I
PWjg
slip
§8kK
Gevacolor kleurenfoto's
nil o k ct.
Fantoom in de bar
Horen en zien
PANDA EN DE TROETELTROEP
Cup-finale op t.v.
Regionale finale in de Vleeshal
van „D'Oprechte Amateur
Reumatiek
AKKERTJES
Bij Kees Verwey's
zestigste verjaardag
ROM EN MIOE
<~Hoe is hel ontstaan
WOENSDAG 20 APRIL 1960
11
"~2ir yi
52. Panda vond het erg vervelend, dat
hij de zaak niet mocht verlaten zolang het
paard aan de bar zat, want nu kon hij
Joris en de andere troetels niet zo makke
lijk in de gaten houden. Door het raam
glurend zag hij, dat zij hun tafeltje op het
terras hadden verlaten. Dit maakte hem
onrustig. „Wat zouden ze nu weer uitvoe
ren?" vroeg hij zich af. Toen merkte hij
opeens tot zijn schrik, dat zij uit een ver
huiswagen stapten, die voor de ingang van
de bank was gestopt. „Daar heb je het
alhijgde hij, „zij gaan de bank be
roven! Dat moet ik verhinderen!" Maar
toen hij naar de deur rende, trad de eige
naar hem resoluut in de weg. Hier blij
ven!" zei hij streng. „Maar ik moet mijn
troelels tegenhouden!" riep Panda, „ze
gaan de bank beroven!" „Wat die andere
trotels van je uitspoken kan me niet sche
len", antwoordde de eigenaar, „maar je
blijft hier om straks de verteringen van
deze troetel te betalen. Zeker is zeker!"
Wanhopig keerde Panda zich tot het paard.
„Toe", zei hij, „ga nu mee. Je hebt al ge
noeg gehad". „Laat dat paard toch rustig
zitten!" riep de paardenliefhebber veront
waardigd. „het is juist zo gezellig!"
radio tek'ïisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
4 H
Goede reprise
De film „A Matter of Life and Death"
die de hoofdschotel van de dinsdag-televi
sie vormde, spreekt niet iedereen aan.
Het is een knap uitgewerkt, subtiel thema,
waarin het vage terrein tussen werkelijk
heid en hallucinatie voorzichtig betreden
wordt. De denkbeelden, die in de gedachten
van de hoofdpersoon (David Niven), een
Engelse vlieger, leven nadat hij is neerge
stort en op onbegrijpelijke wijze aan de
dood is ontsnapt, worden overgenomen tot
een filmische realiteit, zodat de sameple-
ving aan de overzijde van het graf plaats
van handeling wordt. Er wordt geen uit
spraak gedaan over de vraag of deze han
deling enkel in het gekwetste brein van de
vlieger bestaat of onafhankelijk van hem
inderdaad als werkelijkheid wordt opge
dist een uitspraak die de waarde van
deze poëtische film trouwens teniet zou
hebben gedaan. Velen zullen deze, uit de
eerste jaren na de oorlog daterende, film
met genoegen nog eens hebben beleefd.
Beeldschermer
De finale om de Engelse voetbalbeker
tussen Wolverhampton Wanderers en
Blackburn Rovers, die op 7 mei in het
Wembley-stadion in Londen gespeeld zal
worden, zal door tien landen over de tele
visie worden uitgezonden. In België, Dene
marken, Finland. Frankrijk, West-Duits-
land, Monte Carlo. Nederland. Noorwegen.
Zweden en Zwitserland zal dit jaarlijkse
evenement te zien zijn.
De radio geeft donderdag
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV.
11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de
jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe
ging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw.
.0.35 Waterst. 9.40 Voor de jeugd. NCRV: 10.00
Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de
zieken. 11.45 Gewijde, muziek. 12.00 Middagklok-
noodklok. 12.03 Gram. 12.25 Wij van het land
12.35 Land- en tuinbouwmeded. 12.38 Gram. 12.50
Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden,
praatje, 13.20 Pianospel. 13.35 Lichte muz. NCRV:
14.00 Gram. 15.00 Bas-bariton en piano. 15.30 Gram.
Gram. 16.00 Verkenningen in de Bijbel. 16.20 Ka-
mermuz. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Gram. 17.55 Vocaal ensemble. 18.15
Sportrubriek. 18.30 Muzikale lezing. 18.50 Sociaal
perspectief. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Op
de man af, praatje. 19.15 Zang en clavichord. 19.30
Radiokrant. 19.50 Pol. praatje. 20.00 Gevar. progr.
