Horen en zien
Raadsel voor
Toneelgroep Studio breidt uit
Alplienaar
zo
E
(AKKERS
1
3EI
(Al
N(
i
PANDA EN DE LIJFWACHTERS
Bad- en Strandkleding
Badjasjes
Vakantiekïeding
GfrETHA DE BRUIJN
Jeugdfestival Velp 1960
Vreemde dingen in het kabouter dorp
Schilderijenveiling in
Amsterdam
13
mmM
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Zat, niet zot
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
Drie premières in voorbereiding
Grotere taak als
spreidingsgezelschap
ió Ixet
r~
BAARD
GROEI
Nieuwe engagementen
bij Residentie-orkest
Jess Walters in Traviata
bij Nederlandse Opera
Vervolgverhaal
door
M. G. Eberhart
't Silver Stoepke
DONDERDAG 2 JUNI 1960
6. „De verbinding werd verbroken!" riep
Panda opgewonden. „Kom mee!" Er is
vast iets ergs met. die arme miljonair
gebeurd!" „Wat is gebroken?" vroeg Jut,
de lijfwacht. Zonder te antwoorden trok
Panda hem, mee naar zijn auto'tje. Hij
wilde nu geen tijd verliezen met nutte
loos geschreeuw in de oren van de dove
lijfwacht, toen zij met grote vaart over
de weg raasden. „Naar Palmer!" schreeuw
de Panda. „Hij werd juist door rovers
overvallen, toen ik hem. opbelde. We moe
ten hem helpen, al begrijp ik niet, waarom
hij de politie niet wilde waar schuiven!"
„Watte?" vroeg Jut. „Ik begrijp niet, waar
om hij een lijfwacht wil hebben en geen
politiebrulde Panda. „Dat vind ik een
onaardige opmerking," zei Jut. „De poli
tie neemt toch al teveel werk van me af,
dat ik nauwelijks mijn brood als lijfwacht
kan verdienen. Ik ben zelfs gedwongen,
me als baby-sitter te verhuren. Ik, de
meesterlijfxviacht, als oppas voor schreeu
wend grut! Van de week nog heb ik de
avond moeten doorbrengen bij een dreu
mes, die me doof heeft geschreeuwd!" „Nu
ja, ik bedoel er niets onaardigs mee," zei
Panda, „maar als rovers op je loeren,
moet je de politie erbij halen voor het
te laat is!" Het scheen al te laat te zijn,
toen zij bij het grote, maar slecht onder
houden huis van Palmer aankwamen. De
deuren waren verbrijzeld en er hing een
onheilspellende stilte
Het „Wiegelied" voer grote mensen in
het AVRO-programma van woensdag
avond is uitgelopen op een one-man show
van Joop Doderer, welke sterk de indruk
wekte dat de acteur, misschien wel door
een misplaatste grap, niet meer beschikte
over het noodzakelijke concentratievermo
gen voor zijn werk. Het werd een zatte,
en geen zotte geschiedenis, een belediging
van de kijkers, die toch mogen rekenen
op verantwoorde uitzendingen. Wij zouden
het op prijs hebben gesteld, wanneer de
regisseur of de programmaleider de
„Klaas Vaak-scene", die Doderer met
Greetje Kaufeld speelde abrupt had af
gebroken en aan het improviseren was ge
gaan. Wat er nu op het beeldscherm kwam
was niet leuk meer. Op het toneel valt
het doek over zoiets. Overigens maakten
de teksten van Pi Verris evenmin een
sterke indruk. Aleen de liedjes konden er
mee door. Voor samensteller Van der Mo
len een debacle, waarover het laatste
woord nog wel niet gesproken zal zijn. We
kunnen ons namelijk niet voorstellen, dat'
de uitvoering van dit programma werke
lijk als een zinnige aangelegenheid moet
worden opgevat.
Aardige 'programmapunten waren de
blik, die men wierp op onze landmacht,
een heel gevarieerde „troepenschouw", die
vooral het werk van de Welzijnszorg in
een duidelijk licht stelde en dat zien
we nog altijd liever dan tanks en ka
nonnen mitsgaders het interview dat
Willem O. Duys de auteur Havank afnam.
