Horen en zien
voor
JmmékéUwfetP.
Sf|fgP^
Tip voor een trip
GALAMADAMMEN (1)
PANDA EN DE LIJFWACHTERS
T.V. EN OPSPORINGSBERICHTEN
Vreemde dingen in het kaboia terdorp
Boekenhoekje J
Einde van Broadway-
staking
Gezondheid
en genezing
Italiaanse „Miss Europa"
rWoc is het or.t.staan?"^
ZATERDAG 11 JUNI 1960
11
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Te veel van het goede
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
(t Nu is er...
cltroenbasi
het middel tegen af washanden
Ballonvaart in het
N .T .S.-jour naai
Succes
Russische documentaire
vertoont Hitiers lijk
voov de huid
Vervolgverhaal
door
M. G. Eherhart
Passagiere redt vliegtuig
Nieuwe cabaretgroep
Paula Wessely speelt
„Gabrielle" in „Anatol"
Dit woord:
GEZWIND
13. ..De klad is in mijn beroep", klaag
de Jut, „wie vraagt er tegenwoordig nog
om een lijfwacht? Ja. als baby-sitter kan
ik nog wat verdienen, maar dal is toch
geen werk voor een gediplomeerde lijf
wacht? Bovendien is me daardoor de gro
te ramp overkomen, waardoor het hele
maal moeilijk werd, mijn beroep uit te
oefenen." Wat voor ramp was dat?"
vroeg Pmida. „Wat zeg je? De lamp was
nat?" vroeg Jut, „wélke lamp bedoel je?"
„Ik heb het niet over een lamp!" brulde
Panda in zijn oor, „ik vroeg u, wat voor
ramp u is overkomen?" „Dat ik hardho
rend werd," antwoordde Jut, „de vorige
week heb ik de wacht gehouden bij de
baby van een operazanger. Wat een lon
gen! Hij heeft me hardstikke doof ge
schreeuwd. Dat is een ramp voor een lijf
wacht, ivant nu hoor ik geen hulpkreten
meer, zodat ik er nooit bij ben om wat
te verdienen." Maar Panda had nog heel
scherpe oren. „Stil eens," zei hij, het
hoofd wendend, „er roept iemand om
hulp! Kom mee!" Jut met zich meetrek
kend, snelde hij in de richting van het
geluid. En daar zagen ze Palmer, in wors
teling met de moeilijke jongens, die hem
zijn geldzak wilden afnemen.
Voor een buitenlands overzicht moge
grote belangstelling bestaan bij de tv-
kijkers, vrijdagavond hebben zij toch te
veel van het goede gehad door een vrij
uitvoerige beschouwing van de heer Henk
Neuman. De KRO heeft het aantal com
mentatoren uitgebreid en de spreker had
meer tijd nodig dan zijn collega's. Het werd
eigenlijk een „radio-uitzending" en dat is
toch niet de bedoeling van de televisie.
Opnieuw kregen de kijkers een cabaret
van studenten, thans uit Nijmegen dat ons
aardig wist bezig te houden. De KRO zet
te de serie „The four just men" voort met
een onderhoudend verhaal waarin Vittorio
de Sica de belangrijkste rol vervulde.
Beeldschermer
HILVERSUM I. 402 m. 3.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV.
12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45-24.00 KRO.
KRO: 3.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis.
NCRV: 9.30 Nieuws en waters!. 9.45 Gram. Con
vent van Kerken: 10.00 Samenkomst van het Le-
gei des Heils. NCRV: 11.30 Gram. 11.50 Gewijde
muz. KRO: 12.15 Gram. 12.30 Strijkork. 12.55 Act.
13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing.
13.10 Gram. 13.30 Lichte muz. 14.00 Sopr. en piano.
14.35 De vliegende Hollander, praatje. 14.45 Ka
merkoor. 15.00 Gram. 15.30 Muzikale lezing. 16.00
Sport. 16.30 De Profeet van de nabijheid Gods.
lezing. IKOR: 17.00 Remonstrantse kerkd. 17.50
Mensen, lezing. 18.05 Het geladen schip, lezingen.
