Horen en zien
Fantoom in de bar
Brixon costuums
Fa. B. ENGELENBERG
PANDA EN DE TROETELTROEP
AVONTUREN VAN EEN HOND
ROM EN MIOE
Compagnia Morelli-Stoppa
niet in Holland Festival
Heksen
De negen Muzen
9
radio televisie
Geslaagd feest
Mariene Dietrich hartelijk
ontvangen in Berlijn
Zeek lj ket zo
Margriet de Groot is gelukkig met
de rol van Elisa in „My fair Lady,,
Bloed dat donor afstond
redde daarna zijn leven
DOOR
OFFICIëlt VERKOOP SIKKENS LAKKEN
De radio geeft dinsdag
T elevisie programma
MAANDAG 2 MEI 196 0
62 Wat is dit voor zotte praal?" vroeg
Joris naderbij komend, waarom beweert
dit manneke, dat. men mij heeft gebon
den?" ..Hij verzint smoesjes," antwoordde
de agent met een honend lachje. „Ik heb
hem tussen de geldkisten betrapt en nu
hangt, hij allerlei verhaaltjes op over bank
rovers en zo." „Het is echt waar!" riep
Panda, ..hij is de portier niet, maar een
van de bankrovers. De echte portier ligt
daarbinnen gebonden op de grond!" Nn
begon de agent, smakelijk te lachen. „Het
wordt hoe langer hoe doller!" proestte hij,
„eerst waren de verhuizers bankrovers en
nu ook nog de portier. Dacht je werkelijk,
dat je de politie zulke verhaaltjes op de
mouw kon spelden? Loop heen!" Dat. deed
Panda. Hij dook tussen de benen van de
agent, sprong achter het stuur van de ver
huiswagen en startte de motor. Vóór Joris
en de agent van hun verbazing waren be
komen, had hij al een flink gangetje.
„Houd, hem!" riep Joris ontsteld, „de hele
buit .eh.het hele banksaldo zit in die
wagen!" De o.gent begon knerpend op zijn
fluitje te blazen.
- g mi mm-mh w,, m&.m
AANKONDIGINGEN FA
:r-rNABESCh()tóll'lSfctN-'
De avond van Koninginnedag bracht
voor de televisiekijkers een in feestelijke
garnering opgediend „Artiestencafé"
waarin weliswaar de taaie kostjes niet ont
braken doch dat met kennelijke zorg en
toewijding was samengesteld en een goe
de indruk achterliet.
Enny Mols-de Leeuwe verscheen geluk
kig in één enkele gedaante, en wel die
van garderobejuffrouw, waarvan zij een
kostelijke figuur van vlees en bloed ten
beste gaf, die weldadig afstak bij de ge
forceerde, aan elkaar gemonteerde types
die zij de laatste tijd in haar „kwartet"
te voorschijn pleegt te goochelen. Deze
werkelijke Enny Mols bezit grote moge
lijkheden op het gebied van de conference
en komische voordracht, groter dan die
van de „sterke staaltjes" van haar kwar
tet-montage.
Donald Jones lijkt niet. onmisbaar voor
een geslaagd amusementsprogramma. Hij
is een traditie geworden, doch het is mis
schien tijd dat hij eens wat anders pro
beert dan zijn Amerikaans-Hollandse lied
jes-met-danspassen. Pem Henning viel
een beetje tegen in haar clown-nummer.
