„Kettingreactie" is een nieuw toneelstuk van Max Croiset V00R- JAARS Amerikaanse lof voor B. Haitink Wereldpremière in Amsterdam Première „My fair lady" in Rotterdam Piet Bakker overleden Youth theatre op 28 april in Haarlem Kort geding tegen Johnny Kraaykamp Forum over jazz op plezierige avond De negen Muzen Schilderijendiefstal aan de Riviera VRIJDAG 1 APRIL 1960 Ter gelegenheid van de Boekenweek 1960 heeft het Rotterdams Toneel vrijdagavond de première van een Nederlands stuk gegeven, te weten „Kettingreactie" van Max Croiset, dat inmiddels dankzij de zorgen van uitgeverij A. A. M. Stols tezamen met wee andere nieuwe stukken van deze auteur-acteur in druk is verschenen. Nu heeft '•en met dergelijke principieel prijzenswaardige gelegenheidsvoorstellingen tot voor- chtigheid in de verwachtingen manende ervaringen opgedaan en waarschijnlijk ede daarom reikten de Rotterdamse boekverkopers aan het slot van de avond de ■zoekers een typografisch fraai uitgevoerde rijmprent met het gedicht „Dodenmars" :-an Clara Egginfc uit: zo kon men in ieder geval iels mee naar huis nemen. Als ik het wel heb, is dit het vierde stuk an Max Croiset, dat wederom door 'emzelf geregisseerd tot vertoning verd gebracht. Evenals bij „De Mede- liehtigen" worden wij naar de bezet- ingstijd in de tweede wereldoorlog ver plaatst, maar is het toneel van de strijd 'iet innerlijk van de met verantwoordelijk- eidsbesef en schuldvragen worstelende nens. Welke mens? Dat is helaas niet erg luidelijk geworden. De eigenaardige fi guur doet zich in „Kettingreactie" name lijk voor, dat de hoofdpersoon een am per volwassen jongeman in feite de voortdurend commentaar leverende toe schouwer is bij de tragedie van anderen, die ten onder gaan in de strijd tegen de absolute machthebbers van 1944. Van dat buitengewoon hachelijke procédé is de schrijver naar mijn mening de dupe ge worden: terwijl zich gebeurtenissen vol trekken, die gevoelige indruk op onze ont roerbaarheid zouden moeten maken, wordt onze aandacht ingeroepen voor filosofische bespiegelingen door een overigens ten nauwste daarbij betrokken buitenstaander. Deze laatste kan geenszins gelden hoe wel het kennelijk gaat om het zoeken naar een houding in de tijd als de vooruit geschoven plaatsvervanger van hen die in het donker zitten. Op deze manier wordt het toepassen van kunstgrepen aan de be zoekers overgelaten en dat is wat veel ge vergd. Voor velen zal dit cerebrale spel dan ook wel gepraat in de ruimte zijn ge bleven. Evenals dat bij zijn moderne in- zrpretaties van antieke tragediestof het geval was, heeft Max Croiset zijn gege vens zolang doorgezaagd tot er een onop- 'osbare schuifpuzzel van argumenten is Ontstaan. Professor Jan Sjielkema werkt samen met zijn joodse collega Salomon Levie in een kernfysisch laboratorium onder „be scherming" van de Duitsers, die van hen belangrijke bijdragen op het gebied van de atoom wetenschap verwachten. Laatst genoemde wordt er van verdacht een revo lutionaire ontdekking aangaande de ener gieke mogelijkheid van kernsplitsing te hebben gedaan. Als hij voorwendt, dat de formules slechts zinloze krabbels van een verloren ogenblik zijn, wordt hij met vrouw en dochter op transport gesteld. De eerstgenoemde pleegt onmiddellijk na zijn arrestatie zelfmoord met een chemisch middel, dat hij in de afscheidsscène heeft gekregen van zijn zoon. Nu is de con structie zo, dat deze „kleine Jan" vrijwel de hele langdurige avond de aandacht op eist met als mitrailleursalvo's ratelende wijsheden. Om hem heen vallen de slacht