18.30 Kan het ook zo?, godsd. songs en chansons.
NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Gram.
-19.30 De gelijkenissen van Jezus, lezing. KRO:
19.45 Nieuws. 20.00 Katholiek onderwijs, lezing.
20.15 Licht progr. 20.45 U bent toch ook van de
partij?, lezing. 20.55 Gram. 21.35 Voordracht. 22.05
Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond
gebed. 22.55 Religieuze muziek met commentaar.
23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00- 24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Voor
het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk
leven, toespr. 10.00 Strijkkwartet. 10.40 Boeken
nieuws. 10.50 Gram. 10.55 Cabaret. 11.30 Lichte
muz. AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Sportspiegel. 12.35
Gram. (verv.). 13.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 13.07
De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of
gram. 13.20 Gram. 14.00 Boekbespr. 14.20 Kamer
orkest en piano. 15.20 Toneelbeschouwing. 15.35
Clavecimbelmuz. 16.00 Dansmuz. 16.30 Sportrevue.
VARA: 17.00 Zigeunerork. 17.30 Voor de jeugd.
17.50 Nieuws en sportuitsl. Daarna: Sportjournaal.
VPRO: 18.30 Ned. Herv. kerkd. IKOR: 19.00 Voor
de jeugd. 19.30 De open Deur, lezingen. AVRO:
20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.45 Nieuwe voor
schriften voor het oude stierengevecht, klankb.
21.00 Promenade-ork. 21.45 Journaal. 22.00 Lichte
muz. 22.30 Nieuws en S.O.S.-ber. 22.45 Gram. 23.15
New York calling. 23.20 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245 m.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet (uitzending van de dienst voor
belangstellenden op 5 juni om 7.30 uur). 2.45
Kinderdienst. 3.30 ds. O. Jager van Haarlem.
BRUSSEL. 324 m.
12.15 Amus.muz. (Om 12.30 Weerbericht). 13.00
Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en
belcantoconc. 16.00 Gram. 17.00 Sport en nieuws.
17.05 Zigeunermuz. 17.15 Amus.muz. 18.00 Beiaard
concert en koorzang. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00
Nieuws. 19.30 Amus.muz. 20.00 Gevar. muz. 21.30
Muz. van bla'asinstrum. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram.
22.45 Ritmische muziek. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00
Pianospel en zigeunermuziek.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord
voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Radio
krant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram.
9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologi
sche etherleergang. 11.00 Gram. 11.25 Voordracht.
11.45 Gram. 12.00 Kamerkoor. 12.25 Voor boer en
tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram.
12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz.
13.45 Gram. 13.55 Idem. 14.30 Gevar. progr. 15.50
Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Clavecimbel-
recital. 16.40 Kamermuz. 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber.
17.45 Regeringsuitz.: De Chinese bevolkingsgroep
in Suriname (II). 18.00 Orgelspel. 18.30 Oude muz.
19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Gram. 19.30 Radio
krant. 19.50 Gram. 20.30 Boekbespr. 20.45 Gram.
21.10 Muzikale wedstrijd. 21.40 Blaastrio. 22.00
Parlementair comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws en
S.O S.-ber. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking.
23.00 Gram. 23.45 Idem. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 G.vmn. 7.23 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 G.vmn. voor de vrouw.
910 Gram. VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA:
10.20 Gram. 11.05 Voordracht. 11.25 Fluit en piano.
11.50 Mens en natuur, lezing. 12.00 Gram. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland.
12.38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de midden
stand. lezing. 13.20 Lichte muz. 13.45 Reisindruk
ken. 14.00 Pianorecital. 14.30 Het nummer, hoorsp.
15.15 Koorzang. 15.35 Gram. 16.00 Voor de oudere
luisteraars. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Voor de toe
risten. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nieuws en comm.
18.20 Lichte muz. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00
Parlementair overz. 19.15 Regeringsuitz.: mr. L.
Tielenius Kru.vthoff directeur van de stichting
bevordering bescherming bevolking, spreekt, over
Oppassen en dus aanpassen. 19.30 Lichte muziek.