Er was meer van te maken geweest, doch
het idee was in ieder geval origineel. He
lemaal niet origineel doch weldadig van
toon en eenvoud was Sofie Ste.yn met haar
..Omaatje" van Martie Verdenius. En dat
gold eveneens voor Bennie Vredcn. die een
simpel en zelfs een beetje ouderwets ca
baretgenre met talent, beoefende. Piet
Muyselaar en Willy Walden toonden zich
de-geroutineerde-,-vak-kundige dial-ogistem
die hun unieke plaats in de Nederlandse
kleinkunst volkomen waard zijn. En al
viel de introductie, die zij van Jan Wil
lem Hofstra kregen, enigszins in het brak
ke water, zij hadden groot succes. Het was
een goed idee geweest, het café te bevol
ken met bekende gezichten. De meeste te
levisie-gelaten van enige bekendheid sier
den het decor en zelfs de file omroepsters
ontbrak niet
Het hoogtepunt, was kennelijk het optre
den van Jacqueline Boyer, dat ongetwij
feld het kostbaarste, maar naar onze
smaak niet het boeiendste nummer vorm
de. Zij zal ongetwijfeld grote moeite heb
ben haar moeder te evenaren, wanneer zij
althans aspiraties daartoe heeft. Een on
gewis element vormde, als steeds, het bal-
letachtige doch onbezield bewegen van de
dansgroep uit „Publieke Tribune". Een
potpourri van vaderlandse liederen door
de zangers uit ditzelfde ensemble toonde
aan, dat het Nederlandse genre hen beter
ligt dan het buitenlandse, waarmee zij
zich meestal, belasten en waarbij zij zich
verplicht achten, op filmische wijze deco
ratieve standen in te nemen.
Natuurlijk vormde het optreden van
Wim Sonneveld het hoogtepunt in de tele
visieuitzending van zondagavond. Wie er
zich op had gespitst, werd in zijn verwach
tingen niet bedrogen, want het gemak,
waarmee Wim Sonneveld zich voor de te
levisiecamera ophoudt is door Perry Co-
mo niet. te overtreffen, zijn conference
evenmin. Doch laten we geen vergelijkin
gen aangaan. Wat het optreden van Son
neveld tot zo'n genoegen maakt is. dat hij
ons het gevoel geeft zelf al eens eerder
betrokken te zijn geweest bij alle situaties
die hij ons voorspeelt, maar omdat wij
toen niet om onszelf konden lachen doen
we het nu dubbel om hem. Sonneveld heeft
een innemende manier om ons in het ootje
te nemen, ons op ons gemak te stellen en
aan zijn lijntje te houden. Zijn program
ma was niet nieuw. Het, bleek een herha
ling van zijn cabaret, maar waarom zou
men hem dat euvel duiden als we dat Toon
Hermans ook niet hebben gedaan, toen
zijn One man show rechtstreeks werd uit
gezonden en zelfs nog eens op telerecor-
ding. Men kan nu vaststellen, dat Sonne
veld voor de t.v. geknipt is. Zo'n man een
programma weigeren is de kijkers ver
maak van gehalte onthouden. De AVRO
liet Sonneveld schieten, de VARA bood
hem de gelegenheid te bewijzen hoe dom
dat was. Kan de N.T.S. misschien eens
een „nationaal" programma van en met
hem samenstellen om ons te verlossen van
zoveel tweede rangs-gedoe?
Bëeldschermer
De zangeres en filmster Mariene Diet
rich is zaterdagavond teruggekeerd naar
haar vaderstad Berlijn, voor haar eerste
optreden sinds zij 29 jaar geleden uit af
keer van de nazi's naar Hollyioood trok.
Zij is op hartelijke wijze ontvangen'. En
kele honderden Berlijners waren ondanks
de koude naar het vliegveld gekomen om
haar toe te juichen.
De eerste die Mariene Dietrich betroette
was de filmster Hildegarde Neff. Inciden
ten hebben zich niet voorgedaan. Dit on
danks de vele dreigende brieven die de
Westduitse bladen de laatste weken hebbe
onvangen van mensen die het de zangeres
niet. kunnen vergeven dat zij tijdens de
oorlog optrad voor de geallieerde troepen.
Wim Sonneveld in zijn „One man
show" voor de televisie.