Grappig was het moment waarop door een
verspreking bleek dat de heren het goed
hadden doorgepraat, maar het was na
tuurlijk en interessant en dat doet dan
weer deugd. Het sportpanorama bleek een
stijve en weinig fantasierijke aaneenscha
keling van filmpjes en praatjes met een
prijsuitreiking voor hengelaars aan het
slot. Een flinke storing deed er ook al niet
veel goed aan. Die was in het begin niet
van de lucht. Later kwam Ageeth ons ver
tellen, dat de Italiaanse televisie de schuld
was, maar over de oorzaak werden de
kijkers niet ingelicht.
Beeld-schermer
HILVERSUM I. 402 m. 7.0O—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord
vc-or de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws.
8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken.
9.30 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huis
vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00
Gram. 11.15 Voor oudere luisteraars. 12.00 Piano
recital. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Gram. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15
Lichte muz. 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.25
Kamerork. en omr.koor. 15.05 Gram. 15.15 Voor
dracht. 15.35 Lichte muz. 16.00 Vocaal-ensemble.
16.20 Gram. 16.55 Pianorecital. 17.00 Voordracht.
17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Jazzmuz. 18.00
Karmonie-ork. 18.20 Gevar.progr. 18.50 Rege
ringsuitz.: Sociale actualiteiten, door J. C. Vis
ser, Hoofd Afd. voorlichting v. It. Ministerie v.
Sociale Zaken en Volksgezondheid. 19.00 Nieuws,
en weerber. 19.10 Kuismuz. 19.30 Radiokrant.
19.50 Gram. 20.00 Fra Diavolo, komische opera,
tin de pauze: kunstrubriek). 22.30 Nieuws en
SOS-ber. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking.
23.00 Kunstrubriek. 23.20 Gram. 23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30
VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00
VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gym. 7.23 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gym. voor de vrouw
9.10 Gram. VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld,
lezing. 10.50 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor
de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Fagot
en piano. 11.42 Orgelspel. AVRO: 12.00 Dansmuz.
12.20 Regeringsuitz.Uitz.' voor de landbouw.
12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Sport en
prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. en gram. 13.25 Dansmuz. 13.55 Beursber.
14.00 Pianorecital. 14.25 Boekbespr. 14.45 Saxo-
foonmuz. 15.05 Gevar.progr. VARA: 16.00 Gre
pen uit de muziekgeschiedenis muzikale lezing..
10.30 Voor de zieken. 17.00 Jazzmuz. 17.25 Voor
de tourist.cn. 17.50 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Pol.
lezing. 18.25 Lichte muz. 18.50 De puntjes op
de i lezing. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Lichte
muz. VPRO: 19.30 De stad nu. gesprek. 19.45
VF-RO-nws. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespr. 20.10
Filmrub. 20.20 Finse volkszang. 20.35 Ontmoeting
met het Oosten klankb. 20.50 Regeringsuitz.: De
Verenigde Naties in de afgelopen weken, door
mr. C. W. A. Schürmann. Nederlands perma
nent vertegenwoordiger bij de Verenigde Na
ties. VARA: 21.00 Veertiendaags vrijdagavond-
retour. 22.15 Buitenl. weekoverz. 22.30 Nieuws.
VPRO: 22.40 Zorg om de mens. gesprek. VARA:
23.00 Soc.nws. in Esperanto. 23.10 Gram. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.35 Lezing.
12.45 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nws. en weer
ber. 13.15 Orgclmuz. 14.000 Schoolradio. 16.00
Koersen. 16.06 Ork.conc. 17.00 Nws. en weerber.
17.10 Gram. 17.20 Lichte muz. 17.45 Duitse les.
18.00 Vlaamse liederen. 18.10 Voordr. 18.20 V. d.
sold. 18.50 Sportkron. 19.00 Nws. 19.45 Kron. v.
d.. Bond. der Grote Gezinnen. 20.00 Ork. conc.
en kunstkaleidoskoop. 21.30 Kamermuz. 22.00
Nws. 22.15 Pianorecital. 22.45 Gram. 22.55—23.00
Nws.
VOOR DONDERDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. NCRV: 20.20
Filmbespreking. 20.^0 Wat- iedere vrouw wel
weet. TV-spel. 22.10 Dagsluiting.
VOOR VRIJDAG.
