Martin Korda D.P." van Badings een koel en veelal breedvoerig betoog Nederlandse Comedie schittert met opvoering van Dona Diana mm W*<È?#nkjEM* Expositie van oude Vlaamse meesters Fons Rademakers speelt zelf mee in „Het mes" Pleidooi voor de beurs van Berlage door Delftse hoogleraren ENGEL Agenda voor Haarlem en de IJmond DONDERDAG 16 JUNI 1960 11 MERKWAARDIGE WERELDPREMIERE [uxaf/ex a,um,n,um v. DUIVENBODEN Weense pers prijst Gré Brouwenstijn Haerlemsche Musvek- earner geeft openlucht concert Duitse toneelexpositie in Amsterdam w&êè 3!JK FELISOL écht kleurecht Kunstschilder krijgt twee weken celstraf Velsen-IJ muiden Beverwijk 55 TERWIJL ELDERS IN AMSTERDAM de prikkelende sensatie van „Het zoete leven" opgeld doet, opende het Holland Festival woensdagavond in de hoofdstedelijke Stadsschouwburg met een gala-première van de nieuwe opera van Henk Badings, die het schrijnend „bittere leven" van de honderdduizenden ballingen, gemerkt D.P. „displaced person" als een aanklacht tegen de ontredderde beschaving en politieke verwording van onze tijd tot onderwerp heeft. De auteurs (Albert van Eyk schreef het libretto naar een ontwerp van de componist) noemen de hoofdfiguur van hun evocatie „Martin Korda", maar dat éne individu geldt voor al zijn lotgenoten, al is dan ieders „geval" weer een historie op zich. De kern van het libretto, dus het tragisch verloop van Martin Korda's geschiedenis als opgejaagde en in een kamp gestrande jonge ingenieur, is een verhaal zonder ingewikkelde of gezochte intriges. De revolutie in zijn land heeft hem desillusies bezorgd. Als hij door de nieuwe macht- NA „DE CONSUL" van Menotti wordt men hier dus andermaal geconfronteerd met een opera die een uitzichtloos pro bleem van onze „verlichte eeuw" aan de orde stelt en die het in. al zijn grauw heid etaleert met al de middelen van de moderne geluids- en projectietechniek, welke het mede tot een document van onze tijd maakt. Was het genre „opera" hier doel, of werd het aangewend als mid del om te getuigen? Het ene sluit uiter aard het andere niet uit, maar de nadruk komt wel heel sterk te liggen op het „ge val", door breedvoerige behandeling van de vele aspecten, die de wetten der eco nomie in de dramaturgie niet ontziet. Zo brengt bij voorbeeld napraten na een ont knoping, dus als het effect voorbij is, geen dramatische versterking, althans niet vanuit het theatermetier gezien. Dat weet Badings zo goed als wie ook. Maar toch laat hij niet na, na de dood van Korda, zijn werk met een epiloog te be sluiten alsof hij wil betogen, dat met een pakkend operaslot de kwestie van de ont heemden geen stuk nader tot haar oplos sing gebracht is. Bovendien is het ook geen toeval dat de hoofdpersoon van het werk een ingenieur is, een onderzoeker naar de geheimen der natuurwetten. Hier in heeft Badings de gelegenheid gezocht zijn verworvenheden op het gebied dei- elektronische geluiden als sfeerwekkend element in toepassing te brengen. In deze zin ook kan „Martin Korda D.P." als een betoog gelden. En hoewel de hallucinatie scène in de derde akte dramatisch gezien een rustpunt is, dat normaal zou kunnen worden uitgeschakeld zonder bezwaar voor het verloop van het drama, is het een verrassend proefstuk op de bruikbaar heid van het element. Het valt alleen wat lang uit. Maar goed, het is iets, ja mis schien wel het belangrijkste wat op het gebied der experimentele muziek tot stand werd gebracht. WAAR BADINGS geen beroep doet op zijn elektronische innovaties, toont hij zich een meester in de behandeling van zijn klankmiddelen en weet hij scènes te scheppen die aan dramatische typering en -werkelijkheidszin van het genre ope ra, met treffende thematiek en effectrij ke harmonisatie geen tekort doet. Zo zijn er in de eerste en derde akte momenten, die zijn dramatische aanleg sterk beklem tonen en het zouden doen wensen, dat hij eens