag
niet zo hard zijn tegen je beschermelinge-
tjes. Ach, ach, ik ben zo'n ongelukkige
troetel!" Panda begreep niets van deze
plotselinge huilbui. Hij was zo verbaasd,
dat hij de notaris niet opmerkte, die weer
eens kwam kijken, of Panda wel goed voor
de troetels was.
Onbekende passiemuziek
van Handel
Op woensdag 6 april om 20.45 uur en om
23.00 uur en op vrijdag 8 april om 22.40
uur zendt de N.C.R.V. een onbekend werk
van Georg Friedrich Handel uit: de
„Brockesche Passion". In 1716 kwam deze
compositie tot stand tijdens het verblijf
van Handel in Hamburg. Vijf jaar latei-
kwam de eerste uitvoering tot stand en
voorzover bekend werd deze passiemuziek
daarna nimmer meer ten gehore gebracht.
Handel's tijdgenoot J. S. Bach had echter
een grote bewondering voor dit werk, het
geen blijkt uit het feit, dat hij met zijn
vrouw Anna Magdalena Bach een kopie
vervaardigde van deze muziek. Het wordt,
onder leiding van Marinus Voorberg uit
gevoerd door het N.C.R.V. Vocaal Ensem
ble, het Gereformeerd Kerkkoor in Bus-
sum, het Radio Bach-Orkest en de organist
Piet van Egmond. De uitzending duurt tot
vijf minuten voor middernacht.
De radio geeft zondag
HII-VERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 0.30 NCRV.
10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO.
17.00 Convent v. Kerken. 18.30 NCRV.
0.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Inleiding
Hoogmis. 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en
waters!9.45 Passieliederen. IKOR: 10.00 Praatje.
10.15 Inl. op de kerkdienst. 10.30 Kerkdienst. 11.30
Vragenbeantw. NCRV: 12.00 Gram. KRO: 12.15
Actuele geloofsproblemen. 12.30 Lichte muz. 12.55
De kerk zijt gij. praatje. 13.00 Nieuws. 13.05 Kunt
u hen troosten?, lezing. 13.20 De Wadders. hoorsp.
13.40 Lichte muz 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Strijk-
kwart. 15.05 Letterkundige persoonlijkheden die
ik gekend heb. lezing. 15.15 Concertgebouworkest.
15.50 Gram. 16.15 Gedenk, broeders, mijn nood.
vluchtclingenprogr. 16.30 Vespers. Convent van
Kerken: 17.00 Kerkd. NCRV: 18.30 Koor, sol. en
instrumentalisten. 19.00 Nieuws uit de kerken.
19.05 Samenzang. 19.30 De gelijkenissen van Jezus,
lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Toespraak betr.
viering bevrijdingsdag. 20.05 Gram. 20.15 Cabaret.
20.45 U bent toch ook van de partij?, praatje. 20.55
Promenade-ork. en sol. 21.30 Frederik van Eden,
klankb. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondgebed. 22.55 Meesterwerken van de reli
gieuze muziek. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM 11. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 xKOR.
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland.
8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, loespr.
10.00 Gram. 10.30 Gevarieerd progr. AVRO: 12.00
Muziekrevue. 12.55 Sportspiegel. 13.00 Nieuws en
S.O.S.ber. 13.07 De toestand in de wereld, lezing.
13.17 Meded. of gram. 13.20 Kamerkoor en orgel
met comment. 14.00 Boekbespr. 14.15 Gram. 14.25
Rep. voetbalwedstrijd Nederland Bulgarije. 16.15
Lichte muz. 16.45 Sportrevue. VARA: 17.00 Gevar.
pi-ogr. 17.30 Soebkad uit. de pot. hoorsp. voor de
ieugd. 17.50 Nieuws, sportuitsi. en sportjournaal.
VPRO: Korte Herv. kerkd. IKOR: 19.00 Voor de
Lichte muziek. 22.00 Journ. 22.15 Pianospel. 22.30
Nieuws. 22.40 Gram. 23.10 Sportuitsi. 23,15 New-
York calling. 23.20 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
Bl.OEMENI)AAL. 245 m.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet (uitz. van de dienst voor be
langstellender. op 27 maart om 7.30 uur). 2.45
Kinderdienst. 3.30 ds. G. Rang van Haarlem-Zuid.