NTS: 20.00 Weekovz. VARA: 20.30 Act. 20.45
Interview. 21.25 Liedjes progr.
Na zes succesvolle speelseizoenen heeft
de toneelgroep Studio, die zich met hard
werken een plaats heeft verworven tussen
de overige gezelschappen, besloten tot
uitbreiding over te gaan. De groep die
het afgelopen seizoen negen acteurs en
actrices telde, heeft vier nieuwe krachten
aangetrokken: Ingeborg Uijt den Bo
gaard, Cocki Boonstra, Ad xmn Gessel en
Ad Noyons. Voorts zijn er onderhandelin
gen gaande om nog een of twee actexxrs
te engageren. Studio, dat als spredixxgs-
gezelschap een vast publiek heeft verwor
ven in de meest afgelegen plaatsen van
ons land, heeft zich bovendien tot taak
gesteld voor oktober drie premières vit
te brengen een grote opgave als xxien
bdeexxkt dat het groepje in dit lopende
seizoen reeds 206 voorstellingen heeft ge
speeld.
Eind juli zal onder regie van Johan
Walhain de première plaatshebben van
„Martine" een toneelspel van Jean
Jacques Bernard, waarin de jeugdige
Cocki Boonstra de hoofdrol zal spelen. Ir.
die zelfde maand beginnen de repetities
van een kostuumblijspel van Marivaux
„Spel van Liefde en Toeval" dat wordt
geregisseerd door Peter Oosthoek. Eline
Verkade is thans bezig met de Neder
landse bewerking van „Voor negers geen
toegang" een toneelspel van Robert Yale
Libott, naar de beroemde Zuidafrikaanse
roman van Alan Paton „Too late the Pha-
larope".'De regie is opgedragen aan Ste
fan Felsenthal, die tot dusver slechts als
regie-assistent werkzaam was en hierme
de zijn grote kans krijgt.
Het staat nu al vast dat het niet bij
deze drie premières zal blijven. Er zal nog
een keus worden gedaan uit: „De familie
Advertentie
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
Conway" van J. B. Priestley, „Les trois
Coups de Minuit" van André Obey, „Een
simpel Feit" van Wynyard Browne en
„Ten mjnutes Alibi" van Antony Arm
strong. Ten slotte is aan de Nederlandse
auteur Jan Staal opdracht gegeven een
stuk speciaal voor Studio te schrijven.
Studio's directeur Hans Surink is opti
mistisch over de toekomst, maar onder
schat de grote concurrentie niet van ama
teur- en semi-amateurgezelschappen, die
tegen lagere prijzen kunnen werken. Een
amateurgezelschap uit Twente heeft zelfs
voorstellingen in Zeeland gegeven en een
Goois gezelschap haalde met een stuk
zelfs 120 voorstellingen. Naast deze door
het land trekkende amateurs is er de
steeds meer aandacht opeisende televisie,
die leden onttrekt aan verenigingen die op
hun beurt zo arm worden dat zij niet
meer in staat zijn toneelgroepen als Stu
dio aan te trekken.
De heer Surink zag echter aan de an
dere kant een zich nog steeds uitbreidend
arbeidsterrein, vooral nu de grote gezel
schappen zich tot het bespelen van de be
langrijke plaatsen beperken. Studio heeft
zijn erkenning gevonden in een aantal sub
sidies van steden en provincies. Friesland
en Noordholland geven een rechtstreekse
subsidie, Drente cn Overijsel beperken
zich tot het verstrekken van een subsidie
per voorstelling. Groningen en Noord-Bra
bant subsidiëren via uitkoopverenigingen
en Zuid-Holland geeft subsidie per voor
stelling, voorzover het gemeenten met een
inwonertal lager dan 50.000 betreft. Het
volgende seizoen zal ook Gelderland sub
sidiëren. Overigens zou enige uniformiteit
in de subsidieverdeling het de gezelschap
pen wel wat gemakkelijker maken....
Voor het seizoen 19601961 bestaat de
vaste kern van Studio uit: Benita Groe-
nier, Dore Smit, Ingeborg Uijt den Bo
gaard, Cocki Boonstra, Ad van Gessel.