20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.25 De grote
stap. gesprek. 20.55 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40
Gram. 22.40 Lezing over Israel. 22.55 Gram. 23.15
Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gevar. muz. 12.30 Weerber. 12.25 Voor de
landbouw. 12.42 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws.
13.15 Gevar. muz. 14.00 Die Schöpfung, oratorium.
15.45 Pianospel. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zie
ken. 17.00 Nieuws. 17.10 Walsmuz. 17..20 Lichte
muz. 17.45 Franse les. 18.00 Protestantse uitz. 18.20
Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws.
19.40 Wedstr. schoolkoor. 20.00 Ork.conc. en sol.
(In de pauze: Kunstkaleidoscoop). 21.30 Amus.
muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Clavecimbelrecital. 22.55
—23.00 Nieuws.
VOOR ZATERDAG
VPRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00
Journ. en weeroverzicht. AVRO: 20.20 TV-kron.
20.50 Gevar. progr. 21.50 Vliegwereld. 22.20 Einde.
VOOR ZONDAG
AVRO. KRO. VARA en VPRO: 15.00—18.00
Overn. van de Duitse TV: Gevarieerd sportprogr.
NCRV: 20.00 Progr. over de dieren. 20.20 Film
programma. 21.05 Documentaire. 21.50 Dagsluiting.
AVRO, KRO, VARA en VPRO: 22.00 Sportact.
Indien voor alle vermissingen van min- over in september 1959 een circulaire is
derjarigen (ongeveer 200 per maand) en
bovendien voor de opsporing van ernstige
misdrijven de televisie zou worden inge
schakeld, zou het voordeel van het ge
bruik van televisie als opsporingsmiddel
spoedig verloren gaan. Het zou bovendien
niet van de N.T.S. te vergen zijn, dat zij
per dag ongeveer 6 televisieberichten uit
zendt over weggelopen minderjarigen. Dit
merkt de minister van Justitie op in ant
woord op schriftelijke vragen van het
Tweede-Kamerlid Meulink (Arb.) die wil
de weten waarom de Nederlandse televi
sie niet was ingeschakeld bij de Opsporing
van het jongetje dat in april in Lichten
voorde verdween. Overigens bestaat er
wel een regeling met de N.T..S voor de
verspreiding van politieberichten, waar-
Adven»ntie
Het N.T.S.-journaal verzorgt een repor
tage van de grote ballonrace om de Tro-
phée du Ballon Libre, welke zondag 12 juni
vanuit Leiden wordt gehouden. Het ligt in
de bedoeling dat reporter Coen van Hoe-
wijk en camera-man Frans Verhey uit
gerust met beeld- en geluidsapparatuur
de tocht aan boord van een der ballons
zullen meemaken. Tijdens de reis, waar
van het eindpunt uiteraard niet vaststaat,
hoopt men onder andere vraaggesprekken
met de ballonvaarders te hebben. De jour-
naalploeg in de ballon zal op de grond
worden gevolgd door een cameraman
wiens auto is uitgerust met een mobilo
foon-apparaat door middel waarvan hij
verbinding kan onderhouden met de jour
naalredactie in Bussum. Het resultaat van
deze operatie hoopt men uit te zenden in
het NTS-journaal van dinsdag 14 juni.
gezonden aan de officieren van Justitie en
de politie. De minister meent wel, dat de
ze regeling meer zou kunnen worden be
nut dan totnutoe het geval is geweest.
Intussen is bij de minister geen verzoek
binnengekomen van de burgemeester voor
een televisiebericht over het in Lichten
voorde vermiste jongetje, zo deelt de mi
nister mee. Er is wel overleg geweest
tussen de plaatselijke politie en het minis
terie met als resultaat, dat besloten werd
geen aanvraag voor een opsporingsbericht
bij de N.T.S. te doen.
Toen op 25 april 1960 het eerste over
leg omtrent het al dan niet inschakelen
van de Nederlandse televisie plaatsvond,
bleek, dat hier te lande aan de vermis
sing reeds genoegzame bekendheid was
gegeven, door publikatie in de landelijke
en regionale dagbladpers in een aan
tal gevallen met toevoeging van een foto
en door uitzending van desbetreffende
radioberichten op 21 en 22 april 1960.