BRUSSEL. 324 m.
12.15 Annus.muz. .'Om 12.30 Weerbericht). 13.00
Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en
belcantoconc. 15.30 Pianospel. 15.45 Rep. voetbal-
wedstr. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Gram. 17.30
Gram. 17.45 Sportuitslagen. 17.50 Koorzang. 18.00
Pianorecital. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws.
1930 Amus.muz. 20.00 Gevar. progr. 21.30 Klass.
muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws.
23.0524.00 Gevarieerde muziek.
TELEVISIEPROGRAMMA
De radio geeft maandag
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.ber. 7.13 Gram. en
sportuitslagen. 7.30 Een woord voor de dag. 7.10
Gi-am. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 3.35 Gram.
9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40
Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang.
I.1.00 Gram. 11.30 Gevar. progr. 11.50 Gram. 12.00
Pianorecital. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Kinderkoor. 12.53
7.o leeft en werkt Suriname, praatje. 13.00 Nieuws.
13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Gevar.
muz. 13.45 Gram. 13.50 Gram. 14.05 Schoolradio.
14.30 Gevar. progr. 15.45 Gram. 16.00 Bijbelover
denking. 16.30 Clavecimbelrecital. 16.50 Gram.
17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30
Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitzonding:
Seroei, opleidingscentrum voor Nederl. Nieuw-
Guinea (II). door J. F. van Bruggen. 18.00 Orgel
spel. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerpraatje.
19.15 In 't harnas, lezing. 19.30 Radiokrant. 19 50
Meisjeskoor. 20.10 Het bittere hart, hoorsp. 21.45
Gram. 22.00 Pari. comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws.
2.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Muz.
lezing. 23.40 Evangelie in Esperanto. 23.55—24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA 10.00 VPRO.
10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws en hammondorgelspel. 8.35 Gram. 9.00
Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 10.00 VPRO:
Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.00 Voordr.
II.30 Pianospel. 12.00 Orgelspel. 12.15 Lichte muz.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het plat
teland. 12.38 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor
de middenstand. 13.20 Lichte muz. 13.45 Wikken
en wegen, lezing. 14.00 Kamermuz. 14.35 Voordr.
15.20 Kurt Weill-herdenking. 15.45 Zestig minuten
voor boven de zestig. 16.45 Oude liedjes. 17.00
Piano-duo. 17.20 Jazzmuz.. 17.50 Milit. comm. 18.00
Nieuws en comm. 18.20 Jazzmuz. 18.50 Openbaar
kunstbezit. 19.00 Pari. overz. 19.15 Regeringsuitz.
Serie: Studeren en student zijn. De universiteit
alleen wetenschap of nog iets meer?, door H. J.
Muller president van de Nederl. Studentenraad.
19.30 Cabaret. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr.
21.25 Cabaret. 21.55 Marimba. 22.30 Nieuws. 22.40
Filharm.ork. 23.40 Jazzmuz. 23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb.
12.42 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15
Weense volksmuz. 14.00 L'amour aux trois oran
ges. opera. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken.
'7.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Franse les. 18.00
Protest, uitz. 18.15 Pianospel. 18.20 Voor de sold.
18 50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Negro-spiri
tuals. 20.00 Kamerork. 20.45 Kunstkaleidoscoop.
21.00 Philharm.ork., koor en sol. 21.30 Amus.-muz.
22.00 Nieuws. 22.15 Cello en piano. 22.45 Strijkork.
22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden.
T elevisieprogramma
VOOR ZATERDAG
VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ.
en weeroverz. VARA: 20.20 Quiz. 21.30 Gevarieerd
programma.
NTS: 17.30 Persconferentie van Kroesjtjev.
VOOR ZONDAG
EUROVISIE: AVRO. KRO. VARA en VPRO:
15.5516.45 Rep. Brussel interland hockeywedstr.
België—Nederland. KRO: Kardinaal Alfrink in
Rome. filmverslag. 20.40 Documentaire film. 21.10
Amsterdams Kunstmaandorkest. 21.45 Epiloog.
