Vier Holland Festival-uitvoeringen in
Bloemendaals Openluchttheater
Dr. A. I. M. Kat met stijlvol
concert herdacht
Velen namen op Westerveld
afscheid van Evert Vermeer
Dag Amsterdam
Boeiend programma voor nieuw seizoen
Arena opent aanstaande donderdag het
seizoen met „Midzomernachtdroom
Acteursstaking in
New York
Haarlemmers exposeren in het buitenland
Prenten van
Daumier en Gavarni
Oproep van het
Comité Zuid-Afrika
Boeiende nieuwe compo
sitie van Luctor Ponse
Aankomst van Sukarno
in anti-Nederlandse sfeer
Grote smokkelpartij
in beslag genomen
ZATERDAG 4 JUNI 1960
18
Deze zomer weer Engels
cabaret in Amsterdam
In 't Goede Uur
Jacob Hartog'prijs 1960
Bij Katwijk se vissers
De grote fototentoonstelling over Am
sterdam, die volgend, voorjaar in het
Stedelijk Museum aldaar gehouden wordt,
heeft een naam. Niet Ponem van Mokum"
of „Rondom de Westertoren", zoals grap
penmakers geopperd hebben, maar simpel
„Dag Amsterdam", een idee van de Asser
dominee Blok, die daarvoor gisteravond
uit handen van de directeur der hoofd
stedelijke gemeentemusea, de heer Sand-
b erg, een „enveloppe zonder inhoud"
mocht ontvangen, „De inhoud komt later
wel", beloofde de heer Sandberg, die voorts
tijdens zijn persconferentie in het Stedelijk
Museum onthulde, dat de jury reeds enkele
duizenden foto's voor de komende tentoon
stelling ontvangen en (voorlopig) beoor
deeld heeft. Overigens kan men nog tot 1
december foto's inzenden. „Hoe meer hoe
liever", beaamde de heer H. Hoekstra, die
uitverkoren is om het scenario voor de
expositie te maken. Een scenario, inder
daad, want deze tentoonstelling zal, in de
gedachten van de organisatoren, een soort
film-in-foto's moeten worden, hetgeen men
wil bereiken door de afzonderlijke foto's
(ongeveer .150 in totaal) zo te rangschikken
dat zij, voor de „mij-associërende" be
schouwer, als het ware één samenhangend
beeldverhaal vormen. Als die opzet lukt
het lijkt ons geen geringe opgaaf voor
de heer Hoekstra dan kan „Dag Amster
dam" inderdaad een unieke fototentoon
stelling worden; een show van fotogra
fische gedachten-sprongen die zijn dynami
sche onderwerp, leven en streven van oud
en nieuw Amsterdam alle recht doet we
dervaren, De expositie is gepland van
24 maart tot 8 mei 1961. Eén voorproefje
gaat hierbij een sfeervolle opnarhe
van twee Amsterdamse hoogleraren temid
den van d.e portretten van hun illustere
voorgangers (foto Maria Austria).
