Wereldpremière van „Een Midzomernachtdroom" van Benjamin Britten in Aldeburgh NU MET (25) VOORDEEL „Jeugd en Muziek" gaf geslaagde slotavond van dit seizoen Premier van Malaya vertrouwt Nederlandse bedoelingen „Toneelgroep 1960" naar Suriname Nederlands-Belgische toneel integratie Nieuw Engels alfabet Agenda voor Haarlem en de IJmond DINSDAG 14 JUNI 1960 5 Benjamin Britten Leo Pappenheim wil geen afscheidstournee Kunstmarkt op het Rembrandt plein In 1961 geen expositie van beelden in Sonsbeek Geen provocaties tegen Indonesië d Y Sorb o n n e examens in Nederland Democratische liga wil gesprek met Sukarno V eisen IJm uiden Beverwijk (Van onze correspondent in Londen) ALDEBURGH (Suffolk), juni. Benjamin Brittens nieuwste opera in drie bedrijven „Een Midzomernacht droom". opus 64, welke zojuist in het vriendelijke vissers dorp Aldeburgh (uitgesproken Olburre) aan de Noordzee haar première heeft beleefd en volgende maand, op 11 juli, haar Holland Festival-première krijgt, is door sommigen reeds als zijn beste opera uitgeroepen. Of dat zo is zal later moeten blijken, want bij een modern werk als dit is tijd nodig om vertrouwd te raken met details, welke zeker niet tot hun recht komen in de „Jubilee Hall", het Victoriaanse vereni gingsgebouwtje van, Aldeburgh met zijn driehonderd zit plaatsen. dat dient voor kaartavonden, badminton en vei lingen. al heeft de festival-architect Cadbury-Brown door een ingenieuze verbouwing zaal en toneel thans een waardig aanzien gegeven en de akoestiek verbeterd. Maar reeds kan worden gezegd, dat het een boeiende, hoogst interessante compositie is met vele schone, soms ook ontroerende, mo menten. Het succes van Brittens elfde opera, zes jaar ko mende na zijn vorige opera „The Turn of the Screw", was min of meer van tevoren verzekerd, dank zij Shakespeare's onsterfelijke, amusante sprookjesgeschiedenis. Want het is de klassieke tekst van de grote Engelse dichter en toneel schrijver, welke Brittens werk beheerst. Hij en Peter Pears gebruiken uitsluitend Shakespeare's woorden, al moesten zij de tekst tot de helft inkorten. Maar hier lag voor Britten tevens de grootste kans. Shakespeare's taal bezit een diepe muzikaliteit en omdat Britten als weinigen de kunst verstaat het taalbeeld zonder omwegen rechtstreeks te verklanken, is hier sprake van een poging tot gelijkwaardige creatie, paral lel aan die van Shakespeare en op sommige momenten daar mee tot een homogene sublieme eenheid samensmeltend. Op zulke ogenblikken voelt men dat Britten iets waarlijk groots beeft verricht. Dat is bijvoorbeeld het geval in de kwar- etten, waar de geliefden het door Oberons toedoen met Mkaar aan de stok krijgen en later als de universele ver zoening zich voltrekt. HET HELE STUW wil een muzikale ver taling zijn van Shakespeare's woorden en de door deze opgeroepen unieke atmosfeer. Dit legde Britten een zekere beperking op. omdat hij de grote schrijver nauwgezet op de voet moest volgen en zich ondergeschikt aan hem maken, in plaats van het strikte verhaal slechts als aanleiding te gebruiken. Britten heeft het ook niet anders gewild, want hij vatte de klassieke tekst op als een uitdaging voor zijn talent, dat juist op de muzikale waarde van het woord is ingesteld. Shakespeare's tekst was daarom een kolfje naar zijn hand. Voor de toe hoorder is dit misschien verwarrend. Hij kijkt en luistert naar de onnavolgbare Shakespeare en tegelijkertijd moet hij zijn secundaire aandacht concentreren op de niet zo gemakkelijk in zich op te nemen, doch heel knappe -orkestratie van Britten, welke evenals de zangmelodieën talrijke momenten van schoonheid en ontroering bezit. SOMS LEIDT DIT tot een overdadigheid, welke een teveel van het goede is, een in druk, welke nog versterkt wordt door het gedrang op het kleine toneel. Ondanks de dubbele intensiteit van Shakespeare's ma gie en van Brittens muziek, valt er veel te genieten, ook voor degenen die het bij een opera moeilijk zonder het theatrale en ro mantische kunnen