Fantoom in de bar
Horen en zien
fiets! c
PANDA EN DE TROETELTROEP
AVONTUREN VAN EEN HO
TOE
FIETSEN HOUDT U FIT!
VIETS Go.
ZATERDAG 30 APRIL 1960
11
61. Terwijl Panda vergeefs trachtte de
agent te overtuigen, dat er een bankroof
werd gepleegdkwam de troetel-inbreker
met nieuwe geldkisten naar buiten, die hij
rustig in de verhuiswagen laadde. Wilde
je beweren, dat hij een bankrover was.
terwijl hij doodgemoedereerd onder de
ogen van de politie kisten oplaadt?" vroeg
de agent honend. „Hij weel niet, dat hij
kwaad doel, want hij is een domme troe
tel," antwoordde Panda. „Je maakt hel
hoe langer hoe maller," bromde de agent,
„nee mannetje, je bent erbij. Ik heb je op
heterdaad betrapt toen je uit de geldkist
jes wou stelen en nu helpen geen domme
uitvluchtjes. De politie laat zich niet zo ge
makkelijk beetnemen!" „Maar het is heus
waar!" riep Panda wanhopig, „dit zijn
geen verhuizers, maar bankrovers!" „Ik
zal je eens wat vertellen," zei de agent,
„de verhuizers hebben zelf de politie op
gebeld en gevraagd, of we een beetje op
deze wagen willen letten... Heb je ooit
van bankrovers gehoord, die de politie er
bij haalden? Hou dus maar op met je
domme smoesjes." „Het zijn geen smoes
jes!" hield Panda vol, „kijk dan zelf, wal
er daarbinnen gebeurt. Ze hebben de por
tier vastgebonden en. „Ei, ei, wal be
weert me daar die guit?. Dat men mij
heeft vastgebonden??" klonk opeens een
bekende stem. En daar trad Joris naar
builen in het uniform van de portier. Het
zat hem wat ruim, maar hij slaagde er
toch in, zich er statig in te bewegen.
Advertentie
'n gezonde
beweging
dat uw fiets in orde is!
De radio geeft zondag
HILVERSUM T. 402 :>n. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO.
17.00 Convent v. Kerken. 13.30 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 3.25 Inleiding
Hoogmis. 8.30 Plechtige Hoogmis. NCRV: 9.30
Nieuws en waterst. 9.45 Gram. IKOR: 10.00 Ge
wijde muz. 10.15 Inl. op de kerkdienst. 10.30 Herv.
kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De Kerk in
de spiegel van de pers. lezing. NCRV: 12.00 Gram.
KRO: 12.15 Artiest in geestelijke zin. praatje.
12.30 Lichte muz. 12.55 De Kerk-zijt gij. praatje.
13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, praatje.
13.10 De Wadders. hoorsp. 13.30 Lichte muz. 14.00
Voor de jeugd. 14.30 Oude muz. 15.10 Gram. 15.30
Muz. lezing. 16.00 Sport. 16.30 Herenigingszondag,
klankb. Convent v. Kerken: 17.00 Gereformeerde
kerdkdienst. NCRV: 18.30 Gewijde muziek. 19.00
Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 De
gelijkenissen van Jezus, lezing. KRO: 19.45
Nieuws. 20.00 Lof. 20.45 U bent toch ook van de
partij?, praatje. 20.55 Promenade-ork. en sol. 21.35
De kleine Johannes, hoorsp. (dl. 1). 22.25 Boek
bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55
Meesterwerken van de religieuze muziek. 23.55—
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00 - 24.00 AVRO.
VARA 8.00 Nieuws. 8.18 Gevar. muz. 8.35 Gevar.
progr. 9.45 Geestelijk leven. 10.00 Gram. 10.30
Cabaret. 11.00 Reportages 1-meivieringen in het
buitenland. 11.15 Intern, socialistische liederen.
AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram.
13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lc-
zjng. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gram. 14.00 Boek-
bespr. 14.20 Omroeporkest en solist. 15.30 Toneel
beschouwing. 15.45 Lichte muz. 16.30 Sportrevuc.