Tijdens de traditionele persconferentie aan het begin van
het seizoen, heeft de voorzitter van de stichting Het Bloemen
daals Openluchttheater, de heer A. van Geluk, meegedeeld
dat het Des tuur er in is geslaagd een der mooiste program
ma's van de laatste jaren samen te stellen. Hij gewaagde
en ook dat is traditioneel van de moeilijkheid om buiten
landse gezelschappen aan te trekken tegen de in Nederland
geldende, honoreringsnormen. „Wat de engagementen aan
gaat zijn we dit jaar dan misschien ook wel enigszins hoven
onze financiële draagkracht gegaan, maar met het program
ma zijn we dan ook erg gelukkig". De exploitatie van vorig
jaar heeft een niet al te groot verlies opgeleverd. De voor
zitter wees met nadruk op het prachtige duinwandelgebied,
waar dus sinds enige tijd het gebied van Caprera bij is ge
komen; de verkoop van wandelkaarten is dit jaar al weer
aardig op gang. De schitterende natuur en verkwikkende
rust van het gebied bieden een recreatiemogelijkheid, die
niet hoog genoeg geschat kan worden. Voorzitter Van Geluk
sprak er zijn voldoening over uit dat ook in het vorige
seizoen weer door vele genootschappen en verenigingen
gebruik is gemaakt van het Openluchttheater, waarbij hij
vooral het geslaagde Koninginnefeest memoreerde. Het be
stuur heeft voor het theater een nieuwe geluidsinstallatie aan
geschaft, die aan de modernste eisen voldoet. De heer Van
Geluk hekelde de methode van vele buitenlandse gezel
schappen. om de duur van onderhandeling zo lang te rekken,
tot men zekerheid heeft elders niet voor meer geld te kunnen
optreden. „We stellen nu een termijn van twee weken en
daarna accepteren we geen enkel aanbod van de desbe
treffende groep meer", zei hij,
De heer C. de Jong maakte vervolgens
bet programma bekend. Het seizoen wordt
op 9 juni, aanstaande donderdag, geopend
met een opvoering door de toneelgroep
Theater van .Shakespeare's „Midzomer
nachtdroom". Voorts is er in de sector
Toneel een optreden in het kader van het
Holland Festival van het Nationale Toneel
van België, dat het middeleeuwse spel
„De Spiegel der Minnen" van Colijn van
Rijssele opvoert, in een bewerking van
regisseur Fred Engelen. De toneelgroep
Arena komt met „Het spel der Vergissin
gen" van Shakespeare en de toneelgroep
Het Masker met „De Barbier van Sevil-
la".
Ook in de balletsector is er een Holland
Festivaluitvoering, het Nederlands Ballet
geeft op 11 .iuli een voorstelling van het
programma waarmee het ballet onlangs
in Parijs, en thans in Barcelona, triomfen
viert. Het programma bevat twee ballet
ten van George Balanchine. namelijk Se
renade (op de serenade voor strijkers van
Tsjaikofski) en Four Temperaments (op
de gelijknamige muziek van Paul Hinde-
mith). Beide balletten zijn ingestudeerd
door Vida Brown, balletmeesteres van het
New York City Ballet. Evenals in Parijs
zal in Bloemendaal het Nederlands ka
merorkest onder leiding van Anton Kers
jes de muzikale begeleiding verzorgen,
een unicum voor het Openluchttheater.
Wegens schenking van deze balletten door
Balanchine aan het Nederlands Ballet zijn
voor deze opvoeringen geen auteursrech
ten verschuldigd. Voorts brengt het Ne
derlands Ballet „Largo en allegro" van
Badings-Gaskell en „Etudes Choreografi-
Tweeëntwintig theaters op New York's
Broadway houden sinds vrijdagavond hun
deuren gesloten als gevolg van een con
flict tussen de acteurs en de theaterex
ploitanten over pensioen- en salariseisen
van de medewerkenden aan de toneel- en
revuevoorstellingen. Dit is dan de eerste
maal sinds eenenveertig jaar en sommige
theaterdirecties vrezen zelfs, dat de deu
ren niet voor het najaar zullen kunnen
worden heropend. Er bestaat nog slechts
een vleugje hoop op een regeling van
het conflict, doch alles wijst er op dat
een spoedige overeenstemming onwaar
schijnlijk is.
De acteurs en actrices eisen een mini
mum salaris van 103.5 tot 115 dollar per
week, terwijl de theaterdirecties een mi
nimum van 110 dollar per week hebben
aangeboden. Voorts stellen de acteurs ho
gere pensioeneisen dan de directies wil
len inwilligen.
De burgemeester van New York, Wag
ner, heeft in de toestand aanleiding ge
zien te overwegen een commissie van on
derzoek in te stellen, een idee waartegen
de directies bezwaar maken. Niettemin zei
burgemeester Wagner te menen dat dit de
enige mogelijkheid voor het vinden van
een snelle oplossing zal zijn.
11
ques" van Lifar op de Symfonische Etu
des van Robert Schumann.
