Fantoom In. de bar Horen en zien PANDA EN DE TROETELTROEP vML f/h f/UtZan'j PINDAKAAS WIM BARY GAAT VAN BUSSUM NAAR TILBURG Schouwburgdirecteur zegt tv vaarwel TUR EE. MIJN MAN LIEP BIJNA ELKE AVOND HET HUIS UIT... VRIJDAG 8 APRIL 1960 15 44. Nadat het -paard de portier tussen de siervarens had geschopt, liep hel dier met trots opgeheven hoofd de bank uit. Panda bleef achter en keek bedrukt naar de portier, die zich met paars gelaat, uit het siergewas losmaakte. „Mag ik nu de directeur spreken?" vroeg hij, „het paard is weg, zoals U ziet." Hij vroeg het ech ter met weinig hoop. Wie tot een bankdi recteur wil worden toegelaten, moei nooit een paard meenemen, dat portiers tussen siervarens schopt. Zoiets maakt een slech te indruk. De portier liet dan ook dadelijk merken, dat hij een heel slechte indruk van Panda had gekregen. „Maar ik MOET de directeur spreken!" riep Panda wanhopig, „het is erg belang rijk! Ik m.oel hem waarschuxoen, dat...." dat een stelletje paarden de bank wil len beroven, huh?!" vulde de portier aan. „Maar nu heb ik genoeg van die onzin .Er uit!" En met deze woorden schopte hij Panda naar buiten, waar het paard gedul dig op de komst van zijn baasje zat te wachten. radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN „Goede Vrijdag" De gebruikelijke tv toneelavond op don derdag stond ditmaal in het teken van de Stille Week, een voorbereiding daarop, waartoe men de keuze had laten vallen op het spel van John Masefeld „Goede vrij dag". Masefield heeft in een dichterlijke reconstructie van wat voorafging en volg de op de dood van Christus, zich vooral bediend van de figuur van Pilatus. Hij deed dal met veel omzichtigheid. Hij ver meed een al te duidelijke karakterisering van de Romeinse landvoogd vanuit zijn eigen handelen. Liever liet hij hem rea geren op de gebeurtenissen om hem heen, daarmee die gebeurtenissen centraal stel lend en de procurator eraan onderhevig. Het nadeel van deze conceptie was, dat de persoon van Pilatus, die toch al te boek staat als een weifelzuchtig man. in een dubbele functie niet imponeerde. Wanneer evenwel de acteur, die deze rol speelde, erin zou slagen de gevoelens van onmacht en vrees om zich te handhaven, uit te laten komen door het oppervlakkig ver toon van Romeins zelfbewustzijn en waar digheid, dan zou in heel de subtiel be handelde kenschetsing van Masefield de procurator niet de zwakke stee zijn ge weest. Robert Sobels echter bleek niet de ideale vertolker. Hij kreeg geen tragische allure, ook al trachtte hij die op te roepen. Zijn antagonisten, de blinde dwaas (Bob Goedhart), Jozef van Ramah (Bob Ver- straete) en tenslotte ook zijn vertrouwens man Longius (Harry Bronlc) bereikten een veel sterker, een echter resultaat. Vooral Verstraete muntte uit door een sobere waarachtigheid, Goedhart vertolkte het hart van de dichter, Harry Bronk had een fraaie monoloog, zelfs al was die iets te sterk aangezet. Men onderkende trouwens in dit spel meer sterke aanzetten, waarmee regisseur Max Douwes de zwakke plaatsen in de dramatische constructie probeerde te overspelen zonder dat hij ze helemaal kon verbergen. De dichter overstemde aan vankelijk nog te veel de dramaturg. De werkelijke kracht van het spel lag meer naar het einde, al droeg de Pilatus-figuur daartoe ten# onrechte het onnodige bij. Max Douwes had de vertoning met veel zorg geregisseerd, bracht de saillante mo menten goed aan ons over, maar kon niet verhinderen dat de enscenering niet aan sloot op de „massa". Het werd nu