\en zestig jaar Wilhelm Herzog overleden ,Tanchelijn" in Haarlem Overstelpende drukte op de Britse wegen Paasfeestviering in de wereld Recorddrukte met paasdagen Successen in strijd van Amerikaanse negers Tsjoe En Lai in India aangekomen DINSDAG 19 APRIL 1960 5 (Van onze Kunst-redacteur) MORGEN wordt de kunstschilder Kees Verwey zestig jaar. Hij deelde ons mee dat men hem die dag niet thuis zal kun nen treffen. Hij is dus morgen öf uithuizig, óf thuis maar dan doet hij niet open. En zelfs dat is niet zeker: misschien is hij thuis en doet hij toch open, maar dat is hij dus nu nog niet van plan. Men kan Kees Verwey eigenlijk alleen, bij voorbaat, met zekerheid thuis treffen in zijn werk. En dat werk is, blijkens al zijn critici, onder geen enkele andere noemer te brengen dan „Kees Verwey". Men wijst op zijn verwantschap met de tachtigers, dat hij aanvankelijk onder invloed stond van zijn leermeester Boot, van Breitner en Ver ster, maar anderzijds roemen al zijn critici zijn moderniteit. Jos de Gruyter schrijft: „Een schilder van positieve allure en formaat, die tot geen groep, geen kamp, geen richting be hoort"; „die steeds naar veranderingen haakt en toch weigert het eenmaal verworvene los te laten; nooit alles op één kaart wil zetten, maar beheerst blijft door tegendelen". En voorts: „Maar een geboren en getogen Hollander, die sedert jaren in een oud huis aan het Spaarne woont en nog wel het stille kluizenaarschap als ideaal huldigt, zo één mag niet zigzaggen over de weg, hij moet rechtlijnig denken". Het is opvallend hoe zijn werk steeds voor critici aanleiding is geweest om van vernieuwingen te gewagen, van Verwey's „experiment", maar anderzijds ook hoe velen op zijn verwantschap met de Tach tigers wijzen. De totaliteit van zijn werk het is door Jos de Gruyter gezegd is verwarrend, men kan er geen vat op krijgen hoewel „de positieve allure en het formaat" niemand kunnen ontgaan. Lie ver dan aan de grote reeks beschouwingen waartoe Verwey's werk in onze bladen aanleiding gaf, een nieuwe toe te doen voe gen. willen wij ter gelegenheid van Verwey's zestigste verjaardag wagen te onderzoeken hoe, zo algemeen mogelijk, uit Verwey's werkwijze verklaard zou kunnen worden dat men zijn werk zo mo dern acht. Het middel waarvan wij ons bedienen is een toespraak die de filosoof Romano Guardini in 1947 in Tübingen ge houden heeft „over het wezen van het kunstwerk", ervan uitgaand dat die titel zó ruim is gesteld dat zelfs een Verwey er niet aan ontsnapt. Daarbij wijzen we op de treffende parallel tussen een uitspraak van Verwey: „Ik leerde de onuitputtelijk heid van één enkel onderwerp kennen" en de ervaringen van zijn critici voorzover die Verwey's oeuvre als één totaliteit, dus ook als één enkel onderwerp wilden be schouwen: dezelfde onuitputtelijkheid! Een onuitputtelijkheid die .evenredig is aan de menselijkheid die Jos de Gruyter in het gehele oeuvre van Verwey met vreugde signaleert en om welke hij „persoonlijk Verwey alles zou willen vergeven." Guardini baseert zijn lucide opmerkin gen over het kunstwerk op de ontmoeting tussen kunstenaar en object het object noemt hij „das Ding" waarin beider wezen elkaar versterkt. „We zien een ding, ervaren de eigenheid ervan, zijn grootte, zijn schoonheid, zijn toestand en onmid dellijk, als een echo, antwoordt iets in ons zelf daar op, wordt wakker, ontvouwt zich. Men kan immers zonder omhaal de mens het wezen noemen, dat in staat is met zijn innerlijk wezen op de dingen der wereld te responderen en juist daarin zich te ver werkelijken, tot „zichzelf te komen". Bij de kunstenaar is dat antwoord van onge wone kracht, omdat hij uit de verschij ning van het ding het wezen ervan te voor schijn schouwt en juist in die ontmoeting komt ook zijn eigen wezen naar voren, iets van wat hij niet zomaar dagelijks, maar juist in diepste wezen is." „Het contact dat de kunstenaar met zichzelf voelt, stroomt