Voorts treden in de balletsector op het
Nederlands Danstheater en het Amster
dams Ballet, zodat de theaterbezoekers de
drie Nederlandse gezelschappen dit jaar
in één seizoen in het Openluchttheater kan
zien.
Dans
In de sector Dans zijn er eveneens Hol
land Festival-voorstellingen, namelijk op
3 juli, als het Spaans Ballet van Pilar Lo
pez optreedt, en op 30 juni als de Little
Ballet Troupe from Bombay de Pancha-
tantra vertoont. Deze troep komt voor net
eerst naar Nederland en werd in de vijf
tiger jaren opgericht door de Indiase dan
ser Shanti Bardhan, die in 1954 is overle
den. Het ballet is te vergelijken met het
Europese pantomimische ballet en is een
avondvullend stuk. Wij zullen er later nog
op terugkomen. Voorts treedt in het Open
luchttheater het beroemde Spaanse dans
paar Susana en José op. Een bijzonder
boeiende voorstelling belooft die van het
Hongaars Danstheater ..Budapest" te
worden, welk gezelschap op het ogenblik
bijzonder veel internationale publiciteit
heeft. In de sector Dans heeft het bestuur
ook een Russische dansgroep geëngageerd,
aan welke leden van hetBölsh'ói Baliét
meewerken.
Operette
Wat de operettesector betreft heeft de
directie de Hoofdstad Operette geënga
geerd voor een opvoering van „Sissi" en
de Zuidnederiandse Opera uit Maastricht
voor een opvoering van „Die Fleder-
maus
Het theater is voorts weer verhuurd
voor diverse kindervoorstellingen, kerke
lijke bijeenkomsten en personeelsvereni
gingen. Er is dit. jaar wéér geen amateur
toneel. Ook is er een optreden geprojec
teerd van de Deense „Pappa Bues Jazz
band „The Vikings".
Omdat het programma nog niet volle
dig vaststaat wat de data betreft, werden
tijdens de persconferentie alleen de data
verstrekt die vast staan. Deze zijn: 9 juni
„Midzomernachtsdroom" door Theater;
19 juni: Nederlands Dans Theater; 25 ju
ni; „De Spiegel der Minnen" door het Na
tionale Toneel van België; 30 juni; Pan-
chatantra door de Little Ballet Troupe
from Bombay; 3 juli: het Spaans Ballet
van Pilar Lopez; 11 juli: Het Nederlands
Ballet.
Tijdens de persconferentie, die onder
andere werd bijgewoond door het Bloe-
mendaalse raadslid mevrouw G. Polak-
Bredenhorst, gaven mevrouw Lenstra en
de heer Gilbert toelichtingen op respectie
velijk het optreden van het Nederlands
Ballet en dat van de Indiase dansgroep.
Pilar Lopez en het Nationale Toneel van
België.
De Haarlemse beeldhouwer Kees vanheel goed aansluit op de Italiaanse school.
den Bergh, die enkele jaren aan de Kunst
academie te Milaan gewerkt heeft onder
leiding van de wereldberoemde Italiaanse
beeldhouwer Luciano Minguzzi exposeert
thans voor het eerst in Italië. In de Galle-
ria delle Ore aan de Via Fiori Chiari in
Milaan is onlangs een expositie van zijn
werk geopend die tot het einde van deze
maand zal duren. Zijn werk verraadt heel
duidelijk de Italiaanse leerschool die hij
heeft doorlopen. De criticus Franco Rus-
soli prijst het geduld dat de Nederlander
heeft gehad om niet eerder dan nu tot
een expositie over te gaan. Hij heeft veel
lof voor de natuurlijke intuïtie en in de
werkelijkheid wortelende emotionalitei
van de kunstenaar, wiens verbeeldings
kracht en evenwichtige vormgeving een
typisch noordelijke inslag heeft, welke
„Going madly Dutch"
Gedurende deze zomer zal wederom in
het kleine „Bellevue"-theater in de Mar-
nixstraat te Amsterdam een Engelse groep
opvoeringen geven van de show „Going
madly Dutch". De gala-première van dit
programma, dat door Amerikaanse en
Engelse schrijvers voor een groot gedeelte
speciaal voor Amsterdam geschreven is,
wordt op vrijdag 24 juni in bovengenoemd
theater gehouden.