offers, maar wij kunnen er geen traan om laten. Wij worden zelfs niet uitgenodigd medelijden te ondex-vinden. Wij krijgen Basil Cameron werd tijdens concert onwel De 75-jarige dirigent, Basil Cameron, is gisterenavond tijdens het dirigeren van het London Symphony Orchestra in de Festival Hall ineengezakt. De dirigent werd door drie leden van het orkest naar zijn kleedkamer gedragen en vervolgens naar het ziekenhuis over gebracht. Volgens een woordvoerder van het ziekenhuis is zijn toestand redelijk Advertentie De gast-dirigent van het Symfonie-or kest van San Francisco, Bernard Haitink, is in de eerste recensies geprezen als een van de beste musici van Nederland. Haitink dirigeerde vrijdagavond voor de eerste maal dit orkest, en volgens Jack Loughner van de News-Call Bulletin, zou het verbazing wekken als hij niet spoedig terugkeert, gezien de reactie van het pu bliek en van het orkest zelf. „Wanneer je dit soort gebeurtenissen enige tijd heb meegemaakt, kun je heel snel vertellen of een orkest een dirigent accepteert of de nieuwe dirigent iets te zeggen heeft. Haitink wint op beide punten", aldus Loughner en hij vertelde dat de derde symfonie van Brahms bijzonder rijk klonk, in de goede, solide stijl van het Amster'- damse concertgebouw, waarbij Brahms steeds gelegenheid had voor zichzelf te spreken. „Juno" van Rembrandt uit de verkoop genomen Rembrandts schilderij „Juno" is vrij dag teruggenomen op een grote internatio nale verkoping van Nederlandse werken te Londen, nadat het bieden op 52.500 pd. st. (ruim 550.000 gulden) was gestopt. Men had verwacht dat het meer dan één miljoen gulden zou opbrengen. Het werk dook in 1935 na meer dan 250 jaar weer op en werd toen niet herkend voor slechts zevenhonderd gulden verkocht. Op de verkoping werden 55 Nederlandse "-childerijen uit de zeventiende eeuw, be- •.orend tot de collectie van een Nederland- ;e kunsthandelaar, geveild. Een klein riviertafereel van Hobbema werd voor ongeveer 150.000 gulden ver kocht, een ander riviertafereel van Ruys- dael voor ongeveer 170.000 gulden en een portret van Rembrandt door Carel Fa- britius voor ongeveer 150.000 gulden. V.l.n.r.: Coba Kelling, Ton Lutz, Ina v. Faassen en Hans Croiset. niet de kans tot indenken, alleen tot meer denken. De kettingen van de vijand slepen doden mee, wij zitten met louter cerebrale reacties. Misschien is die werkwijze van Max Croiset te verdedigen. Maar zijn be dachte litteratuur-van-nu knapt af op de veel machtiger in het bewustzijn terugge roepen werkelijkheid-van-toen. Niettemin is het wel mogelijk de diepe re bedoeling van dit drama te signaleren. Het maakt de indruk te willen zijn een pleidooi voor het handhaven der mense lijke waardigheid onder alle omstandig heden, met name onder de tirannie van de angst. Ook uit die gezichtshoek keert het bezwaar terug: Jan Sjielkema junior- maakt een mateloos gebruik (zegt de schrijver zelf in zijn korte inleiding) van zijn geheime wapen tegen de belagers: de vrijheid van gedachte, maar hij is het nu juist niet die voor de keuze wordt ge steld tussen eigen leven en dood. De re deneerzucht heeft hij overigens met zijn vader gemeen: als deze op het punt staat ter executie te worden weggevoerd, begint hij een welgemeende verhandeling over „de achterdeur van de ziel van de Duit ser" en dat is van het goede onaanvaard baar te veel, vooral omdat er geen enkele alternatieve mogelijkheid op praktisch heil werd onderzocht. Het enige kunstzinnige, dat ik in dit stuk heb kunnen ontdekken, is de verwonde ring over het vermogen van het