Fantoom in de bar Horen en zien PANDA EN DE TROETELTROEP FIETSEN HOUDT U FIT! VIETS Co. SS39-41 - huid? AVONTUREN EEN HOND V.S. en VAR één in strijd tegen verdovende middelen in Syrië VOOR MARS- MIOE Hoe is het ontstaan ZATERDAG 9 APRIL 196 0 11 45. Hoewel Panda de portier niet aardig vond, bleef hij bij zijn voornemen om de bankroof te verhinderen. „Ik zal hier op de stoep blijven wachten, tot Joris en de troetels komen," dacht hij, „en dan zal ik ze zelf wel tegenhouden." En dus bleef hij daar zitten onder de misnoegde blikken van de portier. Deze had Panda graag ook nog eens van de stoep geschopt, maar zolang het paard erbij was, durfde hij dal niet, want hel paard kon nog harder schop pen dan hij. Terwijl het paard een beetje zat te dutten en Panda opmerkzaam rond keek, naderde er een grote verhuiswagen. Panda lette niet op deze wagen, maar het zou beter geweest zijn, als hij dat wel had gedaan, want achter het stuur zat Joris en rond hem zaten de troetels, met wie hij samen de bank wilde beroven. „Hebben jullie alles nu goed begrepen?" vroeg Jo ris. TuurlijkLange," antwoordde de tweeling. „We doen net, of dit een verhui zing is. waarbij we de brandkasten naar een ander bankgebouw overbrengen. Een tof plannetje, Lange!" De inbreker ant woordde niet, want hij was te dom om iets te begrijpen. Maar dat hinderde niet; zo lang hij maar sterk genoeg was, om de brandkasten te sjouwen. Joris wilde de wa gen al voor de ingang van de bank tot stil stand brengen, toen hij daar Panda zag zitten. Zijn gezicht betrok. „Dat manne ke wil natuurlijk roet in het eten gooien," dacht hij, „daar moet ik fluks iets op ver zinnen. Gelukkig heeft hij ons niet in de gaten. Verdragsondertekening De Westduitse televisie had gisteravond een uitgebreid, meer dan een half uur du rende reportage ingelast naar aanleiding van de ondertekening van het Duits-Neder landse verdrag. Men zag onder meer beel den van de Duitse agressie in 1940. MEn zag en hoorde de harpiste Rosa Spier die in het Duits over de februaristaking van 1941 sprak en er de nadruk op legde, dat het verleden niet vergeten kan worden. De Seheveningse gevangenis en ook de Waals- dorpervlakte verschenen voorts op het Duitse scherm met bepaald begripvol commengaar. In een voor de Duitse televisie uitgespro ken verklaring zei minister Luns, dat het hier gaat om de bevrijding van de hypo theek van de oorlog. Veel leed, aldus de minister, zal nooit te genezen zijn. De Bondsrepubliek evenwel levert met dit be drag een bevredigende bijdrage tegenover het aangedane om-echt. Dit is een gezon de basis om verder te werken. De Westduitse minister van Buitenland se Zaken Von Brentano hield een zeker zeer sympathieke korte rede. Hij zei on der meer: het onrecht, de Nederlanders aangedaan, is niet goed te maken. Het zal lange tijd duren tot de wonden gedicht zijn. Het verdrag is er ook niet om het verleden te doen vergeten. Wij willen than Staking in Hollywood ten einde De staking van filmspelers tegen zeven grote filmmaatschappijen is geëindigd. De producenten hebben zich bereid ver klaard een grote som in het pensioenfonds van de artiesten te storten als compensa tie voor de opbrengst van films die aan de televisie zijn verkocht. De acteurs had den een contante betaling uit de opbrengst geëist. Door de staking zijn op één na alle gro te studio's in Hollywood een maand lang gesloten geweest. De studio die bleef wer ken, Universal-International had tevoren al een nieuw contract op de voorwaarden van de acteurs gesloten. De beste merken in alle modellen. De radio geeft zondag HILVERSUM I. 402 m. 8.00 NCRV. 8.20 IKOR. 9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weerbericht. 8.15 Gram. TKOR: 8.30 Goede morgen. 9.00 Korte kerkdienst. KRO-: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Inleiding Hoog mis. 10.00 Hoogmis. 