Uitgaan in Haarlem MEUBELSHOW Munn and Fel ton's Band concerteerde in Haarlem Russische films gooien hoge ogen in Cannes v. DUIVENB0DEN 17 ITALIAANSE DESSINS De reorganisatie van het Gronings Orkest Amsterdamse studenten herdenken „Multatuli" Amateur toneel unie bestaat twintig jaar Prins Bernhard onthulde borstbeeld Ruben Dario „De kerk in het midden" LEZEN EN LATEN LEZEN Passiespel van Hugo de Groot in wereldpremière VRIJDAG 20 MEI 1960 HANNES Een van de beste films van het festival kwam op dezelfde dag te Cannes in vertoning als de slechtst-denkbare, waarvan het een raadsel moet worden genoemd niet alleen dat ze naar Cannes gestuurd is, maar zelfs dat ze „überhaupt" gemaakt is. De goede film was De Dame met het Hondje, naar een van Tsjechoivs verhalen, een film van regisseur Josef Keifits, waarmee de Sow jetunie in dit festival, na De Ballade van de Soldaat, opnieuw een uitstekende indruk maakte. De slechte film was een Italiaanse makelij: VAvventura (Het avontuur), een goed-gefotografeerde geschiedenis zonder kop of staart, een verhaal zonder enige samenhang, een film vol met scènetjes, die geen enkel verband hielden met de rest van het verhaal. Het publiek joelde tijdens de voorstelling van die laatste film, ofschoon het welwil lend genoeg begonnen was, met applaus voor regisseur en hoofdrolspelers toen hun namen op het doek verschenen. De film begon als een soort zedenkomedie, leek zich daarna te ontwikkelen als een detec tivegeschiedenis en liep uit op een vol slagen onbegrijpelijk, onsamenhangend liefdesverhaal. Michelangelo Antonioni was verantwoordelijk voor deze met hila riteit ontvangen catastrofe, waarin tal van jonge acteurs op zichzelf goede rollen speelden. In het begin van dit filmverhaal ver dween er spoorloos van een onbewoond eiland een meisje, een zekere Anna. Wat er met haar gebeurd is, werd uit het filmverhaal niet duidelijk. „Waar is An na?" kon men de volgende dag overal in het Festivalpaleis lezen op door grappen makers aangebracht plakkaten. Een Bel gische collega wist daar een aardig ant woord op: „Ze is in het begin van de film weggelopen met het scenario In de Russische film naar het verhaal van Tsjechow heeft regisseur Keifits pre cies de sfeer van het verhaal getroffen: de melancholie, de humor, de gevoelig heid in de geschiedenis van twee men sen, die elkander tijdens een vakantie in Jalta ontmoeten, verliefd op elkaar wor den, maar later pogen die liefde te ver geten, omdat ze beiden al met een an der getrouwd zijn. Toch komt het tot nieuwe ontmoetingen. De film is met heel grote zorg gemaakt door een regisseur, die men te Cannes des tijds heeft leren kennen door „Een grote Familie", met welke film een nieuwe ont wikkeling werd ingeluid in de Russische cinematografie, waarbij aan gewone men selijke liefde een plaats werd ingeruimd naast kolchozen, scheepswerven, fabrie ken en tractoren, welke voordien jaren lang de Russische film beheerst hadden. In „De Dame met het Hondje" kon Kei- fits nu dus ook de scheepswerven enz. vergeten; nu ging het alleen nog maar over de liefde. Een Moskouse studente, Ya Savvina, speelt haar eerste filmrol als de vrouwelijke hoofdfiguur van het ver haal, naast een van de bekendste Russi sche filmacteurs, Alexis Batalof, die men in ons land al gezien heeft in de prachtige film De 41ste, welke hier vroeger werd bekroond. De Verenigde Staten, die kennelijk min der om prestige geven dan de Russen, trek ken zich van artistieke eisen van festivals nog