AVRO. KRO. VARA en VPRO: 22.00 Sport in
beeld.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 The Nat King Cole-show. 20.25 Film.
21.00—22.15 Het vonnis, TV-spel.
NABESCHÓLIVVINCEN
Zeer attent
Ook nu weer bleek de rubriek „Attentie"
van Peter van Kampen in het N.C.R.V.
programma van vrijdagavond actueel en
bijzonder. Zo was de Van Eeden-herden-
king opgeluisterd met filmpjes van Her
man van den Eerenbeemdt, waarin men
de litteraire coryfeeën van vroeger zag
opdraven en zeer tot ons genoegen.
Belangrijker gezien de ernst van de
situatie was het gesprek tussen prof.
Bavinck, de Amerikaanse journalist van
het blad „Delta", James Homes, de Belg
Jan de Laet en de Zwitserse correspon
dent Bleich met de Zuid-Afrikaanse pro
fessor Du Toit en zijn landgenoot, de stu
dent Kraanwinkel, over de huidige situatie
in Zuid-Afrika. Vooral de student bleek
een meester in het overslaan van wat er
thans in zijn land gebeurt. Hij bleef maar
hameren op het beeld van de toekomst,
dat zijn regering voor ogen staat, en waar
in de kleurlingen in zes aparte staten met
zelfbestuur zijn ondergebracht. Ook de
professor vond dat afdoende, al probeerde
hij de uitsluiting van de kleurlingen van
alle rechten dan toch nog te vergoeilijken
met te wijzen op het feit, dat de blanken
vechten met de rug tegen ^e muur. „Laat
ons toch onze gang gaan", zo betoogde
hij." Wij willen heus het beste voor de
Bantoes." De Zwitser viel hem fel aan,
maar het feitelijke probleem „de rechten
van de kleurlingen thans" werd steeds
ontweken. Wij hadden weinig bewondering
alle rechten dan toch nog te vergoelijken
beerde de Belg De Laet terecht begrip op
te brengen voor de problemen van de
Zuid-Afrikaanse blanken. De Amerikaan
James Homes sprak bijzonder weloverwo
gen, zeer sympathiek, rekening houdend
met de rassenkwesties in eigen land, die
hij allesbehalve toejuichte. Prof. Bavinck
bleek een vriendelijk gespreksleider, die
er voor zorgde dat de verwijten in hoffe
lijke termen werden geformuleerd, al
stond hij kennelijk aan de kant, waar wij
ook staan.
Een voordracht van Aline Markus
vormde het volgende programma onder
deel. Wij vonden de zegging beter dan de
plastische vormgeving. Die was nogal on
natuurlijk. Het filmpje van Disney over
Tsjaikovski bleef heel boeiend tot het mo
ment, waarop Disney zijn bewerking van
„Doornroosje" introduceerde. Wij hadden
veel liever Tsjaikovsky's leven tot een
einde zien gebracht. Wat Disney met
Doornroosje uitspookte deed ons sterk aan
Sneeuwwitje denken. Overschat hij zich
zelf niet wat?
Beeldschermcr
De beste merken in alle modellen.
Persconferentie van
Kroesjtsjev
De NTS zal vanmiddag de reportage
overnemen, die de Franse televisie zal
wijden aan de persconferentie van Kroesj
tsjev bij het einde van diens bezoek aan
Frankrijk. Deze extra televisie-uitzending
begint om 17.30 uur.
jj|||| lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Ja
DRIEDUBBELDIK
1 Over driedubbel-openslaande porte
briséedeuren gesproken: Het V a -
derland had het over
„degene die zelf onherroepelijk en
voor altijd zijn leven beëindigt".
HAARZIEKTE
s Het Vaderland constateert
„dat het Nederlandse volk per jaar
ettelijke mïllioenen inkomsten laat
lopen, omdat zij verzuimt haar
propaganda krachtig te voeren".
De hoofdredacteur moet haar haar
eens wat opkammen.
WAKEN
De Telegraaf meldt dat Anton
van Duinkerken in een tweede-hands
boekhandel Ter Braak naast Van
Ammers-Küller, Franciscus naast
Luther vond
„iets waarvoor de kieskeurige
boekhandel ten strengste zal wa
ken".