een „Boïto" op het lijf zou lopen, met een paar libretto's in voorraad, die niet om betoog of om experiment met elektronika vragen, maar om normale ont wikkeling van een sterk gebalde synthe se. Intussen is Badings' „Martin Korda D.P." in zijn veelzijdigheid van tendensen een niet te onderschatten boeiend geval, boeiend althans voor zover het niet, zoals op een paar punten, al te wijdvoerig een idee uitspint. Het snoeimes kan er goed voor wezen. De lyriek is niet het sterk ste element, dit is wellicht te wijten aan de teksten van Albert van Eyk, die wel vaardig redeneren, maar waar de poëzie ook om haar rechten vraagt, moeilijk op een gevoelstoon schijnen te kunnen geran geerd worden. ONDER LEIDING van Willem van Ot- eisende werk een hoogst belangrijke ma- terloo is de Wereldpremière van het veel- nifestatie geworden, die bovendien veel dankte aan de regie van Wolf-Dieter Lud- wig die rijkelijk met projecties werkte, alsmede aan de suggestieve toneelbeelden van Wim Vesseur, die ook in de projec ties ziin deel had. De creatie die Frans Vroons leverde van de titelrol bleek een dramatisch kolfje naar zijn hand en voor zijn tegenspeelster Erna Spoorenberg kan mijn lof niet uitbundig genoeg zijn. Fran- hebbers geprest wordt de atoomgeheimen van zijn meester te verraden, weet hij te ontvluchten en komt hij in een kamp voor ontheemden terecht. Daar heeft hij weinig contact met zijn lotgenoten, die over het algemeen nog al graag „hun geval", al of niet aangedikt, etaleren. Ze weten van zijn historie weinig of niets, alleen dat hij buiten de omheining van het kamp een vriendin heeft. Als dan een politiebeambte onderzoek komt doen in zijn barak en in de bagage van Korda een revolver vindt, doch tevens een portret van diens vriendin Wanda, die voorheen het liefje van de politieman geweest is, geraakt hij in een hachelijke situatie. De kampbewoners keren zich eveneens tegen Korda en zien in hem een verrader en een spion. Zij dwingen hem tot spreken en dan zal hij hun eindelijk „zijn geval" vertellen. Dit verhaal vormt in verschillende, in elkaar overgaande taferelen, de tweede akte. Wanneer Wanda in het laatste bedrijf goede berichten brengt, welke zijn bevrijding uit het kamp in het vooruitzicht stellen, en tevens de politie ter plaatse verschijnt om Korda gevankelijk weg te voeren, blijkt hij aan ontbering te zijn bezweken. Advertentie laiooKlottn De beste service bij Ged. Oude Gracht 108 -110 - Haarlem Telefoon 17165 De Weense pers is eenstemmig in haar lof voor de Nederlandse sopraan Gré Brou wenstijn die in de staatsopera de rol van Gutrune in Wagner's „Götterdammerung" vervult. De Kurier noemde de Gutrune van me vrouw Brouwenstijn „optisch ideaal". Hein rich Kralik schreef in Die Presse: „Gré Brouwenstijn was Gutrune en de lieflijk heid van haar verschijning weerspiegelde zich in haar zingen". De Arbeiter-Zeitung vond mevr. Brou wenstijn vocaal bijzonder mooi en schitte rend in haar statige interpretatie van Gu trune. De meeste lof voor de nieuw leven ingeblazen Wagnercultus in Wenen was voor de Zweedse sopraan Birgit Nilsson, die wel de ideale Brün'nilde van deze tijd wordt genoemd. De uitvoeringen staan onder muzikale leiding van Herbert von Karajan. cis de Bossy, Lidy van der Veen, Mari lyn Tyler en Elly Verhagen verdedigden met glans hun partijen. Paolo Gorin, Guus Hoekman en Cornells Schell waren een prachtig getypeerd trio onder de kampge noten. Wat zegging en karakteristieke uit beelding betreft muntten de beide laats- ten uit. Jos Borelli als kampleider stelde teleur in zijn al te hakkerige recitatieven; men had hem zijn tekst beter kunnen laten zeggen. Caspar Broecheler's inter pretatie van de rebellenleider was „net echt" en men kon genieten van zijn fraai baritongeluid. Rudolf Kat wist aan 't slot gunstig te profiteren van zijn zang-kans. Gé Genemans, Piet van den Berg en