Horen en zien Sprekers voor en tegen alles Raadsel voor PANDA EN DE LIJFWACHTERS AVONTUREN VAN EEN HOND ASY- ROM EN MIOE NAAR SCHAAP LOPEN 17 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Knap handwerk [H1 1d De radio geeft zaterdag T elevisieprogr anima Commerciële televisie in West-Duitsland Radiotelefonieverkeer met „Veronica" blijft verbroken Nieuwe liederen op Bav O-klokkenspel GARCIA DE LEON: //aaimachine kopen Vervolgverhaal door M. G. Eberhart 1000 BROEKEN VRIJDAG 27 MEI 1960 1. „Wat lees je de laatste tijd weer veel over roof en diefstal!" merkte Pan da op, toen hij op een morgen de krant zat te lezen. „Nu is er weer een overval gepleegd op de miljonair Palmer. Ze heb ben hem leeg geschud, maar gelukkig had hij geen cent bij zich. Hij bofte dus." Niet temin lijkt het mij een onaangename ge beurtenis voor genoemde Palmer," sprak Jolliepop. „Dat is het nadeel, wanneer men als miljonair bekend staat, men wordt altijd belaagd door duistere lieden." „Dan zal ik niet gauw belaagd worden," zei Panda, „vooral niet nu ik juist de be lasting heb betaald. Ik heb nauwelijks ge noeg over voor een kopje thee en Hij brak verschrikt af, toen opeens een schot weerklonk en een kogel zijn thee kopje verbrijzelde. Op hetzelfde moment sprong een krijgshaftig manneke door het raam naar binnen, zwaaiend met een ro kend geweer. „Net op tijd!" riep hij. „Aan slag verhinderd.! Op Jut de lijfwacht kun je rekenen! Kosten: een tientje!" De K.R.O. heeft woensdagavond eerst de dames wat ideetjes aan de hand gedaan voor de zomermode van 1960. Zes leerlin gen van de Maastrichtse Stadsacademie voor Toegepaste Kunsten toonden eigen ontwerpen. Daarna drong Jan Willem Hof- stra binnen in de woning van Cruys Voor- bergh waar modezaken aan de orde kwa men waarover men zich eeuwen geleden het hoofd afpijnigde, onder het regieme der Lodewijken. De kennismaking met Voorbergh als beeldsnijder en costumier geschiedde echter rijkelijk oppervlakkig. In het filmpraatje van A. van Domburg ging het eerst over de onlangs bekroonde amateurfilm van Jan van Hillo, die we overigens al eerder voor de televisie had den gezien, en vervolgens over de film „la Dolca Vita" van Fellini die in Cannes een ereprijs behaalde. Het stukje dat men ervan liet zien was overigens bepaald on voldoende om een idee van deze film te krijgen. Een goed stuk werk was een politie-documentaire van Dick de Vree over de zakkenrollerij waarbij ook de me thoden tot in finesses uit de doeken wer den gedaan. Zeer instructief voor het pu- bifek...;.. en voor mogelijke gegadigden voor dit handwerk, dat overigens een moeilijk aan te leren techniek vereist. Ge tuige het optreden van de „eerlijke zak kenroller" Peter Oran. Een reeks arties tennummers in Treslong onder de titel Pyste, besloot de zaak, waaronder vooral dat van de boeienkoning Alan Alan die zich geketend aan de voeten liet omhoog takelen zeer spectaculair was. Maar als de drie Craddocks artiesten van wereld formaat zijn, dan pleit dat niet voor de wereldsmaak. Deze elkaar in het gezicht slaande en trappende mannetjes verdien den in het begin misschien een verrast lachje, maar werden vervelend toen zij na 10 minuten nog niet van ophouden wisten. Hemelvaartsdag bracht wat we mochten verwachten. Een reportage van Ajax- Fijenoord natuurlijk, gevolgd door het journaal waarin radio Scheveningen de N.T.S. in contact bracht met de haring- Advertentie Houdt u ook van kanovaren? ii HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.1ö Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Impressies van de Lichtprocessie in Lourdes. 8.20 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Radio-Rally 1960. 10.05 Voor de kleuters. 10.20 Gram. 10.25 Radio-Rally 1960. 10.30 Ben ie zestig? 10.55 Radio- Rally 1960. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 11.55 Radio-Rally 1960. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Radio-Rally 1960. 12.38 Gram. 12.50 Actual. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws. 13.25 Dansmuz. 13.45 Voor de jeugd. 13.55 Radio- Rsllv 1960. 14.00 Verz.progr. (Om 14.40 en 15.10 Radio-Rally 1960). 15.15 Franse les. 15.30 Voor de jeugd. 16.00 Radio-Rally 1960. 16.10 Gregoriaanse zang. 16.40 Amateursprogr. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Lichte muz. 18.15 Journalistiek weekoverz. 18.25 Amateursprogr. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Ka merorkest en solist. 20.20 Lichtbaken, lezing. 20.30 Gram.'21.10 Pol. praatje. 21.20 Gevar. progr. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Hongerende we reld, rep. 22.55 Gesprekken. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.13 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.00 Gym. vooi\de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Samen thuis, praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gevar. progr. 11.30 Pianorecital. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de jeugd. 14.15 Streekuitzend. 14.40 Harmonie-orkest. 15.05 Nieuw-Guinea tegen wil en dank, lezing. 15.20 Gelders orkest en koor. 16.10 Boekenwijsheid. 16.30 Hammondorgel en zang. 17.00 Jazz. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Operamuz. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Binnen en buiten de grenzen, lezing. 19.40 Christus, zijn leerlingen en de mensen, lezing. 19.55 Deze week. praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Me- tropole-orkest. 20.40 De onzichtbare verzameling, hoorspel. 21.00 Instr. kwintet en soliste. 21.25 So cialistisch comm. 21.40 Lichte muz. 22.05 Sport nieuws. 22.30 Nieuws. 22.40 Lichte muziek. 23.10 Sport. 23.15 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Muzikale kaleidoscoop. 14.30 Journaal. 15.00, 15.15 en 15.45 Gram. 16.00 Lichte muz. 16.30 Ne- grospirituals. 17.00 Nieuws en weerber. 17.10 Dag- klapper en liturg, kal. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Gram. 17.45 Engelse les. 18.00 Orgelconcert. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Intern, wedstr voor piano Kon. Elisabeth. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.muz. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.30 Gram. 23.45 Hongaarse muziek. 24.00 Sluiting. VOOR VRIJDAG Regeringsuitzend.: 19.00—19.45 Instructie voor volkstellers. NTS: 20.00 Weekjourn. NCRV: 20.30 Act. 21.15 Cabaret. 21.50 Documentaire film. 22.10 Wat ben ik?, lezing. VOOR ZATERDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.30- 18.30 Voor de kinderen (overn. van de Vlaamse TV). 20.00 Journ. en weeroverzicht. VARA: 20.20 Interviews. 20.35 Quiz. 21.35 Gevarieerd progr. vloot, en wel met een Katwijker, die ma tige vangst meldde. Een beetje matig ook zo'n beeldflits, die niet t.v. maar radio is. Enfin. Wij hebben ons daarna, via de landdag van de AVRO, in Bangkok gestort aan de hand van het altijd aangenaam koutende echtpaar Denis en zagen vervol gens een opvoering van Rousinss „Bobbel tje." Het werd in feite meer een toneel reproductie dan een televisietoneelmani festatie, hetgeen vaak het geval is met toneelspelen, die voor t.v. worden bewerkt en toch in wezen voor de planken geschre ven blijven. De acteurs-prestaties waren nu bepalend voor het succes dat de voor stelling in de huiskamer kon hebben. Ge lukkig stond Guus Hermus borg voor een uitstekende realisering van de hoofdrol De beroemde monoloog van Bobbeltje kwam op het beeldscherm bij gebrek aan ruimte en diepte lang niet tot zijn recht, ook al trachtte regisseur Van der Kamp met wisselende beeldinstellingen deze te suggereren. Voor de geïnteresseerde in de wezenlijke eigenschappen van dit medium een interessante avond door de verrijking van zijn vergelijkingsmateriaal. Beeldschermer Een particuliere maatschappij in West- Duitsland heeft plannen kenbaar gemaakt