Horen en zien Fantoom in de bar Brsxon costuums PANDA EN DE TROETELTROEP Yoetbalmatches op het scherm U ió Uet zo AVONTUREN VAN EEN HOND „Veronica" uitgesloten van radio-telefonie ROM EN MIOE 7 radio •televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Uitersten Luchtig pianoconcert In memoriam Ernestine Costa r Oltenngen in de kring van de slacht offers trekt. Hele dorpen wer den soms uitgemoord en uit- gebrand. Een Nederlands let- -- terkundige uit de 17de eeuw, T.Ven volkstelling Hugo A If ven overleden y L^, DOOR WIL!.I AM IRISH De radio geeft dinsdag T el'evisie programma MAANDAG 9 MEI 1960 67. Toen de laatste agent zich naar bui ten spoedde om naar de verhuiswagen m.et. het gestolen geld te zoeken, keerde de commissaris zich met een zucht om en ging het bureau binnen. „Ziezo", bromde hij, „de hele politiemacht is nu ingescha keld, geen enkele verhuiswagen kan aan onze aandacht ontsnappen, elke plekje in de stad wordt afgezocht". 1-Iij vergat ech ter, dat aan één plekje geen aandacht besteed was, maar hij kon ook niet ver moeden, dat de gezochte wagen zich op zijn eigen binnenplaats vlak voor het poli tiebureau bevond. Panda was hier blij om, want nu kon hij zich ongehinderd uit de voeten maken. „Ik zal de wagen maar hier achterlaten", dacht hij, „hier staat hij in elk geval veilig". Maar toen hij voorbij het raam van de commissaris sloop, ving hij juist enkele woorden van een telefoongesprek op, die hem hevig verschrikten. „Het merendeel van de bank rovers zit dus in een taxiNatuurlijk! Schiet op ze! Pak ze! Dood of levend!" „Oei", dacht Panda, „hij laat ze op mijn arme troetels schieten! Dat mag niet!" Zonder aarzelen rende hij het politie bureau binnen en riep: „Meneer de com missaris, mijn troetels kunnen het niet helpen! Ze zijn.„Stil", zei de com missaris, zonder om te kijken, „ik heb nu geen tijd voor verloren troetelbeesten. We zijn m.et bankrovers bezig!" II Of de K.R.O. met „Zaterdagavond-ak koorden" nu de zalf heeft gevonden op de tere plek van het amusement is nog niet gezegd, ook niet als wij erkennen ons met dit programma bepaald niet verveeld te hebben. Wat Jos van der Valk presenteer de was eigenlijk een potpourri van de meest uiteenlopende wijsjes, maar het werd gebracht door bekwame lieden van het vak en niet de eersten de besten. Ted dy Scholten praatte het zo charmant aan elkaar dat we er graag naar keken al was het alleen maar om haar terug te zien. Deze „Akkoorden" mogen dus aan geen bindend idee zijn opgehangen, ze bezaten kwaliteit. Daar hebben we liever mee te maken dan met een weekendshow, die de gedaante aanneemt van een uitstapje in de mist. Het kon zo mooi weer zijn als het maar niet regende.. Misschien is deze vorm van onderhoudend zijn wel zo geluk kig. Het zal een lieve duit gekost hebben. Het was niet in het water gegooid! Vooraf zagen we de eenakter „Engelen van Ieren", als we ons niet vergissen het de buut van Wim Hart als regisseur van t.v. Teddy Scholten en Jean Philippe in het zaterdagavond-programma van de K.R.O. toneel. Dat was een debuut, dat verwach tingen wekt, want Hart blijkt het spel met het beeld aan te kunnen. Hij leverde gees tige shots en een alleraardigst sloteffect aan het primitief bedenkseltje, dat in „En gelen van Ieren" werd uitgewerkt. Met zijn sfeer van kinderlijke eenvoud streef de de auteur het karakter na van de bal lade maar de heilige eenvoud lag er erg dik op. Welk een tegenstelling met de aflevering in de serie Hitchcock-filmpjes. Daarin kun