Nieuw werk van Frans Verpoorten Gevarieerd concert van Doopsgezind Zangkoor Laatste N.Ph.O.-Beethovenconcert onder gastdirigent Kampfe Verkeersregeling per t.v. was een groot succes U hoeft niet méér te betalen! Lekker! Licht! Goedkoop! De negen Muzen WOENSDAG 25 MEI 1960 11 Dr. H. de Kluiver ontving prijs van Zonnemaire Franse Vrijheidsprijs Anton van Duinkerken en Clara Egging in de West 1000 BROEKEN Parijs wordt momenteel overstroomd door Nederlandse schilderkunst Hongaars Dans Theater in Scheveningen Twee gegadigden voor pand museum Dreesmann Gré Brouwenstijn oogst succes in Parijs Jeugd pri jzen van de Jacob Marisstichting uitgereikt Militair liet zich ongeschikt voor de dienst maken Zionisten herdenken dr. Theodoor Herzl Amsterdamse tuinsteden krijgen bioscopen m ware grootte CENT Amsterdamse politie enthousiast ALLERPLEZIERIGST is de expositie van Frans Verpoorten in Galerie Uitten- hout: een revanche op een vorige ten toonstelling van tekeningen. Men ont moet daar enkele schilderijen in de van Verpoorten vertrouwde sfeer. Zijn werk werd inmiddels van iets minder anek dotische aard, een geest, die mij overi gens niet hinderde. Ik geloof trouwens dat het goed voor Verspoorten is het ver haal nooit helemaal los te laten, dat een spanning tussen vertellen en puur schil derkunstig realiseren zijn werk de ge ladenheid geeft, waardoor het ons pakt. Verpoorten bleek al met grafiek te ver rassen en ik meen dat dit voor een deel kwam door het feit dat hij technische moeilijkheden wist te overwinnen, maar vooral ook door het zoeken in de eerste plaats naar een goed idee. Nu verrast Verpoorten dan met een reeks schilde rijen naar een Siamese kater. De olieverf is hem vertrouwd, dus be hoefde het schilderen niet zo moeilijk te zijn. Wel moest hij steunen op studies naar zijn „bewegend model". Dan moet men de essentie weten te zien, vóór men tot de realisatie overgaat. De sprong naar het resultaat wordt beter berekend. En daarmee werd Verpoortens schilderen sterker en breder. Bij het zoeken naar wat essentieel is kan een nieuw onderwerp dienstig zijn. Het niet vertrouwde daarvan maakt oplettender. Ik dacht dat dit het geval was bij Verpoorten, toen hij zijn katten schilderde. Verpoorten zei me, dat hij eigenlijk nooit op katten gesteld is ge weest. Door verschillende oorzaken diende hij zijn Siamees echter als huisgenoot te accepteren. Zijn verhaal hierover is als een verhaal van Simon Carmiggelt. Om te accepteren moest Verpoorten gaan bekij ken en hij heeft dit als een schilder ge daan. Zijn resultaten vertonen dan ook niet. een sentimentele liefde voor katten. Zo konden zijn resultaten ook een zekere humor vertonen. Met nog iets meer be langstelling voor katten zou Verpoorten il lustraties kunnen schilderen voor Car- miggelts verhalen over katten. En dat niet in de verkeerde zin dat het verhaal van de schrijver nog eens over werd ver teld, maar dat aan het verhaal van de schrijver een picturale ervaring van min of meer gelijke geest wordt toegevoegd. Anders dan bij tekeningen wordt het schil derij naar dieren gauw vervelend. Men moet het minstens in een omgeving plaat sen om tot een welsprekende compositie van kleuren te komen. Het dier werkt in het geheel dan als een onderdeel van een stilleven. Het pleit voor Verpoortens puur schilderkunstig vermogen, dat zijn schil derijen niet vervelend werden. Voor Ver- Advertentie Zonder trappen en zonder iets te bedienen fietst u op de fiets die vanzelf gaat - Mobylette's: Woensdagmiddag zal de waarnemend- burgemeéster van de gemeente Zonnemei- re op Schouwen, de heer J. L. van Leeu wen, de zogenaamde „Zeemansprijs" uit reiken aan de Amsterdamse natuurkundi ge dr. H. de Kluiver, die door de faculteit der Wis- en Natuurkunde van de gemeente