Chris Reumer completeerden naar wens de rij der vertolkers. Het koor vervulde zijn taak met smaak en het orkest toonde zich een willig en bedreven instrument in de handen van Willem van Otterioo. De avond was geopend met het Wilhel mus en toen om elf uur voor 't laatst het doek viel onder de wegstervende klan ken van de basklarinet, brak na een kor te aarzeling in de zaal een ovationeel ap plaus los voor de scheppers'en vertolkers van deze merkwaardige nieuwe Neder landse opera. Jos. cle Klerk Op 24 juni geeft „Die Haerlemsche Mu- syckcamer" onder leiding van André Kaart op het binnenhof van het Frans Halsmuseum een muziekuitvoering, tij dens welke het concert in D.gr.t. voor trompet en strijk-orkest van Telemann ten gehore wordt gebracht. De solist in dit concert is de trompettist Ben Zaal van het Utrechts Stedelijk Orkest. Van de zelfde componist worden met het strijk orkest, een concert voor drie hobo's en een concert voor twee fluiten uitgevoerd. Op het programma staan voorts weken van T. Albinoni en J.J.Quantz. Bij ongun stig weer heeft de uitvoering van dit con cert in de Renaissancezaal plaats. Vóór deze uitvoering in de open lucht,, speelt „Die Haerlemsche Musyckcamer" op Texel. Op 18 juni geeft zij op uitnodiging van de Stichting Cultureel Texel, een ka mermuziekavond in de Nederlands her vormde kerk te Den Burg, aan welke avond de sopraan Annette de la Bije haar medewerking verleent. Op het program ma staan werken van Bach, Handel, Al binoni, Telemann en Quantz. IJV BRUGGE Tachtig onschatbare schilderijen en kunstvoorwerpen uit de middeleeuwen zijn uit New York in Brugge aangekomen onder strenge politiebewaking. De doeken en kunstvoorwerpen, verze kerd voor zeven miljoen dollar, zijn ge leend van Amerikaanse musea en particu liere verzamelaars voor een tentoonstelling over „De eeuw van de Vlaamse primitie ven", die op 26 juni geopend zal worden. De Amerikaanse bijdrage tot de tentoon stelling omvat veertig schildex-ijen van Vlaamse meesters en vijftiende eeuwese gobelins, miniaturen en beeldhouwwerken. Andere kunstvoorwerpen komen van Bel gische musea, kathedralen en particuliere collecties. De Amerikaanse kunstvoorwerpen kwa men zondag in St. Nazaire, Frankrijk, aan boord van de u.s. Cornet, een vrachtschip van de Amerikaanse marine. Van St. Na zaire werden zij in vrachtwagens, geëscor teerd door de Franse gendarmerie op mo torfietsen en een radio-wagen, naar België vervoerd. Deze tentoonstelling van oude Vlaamse kunst is de belangrijkste in zijn soort, die sinds meer dan vijftig jaar in België te zien is. Er zijn talloze schilde rijen onder van meesters als Hans Mcmling, Gerard David, Jan van Eyck, Dirk Bouts, Rogier van der Weydcn en Hicronymus Bosch. Guus Hoekman, Frans Vroons, Cor nells Schell en Jos Borelli (van links naar rechts) in Henk Badings' opera Martin Korda D.P." „Het mes", de nieuwe speelfilm, die Fons Rademakers gaat maken naar het scenario van Hugo Claus en waarin hij zelf met Ellen Vogel een der hoofdrollen zal spelen, is een acht bladzijden groot verhaal uit de van Claus verschenen bun del „De zwarte keizer", dat hij voor de film opnieuw heeft geschreven. Het ver haal in de bundel speelt in Vlaanderen, voor de film is het in Limburg gesitueerd. De opnamen zullen worden gemaakt op en in de omgeving van het kasteel „Cor- tenbach" te Voerendaal nabij Heerlen. Voorts in de volkshogeschool „Geerlings- hoff" te Valkenburg en een klooster. Een staf van acht en twintig mensen zal tien weken met de opnamen, die op 18 juli a.s. beginnen, bezig zijn. De bedoeling is, dat de film, waarvan de produktie weer in handen is van de Nederlandse Filmproduktie Maatschappij te Rotterdam, in januari 1961 uitkomt. Dit wordt de derde film van Fons Radema kers. „Dorp aan de rivier" was zijn eer ste en de tweede, „Makkers staakt u wild geraas", welke bijna gereed is, zal op 