22.15 Periodiekenparade. 22.25 Gram. 22.30 Nieuws.
22.40 Zaalsportuitslagen. 22.45 Avondoverdenking.
23.00 Orgelconc. 23.30 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram-
7.50 VPRO: Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws 8.15
Gram. 9.00 Gymn. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram.
9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Voor de vrouw. 11.15 Gram. 11.45
Van alle breedtegraden (18), lezing. 12.00 Lichte
muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded 12.33 Lichte
muziek. 12.50 Gram. 12.55 AVRO's nationale foto
competitie. 13.00 Nieuws 13.15 Meded. of gram.
13.20 Lichte muz 13.55 Koersen. 14.00 Bariton en
piano. 14.30 Voor de vrouw. 14.50 Gram. 15.00 Voor
de vrouw. 15 30 Kamermuziek. 16.15 Voordr. 16.30
Gram. 16.45 Pianospel. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Jazzmuziek. 17.50 Regeringsuitz.: Serie: Plaats en
functie van het Koninklijk Instituut voor de tro
pen: Nieuw-Guinea. een.enorme taak op onder
wijsgebied. door P. Kasberg. medewerker bij de
afdeling onderwijszaken. 18.00 Nieuws. 18.15 Lich
te muz. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Sportpraatje.
18.55 Gesproken brief. 19.00 Voor de kinderen.
19.05 Gevar. progr. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio-ka
merorkest m.m.v. sol. 21.00 Monoloog Brief aan
een vriendin. 21.45 Chopin-concours 1960. 22.10
Gram. 22.30 Nieuws. 22.45 Radiojourn 23.00 Sport-
act. 23.10 Nieuwe gram. 23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Amus.muz. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram.
12.52 Koersen. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.15
Pianorecital. 14.00 Ork.concert. 15.20 Gram. 16.00
Koersen. 16.06 Franse les. 16.15 Kamermuz. 17.00
Nieuws en weerber. 17.15 Voor de kinderen. 18.15
Gram. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek.
19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Vrije politieke
tribune. 20.00 Hoorspel. 20.45 Gram. 21.00 Opera-
fragm. 22.00 Nieuws cn weerbericht. 22.15 Radio
universiteit. 22.55 Nieuws. 23.00—23.10 Groeten
van militairen uit Belgisch Kongo.
T elevisieprogramma
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 KinderjourHaal. KRO: 17.10 Voor de
jeugd. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. VARA:
20.20 Act. 20.30 Kunstrubriek. 21.00 Gevar. progr
21.30 Filmflitsen. 21.45 Forum.
VOOR DONDERDAG
NTS: 20.00 Journaal cn weeroverz. VPRO. 20.00
Gesprek aan de schrijftafel. 20.30 Film. 21.00 Niks
voor ons. TV-spel.
Filmploeg van Multifilm
naar Afrika
Binnenkort zal een filmploeg van Multi
film te Hilversum naar Afrika vertrekken
om in samenwerking met de filmproduktie
maatschappij „Ifag" te Wiesbaden een aan
tal documentaires te vervaardigen, zowel
voor vertoning in theaters als voor de tele
visie. Op het pragramma staan films over
de hoofdsteden van Ghana, Nigeria en
Belgisch Kongo, alsmede een drietal films
over het leven van de bevolking in al zijn
schakeringen en van de jeugd in het bij
zonder. Het filmteam bestaat uit: G. de
Clerck. produktieleider; Frans Dupont, re
gie; Reginald Naumann, camera; Cor Hoen
ders, geluidstechnicus.
In de Vleeshal te Haarlem werd dins
dagavond door de stichting „D'Oprechte
Amateur" de regionale voorselectie gehou
den onder kunstzinnige amateurs van
Kennemerland, zowel voor zover hun ac
tiviteiten betrekking hebben op de kunst
met een grote, als op die met een kleine
k. Deze selectie is'een onderdeel van de
landelijke competitie die in de twintig af
delingen van de stichting gehouden wordt,
met de bedoeling te komen tot een uit
verkiezing van de in hun genre beste ama
teurs uit den lande. Deze zullen hun krach
ten meten in een finale die. voor zover het
de lichte muziek betreft, zal plaats hebben
op 11 juni in de zaal „Odeon" te Rotter
dam, en voor de „ernstige" muziek en
voordracht op 18 juni in de studio van de
AVRO te Hilversum. Deze omroep, die
nauwe relaties onderhoudt met de stich
ting "D 'Oprechte Amateur" zal van de
landelijke finale flitsen uitzenden. Uit
drukkelijk werd mij verzekerd dat men
deze uitgebreide activiteit niet moet be
schouwen als een soort talenten-jacht,
maar zuiver als een poging tot stimule
ring van een gezond amateurisme.