tot het aanvragen bij de regering van toe stemming tot het oprichten van een vol waardig commercieel televisienet. De Maatschappij, die zich „vrij" noemt, wil met ingang van 1 januari 1961 gedu rende vijfentwintig uur per week gaan uitzenden. Kapitaal zou aanwezig zijn om programma's te garanderen van dezelfde standaard als die van de nationale tele visie. Met een filmmaatschappij in Mün- chen is gebruik overeengekomen van haar studio's. West-Duitsland heeft momenteel één televisiestation dat door de staat wordt ge ëxploiteerd. De regering heeft verklaard akkoord te kunnen gaan met een tweede kanaal zonder aanwijzingente geven wie dit zou moeten exploiteren. De juridisch adviseur van „Veronica", mr. dr. K. W. P. Klaassen uit Den Haag, heeft de P.T.T. verzocht de „Veronica" weer toe te laten tot het radiotelefonie verkeer via Scheveningen-Radio. Op 8 mei werd de „Veronica" daarvan uitgesloten omdat haar omroepuitzendingen het open baar radiotelefonieverkeer van Schevenin gen-Radio ernstig stoorden. De directeur-generaal van de P.T.T. heeft aan mr. Klaassen geantwoord dat, hoewel deze storing zich op het ogenblik niet meer voordoet, hem nu weer klachten hebben bereikt van ernstige storingen in het radio verkeer van een andere van vitaal belang zijnde dienst. Welke dit is, wilde de P.T.T. niet zeggen, aldus mr. Klaassen. De directeur-generaal deelde mede. geen aanleiding te zien de „Veronica" tot het openbaar radiotelefonieverkeer via het Rijkskuststation Scheveningen-Radio toe te laten zolang erkende radiodiensten storing van de omroepuitzendingen van de „Vero nica" ondervinden. Tenslotte merkte hij in zijn brief aan mr. Klaassen nog op, dat ten aanzien van de ondervonden storingen „de nodige stappen bij de betreffende buiten landse administratie zijn gedaan" (hier mede wordt bedoeld bij de daarvoor in aanmerking komende instantie in het land waar het schip geregistreerd staat: Pana ma). Van de weigering tot toelating in het radiotelefonieverkeer kan men krachtens de Telegraaf- en Telefoniewet in beroep gaan bij de minister van Verkeer en Wa terstaat en dit' zullen, aldus mr. Klaasen, de belanghebbenden op korte termijn doen. Het mechanische klokkenspel van de Grote Kerk te Haarlem brengt weer nieu we liederen ten gehore. Namelijk op heel uur „Heer Jezus heeft een hofken" en op ha'lf uur „Valse du Havre" ("c.a. 1800). Aan het einde van Oxford Street in Londen staat als een volkomen overbodige ingang van Londen de monumentale triomfboog Marble Arch. Dit bouwwerk is de vervanger van een minstens zo beroemd, maar natuurlijk monument: de boom van Tybuin, in welks schaduw vroeger menig struikrover of andere vijand van de ge meenschap de hoogste tol betaalde voor zijn misdrijven. Onder deze boom beklom op 14 oktober 1855 een Londense timmerman een zeepkist en sprak een zich snel vormend gehoor toe. De volgende zondag was hij er weer. Zijn onderwerp: het recht van vrije meningsuiting. Deze timmerman, een beroemdheid eigenlijk, hoewel zijn naam vreemd genoeg verloren is gegaan, maakte met zijn optreden een begin aan een schone traditie. Hij was de eerste openbare redenaar in Hyde Park en thans, meer dan een eeuw later, floreert het bedrijf als nooit le voren. Het eens zo machtige Engelse im perium mag dan al nagenoeg ontbon den zijn, zo lang men vrijuit zijn me ning mag uiten in dat deel van Hyde Park, dat Speakers' Corner wordt ge noemd, behoeft geen Brit te wanhopen. Op een oppervlakte van enige honder den vierkante meters kan men hier urenlang de argumenten beluisteren van lieden, die zich voor of tegen gods dienst, voor of tegen staatkundig stel sel, voor of tegen apartheid en voor of tegen zichzelf verklaren. Volgens dui zenden Londenaars en vreemdelingen biedt Speakers' Corner nog steeds het beste gratis openlucht amusement van de hoofdstad. Elke avond is er voor stelling, 's zaterdagsmiddags heeft men