universiteit voor deze geldprijs is voorge dragen, omdat dr. De Kluiver de laatste jaren belangrijk wetenschappelijk werk heeft verricht op het vakgebied van de Nobelprijswinnaar, wijlen de natuurkundi ge P. Zeeman. Deze is geboren in Zonne maire. Ter herinnering aan deze geleerde, in wiens geboortehuis thans het gemeen tebestuur zetelt, werd deze vijfjaarlijkse prijs indertijd ingesteld. Een jury van Franse auteurs en artiesten heeft de jaarlijkse „Vrijheidsprijs" toege kend aan de auteur-journalist Léon Lene- mann voor diens boek „De tragedie der Joden in de Sovjet-Unie". Lenemann. die in Parijs correspondent is van vele Israëlische en Amerikaanse bla den, was een der eersten in het westen die berichtte dat wijlen Stalin bevel had ge geven tot het doden van vrijwel alle Jood se schrijvers in Rusland. Zijn boek, dat enkele honderden pagina's telt, verwekte twee jaar geleden sensatie in Frankrijk en werd in vele talen vertaald. Lenemann was tijdens de oorlog in Siberië gedeporteerd. Hij werd in 1909 geboren in Warschau en repatrieerde in 1947. Een jaar later vestig de hij zich in Parijs. poorten was het een openbaring dat zo'n serie naar een dergelijk onderwerp boeiend kon zijn. Met een ontdekking als deze kwam Verpoorten een stuk verder en doet hij ons benieuwd zijn naar zijn ver dere ontwikkeling. De Ark Tot 4 juni wordt in De Ark beeldhouw werk van Cor Kennedy, en worden aqua rellen, tekeningen en wat met de hand ge kleurde linoleumsneden van Ton ter Lin den geëxposeerd. Enige koppen van Ken nedy vertonen de doorwerking van de in vloed van Mendes da Costa. In kleinere plastieken is Kennedy mogelijk vrijer, maar daarmee niet sterker. Abstracte plastieken kwamen me zelfs wat slap voor. Het streven naar een wat strengere stijl verleent aan Kennedy's werk meer span ning. Het aquarelleren van Ton ter Linden is een beetje droog. In dit geval zou men het door Verwey gewenste plassen willen zien. Alles is wel uitvoerig en met aan dacht gedaan, maar bleef wat vervelend. Een aquarel van Duin en Kruidberg was nog het best. Uitvoerig gedaan zijn ook de tekeningen. Zij zijn wat angstig van doen. Toch durf ik een vrijere aanpak ge zien enkele zaken niet aan te bevelen, want dit leidt in Ter Lindens geval tot oppervlakkigheid. Voor de linoleumsneden zie ik niet de noodzaak om met de hand gekleurd te worden. Geheel volgens de grafische techniek gedaan zouden ze win nen. Bob Buys Van Schiphol zijn naar de Nederlandse Antillen vertrokken prof. dr. W. Asselbergs (Anton van Duinkerken) en de schrijfster Clara Eggink. Tijdens hun verblijf zullen zij daar enige lezingen houden, ter gele genheid van de boekenweek, die te Willem stad wordt gehouden. Prof. Asselbergs zal spreken over de geschiedenis van de Ne derlandse letterkunde. Na hun verblijf op Curaqao, dat ongeveer een week zal du ren, reizen de beide letterkundigen door naar Suriname. Ook hier zal prof. Assel bergs voordrachten houden, onder andere over de geschiedenis van de Europse cul tuur. Eind juni zullen mevrouw Eggink en prof. Asselbergs weer naar Nederland te rugkeren. Opdracht aan prof. Duintjer. In plaats van wijlen prof. F. A. Eschauzier, die de bouw zou voorbereiden van het provincie huis in Drente, doch die op 31 oktober 1958 overleed, is thans de opdracht tot het ont werpen van een dergelijk gebouw verleend aan prof. ir. M. F. Duintjer in Amsterdam. Deze heeft onder meer een kerk in Am stelveen, een in Amsterdam-West en het Diaconessenziekenhuis in Breda ontwor pen. Ook heeft hij de eerste prijs gewon nen voor het ontwerpen van een nieuw kantoorgebouw voor de Nederlandsche Bank te Amsterdam. Georgette Hagedoorn terug. Dezer dagen is de chansonnière en actrice Geor gette Hagedoorn uit de Verenigde Staten in Nederland teruggekeerd. Mevrouw