stellen, die Britten Zoals gewoonlijk krijgt ook nu weer ms land van het nieuwe werk van Britten de primeur voor het buitenland. Britten is een muzikale sneltekenaar. Hij werkt in ijltempo, hoewel, zegt hij, iiet zo vlug als Mozart, Verdi of Gluek. Over hel algemeen heeft een componist 'wee jaar nodig om een opera te vol tooien. Britten deed over „Een Mid zomernachtdroom" zes maanden. Het '.aatste bedrijf schreef hij in bed met Influenza. Zijn werkwijze is niet ge baseerd. op fragmentarische schetsen. Zodra hij de grote lijnen in zijn hoofd 'reeft, zet hij de pen op papier. Dat doet 'rij meestal in zijn woning „The red House" in Aldeburgh. Hij werkt 's mor gens en in de late middag. Daarna is iet hem onmogelijk om te componeren; vaak onderbreekt hij zijn werk met een wandeling langs zee of door de glooien de velden. Brittens grote kracht ligt in zijn composities voor zangstemmen, zo als niet alleen uit zijn opera's, maar vooral ook uit zijn liederenbundels blijkt. Sinds de oorlog heeft hij zich speciaal op de opera toegelegd. Hij is een van de weinige modernen, die een bijzonder genius voor het lyrische to neel bezit. Zijn produktiviteit op ander gebied is ook enorm. Tegelijk met „Een Midzomernachtdroom" schreef hij een cantate ter gelegenheid van het 500- jarig bestaan van de universiteit van Bazel. Als wonderkind van 14 jaar had hij reeds tien pianosonates, zes strijk kwartetten, drie suites voor piano, een oratorium en dozijnen liederen op zijn naam staan. Hij is geboren in een an dere vissersplaats, Lowestoft, als zoon van een tandarts. Zijn geboortestreek verschaft hem veel inspiratie, zoals blijkt uit „Albert Herring" en Peter Grimes". Hofdrolspelers (v.l.n.r.) Owen Branni- gan, Peter Pears, Edward Byles, David Kelly en Norman Lumsden. Op 3 juli zal in Suriname de Nederland se Toneelgroep 1960 aankomen. Dit toneel gezelschap bestaat uit Ans Koppen, Rita Maréchal, Bert van der Linden, Johan Schmitz en Louis Borel. In de eerste week van juli zullen voorstellingen gegeven wor den van „The country girl" (het meisje van buiten) geschreven door Clifford Odets en van „Sound of murder" (moord met voorbedachte rade) van William Fair- child. Binnenkort zullen Clara Eggink en An ton van Duinkerken in Suriname enkele lezingen houden. Clara Eggink zal spreken over de experimentele dichtkunst en Anton van Duinkerken over humor in de Neder landse letterkunde. Beide letterkundigen bevinden zich thans op de Nederlandse Antillen. Begin juli zal de kunstschilder Guil- laume Lo A Njoe een kleine tentoonstelling van zijn werk houden in het Cultureel Centrum Suriname. De heer Lo A Njoe is in Nederland uit Surinaamse ouders gebo ren. Onder auspiciën van de Sticusa kwam hij een maand geleden in Suriname aan. Leo Pappenheim, die in vei'band met het bereiken van de pensioengerechtigde leef tijd binnenkort zijn functie van dirigent van het Gelderse Orkest zal neerleggen, wenst geen afscheidstournee, zoals het be stuur van het Gelders Orkest die wilde organiseren. Hij zegt tot dit besluit geko men te zijn, omdat hij hieromtrent niet door het bestuur zou zijn ingelicht en hij hierdoor voor een fait accompli zou zijn gesteld. Leo Pappenheim wil nu afscheid nemen zonder meer. Van onze Amsterdamse redacteur) Met ingang van deze week is het Rem- brandtplein te Amsterdam weer tot kunst markt verheven voor de duur van het zo merseizoen. De verleden jaar op initiatief van mevrouw Hermine Heijermans gehou den straatverkoop van schilderijen en te keningen bleek een gezonde gedachte te zijn geweest, want niet alleen belooft de kunstmarkt op het Rembrandtplein een traditie te worden, ook de toeloop van kunstenaars is groot zo groot dat een speciale commissie een selectie heeft moe ten toepassen om te voorkomen dat alle trottoirs door kunstprodukten zouden wor den ingenomen. Het aantal vergunningen is beperkt tot zestien en daarmee kon de kitsch, die ver leden jaar de boventoon dreigde te krij gen, worden geweerd. Het Rembrandtplein elf