Aan de demi-finale waren in de afde
ling zelf al een tweetal selecties voorafge
gaan, en men kreeg dus te horen wat ge
acht mocht worden het beste te vertegen
woordigen wat op het gebied van muziek
en voordracht in onze contreien door de
liefhebbers gepresteerd wordt, voor zo
ver zij althans hun hobby in georgani
seerd verband wensen te beoefenen. Bij dit
laatste moet aangetekend dat de stichting
ook besloten avonden organiseert waarop,
vrij van alle competitie of onderlinge con
currentie, het gebodene door deskundigen
aan een critische beschouwing wordt on
derworpen en het onderwerp vormt van
onderlinge besprekingen.
Men kreeg een uitgebreid programma te
verwerken, als men tenminste de nogal
bonte opeenvolging van liederen, liedjes,
instrumentale delen en fragmenten en
voordrachten aldus wil betitelen. De jury
die met de taak belast was dit alles te
schiften, bestond uit mej. Didi Sanders en
de heren Henk Ras, L. Hobbel, N. W. Tol,
C. van Mook en H. Smedes; laatstgenoem
de was wegens ziekte verhinderd. Het was
bij twaalven alvorens namens de jury de
heer Ras uitspraak kon doen. Hij deelde
mee dat in de sector ernstige muziek de
eer was toegevallen aan de pianiste me
vrouw Muller-Heybroek om Kennemer
land te vertegenwoordigen op 18 juni aan
staande in Hilversum. Mevrouw Muller
had zich laten horen in de Rhapsodie in g
voor piano van Brahms, en de Fantasie-
Impromptu van Chopin. Haar spel zal me
nigeen reeds op de officiële uitspraak heb
ben doen anticiperen, want het onder
scheidde zich door een natuurlijk gevoel
voor melodische lijn en muzikale span
ning. Tweedë werd in deze groep de heer
L. P. Buyzer met een tweetal negro-spi-
rituals en een song uit Gershwin's „Por-
gy and Bess" („I got plenty o' nuttin").
In de sector lichte muziek werd het cow
boy-ensemble ,.The Greenhorns" uitverko
ren, een beslissing die, blijkens het en
thousiaste applaus, de volledige instem
ming van de zaal had; tweede was hier
het ensemble de Paradelli's.
Het lijkt mij, nu de uitspraak van de
jury geveld is, niet opportuun aan deze
onderlinge krachtmeting verder nog een
critische bespreking te wijden. Voor zo
ver mijn competentie rijkt, ber. ik het met
de beslissing trouwens geheel eens. Bij de
„ernstigen" heeft men zonder twijfel nog
enkele sympathieke prestaties kunnen ho
ren, maar er was toch ook wel een en an
der bij, dat bepaald nog niet rijp was om
buiten de vier muren van het eigen huis
en de beslotenheid van eigen kring verno
men te worden.
Sas Bunge
C'arnegic Hall. De beroemde Carnegie
Hall in New York zal niet behoeven plaats
te maken voor een groot kantoorgebouw.
ledereen maakt
Met Gevacolor rolfilms krijgt U prachtige
kleurenfoto's op vergrote formaten:
9x9 cm.
85 ct.
9x13 cm.
I 90 ct.
Fotografeer in
ïjZ?
•}Ko]
„Duizendmaal mooier!"
V.R.O.N.-schip kreeg
toestemming uit te varen
De „Veronica" heeft gisteren toestem
ming gekregen de haven van Emden te
verlaten. De Engelse sleepboot „Guards
man" sleepte het V.R.O.N.-schip uit de
sluizen waardoor het buiten de bevoegd
heden van de Emdense havenautoriteiten
kwam.
Als eerste bestemming werd opgegeven
Southampton. Een patrouilleboot van de
Nederlandse Rijkspolitie te water uit Delf
zijl heeft op een afstand van 200 m. de
sleep die in het Duitse gedeelte van
het vaarwater voer gevolgd totdat deze
buiten de territoriale zone was gekomen
en keerde toen terug.