27 oktober in het City theater in Amster dam of mogelijk ook in Rotterdam in pre mière gaan. Het ontluiken van een dorps jongetje van circa dertien jaar tot het man zijn via de erotiek is onderwerp van „Het mes". De directeur van de N..FM,, mr. J. M. Landré verwacht dat de film voor boven de veertien jaar zal worden goedgekeurd. Er komen heel veel belangrijke rollen in deze film voor. Het is de bedoeling veel van de vertolkers daarvan uit de Limburg se bevolking te kunnen aantrekken. „Het mes" is symbolisch het voorwerp van aanval waarmee het jongetje zich wil verweren tegen de wereld, die anders is dan hij zich had voorgesteld, en waarme de hij ook zijn móeder aanvalt. De Duitse consul-generaal, dr. Henry P. Jordan, heeft dinsdagochtend in de Amster damse stadsschouwburg de tentoonstelling „Theater am Rhein" geopend. Gedurende het Holland Festival blijft deze expositie in de hoofdstad. Zij wil, aldus dr. Jordan, een beeld geven van de toneeltraditie aan de Duitse Rijn en van het streven daar, om tot goed en modern theater te komen. De tentoonstelling is verdeeld in de groe pen theaterbouw, toneel en acteurs, bal let, marionettentheater, toneelmaskers en „blik achter de coulissen". (Van onze Amsterdamse redacteur) „Het afbreken van de beurs van Ber lage zal in binnen- en buitenland worden ervaren als een schande voor Amsterdam en voor het land. Noch de aan het her stel van de fundering te besteden kosten noch de veranderde eisen van het zaken leven aan het beursgebouw vormen een voldoend sterk motief om een dergelijke aantasting van ons cultureel erfgoed te rechtvaardigen". Dit is een passage uit de brief die de afdeling bouwkunde van de Technische Hogeschool te Delft onlangs heeft gericht aan het Amsterdams ge meentebestuur. De inhoud van dit schrij ven is pas openbaar geworden nadat de brief in overleg met de Koninklijke Maat schappij ter Bevordering van de Bouwkun de is gepubliceerd in het Bouwkundig Weekblad. De berichten over de plannen om de moeilijkheden met de fundering van de beurs op te lossen door het gebouw te slopen hebben in de afdeling Bouwkunde van de Technische Hogeschool ongerust heid gewekt en zijn aanleiding geweest tot ernstig onderling beraad, aldus de brief, die is ondertekend door prof. dr. ir. J. Mazure en prof. ir. A. van Kranen donk. De afdeling is zich ervan bewust dat gebouwen van tweeërlei standpunt kunnen worden bezien. Het zijn objecten die een gebruiksdoel moeten dienen en die des wege aan sociale, economische en techni sche eisen moeten voldoen. Zij vormen echter de expressie van de bouwmeester en de cultuur of van de culturele bewe ging waarvan hij deeluitmaakt. Steeds waneer het oordeel over een bouwwerk van deze twee standpunten uit verschil lend moet luiden is de bron voor een vaak tragisch conflict aanwezig. De afdeling aanvaardt volledig dat bij de be slissing geen van beide standpunten een absolute voorrang kon hebben. De mate waarin de waarden, die aan elk van bei de standpunten zijn verbonden, door be houd of verwijdering van een gebouw worden geschaad zal steeds in de beschou wing moeten woi-den betrokken. Ook kort na zijn ontstaan kan een der gelijk gebouw tot „monument" worden, in die zin, dat zijn verdwijnen een blijvend cultureel verlies zou betekenen. Naar het eenstemmig oordeel van de leden van de afdeling hoort de beurs van Berlage tot deze categorie gebouwen. De betekenis van de beurs uit deze hoofde is veel gro ter dan die uit hoofde van zijn gebruiks waarde, en zelfs van die uit hoofde van zijn schoonheid. De beurs van Berlage was, en is nog steeds, het symbool van de nieu we tijd, het architectonisch teken van ons nationaal reveil kort voor de eeuwwisse ling, aldus de bouwkundigen uit Delft. ER IS DIT JAAR geen Nederlandse Toneelmanifestatie in het Holland Festival,- omdat de hiervoor beraamde plannen door de grote bezetting