een be perkt Joods „onder onsje" in tegenstelling tot het beeld, dat de schrift oproept. De ruimtewerking was niet suggestief. Daar door viel het effect der reconstructie van de rechtspraak van Pilatus tegen. In het programma vooraf zagen wij een zeer interessante, zij het wel wat lange documentaire over het werk der wereld gezondheidsorganisatie. Ds. Okke Jager verzorgde de dagsluiting met een ruim ge bruik van vergelijkingen, die ons met, de neus bovenop zijn feitelijkheden en 'dus zijn prediking drukken. Wel wat tegen de actualiteit in was, dat „Achter de tra lies" zich nog afspeelde in de sneeuw Bceldscliermer Advertentie VACANTIE op t WATER IJl li Passiespel op Goede Vrijdag In het K.R.O.-programma van vrijdag zal een radiobewerking worden uitgezon den van het passiespel van pater Jacq. Schreurs: „Van Gabbatha naar Golgotha", zoals dat ook dit jaar door de Tegelse ge meenschap onder leiding van André Thijs- sen zal worden opgevoerd. De opnamen hebben plaats gevonden in de traditionele speelruimte, „De Doolhof" te Tegelen. Johannes-Passion In het avondprogramma van Goede Vrij dag zendt de K.R.O. de Johannes-Passion van J. S. Bach uit. De uitvoerenden zijn Annette de la Bije, Wilhelmina Matthès, Han Le Fèvre, Simon van der Geest, Aad de Rijk, Henk Dorel, Hans van der Leeuw, instrumentale solisten, het Klein Omroep koor en het Radio Kamerorkest. De uit voering staat onder leiding van Roelof Krol. „Jesaja is mijn naam" Het bekroonde luisterspel „Jesaja is mijn naam" van Hans Berghuis zal uitgezonden worden in het K.R.O.-programma van zondag 10 april. Dit poëtische spel is ge baseerd op het Bijbelverhaal over de pro feet Jesaja, die koning en volk van Juda bezweert tot inkeer te komen, want de val van Jeruzalem is nabij. Johan Schmitz vertolkt de rol van Je saja; Willem Tollenaar regisseert. la, de nieuwste modellen en de laatste mode vindt u bij CENTRA, uw warenhuis in Haarlem. Dames- en Herenmode, Radio, T.V., rij wielen, wasmachines, meubelen, stofzuigers, bedden enz. reeds vanaf 3per week bij Kennemerpiein 1, tel. 19373, Haarlem (Grote witte gebouw, achter N.S. Station) „Zwart en Wit"-expositie in „In 't Goede Uur" Het tijdschrift Zwart en Wit voor teke ningen komt na afwezigheid van ongeveer drie jaar opnieuw uit bij M. J. Portielje te Amsterdam. Ter gelegenheid hiervan worden de oorspronkelijke tekeningen (een dertigtal) van 9 april tot 1 mei geëxpo seerd in „In 't Goede Uuur". De medewerkenden zijn onder andere Kees Andréa, Henk Broer, H. Fiedler, Frans Hollaardt, Lex Metz, Oey Tsjen Sit en Kristians Tony. Zwart en Wit ver schijnt twee maal per jaar. DE NEGEN' MUZEN Tournee R.Ph.O. Het Radio Philhar- monisch Orkest is uitgenodigd, om van 1 tot en met 24 maart 1961 een concert tournee te maken door West-Duitschland en Zwitserland. De concerten zullen onder leiding staan van de dirigenten Bernard Haitink en Jean Fournet. Onder meer zal worden geconcerteerd in de plaatsen Dus- seldorp, Hannover, Hamburg, Bremen. Stokowski. De bekende Amerikaanse dirigent Leopold Stokowski heeft woens dag bekendgemaakt dat hij zich aan 't ein de van 't komende muziekseizoen (1960-61) zal terugtrekken als leider van het sym fonie-orkest van Houston. Hij is thans vier jaar leider van dit orkest. in kwaliteit de BAAS Met een routinebeweging liet de burge meester van Tilburg een maand of vier geleden zijn voorzittershamer voor zich op tafel neerkomen en sprak: „Het voorstel is met algemene stemmen aangenomen." Voor de dertigjarige K.R.O.