Voorts bleek dat de bevolking in de wij
de omtrek van Lichtenvoorde ten ge
volge van de snelle en op ruime schaal
gegeven publiciteit en tevens door de uit
gebreide opsporingsmaatregelen, waaraan
behalve door de politie ook door militai
ren en burgers werd deelgenomen zeer
actief medeleefde en dat van enige ver
flauwing van de belangstelling geen spra
ke was.
Ten slotte bleek bij dit overleg nog,
dat de mogelijkheid aanwezig werd ge
acht, dat het vermiste kind zich in Duits
land bevond en dat getracht zou worden
in dit land, waar nog geen algemene be
kendheid aan de vermissing zou zijn ge
geven, een televisie-uitzending te doen
plaatsvinden. Aangezien tussen 20 en 25
april 1960 hier te lande algemene bekend
heid aan de desbetreffende vermissing was
gegeven, is de beslissing de Nederlandse
televisie niet meer in te schakelen geno
men in de gerechtvaardigde veronderstel
ling, dat een Nederlandse televisieuitzen
ding op dat moment geen aanwijsbaar
praktisch nut kon opleveren. Na een door
de burgemeester van Lichtenvoorde met
de bevoegde Duitse instanties ter zake ge
pleegd overleg is op 26 april 1960 een op
sporingsbericht door de Duitse televisie
uitgezonden. Dit bericht heeft tot resultaat
gehad, dat het vermiste kind op laatstbe
doelde datum te Wesel is gevonden.
Op het zesde congres van de Europese
Unie van Film- en Televisietechnici, dat
donderdag in Straatsburg is begonnen,
heeft de Nederlandse documentaire „Taal
der Bloemen" een eervolle vermelding ge
kregen. De eerste prijs was voor de Franse
documentaire „Vu du Ciel". (AFP)
MOSKOU (Reuter-AFP) Voor jour
nalisten in Moskou is vrijdag een film
vertoond waarin een opname van een hal
ve minuut voorkomt van het lijk van Hit-
Ier, met een kogelgat in het voorhoofd.
De Russische producer Lev Vanilov ver
klaarde dat de opname vijftien jaar gele
den tijdens de slag om Berlijn door een
Russische cineast was gemaakt. De opna
me is in maart in een archief ontdekt
en ingelast in een nieuwe Russische docu
mentaire over de strijd om Berlijn.
De opname, die is gemaakt door een
zekere Ivan Panov, was voor mij een
grote verrassing, aldus Vanilov. (Die ver
rassing zal ook anderen treffen, aangezien
men tot op heden algemeen aannam dat
het lijk door Hitiers naaste medewerkers
na de zelfmoord van Hitier en Eva
Braun met benzine was overgoten en ver
brand).
Een woordvoerder van het ministerie
van Buitenlandse Zaken in Moskou heeft
zich niet willen uitlaten over de vraag
of de vertoonde filmstrook authentiek is.
Hij zei alleen dat de film over Berlijn
een documentaire was.
Vertegenwoordigers van de Newyorkse
bond van artiesten en de liga van pro
ducers hebben een regeling getroffen, die
een einde maakt aan de staking in de
Newyorkse toneelwereld, waardoor de
theaters op Broadway reeds een week ge
sloten zijn. De bond van toneelspelers
„Equity" heeft de overeenkomst goedge
keurd. Deze overeenkomst is een compro
mis. „Equity" krijgt zijn pensioenplan en
een verhoging van de minimumsalarissen
voor de acteurs. De onopgeloste kwesties
zullen door een raad van arbitrage, te be
noemen door burgemeester Wagner, wor
den behandeld. Beide partijen zijn van
mening, dat zij een overwinning hebben
behaald, zoals op persconferenties is ge
bleken.