binnen in de manier waarop hij het ding ziet. En uit die verhevigde zelf- beleving komt ook het wezen van het be schouwde tot ontplooiing." Guardini be schrijft dan manieren van zien, zoals be langstelling voor de substantie van het be schouwde, voor zijn verhoudingen, zijn onderlinge atmosferen, het licht, de stem ming, de constructie, de architectuur, de bewegingsstroom, de dynamiek van het gebeuren, het typisch onveranderlijke er van, het karakteristieke, individuele, een malige; hij zegt dan: „Tot de eerste we reldoorlog gaat de kunst er van uit om dat, wat in de natuur het voorhanden zijnde ge geven is, dóór te werken op uitdrukking en doorzichtbaarheid van wezen. Dan be gint iets nieuws: de kunstenaars zoeken naar de elementaire vormen, welke ten grondslag liggen aan de natuurgedaanten, om daardoor het elementaire van het le ven uit te drukken en zo ontstaat wat wij abstracte kunst noemen." Guardini con cludeert op grond van het voorgaande dan, dat voor de psycholoog en biograaf het interessantste van een kunstenaar is: de geschiedenis in hem van één enkel kunst werk en daarbij inbegrepen de ge schiedenis welke hij aan het scheppen be leeft. Hiervan uitgaand kan men trachten te rug te vinden waarom er zo'n verscheiden heid en moderniteit in Verwey's werk zijn. Het is natuurlijk een niet-picturale bena dering en hoogst speculatief omdat dat, wat tussen kunstenaar en kunstwex-k heeft bestaan, terzake van het schilderij als zelf standig kunstwerk geen betekenis meer heeft. Verwey heeft van zichzelf gezegd „dat zijn scheepje steeds weer terugkeert naar zijn eerste koers, die van de een zaamheid, ondanks mijn vele hardnekki ge pogingen het de gemeenschapskoex-s uit te sturen." Dat zijn werk, als neerslag van de door Guardini bedoelde ontmoeting, dat isolement doorbreekt moge blijken uit de toespraak, die Verwey in 1957 in de Vis- hal hield bij de opening van een expositie van zijn werk: „Ik heb me nooit aange sloten en zo'n mens komt gauw in een ge- isoleerde positie, die tot verzet leidt. In een groep heeft men medestrijders, de eenling heeft die niet"; hij citeerde Tol stoi, aan wie gevraagd was of hij het niet erg vond onder de critiek van de wereld te staan. Tolstoi zei toen: „Och, wat de wereld van mij vindt, dat raakt me niet; het gaat er slechts om wat mijn dorp van me denkt." „Daarom zei Verwey toen —is dit de belangrijkste expositie van mijn leven". Zijn werk ontmoette voor hem de gemeenschap, waarin hij als een ling geïsoleerd is. Het „zigzaggen" dat Jos de Gruyter in Verwey's werk consta teert, kan aldus gezien worden als een tel kens unieke, nieuwe ontmoetingsvorm van een kunstenaar, die door zijn isolement gedwongen is zich telkens opnieuw volle dig aan die ontmoeting te wagen, omdat hij geen geijkte vastliggende levensvorm heeft, wil hebben, of kan hebben. Dat laatste zou dan het moderne in Verwey's werk zijn: de poging volstrekt elementair leven open te leggen. Het tachtigers-ele ment daarin en de niet-moderne oorzaak daarvan zou dan het isolement zijn, het bewaarde, het oude huis aan het Spaarne, het van de beweging van déze tijd afge- slotene. De schijnbare paradox is dan dat de schilder, met gebondenheid aan de traditie, in elk zijner werken een allermo dernste geschiedenis zoals Guardini het noemt beleeft. Wanneer de ontmoeting niet een lang zaam proces van wederzijdse openlegging is, wordt de indruk van het af te beelden voorwerp of de af te beelden mens onmid dellijk in het kunstwerk omgezet. Zo prij zen Verwey's critici de portretten van zijn moeder en van Coba Ritsema. Zo werd zijn zelfportret van 1945, door de plotseling opgelichte luciditeit der zelf ontmoeting, een mijlpaal voor de schilder, zoals hij zelf zegt. Maar Anthonie Kok tekende en schil derde hij veertig maal (waaruit de beroem de serie dertig maal een is samengesteld) een langzaam opgebouwde ontmoeting in etappes. Dan ontleedt hij zijn model