nen we ons iedere keer weer bezighouden met vleugjes sadisme, die door de big boss zelf als grappenmaker worden ingeleid. Kwalijke grappen en kwalijke filmpjes. Boosaardig vergeleken bij de onschuld der engelen, maar wat te zeggen van de K.R.O., die twee zulke uitersten in een programma verenigt. Twee wel zeer uiteenlopende figuren vul den het zondagavondprogramma: mr. Hil- termann en Lou van Burg. De eerste le verde een gedegen en informatief beeld van Fidel Castro, Cuba's machthebber; de tweede gaf een vlotte, luchtige show ten beste vol onzin en klucht. Zowel 't een als 't ander heeft de geregelde televisiekijker nodig: voorlichting over de ernst van het leven ook het politieke leven, dat met zijn persoonlijk heil samenhangt en kin derlijke ontspanning. Een evenwichtige avond dus, waarvan men met zelfbeheer sing genieten kan. Doch de vindingrijkheid van Lou van Burg zal een harde dobber hebben om de spanning erin te houden. Dan heeft mr. Hiltermann het gemakke- Beeldschermer Er komt deze maand een aantal zeer aantrekkelijke wedstrijden op het t.v.- scherm. Zoals men al weet wordt woens dagmiddag de wedstrijd Engeland-Joego slavië, gespeeld in Londen, uitgezonden. Een week later (18 mei) kan men de wed strijd Zwitserland-Nederland zien. Aan vankelijk was men van plan de op dezelf de dag te spelen finale van de Europa beker uit te zenden, maar die komt nu uiteraard te vervallen. Later in de maand hoopt men nog de wedstrijden Hongarije- Engeland en Oostenrijk-Schotland op het scherm te krijgen. Zaterdagmiddag heeft men, in een uit zending van het Radio-kamerorkest onder leiding van Roelof Krol, kennis kunnen ma ken met een alleraardigst hedendaags werk voor piano en orkest, een composi tie van de Italiaan Piccioli. Het diverte rende stuk werd op voortreffelijke wijze ten gehore gebracht door diens landge noot de pianist Aldo Ciccolini. Het doet in de snelle bewegingen enigszins aan Stra- winskj' denken, in zoverre als van een as similatie van historische voorbeelden ge sproken kan worden, zoals reeds duidelijk wordt uit de ondertitels „Vivace alia Ros sini" en „Rondo classique". Men kreeg trouwens de indruk dat de componist in de vitale muzikanteske sfeer zich het meest op zijn gemak voelt, de discussie tussen het solo-instrument en het orkest verliep hier met de driftige levendigheid van de Italiaanse tongval. De doorzichtig gehou den orkestratie en de spitse ritmiek ver hoogden het lichtvoetige, ongedwongen ka rakter; het was daarom dubbel jammer dat de langzame tempi een gebrek aan substantie vertoonden en men. met name in het Andantino van het tweede deel, de gedachte voelde opkomen aan het uitvoe ren van passen op de plaats. Beter ge slaagd was de tweede episode van het eer ste deel, een naar verhouding uitvoerige Siciliano, die de plaats van een doorwer king inneemt, waarna de toccata-achtige opzet kort gerecapituleerd werd. Het ge noemde Sicilienne-fragment vertoonde de enigszins beschaduwde gratie die men wel aantreft in de langzame „Essercizi" Alles bijeen bevatte dit luchtige Piano concert dat eigenlijk eerder „Concerti no" zou moeten heten een muziek die bij dit zonnige weekend paste, al zou het waarschijnlijk onbeduidend geworden zijn zonder de vertolking van Ciccolim wiens even onnadrukkelijke als precieze speel wijze het stuk bijzonder ten goede kwam. Golfbreker Zondagavond heeft de Berlijnse Radio, „Sender Freies Berlin" een uitzending ge wijd aan de nagedachtenis van Ernestine Costa, de actrice die