ENHOF Fantoom in. de bar LISSE PANDA EN DE TROETELTROEP AVONTUREN VAN EEN HOND ROM EN MIOE 21 Herdenking en bevrijding T elevisie programma Beiaard met harmonie orkest Requiem op 4 mei 0 Hf*' De radio geeft zaterdag Het geding tegen het weekblad T.V. DOOR WILfJAM IRISH Oude Italiaanse muziek VRIJDAG 6 MEI 1960 6.5. Kris-kras door het verkeer rijdend, trachtte Panda zijn achtervolgers kwijt te raken, maar de taxichauffeur verstond zijn vak en snorde hardnekkig met zijn zwaarbeladen voertuig in het spoor van d,e verhuiswagen. Vergeefs trachtte Panda hem te verwarren door onverwachte boch ten en wendingen, maar hij slaagde er al leen in, de rest van het verkeer danig in de war te brengen. „Ik moet hier gauw iets op verzinnen", dacht hij, anders krijg je straks nog ongelukken!" De troe tels hadden meer plezier in het ritje. Ted en Ed juichten elke keer, als er een ver- keerszuil omver werd gereden of een an dere wagen geschept. Ook het paard hin nikte opgewekt, want het was de eerste keer, dat het in een taxi mocht rijden. Alleen Joris maakte zich zorgen, vooral toen met luid sirenegeloei een auto vol agenten kwam aanrijden, die door zijn hoed begonnen te schieten. „Men schijnt er achter gekomen te zijn, dat wij de bank hebben beroofd mompelde hij, „dat komt heel ongelegen; vooral nu Pan da er met de buit vandoor is. Wat nu? Vluchten, of eerst nog trachten, Panda te achterhalen??" „Nacht van Gramschap" van Armand Salacrou, dat woensdagavond de televisie- bijdrage tot de dodenherdenking vormde, deed de sfeer van het verzet herleven, zo als die tijdens de laatste oorlog de levens van zovele brave, argeloze burgers ver anderde in doodsgevaarlijke avonturen. Dat was de tendens: de vreemde, soms ongelofelijke verandering van het vreed zame bestaan in een grimmig, onverzette lijk en onmeedogend afwegen der kansen en berekenen van wraak en moord. Het stuk van Salacrou tekent helden en laf aards. Het maakt duidelijk dat heldendom en lafheid niet voortkomen uit overtuigin gen of gebrek daaraan, doch uit de mens zelf in het uur van beproeving en keus. De held is de mens met de lijnrechte vrijheidswil, die verantwoordelijkheid be zit voor zijn kinderen en medemensen en zijn leven gering acht bij de vraag, of hij slaaf wil wezen of niet. De lafaard is al slaaf slaaf van de burgerlijke rust, van zijn bezit, van zijn levensvrede. De dood maakt allen gelijk en wist de schuldvraag uit doch brengt de onthul ling van het antwoord op de vraag, wie de juiste weg verkozen heeft. Dit antwoord was het zwakste van het stuk en raakte verzand in een niet be ëindigde discussie tussen doden, doch de opbouw van het verhaal kon boeiend en navrant de bedoeling duidelijk maken. De acteurs en actrices worstelden min of meer met een bijzonder zware opgave, die zij echter min of meer overwonnen. Het bevrijdingsfeest is evenmin onopge merkt aan onze t.v. voorbijgegaan. In de middaguren bracht de N.T.S. de kijkers naar Soestdijk, waar koningin Juliana het resultaat bekendmaakte van de Bevrij dingsmanifestatie, een gebeurtenis, welke des avonds in een bijzonder uitvoerig en goed verzorgde actualiteitsreportage werd herhaald. Des middags kon men ook nog een plechtige herdenking onzer bevrijding in het Amsterdamse Concertgebouw mee maken. Druk werk dus voor de televisie mensen, maar zij spaarden kosten noch moeite noch zichzelf. Dat verdient alle waardering. Het langzamernand berucht geworden programma „Schouder aan schouder", volgend op een verrassende terugblik op de bevrijding van 1945, werd ingeleid met een verklaring van N.T.S. en N.R.U. De besturen stelden nogmaals dat zij verant woordelijk waren voor de samenstelling van het programma en derhalve enige bij dragen hadden geweigerd. Meteen gingen wij over naar het Kurhaus te Schevenin- gen om te vernemen dat de produktie in handen was van Tonny Schifferstein en de produktie waar te nemen vanKa- rel Prior en Tonny Schifferstein. Het deed toch een tikje wrang aan. De avond zelf was onderhoudend genoeg door het