op telkens een ander facet, waarbij hij tot de conclusie komt dat zijn onderwerp onuit puttelijk is; dat betekent dan: even onuit puttelijk als de schilder. Als de ontmoe tingskans klein is, microscopeert hij zijn onderwerp met eindeloos geduld in ontel bare kleine kleurvakjes. Maar als de ont moeting volledig is met een enkele cen timeters hoog kinderpaardje, een poppen- kamer, Chinese figuurtjes, een chocolade haan dan macroscopeert de schilder, vergroot hij wel twintigmaal. Als één overheersend facet de volledige ontmoe ting onmogelijk maakt, of tenminste toe gespitst overheerst, wordt dat ene facet een alles doordringende kleur welke het schilderij eenzijdig, dodelijk doordringt zo dat de rest verdwijnt en de schilder de an dere facetten er in moet gaan dóórschilde ren en dóórwerken. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van een speculatieve benade ring van de manier, waaraan Verwey zijn naam van modern- kunstenaar dankt. Het leven, dat hij voor zich uit de kun stenaarsontmoeting met een object vrij maakt, is telkens elementair van volstrek te geladenheid, baanbrekend van oor spronkelijke menselijkheid. En als zoda nig ontmoet hij zijn eigen tijd niet min der modern dan zijn abstracte collega's, die het elementaire van het leven onmid dellijk vanachter de vormen tevoorschijn willen abstraheren. Dat Verwey deze ab stractheid in figuratieve werken bereikt, maakt hem tot zo'n ontzaglijk belangrijke grensgestalte in de scherp verdeelde kam pen van de huidige Nederlandse beelden de kunst. Het grillige, „verwarrende" en „onstandvastige" in zijn werk is zijn echt heid, is hijzelf. Als op 23 april in museum Boymans-Van Beuningen de ere-expositie van werk van de moderne zestigjarige door Jan Engelman geopend zal zijn, zullen wij in Haarlem ons zijn warm-gemeende woor den herinneren: „Het gaat er slechts om wat mijn dorp van mij denkt." Want zijn isolement ligt in Haarlem, dïis ook zijn werk, zijn medestrijders. Uit Haarlem zullen de hartelijkste gevoelens deze zes tigjarige vergezellen, van wie elk etiket afglijdt, omdat zijn werk zo menselijk is. Hel onderwerp Verwey is onuitputtelijk. Ds. W. MEIJNHOUT OVERLEDEN Op 55-jarige leeftijd is in een ziekenhuis te Leeuwarden overleden ds. W. Meijn- hout, predikant bij de Christelijke Gere formeerde kerk van Franeker. Kees Verwey werd 20 april 1900 te Amsterdam, Johannes Verhulststraat 6, geboren. Toen hij zes jaar was ver huisden zijn ouders naar Zandvoort, waar het gezin twee jaar woonde. Van 1908 tot 1926 woonde het gezin in Sant poort. Kees Verwey bezocht de lagere school in Bloemendaal, vervolgens de hbs aan de Zijlvest in I-laarlem. In 1918 kwam hij voor het eerst in contact met de schilder H. F. Boot, die 24 jaar ouder dan Verwey een volledige ommekeer in diens denk- en begrip penwereld veroorzaakte. Verwey had toen vluchtige aanrakingen gehad met de sfeer van de toenmalige kunstnij verheidschool in Haarlem, waar de ideeën van de jonge Polet, Verkruysen en De Mesquita in lijnrechte tegenstel ling ivaren met die van Boot. Van 1926 tot 1927 bezocht Verwey de Rijksaca demie in Amsterdam, waar hij tekende onder prof. Jurres. Daarna werkte hij een jaar op het atelier van Boot, en vervolgens woonde hij twee jaar in Spaarndam. Sinds 1930 woont de schil der in Haarlem. (Deze gegevens zijn ontleend aan „Autobiografie in vogel vlucht" van Kees Verwey, gepubli ceerd als inleiding op de catalogus van de expositie van zijn werk in de Vishal van 6 juli tot 12 augustus 1957.) De Duitse schrijver Wilhelm Herzog is zondagavond in de ouderdom van 76 jaar te München overleden. Herzog stichtte het maandblad Forum in 1914, dat later verboden werd omdat het te „Eux-opees" werd geacht. Na de eerste wereldoorlog bracht hij het op nieuw tot leven. De Franse auteur - Ro-. main Rolland behoorde toen tot zijn me dewerkers. Herzog heeft ook een boek geschreven over de zaak-Dreyfus. Toen Hitier