steeds niet veel aan: zij stuurden naar Cannes als enige film in de wedstrijd een typisch commercieel werk. handig in elkaar gezet, technisch uitstekend, maar vol melodramatiek en onechte accenten: Home from the Hill. De Britten hadden ook maar één film in de wedstrijd, maar die deden het heel wat beter dan de Amerikanen: „Sons and Lovers", naar de gelijknamige, min of meer autobiografische roman van hun in 1930 aan de Cote d'Azur overleden schrij ver D. H. Lawrence, is een knap-gemaakt werk, waaraan regisseiu Jack Gardiff zijn- beste krachten heeft gegeven. Voortreffe lijk heeft hij milieu en sfeer getroffen in deze omstreeks 1910 in een mijnstreek spelende film, die prachtig gefotografeerd is (regisseur Cardiff was vroeger een in- ternationaal-vermaard cameraman) en- die met o.a. Trevor Howard, en Dean Stockwell een goede rolbezetting kreeg. Deze film werd in het festival met veel bijval ontvangen. Advertentie WI3 ETALEREN DE NIEUWSTE Anegang 38/ 40 HAARLEM Gedeputeerde Staten van Groningen heb ben een schets gegeven van de huidige positie van de Groninger orkestregie. Een ambtelijke commissie heeft opdracht ge kregen advies uit te brengen over een mo gelijke reorganisatie van het orkest van de G.O.V. (Groninger Orkest Vereniging) waardoor dit orkest een regionaal, inplaats van een in hoofdzaak Gronings stedelijk karakter zou verkrijgen. Daardoor zal de betekenis van het orkest voor het cultu rele leven in de provincies Groningen en Drente worden vergroot. Het financiële draagvlak van het orkest zal worden ver breed, in de eerste plaats om uitbreiding en verbetering van het orkest mogelijk te maken, zodat een betere waardering van het orkest door de centrale overheid en daarmede aanspraak op hogere subsidië ring zal worden verkregen. Gedeputeerde Staten van Friesland hebben desgevraagd geantwoord dat zij in verband met de ontwikkeling van het „Fryske Orkest" meenden zich van medewerking aan de opstelling van het plan tot reorganisatie van de G.O.V. te moeten onthouden. Ver schillende gemeenteraden hebben zich, al thans in beginsel, voor deelneming aan de te reorganiseren stichting uitgesproken, terwijl voorts door de zakelijk leider van het orkest, namens het bestuur van de stichting G.O.V., overleg wordt gepleegd met de betrokken gemeentelijke instanties, over de opstelling van een concertprogram ma voor het orkest en over daarmee samenhangende zakelijke kwesties. Aan provinciale staten wordt voorgesteld aan de „Stichting Gronings-Drents Orkest" een jaarlijkse subsidie toe te kennen, met ingang van 1 januari 1960, waarvan het bedrag wordt berekend naar zeven cent per inwoner van de provincie Groningen. Ondanks het mooie zomerweer is de zeer grote zaal van het Festivalpaleis bij vrij wel iedere voorstelling overvol. Een uit zondering maken voorstellingen met films uit Zuidamerikaanse landen, Argentinië en Bolivië bij voorbeeld, die men op grond van vroegere festivalervaringen met enig wantrouwen tegemoet ziet. De filmsterren komen vooral 's avonds, in de tweede avondvoorstelling, waarin galatoilet verplicht is, maar Bernard Blier slaat geen voorstelling over. De meeste beroemdheden blijven hier maar enkele dagen, doch de Israëlische actrice Haya Hararit, die de vrouwelijke hoofd rol speelt in Ben Hur en dus van de ope ning af hier is, ontbreekt bij geen enkele avondvoorstelling, evenmin als de Engelse Belinda Lee, die onafscheidelijk is van een Italiaanse journalist en de Ameri kaanse actrice Betsy Blair, die