12.15 Actuele geloolsproble- men. 12.30 Lichte muziek. 12.55 Act. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 De Wad- ders. hoorspel. 13.30 Lichte muziek. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Oude kamermuz. 15.00 De vliegende Hollander, praatje. 15.10 Gram. 15.30 Muz. lezing. 16.00 Sport 16.30 De Proleet van de nabijheid G'oös, lezing. Convent van Kerken. 17.00 Gerei, kerkdienst. NCRV: 18.30 Gram. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.05 Samenzang. 19.30 De gelijkenissen van Jezus, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.15 Cabaret. 20.45 U Ment toch ook van de partij?, praatje. 20.55 Gram. 2Ï.30 Jesaja is mijn naam, hoorsp. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Muzikale lezing. 23.55—24.00 Niéuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.45 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.45 Herv. kerkd. 11.30 Vragen- 'beantw. VPRO: 11.45 Ber. uit de kerken. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Orgel- en pianospel. 12.00 Nieuws en S.O.S.ber. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. muz. voor de soldaten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Radio-filharm.ork. en solist. 15.40 Filmpraatje. 15.55 Lichte muz. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars, lezing. 17.15 De vluchtende mens. lezing. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sport- journ. 18.30 Zigeunerork. 18.55 Journalistenforum. 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.40 Alleen krassen op het lak, hoorsp. 21.10 Licht progr. 21.40 Documentair progr. 21.55 Gram. 22.15 Journ. 22.30 Nieuws. 22.40 Conc.gebouwork. 23.10 Sportuitslagen. 23.15 New York calling. 23.20 Nieuwe Franse gram. 23.5524.00 Nieuws. ELOEMENDAAL. 245 m. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet (uitzending van de dienst voor belangstellenden op 3 april om 7.30 uur). 2.45 Kin- derdienst. 3.30 ds. G Toornvliet. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram, 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerbericht. 12.35 Amus.muz. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en belcantoconc. 15.30 Gram. 15.45 Voetbalreportage. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Gram. 17.30 Idem. 17.45 Sportuitsl. 17.50 Liederen. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 21.00 Ork.concert. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzmuziek. 22.35—24.00 Operafragmenten. De radio geeft maandag HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.30 Quizprogr. 12 00 Pianorecital. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Lichte muziek. 13.50 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Kamermuz. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Suri name bouwt aan zijn toekomst, III, door mr. dr. H. J. Roethof. 18.00 Orgelconcert. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praat je. 19.15 Negro-spirituals. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muziek. 20.15 Het geleende leven, hoorsp. 21.15 Gram. 21.30 Sopraan en piano. 22.00 Parlem. comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Elektronische muz. met commentaar. 23.40 Gram. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM TI. 298 m. 7.00 - 24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 De groente man. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Kamermuz. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor ons plat teland, praatje. 12.43 Spaanse muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Gram. 13.55 Beursber. 14.00 Pianorecital. 14.30 Gram. 14.50 Van alle breedtegraden, praatje. 15.05 Gram. 16.40 Gram. 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Voor de jeugd. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Pol. praatje. 18.25 Lichte muz. 18.50 Openbaar kunstbezit, le zing. 19.00 Kamermuz. 