ook in Nederland voor de oorlog optrad. Ernestine Costa, die gehuwd was met onze medewerker H. B. Fortuin, was één der meest op de voorgrond-tredende Duitse actrices die in stukken van Georg Kaiser, Frank Wede- kind, Strindberg, Shaw, Ibsen, Wildgans overtuigende successsen behaalde. Het Hitler-regime onderbrak een serie van meer dan 500 opvoeringen van het Gang ster-stuk „Ganovenehre", waarin zij de jonge vrouwelijke hoofdrol speelde en haar geboortestad Berlijn veroverde. In Amsterdam trad de actrice met her nieuwd succes op in het gezelschap van Rudolf Nelson in het cabaret La Caité; korte tijd speelde zij ook in het Neder lands bij het Centraal Toneel van Cees Laseur. In de radio werd zij gehoord in een hoorspel „25.000 Gulden", dat haar man voor haar schreef en dat de VARA uitzond onder regie van S. I. De Vries met muziek van Hugo de Groot. In mei 1940 week het echtpaar uit naar Engeland, waar Fortuin als „Vrijbuiter" voor de Londense zender naar zijn geboorteland sprak, en zijn vrouw optrad in de radio, op het toneel en later ook bij de Tele visie. Onder andere speelde zij de hoofd rol in een tweetal stukken van haar echt genoot. Zij sprak Duitse lyriek, gaf een Heine-voordracht ter viering van 't eeuw feest, en trad op in het Derde Program ma van de BBC met songs van Bertolt Brecht die, nadat zij de rol van Polly" in zijn „Driestuiversopera" gespeeld had, zijn hele leven met haar bevriend bleef. In de uitzending van zondag „Op de eer ste verjaardag van het sterven van de gro te actrice en disease" spraken haar col lega's. de acteurs Ernst Deutsch en Wal ter Franck. die menigmaal haar partners ALLEEN een beschuldiging van hekserij of toverij, in welke vorm dan ook, was in de 16de en 17de eeuw in verschillende lan den van Europa op zichzelf reeds vol doende om een heksenproces op gang te brengen. Ieder kon een ander aangeven en anonieme beschuldigingen waren dan ook aan de orde van de dag. In sommige lan den werden zelfs beloningen gegeven, of werd met straffen gedreigd, indien een verdacht feit niet ter kennis van de magi straten was gebracht. Bovendien ontvingen rechters en bijzitters beloningen voor het aantal terechtstellingen en kwamen de verbeurd verklaar de goederen in handen van andere belanghebbenden, het geen weinig bevorderlijk was voor een onpartijdige beoor deling. De gevolgen hiervan waren verschrikkelijk. Alle rechtsvoorschriften werden bij de heksenprocessen verwaarloosd en alles wat maar enigszins tot de schuld van de verdachte zou kunnen bijdragen werd op de meest perfide manier tegen het slacht offer uitgespeeld. Een bewijs van de mis daad was niet nodig, de beschuldiging op zichzelf, uit welke hoek die ook kwam, was voldoende. Wist de verdachte tijdig te vluchten, dan gold dit als een bewijs van schuld. Zag men het slachtoffer bij het aanhoren van de beschuldiging ontstellen of verbleken, dan was ook hierdoor de schuld bewezen; bleef zij kalm, dan werd dit uitgelegd als een teken van verharding, door hulp van de duivel teweeg gebracht. Na de gevangenneming volgde vaak de zgn. water-, weeg- of vuurproef, waarbij allerlei kunstgrepen werden toegepast om de proef in het nadeel van het slachtoffer te doen uitvallen. Daarna kwam de onder vraging, met alle strikvragen en spits vondigheden, waarin de juristerij van die dagen zo bedreven was. Bleef de vrouw ontkennen, dan volgde de pijnbank en de onmenselijkste wreedheden leidden dan in verreweg de meerderheid der gevallen tot bekentenissen, hoe