gewoonlijk een grotere keuze van spre kers, maar op de zondagmiddagen wor de de gala-uitvoeringen gehouden. Ik zelf sla zelden deze gelegenheid over een spreekwoordelijk „dooie" middag aangenaam te vullen. Nergens anders dan in de Angelsak sische landen is het instituut van de openluchtspreker levensvatbaar geble ken. New York heeft zijn Times Squa re, Sydney zijn Domain. In ons land heeft men (te Zeist) een schuchtere po ging ondernomen 'n platform van vrije meningsuiting te vestigen, maar veel succes heeft men er niet mee gehad. Zeist miste bovendien de charme van de verscheidenheid: men kon er slechts het woord voeren over een tevoren be paald onderwerp. In Londen is dat an ders. Iedereen die meent iets te ver tellen te hebben, gaat op een stoel of een andere verhoging staan en begint. Na drie zinnen heeft hij een groepje om zich verenigd. De betiteling „soap-box orator" zal wel nooit uitsterven, hoe zeldzaam de zeepkisten ook geworden zijn. Er zijn er nog steeds en zij trekken vaak de grootste publieke belangstelling die het met een wrakke stoel doen, maar anderen heb ik voor hun optreden be zig gezien aan ingewikkelde construc ties, ware wonderen van techniek. Ver leden week zondag nog heb ik vol ont zag de manipulaties gevolgd van twee jonge knapen met een artistiek uiterlijk, die hun attributen in een wagentje met zich mee hadden gevoerd. Ik dacht eerst dat zij een soort openlucht demon stratie van meccano-arbeid wilden ge ven, maar nee, geleidelijk groeide on der hun nijvere handen een ranke stel lage, samengesteld uit tientallen meta len spijlen, die door honderden moeren aan elkaar werden bevestigd. Het was het spreekgestoelte van een uiterst link se politieke groepering. Ernstige en bijzonder vasthoudende sprekers, zoals de heer Frank Sheed („ik sta hier al eenenveertig jaar") be weren te kunnen terugzien op een reeks van goede resultaten. In zijn geval zijn dit bekeringen hij heeft zich ingezet voor het Catholic Evidence Guild. Naast hem trekt een dominee, zondag aan zon dag een groot en aandachtig gehoor; zijn forse stem klinkt gemakkelijk bo ven het gezang van het Leger des Heils uit. Vlakbij de dominee heeft Ar thur Heane zijn vaste standplaats. Hij is een man met een ernstige grief, die hij de laatste twintig jaar met liefde koestert. „Whitehall robs poor inven tors", zegt hij, „de regering besteelt arme uitvinders". Ik heb dikwijls ge tracht te weten te komen welke uitvin dingen) deze kippenboer uit Winches ter dan wel op zijn naam heeft, maar hij blijft uiterst vaag. Mr. Wilson, een man met een mager, fanatiek gezicht, is er alleen maar op uit zijn medemensen zoveel mogelijk geluk te brengen. In zijn opvatting is geluk een synoniem van geld. „Waar om hebben wij niet genoeg?" pero reert hij. „Omdat de Bank of England het alleenrecht heeft bankbiljetten uit te geven". Met zijn rug tegen een ge ornamenteerde lantaarnpaal en voor zich 'n uitrolbaar plakkaat („De vrede en de welvaart van het mensdom han gen af van een praktische toepassing van de gouden standaard in het dage lijks leven", is een van zijn raadsel achtige stellingen) probeert hij met een gebarsten stem zijn vele opponenten te overschreeuwen. Zijn redevoeringen ontaarden meestal in eindeloos bek vechten met toeschouwers, die speciaal naar Hyde Park komen voor het ge noegen tegen elke spreker te zijn. Deze zogenaamde „hecklers" vormen een onmisbare entourage. Na een paar bezoeken aan Speakers' Corner kent men ze: het kleine manneke met zijn spottende ogen, die even rad van tong is en even gevatte replieken geeft als de beste spreker, de drie oude wijfjes, die handklappend achter een niet ge heel normale, doch onschuldige psal- menzinger aanlopen, de broodmagere en doodsbleke Pool, te pas en te onpas opmerkingen lancerend ten gunste van de Sovjet-Unie. Zij komen alleen om de redenaars van hun stuk te brengen, wat bij debutanten