De staking begon de vorige week woens
dag in een theater, doch als vergeldings
maatregel sloten de producers de dag
daarop eenentwintig andere theaters op
Broadway. De staking heeft acteurs en
producers veel geld gekost. Drie series
voorstellingen zullen niet worden hervat
en tweeënveertig nieuwe voorstellingen
die in de herfst zouden beginnen, moeten
voor onbepaalde tijd worden uitgesteld.
Advertentie
Weet u waar Galamadammen ligt? Nee, het is geen gemeente, geen dorp, zelfs
geen gehucht. Deze klankvolle naam hebben de Friezen gegeven aan een...
dam, een brugverbinding tussen de meren Fluesen en Morra. Zoekt u rust,
ontspanning én visrijk water, dan komt u hier volledig aan uw trekken. U
vraagt zich misschien af waarom juist hier zoveel vis zit. De geleerden zijn het
daar niet over eens. Waarschijnlijk vinden de vissen de nauwe doorgangs
verbinding tussen de twee meren een ideale rustplaats. En zo denken de vakan
tiegangers die dit plekje ontdekt hebben er ook over. Galamadammen vormt
de weg van het dorp Koudum dat u in de verte ziet liggen naar de tuin
van Friesland, het Gaasterland.
Het achttienjarige Italiaanse fotomodel
Anna Ranalli is vrijdagavond in het dertig
kilometer ten noorden van Beiroet aan de
Middellandse Zee gelegen nieuwe „Liba
nese Casino" uitgeroepen tot de „schoon
ste vrouw van Europa". De tweede, derde,
vierde en vijfde plaats werden respectieve
lijk bezet door de schoonheidskoninginnen
van West-Duitsland, Zweden, Frankrijk en
Oostenrijk.
Onder de zeventien mededingsters naar
de titel bevond zich ook de Nederlandse
Ans Schoon, die geen prijs verwierf.
De aanwijzing van „Miss Europa" werd
bijgewoond door meer dan drieduizend be
langstellenden, in hoofdzaak afkomstig uit
landen in het Midden-Oosten. De schoon
heidskoninginnen vielen uiteen in tien
blondines, vijf brunettes en twee roodhari-
gen. Mej. Ranalli kreeg duizend dollar, een
met briljanten afgezet horloge en talrijke
andere geschenken.
1819. Eindelijk, wel drie uren later, hield de man op met schilderen. Gelukkig...
Ponko zuchtte van opluchting. Hij keek voorzichtig toe, hoe de schilder z'n boeltje
bij elkaar pakte, z'n schilderkist sloot en wegging.
Toen kon Ponko eindelijk weer voor de dag komen. Al die tijd was zijn werk stil
blijven liggen. Toen hij op de plaats kwam, waar de schilder had gezeten, keek
Ponko verbaasd naar een voorwerp, dat daar in het gras lag: een tube verf, die
waarschijnlijk uit de schilderkist gevallen was en door de schilder vergeten
23)
En toen was het afgelopen, want de mensen gingen
naar de veranda en de trap af naar de slecht-onder-
houden oprijlaan voor het huis, waar ze zich nog even
omdraaiden om Blanche en Roddy nog eens te groe
ten. Naar Cayce werd verstolen en een beetje zenuw
achtig gekeken. Alleen Henry Howard zei, terwijl Cayce
en Joe Burke hem samen in zijn invalidenwagentje
de trap af tilden en in de oprijlaan neerzetten: „Kom
ons eens opzoeken, Cayce".
John's huisje was van de veranda uit niet te zien,
want er stonden te veel bomen en struiken tussen.
Blanche zei: „Ik vraag me af waarom John niet ge
weest is.
Roddy lachte kort. „John! Hij wist dat hij hoog
stens een glaasje sherry zou krijgen". Hij stak een
sigaret op. „Ziezo, dat is voorbij. Het was zowaar
een hele opkomst".
„De mensen hadden een hoge dunk van de rech
ter", zei Blanche op een eigenaardige peinzende toon.
„Ze dachten aan de moord! Ze hadden nauwelijks
geduld om te wachten tot ze weg konden gaan om
er samen over tepraten. Of moet ik zeggen over ons
te praten?" zei Roddy glimlachend. Hij wendde zich
tot Cayce. „Ik hoorde dat je je middag hebt door
gebracht met het nakijken van de papieren van de
rechter. Je had wel op mij kunnen wachten".