onzinnig die ook waren. (Bij de heksenprocessen in Engeland en Amerika werd de pijnbank niet toegepast). Na de bekentenis moest het slachtoffer er vooral toe worden gebracht namen van mede-schuldigen te noemen en onder de gruwelijkste folteringen werd in de meeste gevallen tenslotte elke naam genoemd die men hebben wilde. Het is dan ook ken- merkend voor het héksen- proces dat het, beginnend met enkele beschuldigden, steeds nieuwe aangeklaagden Johan van Heemskerck, raakte diep onder de indruk toen hij in Biscaije, als gevolg van een heksenproces dat daar had ge woed, de honderden rokende staken zag waaraan de slachtoffers hadden gebrand, en hij veroorloofde zich de opmerking dat de zgn. schuldigen veel vromer en deugd zamer waren dan degenen die hen op de brandstapel hadden gebracht. Het verschrikkelijke spookbeeld van de heksenvervolging heeft naar schatting 1 miljoen mensen, voor het merendeel vrouwen, het leven gekost. Naar het oor deel van tijdgenoten werd Duitsland het zwaarst geteisterd van alle landen. Maar ons land is van deze massale vorm van waanzin en misdaad verschoond gebleven en nam een uitzonderingspositie in. Daarover een volgende keer. H. Pétülon (Nadruk verboden) De 50.000 tellers en telsters, die om streeks 31 mei zullen zijn ingeschakeld bij de 13de volkstelling, worden tevoren zorg vuldig op hun taak voorbereid. Voor het eerst in de geschiedenis van de volkstellingen zal de televisie bij de instructie van de tellers worden gebruikt. Zelfs in de landen waar televisie eerder tot ontwikkeling is gekomen dan in Neder land heeft men dit medium nog nooit voor dit doel gehanteerd. Met medewerking van de NTS zal op 24 mei tussen 7 en 8 uur 's avonds in een regeringsuitzending een insti-uctief progi-amma van het centraal bureau voor waren, evenals een criticus en de voorzit ter van de toneelspelersbond, die haar carrière schetsten. Haar eigen stem werd gehoord in opnamen van Strindbergs De Sterkere en chansons, die haar man voor haar schreef. Ook was er een opname, precies 15 jaar geleden in Londen ge maakt, en uitgezonden op de dag van de wapenstilstand: „De Duizend Jaren", over het Duizendjarige Rijk dat slechts twaalf eindeloze jaren had geduurd. Het gedicht werd eerst in het Nederlands gezongen en toen in haar eigen vertaling door Ernesti ne Costa in het Duits gesproken. - <*•->•/ t, de statistiek, dat met de leiding van de volkstelling is belast, worden uitgezonden. In dit programma hoopt men de tellers op de doelmatigste wijze op hun verant woordelijke taak voor te bereiden. De re gie is in handen gegeven van Erik de Vries. De uitzending zal op 25 en 27 mei wor den herhaald, ook dan weer tussen 7 en 8 uur 's avonds. De Zweedse componist en dirigent Hugo Alfven is zondagmiddag op 88-jarige leef tijd in een ziekenhuis te Falun ten noor den van Stockholm overleden. Alfven componeerde vijf symfonieën en talrijke cantates. Ook schreef hij bewer kingen van volksmuziek. Sinds zaterdagmiddag 5 uur is het zen derschip van radio „Veronica" door Sche- veningen-Radio uitgesloten van Radio-te lefonisch verkeer met de wal. Tot deze maatregel is besloten nadat de „Veronica" hevig stoorde op kanaal-D van Schevenin- gen-Radio. Het zenderschip, dat thans bui ten de territoriale wateren voor Noordwijk ligt, zal in de loop van vandaag worden verhaald naar een plaats ter hoogte van Scheveningen. De heer H. Oswald van radio-Vernonica zei hiertoe te hebben be sloten om zijn theorie over de stoorzen ders te bewijzen. Nadat