dikwijls lukt. Het is een vreemde verscheidenheid van mensen. Colonel Mackinnon voelt zich niets te hoog om hier voor de Con servatieve Partij te spreken, waarmee hij vele beroemdheden (en tegenstan ders) uit het verleden, zoals George Bernard Shaw, Ernest Bevin, Attlee, Lloyd George en Herbert Morrison na volgt. Natuurlijk ontbreekt de laatste tijd niet de spreker voor de groep, die een campagne voert tegen de H-bom, zo min als het spreekgestoelte van de Vereniging voor Hulp aan Kleurlingen ooit onbezet is. Al deze enthousiaste kruisvaarders van de moderne tijd hebben het vaak moeilijk onder het kruisvuur van interrupties. Maar allen spreken met de steun van een heilige overtuiging. Een uitzondering vormt de langharige Ier MacGuinness, een char mante deugniet, die volstaat met een babbeltje te maken over zichzelf. „Al les wat ik w-eet heb ik opgedaan door naar mijzelf te luisteren", zegt hij met een stalen gezicht. Na de nodige mop pen te hebben verteld, die er maar juist mee door kunnen, eindigt hij ernsitg: „De wet verbiedt me u om geld te vragen, dat zou bedelen zijn, maar geen wet verhindert u het mij te geven' Nadruk verboden Advertentie BEVERWIJK Kruisstraat 25 HAARLEM Haarlem ZAANDAM Tel. 12921 umya.,^ atA 122123. Toen Mioe weg was, ging Rom nog wat met z'n spoortreintje spelen. Hij legde de rails uit op de grond, met tunnel en stationnetje, en liet de trein over de spoorweg daveren. Maar de tijd staat niet stil. Toen de klok op acht uur stond, waarschuwde moeder hem. Bedtijd, RomGa je speelgoed opruimen. Rom borg z'n trein in de kast en ruimde alles op. Toen ging hij naar bed. Maar vóór hij in slaap viel, lag hij nog wat te denken aan alles, wat er die dag gebeurd was. Ze hadden toch maar 'n fijne vrije middag gehad, vond hij. id Daar waren weer de zachte nachtelijke geluidjes, ver weg maar merkwaardig duidelijk in de stille nacht; het gepiep van een vogel, een zacht geritsel in de bougainville voor het raam. Een keer hoorde hij in de verte het kuchende geknor van Ouwe Stinkerd. Ouwe Stinkerd, was een, meestal nogal slaperige, krokodil die al zo lang als Cayce zich kon herinneren in het meer huisde. Daar was weer dat hese geknor. Als het Ouwe Stinkerd niet was, dan was het een andere krokodil. De politie zou de kogel die de rechter gedood had, onderzoeken één ruw afgewerkte kogel had Cayce uit hun praten opgemaakt, die door zijn hart gegaan was. Maar de revolver zouden ze nooit vinden. Die lag in het meer en zonk elke minuut dieper weg in de modderige bodem. Daar waren ze het allemaal over eens geweest Cayce ook. Morgenochtend zou hij proberen Roddy te dwingen tot een nadere verklaring van zijn vraag naar dat lit teken aan zijn voet. En hij zou het ook aan Dodie vragen. 1-Iij vroeg zich af of Midge ook thuis was en of hij haar zou zien. Zou haar glimlach zijn hart nog steeds sneller doen kloppen? Hij vond het nu gek dat hij nog steeds niemand rechtstreeks naar Midge had ge vraagd. Toch waren zij en Roddy klaarblijkelijk niet met elkaar getrouwd. Nu ja, ze zou nu wel met iemand anders getrouwd zijn. Je bent toch gek geweest- op Midge, had de sheriff gevraagd. Iedereen wist het. Met Dodie had hij ge stoeid, gespeeld, gevist en om het hardst gelopen; hij had haar geplaagd en was terug geplaagd, maar Midge had hij nooit geplaagd. Ze was te lief nee, hij had nooit met haar gestoeid, hij had haar alleen aanbe den. Daarom waren hij en Dodie samen weggelopen, toen Midge en Roddy plotseling een jeugdige romance hadden en verklaarden dat ze wilden trouwen zodra ze oud genoeg waren en hun ouders toestemming zou den geven. Waarom vroeg Cayce zich loom af. Hij had verdriet gekend, zoals alleen een heel een zame jongen kan voelen; eerst bij de dood van zijn vader, toen voortdurend door het hulpeloos overgele verd zijn aan de rechter én ten slotte door Midge's verloving met Roddy. Hij had toen wanhopig