19.30 Muzikale lezing. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 De radioscoop. 22.30 Nieuws, beursber. en S.O.S.ber. 22.45 Journ. 22.55 Progr. voor alle weggebruikers. 23.25 Con certgebouw-orkest. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landb. 12.42 Gram 1252 Koersen 13.00 Nieuws en weer ber. 13.15 Lichte muz. 14.00 Psalmen. 15.30 Gram. 15.50 Lichte muziek. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws en weerber. 17.05 Gram. 17.45 Franse les. 18.00 Gram. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Kamermuz. 20.30 Kunstkaleidoscoop. 20.45 Verv. kamermuziek. 21.30 Amus.muz. 22.00 Nieuws en weerber. 22.15 Godsd. uitz. 22.45 Gram. 22.55 Nws. 23.00 Voor de zeelieden. T elevisieprogramma VOOR ZATERDAG KRO: 17.00 Voor de jeugd. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20.20 Documentair Missie- progr. 21.00 Seraphine oder Die stumme Apothe- kerin, opera. 21.45 Film. VOOR ZONDAG IKOR: 11.30—12.40 Palmwijding, palmuitdeling en palmprocessie. AVRO: 20.00 Filmrep. 20.10 Op weg van acteur naar regisseur. 20.45 Gevar. progr. AVRO, KRO, VARA en VPRO. 22.00—22.30 Sport- actualiteiten. radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Indische herinneringen In de „Anders dan anderen"-stoeI van Bert Garthofi' zat gisteravond in de Sin ger Concertzaal een man, wiens doopceel, zoals deze op de gebruikelijke bekwame wijze door Garthoff werd gelicht, mis schien bij het grote publiek niet zo zal hebben aangesproken als dat met zijn voorgangers het geval was. De schrijver Jan Boon, beter bekend onder zijn pseu doniemen Tjalie Robinson en Vincent Ma- hieu, bleek niettemin een even spontaan als slagvaardig slachtoffer. Hij werd bij de kijkers ingeleid door de schrijver Jan Fa- bricius. Toen Bert Garthoff zijn gast een maal over diens eerste verrassing had heen geholpen de heer Boon was met het voorwendsel dat hij zou meewerken aan een telerecording naar de Singerzaal gelokt raakte „Tjalie" gaandeweg meer op zijn praatstoel. Vooral bij het zien van oude foto's uit het familie-album en de ontmoeting van een jeugdvriendinnetje (?,Ik was stilletjes verliefd op je"), zijn vroegere leraar en de 92-jarige Haai'lem- se mevrouw Graafstal, zuster van de in het vooroorlogse Indië zo bekende Pa van der Steur, van wie de heer Boon getuig de „Hij was een soort Schweitzer". Ook een oude sportvriend en een vroegere mede-krijgsgevangene kwamen herinne ringen ophalen. De heer Stolk, pas vijf maanden uit Indonesië gerepatrieerd, maakte van de gelegenheid gebruik een klemmend beroep te doen voor steun aan de spijtoptanten in Indonesië. „Negendui zend zich Nederlands voelende mensen lei den daar een droef bestaan. Zij moeten langs de deuren bedelen om zich in het leven te kunnen houden". Het hoofd van de afdeling Litteratuur en drama van de Belgische radio-emroep, Marcel Coolen, kwam uiting geven aan zijn bewondering voor het werk van de heer Boon. Het hoog tepunt van de avond was ongetwijfeld de aanbieding van de novellenprijs 1959 van de gemeente Amsterdam door wethouder De Roos namens het Amsterdamse ge meentebestuur, welke bekroning de heer Boon te danken heeft aan zijn boekje „Tjies", waarin hij Indische herinnerin gen heeft opgeschreven. Als tegenprestatie bood Bert Garthoff de heer Boon een en velop aan waarvan de inhoud bestemd is voor de inrichting van een kantoor waar Links Bert Garthof en midden wet houder mr. A. de Roos van Amster dam, die aan de heer Boon (rechts) een oorkonde uitreikte behorende bij een door deze in 1959 gewonnen litte raire prijs van de gemeente Amster dam. de heer Boon onder meer het werk voor het door hem opgerichte NASSI-comité ten bate van de spijtoptanten zal kunnen ver richten. Beeldschermer Advertentie öabyderm-zeep Advertentie exposeert in HAARLEM op 12 13 en 14 april 1960 