niveau der prestaties, al konden wij de opzet min der origineel noemen. Iedere deelnemende artiest moest voor zijn optreden vertellen wat hij deed toen de bevrijding kwam. Dat leverde slechts in enkele gevallen aardi ge momenten op, maar voor het meren deel konden Willem O. Duys en Netty Rosenfeld hun gasten maar weinig boei ends ontlokken. De interviews duurden doorgaans te lang. Overigens ontpopt Duys zich steeds meer als een zeer bescheiden en sympathiek vragensteller, een man, die men graag voor de televisie ziet. Van de optredenden behaalden Connie Stuart, Wil lem Andriessen en Hans Kaart wel het leeuwendeel van het succes en terecht, omdat hun bijdragen unieke bewijzen van uitzonderlijk talent waren. Pia Beek beperkte zich niet tot de be vrijding, maar gaf een heel overzicht van haar carrière weg en dat was te veel van het goede, te veel reclame voor Pia Beek. Het was bepaald plezierig dat ook Very Lynn in dit programma verscheen. Zelfs Lucienne Boyer deed nog van zich horen, een afstraling van haar glans van vroe ger, maar hoe perfect nog van technische beheersing. Wij zouden de samensteller(s) van „Schouder aan schouder" tekort doen wanneer we niet met lof gewaagden van hun „stunt" om de paukenist van een B.B.C.orkest in deze uitzending te laten optreden met de geschiedenis van de be kende maten uit Beethovens Vijfde symfo nie, welke alle luisteraars naar de Engel se zender na vijftien jaar nog als muziek in de oren klinkenAlles bij elkaar was het een goed lang en lang goed program ma, dat trouwhartig door de cameraregie van Will Hartingsveldt op het scherm werd gebracht. Beeldschermer VOOR VRIJDAG NTS: Eurovisie: 11.15 Rep. van liet huwelijk van Prinses Margaret en cic heer Anthony Arm strong Jones. NTS: 20.00—20.30 Herh. hoogtepun ten van het huwelijk van Prinses Margaret en de heer Anthony Armstrong Jones. 20.30—21.45 De bezetting (I), documentaire. VARA: 21.45 Act. 21.55 Quizprogramma. VOOR ZATERDAG KRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ. en weeroverzieht. KRO: 20.20 Gevar. progr. 20.50 Gevar. progr. 21.50 Film. Een bijzonder interessant nummer in het Nationaal Programma van de Bevrijdings dag was de eerste uitvoering van een com positie van Gerard Boedijn voor beiaard en harmonieorkest, geschreven in opdracht van de Nederlandse Klokkenspelvereniging en het Algemeen Nederlands Verbond. Er is niet veel verbeeldingskracht voor nodig om te beseffen, dat het aanvaarden van deze opdracht een hachelijk waagstuk was, want een experiment in optima forma. Het is wel-is-waar een koud kunst je om de vreemdste combinaties op het papier te zetten maar de vraag is: hoe kun nen ze verwezenlijkt worden. Hier gold dit in hoofdzaak de kwestie van het contact tussen de solist van het toreninstrument en de leider van het orkest. Dit zal Boe dijn, als man van de praktijk van wie men De Engelse paukenist James Blades demonstreert zijn tom-tom-slag en, die het .programma van radio Oranje in leidden. Hij trad op in het programma „Schouder aan schouder". bezwaarlijk kan verwachten dat hij on mogelijkheden zou vergen, heel wat hoofd brekens gekost hebben. Wij hebben er nu het raden naar hoe het allemaal met de realisatie in zijn werk gegaan is: tegelijk opgenomen of als een soort „play back". In ieder geval wij hebben Boedijn's „In- troduzione Rhapsodique" kunnen horen als een geheel. P. Bakker, de stadsbeiaar- dier van Hilversum was de solist, die zich met effectrijke cadenzen en omspelingen (een ogenblik ook met een belangwekkend alternatief) virtuoos op het stckken- klavier manifesteerde; en onder leiding van de componist speelde de Amsterdamse Politiekapel de voortreffelijk klinkende partituur, waarin een reeks volksliederen, In het Nationaal Programma op woens dagavond heeft men, na de twee minuten stilte bij het Nationaal Monument en na dat het Wilhelmus geklonken had, kunnen luisteren naar een muziek die de sfeer van herdenking passend voortzette en om lijnde. Het betrof een door de Nederland se componist Heinz Lachmann