„Waarom?"
„Omdat ik dat wil zeggen moeder wel erfge
naam van de rechter zal zijn".
Dat zou dus wel eens een lang gerechtelijk gevecht
kunnen betekenen. Cayce had het geld nodig dat de
rechter aan de plantage onttrokken en opgepot had.
Maar het was nu niet de tijd om te vechten. Cayce
zei verzoenend: „Ik moest de verslagen over de plan
tage hebben.Ik ga nu naar de Howards, tante Blan
che".
Roddy aarzelde, toen liep hij de trap af, achter
Cayce aan. Halverwege de laan zei hij: „Ik zou maar
niet. te haastig zijn, Cayce".
„Wat bedoel je?"
„O, dat is alles". Er speelde een zelfgenoegzaam
lachje om zijn mond. Het waren maar een paar woor
den, maar Cayce maakte er zich toch erg ongerust
over. Cayce wilde werkelijk geen geld hebben alleen
om het geld; hij meende dat in alle oprechtheid te
kunnen zeggen, maar hij wilde het hebben voor de
onderneming. Hij had wat geld gespaard, maar dat
zou nauwelijks genoeg zijn om een paar weken de
lonen uit te betalen. Hij moest uit deze nevelige, ver
warde situatie zien te komen en trachten iets op te
nemen van het geld, dat op naam van de rechter
op deposito geplaatst was.
De meisjes waren al bij het zwembad. Midge droeg
een wit badpakje, dat zo fijn en elegant was dat
het er uitzag als een avondjurk behalve dan dat
het maar tot even boven haar aardige knieën reikte.
Ze zat op de rand van het zwembad, waar ze heel
voordelig uitkwam tegen de achtergrond van azale
a's. Dodie zwom dat het water in het rond spatte;
Cayce zei: „Over een minuutje kom ik bij jullie, ik
wil even met Henry praten".
„Heb je nu al hulp nodig?" vroeg Roddy.
Het werd gezegd op dezelfde sarrende toon als van
de rechter, maar op de een of andere mysterieuze
wijze gleed het langs Cayce af als water van de
rug van een eend. Hij ging naar boven, naar het
terras. Henry zei: „Kom hier, Cayce. Ga zitten".
„Luister eens Henry. Ik geloof dat ik moeilijkheden
heb".
Een wrang maar geamuseerd lachje verscheen op
Henry's gezicht. „Dat is op zijn zachtst gezegd".
„Behalve die moord bedoel ikIk heb zijn papie
ren eens ingekeken, vanmiddag. De rechter heeft de
inkomsten van de plantage op zijn eigen naam doen
schrijven. Kennelijk heeft hij al verscheidene jaren
zo weinig mogelijk geld in de onderneming gestoken.
Ik heb naar de akte gezocht, maar hem niet kun
nen vinden. Ook geen testament. Roddy en Blanche
zijn zijn naaste bloedverwanten, dus doet het er niet
veel toe of hij een testament heeft gemaakt of niet".
Henry verwerkte dat alles snel. „Dat betekent een
gevecht voor de rechtbank, Cayce. Je vaders bedoe
ling was duidelijk. Maar je weet nooit wat een recht
bank doet. Ik denk niet dat Blanche en Roddy het
gemakkelijk zullen opgeven". „En dan is er nog iets.
Begrijp me goed, ik heb maar even de dingen inge
zien en het is een verschrikkelijke warboel, maar het
ziet er erg naar uit dat er een belangrijke kwestie
met de inkomstenbelasting in het reine gebracht zal
moeten worden".
Henry knikte. „Dat verbaast me niets. Heeft Sam
je er vanmorgen al iets van gezegd?"
„Ja. Dat wil zeggen, hij vertelde dat de rechter
hem had gevraagd zijn belastingen te verzorgen, maar
dat ze ruzie hadden gekregen".
„Dat is niet alles. De rechter bood hem aan om
met de cijfers te knoeien.