Café-Restaurant Brinkmann, Grote Markt 9-13 met Boekhoudmachines - Schrijf-, Tel- en Reken machines - Kantoorinstallaties - Administratie-, Organisatie- en Archiefsystemen De expositie Is geopend 's morgens v. 10.30 tot 12.30 - 's middags v. 13.30 tot 17.30 - 's avonds van 19.00 tot 22.00 uur. Westzijde 53-110 - Telefoon 02980 - 62246* - Telex 14369 ROME (UPI) Agenten van de Ame rikaanse opsporingsdienst van verdovende middelen hebben in samenwerking met de Verenigde Arabische Republiek na een vuurgevecht in de Syrische woestijn een geheime bergplaats van heroïne ontdekt. Het vuurgevecht voltrok zich een. week geleden en resulteerde in de aanhouding van twee smokkelaars in verdovende mid delen. Drie van hun trawanten ontkwa men met dertig kilo heroïne, die don derdag in de Syrische woestijn zijn terug gevonden. Een intensieve speurtocht naar de ontsnapte smokkelaars is nog aan de gang. John Cusak, hoofd van het Amerikaans bureau voor verdovende middelen voor het Middellandse Zeegebied, heeft van de operatie enkele bijzonderheden gegeven. De waarde in dollars van de hoeveel heid in beslaggenomen heroïne is 360.000 dollar en gebaseerd op de prijs voor zui vere heroïne op de New Yorkse markt. Volgens Cusak was de heroïne, een ge raffineerd produkt van ruwe opium, be stemd voor de Amerikaanse markt via Libanon en Europa. Cusak's bureau was in de smokkelben de doorgedrongen met een agent die zich voordeed als geïnteresseerd Amerikaans kaper. Hij had een ontmoeting met de smokkelaars gearrangeerd in de Syrische woestijn ter hoogte van Hams. De politie van de Verenigde Arabische Republiek zette een val op. De Amerikaanse agent hield zich aan het rendez-vous, maar was verrast nóg drie leden van de bende te zien verschijnen. Nadat twee der smok kelaars in de val gelopen waren en drie andere gevlucht, zochten pantserauto's van de politie van de V.A.R. de woestijn af, waar zij bij de plaats van de overval een geheime bergplaats vonden met de door de drie gevluchte smokkelaars ijlings ver stopte heroïne. De vangst in Syrië is een van de be langrijkste sinds vele jaren. Het Ameri kaanse bureau voor narcotica heeft de V.A.R. bedankt voor de voorbeeldige sa menwerking. Advertentie 48—49. Toen klom Mioe gauw uit de ton, en op 'n drafje liep ze naar de buutb'oom. Een, twee, drie, buut, vrij! riep ze lachend. Dat hoorde Rom. Hij kwam teruggehold, maar hij was al te laatMioe had al afgetikt. Je hebt me lekker niet gevonden, hè? zei ze. Nee, zei Rom. Waar zat je eigenlijk? In die grote ton daar, lachte Mioe triomfantelijk. Dat was 'n mooi plaatsje, niet? Rom knikte. Daar ben ik wel viermaal voorbijgekomen, zei hij. Ja, dat weet ik, ik heb je wél gehoord, zei Mioe vrolijk. DOOR WILLIAM IRISH Advertentie Hij keek weer op en vroeg haar toen vrij wezenloos: Heb ik je dat eigenlijk al niet verteld? Ja, dat heb je al gedaan. Het was het enige antwoord, dat ze kon geven. Hij zou vast en zeker te keer zijn gegaan, als hij het zich nu voor het eerst had laten ontvallen, maar kon zij hem wijsmaken, dat hij zijn mond al een keer eerder voorbij had gepraat, dan was het kwaad reeds ge schied en zou hij er de tweede keer niet meer over val len. Dat meende ze tenminste. Die sigaretten waren kennelijk niet goed voor zijn herinneringsvermogen. Ze moest deze kans met beide handen aangrijpen en durfde die niet te laten lopen, al wist ze ook niet of het goede moment eigenlijk al wel aangebroken was en waar het nu precies om ging. Snel zette ze de lamp weer neer en liep op hem toe, maar wist daarbij toch de indruk te wekken; dat ze volkomen op haar gemak was. Vertel het me nog eens, Cliff, Ik hoor het zo graag. Heus, vertel het maar nog een keer. Je weet het, ik ben je nieuwe vriendinnetje, dat heb je me zelf ge zegd. Daar steekt toch geen kwaad achter? Hij keek haar wezenloos aan. Waar