Ook de kieskeurige boekhandel heeft
dus Ter Braak naast Van Ammers-
j Küller, Franciscus naast Luther
I staan; iets waartegen ik persoon-
j lijk altijd zorgvuldig waak in mijn
j boekenkast.
j LUX
De makelaars Hopman en Van 't Hof
adverteren in Het Vaderland
hun
l „gezellige en zeer luxe heren-
l huizen".
i Ik ben gaan kijken; het zijn de
luxste herenhuizen die ik ooit zag;
er is geen lux aan gespaard.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiti
NIEUWTJE
Volgens de Avro-bode zou H. J.
Jordan in het programma voor de E
vrouw een voordracht houden ge- E
titeld:
„Help mij het zelf te doen (over |j
het zelfstandig maken van kinde- E
ren)". E
Ik zal mij van commentaar ont- j|
houden. e
DUIVEL
De Cineac aan het Damrak te Am-
sterdam kondigde aan: e
„De Witte Duivel; in kleuren". E
Uit Reis Journaal (uitgave:
Federatie Internationaal Tourisme, i
Hertogstraat 5, Eindhoven) citeer ik
uit een aanbeveling voor Zwitser-
land:
„Zwitserland is onmenselijk mooi.
De natuur is er zo, dat een men-
senoog het niet omvatten kan. De f
bergen té abrupt hoog, de dalen
té angstwekkend diep, de hellingen
té steil".
Dan maar niet naar Zwitserland.
COIFFEUR
Jaar in jaar uit adverteert „Votre
coiffeur" J. Heidstra in Propria
Cures dat hij „dépositaire officiel-
le" is en dat hij rekening houdt met
„tous le désirs" van de studenten. i
Als ik kapper Heidstra was deed ik
't maar liever in mijn moerstaal;
misschien gaat dat beter.
Talarius
^Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinu
Vrijdagmorgen om zeven uur werd
de aandacht van een surveillerend agent
in Haarlem getrokken door een man,
die achter het hek in een bioscoophal
stond en die de hulp van de politie
agent inriep. Even later vertelde de
man, een 23-jarige Haarlemse lood
gieter, het volgende verhaal: hij was
tijdens de tweede avondvoorstelling in
zijn stoel in slaap gevallen en terwijl
het publiek na afloop van de voorstel
ling de zaal had verlaten was hij rustig
blijven doorsnurken. Het personeel ging
iveg en sloot de bioscoop aan alle kan
ten goed af en het gevolg was dan ook,
dat de man toen hij midden in de nacht
wakker werd geen enkele mogelijkheid
zag om het gebouw te verlaten. Hij zette
daarom zijn tukje maar voort en pas
om zeven uur slaagde hij erin een voor-
bijwandelende agent te roepen.
De politieman probeerde de beheer
der te waarschuwen, maar die was niet
te bereiken en tenslotte slaagde men
erin de loodgieter via een zijdeur naar
buiten te loodsen.
„De loodgieter kwam niet in de lijst
van gezochte personen voor", vertelde
de politie nog, die het zekere voor het
onzekere had genomen.
Kerkelijk Nieuws
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Deurne (toez.) J. J. Duvekot,
vicaris te 's-Gravenhage; te Drachten (4de
pred.pl.) S. de Roest te IJmuiden-Oost; te
Solingen (Duitsland) J. van Dok te Noord-
wijk-Binnen. Beroepen te Leeuwarden
(vac. F. H. Bruins) O. Elseman te Bergen
op Zoom. Bedankt voor de benoeming tot
vicaris te Haulerwijk J. G. Eelderink, vica
ris te Surhuizum.
Geref. Kerken
Beroepen te Weesp (2de pred.pl.) J.
Nammensma te Roodeschool.
Gcref. Gemeenten
Beroepen te Borssèle Chr. van Dam te
Rotterdam-Zuid.
aan de
Een succesvol middeltje te
gen knobbels en zwellingen
aan de grote teen is nu ver
krijgbaar onder de naam
Dalet Balsem. Dalet Balsem
dringt diep in de huid door.
verlicht de pijn op wonder
bare wijze, heft de aandoe
ning en opzwelling op.