-regisseur Wim Bar3' waren die woorden van gedenk waardig gehalte. Vanaf dat moment was hij reeds op papier directeur van de spik splinternieuwe schouwburg, waaraan men in Tilburg al aan het bouwen was. Op 1 april van dit jaar verdwijnt hij definitief uit de Bussumse televisiewereld. Goedbe doelende collega's, die in die eerste dagen van zijn vertrek hoorden, trokken een pijnlijk hoofd en riepen geti-offen uit: „Ach, nou is Bary verloren nou gaat Bary zich in de provincie begraven!" Dat mag dan gemeend klinken, maar het is gelukkig niet waar men kan de gang van een Bussumse regie-tafel naar een Tilburgse directeurszetel toch moeilijk een teraardebestelling noemen, zelfs niet in overdrachtelijke zin. Zo denkt Wim Bary, die de eerste dagen na het nieuws wat wazig rondliep, er ook over. „Natuurlijk, ik ga hier niet weg zonder weemoed ik ben altijd met hart en ziel aan tele visie bezig geweest, 't Is zuiver creatief werk, hè- en m'n nieuwe baan zou je kun nen omschrijven als „recreatief" en dal is een héél verschil. Ik hoop, dat 't me daar allemaal zó zal opslokken, dat ik geen tijd heb om heimwee te krijgen. Wat me daar aantrekt, is dat ik iets van de grond af moet opbouwen. Er is niemand, die kan zeggen: hé, Bary, jongen, de vo rige deed 't héél anders, doe jij 't ook maar zo. Ik hou van organiseren, hè- in de studio noemen ze me „de tank" - ik wil altijd, dat het goed loopt, 't moet lék ker gaan. Zo moet 't met die schouwburg ook; iets opbouwen, een tien-jarenplan ma ken, organiseren, mensen trekken, dat lokt me ontzaglijk." Wim Bary laat bij de K.R.O. dal mag zonder enige overdrijving gezegd worden een gapende leegte achter. De uit Ca nada teruggekeerde oud-acteur en televi sie-regisseur Wim Hart mag dan de ge lederen in het lichtere genre komen ver sterken voorlopig zal een dramatische regisseur van Bary's formaat nog op zich laten wachten. Misschien zal hij in de zo mermaanden nog eens een dramatische produktie ter hand kunnen nemen en ook de godsdienstige uitzendingen („dat is niet van: oh, dat doen we wel effe.)blijft hij regisseren, maar daarmee is voor hem de tv-kous af. „Ik denk er maar niet te diep over na anders ga ik het zó ver schrikkelijk jammer vinden," zegt hij voorzichtig, want als je een korte, maar stormachtige en succesvolle carrière achter je hebt. die bovendien nog een gouden toe komst biedt en je stapt dan zomaar over op iets, dat eigenlijk nog een beetje duister en ongrijpbaar is, dan is dat een heel breekbaar besluit. „Misschien krijgt mijn schouwburg wel een eigen gezelschap. Er opereren veel Duitse groepen in het zuiden. Op die manier laat je de mensen daar van hun eigen kunst vervreemden. Net als met televisie," zegt hij, want ten slotte kruipt het bloed toch, waar het niet gaan kan. „Toen het zendernet nog niet zo" goed-tn mekaar zat en ze in het zui- H den eigenlijk alleen maar naar Duitsland konden kijken. Toen wij tenslotte ook be reikbaar waren, kwamen we er evenmin aan te pas Zijn benoeming tot directeur betekent een terugkeer naar de toneelplanken, zij het dat hij langs een wat ongebruikelijke weg terugkeert. Als jongen, de zoon van een Friese lederfabrikant, proefde hij voor het eerst die merkwaardige toneel sfeer van dichtzoevende gordijnen, op- waaierend applaus en de stoffige lucht van de planken op het geïmproviseerde po dium van een Amersfoortse kostschool. Ondanks aanvankelijk bezwaren van zijn ouders was het dan ook geen wonder, dat hij na zijn schooltijd bij de toneelgroep van Anton Sweers terechtkwamen