hadden we het ook weer over? zei hij hul peloos. Ik ben het weer vergeten. Ze moest zijn door het verdovingsmiddel benevelde herinneringsvermogen weer activeren. Hij had iets weg van een baby, die keer op keer de speen van de zuigfles liet schieten. Oranje hoed. Kijk. zoals hier. Vijf honderd., vijf hondex-d dollar, weet je nog? Ze zat op dezelfde stoel als ik. O, ja, zei hij slaperig Vlak tegenover mij. Ik heb naar haar gekeken. Hij lachte even. Kort en zoals een waanzinnige kan doen. Ik kreeg vijf honderd dollar om naar haar te kijken. Om naar haar te kijken en te zeggen, dat ik haar niet gezien had. Langzaam kropen haar armen over zijn colbertjasje en rond zijn nek. Het was een soort onbewuste beweging. Haar gezicht was vlak bij bet zijne. Ze keek naar hem op. Vertel me er meer van, Cliff. Ik luister zo graag naar je. Zijn blik was echter wazig. Ik ben écht vergeten waar we het over hadden. Ze moest opnieuw beginnen. Je hebt vijf honderd dol lar gekregen om niet te vertellen, dat je haar gezien hebt. Herinner je je die vrouw met die oranje hoed? Heeft zij je die vijf honderd dollar gegeven, Cliff? Wie heeft je dat geld gegeven? Vertel het toch! Een hand heeft dat gedaan. In het donker. Een hand, een stem en een zakdoek. O ja, er was ook nog iets anders: een revolver. Met haar vingers beroerde ze zijn nek. Ja, maar wiens hand? Dat weet ik niet. Dat wist ik toen niet en daar ben ik later ook nooit achtergekomen. Soms vraag ik me wel eens af, of het wel werkelijk gebeurd is. Mis schien verbeeld ik het me maar. Maar dan zijn er weer momenten, dat ik het heel zeker weet! Vertel het toch maar, Cliff. Ach, waarom ook niet. Op een avond kwam ik na de show laat thuis en toen ik hier beneden in de hal liep, was het er donker, alhoewel er toch altijd licht brandde. Ik dacht dat de lamp kapot was gegaan. Juist toen ik mijn hand uitstak op zoek naar de leuning van de trap, voelde ik een vreemde hand, die mij tegen hield. Het was een zware hand, die koud aanvoelde. Ik drukte me tegen de muur en vroeg: „Wie is daar? Wie ben je?" Het was een man. Dat hoorde ik aan zijn stem. Na een tijdje, toen mijn ogen aan het donker gewend waren, zag ik iets wits, een zakdoek of zoiets ter hoogte van zijn gezicht. Zijn stem klonk nogal gedempt. Maar ik verstond hem duidelijk. Hij sprak me aan bij mijn voornaam en zei wat voor werk ik deed. Hij scheen alles van me te weten. Toen vroeg bij me of ik de avond tevoren een vrouw in de zaal had gezien. Een vrouw met een oranje hoed. Ik antwoordde, dat ik dat vergeten was, als hij me er niet aan herinnerd zou hebben. Maar nu hij dat had gedaan, wist ik het weer. Toen zei hij met diezelfde rustige stem, zonder ook maar een ogenblik opgewonden te klinken: „Hoe zou je het vinden om dood geschoten te worden?" Ik kon hem geen antwoord geven. De woorden bleven in mijn keel steken. Hij greep mijn hand en legde die op iets kouds, dat hij vasthield. Het was een revolver! Ik trachtte opzij te springen, maar hij hield me tegen en dwong me die revolver wel een minuut lang vast te houden. Toen zei hij: „Dat is voor jóu, als je het niemand vertelt." Hij zweeg toen een hele tijd. 't werd me angstig te moede. Ten slotte ging hij verder; „Of zou je liever vijf honderd dollar willen hebben?", vroeg hij. Ik hoorde geritsel van papier, waarna hij iets in mijn hand stopte. „Hier is vijf honderd dollar," zei hij, „Heb je lucifers bij je? Ga je gang. Steek maar een lucifer aan, dan kun je het zelf zien." Ik deed dat en zag dat hij me inderdaad vijf honderd dollar had gegeven. Toen ik mijn ogen weer opsloeg en juist de zakdoek kon zien, die hij voor zijn gezicht had ge bonden, blies hij de lucifer uit. „Je hebt die vrouw dus niet gezien?" zei hij, „Er was helemaal geen vrouw. „Doet er niet toe wie het je vraagt, je antwoord is „nee". En blijf je nee zeggen, dan