Ha gedoorn heeft in Amerika een tournee van zes maanden gemaakt. Zij trad op in Vene zuela, in New York, Philadelphia,Washing ton en andree steden. Ook heeft zij voor stellingen in Canada gegeven. Georgette Hagedoorn blijft voorlopig in Nederland, omdat zij een contract met de Haagse Co- medie heeft getekend voor het aanstaande speelseizoen. Nieuwe Westindische gids. Na onge veer veertig jaar belangrijk documentatie- orgaan op wetenschappelijk gebied te zijn geweest van de koninkrijksdel en overzee, zal de West-Indische Gids bij de eerstvol gende editie over enkele weken - in een geheel nieuwe aankleding verschijnen. De naam „Nieuwe West-Indische Gids" is thans gegeven aan een samengevoegde uit gave van de oude gids en de wetenschap- pelijk-culturele periodieken uit Suriname en de Nederlandse Antillen, respectievelijk „Vox Guyanae" en „Christoffel". De twee tijdschriften uit de rijksdelen overzee werden gesubsidieerd door de stichting voor Culturele Samenwerking (Sticusa, Amsterdam). Met het oog op het enigszins moeilijke bestaan van de publikaties, is tot de fusie besloten Het is bekend, dat het vele van onze koren niet gemakkelijk wordt gemaakt hun positie te handhaven. Bij het streven naar het beivaren van een behoorlijk ar tistiek niveau zijn de ondervonden moei lijkheden niet minder groot dan bij de pogingen om aan de vereniging ook een gunstige jinanciële basis te geven. Het Haarlemse Doopsgezinde Koor kent de zelfde moeilijkheden. Ds. C. P. Hoekema doelde er op in zijn korte toespraak, waar mede hij het concert inleidde, dat het koor dinsdagavond in de Doopsgezinde Kerk gegeven heeft. Met het voorlezen van de hymnische Psalm 150 belichtte Ds. Hoekema de intentie van het concert. Men hoorde aan deze intentie uitdruk king geven, toen het koor twee verzen van Psalm 89 met begeleiding van het orgel vertolkte, twee koren uit „Ein Deut- sches Oequiem" van Johannes Brahms zong, een cantate-achtig werk van de Duit se componist Johann Philipp Krieger (1649-1725), de koraal variaties over „Was Gott tut das ist wohlgetan" van Johann Pachelbel (een tijdgenoot van Krieger), en een „Te Deum" van W. A. Mozart tot uitvoering bracht. Maar ook spraken deze vertolkingen van de interpretatie-beperkingen, die de diri gent Hans de Jong door de tegenwoordige stemmensamenstelling en het capaciteits niveau van het koor zijn opgelegd en die de keuze van de Requiem-muziek van Advertentie Keuze uit méér dan Gen. Cronjéstr. 40-44, Haarlem, Tel. 54679 Het laatste concert in de traditionele Beethovencyclus van het Noordhollands Philharmonisch Orkest stond onder lei ding van de Duitse gastdirigent Hans Walter Kampfel uit Aken. Hij betoonde zich een uiterst nauwgezet orkestleider die echter de puntjes niet uitsluitend op de i zette als een kundig boekhouder van de hem toevertrouwde partituren, maar langs de weg der zorgvuldigheid -vel degelijk een visie wist waar te naken. In de ouverture „Egmont" die het pro gramma inluidde was de indruk nog die van een gespannenheid die het doel enigs zins voorbijschoot en niet steeds tot een echte spanning leidde. Het leek alsof de dirigent zich forceerde om vooral geen en kele stem in het geheel verloren te doen gaan. geen enkele nuance over het hoofd te zien. Overtuigender was het resultaat in de na de pauze uitgevoerde zevende sym fonie. Weliswaar had de dirigent een op vallende voorkeur voor trage tempi, met name in de inleiding van het eerste deel, waar de overgang naar het „vivace" zelfs precair werd door bedachtzaamheid, ter wijl hij van het „assai meno presto" in het trio vandeel III ongeveer een andantino maakte. Men moest zich echter gewonnen geven bij de zeer uitgewogen vertolking van het tweede deel, die men vooral om de Voorzover ze daar al niet zelf