aan de macht kwam week Herzog uit naar Zwit serland en ging later naar Frankrijk waar hij bij het uitbreken van de tweede we reldoorlog werd geïnterneerd. Hij ont snapte daarna uit bezet gebied en ging naar Trinidad en vandaar naar de Vere nigde Staten. In 1952 keerde hij naar Duitsland terug. Marianne Sarstadt naar ballet De Cuevas De danseres Marianne Sarstadt van het Scapino Ballet is met ingang van het ko mende seizoen geëngageerd door het ballet van de markies De Cuevas in Monte Carlo. Het engagement is tot stand gekomen na dat de beroemde ballerina Rosella Iïigh- tower haar in Carré bij Scapino had zien optreden. Marianne Sarstadt kwam de laatste tijd door haar danstalenten steeds meer naar voren bij Scapino. Hollywood werkt weer Ongeveer 1500 leden van de bond van filmacteurs hebben met algemene stem men hun goedkeuring gehecht aan de be krachtiging van hun nieuwe contract met de studio's, dat verkregen werd na een staking waardoor de produktie langer dan een maand heeft stilgestaan. „TANCHLIJN" mag dan misschien niet de sensatie hebben gewekt, die de schrijver Harry Mulisch er kennelijk mee beoogde, de belangstelling voor zijn eerste toneel stuk blijft behoorlijk groot. Er wordt bo vendien nog veel over geschreven, zowel voor als tegen, zelfs in de rubriek „Brieven aan de redactie" in dit blad, die verleden week een bijdrage bevatte van een filo sofische liefhebber met de onthulling van de postume macht van Nietzsche achter de schermen. De daarin gesignaleerde ver wantschap met „Der Spiegelmensch" van Werfel heb ik niet kunnen nagaan. Wie belust is op beoordeling door middel van vergelijking zou evengoed of misschien nog beter Slauerhoffs „Opstand van Guadala jara" mogen noemen. Maar dat alles heeft bijzonder weinig zin, omdat men hier te doen heeft met een in de beste zin van het woord oorspronkelijk kunstwerk: het vond zijn oorsprong in de dualistische persoon lijkheid van de maker, die uiteraard mede gevormd is door alles wat deze uit de ge schiedenis der beschaving in zich opzoog. Die persoonlijkheid al heeft Mulisch getracht het romantische pathos in de theatraal verhevigde strijd tussen geest mens en beestmens te bedwingen door de spelregels van de objectieve uiteenzetting draagt bij alle overige kenmerken een ty pisch demonstratief karakter. Bij het weer zien van „Tanchelijn" heb ik sterker dan bij de eerste kennismaking gemerkt, hoe zeer dit (voorlopig?) zijn beeldende kracht beperkt tot excentrieke figuren. Het voel baar maken tenzij door redenering van een groepsbeweging of van de be wogenheid der tijd van handeling gaat hem aanzienlijk minder gelukkig af. De zeer gebrekkige figuratie heeft dit extra doen uitkomen. En dat is vooral jammer in zo verre als daardoor het eigenlijke dyna mische proces, dat van de transformerende overdracht, nu een te opgewonden indruk gaf. De fantasie is op hol geslagen, adem benemend vaak, buiten de arena der col lectieve ervaring, der samenleving. Van de weeromstuil spreekt het uitzonderlijke daardoor minder boeiend aan dan zo uit dagend de bedoeling was van deze zeld zaam begaafde auteur. Symptomatisch is wat Harry Mulisch mij enkele dagen na de première vertelde: „Toen ik de opdracht tot het schrijven van een toneelstuk had gekregen, dacht ik direct aan Ko van Dijk, onze grootste ac teur. Ik meende het aan zijn formaat ver plicht te zijn hem langs de rand van de afgrond te laten lopen!" Welnu, Ko van Dijk heeft het erop gewaagd en wij heb ben er een prachtige creatie bij gewonnen, zijn hachelijke entree als pseudo-godheid is een subliem bewijs van zijn authentiek komediantendom geworden. Han Bentz van den Berg heeft hem als Everwachter, de veel actievere hoofdpersoon, het vol maakte tegenwicht gegeven. Door hun we derkerig toedoen werd de opzet van „Tan chelijn" indrukwekkend duidelijk. In de Haarlemse Schouwburg, waar ik zaterdag avond een wedervertoning zag, hebben waarschijnlijk