Verkrijgbaar bij apothekers
Letterkundige opdracht
voor dr. W. Verkade
Staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen mr. Y. Scholten heeft,
daartoe in staat gesteld door het Joh. J.
Smitfonds te Amsterdam, aan dr. W. Ver-
kade te Arnhem opdracht verleend tot het
schrijven van een biografie van de rechts
geleerde Tobias Asser (18381913), aan wie
in 1911 de Nobelprijs voor de vrede werd
toegekend.
Laat Uw fiets steeds paraat staan!
3637. De stoker moest erg lachen om het verhaal.
Toe maardoor de lucht vliegen en dan nog 'n bad nemen in de sloot!
lachte hij. Dat is nogeens een avontuur, zeg!
Nou, Rom kon wel tegen 'n beetje plagen en hij lachte zelf mee. Het was flink
heet daar, zo vlak voor die oven. Z'n kleren begonnen al goed te drogen, de stoom
kwam eraf.
Toen hij zo'n kwartiertje gezeten had, stond hij op en voelde aan z'n goed. Ja hoor,
het was mooi droog geworden.
Ik geloof dat meneer nou wel gaar is, lachte meneer Kokel.
DOOR
WILIJAM
IRISH
Toen hij hem een huis zag binnen gaan, was hij dan ook
verder achterop dan hij had gewild. Hij begon te hollen
om er tóch nog achter te kunnen komen, op welke ver
dieping de man woonde. Hij bleef even in de deuropening
staan en liep toen héél voorzichtig naar binnen, juist ver
genoeg om te kunnen luisteren naar de voetstappen van
de blinde man.
Het getik van de stok was nog steeds hoorbaar. Lang
zaam kroop het geluid hoger. Het leek op het gestadige
getik van een lekkende kraan. Hij hield zijn adem in en
luisterde. Hij telde vier onderbrekingen, vier verande
ringen in tempo, één voor iedere draai van de trap. Het
getik van de stok klonk doffer op de portalen dan op de
trap zélf. Ten slotte stierf het geluid ergens achterin het
huis weg, niet aan de voorzijde van het gebouw.
Hij wachtte totdat hij een deur dicht had horen gaan
en begon toen de trappen te bestijgen. Hij liep zonder ge
luid te maken, maar snel.
Er waren aan de achterzijde twee deuren, maar hij
wist direct welke het was, want één van beide was ken
nelijk de deur van een toilet. Bovenaan de trap wachtte
hij even totdat zijn snelle ademhaling wat rustiger was
geworden en liep toen langzaam in de richting van de
deur. Daar hij bang was voor het scherpe gehoor van de
bedelaar, liep hij zo voorzichtig mogelijk. Hij slaagde er
wonderwel in geen geluid te maken: geen plank kraakte.
Hij legde zijn oor tegen de deur en luisterde. Er scheen
geen licht door de kieren heen. Maar dat viel ook wel te
verwachten. Voor hem was er oont licht, dus het had ook
geen zin om een lamp aan te steken. Nu en dan hoorde
hij in de kamer achter de deur iemand bewegen. Hij
moest op dat moment denken aan een dier, dat zich in
zijn hok heeft teruggetrokken en nog enige tijd bezig is
om een zo gemakkelijk mogelijke slaaphouding te vin
den.
Er klonken geen stemmen. Hij moest alleen zijn.
Lang genoeg had hij nu gewacht.
Nu was het moment gekomen.
Hij klopte.
Het geschuifel hield meteen op. Hij hoorde niets
meer. Het was een angstige stilte, die zou blijven
voortduren zo lang hij daar zou blijven staan.
Hij klopte ten tweede male.
Doe open, zei hij streng.
Voor de derde keer klopte hij. Ditmaal hard en be
velend. Straks zouden het slagen worden.
Doe open! zei hij luid
De vloer kraakte bijna verlegen en toen zei een
stem zó vlak bij de deur, dat de ademhaling bijna
volbaar was:
Wie is daar?....
Een vriend.
De stem werd angstiger in plaats van rustiger.
Ik heb geen vrienden. Ik ken u niet.
Laat mij binnen. Ik zal u geen kwaad doen.
Dat kan ik niet doen. Ik ben hier alleen en hul
peloos. Ik kan niemand binnenlaten.