Behalve zondagavond wordt de show
iedere avond twee maal uitgevoerd. In ok
tober gaat de groep een toernee door
Nederland maken. Vorig jaar bracht deze
groep het programma „Going Dutch" dat
veel succes oogstte.
In Londen, in de New Vision Centre
op Seymore Place (Marble Arch),
exposeert de Haarlemse abstracte
schilder, lid van de Liga Nieuw Beelden,
Wim de Haan schilderijen en gouaches.
Werk van Wim de Haan werd begin april
geëxposeerd in het Stedelijk Museum te
Amsterdam in de tentoonstelling „Op zoek
naar nieuwe uitdrukkingsmogelijkheden".
De herdenking van dr. A. J. M. Kat, de op 27 juni 1958 overleden oprichter en
directeur van de Koorschool van de kathedrale basiliek van Haarlem, welke her
denking vrijdagmorgen begonnen was met de onthulling en inzegering van een
monument op het graf van de overledene op het kerkhof te Overveen, werd aan de
avond van die dag voortgezet met een herdenkingsuitvoering van liturgische muziek
in de Haarlemse gemeentelijke Concertzaal. Het leerlingenkoor van de Koorschool
werkte onder leiding van de tegenwoordige directeur der school, Kees Bornewasser,
aan de avond mede en ook het kathedrale koor „Cantemus Domino", dat eveneens
Bornewasser als dirigent heeft, had zich beschikbaar gesteld. Het vocale gedeelte
van het programma gaf uitdrukking aan het ideaal, dat dr. Kat bezielde en dat gericht
was op de vervolmaking van de liturgische zang tot meerdere luister van de ei-edienst.
„Judo" van de thans in Milaan woon
achtige Haarlemmer Kees van den
Bergh.
Het Gregoriaanse Offertorium „Jubilate
Deo" was het eerste liturgische gezang, dat
in deze zin door „Cantemus Domino" tot
uitvoering werd gebracht met knappe be
heersing van de breed-gewelfde melis-
matiek, maar overigens met een zeer in
getogen voordracht. Om de herdenking kon
men deze interpretatie aanvaarden, maar
toch vond dit, „Jubilate" in de Concertzaal
en losgemaakt van de liturgische hande
lingseenheid niet het medium, waarin het
geheel tot ontplooiing kon komen. Uiter
aard was dit met de fragmenten van de zo
genaamde „Studentenmesse" van Antonio
Lotti, die door „Cantemus Domino" in
samenwerking met het jongenskoor van de
Koorschool eveneens het geval, want hier
was ook weer sprake van dienende muziek,
die tot een zelfstandigheid werd gemaakt.
Deze onvermijdelijke uitvoeringomstandig
heid daargelaten, kon de vertolking van het
Kyrie. Gloria, Sanctus, Benedi.ct.us en Ag
nus Dei de vele toehoorders in contact
brengen met schone, melodisch rijke mu
ziek, gekenmerkt door een verheffende
soberheid en door eenvoud van expressie.
Voor de klankmogelijkheden van de jon
gensstemmen lag het toonpeil, waarop ge
zongen werd, te laag. De anders zo stra
lende jongenssopranen moesten zich voort
durend aanpassen aan een alten-niveau en
dit deden zij inderdaad loffelijk. Zij konden
zich echter pas goed laten gelden bij de
uitvoering van het „Maria Mater Gratiae"
van Gabriel Fauré en ook bij het met eer
lijke behoudendheid geschreven „Laudate
Dominum" van Kees Bornewasser zelve.