van overtuigd waren, wordt de Fransen, en de Parijzenaars in het bijzonder, deze weken wel ingeprent dat Nederland door een „volk van schilders" wordt bewoond. In de officiële instituten en de particuliere kunstgalerijen van Parijs worden op dit moment zoveel exposities van oudere en moderne Nederlandse schilders gehouden dat men, lijkt ons, na een stelselmatig bezoek aan al die verzamelingen een tamelijk wel gefundeerde, of althans gedocu menteerde, verhandeling over de picturale kunst in de lage landen zou kunnen schrij ven. Helaas moeten wij ons hier tot een meer bescheiden doelwit beperken en zo laten we alleen dan maar de namen der kunstenaars, of de titels der groepstentoon stellingen, volgen die deze dagen in de belangstelling der Parijzenaars worden aan bevolen. In de Galerie Daber is zojuist een ten toonstelling van schilderijen en aquarel len van J. B. Jongkind geopend, welke vaderlandse impressionist in het Neder lands Instituut enkele jaren geleden voor het eerst met een royale verzameling in contact met de Parijzenaars werd ge bracht. De Van Gogh-tcntoonstelling, waarover we indertijd al uitvoeriger be richtten, in het Musée Jaquemart-André, moest al enkele malen worden geprolon geerd, terwijl de collectie bij herhaling Het Scheveningse dans- en theatersei zoen 1960 in de Kurzaal en het; Kurhaus paviljoen is zeer gevarieerd. Op het ge bied van de dans wordt in de Kurzaal een nieuwe verschijning op de Nederlandse planken geïntroduceerd, het „Hongaarse Dans Theater" uit Boedapest, dat thans optreedt in Frankrijk en reeds een uitge breide West-Europese tournee achter de rug heeft (24 en 26 juli). Het negerbal let van Keita Fodeba keert naar de Kur zaal terug op 6 en 7 aug, Susana y Jose en hun gezelschap zijn daar op 18 en 20 aug en het Amsterdams Ballet op 28 augus tus. Het Nederlands Dans Theater zal in de tweede helft van de maand juli in het Kurhaus paviljoen optreden. Op theaterge- bied brengt de Kurzaal tweemaal de Ne derlandse Opera (23 en 30 aug.), tweemaal de hoofdstad operette met „Cissy" (2 en 16 aug), de „Hohnsteiner I-Iandpuppenspie- le" uit Essen (16 juli). Gedurende de eer ste helft van juli zal Cilli Wang haar on langs in Amerika gebrachte programma „The world of Cilli Wang" in het Kurhaus paviljoen brengen. Wat de maand augustus in laatstgenoemd theater aangaat is men nog in onderhandeling met een toneelge zelschap en wat de Kurzaal betreft wordt nog onderhandeld met „Bim-bom en het studenten pantomime circus tralabomba" uit Gdansk (Danzig), Polen. In de chan son-sector is het optreden van Patachou en Guy Beart op 30 juni te vermelden. De „Belafonte Folk Singers" uit New York verschijnen op 13 augustus. werd uitgebreid. Het Nederlands Instituut heeft een ruime en fraaie verzameling van doeken van Jan Sluyters uitgestald, een schilder die tot dusver in Frankrijk zelfs bij name vrijwel onbekend was. Karei Ap pel, die in Parijs Parijzenaar met de Pa rijzenaars is doch overigens een „heil ge- waune Amsterdamse jongen" is geble ven, vertoont zijn laatste werken bij zijn vaste „patroon" in de Galerie Rive Droite, vlak bij De Gaulle's ambtspaleis het Ely- sée. Zijn vriend en geestverwant Corneille is in het Musée de Poche neergestreken, en het echtpaar Cor Postma en Lily van Leer, twee andere Parijse Nederlanders of Nederlandse Parijzenaars, laten hun jongste produkten, ook nu weer onder gro te belangstelling van publiek en pers, in de aanzienlijke kunstzaal Vendóme in de Rue de la Paix zien en bewonderen. La- taster bevindt zich, middels zijn werken, bij Paul Fasschetti en voorts heeft am bassadeur Beyen persoonlijk dezer dagen nog een groepstentoonstelling die onder de titel „Hollanders van vandaag" door de directeur van het Amsterdamse Stedelijk Museum