men na haar prachtige rollen in „Marty" en „De Hoofdstraat" wel weer eens in een film zou willen zien. De grote acteur Michel Simon en zijn Amerikaanse collega's Van Johnson en Paul Muni heeft men ook al errige keren op de Croisette en bij films gesignaleerd en voorts zijn het vooral de minder-belangrijke figuren, de actricetjes in opkomst, die men hier „starlets" noemt, welke door hun aanwezigheid de aandacht pogen te trekken, in de hoop, dat nieuwe publiciteit wellicht een nieuwe rol voor hen zal brengen. Eén op de twintig heeft daarmee wel eens succes Eén beroemde buitenlandse ster, die ech ter niet aan het film- maar aan het opera firmament pleegt te schitteren, verblijft eveneens t.e Cannes: de grote Maria Gal las. Zij heeft zich tot nu toe echter nog niet in het openbaar vertoond, zelfs niet bij de vertoning van de Italiaanse film. Misschien had ze een tip gekregen, dat ze haar tijd beter kon gebruiken? Vanavond laat zal de uitslag van de in ternationale filmwedstrijd bekend worden gemaakt. Ik waag me niet aan enigerlei voorspelling, welke films het best in de smaak gevallen zullen blijken te zijn bij de door Maigret-schrijver Georges Sime- non voorgezeten jury. Op het ogenblik, dat ik dit artikel verzend, moeten er namelijk o.a. nog drie grote films van Frankrijk in vertoning komen en.... de nieuwste film van de grote Zweedse regisseur Ing- mar Bergman. Bergman is elk jaar met een film te Cannes vertegenwoordigd en hij heeft er altijd prijzen vandaan gesleept! Jan Koomen Advertentie WIE REKENT bezoekt vrijblijvend de permanente SPAARNE 11 t.o. de Damstraat De meest verwende cliënt slaagt bij onze „groep C 20" van fabriek naar particulier SPAARNE 11 - HAARLEM Telefoon 13608 - 17165 - 34200 6 I9 I 5 De Amsterdamse studenten hebben de Multatuli-herdenking in de gemeente-uni versiteit van Amsterdam gered. Toen bleek, dat als gevolg van de grote ver deeldheid binnen de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte moest worden afgezien van de herdenking die op 14 mei in de aula van de universiteit was vastgesteld, hebben enige studentenverenigingen als nog een herdenkingsavond georganiseerd, die dan op woensdag 25 mei aanstaande wordt gehouden in dezelfde aula. Deze Multatuli-herdenking gaat uit van de vereniging van Nederlands studerenden H.E.L.I.O.S., het Algemeen Dispuut (waarin alle roomskatholieke studenten zijn verenigd), de liberale studentenver eniging Amsterdam, de studentenvereni ging op humanistische grondslag, de de- mocratisch-socialistische studentenvereni ging Politeia, de werkgroep anti-militaris tische studenten en de democratische stu dentenorganisatie Pericles. Dr. H. H. J. de Leeuwe, wetenschappe lijk ambtenaar van de universiteit te Gro ningen, zal spreken over „De litteraire facetten van de Max Havelaar" en prof. dr. W. F. Wertheim, hoogleraar aan de gemeente-universiteit in de moderne ge schiedenis en sociologie van Zuidoost- Azië, houdt een lezing over „de sociaal historische rol van Multatuli". Emmy Lo pes Diaz zal voordragen uit de Max Ha- velaar en de voorzitter van het Multatuli- genootsehap, prof. dr. Garmt Stuiveling, zal een slotwoord spreken. Architect. De Italiaanse architect Piancentini is in de ouderdom van 79 jaar te Rome overleden. Hij werd als één der vooraanstaande Italiaanse bouwmeesters beschouwd en heeft verscheidene kunst- critieken en studies gepubliceerd. Lid. De Académie Frangaise heeft donderdag de 74-jarige filosoof en schrij ver Henri Massis gekozen