blijkt vele kunstenaars te hebben ge- ispireerd. Benjamin Britten (links) gebruikt voor de stormscènes van zijn opera „Noye's Fludde" (Noachs vloed), welke wegens de eenvoudige stijl door kinderen kan worden opgevoerd, porseleinen thee koppen voor het opwekken van storm- effecten. vreemd zijn. Van hem is de uitspraak, dat bij Beethoven de ellende begonnen is! Hij weigert door middel van muziek persoon lijke gevoelens, hoe verheven ook, uit te drukken. Maar hij blijft de typische En gelsman die wars is van uitersten. John Piper, de beroemde moderne schil der, maakte een fijnzinnig, suggestief de cor. Maar de door hem aangeklede feeën zijn geen zachte, slanke meisjes, maar ro- buste, luidruchtige schooljongens, die ei- niet hun helmachtige hoedjes eerder als een troep weeskinderen uitzien. Volgens Britten zijn echter Shakespeare's tover geesten en kabouters allerminst etherische wezens, maar felle haaibaaien, die zoals uit de tekst blijkt, niet op hun mondje gevallen zijn. In het stuk vormen zij Titania's lijf wacht, vandaar dat zij onder krijgsmuziek opkomen! Britten verstoort ook nog andere illusies. Dat geldt met name voor O'oeron. welke rol door de countertenor Alfred Del- Ier wordt vertolkt. Al is hij geen mens van vlees en bloed, zijn hoge klagelijke incan- tatie en zijn houterige houding lijken mis plaatst, vooral tegenover Titania's realis tische uitbeelding. Het zal nog wel even duren voordat deze opvattingen van de componist en de regisseur John Cranko de bekende choreograaf algemene waar dering zullen vinden. DE ROL VAN PUCK wordt gespeeld door de 15-jarige Leonide Massine, het zoontje van de balletdanser. Hij zingt niet, maar spreekt, tussen zijn acrobatiek door. Er is echter weinig demonisch aan hem te herkennen, noch aan de muziek, welke zijn bewegingen accentueert. Het grote amuse ment wordt natuurlijk geleverd door de toneelopvoering van de oubollige am bachtslieden, met meesterlijke creaties van Owen Brannigan als Spoel, de wever, alias Pyramus en Peter Pears als Fluit, de blaas balgmaker, die een kostelijke Thisbe weg geeft. Brittens muziek is hier raak-tref- fend in zijn speelsheid, aangedikt door Pa rodie in Italiaanse operastijl. Forbes Ro binson is een treffende Theseus. In Neder land neemt hij Spoels rol van Owen Bran nigan over die. naar hij ons zei, het jam merlijk betreurt, dat hij niet mee kan gaan, omdat hij in Engeland een verbintenis heeft. Ook de jonge Massine kan onmoge lijk komen. Opmerkelijke prestaties leveren ook Marjorie Thomas (Hermia), April Can- telo (Helena). George Maran (Lysander) en Thomas Hemsley (Demetrius). De samenwerking tussen de grote Neder landse toneelgezelschappen en de Konink lijke Vlaamse schouwburg te Brussel zal in het aanstaande speelseizoen sterk wor den verruimd, aldus verklaarde maan dagavond de directeur van de K.V.S. (Ko ninklijke Vlaamse schouwburg) te Brussel, de heer Victor de Ruyter. De volgende grote Nederlandse toneelge zelschappen zullen in Brussel in het aan staande speelseizoen, in het raam van het gewoon abonnement van het Brussels thea ter, voorstellingen geven: de Haagse Co- medie, de Nederlandse Comedie, het Rot terdams Toneel en „Theater" de groep Ensemble zal twee voorstellingen in de Belgische hoofdstad geven. Het gezelschap Hoofdstad Operette uit Amsterdam zal voorts op 18 en 19 januari 1961 voorstel lingen geven van „Wienerblut" de ope rette van Johann Strauss. Deze Nederlands-Vlaamse toneelintegra- tie is mede het gevolg van de besprekin gen, die naar aanleiding van het staats bezoek van Koningin Juliana en Prinses Beatrix aan België tussen de heer De Ruy ter en de Nederlandse toneeldirecties plaats hebben gehad. Het is echter ook een gevolg van de groeiende belangstelling van de Nederlandse kolonie in Brussel voor de inspanningen welke de K.V.S. doet om in Brussel een hoogstaand Nederlands to neelleven te ontwikkelen. Voor het eerst ook wordt de „koude oorlog" tussen Brus sel en Antwerpen beëindigd. De Konin klijke Nederlandse