door gebrek aan diepte de suggestieve illustraties van de scènes door Igael Tumarkin minder sfeer dan in Amsterdam het geval was. Regisseur Henk Rigters heeft er intussen kans toe gezien de geluiddempende werking van de gor dijnen door de medespelenden te laten overwinnen. Zijn eigen rol, die van de aartsbisschop van Keulen, komt thans in volle scherpzinnigheid tot gelding. Wegens ziekte van Johan Fiolet moest Johan Schmitz als pastoor van Antwerpen dienst doen. David Konina (Van onze correspondent in Londen) Het paasweekeinde heeft in Groot-Brit- tannië alle records geslagen, zowel wat be treft het verkeer als slachtoffers daarvan. Het voorlopige aantal doden, dat naar men vreest nog aanzienlijk zal stijgen, is 47, het aantal gewonden 962. De terugtocht naar huis van de Londe- naars, die aan de kust of in andere delen van Zuid- en Oost- Engeland hadden ge tracht te genieten van de lentezon, bracht voor velen urenlang oponthoud. Overal zat het verkeer in de knoop, niet alleen op de hoofdwegen maar ook op de binnenwegen, die anders nog wel eens een uitkomst zijn voor de ondernemende Brit. De wegenwacht schatte dat gisteren per uur vijftigduizend motorvoertuigen Londen binnenkwamen. Vele vakantiegangers had den gedacht dat zij door vroeger naar huis te gaan de opstoppingen zouden kunnen vermijden, met het gevolg dat nu in de middaguren overal reeds wagens bumper aan bumper stonden. De verkeersopstopping, die het langst duurde, was in het Westen bij Londen bij het beruchte Slough. Hier was de rij voer tuigen 23 mijl lang. In het noorden van Londen, de invalsweg van de badplaatsen langs de Noordzee, stond een rij auto's van ruim twintig kilometer lang van Ware in Essex tot Edmonton, een Londense voorstad. EDDIE COCHRAN OVERLEDEN. De 21-jarige Amerikaanse rock 'n roll- zanger Eddie Cochran is zondagmiddag in het ziekenhuis in Bath overleden aan de gevolgen van een auto-ongeluk dat zon dagochtend gebeurd was. De drie mede inzittenden onder wie de zanger Gene Vin cent, werden gewond. Cochran en Vincent waren na een tournee door Engeland op weg naar het vliegveld voor hun terug keer naar Amerika. TEL AVIV (UPI) Een record aantal pelgrims heeft dit jaar Pasen in Jeruza lem gevierd. Reizigers van Jordanië naar Israel s chatten het aantal pelgrims dat zich zaterdag naar Jeruzalem had bege ven op 50.000. Velen zijn uit Cyprus, de Verenigde Arabische Republiek en Euro pa gekomen. De Grieks-orthodoxe patriarch van Je ruzalem, Benedictus I ontstak de vlam, die door archimandriet Theodor Diodoros naar het Israëlische deel van Jeruzalem werd gebracht. Diodoros werd tot de Man- delbaum-poort geëscorteerd door een kor poraal van het Arabische legioen. In het niemandsland wachtte archiman driet Ignatiov, vergezeld van een Israëli sche politieman, hem op. Terwille van de cameralieden en fotografen gaven de Is raëliër en de Jordaniër elkaar een hand. Ignatiov overhandigde de vlam aan het hoofd van de Russisch-orthodoxe kerk in Israel, archimandrier Augustin. Augustin gaf het vuur over aan geestelijken, die het in alle Grieks- en Russisch-orthodoxe ker ken van Israel brandend zullen houden. MOSKOU (UPI) In de vijftig ortho doxe kerken van Moskou begon de paas viering zaterdagavond. Pasen is het be langrijkste feest van de Russisch-ortho doxe kerk en alle bedehuizen waren stampvol. Velen volgden de dienst op straat. De patriarch van Rusland en metropo liet van Moskou, Alexius, leidde de dienst in de Epiphany kathedraal. Vijf minuten voor middernacht betrad Alexius verge zeld van tientallen bisschoppen de kerk. Na een gebed voor de sovjet-regering leidde de patriarch de kruisprocessie bui ten de kerk, om deze onder de woorden „Kristos voskres" (Christus is opgestaan) weer te betreden. „Voistine voskres" (Hij is waarlijk opgestaan) antwoordden koor en gemeente. VATICAANSTAD (Reuter) Paus Jo annes XXIII heeft zondag in zijn paas- (Vervolg van