tot lid. Van acht entwintig stemmen werden zestien ten gunste van Massis uitgebracht. Een spelmoment uit „De dame met het hondje". De Nederlandse Amateur Toneel Unie, een der landelijke organisaties voor het amateurtoneel, bestaat dit jaar twintig jaar. Dit jubileum zal worden gevierd (op de landdag van de N.A.TXJ., die op Hemel vaartsdag, 26 mei, in Den Haag zal worden gehouden) met een ochtendbijeenkomst in „Diligentia" en een middagbijeenkomst in het Kurhaus-pavïljoen. In de ochtendbij eenkomst zal de algemeen voorzitter van de N.A.T.U. mr. P. Cleveringa uit Den Haag, een rede uitspreken en zal de voorzitter van de Nederlandse vereniging van toneel schrijvers, de heer Ben van Eysselsteijn te Den Haag, spreken over de verhouding van amateurtoneel en toneelschrijvers. Dp de middagbijeenkomst zal een stuk worden opgevoerd van de zeventiende eeuwse toneelschrijver Bernagie. Op de dag vóór Hemelvaartsdag komt de algemene raad van de N.A.T.U. de vergadering van vertegenwoordigers van de afdelingen van de unie in Den Haag bijeen. De unie, die onder de druk der bezetting in 1940 tot stand kwam, doch die in 1942 verdween, omdat men weigerde zich bij de zogenaamde „Kultuurkammer" aan te sluiten, is na de tweede wereldoorlog op nieuw begonnen. Zij telde op 1 mei 1232 aangesloten verenigingen. Op de landdag zal onder meer de afde- lings-wisselprijs van de unie, samen met een bedrag van f 250 worden uitgereikt aan de afdeling Rotterdam welke naar het oordeel van het hoofdbestuur der unie in het afgelopen jaar zich op bijzondere wijze heeft onderscheiden, met name door haar werk op het gebied van het jeugdtoneel. Een groep van ruim honderd Canadese militairen heeft donderdag de gesneu velde Canadesen en Nederlanders her dacht. Des ochtends plaatsten de mili tairen een krans aan de voet van het bevrijdingsmonument aan de Waal brug, waar in 1944 zo fel gevochten is. Z. K. H. Prins Bernhard heeft donder dagmiddag in het Spaans, Portugees en Ibero-Amerikaans instituut te Utrecht een borstbeeld van de dichter Ruben Dario onthuld, dat door de ambassadeur van Nicaragua, dr. D. Jose Sanson Teran, na mens zijn regering aan dit instituut was aangeboden. Tijdens deze plechtigheid werd door de ambassadeur tevens mededeling gedaan van de onderscheiding van Z. K. H. Prins bernhard met het grootkruis van de Natio nale Orde van Ruben Dario. De Spaanse ambassadeur in ons land, de hertog van Baena en de directeur van het Spaanse instituut te Utrecht, prof. C. F. A. van Dam, werden onderscheiden respectieve lijk met het grootkruis en hel comman deurschap van deze orde. Het borstbeeld van de dichter Ruben Dario werd door de ambassadeur van Ni caragua aangeboden, nadat hij zich eerst tot Prins' Bernhard in diens functie van voorzitter van de stichting ..Het Spaans, Portugees en Ibero-Amerikaans Instituut" had gericht. Hij herdacht in bewogen woorden zijn grote landgenoot, wiens dood in Nicaragua nog steeds wordt betreurd. Prof. van Dam besprak vervolgens het werk van de beeldhouwster Edith Gron, een Nicaraguaanse van Deense oorsprong, die de buste had vervaardigd. Uitvoerig ging prof. van Dam in op de persoon van Ruben Dario. die hij een groot vernieuwer van de poëzie in de gehele Spaans-spre kende wereld noemde. Door het introduce ren van nieuwe vormen, vooral aan de Franse litteratuur ontleend, gaf Ruben Dario, volgens prof. van Dam. nieuwe im pulsen aan een dichtkunst, die in de twee de helft van de negentiende eeuw sterk gedegenereerd