Met, de jongensstemmen ontwikkelden de
ingeschakelde stemmen van „Cantemus Do
mino", de orgelbegeleiding van de organist
J. Schouten en het violen-accompagnement
van acht leden van het Noordhollands
Philharmonisch Orkest een harmonische
klank van bijzondere warmte en daarvoor
was het auditorium de uitvoerenden zeer
dankbaar.
Ook voor de begeleiding van Lotti's Mis
vervulden de organist en de strijkersgroep
hun taak prijzenswaardig.
Een ander reflex van de Italiaanse mu-
ziekgeest, waarmede ook dr. Kat zich zo
gaarne vereenzelvigde, kwam er op deze
avond met de uitvoering van de Suite in e
voor orgel van de componist Domenico
Scarlatti door de organist Albert de Klerk.
Uit de register-dispositie van het Franse
orgel van de Concertzaal selecteerde hij de
klare barak-timbres voor de snelle delen,
de voorname en rustige kleuren voor het
grave en de meditatieve, innerlijke klanken
voor het expressieve Adagio en zij werden
dienstbaar gemaakt aan een uitnemend op
gebouwde transparante structuur.
Met muziek heeft men de betreurde di
recteur van de Koorschool geëerd. Maar
ook toespraken getuigden van de warme
waardering, die men voor dr. Kat heeft
behouden. Het hartelijk gestemde ope
ningswoord door pastoor W. Chr. Wester
hoven liet hierover geen twijfel bestaan en
ook het slotwoord door Ad Heerkens, die
dankte voor alle medewerking en steun
voor het doen ontwikkelen van de Koor
school, kenmerkte zich door grote sympa
thie en respect voor dr. Kat. De grote her-
„In 't Goede Uur" is deze maand een
expositie te zien van prenten en facsimile's
naar tekeningen van Daumier (1808-1879)
en Gavarni (1804-1866), uit de collectie van
drs. H. L. Prenen, die de tentoonstelling
aanvulde met een plezierig getekend por
tret van zijn hand naar de bewonderde
meester Daumier. Men mag beide namen
als bekend veronderstellen. Zij komen in
iedere kunstgeschiedenis voor. Daumiers
schilderijen reiken ver over hun tijd van
ontstaan heen, zullen voor ons altijd levend
hlijven. Zijn gelithografeerde prenten zjjn
in ieder geval voor Prenen een levend be
zit, een bezit waar ik hem om kan benij
den.
Donderdagavond, 9 juni om 9 uur, zal
hij „In 't Goede Uur" een lezing over
beide figuren houden. Het is ondanks de
grote bekendheid van deze figuren toch
wel van belang een expositie als deze
soms te maken. Want men vraagt zich
af hoe een jongere generatie tegenover
dit werk staat. Ik kan moeilijk in deze
iets veronderstellen. Daumier tekende zijn
karikaturen in een tijd, die niet de onze
is. Maar lang werkte die tijd door en
Daumier was van grote invloed op latere
figuren, die velen onzer nog meemaakten.
De politieke prent heeft in deze tijd een
ander karakter gekregen, mist meestal
dat felle partij kiezen. Met mensen wordt
ook anders gespot door onze cartoonisten.
De vraag is nu of jongere mensen zonder
de geschiedenis goed te kennen toch Dau
miers prenten volop weten te genieten. Mij
vergaat het in ieder geval al zo dat ik
Daumier toch vooral waardeer om zijn
schilderijen en tekeningen in de geest van
de hier vertoonde facsimile's. Ik prefereer
zelfs de hier geëxposeerde litho's van Ga
varni, die overigens te luttel in aantal zijn
om met zekerheid een algemener voor
keur vast te stellen. De prenten van Ga
varni zijn mij meer een eenheid. In som
mige prenten van Daumier blijft de omge
ving van de figuren decor. Niet in alle
dus. Want in de reeks „Les comédiens du
société" is die eenheid er wel.