jhr. Sandberg werd samenge steld, geopend in de Galei'ie Creuze. Met deze negen exposities van en-of door Ne derlanders zijn we intussen nog niet aan het einde van ons latijn. Want het Ne derlandse echtpaar Lodewijk Bosch heeft, op eigen houtje, nog een collectie schil derijen van landgenoten en van hem zelf! voor het Parijse volk gebracht on der het motief dat de lacunes in de Fran se kennis ten opzichte van de vaderland se schilderkunst zo broodnodig dienen te worden op- en aangevuld Het maandagavond in Frascati te Am sterdam geveilde grote herenhuis aan de Johannes Vermeerstraat, waarin het voor malig Museum Dreesmann gevestigd is geweest, is dinsdag voorlopig op naam ge steld van de gemeente Amsterdam en de Vrije Universiteit. In opdracht van beide gegadigden kocht de makelaar T. J. Boomsma het pand voor 6 Va ton. In on derling overleg zullen de gegadigden bin nenkort uiiinaxeri wie hunner de definitie ve eigenaar wordt. droefgeestige inzet van celli en contra bassen zal onthouden; ook de finale zal men zelden zo strak van ritme en toch zo uitbundig gehoord hebben. Solist op deze avond was de bekende Poolse pianist Stefan Askenase, in het der de pianoconcert. Askenase is een pianist die men moet respecteren om een persoon lijke voordrachtsstijl; hij bedient zich van een delicaat toucher waarmee hij vooral in „dunne" passages met een cantabile- karakter treffende effecten weet te be reiken. Hoewel ik vrees enkele toehoorders tegen mij in te nemen, moet ik bekennen dat zijn opvatting mij echter te veel aan de periferie van de klank is blijven hangen om voortdurend te boeien. Er waren mooie momenten, opvallende verstillingen zelfs (eind van II), maar het leek me dat de solist zijn Beethoven toch teveel door een gekleurde bril ziet. Gekleurd dan met het zachte roze en lila van de Parijse salons van 1830 waarin Chopin en geestverwanten zich thuisvoelden. Kenmerkend was de smakeloze cadens in het eerste deel met zijn klankrijke maar lege golvingen van gebroken akkoorden en een suikerzoete zet ting van het zangthema. Ook in dc finale beklemtoonde de pianist meer het lyrische karakter in het „alternatief" van het rondo zelfs op het weke af dan het mar kante, dat overigens de fijnheid allerminst uitsluit. Opvallend was hier het bijna tè langzame tempo waarbij de dirigent zich overigens goed aanpaste. Alles bijeen een iets te mooie" uitvoering die een eenzijdige belichting van het werk gaf; te mooi om waar te zijn. Sas Bun ge (Van onze correspondent in Parijs) De Nederlandse sopraan Gré Brouwen stijn heeft een uitzonderlijk groot succes geoogst bij haar nieuwe gast-optreden in de titelrol van Beethoven's Fidelio in de Parijse Opéra. De voorstelling werd dooi de vermaarde Duitse dirigent Hans Knap- pertsbusch geleid. De muziekcritica van „France Soir" Nicole Hirch die onze landgenote met lof tuitingen overstelpt, noemt mevrouw Brouwenstijn in één adem met de grootste operazangeressen van onze tijd, als Joan Sutherland, Maria Callas en Renate Tebal- di. Gré Brouwenstijn heeft, zo schrijft France Soir, de spanningen van liefde, angst en droefenis aangrijpend cn toch met nobele eenvoud over het voetlicht ge bracht. In het Scheveningse paviljoen van de Nieuwe Litteraire Sociëteit heeft de heer John Eppstein, secretaris van de Atlantic Treaty Association, de Atlan tische Prijs uitgereikt aan de schrijf ster Hella Haasse en Fred von Eugen, president-commissaris van de uitge verij Querido, die elk de helft hebben ontvangen van 750 pond sterling 7800). Hella Haasse ontving de prijs voor haar boek „De Ingewijden" dat bij Querido werd uitgegeven. In haar dankwoord merkte Hella Haasse op, dat de prijs eigenlijk naar Griekenland had moeten gaan, omdat zij daar de inspiratie voor het boek had gevonden. De