Ad Noyons, Jaap Hoogstra, Anselm van
Melis, Erik Plooyer, Stefan Felsenthal,
Frans Zuidinga, Peter van Rooij en Han
Surink. Voorts ligt het in de bedoeling
enkele bekende acteurs als gast aan te
trekken. Als regisseurs treden onder ande
re op: Elise Hoomans, Johan Walhain,
Ton Lensink en Peter Oosthoek.
„De Kluis" van Agatha Christie, „Ma
joor Frans" in een bewerking van Eline
Verkade, „Een meisje om te stelen" van
Jack Popplewel. „Droom der Gevange
nen" van Christopher Fry, „Oranjeho-
tel" van Eduard Velerman en „Philokte-
tes" van Sofokles blijven op het reper
toire.
OLD SHATTERHAND, de held uit vele
boeken van Karl May, droeg als mijn
gehexigen me niet bedriegt een baard.
En in ieder geval was Old Firehand daar-
xnee getooid. De iUxxstrator van deze In
dianenboeken kon trouwexis niet axxders
dan baarddragexxde westerlingen te voor-
schijn brengen, ivant de gelegenheid om
zich te scheren ontbrak in de Amerikaaxise
wildernis destijds volkomen. Een scherp
mes kon beter gebrxxikt worden om de
tegenstander te scalperexi, dan
om zichzelf van het verwarde
'laargroeisel aan wangen en
kin te ontdoen. En voor het
iroogscheerapparaat was de
tijd nog niet rijp, omdat in de
Llana Estacado, noch in de
wouden van het Rotsgebergte
zen stopcontact te vinden was.
(Van de laatste mogelijkheid om dit appa
raat met een zakbatterijtje te voeden, zien
we gemakshalve maar even af). Maar
goed, tegen de behaarde gezichten der
blanken staken de gladde xvangen van de
Indianen toch eigenlijk wel gunstig af.
Als jongen is ons destijds niet zo opge
vallen oxndat. het scheren nog geen pro
bleem was, maar het merkxvaardige ver
schil in beharing txissen Europeanen, of
afstammelingen daarvan, en Indianen is
er niet minder belangwekkend om. Staan
de Europide rassen bekend om hun sterke
beharing, in het bijzonder ook wat kin en
wangen van de man betreft, bij Indianen
is hoegenaamd geen sprake van enige
baardgroei. Een Indiaan behoeft zich dan
ook nooit te scheren. Zeker, het zal wel
eens voorkomen dat een enkel dons
haartje, zoals we die bijna overal op de
huid kunnen aantreffen, bij een Indiaan
op de kin eens wat langer xiitvalt dan nor
maal, maar daar behoeft geen scheermes
aan te pas te komen, omdat uittrekken
van deze ontsiering een afdoexide oplos
sing biedt. Oxilbreekt bij Indianen de
baardgroei dus zo goed als geheel, hun
hoofdhaar vertoont vele aaxitreldcelijke
eigenschappen, waardoor het zich boven
dat van Europide rassen verheft. De
hoofdharen van Indianen kunnen om te
beginnen een veel grotere lengte bereiken
dan de haren van Europeanen. Worden
deze laatste ongeveer 60 tot
SO cm lang (inderdaad, er zijn
uitzonderingsgevallen, waarin
ook bij Exiropeanen de haren
langer worden!) bij Indianen
kan het loshangende hoofd
haar tot in de knieholte en
zelfs nog daaronder reiken.
Maar dat is niet het enige
van het Indiaanse haar. Het
later uit, of, laten we het
voordeel
valt ook
minder elegant xiitdrxikken door te zeg
gen, dat kaalhoofdigheid bij Indiaanse
volken veel later optreedt daxi bij ons,
waaraan we direct weer toevoegen, dat
onze mannen daar veel eerder last vaxi
hebben, dan de daxnes. (En voor wie het
interesseert: kaalhoofdigheid komt bij
korte gedrongen mensen van Europide
rassen eerder voor dan bij lange, slaxike
typen).
Nu we zo diepzinnig xxaar de harexx van
Indianen hebben gestaard, kunnen we het
scalperen welhaast niet bxiiten beschou-
wing laten. Vooral xxiet, omdat de gewel
dige verbreiding van deze gruwelijke ge-
gewoonte voor een belangrijk deel is te
wijten aande beschaafde blaxiken!