Gavarni's tekeningen hebben voorts iets
van de vroege tekeningen van de later ge
komen Van Gogh en dat maakt dat zij
mij nader staan. Op afstand blijven zij
sterker werken. Nogmaals, men zou meer
moeten zien van Gavarni, die ook mode
tekeningen maakte. Gavarni werd in zijn
tijd meer gewaardeerd dan Daumier. Nu
is dat anders, zegt ons Prenen, en ik heb
geen reden hem tegen te spreken. Een ten
toonstelling als deze is dan toch ook in
teressant. omdat er een mogelijkheid tot
herwaardering mee geschonken wordt.
Bob Buys
denkingsrede door prof. dr. Jos Smits van
Waesberghe belichtte de figuur van dr.
Kat als mens, kunstenaar en als promotor
van de Koorschool, waarin hij een middel
zag zijn ideaal: de liturgische muziek te
vervolmaken tot grotere luister van de
eredienst, te verwerkelijken. De Haarlemse
Koorschool zal een unieke instelling voor
Nederland blijven en onafscheidelijk is de
naam van dr. Kat daaraan verbonden. Prof.
Van Waesberghe hoopte, dat allen, die de
school willen steunen, in welke vorm dan
ook. zich daarbij zullen laten leiden door
het ideaal, dat dr. Kat bezielde en op grond
waarvan hij tien jaar lang kon blijven
werken aan de oprichtingsmogelijkheid van
zijn school. Liefde voor de liturgische mu
ziek moet de opvolgers van dr. Kat blij
ven leiden bij hun werk.
F. Zwaanswijk
In het gebouw van het schilderkundig
genootschap Pulchri Studio aan het Lange
Voorhout in Den Haag is hedenmiddag de
Jacob Hartog-prijs 1960 uitgereikt. Met
deze onderscheiding werd in de eerste
plaats bekroond het werk „El Fayum" van
Hub. Hierck en ten tweede „Vrouw met
poes" van Nora van der Flier.
Ook de premier van communistisch
China Tsjoe En Lai heeft „in principe"
toegezegd Cuba dit jaar te zullen bezoeken.
Uit ingelichte bron wordt vernomen dat
Tsjoe een uitnodiging heeft geaccepteerd
die door William Galvez Rodriguez, inspec
teur-generaal van het Cubaanse leger, is
overgebracht tijdens een recent bezoek aan
Peking. Partijleider Ma Tse Toeng voelt
zich te oud voor zulk een reis.
Het „Comité Zuid-Afrika" richt de vol
gende oproep tot het Nederlandse volk:
„De gebeurtenissen in Zuid-Afrika heb
ben ook in Nedei-land grote verontrusting
gewekt.
Het gevolg van de apartheidspolitiek is.
dat enkele duizenden Zuidafrikaanse
staatsburgers voor onbepaalde tijd gedeti
neerd worden, terwijl vele anderen naar
afgelegen oorden woi-den verbannen.
De historische verbondenheid van Neder
land met Zuid-Afrika vraagt van ons,
Nederlanders, in de eei;ste plaats daad
werkelijke solidariteit met alle Zuid
afrikaanse staatsbur'gërs. die door de
apartheidspolitiek getroffen worden.
Steun aan gedetineerden, gearresteerden,
veroordeelden en hun families, steun ook
aan fondsen en instellingen in Zuid-Afrika,
welke de apartheid en de ras-discriminatie
bestrijden, dient geboden te worden.
Het protest van het Nederlandse volk
tegen ras-discriminatie moet zich ook
uiten in een bijdrage voor deze steun. Het
in Nederland opgerichte Comité Zuid-
Afrika verzoekt u uw bijdrage te storten
bij de Amsterdamsche Bank (postgiro 8050)
onder vermelding rekening nummer 226860
ten name van dr. J. J. Buskes, „Comité
Zuid-Afrika".