geladen woord. Expressief levende symboliek heeft Max Croiset daarmee niet kunnen berei ken. Men mag hem dat onvermogen niet als een tekort aan talent verwijten, want men moet al een geniale verdichter zijn om te kunnen opbieden tegen de concen tratie van destijds. Symptomatisch voor het gevolgde experiment in gewetenson derzoek was in de vertoning de bijna ge affecteerde zorg, die aan het letterlijk uit spreken van de tekst werd besteed. Hans Croiset vertolkte de rol van de doordrij ver der logica met fanatieke ernst. Twee de symptoom: het ontbreken of radicaal mislukken van iedere poging tot betrek kelijkheid door middel van humor, waar door van de weeromstuit het oneigenlijke van de gewilde tragedie te nadrukkelijker aan het licht kwam. Van de andere me dewerkenden kan alleen maar worden ge zegd, dat zij in een sober decor van Hans van Norden met sobere middelen zo ef fectief mogelijk de wensen van hun al te geestelijke vader hebben gediend. In het bijzonder moeten van hen Ton Lutz en An- dré van den Heuvel (de gevoelige maar aan het bevel gehoorzame Duitser) wor den genoemd. Ina van Faassen ging als de sterdragende aanstaande moeder ge vaarlijk ver naar de grens van het lar moyante. Ann Hasekamp, Hans Boswin kel en Onno Molenkamp (als blinde waarom?) vervulden kleinere partijen om naar de toelichting in het programma „te laten zien hoe de mens zichzelf bleef in zijn zinnelijkheid, zijn jaloezie, zijn lief de tot zijn naasten". Bij al die overbodig heid zou ik bijna vergeten Coba Kelling te noemen, die als toonbeeld van echtelij ke toewijding fungeerde. Daoid Koning De wereldpremière van Georges Neveux' blijspel „De dievegge van Londen" (La voleuse de Londres) zal op zaterdag 9 april door de Nederlandse Comedie in de ver taling van Ferd. Sterneberg in de Amster damse Stadsschouwburg worden gegeven. In het blijspel spelen onder regie van Jn- han de Meester onder anderen mede: Ank van der Moer, Mien Duymaer van Twist, Marie Hamel, Sophie Kohier, Guus Oster. Joan Remmelts, Paul Huf en Louis Borel. Cor de Groot speelde nieuwe composities Vrijdagmiddag heeft de pianist Cor de Groot tijdens een besloten concert voor ge nodigden van de stichting Donemus, in de gehoorzaal van het muziekcentrum te Am sterdam een aantal werken voor de linker hand van Nederlandse componisten voor de eerste maal ten gehore gebracht. Radio Nederland Wereldomroep maakte op namen. Van de composities die Cor de Groot indertijd door een twintigtal Nederlandse componisten zo spontaan werden toege zegd. zijn er thans tien in zijn bezit. De stichting Donemus heeft het voornemen de gehele serie na gereedkomen te doen uitgeven. Naar de mening van Cor de Groot zal uit pedagogisch oogpunt de serie van nut kunnen zijn. Hoofdrollen voor Joh. Kaart en JVim Sonneveld (Van onze Amsterdamse redacteur) De Zweedse producer, Lars Schmidt, echtgenoot van filmster Ingrid Bergman, zal op 20 april in Nederland de rolverde ling bekend maken van de Nederlandse versie van „My fair lady", die dit najaar in het Rotterdamse Luxor theater in pre mière zal gaan. Twee hoofdrolspelers zyn reeds bekend. Wim Sonneveld als prol'. Iliggins, en .To- han Kaart als mr. Doolittle. Over de vrou welijke hoofdrol Elisa Doolittle doen tal van geruchten de ronde. In ieder geval.staat nu vast, dat de pre mière van deze succesmusical niet in Am sterdam kan plaatsvinden. Dit najaar start in theater Carré namelijk dè nieuwe Snip en Snap revue, en men heeft het kennelijk niet aangedurfd, naast deze show, een tweede evenement in de hoofdstad te