was. Prins Bernhard sprak tenslotte over de culturele en economische betrekkingen tussen de Spaans- en Portugees sprekende landen en Nederland. Hij zei, dat vaak terecht Amerikanen zich beklagen over het grote gebrek aan kennis aangaande hun landen. Het Spaans, Portugees en Ibero-Amerikaans Instituut, aldus de Prins, tracht met alle mogelijke middelen een zo volledig mogelijke documentatie over deze gebieden te verzamelen. DE HOOGGESPANNEN verwachtingen, die men heeft gehad omtrent de belang stelling van de muzikanten van de har monie- en fanfarekorpsen uit Haarlem en omgeving voor het concert, dat de Engel se „Munn and Feltonband" donderdag avond in de gemeentelijke concertzaal ge geven heeft, zijn hoegenaamd niet ver vuld. Slechts een beschamend klein aan tal toehoorders was getuige van het op treden van het voortreffelijke korps en vrijwel alle amateurmuzikanten van de toch betrekkelijk vele korpsen uit Kenne- merland hadden verstek laten gaan en zich daardoor een kans laten ontnemen om het in zoveel opzichten voorbeeldige spel van dit karakteristieke ensemble te ondergaan en er hun voordeel mee te doen. Was het onverschilligheid of een egocen trische gerichtheid op eigen prestaties, die hen deed wegblijven? Of zijn er andere invloeden aan te wijzen? En waarom dan wel hier en niet in andere steden van ons land, waar de band gedurende zijn tour nee optrad? Want bij voovbeeld in Leeu warden, waar het korps woensdagavond kwam. werd gemusiceerd voor een zaal met twaalfhonderd toehoorders! Het zal ongetwijfeld nuttig zijn, wanneer men eens over de ervaring met het Haar lemse concert van gedachten zal kunnen wisselen in de betrokken kringen. AL WAS DAN het auditorium teleurstel lend klein, de aandacht en de ontvanke lijkheid voor hetgeen het Engelse korps ten gehore bracht, waren verheugend groot en zij inspireerden de muzikanteh tot super-prestaties voor wat betreft vir tuoze technische beheersing, klankschoon heid en klankraffinement. lenige ritmiek en een volmaakt samenspel, dat vrijheid liet tot het verwerkelijken van prachtige timbreschakeringen van een rijke dynami sche verscheidenheid. Het zou de moeite waard zijn een in druk te krijgen van het volledige reper toire van de „Munn en Feitons Band" om te kunnen vaststellen of het programma, dat voor het concert van donderdagavond was samengesteld, een overwogen eenzij dige selectie van behoudende muziek van negentiende-eeuws karakter uit dit reper toire was of dat het als normaal voor het korps beschouwd moet worden. Hoe het zij, nieuwere muziek hoorde men op deze avond niet, ook niet bij de uitvoering van de muziek van de nieuwe musical „My fair lady" en van de Bras- school Boogy. Maar vertrouwde werken als de ouver ture Orpheus in de onderwereld" van Of fenbach. de ouverture „Dichter und Bau er" van Franz von Suppé en de ballet muziek uit „Wilhelm Tell" van Rossini kregen onder leiding van de dirigent Har ry Mortimer een verrukkende vertolking, gaaf en met een weelde van klank, die toch muzikale zin verkreeg, door het ar tistieke inzicht van de dirigent. Een prach tige prestatie van wat betreft technische afwerking werd ook het stuk „Lorenzo" van Keighly, maar tot eenzelfde hoogte punt als de hiervoor genoemde werken kon de dirigent de uitvoering vanwege het gehalte van het stuk niet brengen. Harry Mortimer leidde nog een eerste uitvoering van de „Meditatie over een En gelse hymne" van de componist. Cor Kee, een beminnelijk werkje, dat door zijn ka rakter niet 