aanvankelijk de indruk werd gevestigd dat de Veronica- programma's door een Duitse stoorzender ongenietbaar'werden gemaakt, is aldus de heer Oswald door eigen technici en door een onafhankelijke groep radio-amateurs uit Amsterdam vastgesteld dat de stoor zender in het zenderpark „Nora" te Noord wij kerhout stond. Daarna zou ook van Scheveningen-radio te IJmuiden uit zijn- gestoord. De heer Oswald wil het zendgebied van "Veronica" thans beperken tot Den Haag en naaste omgeving. Mocht ook dan nog sprake zijn van een of meer stoorzenders dan zullen zijn technici en de groep radio amateurs dinsdagavond met peilinstru- menten een grootscheepse jacht op de stoorzender maken. De heer Oswald zei ook een ambtenaar van de bijzondere ra diodienst der P.T.T. te hebben uitgenodigd voor deze speurtocht, welke uitnodiging is afgeslagen. Overigens blijft de P.T.T. op het stand punt staan dat de stoorzender zich niet in Nederland bevindt. Over de beschuldi ging dat uit Noordwijkerhout wordt ge stoord, vernamen wij dat men daar uit sluitend over een ontvang-inrichting be schikt, waarmee uiteraard niet kan wor den gestoord. Over de uitsluiting van het zenderschip uit het radio-telegrafisch verkeer zei de heer Oswald: „Men was aan boord bezig de zender op volle sterkte te brengen Daarmee zwalkte men een beetje heen en weer en werd Scheveningen-radio wellicht enigszins gestoord. Toen ik de strafmaat regel te horen kreeg heb ik vergunning voor een laatste gesprek gevraagd en ge kregen. Daarin heb ik de technici aan boord verzocht de werkzaamheden te sta ken". De heer Oswald heeft nog een troef achter de hand: „Als men doorgaat onze programma's te storen zullen wij onze golflengte verleggen van 185,5 meter naar 188 meter, op welke frequentie ook de re gionale zenders van de P.T.T. uitzenden. Ik denk dat de stoorzender dan wel spoe dig uit de ether zal worden genomen". |L, 92 .9293. Rom en Mioe stondèn daar nog te kijken, terwijl de jongen het hazepad koos. Opeens klonk er om de hoek van de schuur een luid getoeter. Oeiwat is dat? riep Mioe. Ze deden een stap terug en toen zagen ze om de hoek een vreemdsoortig voertuig verschijnenHet was een soort autotje, van oude kistjes en plankjes in elkaar getimmerd. Maar het reed! En in die trap-auto zat Hako, een jongen van hun school. Die kneep in de bal van een grote autohoorn en liet het ding flink toeteren. Hallo, Rom, hoe vind je mijn slee? riep hij lachend. 58) En zou zij jou de vrijheid willen geven om naar iemand anders te gaan? Ze hield van de toestand, zoals deze was. Ze wilde haar zekerheid niet voor een onzekere toekomst opgeven, voor een wissel op de toekomst. Maar meer nog dan iets anders, was het haar lachen dat het deed. Als ze gehuild zou hebben, nadat ze het hem verteld had, of zelfs als ze het nuchter en koel uitgelegd zou hebben, zou hij haar, zoals hij heeft verklaard, waarschijnlijk in leven hebben gela ten. Hij zou dan vertrokken zijn en zich een stuk in z'n kraag gedronken hebben, maar zij zou nog geleefd hebben. Ik geloof dat. Hij heeft haar vermoord. De das, die jij per on geluk hebt laten vallen, lag nog achter haar op de grond. Hij moet die das zonder het eigenlijk beseft te hebben op een gegeven ogenblik opgepakt hebben en hij hield hem in zijn handen, toen het kritieke ogenblik geko men was. Hij knipte met de vingers. Ik kan het hem nauwe lijks kwalijk nemen, zei Carol zuchtend terwijl zij naar het kleed op de grond staarde. Ik ook niet, gaf Burgess toe. Maar dat was nog