VARA: 17.00 Reportages 1-meivieringen in het
buitenland. 17.30 Soebkat uit de pot. hoorsp. (XI).
17.50 Nieuws en sportuitsl. Daarna: Sportjourn.
VPRO: 18.30 Kerkd. IKOR: 19.00 Voor de kinde
ren. 19.30 De open deur, lezingen. AVRO: 20.00
Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 20.35 Het witte hand
tasje, hoorsp. 21.15 Muzikale biografie. 22.05 Ra
diojournaal. 22.20 Gram. 22.30 Nieuws. 22.45 Gram.
23:15 Sportuitslagen. 23.20 New York calling. 23.25
Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245 m.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds G. Toornvliet (uitzend, van de dienst voor be
langstellenden op 24 april om 7.30 uur). 2.-15 Kin-
derdiehst. 3.30 dr. P. J. Richel van Heemstede.
BRUSSEL. 324 m.
12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.muz.
13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Louise,
opera. 15.45 Sport. 17.00 Sport en alg. nieuws. 17.05
Koorzang. 17.15 Lichte muz. 17.50 Het feest van
de arbeid, klankb. 18.10 Meiliedjes. 18.30 Godsd.
halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 De 1-meimanifestaties.
klankb. 19.55 Gram. 20.00 Gevarieerd progr. 20.10
Pianospel. 21.00 Omr.orkest. sopr. en tenor. 22.00
Nieuws. 22.15 Gevar. muziek. 23.00 Nieuws. 23.05—
24,00 Gevarieerde muziek.
De radio geeft maandag
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. en sportuitsl.
7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz.
8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00
Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor
de. vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00
Gram. 11.30 Quiz. 12.00 Pianorecital. 12.25 Voor
boeren tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33
Lichte muz. 12.53 Tulpenrally. 13.00 Nieuws. 13.15
Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Lichte muz.
13.50 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gevar. progr.
15-45 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Clave-
cimbelrecital. 16.40 Vocal ens. 17.00 Voor de kleu
ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs-
ber. 17.45 Regeringsuitz.: De functie van het in
ternaat in Nederlands Nieuw-Guinea. door ,1. F.
van Bruggen. 18.00 Orgelspel. 13.30 Gram. 1.9.00
Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. praatje.
19.15 Kamermuz. 19.30 Radiokrant. 19.50 Musette-
ens. en sol. 20.20 Zij ontstaken het vuur. hoorsp.
21.20 Gram. 21.30 Gram. 21.45 Pianorecital. 22.00
Pari. comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws en S.O.S.-
ber. 22.40 Tulpenrally. 22.45 Avondoverdenking.
23.00 Gram. 23.30 Idem. 23:40 Het Evangelie in
Esperanto. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298. m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Toespraak. 7.25 Repor
tages 1-meivieringen in het buitenland. 8.00
Nieuws. 8.15 Herhaling toespraak. 8.30 Orgelspel.
8.45 Gram. 9.30 Tachtig jaar na tachtig, litterair
progr. VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA: 10.20
Voor de vrouw. 11.00 Gram. P)m. 11.50 Gram. 12.00
Omr.koor, Promenade-ork. en sol. 12.42 Land- en
tuinb.meded. 12.45 Gelijkheid van kansen, toe
spraak. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand.
13.20 Pianoduo en sol. 13.40 Socialistische strijd
liederen. 14.05 De eerste offers van de eerste
strijd, hoorsp., documentaire. 15.10 Gewijde muz.
15.45 Voor de oudere luisteraars. 16.45 Volkslied
jes. 17.00 Rep. 17.10 Lichte muz. 18.50 Openbaar
kunstbezit. 19.00 De man die open deed, klankb.
19.30 De wilde vaart, cabaret. 20.00 Nieuws. 20.05
Mei-bijeenkomst. 21.30 Dit is uw leven. 22.30
Niéuws. 22.40 Radio-filharm.ork. en solist. 23.55—
24.00 Nieuws
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb.
12.42 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15
Operettemuz. 14.00 Schoolradio. 15.45 Kamermuz.
16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws.
17.10 Lichte muz. 17.45 Franse les. 18.00 Protest,
uitzend. 18.15 Vioolrecital. 18.20 Voor de soldaten.