w.g. Prof. Mr. N. E. H. van Esveld,
Prof. Mr. W. F. de Gaay Fortmèn
Prof. Dr. J. de Graaf,
Prof Dr. F. J. Th. Rutten,
Pater S. Jelsma,
H. Oosterhuis,
Mr. J. In 't Veld,
H. M. van Randwijk,
A. Roland Holst.
Kunstmaand Amsterdam
In de programma's van de Kunst
maand Amsterdam wordt steeds be
trekkelijk veel aandacht geschonken aan
de muziek van eigen bodem. In het
kader van deze opzet heeft men ook
thans weer een opdracht verleend aan
een Nederlands componist tot het schrij
ven van een werk voor het Kunstmaand-
orkest. Het resultaat kon men vrijdag
avond beluisteren tijdens een concert
van dit ensemble in de Bachzaal te Am
sterdam. Het betreffende werk, de Sinfo-
nietta II opus 29 van Luctor Ponse is
een nieuw bewijs dat deze componist
over een levendige inventie beschikt die
hem in staat stelt een stuk van lange
adem te schrijven de Sinfonietta duurt
ongeveer vijfentwintig minuten zonder
te vervallen in uitweidingen die er met
de haren bij gesleept zijn.
Het is vooral de ritmische veerkracht die
aan de op zichzelf zeer geserreerde verwer
kingstechniek een vitale charme geeft.
Ponse is van Frans-Zwitserse afkomst en
men treft bij hem dan ook niet de mis
moedige preektoon die de muziek van onze
lage landen nog wel eens kenmerkt. Mis
schien dat dit ook de nabijheid van twee
Zwitserse componisten verklaart, hetgeen
meer ter kenschetsing vermeld wordt dan
als een aanwijzing van epigonisme; zonder
invloeden vaart niemand wel, zeker niet
op creatief terrein. In het lento espressivo
(deel II) is in de langzame accoordverschui-
vingen binnen een herhaalde formule dui
delijk het typische chroma van Frank Mar
tin te herkennen. Eveneens is aan de op
bouw van brede climaxen in het laatste
deel, ostinate snelle figuren doorschoten
met lugubere en martiale flarden in de
blazers, de stijl van Honegger niet vreemd,
Het belang van dergelijke verwantschap
pen is echter uitsluitend gelegen in het
feit dat de componist ze heeft weten op te
nemen in een boeiend en organisch gewor
den geheel. Uit dit nieuwe orkestwerk
blijkt opnieuw dat Ponse een van de muzi
kaalste koppen van ons land is.
De uitvoering liet helaas veel te wensen
over. De leiding die Hans van den Hom-
bergh aan het orkest gaf was veel te week
om de spirituele en felle aspecten van deze
partituur recht te doen. En in de elegische
passages werd de lijn voortdurend ver
brokkeld en ontbrak het aan een bindende
spanning. Men had waarschijnlijk beter ge
daan een ervaren dirigent met de instu
dering en uitvoering van dit niet eenvou
dige, maar dankbare werk te belasten. Er
werd nu bepaald te veel aan de fantasie
en het reconstructievermogen van de hoor
der overgelaten.
Inmiddels is het te hopen dat ook het
Haarlemse publiek eens in de gelegenheid
zal zijn orn van- dit boeiende orkestwerk
kennis te nemen.
Sas Bunge
DJAKARTA (Reuter) Het garnizoens
commando in Djakarta heeft de bevolking
opgeroepen president Sukarno bij zijn te
rugkeer van zijn wereldreis zaterdag har
telijk te verwelkomen.
Aan de organisaties die op het vliegveld
bijeen zullen zijn, zullen goedgekeurde leu
zen worden uitgereikt. Daartoe behoren:
„Wij zijn gereed en wachten op het be
vel van de opperbevelhebber", „De Neder
landse versterkingsmaatregelen in West-
Irian zijn een uitdaging voor het Indone
sische volk", „West Irian is onze onvoor
waardelijke nationale aanspraak", „Indo
nesische vrouwen veroordelen Nederlandse
uitdagingen en intimidatie-actes", „Indo
nesische jongeren zijn niet bang van de
Nederlandse uitdaging", Het nationale
front voor de bevrijding van West-Irian
is bereid zijn taak uit te voeren".
Op het dragen van leuzen, waaraan geen
goedkeuring is gehecht, staat een jaar ge-
vangnisstraf of een boete van 50.000 rupi-
ahs.