geen verontschuldiging om te doen, wat hij gedaan heeft. Om de schuld opzettelijk op de man te schuiven, die zijn hele leven lang zijn beste vriend is geweest. Wat heb ik hem gedaan? vroeg Henderson zonder een spoor van wrok of haat. Ik geloof, dat het zo is geweest. Hij begreep op dat moment niet en hij doet dat nog steeds niet, al is er al weer heel wat tijd verlopen, waarom zij zo han delde, waarom zij hem de bons gaf. Hij zag niet in, dat dat helemaal met haar karakter in overeenstem ming was, dat het niet anders kon zijn. Hij meende, dat het kwam doordat zij weer verliefd op jou was ge worden. Henderson. Daarom heeft hij het jou in de schoenen willen schuiven. Jij was er volgens hem ver antwoordelijk voor, dat hij haar verloor. Daarom ging hij jou haten. Hij wilde jou er voor laten opdraaien Het was een verwrongen soort jalozie. Henderson zuchtte eens. Zonder door iemand gezien te worden, is hij weei weggegaan en hij ging jou toen achterna. De ruzie tus sen jullie, die hij toevallig had gehoord, bood hem té veel kansen om te kunnen laten lopen. Het was een té goede kans om jou verantwoordelijk te stellen voor wat hij juist had gedaan. Zijn bedoeling was, zoals hij heeft uitgelegd, om jou toevallig ergens te ontmoeten, alsof hij bij toeval tegen jou opliep, en om lang genoeg bij je te blijven en je de gelegenheid te geven jezelf te beschuldigen. Je tenminste zélf onder verdenking te brengen. Hij zou zo iets gezegd hebben als: „Hé, ik dacht dat je vrouw wel bij je zou zijn," waarop jij dan geantwoord zou hebben: „Nee, vlak voordat ik weg ging, heb ik een fikse ruzie met haar gehad." Het was noodzakelijk, dat die ruzie ter sprake zou komen. Hij wilde dat. En hij kon dat niet op een andere ma nier doen, zonder zichzelf bloot te geven en zonder te laten blijken, dat hij jullie had afgeluisterd. Jij had het hém moéten vertellen, in de eerste persoon, begrijp je? Hij zou er voor gezorgd hebben, dat je in snel tempo zou drinken als dat al nodig geweest zou zijn terwijl hij daar bij zou blijven Ten slotte zou hij met jou weer naar huis zijn gegaan. Op het mo ment dat jij haar dood zou aantreffen, zou hij erbij geweest zijn. Hij zou bij de haand geweest zijn om zogenaamd tegen zijn zin en aarzelend te her halen, wat hij jou had horen vertellen over die ru zie vlak voordat je vertrok. Je zou voor hem als een soort schokbreker fungeren. Het was inderdaad een intelligente gedachte van hem om met de man mee naar huis te gaan, van wie hij zo juist de vrouw had vermoord. Automatisch zou hij daardoor in de posi tie komen te verkeren van een onschuldige toeschouwer bij iemand anders zijn moord. Het zou zo goed als waterdicht zijn geweest. Dit heeft hij allemaal uit eigen vrije will ver teld maar ik moet toegeven, zonder ook maar in het geringste enige wrok te tonen. Aardig van hem, zei Carol nogal honend. Hij meende, dat je alleen zou zijn. Hij kende al twee van de gelegenheden, waar je heen zou gaan. Toen je hem die middag ontmoette, vei'telde je hem, dat je met haar zou gaan eten in het Maison Blan che en dat je daarna naar het Casino zou gaan. Van de bar wist hij niets, omdat je dat zelf pas wist op het moment, dat je daar in een impuls naar bin nen ging. Hij ging regelrcht naar het Maison Blanche en hield van de hal uit, zonder zelf gezien te kunnen worden, alle binnenkomende gasten in de gaten. Daar heeft hij jou gezien. Je moest daar net binnen zijn ge komen. Maar je was niet alleen. Dat wierp al zijn plannen natuurlijk