bren gen. Het zalenprobleem sprak uiteraard ook een woordje mee. Vrijdag is echter het contract getekend volgens hetwelk „My fair lady" medio januari 1961 onmiddellijk na de voorstel lingen in Rotterdam, in het Amsterdamse theater Carré zal komen. Het circus Strass burger zal hiervoor een veer moeten laten: in plaats van de traditionele twee circus programma's van elk vijf weken, zal Am sterdam de komende winter slechts één circus-programma van drie weken krijgen. De repetities voor „My fair lady" zullen reeds eind deze maand beginnen. De ver taling van de Engelse teksten is thans ge reed. Michel van der Plas en Seth Gaai- kema hebben de vertaling van de liedjes voor hun rekening genomen. De costuums zullen geheel in Nederland worden ont worpen en vervaardigd. De decors zullen identiek zijn aan die, welke aan het succes van de musical in New York zo belangrijk hebben bijgedragen. Behalve in Rotterdam en Amsterdam zal er ook een reeks voorstellingen in Den Haag worden gegeven. Doodvonnis in België De Belgische korporaal T. Janssens is door de krijgsraad te Antwerpen ter dood veroordeeld wegens drievoudige roofmoord. Op 1 november van het vorig jaar beroofde hij in de Avenue Rubens te Antwerpen achtereenvol gens de 48-jarige mejuffrouw Gou- blomme. haar 45-jarige broer, een geestelijke en, hun 81-jarige moeder van het leven, makte zich meester van de inhoud van de brandkast en vertrok met de auto van de geestelijke, die godsdienstleraar in Mechelen was. De stoffelijke overschotten werden ont dekt door de moeder van de korporaal, die concierge van het huis is. Vrijdagavond om zes uur is te Amster dam op 62-jarige leeftijd aan een hartver lamming overleden de journalist-schrijver Piet Bakker De heer P. O. Bakker, te Rotterdam geboren, was van 1917 tot 1919 onderwijzer in Haarlemmermeer. Daarna ging hij over naar het dagbladwezen. Hij was tot 1921 als corrector verbonden aan het dagblad „De Telegraaf" en vervolgens tot 1940 als redacteur-verslaggever aan „Het Volk". In die periode was Piet Bakker vele jaren lang redacteur van het satirieke weekblad „De Notenkraker". Toen in 1940 het be drijf van de Arbeiderspers door de bezet ters werd gesloten, ging Bakker in de vrije journalistiek. Na de bevrijding gaf hij nog enige tijd zijn medéwerking aan „Het Vrije Volk". Nadien werd hij redacteur van Elsevier's Weekblad. Van zijn hand zijn vele publikaties ver schenen, ondermeer „Amsterdam zoals het leeft en werkt", dat hij schreef in sa menwerking met J. C. E. Sand „Cootje Pink", „Achter de mast", „Vrouw aan boord" (samen met E. Poestkoke), „Brief geheimen", de trilogie „Ciske", „Jeugd in de Pijp", „Logboek van de Gratias", „De slag", „Kidnap" en „Ik kwam, zag, schreef. (Van onze Amsterdamse redacteur) Shakespeare-liefhebbers zullen deze maand kunnen kennismaken met een Hamlet-opvoering, die het Youth Thea tre uit Londen van 18 t/m 30 april aan staande in een aantal plaatsen van ons land op de planken zal brengen. Dit eerste optreden van het gezelschap op het continent heeft voor wat de tour nee door Nederland betreft plaats onder patronage van de Britse ambassadeur en op verzoek van het genootschap Nederland -Engeland. Het zal een geheel authentieke opvoe ring van Hamlet worden, waarbij evenals in de tijd van Shakespeare de vrouwenrol len door mannen worden vervuld. Het Youth theatre werd vier jaar gele den door Michael Croft die ook thans nog de leiding hoeft opgericht. De to neelspelers werden na strenge selectie ge kozen uit de leerlingen van diverse colle ges. Na onder meer in