18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Negrospiri
tuals. 20.00 Clavecimbelrecital. 21.00 Kunstkalei-
doscoop. 21.15 Gram. 21.30 Amusementsmuz. 22.00
Nieuws. 22.15 Kamermuziek. 22.45 Gram. 22.55
Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden.
Televisieprogramma
VOOR ZATERDAG
NTS: 10.35—11.45 Gelukwens door Z.Exc. prol.
dr. J. E. de Quay. Daarna: Reportage bloemen-
défilé langs Paleis Soestdijk. VARA: 17.00—17.30
Voor de kinderen. NTS: Nationaal progr.: 20.00—
20.20 .Tourn. cn weeroverz. 20.20—21.00 Herhaling
telerecording défilé te Soestdijk. 21.00 Artisten-
café.
VOOR ZONDAG
VARA: 20.00 1 mei, een kleine kroniek. 20.15
Een verhaal over mensen. 20.45 Gevarieerd progr.
AVRO, KRO, VARA en VPRO: 22.00 Sportact.
radio televisie
II
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Strijd en spel
Het eerste onderwerp dat vrijdagavond
in het NCRV-programma werd belicht, was
schrijnend genoeg: een reportage over ket
tinghonden (er zijn er nog 53.000 in ons
land) en de strijd die de Anti-Trek- en
Kettinghondenbond nu al zo lang voert
voor hun bevrijding. Uit gesprekken van
Peter van Campen met eigenaren bleek
hoeveel hardnekkige, van geslacht op ge
slacht overgeleverde wanbegrippen over
honden er nog overwonnen moeten wor
den. De beklemmende film „Bestemming
Auswitz" waaraan een beschouwing werd
gewijd verdiende deze aandacht zeker: een
paar scènes eruit toonden dat we] aan.
Het optreden van een paar toevallige be
zoekers uit Israel sloot hier als laatste deel
van „Attentie" min of meer bij aan: vooral
de twee anonieme, jonge zangers boeiden
en bekoorden.
De „cartoon-iste" Friedl Stein, die hierna
babbelenderwijs iets van haar kunnen
toonde, was bijzonder charmant. Maar al
leen daarom hebben wij ook haar teke
ningen aardig gevonden.
„Een vrolijke collectieve prestatie", zo
moesten we naar de inleider, David Koning,
zeide het hierop volgende balletprogram
ma, uitgezonden uil de Singerzaal maar
bekijken. Het ballet, „De grillen van Cu
pido", min of meer een parodie, waarmee
Vincenzo Galeotli zich al aan het strenge
classicisme begon te ontworstelen, is voor
al als kennismaking, hetgeen het,, onge-
H ereniging
Onder de titel „Herenigingszondag
zendt de K.R.O. zondag een programma
uit van Dom. B. Brockbern O.S.B.: een
herinnering aan de kerken van het Oos
ten en een woord van Z. Exc. Mgr. Dr.
Jan Olav Smit over „Z.H. Paus Joannes
XXIII en de herenigingsgedachte".
Het Utrechts Byzantijns Koor o.l.v. Dr.
Myraslaw Antonowycz zingt gezangen uit
de Slavisch-Byzantijnse paasliturgie.
„De kleine Johannes"
Bij gelegenheid van het eeuwfeest van
Frederik van Eeden zendt de K.R.O. een
hoorspelbewerking van „De Kleine Jo
hannes" uit. Dit bekende boek van Van
Eden, een der weinig werken van de
Tachtiger Beweging dal het grote publiek
wist te bereiken, is door Manus van de
Kamp tot een driedelig hoorspel bewerkt.
De uitvoering geschiedt onder regie van
Willem Tollenaar.
Eerste uitzending
Oscar van Hemel heeft in 1959 in op
dracht van de Johan Wagenaar stichting
een Trio voor fluit, hobo en fagot ge
schreven. Dit werk zal voor het eerst wor
den uitgevoerd in een concert, dat het; Ra
dio Philharmonisch Sextet in het K.R.O.-
programma van dinsdagavond verzorgt.