'uit de toon van het program ma viel. Het werd perfect en met schone klank vertolkt, ook door de instrumentale solisten. De andere dirigent van het korps, de heer S. H. Boddington bracht ook enige composities tot uitvoering in een degelij ke. objectieve trant, die minder het ex pressieve element en de muzikale span ning accentueerde. Daarvan noem ik een stuk van Barsotti: circusmuziek vol klank effecten en „Charms of the Waltz" een ouderwetse salon-potpourri. En bovendien zorgde de heer Boddington voor vlotte en aanpassende begeleidingen voor het solo- spel van enkele muzikanten van de band. De solo-cornettist J. Scott verblufte de toehoorders met een zeer virtuoze en ook door klank uitmuntende voordracht van „Zilverdraden tussen het goud". Een ge voelige lyrische voordracht hoorde men van Francks „Panis angelicus" door de trombonist M. Thornton en eindelijk kwam nog de verbazingwekkende, vonkenspat- tende uitvoering van een tweetal compo sities op de tinkelende vibrafoon door de solist J. Miles. Herhaaldelijk werden de muzikanten met daverende bijval beloond en aan het slot van het concert kwam men zelfs tot ovationele toejuichingen. V. Zwaanswijk In Kampen is donderdag de theologische hogeschooldag 1960 gehouden, waarvoor bezoekers uit alle delen van het land naar Kampen waren getrokken. De bijeenkom sten werden gehouden in de Burgwalkerk. Ds. G. N. Lammens van Rotterdam zei, inleidend over het onderwerp „De kerk in het midden", onder meer dat binnen de christenheid de discussie op gang geraakt is over het functieverlies van de kerk, maar dat deze bezinning geen aanleiding mag worden tot allerlei nerveuze reacties, tengevolge waarvan men de kerk wil ma ken tot manusje van alles, die niets meer durft overlaten aan haar mondige leden. ..Juist een kerk die deze richting kiest, zal uiteindelijk de meeste verliespunten te in casseren krijgen.' Als de wereld steeds dui delijker wereld wordt, zal de kerk al meer kerk dienen te zijn. Zij zal zich diepgaand hebben te bezinnen op haar eigenlijke functie." TONEEL Vrijdag 20 mei. Stadsschouwburg, 20 uur. Het Rotterdams Toneel geeft een opvoe ring van „Suiker", van Hugo Claus, on der regie van Ton Lutz. Medewerken- kenden zijn onder anderen Ina van Faassen, Jan Lemaire, Ton Lutz, Peter Aryans, Leo de Hartogh, Guus Hermus en Rob van de Linden. Zaterdag 21 mei. Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep „Theater" speelt „Onbezol digd moordenaar" van Eugène Ionesco, onder regie van Richard Flink. Mede werkenden zijn onder anderen Ingeborg Elzevier, Elly van Stekelenburg, Bern hard Droog, Richard Flink, John de Freese en Hans Culeman. Zondag 22 mei. Stadsschouwburag, 20 uur. Toneelgroep Theater geeft nogmaals „Onbezoldigd moordenaar", onder regie van Richard Flink. Dinsdag 24 mei. Stadsschouwburg. 20 uur. Marcel Marceau met nieuwe „Exercices de style" en nieuwe pantomimes van Bip. Met medewerking van Pierre Verry en Will Spoor. Donderdag 26 mei. Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep „Puck" speelt „Peli kaaneiland" van J. B. Priestley, onder regie van Walter Kous. Medewerkenden zijn onder anderen Nell Koppen, Ellen dé Thouars. Eric van Ingen, Wim van den Brink, Jan Grefe en Theo Kling. MUZIEK Vrijdag 20 mei. Concertgebouw, 20 uur: Concert van het symfonie-orkest „Haar lem", onder leiding van Marinus Adam. Als soliste werkt mede de pianiste Mar- gol Pinter. Op het programma komen werken voor van Liszt, Cherubini, Svendsen en Mendelssohn. Vrijdag 