pag. 1) Er waren zoveel particuliere auto's, dat men de sportwedstrijden moest afgelasten omdat alle parkeerterreinen vol waren en men het gemeentelijk sportpark voor het parkeren van particuliere wagens moest inschakelen. Het aantal geparkeerde auto's bedroeg 20.000 waarvan 45 a 50 per cent van Duitse, 25 percent van Neder landse en 25 percent van andere natio naliteiten waren. Ook van de invalidenwa gentjes werd druk gebruik gemaakt. De V.V.V. heeft het ontzettend druk ge had. Het inlichtingenkantoor stond maan dagavond om half negen nog vol met Duit se, Franse en Engelse toeristen die inlich tingen vroegen. Het onderbrengen van de gasten léverde in Lisse geen moeilijkheden op dank zij het voortreffelijk voorberei dende werk van de secretaris van de V.V.V. de heer W. Verkerk. Ruim 1100 vreemdelingen konden aan nachtverblijf worden geholpen: niemand behoefde te worden teleurgesteld. Een woord van lof komt de rijkspolitie toe die het abnormaal drukke verkeer uit stekend geregeld heeft. Er kwamen geen stagnaties van betekenis voor. Rustig in Zandvoort Er zijn in vroegere voorseizoenen tal rijke zondagen geweest, die Zandvoort meer drukte brachten dan de afgelopen paasdagen, hetgeen vanzelfsprekend niet zeggen wil, dat de badplaats niet meepro fiteerde van de grote toeristenstroom van ons land. Die bijzondere drukte openbaar de zich reeds vrijdagavond toen vele vreemdelingen voor het merendeel Duit sers arriveerden en een gezellige, hoe wel niet overmatige drukte brachten. Er was echter, zoals zaterdagmorgen jl. bleek, geen sprake van, dat alle hotels en pensions waren volgeboekt, want hoewel dit bij verscheidene wel het geval was, wa ren er toch ook nog vele hotel- en pension houders, die kamers over hielden en dat bleef ook zo gedurende de paasdagen. Bij stichting Touring Zandvoort konden dan ook al degenen, die zich om kamers meld den, gemakkelijk worden ondergebracht, zonder dat gebruik behoefde te worden ge maakt van particuliere adressen. Ook de verhuur bij particulieren bleef over het algemeen gering en talrijk bleven de bord jes „Gemeubileerde kamers te huur". Het koude, schrale weer had voor het strand weinig aanlokkelijks, zodat de strandbe- drijven zelfs van „stille paasdagen" kon den spreken en menige strandwandeling werd door de weersomstandigheden vroe ger afgebroken, dan men aanvankelijk van plan was. Gedurende dit paasweekeinde reed geen enkele extra trein naar de bad plaats. De busverbinding reed met ver schillende extra diensten, doch ook hier was van overmatige drukte geen sprake. Op de Linnaeushof ten slotte was het „gezellig druk". Ongeveer drie a vierdui zend mensen bezochten de Bennebroekse bloementuin, waar echter gezien het pril le jaargetijde nog niet zóveel was te zien. Het verkeer in Haarlem kon over het al gemeen goed verwerkt worden. De groots te drukte viel op eerste paasdag: toen het verkeer 's middags omstreeks half vier vastzat van de Schipholweg tot in Heem stede. Tweede paasdag waren er slechts enkele kleinere opstoppingen op de Wagen weg nabij de Spanjaardslaan. In het vijfenveertigjarig bestaan van de Achtentwintig Franse jongens van 16-18 jaar hebben in de nacht van zondag op maandag overnacht in de voetgangers tunnel „Kerkehout" in Wassenaar. De jongens, die onder leiding van hun kapelaan een bustocht naar Nederland hadden gemaakt, om de bollenvelden te bewonderen, hadden in de tunnel veldbedden opgeslagen, omdat men 's avonds nergens meer onderdak had kunnen vinden. De Fransen lieten zich door de politie niet uit de tunnel pra ten. 