Tengevolge van het overlijden van een
van de hoofdrolspelers heeft de Compag-
nia Morelli-Stoppa uit Rome, die in het
komende Holland Festival opvoeringen
zou geven van Goldoni's „L'Impresario
delle Smyrne", zijn Europese tournee-
moeten afzeggen.
Het is niet mogelijk gebleken de bewuste
acteur op korte termijn volwaardig te
vervangen. Door de leiding van hef Hol
land Festival wordt op het ogenblik nog
overwogen de aldus vrijgekomen data (24
en 25 juni in Amsterdam. 27 en 28 juni
in Den Haag) op andere wijze te bezet
ten. Het bezwaar van de korte termijn
geldt-hier echter-zeerr
Londcnse tekcnschool. In de Ko
ninklijke Acaddemie van Beeldende Kun
sten in Den-Haag heeft de directeur, de
heer J. J. Beljon een tentoonstelling van
werken van leerlingen van de London-
School of Printing and Graphic-Arts ge
opend. In zijn openingswoord zei de heer
Beljon, dat men thans voor de eerste maal
in Nederland werken vertoont van leer
lingen van buitenlandse scholen.
Advertentie
DEGENEN die zich verdiepen in de
heksenprocessen die tot ver in de 17de
eeuw als een niet te stuiten natuurver
schijnsel in vele landen van Europa heb
ben gewoed, kunnen gewoon hun oren en
ogen niet geloven vanwege de daverende
onzin die de beklaagden in de schoenen
werd geschoven. En deze beschuldigingen
waren dan niet opgesteld door domme
analfabeten, die niet verder konden kijken
dan hun neus lang was, maar door rechts
kundigen die toch in ieder ge-
val tot de bovenlaag van een
volk moeten worden gerekend.
Zo iverd. een Rotterdamse
vrouiv er bijv. van beschul
digd in een mosselschelp naar
de haringvloot op de Doggers-
bank te zijn gevaren. Daar
had zij de haringen bezworen
niet in de Schiedamse netten te zwemmen,
maar speciaal de Rotterdamse netten uit te
kiezen om gevangen te worden. De harin
gen hadden aan deze betovering natuurlijk
direct gevolg gegeven en daardoor toas de
goede vangst die de Rotterdamse vissers
dat seizoen hadden gehad en de pech,
waarover de Schiedamse vissers zich te
beklagen hadden, afdoende verklaard. Een
ander oud vrouwtje werd in Vere levend
verbrand, omdat zij op een bos stro in zee
had gedreven en daardoor oorzaak was
dat de schepen met man en muis waren
vergaan. Iets dergelijks had ook de vrouw
van Jacob Schoenmaker op haar geweten,
want door met een stokje in het water te
roeren, had zij de ondergang bewerkstel
ligd van het schip van Cornells Comelissen.
We kunnen hierover meewarig glim-
lachen, maar hel was voor de slachtoffers
bittere ernst. Nadat een onderzoeker uit de
vorige eeuw had kennis genomen van de
aanklachten, die in volle ernst tegen zgn.
heksen naar voren werden gebracht, vroeg
h\j zich ontsteld af: „Droom ik, of heb ik
mijn verstand verloren?" En wanneer u
van de feiten en de grenzeloze wreedheden
zoudt horen die tegen vrouwen in de hek
senprocessen werden bedreven, kunt u zich
onmogelijk voorstellen, dat deze gebeurte
nissen niet hebben plaats ge
vonden in een primitieve be
schavingsperiode, en zelfs niet
in de middeleeuwen zo
als velen abusievelijk denken
maar in de zgn. „nieuwe
tijd". Het is zeker waar, dat
J ook in de middeleeuwen
vrouwen door het domme
bijgeloof van burgers en overheid zijn be
schuldigd van allerlei onmogelijke daden,
maar in de eerste plaats droegen die pro
cessen niet. het massale karakter van later
en bovendien waren de straffen die in de
middeleeuwen tegen de zgn. toverij werden
uitgesproken, in het algemeen aanzienlijk
milder en bestonden vaak slechts uit ver
banning, of aan de schandpaal te kijk zet
ten. Neen, de oorlog tegen de vrouwen",
zoals Kurt Baschwitz het in zijn voortref
felijk werk „De strijd met de duivel"
noemt, ontstond in de nieuwere tijd toen
lacht u niet wetenschap en verlich
ting begonnen baan te breken.