Het sextet zal voorts het „Sextet" van
Herman Strategier ten gehore brengen.
twijfeld voor een deel der kijkers was, bij
zonder geschikt.
Rillend van kou en af en toe van angst
hebben we vervolgens de voortreffelijke
film over de Amerikaanse expeditie naai
de Zuidpool in het Geofysisch Jaar be
keken: knap suggestief werk.
Het slotpraatje in de rubrièk „Wat ben
ik", deze keer verzorgd door ir. W. Bak
ker, hoofd personeelszaken bij de Hoog
ovens, was vlak en onpersoonlijk.
Beeldschermer
René Rakier, een
opmerkelijk talent
In een gezamenlijk programma van de
N.R.U. kom men gisterochtend kennisma
ken met de jonge Nederlandse pianist
René Rakier. Hij heeft gestudeerd aan het
Koninklijk Conservatorium te Den Haag
bij Everhard van Beijnum en Gerard
Hengeveld, verwierf daar in 1955 het so
listendiploma en zal vermoedelijk dit jaar
het examen voor de „Prijs van uitnemend
heid" met. glans doorstaan. Na deze ra
dio-uitzending gehoord te hebben, durf ik
namelijk wel op de uitspraak van de exa
mencommissie te anticiperen: René Ra
kier lijkt mij een opmerkelijk muzikaal
talent bij wie een uitgesproken dispositie
voor het instrument zich paart aan een
opvallend herscheppend vermogen. Hij
weet wat hij met de muziek wil doen,
en hij weet wat ze van hèm wil.
Hij liet zich horen in „Gaspard de la
Nuit" van Ravel, een drieluik waarin vir
tuositeit, klankraffinement. en fantasie op
zódanige wijze samengaan dat alleen
iemand die over deze drie gegevens volle
dig beschikt, zich met succes aan een ver
tolking wagen kan Voor zover men naar
aanleiding van een recital voor de micro
foon hierover oordelen mag, leek mij dat
René Rakier tot deze weinigen behoort.
Vooral in het laatste deel van deze suite
„Scarbo". was een grote koelbloedigheid
in de grillige wisselingen van' behekste
moeilijkheden op te merken, terwijl te
vens het element van hallucinatie voortdu
rend aanwezig was. Een prestatie, te meer
wanneer men bedenkt dat men dit stuk
vrijwel nooit gaaf hoort spelen, terwijl dan
meestal de aandacht van de pianist te
zeer in beslag genomen wordt door het
technische aspect om volledig aan de uit
beelding toe te komen. In het eerste deel,
„Ondine", kon men vooral de continuïteit
in de melodische lijn bewonderen, te mid
den van de verfijnde golfslag der snelle
omspelingen. In het macabere „Le Gi-
bet" (de galf) ti-ok de realisatie van en
kele zeer bijzondere klankeffecten de aan
dacht.
„Gaspard de la Nuit" is een toetssteen
voor iedere pianist: René Rakier heeft zijn
bijzondere kwaliteiten ermee bewezen. Wel
licht dat men binnenkort meer van hem
zal horen. Men zou willen voorstellen dat
degenen die zich in Haarlem bezighouden
met concertorganisatie, hem na het beha
len van de „Prijs van Uitnemendheid" de
gelegenheid bieden tot een optreden in onze
stad.
Golfbreker
Jubileum-fotoboek
van A mstelodamum
De voorzitter van het Genootschap „Am-
stelodamum", prof. mr. H. de la Fontai
ne Verweij, heeft aan de burgemeester
van Amsterdam het eerste exemplaar
overhandigd van een fotoboek over de
hoofdstad, dat verschenen is ter gelegen
heid van het zestigjarig bestaan van het
genootschap.
In dit fotoboek zijn 200 foto's opgenomen
uit een verzameling van ongeveer 5.000
platen van Jacob Olie Jacobszoon, die
deze platen omstreeks zestig jaar geleden
heeft gemaakt.
Honderd jaar geleden
overleed da Costa
In tegenwoordigheid van de heer H. J.
Michael als vertegenwoordiger van de
staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en
W etenschappen, prof. dr. G. Stuiveling na-
m.ens het cultureel overleg tussen noord
en zuid-Nederland, d.r. W. vdn Eeghem
namens de Koninklijke Vlaamse Acade
mie voor taal en letterkunde en prof. mr.