Daar kwam het tenminste op neer. Sam was ver
standig, hij had de zaak door en weigerde. Maar dui
zend dollar is een flinke bom duiten!"
„De inkomsten die de rechter uit de plantage haalde,
moeten groot geweest zijn. Ik heb zijn deposito bij de
bank en de afrekening van zijn makelaar gezien."
„We hebben goede jaren gehad in Florida. Overal
uitbreiding. Hoge prijzen voor citrusvruchten," zei Hen
ry.
Uit het zwembad klonk Midge's lach; het was een
muzikaal geluid, fijn als een triller van een spotvogel.
Roddy had blijkbaar altijd een zwembroek in het kleed
hokje, want hij balanceerde op de duikplank, lang en
slank, zijn donkere hoofd stak duidelijk af tegen het
meer op de achtergrond en hij droeg een zwart zwem
broekje. Hij riep iets en dook in het water, zo soepel
als een vis. Dodie hing aan een rood-en-wit rubbervlot.
Cayce voelde dat ze hem en Henry op het terras ga
desloeg.
Henry zei: „Ik zou maar één ding tegelijk doen, ge
loof ik; wacht eerst eens af wat Luke van plan is."
„Henry, wou je zeggen dat Luke Weller werkelijk
denkt dat ik de rechter vermoord heb?"
„Ik weet niet wat Luke denkt, maar ik weet wel,
dat hij iets zou moeten doen:" „Iemand arresteren?"
„De moordenaar arresteren. Hij zal niemand van
moord beschuldigen als hij niet zeker van zijn zaak is."
„De keuze valt op mij, tot dusverre."
Henry vroeg onverwacht: „Wie denk jij wie de rech
ter vermoord heeft, Cayce?"
Cayce stond op en liep naar de balustrade. Ginds in
het zwembad hield Roddy Midge onder water en Midge
protesteerde lachend. Het was of er helemaal geen spra
ke was van moord of verdenking van moord.
Op een wonderlijke manier leek het hem alsof Blan
che's gezicht, bleek en gesloten, met haar stille, on
peilbare ogen tussen hem en het zwembad zweefde en
hem strak aankeek. Na lang stilzwijgen zei hij: „Ik
weet het niet."
Henry zei: Er zijn verschillende manieren om de
zaak te bekijken. Het is mogelijk dat de rechter met
iemand ruzie heeft gehad, die de ruzie eenvoudig be
slecht heeft door hem dood te schieten, impulsief, zonder
voorbedachte rade dus. De rechter kennende mogen we
die mogelijkheid niet uitsluiten. Maar het is ook een
feit dat de rechter een type was, dat vijanden maakt;
het is mogelijk dat iemand al lange tijd op moord zat
te zinnen en dat er toen misschien iets is gebeurd, dat
de trekker heeft doen overgaan. Maar hoe je het ook
bekijkt, er zijn niet veel motieven die zo sterk zijn
en zo diep persoonlijk dat moord de enige oplossing is.
Eén daarvan is geld," zei Henry rustig. Eén ander is
vrees. Weer een ander eenvoudig haat."
„Ik heb altijd gedacht dat ik de rechter haatte. Zeker
ik heb ruzie met hem gehad maar Hij keek
Henry i-echt in de ogen. „Het is gek Henry, maar
ik haat hem nu niet meer. En ik geloof niet dat
ik hem ooit genoeg gehaat heb om hem te vermoorden.
Er zijn wel eens tijden geweest, toen ik nog een jongen
was, dat ik zin had hem de tanden uit zijn mond te
slaan. Maar dat is nog geen vermoorden."
„Ik geloof je. Maar dan is er nog het motief van
geld. Daar denken de mensen ook aan. Ik bedoel niet
geld in de letterlijke betekenis ik bedoel het bezit
van Blanchaard."
„Zack zou een sterke getuige a charge zijn."
„Waarom heb je hem ontslagen?"
„Heb je dat al gehoord?"