omver. Hij kon je toen niet meer zogenaamd toevallig ontmoeten en je de bekentenis ontfutselen, dat je ruzie met haar had gehad. Die on bekende derde zou je zelfs misschien aan een alibi hebben kunnen helpen, als je haar maar vroegtijdig zou hebben ontmoet. Met andere woorden, op dat mo ment begreep hij al de grote betekenis, die zij voor hem had. Hij voelde zuiver aan, wat zij zowel voor hem als voor jou zou kunnen betekenen Hij handel de dienovereenkomstig. Hij trok zich weer terug en bleef op straat rond hangen, ver genoeg van de ingang verwijderd om niet gezien te worden, maar ook weer niet zó ver, dat hij niet meer zou kunnen zien wie vertrokken. Hij wist wel, dat je daarna naar het Casino had wil len gaan, maar hij kon daar toen natuurlijk niet meer vast op rekenen. Hij kon het zich niet veroor loven, dat als een vaststaand feit aan te nemen. Toen jullie naar buiten kwamen en met een taxi naar het Casino reden, volgde hij jullie in een andere taxi. Hij ging zelf ók naar binnen. Luister goed, wat het is een spannend verhaal. Hij kocht oen staanplaats, zoals zo vaak mensen doen, die maai tijd hebben voor één akte. Hij stond ergens opzij, naast het orkest, verborgen achter een pilaar. De he le avond heeft hij naar jullie achterhoofden gestaard. Hij volgde jullie weer toen jullie weggingen. In de drukte verloor hij jullie bijna uit het oog, maar het geluk was met hem. Het incident met de blin de bedelaar heeft hij echter niet gezien, want zó dichtbij durfde hij nu ook weer niet te komen. Daar jullie taxi nogal hinder ondervond van het drukke ver keer, kon hij jullie van een andere taxi uit in de gaien blijven houden. Jullie brachten hem zodoende dus ook naar An- selmo's, alhoewel hij natuurlijk nog niet wist, dat deze bar nu juist het punt was, waar alles om draaide. Hij bleef buiten wachten, want hij durfde niet naar binnen te gaan. Hij was bang, dat jij hem daar zou ontdek ken. Ten slotte zag hij jou alleen weggaan en daaruit kon hij al concluderen dat je inderdaad ook had ge daan, wat je kort voor je vertrek geschreeuwd had te zullen doen: met de eerste de beste vrouw, die je zou ontmoeten, uit te gaan. Hij moest toen snel beslissen of hij jou zou blijven achtervolgen, met het risico, dat hij haar niet meer zou terugvinden, of dat hij zijn aandacht op haar zou richten om er achter te zien te komen, in hoeverre zij jou zou kunnen helpen met een alibi en hem in de wielen zou kunnen rijden. Hij aarzelde niet lang. En het geluk was wéér met hem. Intuïtief deed hij het enig juiste. Het was al te laat geworden om jou nog met een houdbaar ex cuus zogenaamd toevallig te ontmoeten. In plaats van jou te incrimineren, zou hij slechts zich zelf in een verdacht licht plaatsen. Zijn schip werd juist op dat moment losgetrokken van de pier en hij werd veron dersteld aan boord te zijn. Hij liet jou dus lopen en had er nog niet de minste notie van, hoe verstandig dat besluit was. Hij bleef dus buiten wachten, totdat zij zou vertrekken. Ten slotte verliet ze de bar. Hij volgde haar op veilige afstand. Hij was slim genoeg, om haar op dat moment nog niet aan te spreken. Zo het in dat geval namelijk duidelijk was geworden, dat zij jou zou kun nen vrijpleiten, zou hij slechts zich zelf geïncrimineerd hebben, louter en alleen door het feit, dat hij haar over dat punt ondervraagd zou hebben. Hij besloot dus dat hij eerst moest nagaan wie zij was en waar zij woonde, zodat hij zou weten waar hij haar zou kunnen vinden als hij haar nodig zou