zo kostbaar werden bevonden, dat men terwille van de financiering twaalf maanden uitstel moest verlenen. De-Nederlandse Comedie heeft nu voor een artistieke schadeloosstelling gezorgd met haar aanbieding van de toch reeds voorgenomen op voeringen van liet binnen onze grenzen merkwaardig ge noeg nog niet eerder vertoonde blijspel „El desdén con el dësclén" van Moreto, waarvan woensdagavond in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag als „Dona Diana" de inderdaad bijzonder feestelijke première werd gegeven. Een paar woorden ter bekendmaking met deze Spaanse schrijver uit de zeventiende eeuw zijn wel op hun plaats. Don Agustin Moreto y Cavana werd als zoon van Ita liaanse ouders in 1618 te Madrid geboren, studeerde aan de universiteit van Alcala de Henares en leidde een tamelijk bewogen leven, dat overeenkomt met dat van andere dramaturgen uit die tijd in zoverre had als hij eerst dienstplicht in het leger vervulde en later tot priester werd gewijd. Reeds kort na het bereiken van de meerder jarigheid behaalde hij succes met zijn probeersels voor het theater. Zijn ongeveer twintig jaar oudere collega Cal- deron introduceerde hem bij het Spaanse hof. Als „come- diografos" van het theater des konings genoot hij een reputatie, die hem nog steeds hij stierf in 1669 over leeft. Ongetwijfeld is. „El fpdo Don Diego' zijn qua typeringskunst het best geslaagde werk. De thans ge speelde komedie is vooral door enkele meer of minder geslaagde navolgingen („La Princesse d'Elide" van Mo lière en „La Principessa Filosofa" van Carlo Gozzi, als mede een opera van Rcznicek) buiten zijn vaderland bekend geworden. DE NEDERLANDSE TITEL is eigenlijk een anachronisme, dat zich in zoverre ver dedigen laat als men mag spreken van een romantische titelheldin. En tot op zekere hoogte mag men dat ook wel, want Moreto was een typische barokkunstenaar, die niet alleen in zijn stukken eén toegespitste samenvatting van de edelste tradities leverde, maar tevens daarin tussen alle conventionele bedrijven door de toonaar den van het in vrijheid opkomende gevoels leven liet meeklinken. Hij was een na volger, die in dit geval zijn stof aan drie of vier stukken van de geniale meester Lope de Vega ontleende, maar een voor loper tevens. Daarbij denkt men in de eerste plaats aan Ma- rivaux, die als de ontdekker van het sentiment achter het rationalisme te boek scaat, aan Beau- marchais vervolgens. Maar van hoeveel ontleningen er ook sprake is en hoeveel latere imitaties men eveneens kan aanwijzen, hier heerst de ware oorspronkelijkheid in ieder opzicht. Zijn gecompliceerde liefdesgeschiedenis, waarbij het intrigerende zich voltrekt in het innerlijk van de hoofdpersonen, heeft de uiterlijke vorm van een carnavalsspel der vermommingen, waar de verdrongen waarheid tenslotte doorheen breekt. In muzikale vergelijking kan men gewagen van een variatiecyclus, waarin een thema in verandering, omkering en vernieuwde herhaling wordt ontwikkeld. Dat thema van het elegante spel dat de ten tonele gebrachte figuren op hun beux-t met hun hartstocht op x-iskante wijze, maar volgens alle regels van de hoofse gewoonten tot een gelukkige afloop brengen is in de Spaanse titel op vrijwel onvertaalbax-e wijze aangegevep. „El desdén" betekent yn fjh [ill ulll minachting, schilligheid. maar ook gemaakte onver- DONA DIANA is het prototype van de intellectuele vrouw, die haar instinctieve neigingen aan de aristocratisch maatgeven de macht van het verstand wil ondex'wer- pen. Om zichzelf tegen het oncontroleer baar meeslepende van de passie te ver dedigen gaat zij tot de aanval over, zodra er een tegenpartij van fox-maat verschijnt. En zo wordt als in „Veel leven om niets" van Shakespeax-e het middel eeuwse toernooi van kx-achtvertoon en be hendigheid omgewerkt tot een psycholo gisch steekspel, waarin met ondeugende wijsheid van