na ja ren van zwoegen en ploeteren in achter- zaaltjes van plattelandseafés en patro naatsgebouwen toetrad tot de Nederland se Comedie. Schoorvoetend had het nog onbekende televisie-medium toen al van zich laten horen. Hij waagde de sprong ook toen al meewarig nagestaard door talloze collega's en werd na een ver rukkelijke opleidingstijd bij de B.B.C. in Lenden regisseur bij de K.R.O. „Ik heb fijne dingen mogen doen. „Jeanne d'Arc" bij voorbeeld en „Het lege graf". „Het geheim van dr. Gerbrand", dat in een enquête tot het beste tv-spel van het jaar werd uitgeroepen, had naar mijn ge voel niet zoveel te betekenen. Maar 't ging er net als die doktersromans in als koek. Nou moet ik erbij zeggen, dat De radio geeft zaterdag HILVERSUM I. 402 m. 7.0O—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Franse lied jes. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Nieuwe gram. 13.30 Lichte muziek. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Vocaal vrouwen-ens. 14.20 Kunstkroniek. 14.50 Gram. 15.15 Franse les. 15.30 Voor de jeugd. 18.00 De schoonheid van het Gregoriaans. 16.30 Amus.muz. 16.50 Sporeperiscoop. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Lichte muz. 18.15 Jour nalistiek weékoverz. 18.25 Gram. 18.45 Vragen- beantw. 10.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Zang. 19.30 Radio-filharm.orkest en solist. 20.20 Lichtbaken. 20.30 God aan de grens (VI). hoorspel. 21.10 De knipperbol. praatje. 21.20 Gram. 22.15 Het loon- beleid. praatje. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Voor de jeugd. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, praatje. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Samen thuis, lezing. 10.05 Morgen wijding. VARA: 10.20 Huishouden in het publiek en dat tien jaar lang!, lezing. 10.30 Gevarieerd piogr. 11.35 Cello en piano. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Nieuwe gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Instrum. kwintet. 13.40 Act. sport nieuws. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Jazzmuz. 15.10 Harmonie-ork. 15.35 Het socialisme in deze tijd. lezing. 15.50 Gram. 16.40 Boekbespr. 17.00 Jazz muz. 17.30 Weekjournaal. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Pianospel. 18.30 Muziekkiosk. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, praatje. 19.40 Christus. Zijn leerlingen en de mensen, le zing. 19.55 Deze week. praatje. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Gram. 21.30 Jazzmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Soc. comm. 22.55 Oude gram. 23.15 Amus.muz. 23.45 Gram. 23.55 Nieuws. 24.00— 1.00 Jazzmuziek. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Fragm. Wienerblut, operette. 13.00 Nieuws. 13.05 Volksmuziek. 13.15 Radio-almanak. 14.30 Journ. 15.00 Accordeonspel. 15.15 Bulgaarse volksmuz. 15.45 Accordeonspel. 16.00 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturg, gezangen. 17.30 Gram. 17.45 Engelse les. 18.00 Pianorecital. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Omr.ork. en sol. 21.00 Filmmuz. 21.15 Amus.muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Verzoek- progr. 23.00 Nieuws. 23.05 —24.00 Gevar. muziek. T elevisieprogramma VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Wéèkoverz. VARA: 20.30 Act. 20.45 Muzikaal programma. 21.20 TV-biografie. VOOR ZATERDAG KRO: 17.00 Voor de jeugd. NTS: 20.00 Journaal •vceroverz. KRO: 20.20 Documentair Missie- de vaderlijke handen van Jan Castelijns me erg vrij hebben gelaten. Ik kon veel experimenteren. Toch zou de K.R.O.