In de haven van Emden was op de
„Veronica", die onbemand de sluizen
werd uitgesleept reeds de Panamese vlag
gehesen. Op de sluizen waren een tiental
politiemannen aanwezig die schip en pa
pieren aan een laatste zeer nauwkeurige
controle onderwierpen. Toen de sleep in
open water was gekomen gingen twee run
ners van de „Guardsman" aan boord van
het schip voor de bediening van het roer.
Naar verluidt zouden Duitse autoriteiten
in Emden de zender aan boord van de
..Veronica" hebben verzegeld omdat men
geen zendvergunning voor West-Duitsland
had.
kunt U
snél verdrijven
neem vlug
Akkertjes
flitsen de pijn weg
DE NEGEN MUZEN
Manuscript. Het manuscript van een
van de eerste composities van Gioacchino
Rossini is gevonden in de archieven van
het aartsbisdom Ravenna. De musicus
Renzo Calamosca, de ontdekker van het
manuscript, deelde mede, dat het een mis
is voor herenkoor en orkest, die door Ros
sini in 1808 was gecomponeerd en gediri
geerd toen hij zestien jaar was.
In goed gezelschap
(Van onze Haagse redacteur)
In een van de vele nachtgelegenheden
welke zich in de buurt van het mi
nisterie van Buitenlandse Zaken in Den
Haag verdringen treedt op het ogenblik
een Italiaans ensemble op.
De gérant heeft gemeend de etalage
waarin hij zijn attracties propageert
enige couleur locale te moeten verlenen.
De foto's van de artiesten, waarvan het
vrouwelijk deel zich uiteraard vertoont
in succes verzekerende vorm(en), wor
den dan ook afgewisseld met folders
over het. land waar de citroenen bloeien,
een fles Chianti in rieten mand ont
breekt evenmin, maar het hoogtepunt
is toch een heuse Italiaanse krant. Hoe
wel het exemplaar al vergeeld is, kan
men nog duidelijk zijn degelijke af
komst herkennen. Het is de Osservatore
Romano, het officiële blad van het
Vaticaan.
Mr. L. AH Cohen schrijft ons naar aanlei
ding van de zestigste verjaardag van de
kunstenaar Kees Verwey het volgende.
Bij het bereiken van dit kroonjaar past
zeker een hommage aan een van de mar
kantste en grootste figuren in het
Haarlemse kunstleven.
Aan waardering voor zijn werk heeft het
niet ontbroken: talloos zijn de tentoon
stellingen in vele steden van ons land ge
weest, en op 23 april wordt een grote ere-
tentoonstelling van aquarellen en tekenin
gen in het museum Boymans van Beunin-
gen te Rotterdam geopend.
Het werk van Verwey is dan ook vol
doende bekend, ook door de besprekingen
in de pers, terwijl een schets van leven
en opvattingen door de schilder zelf is
gegeven in een catalogus enkele jaren ge
leden. Ofschoon zijn oeuvre ook vóór 1940
enkele toppen heeft bereikt bijvoorbeeld
in het beroemde portret van Van Deyssel
is de grote opbloei naar ik meen gekomen
in 1948, in welk jaar het zelfportret met
scheve das (in het Haagse Gemeentemu
seum) tot stand kwam. Het merkwaardige
in dit werk is bovendien een nieuwe wijze
van „zien", even realistisch als expressio
nistisch, en volstrekt eigen van opvatting.
Maar de grote traditie van Verster,
Breitner, Boot, die Verwey aanvankelijk
beheerste, heeft hem nooit geheel losgela
ten; zij heeft hem gevoed en behoed tot
zijn kunnen een uitzonderlijk hoog niveau
had bereikt. Steeds bijna tobbend en eigen
zinnig werkend verdiepte hij zich hoe lan
ger hoe meer in de geheimen van de
kleur, die hij tot in het fantastische ont
leedde en een alles overheersend wezen
lijk leven liet leiden met als motief ener
weergave slechts volkomen onbelangrijke
toevallige objecten als dorre bladeren, een
speelgoeddiertje, een stoffig vaasje, sim
pele bloemen.Daardoor is hij in zijn
schilderijen gekomen tot een geheimzin
nige realisatie van het leven in en dooi
de kleur, zowel in portretten (vooral die
van zijn moeder en van zijn vrouw) als
in zijn stillevens, die verrukken door een
uniek coloriet. In zijn aquarellen laat hij
zich spontaan en hevig gelden, en men
weet hoe zijn meesterschap in dit genre
algemeen wordt erkend en .gehonoreerd.