Daarover een volgende keer.
H. Pétillon
(Nadruk verboden).
Advertentie
GROOTMOEDER ZOU
RAAR OPKIJKEN
als zij eens een kijkje kon
nemen bij Bakker's Behang
in de Cronjéstraat. Het is
tegenwoordig heel wat anders
dan al die bloemetjes van
vroeger. Wij beschikken over
60C dessins, direct uit voor
raad leverbaar. Vraag onze
stalenboeken of kom eens in
onze zaak kijken, u zult ver
steld staan van de vele mo
gelijkheden. Daar komt nog
bij, dat wij onze klanten een
uitgebreide service bieden.
Ga liever rechtstreeks naar
Gen. Cron.iéstr. 135 - Haarlem
Telefoon 55432
Advertentie
o.a. Heinzelmann - Tweka
Lahco - Marina del Mar
o.a. shorts - pantalons - blouses
weekenders - jacks en pulls
SPORTM AG AZIJN
Twijndcrslaan 7-9, Haarlem, Tel. 15116
100 n/o SERVICE
Uw auto parkeert u voor de deur
CULTURELE UITWISSELING
De docent in de toneelkunst aan het
Vassar College Norris Hoghton, die tevens
als gastregisseur optreedt van het aan dit
college verbonden avant garde toneel, zal
eind van deze zomer naar Moskou gaan.
Ongeveer te zelfder tijd komt de Russi
sche acteur Yuri Zavadski naar de Vere
nigde Staten. Zavadski is al eens als re
gisseur van „de Kersentuin" in de Ver
enigde Staten geweest. Houghton zal zes
weken worden ingedeeld bij 't „Mossoviet"
gezelschap, daarna zal hij een reis van
vier maanden door de Sowjet Unie maken,
waarvoor hij van de Guggenheim Stichting
een beurs heeft ontvangen.
KUNSTCENTRUM „DE ARK".
Op zondag 5 juni opent drs. J. J. M.
Visser in kunstcentrum „De Ark", Nieuw
Heiligland 13 te Haarlem, een tentoon
stelling van werken van Paula Geraedts.
De expositie blijft dan geopend tot 18
juni, dagelijks van 9 tot 17 uur.
Voor het seizoen 1960-'61 zijn door het
Residentie-orkest de volgende gastdirigen-
ten en solisten geëngageerd. In de serie A:
gastdirigenten Karl Böhm, Dean Dixon en
Antal Dorati; pianosolisten: Cor de Groot,
Hans Richter-Haaser, Nikita Magaloff, en
Daniël Wayenberg; violisten: Zino Fran-
cescatti, Theo Oiof en Wolfgang Schneider-
han; de cellist Antonio Janigro; de zanger
Gerard Souzay.
In serie B gastdirigenten: Karl Böhm,
Dean Dixon en Antal Dorati: pianisten:
Shura Cherkassky en Moura Lympany; de
violisten: Zino Francescatti en Herman
Krebbers en de sopraan Consuelo Rubio.
Jess Walters, een bekende bariton van
Covent Garden, zal zondagavond bij de
Nederlandse Opera een gastrol vervullen.
Hij zal dan de rol van Germont in „Tra
viata" van Verdi zingen.
Van 22 tot 27 augustus zal in Velp het
jeugdfestival worden gehouden. Het zal
dan voor de tweede keer zijn, dat deze
manifestatie daar plaats heeft. Het be
lang er van is in het algemeen de be
vordering der integratie van de kunstzin
nige vorming van de jeugd in opvoeding
en onderwijs en in het bijzonder ook de
persoonlijke ontmoeting tussen de jeugd
en de kunstenaar en zijn kunst.
De gedachte aan een eigen festival voor
de jeugd ontstond indertijd uit een con
tact tussen de secretaris van het WIKOR
(Werk- en Informatiecentrum voor Kunst
ten dienste «van het Onderwijs aan de
Rijpere jeugd) en de leiding van de to
neelgroep „Theater", na afloop en naar
aanleiding van een bijzondere jeugdvoor
stelling door genoemde toneelgroep in het
Velpse openluchttheater. De daar gebo
ren ideeën namen later vastere vormen
aan en toen de financiële basis, dank zij
de subsidies van het rijk, het Prins Bern-
hardfonds en enkele provinciale overheden
was gelegd.