-tv wat meer allure moeten hebben we zijn d'er nog lang niet", verzucht hij. Zijn vrouw is al dagen in de weer met het provisorische plattegrondje, dat ze van hun nieuwe huis in Tilburg tekende. Kruisje voor de tafel, rondje voor de bank. streepje voor het dressoir..en het televisietoestel? „Ik weet het niet", zegt ze bezorgd. „Dit toestel blijft hier 't is van de K.R.O. En nu hij opeens schouw burgdirecteur wordt, weet ik echt niet waar we 'n nieuw toestel neer moeten zetten 4647. Bij de boerderij stond, tegen de muur, een grote ton. Daar was Rom al 'n paar maal voorbij gelopen, maar hij had er niet aan gedacht, eens even in die ton te kijken. Hij meende, dat er water in zat, omdat 't een regenton ivas; maar daar vergiste hij zich in, de ton was leeg. Leeg? Nee, dat ook weer nietEr zat wel iets in, al was dat geen water. Toen hij voorbij ivas, ging voorzichtig het deksel naar bovenen Mioe gluurde giechelend door die spleet naar buiten! Ja, hier zal ze DOOR WILLIAM IRISH We hebben beneden een jamsession. Kom je ook? Ze liet haar arm teleurgesteld naast haar stoel bunge len. Iedereen was opgestaan en verdrong zich bij de kelderingang ergens aan de achterzijde. Nee, blijf bij me, smeekte ze, terwijl ze hem probeerde te grijpen. Je moet het nog afvertellen. Hij was echter al opgestaan. Kom mee, dit wil je beslist niet missen, meisje. Speel je nu wérkelijk iedere avond niet genoeg? Ja, maar dat is voor mijn broodje. Dit doe ik voor mijn plezier. Je zult wal horen! Hij zou haar gewoon hebben laten zitten. Dat be greep ze direct. Die jam-session oefende een groter aantrekkingskracht op hem uil dan zij. Ze stond dus ook maar op en liep achter hem aan de smalle ste nen trap naar de kelder af. Het was een groot ver trek en de muziekinstrumenten stonden er al. Die had den ze kennelijk al meer gebruikt. Zelfs een vleugel stond er. Van het plafond bungelde een kale lamp, maar hier en daar stonden ook nog enkele in flessen gestoken kaarsen. Middenin de kelder stond een grote, kale houten tafel. De flessen gin zetten ze erop neer. Ze telde bijna evenveel flessen als mensen. Eén van hen spreidde een bruin stuk pakpapier op tafel uit en legde er een stapel sigaretten op. Iedereen kon er van roken. Ze wai~en niet van het soort, dat boven gerookt werd. „Reefers" werden ze genoemd. De deur werd gesloten en op slot gedaan, zodra zij en Milburn binnen waren, zodat ze niet gestoord kon den worden. Zij was het enige meisje in dit mannen- gezelschap. Er stonden enkele kisten en vaten om op te zitten. Een klarinet trilde weemoedigde waanzin was begonnen. De volgende twee uren waren in de ogen van het meisje een soort Dante's Inferno. Ze wist dat zodra het voorbij zou zijn, ze zich niet meer zou kunnen voorstellen, dat ze het had meegemaakt. Het was niet de muziek, die was goed, voortreffelijk zelfs. Het was 't schimmenspel van hun schaduwen, zwarte vlekken, die tot het plafond toe reikten. Het was de uitdrukking op hun gezichten: bezetenheid, demonische vervoe ring. Het was de gin en het waren de marihuana-siga- retten. die de atmosfeer vervulden met een dronken makende damp. Het was het onbeheerste, dal in hen gevaren was, zodat ze nu en dan vluchtte naar een hoek van het zaaltje of op een kist klom, beide voeten hoog opgetrokken. Enkelen kwamen nu en dan vlak bij haar staan en dreven haar naar de muur toe, om dat ze de enige vrouw van het gezelschap was. Ze bliezen pal naast haar oor, maakten haar doof en