P. .1. Verdam, de rector-magnificus van
de Vrije Universiteit is donderdag de hon
derd jaar geleden overleden dichter mr.
Isaac da Costa herdacht. Dit gebeurde tij
dens een bijeenkomst in hel For esterhuis
le Amsterdam, belegd door de stichting
„Het. reveil-archief" in samenwerking met
de maatschappij der Nederlandse Letter
kunde en de vereniging „Het Bilderdijk
museum".
De voorzitter van de stichting, de kerk
historicus prof, dr. M. J. A. de Vrijer zei
in zijn begroetingswoord, dat men op deze
aan Isaac da Costa gewijde studiedag bij
een is als erkentelijkheid voor het. werk
van deze dichter, die „een groot christen
en een groot jood was".
Mej. dr. M .E. Kluit sprak over da
Costa als mens in zijn tijd.
Prof. dr. E. L. Smelik, hoogleraar in de
bijbelse godgeleerdheid aan de gemeente
universiteit, sprak over „da Costa en de
bijbel". Da Costa blijkt volgens spreker
juist een wezenlijk dichter te zijn als de
dichtvorm zijn ideeën en persoonlijkheid
niet verstrikt. Hii keerde zich in het al
gemeen tegen de ontwikkeling der cultuur
en ook tegen de theologische onderzoekin
gen. Zijn bijbelonderzoek bleef dilettantis
tisch.
Aan het begin van de middagvergade
ring heeft dr. W. van Eeghem namens de
Koninklijke Vlaamse academie enkele
woorden van herdenking gesproken na
mens de stamverwanten in België.
Prof. dr. W. A. P. Smit, hoogleraar voor
de geschiedenis der Nederlandse letter
kunde aan de Rijksuniversiteit te Utrecht,
sprak vervolgens over Da Costa als dich
ter. Spreker gaf. na een beschouwing over
de mystieke meerwaarde van enkele
woorden en begrippen bij da Costa, een
uitvoerige analyse van diens gedicht „Uit
Palestina" uit het jaar 1848.
Tenslotte sprak prof, dr. W. J. M. A.
Asselbergs (Anton van Duinkerken), hoog
leraar in de Nederlandse letterkunde aan
de rooms-katholieke universiteit te Nijme
gen ,over da Costa en zijn rooms-katho-
lieke tijdgenoten. Da Costa was volgens
de hoogleraar beslist anti-rooms in zijn
theologisch denken, doch hij toonde her
haaldelijk zo ruim begrip voor de politieke
rechten of begrippen van zijn rooms-
katholieke tijdgenoten, dat dezen soms
zeer overmoedig zijn overgang naar de
rooms-katholieke kerk verwachtten en
hier zelfs openlijk op aan drongen.
Vragen over t.v.-spel
„De bloeiende perzik"
Het Tweede Kamerlid Van Dis (S.G.P.)
heeft aan de Staatssecretaris van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen, de heer
Scholten de volgende schriftelijke vragen
gesteld. Heeft de Staatssecretaris er kennis
van genomen, dat op 20 maart 1960 dooi
de N.C.R.V.- televisie een uitzending heeft
plaatsgehad van 't toneelstuk „De Bloeien
de Perzik?" Is het waar, dat in deze uit
zending op ergelijke, profane wijze God
betrokken werd en dat het Bijbelse ver
haal over Noach, diens gezin en de op
dracht tot het bouwen van de ark er tot
een fabel in werd verlaagd? Is de Staats
secretaris niet van oordeel, dat dergelijke
uitzendingen, waarin Gods eer wordt aan
gerand en waardoor zeer velen van ons
volk in hun godsdienstige gevoelens diep
gekrenkt worden, verboden behoren te
worden? Wil de Staatssecretaris bevorde
ren, dat dergelijke, in wezen godslaster
lijke. televisie-uitzendingen niet meer zul
len plaatshebben? Wil de Staatssecretaris
mededelen of naar zijn oordeel met boven
genoemde uitzending een overtreding heeft
plaatsgehad van artikel 147 of 147a van
het wetboek van Strafrecht?