uitge zien naar iemand die hem alleen zou toebehoren Dodie? Hij voelde nu niets meer van die alles trotse rende drang die hem tot die daad gedreven had met de rechter er onmiddellijk achteraan om het hu welijk te annuleren. Dodie was er stellig overheen. Uit haar vrije, eer lijke houding die middag bleek wel duidelijk dat ze het incident naar de onbelangrijke plaats, waar het thuishoorde, verwezen had. Zeker was, dat het nooit echt een huwelijk was geweest. Hij bedacht hoe vreemd het was, dat hij zo weinig wist van wat er met Dodie. Midge en de anderen was gebeurd in de afgelopen zes jaren. Maar per slot van zaken had hij het zelf allemaal zo gewild. Hij had zelf resoluut de band met thuis verbroken; het leek hem toen zijn enige redding. De lucht rook vochtig en de geur van bloemen drong in de kamer binnen. Cayce haalde een paar maal diep adem. Het was of hij de lucht proefde. Toen viel hij in slaap. Hij wist niet hoe lang hij geslapen had, toen iets hem uit die diepe slaap wekte; hij wist ook niet wat hem had gewekt, maar hij richtte zich plotseling op. Waar was hij. Toen schoot het hem te binnen, eerst waar hij was en toen wat er was gebeurd. Hij be greep zelf niet waarom hij zat te luisteren iedere ze nuw van het lichaam gespannen. Het was erg donker; het was blijkbaar nog altijd bewolkt. Toen hoorde hij een zacht, scherp gekraak. Hij herkende het geluid; het was de derde trede van de trap. Was dat nu alles? Blanche was rusteloos en liep door het huis te dwalen. Ze ging dan naar be neden, naar de keuken een glas warme melk halen, zoals ze zo dikwijls deed. Toch bleef hij even wach ten. Zijn sigaret was op toen hij het gekraak weer hoorde en het geluid van zachte voetstappen, alsof Blanche op pantoffels op haar tenen langs zijn slaap kamer liep. Ergens beneden werd een deur gesloten. Hij drukte zijn sigaret uit. Terwijl hij langzaam weer wegdoezelde dacht hij aan wat hem de komende dag te doen stond. Allereerst wilde hij de plantage inspec teren. Daarna zou het werk pas goed beginnen en hij wist dat hem een langdurige, veel-omvattende taak te wachten stond. Wat hij de volgende morgen in werkelijkheid deed, was Zack ontslaan. HOOFDSTUK V Cayce stond laat op. hoewel hij zich had voorgeno men, om er vroeg uit te komen. De eigenaar van een plantage hoort bij het krieken van de dag op te staan. Het was een stille, bewolkte dag; een dikke mist hing om de struiken en de bomen en het meer was al even grijs als de lucht. Hij kon niet zien of de mare chaussees nog altijd op de pier waren. Hij vond een verschoten werkbroek, die hem eigenlijk te nauw was, maar die hij toch aantrok, en een overhemd waar hij bijna uitbarstte. Een nieuw dienstmeisje was in de eetkamer bezig, een net, aardig negerinnetje, dat hem vertelde, dat juffrouw Blanche haar ontbijt had laten brengen, dat mijnheer Roddy vroeg was opge staan en al was uitgegaan, en dat de tarwepap nog warm was. Sinds hij van huis weggelopen was, had hij geen tarwepap meer gegeten; hij at twee flinke porties en dronk een paar koppen sterke zwarte kof fie. Daarna ging hij Zack zoeken. Hij vond hem ten slotte terwijl hij, lui tegen een tractor geleund, met een paar plantage-arbeiders stond te praten. Negen uur dacht Cayce, en nog niemand aan het werk. Zack nam de bungelende sigaret niet uit zijn mond. Zijn kleine pet met. de enorme klep, die diende om zijn ogen tegen de zon te beschermen, had hij laag over zijn voorhoofd getrokken. Hij verroerde geen spier van zijn slungelige lichaam, hij zei alleen: „Gaat- ermeer, Cayce?" De twee arbeiders staarden naar Cayce. Er lag een onbeschofte onverschilligheid in Zack's begroeting en onmiddellijk begreep Cayce dat die dikke man van plan was zijn positie die sterk was uit te buiten. De rechter was dood, maar toen hij leefde en ook al tijdens het leven van Cayce's vader had Zack in feite de plantage beheerd. Nu de