20 mei. Tuinzaal Concertgebouw, 19.30 uur: Leerlingenuitvoering van het Haarlems Muziekinstituut. Zaterdag 21 mei. Doopsgezinde Kerk, 20 uur: Leerlingenuitvoering van leerlingen van Ans Stroink. Op het programma staan onder andere werken van Mozart, Brahms en Schumann. Maandag 23 mei. Concertgebouw, 20 uur. Concert van het koninklijk mannenkoor „Caecilia", onder leiding van Anton de Beer, met medewerking van de organist Jan Krouwel. Dinsdag 24 mei. Doopsgezinde kerk, 20 uur: Concert van het Doopsgezind zang koor met medewerking van de sopraan Joop Gietema, de organist Klaas Boers- ma, het Doopsgezind klein dameskoor en het Kinderkoor. Op het programma staan werken van Mozart, Brahms en Pachelbel-Fauré. Dinsdag 24 mei. Concertgebouw, 20 uur: Het N.Ph.O. geeft het derde concert in de Boethovencyclus, onder leiding van Hans Walter Kampfel, met medewerking van de pianist Stefan Askenase. Op het programma staat de Ouverture Egmont. het Pianoconcert nummer drie en de Symfonie nummer zeven van Beetho ven. Dagelijks in 't Goede Uur tot 23 mei, van 21 tot 22 uur: Klassiek grammofoon- platenconcert van werk van Ravel en Albert Roussel. Van 23 tot 30 mei werk van Haydn en Mozaft. Zondag 12 uur: Goldbergvariaties van Bach. VOLKSUNIVERSITEIT Zaterdag 21 mei. Café-restaurant Brink- mann, 20 uur. Bijeenkomst van de jon- gerenclub „De Twintigers", met mede werking van het Surinaams orkest „De Guyana's", onder leiding van de heer H. I. J. Braams. DIVERSEN Zaterdag 21 mei. Concertgebouw, 20.15 uur: Feestavond van de Afdeling Haarlem van do Nederlandse Reisvereniging. Maandag 23 mei. Concertgebouw, 20 uur: De toneelvereniging „Vondel" speelt „Betje regeert". Maandag 23 mei. Café-restaurant Brink maan, 10 uur: Bijeenkomst van de Bond Heemschut. Sprekers: ir. R. Meischke, de heer R. J. Benthem en de heer C. W. Schaling. Woensdag 25 mei. Stadsschouwburg, 20 uur. De personeelsvereniging „Conrad Stork" geeft een opvoering van „De zon tegemoet". Woensdag 25 mei, Concertgebouw, 20 uur: Feestavond van de politie sport-vereni- ging. TENTOONSTELLINGEN Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e eeuw. Tekeningen uit de Hollandse, Italiaanse en Franse school van de zes tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkundige instrumenten. Dagelijks van 1115 uur, behalve maan dag en eerste zondag van de maand, Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschaf te boeken. Romans: Cronin, Het meisje met de anjers; van Dullemcn, De schaduw van de regen; Heyer, Nachtelijk avontuur; Walser, Huwelijken in Phi- lipsburg: Wöss, Honden wilt ge eeuwig leven?..: Becker, Juice: Miller. A canticle for Leibowitz; Conchon, La corrida de la Victoire. Ontwikkelingsboeken: van Benthem Jutting, Onderzoek naar het vaderschap (proefschrift); Schlisske. De schat in het woestijnklooster; Hux ley. Weerzien met mijn nieuwe wereld; Brillen- burg Wurth, Zedelijke opvoeding: Hermans, Ero sie; De wereld der dieren, dl. 4. Klots en Klots, Insekten; Euwe en Kramer, Het middenspel, 2 dln.; Diemer, Bronnenboekje (inlichtingen); Vestdijk, Fabels met kleurkrijt, gedicht; Thomas, Onder het melkwoud; Scheen, Honderd jaar Ne- derlandsche schilder- en teekenkunst, 17501850 (inlichtingen); Sutton, André Derain; Prieberg, Musica ex machina, über das Vcrhitnis van Mu- sik und Technik; Typologie van de Nederlandse gemeenten naar urbanisatie-graad; Suasso de Li ma de Prado, Vrouwen van ebbenhout; van Hille- Gaerthé, Zwolse mijmeringen, herinneringen aan de jaren 