Kerkelijk Nieuws
Geref. Kerke»
Beroepen te Lekkerkerk T. W. Penning,
kand. te Honselersdijk te IJlst G. J. van
den Pol, kand. te Nijkerk.
DE eckk PIJNSTILLER
Inderdaad, op Witte Kruis
kunt u zich rustig verlaten.
Witte Kruis de enige pijn
stiller in 3 vormen
verkrijgbaar
Tabletten, poeders, cachets!
ROM E
8081. Wat is er Mioe? riep Rom. Waarom huil je?
Mioe keek hem boos aan, door haar tranen heen.
Dal weet jij best! riep ze snikkend. Ik vind het gemeen van je, om een steen tegen
m'n hoofd te gooien!
Daar stond Rom stombeduusd van te kijken.
Ik jou gegooid? Maar dat.heb ik helemaal niet gedaan.ik gooide alleen in het
water, de andere kant op!
Maar Mioe schudde boos haar hoofd.
Ik heb het toch gevoeld! Je gooide me pal tegen m'n hoofd!
DOOR
W11JI
IRISH
AM
Even later kwam een vreemd uitziende oude heer
binnen, gehuld in een lange jas, die een onwaarschijn
lijk hoge kraag van beverbont had. Hij droeg een bril
met een zwart montuur en had een wandelstok in de
hand. Tot Lombards misnoegen verscheen achter hem
een taxi-chauffeur, die een ouderwetse koffer naar bin
nen zeulde.
De bezoeker bleef staan voor de kale. houten tafel,
die Lombard als bureau gebruikte, en nam een zo'n
derde-rangs toneelhouding aan, dat Lombard zijn ogen
nauwelijks kon geloven. Maar toch was het ernstig ge
meend en geen komedie.
Mijnheer! zei de op een museumstuk lijkende man,
die nog de gaslichten op het toneel meegemaakt moest
hebben, met een rijke, resonerende stem, die eigenlijk
nog niet zo gek was, als hij ten minste zijn armen niet
zo theatraal had bewogen. Mijnheer! U mag zich
gelukkig prijzen, dat ik uw advertentie heb gelezen. Ik
ben in de gelegenheid uw collectie aanzienlijk uit te
breiden. Ik ben de enige in de stad, die uw verzame
ling zó kan verrijken Ik heb hier enkele zeldzame exem
plaren bij me. die uw hart sneller zullen doen kloppen.
Mijn collectie gaat terug tot het oude Jefferson Play
house.
Lombard haastte zich de woordenstroom te onder
breken.
Ik heb geen interesse voor het Jefferson Playhouse.
Mijn collectie hiervan is al volledig.
Dan TheOlympia. De..
Geen interesse, geen interesse. Het kan me niets
schelen, wat u verder nog heeft. Ik heb al van alles
gekocht. Ik heb nog maar één programma nodig, voor
dat ik hier de lichten kan uitdraaien en de deur achter
mij kan sluiten. Het Casino, seizoen '41-'42. Heeft u
daar een programma van?
Casino! Bah!
De oude man was een en al verontwaardiging.
U durft tegenover mij het Casino te noemen? Wat
interesseren mij die afschuwelijke moderne revues?
Ik ben vroeger een van de grootste acteurs van het
Amerikaanse toneel geweest.
Ja, dat zie ik. antwoordde Lombard onverstoor
baar. Ik ben echter bang, dat we geen zaken met
elkaar kunnen doen.
De oude acteur, de chauffeur en de koffer verdwe
nen weer. De eigenaar van de koffer bleef net lang
genoeg in de deuropening staan, om zijn verachting dui
delijk te maken.
Casino! Bah!
Hij spuugde op de grond. Toen verdween hij.
Wederom een korte pauze. Toen kwam een oude
vrouw, die eruit zag als een werkster. Ze had zich spe
ciaal voor deze gelegenheid uitgedost met een grote
flaphoed, waarop een schamele roos prijkte, die eruit
zag alsof zij uit een asbak was opgepikt of te voor
schijn was gehaald uit een stoffige kast.