Schouwburg van Ant- werpen-Nationaal Toneel zal namelijk in Brussel zes voorstellingen geven. Het bestuur van de Stichting Sonsbeek 1949 heeft besloten in 1961 geen beelden tentoonstelling in hei park Sonsbeek te houden. Deze beslissing is genomen op grond van het feit, dat er steeds meer bceldcntentoonstcllingen in de open lucht gehouden worden in navolging van de eerste internationale expositie van de stichting in 1949 te Arnhem. Het bestuur van de stichting acht het niet in het belang van de kunst en de kunstenaars, in 1961 een tentoonstelling in Sonsbeek te brengen, welke zou samen vallen met zeven andere culturele mani festaties. Het komende jaar zal het be stuur zich -echter beraden hoe de kansen liggen voor een expositie in 1962. Op een persconferentie in Londen is een nieuw fonetisch alfabet geïntroduceerd, aan de hand waarvan de Britse kinderen gemakkelijker lezen zouden kunnen leren. Het alfabet heeft tweeënveertig letters en geen hoofdletters. De letters C, Q en X komen niet voor. Men heeft negentien let tertekens aan het bestaande alfabet toe gevoegd om het aantal tekens overeen te laten komen met het aantal klanken. Het experiment wordt gesteund door de Britse minister van Onderwijs, sir David Eccles, en de onderwijzersbond. Het ligt in de bedoeling om de kinderen het gewone alfabet en de gewone spelling te leren als zij twee jaar met het nieuwe alfabet ge werkt hebben. DE IN OPRICHTING zijnde afdeling Haarlem van de vereniging Jeugd en Muziekheeft voor haar leden en voor belangstellenden maan dag in het „Huis met de sleutelste Heemstede opnieuw een muziekavond gegevenIIet was de laatste bijeenkomst, die in dit zomerseizoen gehouden werd. In de maand september hoopt met te komen tot de vorming van een afdeling, welke dan op een officiële openings-avond haar beslag zal krijgen. Bij de oriëntering mogelijk makende muziekuitvoeringen heeft zich een kern van leden opgegeven, die gegrepen zijn door het ideaal, dat de vereniging „Jeugd en Muziek" nastreeft. Voor elke muziek avond kon men rekenen op de medewer king van jeugdige amateur-muzikanten, wier optreden steeds weer verrassende indrukken gaf. De jonge musici, die maandagavond kwamen spelen zijn daar bij niet achtergebleven. Voor hen was het ongetwijfeld een prettige omstandigheid te kunnen musiceren voor vele leeftijdgeno ten, op wier luisteraandacht onvoorwaar delijk gebouwd kon worden. Dat onder vond als eerste de pianiste Marianne Dou- wes, die drie delen uit de Engelse suite in a van Johann Sebastian Bach vertolk te. In een treffende stilte speelde zij de schone muziek met een rust brengende rit mische standvastigheid, met een duidelij ke tekening van het polyfone stemmen- weefsel, met genuanceerde klank en met een verrassende muzikale uitdrukkings kracht* Hierna hoorde men de zang van Ellen Croese, die begeleid door Marijke Versluys Schuberts hymne „An die Mu- sik" vertolkte, waarvan de tekst op deze avond bijzonder zinrijk werd. Een muzikaal-Hongaarse sfeer van wer velende, meeslepende of beheerst verlei dende klanken liet de fluitist Bonno Hyl- kema horen bij de knappe voordracht van de „Fantasie pastorale Hongroise" van Fr. Doppler, waarbij een virtuose tech niek bleek, goede frazering en muzikaal begrip. Zijn begeleidster Inge Dahms bleef in haar spel op een gelijk niveau. Van Hongarije naar Spanje, il n'y a qu'un pas. De pianiste Else Herwarth bracht haar auditorium naar het zonnige land bezuiden de Pyreneeën met een rit misch strakke en door goede klankdiffe rentiatie uitmuntende vertolking van de „Malaguena" uit de bundel „Espana" van Isaac Albéniz. Toen kwamen de muzikale vertellingen, die Maurice Ravel optekende in zijn „Con- tes de ma mère l'Oye". Zij werden door Betty van Luin en Jen van der Waals charmant en spannend naverteld met vierhandig spel waarbij de zorg voor een mooie klank frappant was. En ten slotte kwamen de klarinettist Helmuth Heystek en de pianiste Jen van der Waals ons verrassen met een voor treffelijke