Daarover een volgende keer.
II. Petition
(Nadruk verboden)
DE GROTE VERRASSING in Nederlandse artiestenkringen is wel dat de jeug
dige actrice Margriet de Groot is uitverkoren om de rol van Elisa in „My fair Lady"
ie spelen. „Ik voel me ontzettend opgelucht.", aldus zei de 21-jarige, charmante en
bruinogige Margriet ons, „ik wist op 1 februari al dat ik de rol had maar ik mocht er
met niemand over spreken. Het was een verschrikkelijk zenuwachtige lijd". Margriet
de Groot, enige dochter van een bioloog te Sassenheim bezocht het lyceum te Haar
lem, waar zij in 1956 eindexamen alfa deed. Ze trad op in tal van amateurcabarets,
onder andere tijdens de tentoonstelling „Het Atoom" te Schiphol.
Na haar eindexamen ging ze naar de toneelschool te Amsterdam, maar een jaar
later solliciteerde ze reeds bij Wim Kan. „Ik had behoefte aan iets licht-verteerbaars
en ik wilde praktisch werken. Toen ik hoorde dat Kan een meisje zocht ben ik er
op afgegaan en ik werd meteen aangenomen." Margriet moest toen de toneelschool
opgeven. In januari kwam haar tweede grote kans. Met 60 andere meisjes nam ze op
9 januari deel aan de auditie van de Elisa-rol in „My fair Lady". „Ik hoorde pas een
week tevoren van de auditie. Ik heb toen meteen de muziek gekocht, deze door
genomen en tenslotte een paar songs ingestudeerd."
De Deense regisseur Sven Aage Larsen ivas onmiddellijk enthousiast. „Zij yjas net
degene die ik zocht: die houding, die uitdrukking, die stem! Ik telegrafeerde Lars
Schmidt, die meteen naar Amsterdam vloog. Ook hij ivas er van overtuigd dat zij
de ware Elisa was."
SINDS VIER jaar heeft Margriet de Groot zangles bij de bekende concertzangeres
Annie Woud te Overveen. Die lessen zijn nu in aantal opgevoerd, want Margriet be
reidt zich terdege op de nieuwe rol voor. Producer Lars Schmidt echtgenoot van
filmster Ingrid Bergmann is bijzonder ingenomen met het feit dat Margriet een
zeer goede stem heeft, die in staat is de zware opgave aan te kunnen. En die opgave
is héél zwaar: minstens 9 maanden lang moet zij avond aan avond haar rol zingen.
Dolf van der Linden, die naar alle waarschijnlijkheid de muzikale leiding zal accep
teren heeft althans al gezegd dal 9 maanden achtereen in de orkestbak staan fysiek
niet is vol te houden hij zal een tweede dirigent aantrekken.
Is de naam Margriet de Groot niet goed? „Ik ben er erg tevreden mee", aldus de
knappe actrice, „maar het is toch wel beter een artiestennaam aan te nemen. Samen
met de heer Schmidt hebben we er Marrit Grothe van gem.aakt." „We gaan nu wer
ken, hard werken. Eerst nog een maand op tournee met Wim Kan en daarna alvast
de repetities van „My fair Lady" voorbereiden, die medio juli in Amsterdam beginnen
jzivJ2£iiL0iaand_ later met de gehele bezetting in Rotterdam worden voortgezet."
Margriet de Groot is verloofd, maar wil niet zeg gen'mét. wie.