hebben. Had hij dat gedaan, dan kon hij haar enige tijd met rust laten. Daarna moest hij er achter zien te komen, in hoeverre zij jou een alibi zou kunnen verschaffen. Hij moest dus jouw gan gen van die avond in omgekeerde volgorde nagaan en proberen te ontdekken, waar je haar voor het eerst had ontmoet en vooral hoeveel tijd verlopen was tus sen je vertrek van huis en die ontmoeting. En ten der de, als zij inderdaad met een voor jou ontlastende ver klaring zou kunnen komen, moest hij die op deskundige wijze zien af te zwakken, dan wel geheel doen ver dwijnen. Hij moest proberen te ontdekken of hij haar zou kunnen overhalen te zwijgen. Maar als zij voet bij stuk zou blijven houden, was er nog een duisterder me thode, zo heeft hij toegegeven, die in zijn gedachten sluimex-de. De ene misdaad verbergen door nog een andere te plegen. (Wordt vex-volgd) Advertentie Bent u morgenmiddag vrij? Kom dan eens kijken naar onze prachtige collectie Gen. Cronjéstraat 40 - 44 Telefoon 54679 Haarlem HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Mensen in nood. vlaak naast ons, klankb. 10.25 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 1.30 Gram. 11.50 Volaan.. vooruit, lezing. 12.00 Middagklok - nood klok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Platennieuws. 13.35 Lichte muz. 13.55 Gram. 14.15 Instr. trio en solist. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. 15.50 Gram. 18.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Toneel en dans in Suriname en de Nederlandse Antillen, door M. D. Thijs. 18.00 Amateursprogr. 18.20 Kaarten op tafel, act. gesprek. 18.30 Metropole-orkest en soliste. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Gram. 20.30 Strijkkwart. 21.00 Voorspel van een revolu tie. klankb. ideel 2). 22.00 Kléin koor. kamerork. en sol. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Gezin en huwelijk, lezing. 22.50 Filmmuziek. 23.15 Gelders orkest en solist. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. voor de wouw. 910 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters.. 11.00 Hsmmondorgelspel. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Jazzmuz. 12.20 Regeringsuitzend.: Progr. voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 18.20 Metropole-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Kla rinet en piano. 16.00 Snauwen en slaan, lezing. 16.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Ronde van Nederland. 17.50 Gram. 18.00 Nieuws. 13.15 Pianospel. 18.30 Amateursprogr. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gesproken brief uit Parijs. 19.10 Operafragmenten. 19.45 Journ. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevarieerd progr. 21.45 Gram. 22.00 Clavecimbel- recita.122.30 Nieuws en beursber. van New York. 22.45 Twee violen. 23.05 Diaconaat in beweging, lezing. 23.20 Jazzmuziek. 23.5524.00 Nieuws. ERUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.35 Pianospel. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Duitse les. 16.21 Gram. 16.30 Omr.ork. en solist. 17.00 Nieuws. 17.10 Kamermuz. 17.40 Boekbespr. 17.50 Jeugdconcert. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Schoolkoor. 19,50 Syndikale kron. 20.00 Voordr. 20.30 Gram. 20.45 Idem. 21.00 Omr.ork. en sol. 22.00 Nieuws. 22.15 Pianorecital. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht 20.20 Film documentaire. 20.3522.15 Gevarieerd programma. 22.15—22.25 Ronde van Nederland.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 7