vertolking van een in 1952 dooi de Tsjechische componist Oldrich Flos- man (geboren 1925) geschreven Sonate. Deze uitvoering betekende een verheugen de kennismaking met muziek van geavan ceerd karakter, rijk aan muzikale gedach ten en uitnemend aangepast aan de klan kentimbres van de klarinet.. Ik heb geno ten van het muzikale en technisch be heerste klarinetspel en van de pittige stu wende musiceertrant van de pianiste. Frits van Rappard, de voorzitter van het voorlopige jeugdbestuur leidde deze muziekavond, waarop hij prettige mede delingen kon doen over de reductie op toegangsprijzen voor „Jeugd en Muziek"- leden voor enkele belangrijke muziekuit voeringen. P. Zwaanswijk Advertentie Premier Toenkoe Abdul Rahman van Malaya is door de Nederlandse regering geheel tevreden gesteld inzake de garantie, dat van Nederlandse zijde geen provoca ties tegen Indonesië zullen worden uitge voerd. Berichten, als zou zijn regering niet voldaan zijn voer deze garanties, zijn vol komen uit de lucht gegrepen. Dit verklaar de de perschef van de premier maandag op Schiphol, toen Abdoel Rahman uit Londen op de Amsterdamse luchthaven arriveerde en enige tijd moest wachten op een doorverbinding naar Bangkok. Premier Toenkoe Abdoel Rahman heeft van 26 tot en met 29 mei jongstleden een officieel bezoek aan ons land gebracht, tij dens welk bezoek hij besprekingen heeft gevoerd met de Nederlandse regering, on der meer over de problemen ten aanzien van Indonesië en Nieuw Guinea. Bij zijn vertrek uit ons land verklaarde hij toen, dat deze besprekingen tot volle tevreden heid van beide partijen waren verlopen. De vorige week echter zou Abdoel Rah man tijdens een interview met de Lon- dense correspondent van het in Malaya ver schijnende dagblad „Oetoesan Melajoe" (Malcise Koerier) verklaard hebben, dat zijn regering ontevreden was over de ga ranties van Nederlandse zijde, en dat pro vocaties tegenover Indonesië reeds plaats gevonden hadden door het zenden van troepenversterkingen. Uit de verklaring van de perschef van de minister blijkt thans echter, dat het genoemde blad in het geheel geen correspondent te Londen heeft en dat het gemelde interview niet eens plaats gehad heeft. De premier wees op een verklaring, die hij maandag over deze kwestie te Londen heeft afgelegd, en waarin hij gezegd heeft: „Tijdens mijn verblijf in Nederland heb ik de verzekering gekregen, dat de Neder landse regering op geen enkele wijze pro vocaties wenst uit te voeren ten opzichte van Indonesië. Het is de wens van de Nederlandse regering Nieuw Guinea onaf- hanklijk te laten worden, zodra het land daartoe geschikt is. Teneinde deze onaf hankelijkheid voor te bereiden is de Ne derlandse regering begonnen met de oplei ding van de bevolking van Nieuw Guinea." De perschef van de premier voegde hieraan toe, dat Abdoel Rahman inderdaad geheel tevreden was over de Nederlandse garanties, zoals dat door hem kenbaar is gemaakt tijdens zijn verblijf in Nederland. Toenkoe Abdoel Rahman heeft gedu rende bijna twee maanden door Europa gereisd. Behalve Nederland bezocht hij Duitsland, België, Frankrijk en Engeland, waar hij onder meer de conferentie van premiers van het Britse gemenebest bij woonde. Via Bangkok zal hij nu terugke ren naar Kuala Lumpur, waar hem bij zijn aankomst volgens een der leden van zijn gevolg een grootse ontvangst zal wor den bereid. Advertentie Dezer dagen zijn voor het eerst in Ne derland examens van de Sorbonne afge nomen en wel in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Deze examens zijn bestemd voor Nederlanders, die een diploma Franse taal van de Parijse universiteit wensen te krijgen. De mogelijkheid, dat vreemdelingen een dergelijk diploma kunnen verwerven, be staat reeds twee jaar, maar tot dusverre moesten de kandidaten daarvoor naar Parijs gaan. Het werk der kandidaten is thans naar de Sorbonne opgezonden. De geslaagden krijgen een „Certificat pratique de Langue frangaise. Aan de examens hebben ongeveer veer tig kandidaten