heer Von Eugen zei in zijn dank woord dat het belangrijk is te beseffen dat een cultureel goed tot stand kon komen dank zij het bestaan van een defensief verbond, de NAVO. De foto toont Hella Haasse en de heer John Eppstein. Brahms, waarvoor naast een rijke koor klank ook de instrumentale timbres van de voorgeschreven orkest-begeleiding ver eist worden, niet verantwoord deden zijn. Men kan het terecht waarderen, dat het koor naar vermogen de moeilijkheden van het werk van Pachelbel het hoofd bood, daarbij gesteund door een behoorlij ke kennis der partijen. Hetzelfde geldt voor Mozarts Te Deum, dat afgezien van een doorgaans neutrale voordracht, in en kele fragmenten meer inhoudsdiepte en welluidendheid werd geschonken. Een klein, uit het grote koor geselec teerd dameskoor kon bevredigende indruk ken geven met de uitvoering van de „Mes- se basse" van Gabriel Fauré. En ook het werk van Krieger werd door dit koortje verdienstelijk gezongen in een voordracht, waarbij de koorleden het beste gaven van wat zij aan klank konden bieden. Als vocale soliste werkte de sopraan Joop Gietema aan het concert mede. Zij zong verdienstelijk van klank en zuiver heid de solo in de mis van Fauré en voorts twee composities van Mozart: een „Laudamus Te" en het bekende „Alleluja" waarbij zij op het orgelbegeleid werd door de organist Klaas Boersma, die eveneens de begeleiding van het koor op de piano en het orgel verzorgde. Hij trad ook op als solist met een rustige voordracht van een Praeludium en Fuga van Johan Se bastian Bach. Een aardig en innemend intermezzo was de zuivere, toegewijde zang van het Doopsgezind Kinderkoor. De kleintjes brachten, begeleid en geleid door hun dirigent Hans de Jong, enkele lied jes ten gehore, waarvan de aantrekkelijke lenteliedjes met zichtbaar en hoorbaar medeleven werden gezongen. P. Zwaanswijk „De beloften en verwachtingen die het werk van jeugdige kunstenaars kan inhou den, was voor de jury bij de toekenning van de jeugdprijzen van de Jacob Maris stichting het criterium", aldus het jury rapport dat dinsdag is voorgelezen tijdens een bijeenkomst in het Haagse Gemeente museum. De wethouder van Onderwijs en Kunstzaken van Den Haag, de heer J. van Zwijndregt, reikte de prijzen uit onder enthousiaste bijvalsbetuigingen van academiestudenten en prille aanhangers. Onder de eenentwintig ingezonden beeld houwwerken van negen beeldhouwers vond de jury (beeldhouwer Wessel Couzijn, de Brusselse kunstadviseur J. van Ler- berghe en de hoogleraar van de Jan van Eijck-academie prof. Albert Troost) geen enkele werk dat aan het hierboven ge stelde criterium voldeed. Onder de schil derijen meest non-figuratief werd de beslissing, na beoordeling van 129 inzendin gen van drieënveertig inzenders, genomen tussen de „Peinture barbare" van de 20- jarige Jan Cremer en de 23-jarige Wim Vogel. De laatfete kreeg de onderscheiding in deze categorie en de prijs van 500. Cremer kreeg een eervolle vermelding en een materiaalprijs van 250. Van de dertien inzenders, die om de prijs voor grafisch werk dongen, werd de 18-jarige Fred Julsing bekroond met 500. Tot een gevangenisstraf van zes weken en ontslag uit militaire dienst, zonder ont zetting uit het recht bij de militaire macht te dienen, heeft de krijgsraad te Arnhem dinsdagmiddag veroordeeld de 21-jarige dienstplichtige soldaat E.K die zich in ja nuari van dit jaar opzettelijk voor de dienst ongeschikt liet maken door een ka meraad met een strijkijzer op zijn voet te laten slaan. Deze kneuzing kwam dusdanig aan dat K. inderdaad voor enige tijd werd vrijgesteld van lopende en staande dienst. Doordat er over geroddeld werd, kwam het delict dat naar de auditeur-militair zei, maar sporadisch voorkomt, uit. De audi teur had een gevangenisstraf van