Den Haag, Utrecht en Rotterdam opgetreden te hebben, komt het Youth theatre op 28 april in Haarlem. Voor de president van de Haagse recht bank diende vrijdag een kort geding, dat de grammofoonplatenmaatschappij Rood n.v. te Rijswijk (Z.H.) had aangespannen tegen de kleinkunstenaar Johnny Kraay kamp. De grammofoonplatenmaatschappij was van mening, dat de artiest zijn con tract met haar niet was nagekomen, door een verbintenis aan te gaan met een con currerende firma. De Haagse advocaat mr. R. van der Veen, pleitte voor de eisende grammofoon platenmaatschappij. Hij stelde, dat het contract op 1 december 1956 werd ge sloten voor twee jaar, en nadien automa tisch steeds met .een jaar was verlengd. In het jaar 1959 werden echter geen opnamen gemaakt, waardoor de heer Kraaykamp zich niet meer aan het contract gebonden achtte. Daar volgens pleiter de periode waarin volgens contract minstens twee op namen moesten worden gemaakt, over twee jaar lien, kon de heer Kraaykamp moeilijk stellen dat de maatschappij haar verplichtingen niet was nagekomen. Mr. W. Voerman, die voor de artiest pleitte, stelde dat de maatschappij duide lijk had laten blijken, geen belangstelling voor opnamen van de heer Kraaykamp meer te hebben. De president van de Haagse rechtbank poogde herhaaldelijk, beide partijen tot elkaar te brengen. Het bleek, dat de heer Kraaykamp buiten zijn advocaat om een voorstel aan de Rijswijkse grammofoon platenmaatschappij had gedaan, om binnen twee maanden nog twee opnamen te ma ken, en daarna „van elkaar af te zijn" Hierop ingaande poogde de president tot een vergelijk te komen, wat echter niet lukte. Hij zal nu op 8 april uitspraak doen. Nederlandse opera geeft „Faust" in nieuwe regie De opera Faust is door de Nederlandse Opera weer op het repertoire genomen in een nieuwe regie van Frans Boerlage, met gewijzigde deiors, nu van Dimitri Bou- chene. De noofdrollen zullen worden vertolkt door Ettore Babini (Faust), Cornelis Schell (Mephistofeles) en Mirella Freni (Margue rite). Het Amsterdams ballet heeft nieuwe baletten ingestudeerd naar de choreogra fie van Walter Gore (solisten: Angela Bai ley en Chris Torenbosch). Het geheel staat onder leiding van Arrigo Guarnieri. HET JAARVERSLAG IS VERSCHENEN Weer blijkt dat meer en meer mensen de zorg voor hun gezin aan de R.V.S. toevertrouwen. Het zegt toch wel iets dat in 1959 voor f 300.000.000.- aan nieuwe verzekeringen werd afgesloten. Wilt U wat meer weten van de R.V.S. Waarin Uw premies zijn belegd Hoeveel in 1959 aan verzekerden is uitgekeerd Vraag dan het JAARVERSLAG Richt Uw briefkaart aan de R.V.S. WESTERSTRAAT 3 ROTTERDAM-2 Haarlemse Jazz Club De bijeenkomst van de Haarlemse Jazz Club kreeg gisteravond een bijzonder cachet door de opnamen die de VARA er maakte in het kader van haar .jazzweek die van 39 april gehouden zal worden. Daar in za*l ook een etherforum op 6 april aan staande worden uitgezonden, waarvoor gis teren de opnamen worden gemaakt. Dat forum zal zeker belangstelling trekken, want zoals voorzitter Jaap Buys zei, er be staat nog misverstand genoeg over de jazz. Uit de hoogst intelligente vragen en de uitstekende behandeling ervan door de twee muziekrecenten Michiel A. de Ruyter en Ton de Joode, en twee musici Theo Loevendie en Cees Smal, bleek dat echter niet. Maar de luisteraar zal zeker zijn voordeel kunnen doen met de uiteenzettin gen die hier gegeven werden. Er kwamen onderwerpen aan de orde als: of het gebruik van vreemde (Ameri kaanse) termen in jazz-critieken niet te vermijden was; waarom jazz