Het jeugdfestival, speciaal bedoeld voor
de leerlingen van de op één na hoogste
klasse van de scholen voor V.H.M.O. en
het eerste leerjaar van de tweede leer-
kring der kweekscholen omvatte de eer-
ste keer onder meer inleidingen over de
verschillende kunstuitingen, toneelvoor
stellingen en 'n concert, bezoeken aan mu
sea en groepsdiscussies. Dit eerste jeugd
festival werd een geslaagd evenement en
ook ditmaal rekent het stichtingsbestuur
daarop. Vijfhonderd van de er voor in aan
merking komende leerlingen kunnen er
weer aan meedoen en een nieuw element
vormt er thans ook in dat de deelneming
ook is opengesteld voor vijftig Belgische
studerende jongeren.
45. Als het werk 's avonds achter de rxig was, kwamen alle kaboxiters xiaar
hxiis. Dan hadden de kaboxitersvroxiwtjes het eten klaar en de tafel gedekt.
Na het etexi staken de kabouterxxianxxetjes dan 'n pijpje op en ze gingexi een
Ixxchtje scheppen; dan lexixxden ze op huxi hek en maakten een praatje met buxmnan.
Even later kwaxxien hxin vrouwtjes dan zeggen, dat de koffie klaar xvas; en dat
smaakte best!
16)
„Nou-nou, Dodie.." begon hij en sloeg zijn hand voor
zijn mond. Zijn ogen glinsterden vrolijk. „Als tante
Judith hoorde dat ik „Dodie" zei, zou ze me villen."
Hij maakte een soort buiginkje en zei: „Juffrouw Do
rothea."
Dodie lachte. „Kom mee naar de keuken, Cayce.
Je hebt Judith nog niet gezien. Jij bent ook een van
haar kinderen, net zo goed als Midge en ik." Ze keek
Sam aan: „De sheriff is er."
Sams glimlach verdween: „Dat is een afschuwelijk
geval met de rechter. Het is ellendig dat jij toevallig
net gisteren terugkwam, Cayce."
Natuurlijk wist hij er alles van. Iedereen in het dis
trict was nu op de hoogte.
„Ik heb ruzie met hem gehad, Sam, maar daarna
ben ik vertrokken."
Sam zei: „Luister eens Cayce, ik heb ook ruzie met
hem gehad, een paar weken geleden. Je moet er
maar eens naar kijken."
„Belasting?"
Sam knikte. „De rechter vroeg me eens te komen
praten. Hij zei dat hij me wilde opdragen zijn be
lastingen in orde te maken. Maar ze klopten niet. Ik
heb een tijdlang met de cijfers die hij me gaf gewerkt
en toen begon, ik te begrijpen wat hij me wilde laten doen.
Ik bracht hem de hele stapel rekeningen terug en zei,
dat dat niet in mijn lijn lag."
„Dus," zei Cayce langzaam, „dat zal ik ook in orde
moeten maken?"
„Ik weet het niet," zei Sam. „Misschien heeft hij
de vorige jaren niet geknoeid. Misschien dacht hij dat
ik zo verguld zou zijn dat ik de belastingen van rech
ter Moore mocht verzorgen, dat ik me'voor zijn kar
retje zou laten spannen. Maar ik zit niet om werk
verlegen."
Dodie zei: „De rechter-zal wel woest geweest zijn."
„Hij vond het niet leuk," zei Sam. „Kijk zijn opga
ven maar eens na, Cayce. Er zullen nogal wat puzzles
zijn, en als het in zijn voordeel is geweest, kan het
je flink wat kosten. Vertel de belastinginspecteur maar
precies de waarheid, dat wil zeggen als hij in de af
gelopen jaren frauduleuze bedragen heeft overge
maakt. Misschien heeft hij het ook niet gedaan, dat
zou ik niet kunnen zeggen. Tot ziens, Cayce."
Hij ging naar de bibliotheek en Dodie ging Cayce
voor, door de provisiekamer naar een grote heldere
keuken, waar op een vaste plank altijd een grote stop
fles vol zelfgebakken koekjes stond, die op de een of
andere geheimzinnige manier altijd tot de rand toe
vol was, hoe vaak ook begerige handen erin doken.