's Morgens om zes uur vertrok de groep weer. A.N.V.V. zijn nog nooit zoveel vreemde lingen tegelijk in Nederland geweest als tijdens deze paasdagen, aldus verklaarde aan het einde van de tweede paasdag een zegsman van deze organisatie. Letterlijk van alle kanten zijn Denen, Zweden, Duitsers, Zwitsers. Belgen, Fran sen en Engelsen op Nederland afge zwermd om na een koud begin een tweede paasdag met heerlijk weer en motregen tot slot in Holland door te brengen. Van het hoge noorden tot in het diepste zuiden, doch eveneens langs de Brabantse en Zeeuwse grenzen zijn honderdduizenden Nederland binnengestroomd. Op alles voorbereid, had de A.N.V.V. tienduizenden pamfletjes in vele talen voor de bezoekers aan de grensposten gereed gelegd om hen te waarschuwen, dat in het westen des lands vrijwel alle hotel- en pensionbedden x-eeds vooraf waren be sproken en dat via de logies-informatie- diensten wellicht nog particuliex-e adres sen beschikbaar waren. Op Goede Vrijdag echter waren die pam fletten reeds „uitvex-kocht". Nadat haas tig tienduizenden nieuwe exemplaren wa ren gedx-ukt werden deze met ijlboden naar de grenzen gezonden. Valkenburg in Limburg zag drie nach ten lang 5000 van de 7000 beschikbax-e lo geerbedden bezet. Ook in de andere Lim burgse vakantieoox-den was de toeloop be- vx-edigend. Daarnaast hebben zich met Pa sen per dag zeker 50.000 buitenlandse dag jesmensen in Limbui-g vermeld, waar de vroege lentebloesem in juichende boeket ten omhoog stak. Claxonconcert bij Zeeuwse veren Ook Zeeland heeft zeer veel bezoek ge had, waarbij voor het eerst het Duitse ele ment overheerste. Vlissingen, Middel burg, Dombux-g en Veere bleken grote trek pleisters evenals miniatuurstad Walche ren bij de Zeeuwse hoofdstad en de Zuid- bevelandse bloeiende bongerds. Een handicap was dat de veren op paas zondag nog in winterdienst (om de twee uur) voeren, hetgeen niet op de aan de Zeeuwsvlaamse grens uitgereikte dienst regelingen vermeld was. Vooral in Vlis singen is daardoor op paaszondag nogal wat rumoer ontstaan. Verontwaardigde toeristen hebben er een claxonconcert van ruim een uur gegeven, aangevoerd door een ploeg Parijse journalisten, die Zee- land-vakantieland kwamen verkennen. Tweede paasdag was in de kuststreek nog drukker dan tijdens de voorgaande da gen. Café's en restaurants deden voor de tijd van het jaar bijzondere zaken en in de souvenirswinkels kwam men handen te kort om koopgrage buitenlanders te bedie nen. De omzetten liepen vooral in dure sou venirs hoog op. De Haagse politie heeft boodschap verklaard, dat er tegenover Christus „met zijn vertegenwoordigers en volgelingen in de kerk" de anti-christelij ke geest staat, „die dwlaing is, een vals denkbeeld van persoonlijk en gemeen schapsleven, overmatige macht en zelfs fysiek geweld, kwaad en ruïneuze wanor de". I-lij herinnerde er aan, dat „vele van onze broeders geen enkele vorm van vrij heid kennen, die jaar in jaar uit onder drukking en geweld ondergaan". Ook sprak de paus over mensen, die „als gevolg van ras of economische om standigheden, of door de beperkingen op de uitoefening van hun natuurlijke en burgerlijke rechten lijden". CANTERBURY (Reuter) Dr. Geof frey Fisher, aartsbisschop van Canterbu ry en primaat van de kerk van Engeland, heeft in zijn paaspreek in de kathedraal van Canterbury gesproken over het „vre selijke voorbeeld en de waarschuwing" van Zuid-Afrika. Hij zei: „Zuid-Afrika maakt ons allen thans zeer bezwaax-d van geest, niet omdat wij lijden, maar om de grote droefheid, die het op onze Heer en op on ze broeders legt. Toch is het geen nieuwe dx-oefheid. De mensen in Zuid-Afrika ge dragen zich zoals de mensen altijd doen en zullen doen, of zij vei'drukkers of ver drukten zijn, of zij aan de macht zijn of geen macht hebben. De christen, belast met zijn verantwoordelijkheid, verblind door zijn eigen zonden, protesterend tegen de zonden van anderen, moet zich weer vertrouwvoller tot het Paasevangelie rich- gen en tot het eeuwige leven dat het ons gebracht heeft." BALTIMORE (Reuter) Tot dusver hebben drie van de grootste warenhuizen van Baltimore besloten, het verbod voor negers om in hun restaurants plaats te ne men, op te heffen. Twee andere waren huizen zouden dit voorbeeld willen volgen. Negerleidex-s zien in deze