Op de leerachtige huid van haar wangen had ze met
rouge ronde koorts-plekken aangebracht. De hand, die
dit gedaan had, was echter onzeker geweest, omdat de
i'ijne kneepjes ervan reeds lang vergeten waren.
Toen hij zijn ogen, half mededogend, half onwillig
opsloeg, viel zijn blik over haar gebogen schouders
heen op hetzelfde meisje van daarnet. Ze kwam weder
om voorbij, maar liep nu de andere richting uit. En
wederom keek ze naar binnen. Ditmaal bleef ze echter
staan, al was het dan maar voor enkele seconden. Ze
deed zelfs een stap terug om beter naar binnen te kun
nen kijken. Toen liep ze echter weer door. Ze was
nieuwsgierig naar wat binnen gebeurde. Er was dan
ook hij moest het toegeven ruime publiciteit aan
zijn vreemdsoortige actie gegeven en het was dus he
lemaal niet vreemd, als eens een voorbijganger naar
binnen gluurde. Er waren zelfs persfotografen geko
men. Hel meisje kwam waarschijnlijk terug van waar
ze naartoe gegaan was. Als je ergens heen gaat. neem
je meestal ook dezelfde weg weer terug. Het was dus
helemaal niet vreemd te noemen, dat het meisje ten
tweede male passeerde.
Het oude vrouwtje mompelde verlegen:
Is het écht waar, mijnheer? Betaalt u werkelijk
voor oude programma's?
Hij richtte zijn blik weer op haar. Ja, voor be
paalde programma's.
Ze zocht in een gebreide boodschappentas, die aan
haar arm hing.
Ik heb een paar bij me. mijnheer. Uit de tijd, dat
ik nog lid was van hel corps de ballet. Ik heb ze al
lemaal bewaard. Ze betekenen heel veel voor me. De
Midnight Rambles en de Frolics van 1911..
Ze beefde, toen ze de programma's voor Lombard
neerlegde. Ze sloeg enkele vergeelde bladzijden om.
Kijk, mijnheer, dat ben ik. Dolly Golden. Zo noem
de ik mij toen. Ik speelde „De Geest van de Jeugd"
in het laatste tableau.
De tijd, dacht hij, is een efficiënter moordenaar dan
welke man of vrouw ook. De tijd is echter een moor
denaar, die nimmer gestraft wordt
Hij keek naar haar rimpelige, bevende handen, niet
naar de programma's.
Een dollar per stuk, zei hij vrij bars en greep
zijn portefeuille.
Ze wist, haar gevoelens van vreugde nauwelijks on
der woorden te brengen.
Dat u gezegend moge worden, mijnheer! Het zal
zó van pas komen!
Voordat hij er erg in had, had ze zijn hand al ge
grepen en er haar lippen op gedrukt. De rouge begon
haar tranen rood te kleuren.
Ik heb nooit gedacht, dal ze zó veel waard waren!
Dat waren ze ook niet. Ze waren nog geen cent waard.
Hier heeft u het geld, moedertje, zei hij. Er klonk
medelijden in zijn stem.
Nu ga ik eten!.. Nu ga ik een heleboel eten!..
Dronken van vreugde wankelde ze naar buiten.
Een jonge vrouw bleek achter haar te staan wachten.
Ze deed een stapje opzij om het vrouwtje voorbij te
laten gaan. Hij had haar niet binnen zien komen. Het
was hetzelfde meisje, dat al twee keer voorbij was ge
komen. Hij \^as daar althans nagenoeg zeker van.
want zó goed had hij haar nu ook weer niet gezien.
Hij had gemeend, dat ze jonger was, maar nu ze vlak
voor hem stond, bleek ze ouder te zijn dan de twee
vluchtige impressies hem hadden doen geloven. Ze had
nog wel een jeugdig, slank figuur, maar 'al haar an
dere aantrekkelijkheden waren verdwenen. Ze zag er
armoedig uit. Bijna even armoedig als de oude vrouw,
die zo juist was geweest.
Hij voelde een eigenaardige prikkeling op zijn rug en
trachtte haar niet al te opvallend aan le kijken. Even
liet hij zijn blik over haar heenglijden, toen sloeg hij
zijn ogen weer neer. zodat zij zijn reacties niet zou zien.