verwarden haar kapsel. Angst overviel haar steeds weer. Kom, ga op de tafel staan en dans! Dat kan ik niet! Ik weet niet hoe! Je hoeft het niet met je voeten te doen. Doe het maar met iets anders dat je hebt. We zijn vrienden onder elkaar. Liefste, dacht ze, terwijl ze trachtte te ontkomen aan een saxofoonspeler, die de achtervolging ten slot te maar opgaf. Liefste, ik moet heel wat voor je verduren. Ze slaagde erin de hoek te bereiken, waai de drum stond. Ze greep zijn driftig in beweging zijn de armen en drukte ze lang genoeg naar beneden om zich verstaanbaar te maken. Cliff, breng me naar buiten. Ik hou het niet langer uit! Heus, ik kan het niet meer. Ik ga anders zo dadelijk nog van mijn stokje. Hij was reeds half verdoofd door de marihuana. Dat zag ze aan zijn ogen. Waar zullen we heen gaan? Mijn kamer? Ze moest wel „ja" zeggen. Ze begreep dat hij alleen in dat geval weg wilde gaan. Hij stond op en liep achter haar aan naar de deur. Hij stond niet meer al te vast op zijn benen. Hij kreeg de deur ten slotte open. Ze holde naar buiten alsof ze met een katapult was weggeschoten. Hij volgde haar. Kennelijk kon hij weggaan als hij daar zin in had, zonder iets te zeggen, zonder te groeten. De an deren schenen nauwelijks op te merken, dat hij ver dwenen was. Toen de deur weer gesloten werd, was de koortsach tige herrie op slag verdwenen. De plotseling ingeval len stilde deed het eerste moment vreemd aan. Het restaurant was donker en leeg. Slechts ergens achterin de zaal brandde een eenzame lamp. Toen ze ten slotte op straat stond, steeg de frisse lucht haar als het ware naar het hoofd. Het was hier buiten koel, fris en helder na dat met rook en walm bezwangerde vertrek onder de grond. Ze leunde tegen een muur en ademde enkele keren diep. Hij deed er iets langer over om buiten te komen en rommelde nog wat aan de deur. Het was langzamerhand vier uur geworden, maar het was nog donker en de stad om haar heen sliep nog. Even werd ze overvallen om er vandoor te gaan, om weg te vluchten van hem en alles maar op zijn beloop te laten. Ze had hem gemakkelijk kunnen ont lopen. Hij was niet in de conditie om een achtervol ging in te zetten. Ze bleef staan, passief. Ze had in haar gedachten een foto op haar kamer gezien. Dat was het eerste, waar haar oog op zou vallen als ze thuis zou komen. Plotseling stond hij naast haar. Haar kans om te vluchten was voorbij. Ze gingen met een taxi. 1-Iet was een rij oude hui zen die in flats was veranderd. Op iedere etage één. Hij nam haar mee naar de tweede verdieping, deed de deur open en draaide het licht aan. Het was een sombere kamer. Een versleten houten vloer, die ge beitst was, een hoog plafond, smalle ramen. Het was niet een plaats om 's nachts om vier uur voor het eerst te komen. Met wie dan ook. En zeker niet met hem. Ze huivei-de even en bleef vlak bij de deur staan. Ze deed alsof ze niet zag, dat hij de deur zorgvuldig op slot deed. Zo helder mogelijk moest ze blijven den ken en ze moest waakzaam tot het uiterste blijven. Iedere gedachte aan de gesloten deur zou haar maar afleiden. Nee, het was het beste om daar maar niet aan te denken. Hij was tenslotte klaar met het afsluiten van de kamer. Doe je jas toch uit, zei hij. Nee. ik houd hem liever aan, zei ze nuchter, Ik heb het koud. Ze moest haast maken. Wat ben je van plan? Blijf je daar soms staan Neë, antwoordde ze enigszins afwezig, Nee, ik blijf hier niet staan. Ze zette één voet voorzichtig voorwaarts gelijk een schaatsenrijdster, die het ijs