SALISBURY (U.P.I.) Doordat direc
teur Donald Broadley van het slangenpark
in Salisbury als donor optrad, was het
kort daarna zijn eigen bloed dat hem het
leven redde.
Broadley werd gebeten door een van
Afrika's giftigste slangen, de boomslang.
Ernstig ziek weid hij naar het ziekenhuis
gebracht en de artsen hadden moeite ge
noeg bloed bij elkaar te krijgen van dr.
Broadley's type.
„We kunnen u net zo goed het bloed
teruggeven dat wij een paar dagen gele
den van u gekregen hebben," zeiden zij.
Her. redde Broadley's leven.
En wat denkt hij over de hele zaak?
„Morgen ga ik terug aan mijn werk, er
ligt een pracht van een Amerikaanse ra
telslang op me te wachten."
Bent u morgenmiddag vrij?
Kom dan eens kijken naar onze
prachtige collectie
Gen. Cronjdstraal 40 - 44
Telefoon 54679
Haarlem
American Ballet Theatre. De leiding
van het American Ballet Theatre heeft zich
opnieuw genoodzaakt gezien tot program
mawijziging tijdens zijn optreden in het
komende Holland Festival. Het betreft, hier
het programma, dat op 5 juli in Den Haag
en op 8 juli in Amsterdam zal worden uit
gevoerd. De balletten „Lady from the sea"
van Riisager-Culberg en „Bluebeard" van
Offenbach-Fokine vervallen. Het nieuwe
programma luidt thans: „Chopin-concerto"
van Chopin-Dollar, „Fall River Legend"
van Gould-De Mille en „Fancy Free" van
Bernstein-Robbins. Het programma van
6 juli in Amsterdam, van 7 juli in Den
Haag en 10 juli in Rotterdam, bevattende
de balletten „Les Sylphides", „Miss Julie"
en „Graduation Ball", blijft ongewijzigd.
Servies voor Rijksmuseum. Door be
middeling van een afstammelinge van de
Zwitserse achttiende-eeuwse schilder Jean
Etienne Liotard, van wie het Rijksmuseum
te Amsterdam een belangrijke collectie
pastels bezit .heeft dit museum als legaat
verworven een tête-a-tète servies van
Weens porselein, dat aan Liotard heeft toe
behoord. Het werd hem aangeboden door
keizerin Maria Theresia bij zijn vertrek uit
Wenen als geschenk voor zijn vrouw. Het
zeldzame servies, dat nog bewaard wordt
in de oorspronkelijke cassette, is tentoon
gesteld in het Liotard-kabinet van het
Rijksmuseum.
Het Nederlands Ballet. Het Nederlands
Ballet werkt thans in de studio's aan de
Koningstraat in Den Haag onder leiding van
Serge Lifar aan het instuderen van diens
„Etudes Choreografiques" op muziek van
Robert Schumann. De voornaamste mede
werkenden zijn Joan Cadzow, Peter W.
Rtilly, Peter Appel. Ronald Snijders en
Robert Morrow. Het ballet zal op 7 mei
in première gaan in het Théatre des Na
tions te Parijs, waar het Nederlands Ballet
zal optreden tot en met 10 mei. De decor-
en kostuumontwerpen zijn van de Frans
man Dimitri Bouchène.
8283. Hel is heus niet waar, Mioe! zei Rom. Ik weet zeker, dat het niet kan'.
En ik weet zeker, dat je 't wel hebt gedaan! huilde Mioe. Ik voelde het tóch?!
Het is niet waar! hield Rom vol. Ik iveet toch, dat ik helemaal jouw kant niet uit
gegooid heb. alleen m.aar het water in!
Maar Rom kon zeggen, wat hij wou. Mioe geloofde hem niet. Ze had duidelijk de
steen gevoeld, dus hoe kon het anders?
En toen
Au!! riep Rom.