voornamelijk de belangstelling genoot van de jeugd; of de omroepverenigingen wel voldoende tijd ter beschikking stelden voor jazz; waarom het publiek thans kleine bezettingen pre fereert tegen vroeger grote orkesten en dergelijke meer. Wij hopen nu maar dat de eigen sfeer van de Haarlemse Jazz Club, (waar nooit gedanst wordt, maar alleen geluisterd), voldoende .doorklinkt in de uitzending. In ieder geval verleende het inderdaad weer grotendeels jeugdige publiek alle medewerking tot het welslagen en men zou zelfs kunnen zeggen hier en daar wat te beheerst. Met name tijdens de op het forum volgende opnamen van The Dia mond Five en van Wybe Buma and his Dixielanders, was het applaus hier en daar wat flauw, terwijl de prestaties van deze beide bands tot echt op een voor Neder landse verhoudingen bijzonder hoog niveau stonden. The Diamond Five onder leiding van Cees Slinger zijn uitstekend ingespeeld en de kwaliteit van de prestaties der solisten verschilt weinig. Wij zouden vooral tenor saxofonist Harry Verbeke willen roemen om zijn prima improvisaties. Ook Cees Smal gaf een fraaie solo in Quick Silver. Wybe Buma and his Dixielanders speel den vervolgens vijf nummers in onvervals te Dixieland stijl, waarbij vooral de in langzaam tempo uitgevoerde Tin Roof Blues opviel. In Basin Street Blues viel tegen het eind een inzinking te bespeuren. Alles met elkaar een hoogst geslaagde avond. Alpentrip. Het Delfts madrigaal koor, onder leiding van Pierre van Hauwe, maakt ook dit jaar weer een paastournee door een aantal landen. Op tweede paas dag vertrekken de meisjes voor een tien daagse „Alpentrip", tijdens welke zij con certen zullen geven in België, Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland. Carillon verkocht, Het carillon van de Expo, dat Amersfoort tijdens zijn zevende eeuwfeest in 1959 zoveel goede diensten bewees, is thans eigendom geworden van de Nederlandse beiaardschool te Amers foort. De aankoop werd mogelijk door een gemeentelijke subsidie van 15.500,aan de school. Het is de bedoeling het carillon zijn plaats op het plein Zonnehof te laten behouden. Pieter Kooist exposeert. In het kunst centrum „Groothandelsgebouw" in Rotter dam zal van 2 tot 30 april een tentoonstel ling van variatypes, gouaches en grafiek door Pieter Kooistra uit Amsterdam wor den gehouden. De variatype is een door exposant gevonden techniek, welke van eenmalig olieverfschilderij op glas of me taal een meervoudige afdruk geeft, ook van portretten. Advertentie B ITr» fyJ rTf rl het vertrouwde merk geen verband - geen gordel. Veilig - hygiënisch. 10 tampons f. 1.20 Zonder inbreng systeem f.1.- In de nacht van donderdag op vrijdag zijn uit het Hotel Colombe d'Or te Saint- Paul-de Venice bij Nice moderne schilde rijen ter waarde van twee miljoen nieuwe francs (ruim anderhalf miljoen gulden) gestolen. Er zijn doeken bij van Picasso. Braque, Dufy, Buffet en Modigliani. Als gevolg van deze diefstal heeft de po litie de rijke bewoners van de Riviera, die kostbare schilderijen bezitten, ervoor ge waarschuwd dat er misschien een „goed georganiseerde dievenbende" aan de Ri viera aan het werk kan zijn. De gestolen schilderijen maakten deel uit van een verzameling, die de eigenaar al in 1920 is begonnen aan te leggen, toen bekende kunstenaars als Picasso, Dufy en Chagall hun verteringen met schilde rijen betaalden. Daar de gestolen doeken in de hele wereld bekend zijn, zal het voor de dieven wel te gevaarlijk zijn om ze up de gewone markt aan te bieden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 5