ontwikkeling een belangrijke overwinning voor hun actie tegen de rassenscheiding. Leiders van negerstudenten uit 11 Ame rikaanse staten hebben zondag op een con- ferentei in Raleigh in de staat Noord-Ca- roline besloten hun strijd tegen het ge scheiden eten in lunchrooms, restaurants en cafetaria's te coördineren. Men besloot voorts gevangenisstraf te prefereren boven vrijlating tegen borg tocht, zo de betogingen van de negerstu denten mochten eidigen met arrestaties. Nieuwe „heiligschennis" ATLANTA, GEORGIë (UPI) In Bi- loxi, Mississippi, is een neger-arts gearres teerd omdat hij gezwommen had bij een „alleen voor blanken" bestemd stx-and, zo is in Atlanta vernomen. De arts, dr. Gilbert Mason, zei dat hij en enkele andere negers zondag naar het strand waren gegaan om te zwemmen. Functionarissen gelastten de negers weg te gaan en Mason werd in hechtenis geno men, maar later op borgtocht van 25 dollar vrijgelaten. Het hoofd van de politie, Her- bert McDonald, weigerde de arrestatie te bevestigen. Aangenomen wordt dat het in cident onderdeel is van een campagne van lijdelijk verzet tegen segratie-praktijken in het streng gesegreerde Mississippi. NEW DELHI (UPI) Premier Tsjoe En Lai van communistisch China is vandaag uit Rangoon per vliegtuig in New Delhi aangekomen voor zijn besprekingen gedu rende lien dagen met premier Nehroe over de grenskwestie tussen India en commu nistisch China. Tsjoe was vergezeld van de communis tisch- Chinese minister van Buitenlandse Zaken, maarschalk Tsjen Yi. Premier Nehroe heeft eerder verklaard, dat van de conferentie geen positieve re sultaten mogen worden verwacht, maar dat van een aftasten van eikaars menin gen sprake zal zijn. Het betwiste gebied bevindt zich in de Noord-Indiasche pro vincie Ladakh. In oktober 1959 schoten Chinese soldaten daar negen leden van een Indiasche grenspatrouille dood en namen er tien gevangen. op grond van de runnersverordening eni ge malen bij de V.V.V.-kantoren moeten ingrijpen. Profiteurs poogden toeristen te vexdokken tot het aannemen van onbeken de en bedenkelijke logiesaanbiedingen. Veertigduizend boekingen De logies-informatiediensten van de A.N.V.V. en de lokale V.V.V.'s hebben met honderden medewerkers van don- dex-dag af ruim veertigduizend buiten landse toeristen buiten de vrijwel vol ledig besproken hotel- en pensionac commodatie ondergebracht. Aan de kop staat Katwijk met 9000 boekingen dan volgen Amsterdam met 7000. Rot terdam met 3600. Den Haag met 3000, Arnhem en Dordrecht met ieder 2000, Delft 1700, Utrecht en Haarlem met ieder 1500 en de andere bureaus met minder dan 1000. Langs de Noordhol landse kust werden 1700 gasten ondex-- gebracht en in Zaandam en omgeving 1500. In het Gooi, Het Sticht en op de Veluwe is het ook zeer druk geweest, zowel met Nederlandse als met buiten landse gasten. Het vliegveld Zestienhoven heeft vele chartervliegtuigen met Engelse Floriade- gangers binnengekregen. Hoeveel buitenlanders sedert witte don- derdag in Nederland overnacht hebben is moeilijk te zeggen. Een schatting, geba seerd op ervaringscijfers van vorige ja ren, wijst op 250.000 tot 300.000. Daarbij komen honderdduizenden dagbezoekers. De deviezenomzetten op deze dagen moe ten dan ook in de vele miljoenen gelopen hebben. Floriade: 150.000 bezoekers De bezoekersaantallen voor diverse eve nementen waren voor eerste en tweede paasdag: Floriade Rotterdam 150.000. Ho ge Veluwe 8.000; Artis 15.000, Blijdorp 19.000, Dierenpark Wassenaar 12.000. die renpark Rhenen 13.000. Rijksmuseum Am sterdam 16.000, Openluchtmuseum Arn hem 5400, Madurodam 36.000. Miniatuur- Walcheren Middelburg 4000. De Efteling 25.000, Schiphol Amsterdam 27.500 (900 rondvluchtpassagiers). De Nederlandse amateurgidsenbond B.B.T.-B.B.A. heeft tijdens de paasdagen 1283 verdwaalde automobilisten met plm. 3000 passagiers op de goede weg geholpen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 5