Lombard begreep het. De man was kennelijk bang,
dat het bij elkaar gebedelde geld gestolen zou worden.
Hij kon hem dat niet kwalijk nemen.
Heus, u kunt mij gerust binnen laten. Doet u nu
maar open. Ik wil alleen even met u praten.
De stem aan de andere kant van de deur beefde.
Ga weg van hiei\ Ga weg van mijn deur of ik
ga uit het raam om hulp roepen.
Een stilte viel in. Geen van beiden bewoog. Geen
van beiden maakte geluid. Maar ze waren zich heel
goed van eikaars aanwezigheid bewust. Angst aan de
ene zijde van de deur, vastberadenheid aan de andere
zijde.
Lombard haalde ten slotte zijn portefeuille te voor
schijn. Hij streek er nadenkend over. Het grootste bil
jet was één van vijftig dollar. Er waren nog wel en
kele kleinere coupures, maar hij koos toch het eerste.
Hij ging hurken en schoof het biljet onder de deur
door, totdat er niets meer van te ontwaren viel. Toen
strekte hij de rug weer en zei:
Buk u en voel langs de onderkant van de deui\
Is dat er geen voldoende bewijs voor, dat ik u niet
wil beroven?
Wilt u nu open doen? De blinde aarzelde nog steeds,
maar ten slotte werd een ketting verwijderd, een
grendel weggeschoven en een sleutel omgedraaid. De
deur was degelijk op slot geweest! Ten slotte werd
ze geopend en de donkere brilleglazen die hij vele
uren geleden op straat voor het eerst had gezien,
staarden hem aan.
Heeft u iemand bij u?
Nee, ik ben alleen. Ik ben niet gekomen, om u
kwaad te doen. U hoeft dus niet bang te zijn.
U bent toch geen rechercheur?
Nee, ik ben geen rechercheur. Anders was wel
een agent megekomen. Ik ben alleen. Ik wil alleen
maar met u praten. Begrijpt u dat dan niet? Hij duw
de de deur verder open en liep naar binnen. De ka
mer was in duisternis gehuld. Het was een zwart gat,
iets onzichtbaars, iets onbekends, precies zoals de we
reld voor de blinde man moest zijn.
Een kort moment hielp de driehoek valig licht, wel
ke op de grond lag en uit de gang de kamer binnen
viel, maar toen de deur gesloten werd, heerste er al
om duisternis.
Kunt u het licht niet aandoen?
Nee, zei de blinde man, nu staan we ongeveer
quitte. Waar heeft u trouwens licht voor nodig, als u
alleen maar wilt praten?
Lombard hoorde een oude veer ergens vlak bij hem
weerbarstig piepen. De bedelaar was 'kennelijk op zijn
bed gaan zitten, waarin hij het bij elkaar gebedelde
geld verborgen zou hebben.
Schiet nou op, doe nu niet zo dwaas. Ik kan wérke
lijk zo niet praten
Hij tastte om zich heen ter hoogte van zijn knie en
voelde ten slotte de leuning van een wankele houten
schommelstoel. Hij trok haar naar zich toe en ging
zitten.
U zei dat u wilde praten, zei de blinde met een
stem, waaruit bleek hoe gespannen hij was. U bent nu
binnen. Begint u maar U hoeft niet te zien om te kun
nen praten. Ten slotte zei Lombard:
Ik mag toch wel x-oken? Daar heeft u toch wel geen
bezwaar tegen? Rookt u?
Als ik een sigax-et krijg, zei de ander vei'moeid.
Hier neemt u maar één.
Er klonk een klik en het kleine vlammetje van een
aansteker verlichtte zwakjes een deel van het verti-ek.
De blinde man zat op de rand van zijn bed. Zijn stok
had hij dwars over de knieën liggen, voor geval hij
haar als wapen moest gebi'uiken Lombai'd's hand kwam
uit zijn zak te vooi'schijn, maar in plaats van sigaret
ten hield hij een revolver vast. Hij hield het wapen
dicht bij zich, maar gericht op de ander.
Neemt u gerust een sigaret, zei hij vriendelijk. De
blinde man sprong op. De stok i-olde van zijn knieën
op de grond. Hij maakte een wanhopig gebaar en
beschermde zijn gezicht met de handen.