vier maanden gevorderd. De Nederlandse Zionisten Bond houdt morgen, (Hemelvaartsdag), in het Kur haus in Scheveningen een herdenking van de honderdste geboortedag van de stich ter van het Zionisme, dr. Theodoor Herzl. Tijdens deze herdenking zal dr. W. Drees, oud-minister-president en minister van Staat, indrukken van zijn recente reis naar Israel geven. Voorts houdt een der naaste medewerkers van Herzl, raw. dr. M. Nu- rock, oud-minister van de P.T.T. in Israel en lid van het Israëlische parlement, een inleiding. (Van onze Amsterdamse redacteur) De open plekken die in de Amsterdamse tuinsteden zijn gereserveerd voor bioscoop gebouwen, zullen binnenkort worden ge vuld. De n.v. Hollandfilm zal hier twee bioscopen bouwen. In het najaar hoopt men te kunnen be ginnen met de bouw van een bioscoop met 500 plaatsen in Tuinstad-Overtoomse veld. Het volgend jaar zou met de bouw van een soortgelijke zaal in Tuinstad-Osdorp wor den begonnen. In de westelijke stadsuitleg van de hoofdstad is nog geen enkele bioscoop. De plannen om een bioscoop in Tuinstad-Slo- termeer te bouwen zijn nooit tot uitvoering gekomen. Advertentie M mm Panter In de groene doos 20 stuks f. 2.10 10 stuks f. 1.03 (Van onze Amsterdamse redacteur) Tweehonderd politie-functionarissen, en kele hoofdambtenaren van het ministerie van Justitie, de Amsterdamse procureur- generaal en twee officieren van Justitie, hebben dinsdagmiddag op het spitsuur in het Carltonhotel te Amsterdam geboeid naar de televisie zitten kijken. Het pro gramma dat. vijf camera's via straalzen ders naar vijf beeldschermen overbrach ten bestond uit het Amsterdamse verkeer tijdens de topdrukte tussen 5 en 6 uur. Commentator was verkeersagent Thomas Lenos die zittend achter een schakelbord en zich oriënterend op de monitors met 200 groene, oranje en rode verkeerslichten op het trajectRokin-Munt-Vijzelstraat-We- teringcircuit het verkeer snel uit de bin nenstad loodste. De verkeersregeling per televisie, het experiment dat door de Vereniging van Hogere Politieambtenaren in samenwer king met Philips werd georganiseerd, is bijzonder geslaagd geweest. „Het is mij enorm meegevallen" zo vernamen wij van Amsterdam's hoofdcommissaris H. J. van der Molen. „Ik vrees echter dat de kos ten van een permanente installatie wel erg hoog zullen zijn." Agent Lenos was zeer enthousiast, hij zit al vijf jaar in het „verkeerstorentje" op de Munt achter zo'n zelfde schakelbord. Hij heeft hier zijn beslissingen altijd moe ten nemen op aanwijzingen van met mo bilofoons uitgeruste collega's. „Deze zien nu pas hoeveel tijd ze met dat getelefo neer altijd hebben verloren. „De t.v. geeft mij een totaalbeeld van de route waar door ik met snelle beslissingen ernstige op stoppingen kan voorkomen. Immers, als ik kan zien hoeveel verkeer ik door de Vij zelstraat kan wegstouwen, weet ik hoe veel ik van de richting Dam kan laten oprijden". Het ging gisteren bijzonder vlot, be halve dan toen werd aangekondigd dat het verkeer even in de war zou wor den gestuurd. Dat gebeurde op de Munt waar om kwart voor zes als de monstratie de motor van een politie auto afsloeg en tram- en ander ver keer werden geblokkeerd. „Kijk" zei agent Lenos, „zonder t.v.-camera weet je niet wat er aan de hand is, maar nu kan ik met een druk op de knop de Munt van alle verkeer ruimen en assistentie zenden". Twee minuten la ter liep alles weer normaal. Wat zo'n t.v.-installatie gaat kosten? De mensen van Philips wisten het nog niet. „Dit is ook voor ons een experiment ge weest. Als Amsterdam een installatie koopt zullen in plaats van de nu toege paste straalzenders kabels worden ge bruikt. Die moeten echter in de grond in gegraven worden en dat is vrij kostbaar." f

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 11