1881—1914. Romans: Bakker. Het geheim van Dr. Ling; van Beek. Een hand boven de ogen; Dekker, Ho- kie Pokie: Knap. Wereld in de wereld: van Ma- rendorp. Visscrslatijn; Roest Crollius, Noodsigna len en hartsgeheimen: Valk, Mijn vriendin Jaco- ba; Sillitoe. Saturday night and Sunday morning; de Bourbon Busset, Antoine, mon frère. Ontwikkelingsboekcn: van Hoesel, Kijk op mensen: Lugtigheid, De duif uit Noachs ark; Geschriften voor belastingwetenschap, nr. 101, Aftrek voor buitengewone lasten en giften; van Praag. Pedagogiek in theorie en praktijk; Möller, Moderne danske hjem. 2 samling; Ruting, Wat zaaien wij dit jaar?; Charivarius, Een ander woord, 3e dr.; Famum, De godin van Oud Zuilen (Belle van Zuylen): Borgers, De muze viert feest; Mulisch Tanchelijn; de Weérd, Gooise legenden; Arnau. 3000 jaar kunstbedrog; Bernet Kempers, Borobudur; Durst, Wood carving; Bauer und Deutsch, Mozarts Briefe; The Times atlas of the world, vol. 2, South-West Asia and Russia (lees zaal); van Praag, De tijger van Montmartre (Clemenceau); Hendrikse, De dag waarop mijn vader huilde; Verslag van De Nederlandsche Bank N.V. over 1959; Verslag van de Nutsspaar- bonk Haarlem over 1959. van 13—17 uur. Expositie tekeningen en etsen van Rembrandt. Dezelfde openings tijden. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur; zondagen 1316 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend van 1017 uur, des zondags van 13—17 uur. Tot 23 mei avondopenstelling van 20.30 tot 22.30 u. Voormalig woonhuis, Jacobus van Looy (Kleine Houtweg 103): Op donderdagen geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur, op zondagen van 1417 uur. Cruquius Museum, aan de weg naar Hoofddorp: Dagelijks geopend van 9 12.30 uur en van 14 tot 17 uur. Des zon dags van 10—12.30 uur en van 1417 uur. Museum „Het Huis Van Looy": Tot 22 mei tentoonstelling van werken van jonge Nederlandse kunstenaars onder de titel „Start". Dagelijks geopend van 10 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur; des zondags van 14 tot 17 uur. Kunstzaal „In 't Goede Uur": Gedurende de maand mei expositie van tekeningen van de Amsterdamse tekenaar Wim van de Kerke. Dagelijks geopend van 10 tot 22 uur. Vishal, Grote Markt: tot 29 mei. Archi tectuurtentoonstelling onder auspiciën van de kring Haarlem van de Koninklij ke maatschappij tot bevordering der bouwkunst bond van Nederlandse archi tecten. Dagelijks geopend van 13.30 tot 17.30 uur. Des zondags van 19.30 tot 22 uur. Galerie „Uittenhout", Kleine Houtstraat 41. Van 21 mei tot 7 juni tentoonstelling van werk van Frans Verpoorten. Dage lijks geopend van 10.30 tot 17 uur. Des zondags van 14 uur tot 17 uur. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land 13. Van 22 mei tot 4 juni tentoon stelling van beeldhouwwerk van Cor Kennedy en aquarellen en grafisch werk van Ton ter Linden. Dagelijks geopend van 9 tot 17 uur. Op 19 mei wordt in Innsbruck het pas siespel van Hugo de Groot (Tragoedia Christus Patiens) na meer dan drie eeu wen voor het eerst opgevoerd, naar de ver taling van pater Jakob Keller, destijds rector van het Jezuïetencollege te Mün- chen. De vertaling verscheen in 1626 in druk en is door dr. Hans Keiler uit Mün- chen in de Beierse Staatsbibliotheek ont dekt. De opvoering wordt verzorgd door de Tiroolse Unesco-gemeenschap en een letterkundig gezelschap te Innsbruck, on der beschermheerschap van de Nederland se consul dr. Van Assend^'ft (ANP).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 17