(Wordt vervolgd)
Bij de uitgeverij Andries Blitz te Laren
verscheen een ietwat kolderiek verhaal
over het leven in een klein dorp onder de
titel „HOEPELEPOEP" en de humor van
dit would be komische boekje komt in de
regel niet boven het type uit, dat men
aantreft op somige bruiloften en partijen,
waar een liedje onder dezelfde titel wordt
gezongen. Voor „wie vrolijk willen wezen"
kunnen wij deze „Hoepelepoep" sterk aan
bevelen.
De roman van Martin Walser, HUWE
LIJKEN IN PHILIPSBURG (De Bezige
Bij, Amsterdam) is thans in vertaling ver
schenen. Walser slaagt er zeer goed in de
problematiek van het moderne huwelijk
te tekenen, waarin men het niet al te
nauw neemt met de huwelijksmoraal. On
miskenbaar beschikt de nog jonge Walser,
hij is 32, over talent, vooral daar waar het
gaat om het uitspinnen van menselijke ge
voelens zoals deze spelen in de middel
grote stad die Philipsburg is. Scherp ont
leedt hij de hoofdpersoon en hij toont ons
daarmee tevens een belangrijk stuk alge
mene problematiek van de moderne mens.
Vereenzaming, liefdeloosheid, cynisme en
harde zakelijkheid tegen een achtergrond
van kleinsteeds geroddel en geïntrigeer,
waarin de liefde nog slechts als een spel
wordt bedreven, is tevens een goede schil
dering van de huidige situatie in bepaalde
kringen in de met het „Wirtschaftswun-
der" gezegende na-oorlogse Duitsland. De
roman van Walser zal zeker bij velen in
de smaak vallen.
MONTELIMAR (Reuter) De veertig
jarige hoteleigenares Emilie Julien uit Zer-
matt die in het bezit is van een vlieg
brevet, heeft door resoluut ingrijpen het
tweemotorige Duitse vliegtuig, waarmee zij
als passagiere, met nog vier reisgenoten,
op weg was van de Balearen naar Genève,
voor een ongeluk behoed. De piloot was
namelijk onwel geworden en het stuurloze
toestel dook snel omlaag. Emilie greep bij
tijds de stuurknuppél en trok het vlieg
tuig op nog slechts een driehonderd meter
boven de grond uit zijn duikvlucht op. De
andere inzittenden konden na enkele mi
nuten de piloot, die eer. voedselvergiftiging
leek te hebben gehad, bijbrengen, waarop
deze zijn plaatsvervangster aanwijzingen
kon geven om het toestel op de grond te
zetten.
Vanaf 17 juni tot 16 juli zal in het Am
sterdamse Leidseplein-cabaret een nieuwe
cabaretgroep optreden. Aan het program
ma „Festivaria" wei-ken mede Dora Paul
sen, het Israëlische zangduo Ha Dudaim,
Donald Jones, Cor Lemaire en Fred Oster.
De laatste is tevens met de leiding belast.
De bezetting van het Wiener Burgtheater,
dat tijdens het Holland Festival Schnitz-
lers „Anatol" in Nederland brengt, bestaat
uit Paula Wessely, Kathe Gold, Blanche
Aubry, Johanna Matz, Wolf Albach Retty
en Robert Lindler.
Paula Wessely speelt, in plaats van Su-
sanne von Almassy, de rol van Gabrielle.
De oorspronkelijke betekenis van ge
zwind is: sterk, geweldig, hevig, later
ook: verstandig, listig, koen, krachtig,
ontstuimig. De etymologen achten het
waarschijnlijk dat gezwind verwant
is met gezond, een woord waarvan
de etymologie niet vaststaat. Misschien
is dit woord voortgekomen uit het
deelwoord van het werkwoord z ij n en
moet men zich de ontwikkeling zó voor
stellen: het zijnde waar echt
flink gezond.
Hoe dit ook zij, de betekenis van ge
zwind is overgegaan van krachtig
naar vlug. Men bezigde het woord
eerst alleen van mensen, daarna ook
van lichaamsdelen, vervolgens ook van
de geest (in de 17e eeuw spreekt men
van geswint verstant) en tenslotte ook
van bewegingen. Men spreekt van een
gezwinde pas en in de Camera is sprake
van recruten die met bevende handen
^een gezwinde lading ondernemen.