En wat in Verwey uitermate boeiend
moet worden geacht is de evolutie in zijn
werk, die zich nog steeds voortzet en hem
op nieuw veroverde wegen voert; ook op
portret-gebied heeft hij in de laatste tijd
onvermoede perspectieven van zijn kunst
geopend. Mogen de moeilijkheden, die het
uitzonderlijk karakter van deze kunste
naarsfiguur vooral zichzelf berokkent, de
grote verworvenheden maar ook de verde
re mogelijkheden niet overwoekeren!
t.1
6263. Mioe stond stil en dacht diep na. Waar zou Rom kunnen zitten? Er waren
zoveel plekjes, waar hij zich verstopt kon hebben.
Ik zal maar eens rondlopen en hier en daar kijken! dacht ze.
Zo stapte Mioe het erf van de boerderij over, langs het huis, de schuren en de stallen.
Overal speurde ze rond, maar Rom vond ze niet. Die leek wel helemaal verdwenen;
hij had zich goed verborgen, hoor.
Mioe liep ook de akker over, want ze dacht, dat hij misschien achter een van de
struiken zat. En zo hoorde Rom, die zich doodstil hield, hoe ze vlak langs hem liep...
DOOR
WILL! AM
IRISH
Ja. hoe zou ik het zeggen. Geprikkeld mis
schien. Ik liet me toen gaan. zoals ik altijd doe als
ik geprikkeld ben, door een paar dingen kapot te
gooien. Ze wees achteloos naar een ontelbaar aantal
glassplinters, die over de vloer verspreid lagen met
middenin de ravage het rubberen balletje van een
vaporisateur.
Maar toen gebeurde er iets vreemds. Ik moest
plotseling denken aan de avond, dat ik woedend ben
geworden op de vrouw, over wie we zo juist hebben
gesproken. Omdat ik met dingen om me heen gesmeten
heb, wist ik plotseling weer dat ik ook toen dingen
kapot heb gegooid. Ze haalde haar schouders op.
Gek, he? Maar het schoot me daardoor weer te
binnen, wat ik met die hoed heb gedaan. Misschien
kan het u helpen als-ik het u vertel.
Hij luisterde geduldig, zijn gewicht van zijn ene
naar zijn andere voet overbrengend. Ze stak haar
rechter wijsvinger omhoog.
Die avond, dat die vrouw mij dat geleverd heeft,
ging ik terug naar mijn kleedkamer enze haalde
eens diep adem, ehZe hadden me
eigenlijk moeten vastbinden. Ik zwiepte alles van de
toilettafel. Kijk, zo! Ze zwaaide met haar arm over een
denkbeeldig tafelblad. U begrijpt hoe ik mij voelde?
U neemt mij dat toch niet kwalijk?
Nee, natuurlijk niet. Ze sloeg zich energiek op de
borst.
Denkt u dat iemand mij dat kan aandoen voor een
uitverkochte zaal? Denkt u dat ik, Mendoza, daar ge
noegen mee nam? Nee, dat deed hij niet, want hij had
nu al twee keer meegemaakt, tot welke woede-uitbars
tingen zij zich zelf kon opzwepen.
Ze moesten me bij mijn armen grijpen en tegen
houden, de toneelmeester en mijn kleedster, want an
ders was ik zó naar buiten gehold in mijn peignoir om
dat mens bij de uitgang op te vangen en haar met
mijn blote handen in stukjes te scheuren.
Hij hoopte er even half en half op dat dit inderdaad
gebeurd zou zijn, dat zij inderdaad bij het uitgaan van
het theater die vrouw aangevallen zou hebben. Maar
hij begreep meteen dat dit niet gebeurd kon zijn, want
anders had Henderson het hem zeker wel verteld en
zou zij zich die episode veel sneller herinnerd hebben.
Ik zou haar een paar dingen gezegd hebben! Daar
kunt u staat op maken. Ze was zelfs in staat om het n u
nog te zeggen, vond Lombard. Hij deed enkele stappen
terug, want ze keek hem dreigend aan en haar vingers
leken op de scharen van een kreeft. Bibi deed zijn
meesteres precies na.
Ze zwaaide theatraal met haar armen.