De indruk, die zij op hem maakte, was deze: ze
moest tot voor kort knap en aantrekkelijk geweest zijn.
Haar schoonheid was in een vrij korte spanne tijds ver
dwenen. Toch zweefde er nog iets van beschaving om
haar heen, een beschaving, die echter schuil ging ach
ter haar vervallen uiterlijk, de harde schil van haar
armoede. Spoedig zou dat spoor echter nog meer ver
vlakken, zelfs geheel verdwijnen. Het was mogelijker
wijs zelfs al te laat om haar nog te kunnen redden.
Het verzinken in de ellende wérd bovendien, zo meen
de hij. nog versneld door een overdadig alcohol-gebruik
of een diepe armoede. Misschien zelfs ook door beide
daar zij met het een het ander kon trachten te ver
geten. Er waren verder sporen van nog een derde oor
zaak en deze was waai'schijnlijk aan de andere voorge
gaan, had die andere oorzaken opgeroepen en versterkt.
Maar zij scheen niet langer dominant te zijn en nu
overheerst te worden door de zucht naar drank en haar
armoedige omstandigheden. Het moest een onverdraag
lijke smart geweest zijn, een geestelijke ellende, angst,
vermengd met een schuldgevoel, die maandenlang aan
haar geknaagd hadden. Die ellende had haar sporen
nagelaten, sporen, die echter weer aan het verdwijnen
waren. Ze was nu weer geforceerd monter, opgewekt
en had de opgeschroefde veerkracht, die een bar kan
geven. Ze kon niet meer dieper zinken. Ze was ver
loren en zou als een wrak eindigen.
Het was duidelijk, dat ze niet regelmatig at. Haar
wangen vertoonden donkere, ingevallen plekken en
haar jukbeenderen waren duidelijk zichtbaar door de
dunne huid. Ze was geheel in het zwart. Niet echter
het zwart van de rouw en noch het zwart, dat de mode
voorschreef. Het was het schamele zwart van de ar
moede. Zelfs haar kousen waren zwart, met-een wittige
plek boven de hielen van haar schoenen: gaten.
(Wordt vervolgd)
Advertentie
De beste merken in alle modellen.
Op s
Voedseldroppings
in Rotterdam
Rotterdam zal op Bevrijdingsdag de sen
satie van de voedseldroppings van april
1945 weer kunnen beleven. Deze manifes
tatie, die mogelijk is gemaakt door het co
mité, dat de 150-ste verjaardag van het
conservenblik luister bij wil zetten, wordt
mede dienstbaar gemaakt aan de vluchte-
lingen-jeugdactie „Doe Open".
Op 5 mei zullen op het vliegveld Zestien
hoven leden van de eerste Nederlandse
Parachutistenclub containers met blikvoed-
sel afwerpen. Een der blikjes zal in esta
fette door Rotterdamse atleten naar de
St. Laurensplaats worden gebracht, waar
mevrouw mr. J. M van Walsum-Quispel
het omstreeks drie uur 's middags zal
openen. Deze estafette wordt verzorgd door
de Rotterdamse atletiek commissie.
THoe is het ontstaan?^
Dit woord:
NIEMAND
De verklaring van het woord nie
mand kan het eenvoudigst geschieden
door het in vieren te delen: n-ie-
m a n - d. Dan verwijderen we de n die
ontstaan is uit e en die een ontken
nende betekenis heeft, zoals ook blijkt
uit de woorden neen. noch en niet.
Vervolgens halen wij de d aan het eind
van het woord weg. Dit. is een beteke
nisloos toevoegsel uit later tijd. In het
Middelnederlands schreef en zeide men:
nieman. In dat woord nieman zit het
zelfstandig naamwoord m a n in de be
tekenis: mens, persoon.
Nu houden wij nog het woorddeel
i e over, dat ook in de woorden iege-
1 ij k, iedereen, iets, ietwat en
zelfs in Immer opduikt. Dit i e be
tekent in sommige talen: altijd, in
andere: ooit. Het woord niemand is dus
^letterlijk: niet ooit een mens.