rechter dood was en Cayce waarschijnlijk zijn opvolger was, was Zack's positie nog sterker. Cayce was onervaren; wat hij wist, wist hij alleen door wat hij als jongen had gezien; en vooral van Zack had hij wat geleerd. Zack was dus in het zadel en was besloten hoog te paard te zitten. Cayce vroeg: „Waarom zijn deze mensen niet aan het werk?" Zack bracht zijn gewicht over op zijn andere dikke been. „Och, zie je," zei hij lijzig, terwijl zijn kleine oogjes triomfantelijk glinsterden. „Ik geloof dat wij maar eens moesten praten, Cayce." „Daar heb je gelijk in, Zack. Wat is hier aan de hand? Waarom is de onderneming zo achteruitgegaan?" Er kwam een gevaarlijk licht in Zacks ogen. „Ik was hier al toen jij nog geboren moest worden en ik heb nog nooit klachten gehad." „Dan ben ik de eerste die klachten over je heeft." Cayce was zich bewust van de gretige aandacht van de twee arbeiders. Vóór de avond viel, zou het ver haal over het incident in heel Suncas City in kleuren en geuren verteld worden. Hij wist dat hij als planter stond of viel in deze vijf minuten. Zack zei: „Als je niet tevreden bent over de ma nier waarop ik voor de onderneming zorg, weet je wat je te doen staat." „De onderneming is van mij, Zack. Je kunt voor rnij werken en mijn orders ontvangen of.." „Of wat?" Zack wierp een geamuseerde blik naar de beide arbeiders. „Of ophoepelen," zei Cayce. In zekere zin was het ongelukkig dat de twee ar beiders, met van nieuwsgierigheid wijd opengesperde ogen en gespitste oren, erbij waren, want Zack wist ook dat zijn positie op dat moment stond of viel. Vijf entwintig jaar lang was hij als opzichter van Blan- chaard een vrij machtig man in de gemeenschap ge weest. Er kwam een gemene blik in zijn ogen. Hij richtte zich langzaam op en stond nu tegenover Cayce, een houterige, grote figuur, maar toch een sterke ke rel. Hij gooide zijn sigaret neer zonder hem uit te trappen, wat Cayce irriteerde; het was maar een klei nigheid, maar het was typerend voor de verwaarlo zing en de nonchalance, waartoe men op de onderne ming was gekomen. (Wordt vervolgd) Bij de Wereldbibliotheek in Amsterdam is in vertaling verschenen IK BEN JONA THAN SCRIVENER van de Engelse schrijver Claude Houghton. Het verhaal is opgebouwd i-ond deze Scrivener, een ge fortuneerde, wat vreemde Engelsman met een zeer heterogene vriendenkring. De hoofdpersoon is echter constant afwezig en alles wat men over hem weet, verneemt men uit de verklaringen, die de verschil lende vrienden tegen de secretaris van Scrivener afleggen. Ieder van de vrienden vertegenwoordigt als het ware een be paald facet van de hoofdpersoon. De se cretaris, die Scrivener nog nimmer heeft ontmoet, krijgt een steeds completer beeld van de afwezige hoofdpersoon. Houghton heeft een bijzonder leesbaar verhaal geschreven. Hij heeft de sterk uit eenlopende karakters van de vrienden van Scrivener raak en nu en dan geestig ge tekend. Het ontbreekt het verhaal beslist niet aan spanning, want door de verschil lende verklaringen wordt de lezer steeds nieuwsgieriger naar de afwezige man om wie het verhaal draait. Als Scrivener aan het slot plotseling voor zijn secretaris staat en het verhaal abrupt eindigt, is dat echter een onbevredigende anticlimax, die aan de rest van het verhaal afbreuk doet. Advertentie Kenze uit meer dan Gen. Cronjéstr. 40-44, Haarlem, Tel. 54679 DE NEGEN MUZEN Uitreiking toneelprijzen. Op woens dag 1 juni 's middags om half vijf zullen in de Rotterdamse schouwburg namens het bestuur van de vereniging van schouw burg- en concertgebouwdirecties de jaar lijkse toneelprijzen (Louis d'Or en Theo d'Or) worden uitgereikt. Z.I.G.E.A. Het vrouwenkoor Z.I.G.E.A., onder leiding van mevrouw Rie Vring- Servaas. behaalde op 21 mei twee eerste prijzen op het Nederlands Koorfestival te Amsterdam in de afdeling uitmuntendheid.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 17