geschreven Requiem, uitgevoerd door het Klein Radio koor en het Radio-Kamerorkest onder lei ding van Maurits van den Berg. Blijkens een korte toelichting in de gids werd het werk opgedragen aan de nagedachtenis van Henricus Vullinghs, pastoor te Grub- benvorst, uit erkentelijkheid voor de hulp die de componist als Joods onderduiker in de oorlogsjaren heeft ondervonden. Door de persoonlijke ervaringen van de auteur is het werk dus wel op een bijzondere wijze verweven met de nood en het leed van de bezettingsjaren en het gebed om vrede voor de gestorvenen had in dit ge val evenzeer betrekking op de velen aan wie wij onze vrede te danken hebben als op degeen die de componist in zijn herin nering wilde eren met het schrijven van dit „Requiem". Zoals men verwachten kon, is het een muziek geworden die in de eerste plaats om haar oprechtheid veel indruk gemaakt heeft. De nadruk ligt sterk op het koor dat in homofone wendingen de* tekst als het ware op elegische wijze declameert. Polyfone combinaties zijn vrijwel verme den, in de orkestrale begeleiding spelen vooral de hoge houtblazers een belangrijke rol, die alterneren met het koor of soms met een enkele lijn de sopraanstemmen reliëf geven (hiervoor is dikwijls de hobo gebruikt). De klagende toon in alle onder delen leidt tot een zekere eenkleurigheid, die echter mede door de beknoptheid van het werk en een fijn oor voor harmoni sche schakeringen niet tot eentonigheid werd. Dramatiek of massale effecten wa ren vreemd aan dit „Requiem" en ik ge loof dat juist deze ingetogenheid er een kracht aan verleende die bijvoorbeeld in het „Hosanna" duidelijk voelbaar werd om dat men daarin iets van een bevrijding ervoer die weet van de voorafgegane ver drukking en zich niet uitviert in loze bom barie. Aldus zal dit werk voor velen een echo geweest zijn van ervaringen die ons de waarde van de vrijheid hebben doen beseffen. Er zij nog vermeld dat de componist van dit „Requiem" reeds in 1933 uit het toenmalige Nazi-Duits'and naar ons land uitweek. Behalve als componist van ka mermuziek, vocale werken, orkest- en koormuziek (onder andere een cantate „Amsterdam") is hij productief op het ter rein van de lichte muziek en als compo nist voor de film. In de jaren vóór de oorlog schreef hij de muziek bij de door „Polygoon" uitgebrachte film over de reis van de K XVIII. als „De blauwgeruite Kiel" en „Wie gaat mee over zee" de grondstof vormen voor instrumentale ontwikkeling en treffende combinaties, alles in wisselende tempi en stemmingen, waarbij de componist zich kennelijk ingesteld heeft op eisen waar aan alieen een beroepsorkest behoorlijk kan voldoen. Qua klank is de ongemene bezetting heus niet gek en zulks zeker niet op de wijze, waarop de componist de beide elementen in hoofdzaak alternerend heeft toegepast. Golfbreker E>£.JJ£.iLL. Advertentie Honderd duizenden Darwin- tulpen stralend in koninklijke glorie. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Chan sons. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Nieuwe gram. 13.30 Lichte muz. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Amateursprogr. 14.20 Kunstkron. 14.50 Gregoriaanse zang. 15.15 Franse les. 15.30 Voor de jeugd. 16.00 Rep. Cup Final. 16.45 Gram. 17.45 Voor de jeugd. 18.00 Kamerkoor en orgel spel. 18.15 Journalistiek weekoverz. 18.25 Instrum. octet. 18.45 Vragenbeantw. 10.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19 30 Philharm.orkest, omroepkoor en sol. 20.20 Mensen in nood, vlak naast u, klankb. 21.10 De knipperbol, pol. praatje. 21.20 Gevar. progr. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Jong - oud - eeuwig. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM TT. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00 -24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, le zing. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Samen thuis, praatje. 10.05 Morgen wijding. VARA: 10.20 Moeilijke gevallen bij de huurverhoging, lezing. 10.30 Fragm. uit program ma's van de vorige week of deze week. 11.35 Viool en piano. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Papulaire gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Sportrubr. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Orgelspel. 15.00 Van de wieg tot het graf, lezing. 15.15 Radio-amateur-harmonie-ork. 15.40 Vrijheid en sociale zekerheid, lezing (IV). 15.55 Radio-kamerork. cn solist. 16.40 Boekbespr. 17.00 Jazzmuziek. 17.30 Radio-weekjournaal. 18.00 Nieuws en comment. 18.20 Pianospel. 18.30 Lichte muz. 19.00 Kunstact. VPRO: 19.30 Passepartout, praatje. 19 40 Christus, zijn leerlingen en de men sen. lezing. 19.55 Deze week. lezing. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Wie is het? 21.40 Gevar. muz. 22.10 Oude gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Soc. comm. 22.55 Lichte muz. 23.25 Gram 23.55— 24 00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Lichte muz. 12.30 Weerber. 12.35 Gespro ken aperitief. 12.45 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Muzikale kaleidoscoop. 14.30 Radiojournaal. 15.00 Accordeonmuz. 15.15 Lichte muziek. 15.45 Accor- deonmuz. 16.00 Gram. 16.30 Idem. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturgische ge zangen. 17.30 Russische volksliederen. 17.45 En gelse les. 18.00 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Gevar. muz. 21.00 Gram. 21.15 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.03 Dansmuz. 23.55—24.00 Zigeu- r.ermuziek. De civiele kamer van het gerechtshof te Arnhem heeft uitspraak gedaan inzake het kort geding van de omroepverenigingen tegen het Weekblad „T.V.". De omroep verenigingen waren in beroep gegaan te gen het vonnis van de president van de Arnhemse rechtbank waarbij deze, inzake de vraag of de publikatie van de radio programma's in „T.V." als nieuw oor spronkelijk werk moet worden aange merkt, onderzoek door deskundigen beval en ten aanzien van de televisieprogram ma's in het blad besliste dat het gevraag de verbod moet worden afgewezen omdat niet is bewezen, dat daarbij direct of in direct van auteursrechtelijk beschermde geschriften van de omroepverenigingen gebruik werd gemaakt. Het gerechtshof heeft het vonnis be krachtigd, echter onder aanvulling dat de deskundigen een verslag zullen uitbrengen na kennisneming van alle gedingstukken en met name ook van het door deskundi gen van de raadsman van het Weekblad „T.V." uitgebrachte verslag. Ook zullen zij in hun onderzoek moeten betrekken de sinds het wijzen van het vonnis versche nen nummers van T.V. De omroepvereni gingen zullen hun programmageschriften moeten overleggen, betrekking hebbende op de in T.V. gepubliceerde programma's. Het gerechtshof verwijst tenslotte de zaak naar de president van de rechtbank om op de hoofdzaak te worden beslist Advertentie 8889. Maar toen zei de knul niet veel meer, want Rom was nu flink woedend. En vóór de jongen er op bedacht was, had hij 'n fikse peun op z'n grijnzende gezicht te pakken, die stevig aankwam Asjeblieft! riep Rom. Je kan nog meer van me krijgen, lafaard! Maar die ene klap ivas genoeg. De jongen zat jammerend en kermend op de grond. Rom pakte hem de katapult af en brak die op z'n knie in stukken. Ziezo, daar zul je geen gemene streken meer mee uithalen! zei hij. 56) Met doör angst verstikte stem zei ze: Wat bent u toch van plan? De angst omarmde haar met een steeds krachtiger wordende greep. Dit alles bevalt me helemaal niet. Waarom doet u dit eigenlijk allemaal? Plotseling stond de wagen stil. Het geluid van de piepende remmen drong pas tot haar bewustzijn door, toen ze al enkele ogenblikken stil stonden. De motor had hij afgezet. Stilte heerste alom. In de wagen en er buiten. Hij en zij zaten doodstil en bewogen zich niet. De drie vingers van zijn hand, die nog op het stuur wiel lagen, bewogen echter wel. Rusteloos tikten ze op het. wiel, monotoon en gelijkmatig, gelijk de vingers van iemand die in eindeloze herhaling drie toetsen van een piano aanslaat. Ze draaide zich half om en begon in haar angst in het