Met 'n pijnlijk gezicht greep hij naar z'n hoofd, waartegen met kracht 'n steentje
ketste
WILLIAM
IRISH
53)
Ze begon te spreken. Haar stem was geruïneerd,
ruw geworden door de goedkope whiskey, die ze dag en
nacht naar binnen had gegoten. Maar toch lag er nog
een zweem van civilisatie in haar woorden. Haar
„slang" gebruikte ze welbewust. Ze had die woorden
overgenomen van de mensen, met wie ze contact had
gekregen. Ze gebruikte ze niet omdat ze niet beter wist.
Heeft u nog wat centen over voor programma's,
of ben ik te laat?
Laat maar eens zien, wat u heeft, zei hij voor
zichtig.
Ze knipte haar te grote handtas open en haalde er
twee programma's uit. Het waren twee dezelfde exem
plaren van dezelfde show. Een musical, die het vorige
seizoen in de Regina was opgevoerd.
Ik zou wel eens willen weten, met wie ze die avond
is uit geweest, dacht hij. Zij was toen kennelijk nog
in goede doen geweest en droomde er niet van, dat
ze
Hij deed alsof hij een lijst raadpleegde, waarop de
programma's genoteerd stonden, die nog in zijn col
lectie ontbraken.
Dat programma heb ik nog niet. Vijfenzeventig, zei
hij.
Haar ogen begonnen te glanzen. Hij hoopte dat ze
in het aas zou bijten.
Heeft u nog meer progaamma's. vroeg hij uitnodi
gend. Dat is uw laatste kans, moet u weten. Ik ben
hier vanavond voor het laatst.
Ze aarzelde even. Hij zag. dat haar blik naar de tas
afdwaalde.
Verkoopt u ze soms stuk voor stuk?
Ze opende haar tas nogmaals en sloeg de klep op,
zodat hij er niet in kon kijken. Eén programma kwam
er uit te voorschijn. Toen slooot ze meteen haar tas
weer, nog vóórdat ze het programma neerlegde. Het
viel hem op. De tekst was naar hem toegedraaid.
Casino Theatere.
Het was het eerste programma van het Casiono, dat
gedurende de drie dagen, dat hij hier nu al zat, op
dook. Hij bladerde het met gemaakte onverschilligheid
dooi'. Eerst enkele pagina's met advertenties en alge
mene mededelingen. Toen kwam hij aan de bladzijde,
waar het programma op stond afgedrukt. Het was ge
dateerd met „De week, beginnende 17 mei".
Zijn adem stokte. Dat was DE week! De week, waar
in het gebeurd was! De week van de twintigste! Hij
hield zijn ogen neergeslagen, zodat deze hem niet kon
den verraden. De rechter bovenhoeken van de bladzij
den waren niet omgevouwen. Ze waren ook niet gladge
streken, want dan hadden er tóch nog vouwen in ge
zeten. Nee, ze waren nooit omgevouwen geweest!
Het kostte hem moeite zijn stem normaal te laten
klinken.
Heeft u ook het andere programma? Meestal zijn
er twee. Ik zou u er in dat geval véél meer voor kun-
nenb ieden.
Ze keek hem onderzoekend aan.
Het viel hem op, dat haar hand heel even een be
weging in de richting van de tas maakte. Toen liet ze
hem echter weer op de tafel rusten.
Denkt u soms dat. ik ze druk?
Ik koop het liefst dubbele programma's, paren.
Is niemand met u mee geweest naar die show? wat
is er met het andere pro
Er was iets in zijn stem, dat haar niet beviel. Haar
ogen zwierven zenuwachtig heen en weer. Ze deed
enkele stappen terug.
Nee, ik heb maar één programma. Wilt u kopen
of niet?
Ik kan u er niet zoveel voor geven als ik voor
een paar zou hebben gedaan..
Ze had blijkbaar plotseling haast om zo snel mo
gelijk weer te vertrekken.
Alles wat u zegt is goed..
Ze boog zich al voorover om het geld in ontvangst
te nemen.