Judith was in de keuken, Cayce dacht .altijd aan
haar als „oude Judith", maar nu zag hij dat ze onge
veer even oud was als Blanche; hoogstens vijftig jaar.
Ze was slank: ze had glanzend-zwart haar en haar
hoge rug, de scherpe neus, de dunne lippen en de
diepe ligging van haar ogen, verrieden dat ze Spaans
bloed in de aderen had. Cayce omhelsde haar en haar
hand op zijn schouder was nog altijd even zacht en
moederlijk als vroeger, wanneer ze zijn sneden en
schrammen verbond of zijn builen wegwreef met een
stuk ijs in een servet. Zij was in de ware zin des
woords de enige moeder geweest die hij, Midge en
Dodge ooit hadden gekend.
„Zo," zei Judith met een goedkeurende klank in haar
stem en een warme glans in haar zwarte ogen. „Zo,
nu ben je voorgoed thuisgekomen."
„Ja," zei Cayce.
Een gerinkel in de provisiekamer trof Judiths scher
pe oren. „Wat doet u juffrouw Dorothea?" riep ze.
Cayce grinnikte inwendig. Dodie en Midge waren nu
volwassen, dus zou Judith liever sterven dan iets an
ders zeggen dan „juffrouw Dorothea" of „juffrouw
Margareta".
„Ik haal wat te drinken," antwoordde Dodie.
Judith schoot door de keuken naar de provisieka
mer. „Drinken op dit uur van de dag!"
„Het is in orde, Judith," zei Dodie. „De sheriff is
hier en vader vroeg ons iets te drinken voor hem te
halen."
„Denk erom, dat jij en juffrouw Margareta niets
drinken. Ik wil het niet hebben, versta je?"
„Ja, Judith," zei Dodie gehoorzaam en pakte een
paar glazen. „Pers jij de citroenen uit, Cayce, wil je?"
„Bovendien zou het jullie teint bederven," ging Ju
dith verder.
„Ik heb geen teint om te bederven."
„Jij gaat ook altijd uit zonder hoed." Judith met
haar handige vingers, had het uitpersen van de ci
troenen overgenomen. Jammer alleen dat ze het blad
met het ijs ook overnam en resoluut door de hal naai
de voordeur liep, zodat er geen kans meer was om
met Dodie alleen te praten. Bij de deur treuzelde Ju
dith en keek naar Cayce. „Pas op dat ze je er niet
in laten lopen en je iets laten zeggen. Denk om wat
ik je zeg." Er lag een zeker gezag in haar strenge
stem en tot zijn eigen verbazing zei Cayce even ge-
hoorzaam als Dodie had gedaan: „Ja, Judith."
Hij deed de deur voor haar open en ze liep naar
het terras. Toen Dodie op het punt stond achter haar
aan te gaan, greep hij haar arm. „Wacht even Dodie.
Je wist gisteravond iets van die voetstappen af. Je
zei dat ik niemand iets van dit litteken aan mijn voet
moest vertellen. Waarom zei je dat?"
Ze keek hem aan met een verwarde uitdrukking in
haar blauwe ogen. Hij kon het gesprek op het terras
verstaan. Ze hadden het over Blootvoet Deeler. Luke
Weller zei „geen familie voor zover iemand weet. Het
gevangenispersoneel weet ook niet waar hij heen ge
gaan is. In de buurt van Val Roja is hij gisteren
niet gezien."
„Ik heb die voetsporen gezien, Cavce. Je kon zien
dat de voet een litteken had. Toen dacht ik aan dat
litteken van jou. Daarom heb ik alle voetsporen die
ik zag, van het pad afgewist, fluisterde- Dodie.
Cayce staarde haar aan. „Maar, dan heb jij.."
Ze knikte. „Ik heb de rechter gevonden voordat John
hem vond.." Ze zweeg plotseling. Cayce volgde haar
blik. Midge en Roddy zaten naast elkaar op de ba
lustrade, recht tegenover hen en sloegen hen gade.
Niemand ter wereld zou kunnen beweren dat Midge
en Roddy op elkaar leken, de kleine blonde Midge
met haar rozen-gezichtje en de grote, donkere en ge
sloten Roddy. Maar toch leken ze op dat ogenblik op
elkaar, want hun ogen hadden dezelfde uitdrukking van
brandende nieuwsgierigheid.