De volgende dag was ik nog steeds woedend. Ik
blijf dat altijd een hele tijd, als ik echt nijdig ben.
Ik ging naar de modiste, de ontwerpster, die die hoed
voor mij gemaakt heeft, en blies daar stoom af. Ik
smeet haar de hoed middenin het gezicht alhoewel er
een heleboel klanten waren en schreeuwde: „U wilt
beweren dat u voor mij een originele hoed heeft ge
maakt? Ha! De enige in haar soort9 Ha! Niemand
krijgt die hoed van mij? Ha! Toen ik weg ging, kon
ze nog steeds geen woord uitbrengen! Vragend keek ze
hem aan.
Dit helpt u zeker wel, hè? Hier heeft u wat aan.
hè? Die oplichtster moet weten, aan wie ze 'n kopie
van mijn hoed verkocht heeft. U gaat naar haar toe
en dan weet u wie de vrouw is, die u zoekt.
Prachtig! Magnifiek! Eindelijk! roept hij zo en
thousiast, dat Bibi van schrik onder de sofa dook.
Hoe heet die hoedenontwerpster? Geeft u mij haar
naam en adres.
Wacht, ik zal het voor u opzoeken.
Ze maakte een verontschuldigend gebaar. Ik treed
in zó veel verschillende shows op, ik heb zó veel ver
schillende ontwerpsters, dat ik het niet kan bijhouden.c
Ze riep het meisje binnen.
Zoek eens tussen de rekeningen naar een hoed,
die ik bij de show van verleden jaar gedragen heb.
Maar u bewaart rekeningen toch niet zo lang,
senorita? Je hoeft ook niet onderaan de stapel te
beginnen! Zoek maar tussen de rekeningen van de laat
ste maand. Ze sturen hem steeds weer. Na enige tijd
kwam het meisje weer terug. Het had Lombard een
eeuw toegeschenen.
Ik heb die nota gevonden. Deze maand hebben ze
haar weer gestuurd. Er staat: „Eén hoed, honderd dol
lar" en het komt van Kettisha.
Ja, dat is het! Ze gaf de nota aan Lombard
Heeft u hier genoeg aan? Hij schreef het adres over
en gaf de nota toen terug. Haar handen begonnen toen
furieus te scheuren en 'n ware storm van snippers pa
pier dwarrelde door de kamer. Ten slotte begon ze rond
te stampen op de stukjes papier.
Hoe durft ze! Een jaar later stuurt ze me nog
rekeningen! Ze krijgt niets van me, dat mens! Ze
keek op en zag dat hij al in de kamer er naast was, op
weg naar de deur. Hij was een opportunist. Nu hij wist,
wat hij wilde weten, stelde hij geen belang meer in
haar. Zo snel mogelijk wilde hij het spoor verder
volgen.
Ze haastte zich achter hem aan om hem nog wat
na te roepen. Het was niet iets altruïstisch. Ze zou
hem zelfs helemaal naar benden gevolgd zijn, als ze
niet met haar rok achter de deur van haar boudoir
was blijven haken.
Ik hoop dat u het haar betaald zet!, gilde ze
wraakzuchtig. Ik hoop dat u haar heel wat moei
lijkheden bezorgt! Een vrouw vergeeft alles, maar als
iemand anders haar hoed blijkt te dragen
Hij voelde zich als een vreemde eend in de bijt, toen
hij het hoedenzaakje binnenliep, maar het deerde hem
nauwelijks. Hij zou nog véél onwaarschijnlijker plaat
sen voor een man binnengelopen zijn. als dat hem
dichter tot zijn doel zou hebben gebracht.
Het was één van die zaken in een vrij stille zij
straat, ondergebracht in een oud woonhuis, dat gron
dig verbouwd moest zijn, waarvan de luxe en exclusi
viteit altijd omgekeerd evenredig schijnen te zijn aan
hun opvallendheid. De gehele eerste verdieping werd
ingenomen door de verkoopruimte. Nadat hij gezegd
had, waarvoor hij kwam, trok hij zich in een hoekje,
terug, het meest onopvallënd hoekje, dat hij kon vin
den. Hij was terecht gekomen bij een show. Maar
misschien was er wel iedere dag op dit uur een show.