Hij liet haar tot de deur gaan. Toen riep hij haar
iets na met rustige stem, zodat ze niet zou schrikken.
Wacht u toch even! Wilt, u nog even terug komen?
Ik heb nog iets vergeten te vragen.
Ze bleef inderdaad even staan en keek hem over
haar schouder argwanend aan. Er lag méér in haar
blik verscholen dan een automatisch antwoord op een
met autoriteit gestelde vraag. Ze was op haar hoede!
Toen hij opstond en haar wenkte, slaakte ze een ang
stige kreet en ging er vandoor. Ze rende naar buiten
en verdween uit het gezicht.
Hij smeet met een onbeheerst gebaar de tafel omver
om ruim baan voor zich zelf te maken en vloog achter
haar aan. Enkele torenhooggestapelde programma's
die de jongen kunstig had opgebouwd, begonnen door
het geweld, dat hij veroorzaakte, te wankelen. Lang
zaam bogen ze steeds meer door en stortten toen ineen,
de vloer met papier overdekkend.
Ze was al op de hoek, toen hij buiten kwam, maai
de hoge hakken van haar schoenen waren voor haar
een nadeel. Toen ze omkeek en hem hard hollend zag
naderen, slaakte ze wederom een kreet, luider zelfs
dan de eerste keer, en legde er nog een schepje
bovenop, ondanks de hoge hakjes. Ze was al bij de
tweede straathoek, toen hij de afstand tussen hen nog
maar nauwelijks gehalveerd had.
Ten slotte haalde hij haar echter in, slechts een paar
meter verwijderd van zijn auto, die daar al de gehele
dag geparkeerd had gestaan voor een geval, zoals zich
dit nu voordeed. Hij liep haar enkele passen voorbij
en versperde haar toen de weg, greep haar bij de
schouders en drukte haar tegen de muur van een huis.
Hij hield haar gevangen tussen zijn uitgespreide armen,
waarmede hij tegen de gevel leunde.
Het heeft geen zin om weg te lopen, zei hij zwaar
ademhalend.
Ze was nóg minder in staat om iets uit te brengen
dan hij. De alcohol was funest voor haar uithoudings
vermogen. Hij meende zelfs dat ze op een gegeven
moment zou flauw vallen.
Laat me alleen, zei ze fluisterend, Wat heb
ik gedaan?
Maar waarom bent u weg gelopen?
De manier, waarop u mij aankeek, beviel mij niet,
zei ze naar adem snakkend.
Laat me die tas eens zien. Maak haar open! Schiet
op, open die tas! Of ik doe het zélf!
Laat u mij toch los! Laat me alleen!
Hij liet geen tijd verloren gaan door verder te ar
gumenteren. Hij rukte met zo'n krachtig gebaar de tas
van onder haar arm vandaan, dat het hengsel, dat over
haar arm hing, brak. Hij opende de tas en begon er
in te graaien, maar vergat daarbij niet haar stevig
tegen de muur te drukken, zodat ze niet kon vluchten.
Even later kwam zijn hand weer uit de grote tas te
voorschijn. Er zat een programma in gekneld, dat pre
cies geleek op dat, wat zij hem even tevoren had ver
kocht. Hij liet de tas vallen om zich iets meer bewe
gingsvrijheid te geven en wilde toen in het programma
gaan bladeren. De bladzijden bleven echter als het ware
aan elkaar kleven. Hij moest ze één voor één los
rukken. Alle pagina's bleken aan de rechterbovenhoek
omgevouwen te zijn! In het onzekere licht van een
straatlantaarn keek hij naar de datum. Deze was het
zelfde als van het andere programma!
Scott Hendersons programma! Het programma van
de arme Scott Henderson, dat op het laatste nippertje
was opgedoken.
HOOFDSTUK XXII
Het uur van de executie
Vijf minuten voor elf 's avonds. Het laatste van alles
is altijd bitter.