„Ik zal het je later vertellen," fluisterde Dodie en
ze liepen naar het terras, waar de mannen nu over
revolvers spraken.
HOOFDSTUK VII
„Het was een ruwe kogel en hij kwam uit een 38
mm," zei Luke. „We hebben vanmorgen het rapport
ontvangen."
Cayce voelde dat Midge en Roddy zijn bewegingen
volgden, terwijl hij naast de sheriff ging zitten. Judith
duwde tegen het dienblad, verzette het een centime
ter, om een excuus te hebben om nog even te tal
men en mee te luisteren. Luke nipte aan zijn glas
en zei: „Dank je Dodie. het smaakt best. Maar na
tuurlijk drink ik niet, wanneer ik in functie ben."
„Dat weten we allemaal," zei Henry glimlachend en
leunde wat voorover in zijn wagentje. „Zei je een 38?
Maar dat maakt een hels lawaai.
Luke Weller knikte. „Dat dacht ik ook, toen ik het
hoorde. Het is merkwaardig dat geen van jullie het
schot heeft gehoord. „Hij zette zijn glas neer, nadat
hij er misschien tien druppels uit had gedronken.
Luke was allerminst een dwaas, dacht Cayce, al dat
gepraat over niet drinken in functie; dan toch met
veel ophef een glas aannemen en dan in werkelijk
heid helemaal niet drinken.
Het was een weloverwogen, ontwapenend gebaar,
maar het joeg Cayce toch weer een koude rilling over
de rug. Waren al die schijnbaar vriendelijke, openhar
tige woorden van Luke alleen maar een dekmantel,
waaronder hij op het een of andere welomlijnde doel
afging? Hij had Luke Weller altijd gemogen, maar nu
kreeg hij het gevoel dat hij voor hem op zijn hoede
moest zijn.
Luke zei: „Ik denk dat ik alle wapens in de om
geving zal moeten controleren. Ik geloof dat dat de
aangewezen weg is. „Henry zei: „Mijn wapens liggen
in een kast in de bibliotheek. Het zijn een paar ge
weren en één revolver. Dat is een 45 mm. en ik weet
niet wanneer hij het laatst gebruikt is."
(Wordt vervolgd)
Advertentie
GEFELICITEERD
STUDENT!
met het behaalde
diploma.
Gefeliciteerd ouders,
met uw knappe zoon of
dochter I
En nu het beloofde ca
deau, een mooi en goed
horloge.
Onze collecties
Certina's I Indus - Pris
ma - Union en lunghans
zijn zeldzaam mooi.
Reeds vanaf 35.50
heeft u een goed
JUNGHANS-horloge
BIJ
VINDT U HET
Gr. Houtstr. 49, tel. 20049
het huis met het carillon
Op de eerste der zes dagen durende vei
ling bij Kunstveilingen S. J. Mak van Waay
te Amsterdam zijn dinsdagmiddag zesen
twintig schilderijen en aquax-ellen uit de
verzameling van wijlen dr. A. C. van Hees
uit Reeuwijk onder dc hamer gekomen.
Voor de veiling van deze collectie bestond
zeer grote belangstelling. Een Amsterdam
se kunsthandel kocht voor f 48.000 een
schilderijtje, „Ijsvermaak" van Hendriek
Avercamp, dat was ingezet voor 15.000.
Een doek van Arent Arentsz, genaamd Ca-
bel, „De Waarzegster" bracht 37.000 op;
„Driekoningenfeest" van Jan Steen
13.000, een schilderijtje van Jan van
Goyen, „Ijsvermaak op een bevroren meer"
7.000, en een klein schilderij van Michiel
Sweerts 5.000.
Totaal bracht deze collectie, waarvan de
overige prijzen varieerden van 52 tot 4.000,
126.060 op. Een groot schilderij van Jan
van Goyen, „Rivierlandschap met Boerde
rijen" (uit ander bezit) bracht 18.000 op
en een klein doek van Fantin-Latour
..Witte Druiventrossen op een Schotel"
15.000, en een aan J. de Heem toegeschre
ven stilleven f 10.000.