Ruim duizend mensen volgden gister
middag op Westerveld de baar met het
stoffelijk overschot van de overleden voor
zitter van de Partij van de Arbeid, de
heer Evert Vermeer. De aula kon alle be
langstellenden niet bevatten; luidsprekers
zorgden ervoor dat ook de honderden men
sen buiten de toespraken konden volgen.
Behalve vele leden van de Eerste en
Tweede Kamer bevonden zich onder aan
wezigen onder meer de Commissaris dei-
Koningin in de provincie Noordholland,
dr. M. J. Prinsen, de voorzitter van de
Tweede Kamer, dr. L. G. Kortenhorst, en
kele leden van de Raad van State, de mi
nisters Korthals en Klompé, generaal-ma-
joor Koning namens het ministerie van
Defensie, de gouverneur van Suriname, de
heer Van Tilburg en vele burgemeesters,
raadsleden en functionarissen van socia
listische organisaties.
De heer D. Roemers nam namens het
N.V.V. afscheid van de heer Vermeer.
„Hij was niet alleen een bijzonder knap
spreker en politicus, maar hij stond ook
altijd in de bres voor de medemens en
de menselijke persoonlijkheid."
Burgemeester N. J. C. Cramer van
Naarden schetste de verdiensten die de
heer Vermeer als raadslid heeft gehad
voor de plaatselijke gemeenschap. Steeds
stond hij in de bres voor de gemeente
lijke zelfstandigheid en was hij actief in
het bevorderen van de burgerzin, zei de
burgemeester.
„Je was een vriend van Israel en als
zodanig zal mijn volk je nimmer verge
ten," zei de ambassadeur van Israel, de
heer H. C. Cidor. Hij verklaarde altijd
diep onder de indruk te zijn gekomen van
de wijze waarop de heer Vermeer zijn
taak opvatte. Dr. W. Drees merkte op
dat de heer Vermeer in de weinige jaren
die na het heengaan van Koos Vorrink
zijn verstreken zich voor honderd percent
als partijvoorzitter heeft gegeven. „Ver
meer heeft respect afgedwongen, liefde
en sympathie van duizenden verworven."
Dr. Drees zei dat Vermeers heengaan ook
buiten de socialistische beweging als een
verlies wordt gevoeld.
Ten slotte schetste ds. L. H. Ruitenberg,
lid van het P.v.d.A.-bestuur, de betekenis
die de heer Vermeer heeft gehad voor de
interne kracht van de socialistische bewe
ging. „Hij koos voor het humanisme, niet
als maatschappelijk stelsel, maar om de
mens, hoewel hij zich de laatste jaren
steeds intenser is gaan bezighouden met
het nut van het denken aan het bestaan
van het kenbare. Hij zocht naar de gees
telijke werkelijkheid die alle leven en oor
delen draagt."
Terwijl Wanda Reumer declameerde en
de omfloerste partijvlag neeg, daalde de
kist, waarna Johan Jong op het orgel
„Aan de Strijders" speelde. De heer A.
Vermeer sprak namens de familie een
dankwoord.
De douane heeft een grote partij sterke
drank, sigaretten en suiker in beslag ge
nomen aan boord van Katwijkse kotters,
die waren binnengelopen in IJmuiden, na
te hebben gevist in de buurt van Helgo
land.
Na het vissen op tong zijn de beman
ningsleden van de Katwijkse kotters een
paar dagen aan wal geweest, alwaar zij
sigaretten, sterke dranken en suiker in
sloegen. Nadat de vissersschepen in IJmui
den hadden afgemeerd, kwam de douane,
die er de lucht van had gekregen, a<.n
boord. De ambtenaren namen duizenden
sigaretten, meer dan honderd lieter sterke
drank en een aantal balen suker in be
slag. Tegen de overtreders is proces-ver
baal opgemaakt. Bij de in beslag geno
men partij sterke drank is Hollandse je
never, die in Sylt accijnsvrij en dus be
langrijk goedkoper is.