Hij voelde zich koud, van top tot teen, alhoewel het
buiten vrij warm was. Hij huiverde zelfs, alhoewel hij
transpireerde, en herhaalde - keer op- keer, zachtjes
mompelend, „Ik ben niet bang. Ik ben niet bang. Ik
ben niet bangNaar de geestelijke luisterde hij
nauwelijks.
Hij lag languit op de brits, zijn gezicht naar beneden
gekeerd. Zijn hoofd, voor een klein gedeelte kaal ge
schoren, liet hij over de rand van de bi'its naar beneden
hangen. De geestelijke zat naast hem en had zijn hand
troostend op zijn schouder gelegd, alsof hij door dit
gebaar zijn vrees wilde onderdrukken. Iedere keer. dat
zijn schouder begon te schokken, schokte die hand mee.
Zijn schouder schokte met steeds dezelfde korte onder
brekingen
(Wordt vervolgd)
Advertentie
Doelstraat 39 - Haaricm - Tel. 13232
„AUTOFLEX" AUTOLAKKEN
HILVERSUM I. 402 lil. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8 00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Wa-
i.erstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.15 Chansons. 10.40 Gram. 11.00 Voor de
vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan.. vooruit, praat
je. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act.
13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje.
13.20 Nieuwe gram. 13.35 Dansmuz. 14.00 Gram.
14.05 Schoolradio. 14.35 Wij vrouwen van het land.
14.45 Sopraan en piano. 15.25 Gram. 16.00 Voor de
zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.45
Regeringsuitz.: Uitwisselingsprogr. in samenwer
king met Radio Nederland Wereldomroep. 18.00
Lichte muz. 18.20 Gram. 18.30 Limburgs streek-
halfuur. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojan-
cum. 19.30 Gram. 20.20 Boekbespr. 20.30 Kamer
muziek. 21.00 In het begin schiep God hemel en
aarde, lezing. 21.20 Motet-en Madrigaalkoor. 21.45
In het begin schiep God hemel en aarde, lezing.
22.05 Kamerork. en solist. 22.25 Boekbespr. 22.30
Nieuws. 22.40 Huwelijk en gezin, lezing. 22.50
Kamerorkest. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VFRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Tulpenrally 8.25 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwij
ding. 9.55 Boekbespr. 10.00 Gram. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Orgelspel. 11.15 Voor de zieken.
12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Uitz. voor
de landbouw. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33
Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Medea. en gram.
13.20 De collecte der gezamenlijke militaire fond
sen praatje. 13.25 Orgel en selesta. 13.55 Koersen.
14.00 Zangrecital. 14.30 Gram. 14.35 Schoolradio.
15.00 Voor de vrouw. 15.30 Fluit, hobo en piano.
16.00 Wat de bevrijding ons te zeggen heeft, le
zing. 16.15 Pianospel. 16.30 Voor de jeugd. 17.20
De dierenwereld en wij, praatje. 17.30 Voor de
jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte
muziek. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous
parle. 19.10 Gram. 19.45 Radiojourn. 20.00 Nieuws.
20.05 Gevar. progr. 22.00 Pianorecital. 22.30 Nieuws.
22.45 Rep. Tulpenrally. 22.55 Muzikale lezing. 23.55
—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerber.
12.35 Tuinbouwkron. 12.40 Pianorecital. 12,52 Koer
sen. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 14.00 School
radio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Duitse les.
16.21 Gram. 16.30 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Ka
mermuziek. 17.40 Boekbespr. 17.50 Voor de jeugd.
18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00
Nieuws. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Lezing.
20.00 Voor de vrouw. 21.00 Ork.conc. 22.00 Nieuws.
22.15 Pianorecital. 22.55—23.00 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS: 19.30 Intern, agrarisch nieuws. 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. 20.20 Populaire muziek.
20.45 Film. 20.55—22.20 Film.