Ik wist dat u het op mijn geld voorzien had, zei hij
hees. Ik had u niet binnen moeten laten.. Lombard
stak even kalm de i-evolver weer weg, als hij het wa
pen te voorschijn had gehaald.
U bent niet blind, zei hij zachtjes. Ik had die truc
overigens niet nodig, om mij daax-van te overtuigen.
Ik moest het echter doen om u te laten voelen, dat ik
u al lang door had. Het feit, dat u de deur opende voor
een vijftig dollarbiljet was al voldoende voor mij. U
moet een lucifer hebben aangestoken om even te kij
ken wat het was. Hoe kon u weten, dat het geen één
dollarbiljet was? Alleen toch maar als u kon zien. Een
biljet van één dollar is pi*ecies even groot als een van
vijftig en ze voelen hetzelfde aan. Voor één dollar zou
u de deur niet geopend hebben. U zult vandaag wel
meer dan één dollar ontvangen hebben. Maar voor vijf
tig dollar wilde u de kans wel wagen. Dat was meer
dan uw vex-dienste van vandaag.
Hij zag ergens een stompje kaai-s staan, liep er heen
en stak het met zijn aansteker aan.
U bent een rechercheur, stamelde de bedelaar, ter
wijl hij met de achterkant van zijn hand het zweet van
zijn voorhoofd veegde Ik had het kunnen weten.
Het interesseert me niet, of u onder valse voorwend
selen de mensen geld aftroggelt, zei Lombard. Mis
schien stelt u dat gerust.
Hij ging weer zitten. Wat bent u dan? Wat wilt u
Ik wil dat u zich iets herinnert, wat u heeft gezien,
mijnheer de blinde man. zei hij ii-onisch. Luister goed.
U stond een keer voor het Casino Theatx-e toen het uit
ging. Op een avond in mei.
(Wordt vervolgd)
„DE BERG IS JONG", luidt de titel van
de roman der Chinees-Engelse schrijfster
Han Suyin, welke bij „De Bezige Bij"
werd uitgegeven. Het zijn de zich uiter
mate traag voortrekkende lotgevallen van
mrs. Anne Ford. Deze puriteinse Engelse
tracht de teleurstelling van haar mislukt
huwelijk te vergeten, door lerares te wor
den aan een Engels instituut voor jonge
meisjes te Katmandoe (Nepal). De poly
theïstisch yrije levensopvatting van de be
volking, gevoegd bij de „stimulerende"
invloed van het klimaat, doen Anne tot dan
toe onvermoede hartstochten in zichzelf
ontdekken. Na een innerlijke strijd, die
geen moment een dramatisch hoogtepunt
mag heten, leert zij dan de lichamelijke
liefde kennen.
Al slaagt de schrijfster er vrijwel .in het
exotische decor van haar verhaal boeiend
te beschi-ijven, in de behandeling van haar
levend materiaal schiet zij jammerlijk te
kort. Zodra er iemand aan het woord is,
daalt dit boek tot een allex-bedenkelijkst
laag niveau en doet onsmakelijk aan, zo
dat wij niet geloven, dat dit boek een
dankbare ontvangst te beurt zal vallen.
^Hoe is het ontstaan
Dit woord:
STEEVAST
Het woord steevast betekent: besten
dig. geregeld, volgens gewoonte. Men
zegt: Hij komt hier steevast iedere week.
Soms heeft men de afleiding niet meer
begrepen, vandaar vormen als steenvast
en steekvast.
Het eerste deel der samenstelling is
het woord st e e, stede, hetzelfde als
stad. Wij zeggen nog: hier ter stede,
naar stee gaan enz. De eigenlijke bete
kenis is evenwel: plaats, plek. Het
woord is verwant met het werkwoord
staan. In de Middeleeuwen heeft zich
uit de betekenis pi a a t s die van om
muurde woonplaats ontwikkeld.
De oude betekenis is nog bewaard ge
bleven in de uitdrukking: in stede van
voor: in de plaats van: in woorden als
hofstede, een rotte stee in een appel en
in stadhouder dat: plaatsvervanger be
rekent.
i