wilde weg op hem te stompen. Wat is er? Zeg toch iets! Zeg iets tegen mij! Blijf daar toch niet zo maar zitten! Waarom bent. u gestopt? Waar denkt u aan? Waarom kijkt u zo vreemd? Stap uit! De woorden klonken als een schot en hij maakte een stugge, bevelende beweging met zijn kin. Nee! Wat bent u van plan? Nee! Ze staarde hem met grote angstige ogen aan. Hij boog zich over haar heen en opende het portier naast haar. Ik zei: stap uit! Nee! u bent iets van plan. Ik zie het aan uw gezicht. Hij duwde haar plotseling de wagen uit en volgde haar. Hun voeten verzonken in de dikke laag verdroog de bladeren en afgewaaide takjes. Met een droge knal smeet hij het portier dicht. Er hing een vochtige benauwde atmosfeer tussen de bomen. Het was aarde-donker om hen heen. Slechts het schijn sel van de koplampen vormde een spookachtige tunnel van licht. Kom mee, zei hij rustig. Ze liepen in de baan van licht. Hij hield haar bij de elleboog vast om er zeker van te zijn, dat ze bij hem zou blijven. De droge bladeren onder hun voeten kraakten en ritselden in de onnatuurlijke stilte, die hen omringde. Terwijl ze liep, draaide ze zich naar hem om en staarde naar zijn gezicht, dat echter niets van zijn gedachten verraadde. Duidelijk hoorde ze haar eigen adem. Hij was rustiger. Zwijgend liepen ze door. Het was een vreemde pantomime. Toen ze het punt bereik ten, waar het schijnsel van de koplampen zwakker werd, waar het zich oploste tussen de bomen, waai de grens lag tussen licht en schaduw, bleef hij staan en nam zijn hand van haar arm af. Zij begon langzaam in elkaar te zakken. Hij ving haar op, ondersteunde haar en liet haar toen ten tweede male los. Hij haalde een pakje sigaretten te voorschijn en bood haar één aan. Zij trachtte te weigeren. Hier, zei hij, en stak de sigaret tussen haar lip pen. Je kunt er beter een roken. Hij gaf haar een vuurtje en beschermde het vlamme tje met zijn handen. Er lag iets ritueels in deze atten tie, die hij haar bewees, zodat haar vrees verdubbelde in plaats van verminderde. Ze nam een trekje, maar toen viel de sigaret uit haar mond. Ze had haar lippen niet. meer onder controle. Hij trapte de sigaret zorg vuldig uit. Loop nu terug naar de wagen, zei hij. Maar blijf in het licht. Ga dan in de auto zitten en wacht daar op mij. En kijk niet om! Loop recht voor je uit! Ze scheen het niet begrepen te hebben, of ze kon zich als gevolg van haar angst niet meer bewegen. Hij moest haar een duwtje geven, voordat ze enkele wan kelende passen zette. Ja, loop maar door. Loop verder in het licht van de koplampen, precies zoals ik je verteld heb, riep hij haar na. Maar kijk niet om. Ze was een vrouw en doodsbang. De waarschuwing had dus een averechts effect. Onwillekeurig draaide ze haar hoofd tóch om. Hij had de revolver al in zijn hand, maar het wapen was nog niet gericht. De loop wees nog naar een plek op de grond ergens tussen hen in. Hij moést het wapen geruisloos te voorschijn heb ben gehaald, nadat hij haar een duwtje in de richting van de auto had gegeven. Haar schreeuw geleek op die van een vogel, die stervende was maar er nog net in slaagde naar de boomtoppen te fladderen voordat zij dood neer zou vallen. Ze trachtte naar hem terug te lopen, alsof in zijn nabijheid het gevaar geringer zou zijn dan verder van hem af. Blijf daar staan!, riep hij waarschuwend. Ik heb geprobeerd het zo gemakkelijk mogelijk voor je te maken. Ik heb je toch gezegd niet om te kijken! Nee, doe het niet' Waarom? riep ze huilend. Ik heb u toch beloofd, dat ik alles zal vertellen, wat ik weet! Ik heb het beloofd! Ik zal dat doen, heus, ik zal het doen Nee, zei hij met harde stem en ijskoud. Je zult dat niet doen en ik zal daar voor zorgen. Vertel het hem maar, wanneer je hem over een half uur in de andere wereld ziet! Hij hief zijn arm op en richtte op haar. Ze was een scherp omlijnd silhouet in het schijnsel van de autolampen. Ze zat in een val gevangen en kon zelf niet meer tijdig naar het beschermende duis ter terzijde van haar vluchten, want