wilde proberen. Ze bleef intussen rondkijken, wanhopig zoekend rond kijken. Wat moest haar aanknopingspunt zijn? Soms de kleur? Ja, dat was het: de kleur! Oranje! Ze moest iets ontdekken, dat oranje gekleurd was. Waar sta je naar te kijken?, zei hij knorrig. Het is een gewone kamer, niets bijzonders. Of heb je soms nog nooit een kamer gezien? Ten slotte vond ze het. Een goedkope lampekap aan het andex-e einde van de kamer. Ze liep er heen en stak de lamp aan. Een ronde lichtvlek verscheen op het plafond. Ze legde haar hand op de lamp en keer de zich naar hem om. Ik vind dit een prachtige kleur. Hij reageerde niet. Je luistert niet naar me. Ik zei dat dit mijn lievelingskleur is Dit keer keek hij haar vrij suffig aan. Wat wil je daarmee zeggen? Ik wou dat ik een hoed van deze kleur had. Ik zal er één voor je kopen. Morgen. of overmor gen. Kind, zo iets, dit bedoel ik. Ze pakte de lamp op en hield de kleine voet naast haar gezicht. Ze draaide zich naar hem om, zodat het leek alsof ze oranje licht uitstralend hoedje op had. Kijk eens goed naar me. Heb je al eens iemand met zo'n soort hoed gezien? Doet dit je niet aan iets denken? Hij knipperde enkele keren met de ogen gelijk een wijze en plechtige uil Toe, kijk nu eens goed, zei ze smekend. Ja, blijf zo naar me kijken! Je hei-innert je het heus wel als je maar wilt. Heb je nooit iemand in de zaal zien zitten, helemaal vooraan, precies op de plaats, waar ik vanavond zat, die een hoed van deze kleur droeg? O, zei hij afwezig, Daar kreeg ik die vijfhon derd dollar voor. Toen sloeg hij plotseling de rechter hand voor de ogen. Ja, maar ik mocht dat niemand vertellen! (Wordt vervolgd) Advertentie De ene keer zogenaamd om een brief te posten, dan voor een be- spi-eking bij een collega. Maar het kwam hier op neer. dat ik bijna elke avond alleen thuis zat. Ik peinsde natuurlijk naar de eigen lijke reden, want dat brievenposten en die besprekingen waren wat TE gezocht. Wat denkt u Ik liet on gemerkt de stalenboeken van Bak- ker's Behang in de Cronjéstraat 135 komen, zocht er het mijne uit (wel wat moeilijk, want er zaten maar liefst 600 vei-schillende dessins in) liet de boel behangen enhet wonder was geschied. Mijn mijn is nu practisch elke avond thuis; hij vindt nergens die gezelligheid, zegt hij. MENSEN IN ROME (Van Loghum Sla terus, Arnhem) is het derde fotoboek van Nico Jesse in diens reeks portretten van mensen in wereldsteden, waarvoor dit maal Bertus Aafjes de verklarende tek sten leverde. Net als in zijn tweede foto boek „Mensen in Londen", geeft Jesse ook hier weer wat teveel van het goede, maar te weinig karakteristieks. Slechts onge veer de helft der foto's, opnamen in klei ne eethuisjes, van het gezinsleven-op-straat in Trastevere, de aapjeskoetsiers en derge- 1 ijken zijn werkelijk typerend voor Rome en de Romeinen: de overige foto's hadden evengoed in elke andere wereld stad gemaakt kunnen zijn. Overigens valt er hier en daar op de techniek ook wel iets af te dingen: sommige foto's zijn be paald storend onscherp en/of te „hard" afgedrukt, zonder dat daar een waardeer bare winst aan stemming tegenoverstaat. Men krijgt sterk de indruk, dat Jesse, wel licht uit tijdnood, min of meer lukraak zoveel mogelijk platen bij elkaar geschoten heeft, waaruit bij de eindselectie dan wel een harmonisch geheel gemaakt zou kun nen worden. Het peil van zijn eerste boek, „Vrouwen in Parijs", heeft hij in dit nieu we album zeker niet bereikt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 15