deelgenomen. De meesten waren leerlingen van de Mission universi taire et culturelle van de Franse ambas sade hier te lande. DJAKARTA (A.F.P.) Het Australische vliegdekschip „Melbourne" dat de vlag voert van vice-admiraal Harrington, op perbevelhebber van de Australische mari ne, zal van 16 tot 18 juni een vriendschap pelijk bezoek aan Indonesië brengen. Dit heeft een Indonesische woordvoerder, Sard- jono, op een persconferentie meegedeeld, zo meldt „Antara". De woordvoerder voeg de hieraan toe, dat de Indonesische re gering goedkeuring aan het bezoek had gehecht en dat het niet in verband staat met het zenden van Nederlandse oorlogs schepen naar Westelijk Nieuw-Guinea. Vice-admiraal Harrington zal op 16 juni door president Sukarno worden ontvan gen. Hij zal voorts de staf-chef van de Indonesische marine, Martadinata, pre mier Djuanda en minister Subandrio (bui tenlandse zaken) bezoeken. De Indonesische woordvoerder deelde nog mede, dat Indonesië binnen het plan- Colombo veel met Australië te maken had. Voorts zijn er veel Indonesische studenten in Australië en andere zaken die beide landen binden, zei hij. DJAKARTA (Reuter) Leiders van de Indonesische „Democratische Liga" (op positie) hebben president Sukarno om een onderhoud gevraagd. De democratische liga bestaat uit ge matigde en rechtsgeoriënteerde politici, die zich verzetten tegen het nieuwe door president Sukarno benoemde parlement. De president liet zich tijdens zijn bezoek aan Japan in vernietigende termen over de liga uit. Concertgebouw: Vandaag 19.30 uur: leer lingenuitvoering Haarlems Muziekinstituut. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met don derdag 14, 19 en 21.15 uur: „De boekaniers" 14 jaar. Frans Hadstheatcr: Vandaag 20 uur en woensdag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Mag ik deze dans van u?", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 19 en 21.15 uur: „Ik zal spuwen op jullie graf". 18 jaar. Luxor Theater: Vandaag en woensdag 14, 19 en 21.15 uur: „De dag der vergelding", 18 jaar. Donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Doctor at sea", alle leeftijden. Minerva Theater: Vandaag en woensdag 20.15 uur: „Het meisje Rosemarie", 18 jaar; woensdag 14.30 uur: „Tom en Jerry festi val", alle leeftijden. Donderdag 20.15 uur: „Opstanding". 18 jaar. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 18.45 en 21.15 uur: „On the beach". 14 jaar. Roxy Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.30. 19 en 21.15 uur: „Tien secon den van de hel", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Onze man in Havana", 14 jaar. Theater Monopolc (Zandvoort): Vandaag tot en met donderdag 20 uur: „La Paloma", alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur", (Korte Houtstraat): Tot 1 juli dagelijks van 1022 uur: Expo sitie van prenten van Daumier en Garvarni Kunstcentrum „De Ark" (Nieuw Heilig land 13): Tot 18 juni dagelijks 917 uur: Expositie van werken van Paula Geraedts. Museum Het Huis Van Looy (Kamper laan): Tot 26 juni dagelijks van 1012.30 en van 13.3017 uur, zondags van 1417 uur: Expositie van uitgaven, foto's, brie ven en bezittingen van Frederik van Eeden. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 10 juni.) Dinsdag 14 juni: Thalia, 20 uur: „De laatste torpedo". Woensdag 15 juni: Thalia, 20 uur: „De laatste torpedo". Rex, 20 uur: „Het kermismeisje". Noordersluis, 15 uur: hengel wedstrijd. Plein 1945, 19.30 uur: boksen. Stratingsplantso m, 19.30 uur: gymnastiek. Schoonenberg, 19 uur: honkbalwedstrijd EHSbuitenlandse ploeg. Hotel Kennemerhof, 18.30 uur: start wan delmars; 20 uur damwedstrijden. DINSDAG 14 JUNI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „Donker Parijs". Luxor Thea'ter, 19 en 21.15 uur: „Geen cent voor de belasting". WOENSDAG 15 JUNI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „Donker Parijs". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Geen cent voor de belasting" .4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 5