de lichtbaan was daarvoor te breed. Ze strompelde heen en weer en kwam toen nogmaals oog in oog met hem te staan. Toen restte haar geen tijd meer. Het schot knalde droog en luid en rolde onder de beschermende boomkruinen het bos in. Haar gil vorm de een antwoord. Hij moest haar gemist hebben, al stonden ze niet ver van elkaar af. Er kringelde bij hem zelfs geen dun rookspiraaltje op, wat toch het geval geweest had moe ten zijn, maar ze realiseerde zich dit niet. Ze voelde niets. Ze stond nog steeds rechtop, maar ze was te versuft om weg te hollen. Ze wankelde op onvaste be nen en trilde als een blad aan een boom, waar de wind langs strijkt. Hij was het, die zijwaarts strompel de naar een boom en er wel een minuut lang bewe gingsloos tegen leunde, het gezicht tegen de stam ge drukt alsof hij wroeging had voor wat hij gepoogd had te doen. Toen pas zag ze, dat hij met zijn ene hand zijn schouder vasthield. De revolver lag in een hoop bladeren, zwart glanzend en niet langer dreigend op haar gericht. Een man gleed snel langs haar voorbij en holde naai de tegen de boom leunende figuur. Ze kon nog juist zien, dat hij een revolver in de hand had, die op hem gericht was. Hij bukte zich even en toen was het glanzende wapen tussen de bladeren verdwenen. Hij stond nu vlak bij hem. Om zijn polsen lichtte plotse ling iets op, terwijl er iets klikte. Lombards in el kaar gezakte lichaam leunde niet langer tegen de boom, maar tegen de man, die haar voorbij was gesneld. Toen richtte hij zich weer op. In de doodse stilte, die haar nog steeds omringde, hoorde zij plotseling een stem: Ik arresteer u voor de moord op Marcella Hen derson! Hij stak iets tussen zijn lippen en er weerklonk een schrille, vèrdragende fluittoon. Toen daalde de stilte weer op hen neer. Burgess leunde bezorgd over haar heen en tilde haar op. Ze was in elkaar gezakt. Ze snikte zachtjes en had haar handen tegen haar gezicht gedrukt. Ja, ik weet het, zei hij troostend, Ik weet, dat het niet prettig is geweest. Maar het is nu voorbij. Het is over. Je hebt het bereikt. Je hebt hem gered. Leun maar op mij, dat is beter, en huil maar eens goed uit. Laat je maar gaan, het is heus niet erg. Haar reactie was typisch-vrouwelijk. Ze hield op met huilen. Nee, ik wil niet huilen. Ik voel me weer goed. Het is alleenik geloofde niet meer dat er nog iemand op tijd zou komen. Nee, dat zou inderdaad niet gebeurd zijn, als we jullie alleen maar gevolgd hadden. De manier, waarop hij reed, was verschrikkelijk. Een tweede auto was enkele ogenblikken eerder met luid piepende remmen even verderop tot stilstand ge komen. De inzittenden hadden hen nog niet eens bereikt. Advertentie "Nu ben je veilig beschermdi altijd en overall" „O, wat hebben we vroeger toch een narigheid uitgestaan! Die omslag, dat verdriet! Dat leed is voorbij! Miljoenen vrouwen genieten nu méér van het leven, dank zij o.b.-tampons, hun Onmerkbare Bescherming. Kwiek en opgewekt kunnen zij aan alles meedoen, fietsen, dansen, uitgaan, sport! Het pakje ó.b. gaat in het kleinste tasje." de moderne hygiëne per pakje van 10 tampons,voldoend» voor maandelijks gebruik: Normaal J,-. Speciaal 125 (Wordt vervolgd) Op tweede paasdag heeft men het Quar- tetto Italiano in een der uitzendingen van de VARA kunnen horen, een strijkensem- ble van Italiaanse musici. Op woensdag 4 mei in de vooravond zal men dit strijk kwartet opnieuw kunnen beluisteren in een gezamenlijk programma, dat verzorgd wordt door de VARA. Uitgevoerd worden Twee Canzoni van de zestiende-eeuwse Italiaanse componist en organist Giovan ni Gabrieli, een der grootste componisten van zijn tijd, die men mag beschouwen als de grondlegger van de Italiaanse in strumentale muziek, en voorts het Kwar tet in g van de achttiende-eeuwse Ita liaanse componist Baldassare Galuppi, evenals Gabrieli een Venetiaan. Gabrieli was organist van de beroemde San Marco- kerk te Venetië, Galuppi werd er ruim anderhalve eeuw later kapelmeester.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 21