Hij wist het niet en hij voelde zich niet erg op zijn
gemak. Hij was de enige man in het zaaltje, de enige
jonge man tenminste. Er zat nl. een oude heer te
midden van de elegant uitziende vrouwen. Het jonge
meisje, dat naast hem zat, was kennelijk zijn klein
dochter, die hem had meegetroond. Verder waren er
geen mannen.
De mannequins kwamen langzaam aanlopen, één
voor één, van achter uit het zaaltje, en liepen voorin
door de halve cirkel van toeschouwsters, elegant be
wegend en soepel draaiend. Om één of andere reden,
misschien wel omdat hij juist in dié hoek was gaan
zitten, draaiden alle mannequins voor hem nog eens
speciaal rond. Het lag op zijn lippen om te zeggen
„Ik ben hier niet om iets te kopen", maar hij kon
er de moed niet toe opbrengen. Hij voelde zich verre
van rustig, te meer daar hij de mannequins wel
moest aankijken en er heel wat vrouwen waren, naar
wie hij veel liever gekeken had.
De jonge vrouw, die hem ontvangen had, kwam terug
en redde hem ten slotte.
Madame Kettisha zal u graag ontvangen op haar
privé-kantoor op de tweede etage, fluisterde ze.
Een meisje in uniform begeleidde hem naar boven.
Ze klopte op de deur en trok zich toen bescheiden
terug.
Een forse, roodharige vrouw van Ierse afkomst en
middelbare leeftijd keek hem van achter een groot
bureau aan. In niets leek ze op een elegante mode
ontwerpster. Integendeel, ze was enigszins slonzig
Vroeger had ze ongetwijfeld anders geheten, Kitty
Shaw of zo iets, en ze was kennelijk opgegroeid in een
of andere achterafstraat. Hij vond haar er echter wel
sympathiek uitzien. Ze had er de slag van gekregen
geld te verdienen. Alleen een ongekend succes kon
haar veroorloven zo'n zorgeloosheid in haar kleding
en uiterlijk ten toon te spreiden. Zijn eerste indruk
van haar was bepaald gunstig.
Ze schiftte met grote snelheid een grote stapel
mode-schetsen. Enkele legde ze rechts van haar, de
andere links.
En? Wat kan ik voor u doen?, bromde ze zonder
op te kijken. (Wordt vervolgd)
Dagindeling
De 84-jarige Westduitse bondskanselier,
dr. Konrad Adenauer, leidt een hard le
ven. Zijn dagindeling is als volgt:
6 uur: Opstaan, theedrinken, bestuderen
van staatspaperassen die zijn medewer
kers daags tevoren voor hem hebben sa
mengesteld.
.9 uur: ontbijt.
9.30 uur: per auto van Rhöndorf, het
dorpje tegenover Bad Godesberg, tussen
Königswinter en Bad Honnef, waar hij
woont, naar Bonn.
10 uur: Aankomst Palais Schaumburg,
het bureau van de kanselier. Daarna be
gint de serie besprekingen van iedere dag:
ieder half uur of drie kwartier is er een
nieuwe bezoeker.
13.45 uur: Lunch in Schaumburg, mid
dagslaapje, ivandeling met staatssecreta
ris Globke in de tuinen van het paleis
weer of geen weer.
16 uur: Voortzetting van het normale
dagelijkse werk.
20.15 uur: Einde van de dagtaak in
Schaumburg Autorit naar Rhöndorf,
waarbij de brug bij Bonn-Beuch of de pont
bij Bad Godesberg. alsmede allerlei nau
we straatjes door politieagenten goed be-
ivaakt worden.
Dit woord:
MORMEL
Een mormel is iets lelijks, een lelijk
voorwerp, een lelijk dier. een lelijk
mens. Het woord is een verkorting van
mormeldier, een vernederlandsing
van het Duitse Murmeltier. dat op zijn
beurt weer ontstaan is doordat men de
oudhoogduitse vorm murmunti niet be
greep en ie naam in verband bracht
met het werkwoord murmelen. Mur
munti is weer afgeleid van het Latijnse
mus montis: bergmuis, waarvan waar
schijnlijk ook het woord marmot stamt
In een oud geschrift leest men over het
woord het volgende: „Onder het drin
ken hoort men het Dier preutelen of
mormelen en het is om die reden dat
1e Duitschers het Murmelthier genoemt
hebben". Het bovenstaande bewijst dat
iit onjuist is. De naam mormeldier voor
marmot wordt niet meer gebruikt. Het
woord mormel is nog slechts als schelH-
woord in de taal blijven bestaan.