blijf je ook in leven! Hij zweeg weer enige tijd en vroeg toen: „Als ze het je nu vragen, wat antwoord je dan?" Ik zei, „Ik heb die vrouw niet gezien. Er was he lemaal geen vrouw." Ik trilde echter van de zenuwen. „Ga nu naar boven", zei hij, „Goeden avond", Doordat er een zakdoek voor zijn mond gebonden zat, leek zijn stem wel uit een graf te komen. Ik kon niet snel genoeg naar mijn zin naar mijn kamer komen. Enkele keren struikelde ik bijna. Ik deed de deur op slot en bleef zo ver mogelijk van de ramen verwijderd. Ik had al een reefer (een marihuana- nigaret) gerookt, en je weet wat dat voor invloed op je heeft. Hij lachte even en het klonk precies zo eigenaardig als daarnet. Even plotseling als die vreemde lach was losgebroken, verstierf zij ook weer. Ik verloor die vijf honderd dollar de volgende dag bij de paardenraces, liet hij er mistroostig op volgen. Hij stond op, zodat zij niet langer op de leuning van de stoel behoefde te blijven zitten. Je hebt alles weer bij me opgerakeld, door erover te beginnen. Je hebt me zelfs weer bang gemaakt en nerveus, precies zoals ik dat kort daarna stééds weer geweest ben. Geef me een reefer, ik heb er één nodig. Ik ga van mijn stokje als ik er geen krijg. Ik heb geen marihuana bij me. Ach, er zullen toch nog wel een paar in je tas zitten, overgehouden van daar? Je bent er samen met me geweest. Je moet er een paar meegenomen hebben! Hij meende klaarblijkelijk, dat zij ook rookte. Haar tasje lag op tafel en voordat zij tussenbeide kon ko men, had hij het al geopend en de inhoud eruit geschud. Nee! riep ze angstig. ik heb ze niet! Je mag daar niet in kijken! Hij had het echter al gelezen, voordat zij het hem had kunnen ontrukken. Het was het papiertje, dat Burgess haar gegeven had. Erst was zijn verbazing nog argeloos. Hij begreep de betekenis er niet direct van. Hé, dat ben ik! Mijn naam, het theater waar ik werk en zelfs Nee! Nee! Hij weerde haar af. Bel eerst het districtsbureau. Ben ik daar niet, bel dan Ze zag duidelijk zijn wantrouwen groeien. Het was een soort waas, die op zijn gezicht verscheen. Het ging snel, gelijk een plotseling opkomende storm. Zijn ogen kregen een vreemde uitdrukking. Maar er ging nog iets achter verscholen, iets véél gevaarlij kers! Een duistere, onredelijke angst, de angst, die opgewekt wordt door het misbruik van verdovingsmiddelen, de angst, die wil vernietigen, hetgeen als een bedreiging wordt gezien. Zijn ogen werden groter. De pupillen schenen het blauw er omheen te verdringen. Ze hebben jou met opzet gestuurd. Je hebt me niet toevallig ontmoet. Iemand is op mijn leven uit, maar ik weet niet wie! Als ik me dat toch maar kon herinneren (Wordt vervolgd) 'n gezonde beweging Verjong Uzelf en ook Uw fiets! r Dit woord: MAKKELIJK Er is een heel rijtje woorden waarvan naast elkaar voorkomen vormen met en zonder het voorvoegsel g e -. Men zegt: makkelijk en gemakkelijk, broe ders en gebroeders, zusters en gezusters, zeggen en (zich laten) gezeggen, heei en geheel, buur en gebuur, lijken en gelijken, lukken en gelukken, tij en getij, touw en getouw (in de uitdruk king iets op touw. dat wil zeggen op het weefgetouw zetten). Evenzo zien we een enkele maal naast elkaar vormen met en zonder be-: hoeven en behoeven, danken en bedanken, horen en behoren. Het is heel waarschijnlijk dat deze voorvoegsels in de gesproken taal ver dwenen zijn, omdat ze geen duidelijke betekenis meer hadden. In de voltooide deelwoorden immers zijn ze bewaard gebleven. De eigenlijke betekenis van ge- was: samen, maar daarna kreeg het de functie te laten zien dat de han deling voltooid was. In zinnen als: hij heeft geslagen en: hij is gekomen, ver vult ge- dus een taak. Daardoor kon het daar met meer succes weerstand bieden tegen klankverlies en afval. J

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 11