beminnelijk scepticisme het cerebrale zich op de uiterste proef laat stellen. Intussen laat Mox-eto zijn spelers zich uitleven in alle x-uimte, die hij heeft geschapen tussen blikken en blozen. Die laatste zin is niet van mij, maar van Dolf Verspoor, die een fantastisch knappe en ivelluidende vertaling van de razend moeilijke en vigeivikkelde tekst heeft ge leverd. Het door de Nederlandse comedie behaalde sxtcces met dit feestelijke werk is in de eerste plaats aan zijn vrijivel con geniale virtuositeit te danken. Zijn Neder landse woordspelingen zijn niet alleen licht en geestig, zij dienen steeds ter zake als geraffineerde middelen van mensen die met de aangeleerde manieren van be schaafd gedrag een wezenlijke zin van ivare liefde pogen te ontdekken. De tekst is lyrisch in gekunstelde frasen. Als een duivelskunstenaar heeft Dolf Verspoor er kans toe gezien de als het ware dansante kwaliteiten aan te geven, die door Han Bentz van den Berg als regisseur (en als mannelijke hoofdrolvertolker) in gelijk gestemde gezindheid zijn uitgeiverkt. Zeer gelukkig ivas men ook met de gelegen- heidsmuziek, die dr. Anthon van der Horst componeerde en waarop Albert Mol met aantrekkelijk stv'gevoe' de kleine ballet- Ko von Dijk en Ellen Vogel in Dona Diana van Morel. ten regelde. In grote vlakken van strakke en gebogen lijnen met tal van toepasse lijke versieringen ontwierp Wim Vesseur een weelderige aankleding van het tonee Ware er een Nederlandse Toneelmani festatie geweest, men zou wellicht de rol van Dona Diana door een andex-e actrice hebben laten vex-vullen dan Ellen Vogel, die overigens ruimschoots voldoening schonk in deze briljante partij, zulks te meer naarmate zij stex-ker verrassend op wellende emoties kon laten meespreken. Moest er een lauwerkrans voor de beste komediant worden uitgereikt, dan ging deze stellig naar Ko van Dijk, die zijn taak van „gracioso" verrichtte met een kostelijk elegante lenigheid van lichaam en geest. Ook de verdere medewerkenden voldeden verregaand aan hoge eisen, waarbij in het bijzonder de galante ridders van Ramses Shaffy en Eli Blom alsmede om hun vocale kwaliteiten Nienke Sikkema en Ger Smit geprezen moeten worden wegens hun ple zierige bi.idx-agen aan dit divertissement voor de ware fijnproevers. Het ingenieuze edelsmeedwerk van amoureuze motieven in beheerste verwarring schittei'de koel en glansrijk als een spx-inglevend monument van een edelaardig verleden in het ont hullende licht van de moderne schijn- werpci-s. Een juweel van een voorstelling! David Koning Advertentie Grote Houtstraat 181 Haarlem - Tel. 14444 Advertentie Let op, mevrouw 1 Textiel stoffen met het FELISOL-etiket zijn kleurecht! Let U dus voortaan op FELISOL, Gereden onder invloed van slaaptabletten De Haai'lemse rechtbank heeft vanmor gen een 29-jarige Amsterdamse kunstschil der veroordeeld tot veertien dagen gevan genisstraf en een jaar ontzegging van de rijbevoegdheid met aftx-ek van de tijd dat verdachte het x-ijbewijs reeds mist. In de avond van 23 januari dronk de man twee of drie glazen bier en nam vervolgens twintig slaaptabletten in. Half bewusteloos stapte hij op zijn scooter. Op de Rijksstraatweg in Heemskerk reed hij zig-zag, hij ging een stuk door de berm en kwam op het wegdeel voor het tege moetkomende verkeex-. Later had men de kunstschilder gezien, terwijl hij zijn scooter, waarvan de motor was uitgeschakeld, voortbewoog door zich steeds met de benen af te zetten. Een wachtmeester van de Rijkspolitie trof de man 's nachts om kwart over twee aan, terwijl hij over zijn scooter hing en met zijn huissleutel in 't contactslo morrelde. Een Amsterdamse modeontwerpster vei'klaai-de dat verdachte overspannen was. De officier van Justitie mr. G. W. F. van der Valk Bouman had wegens het rijden onder invloed van sterkedx-ank en/of diacidtabletten drie weken gevange nisstraf en twee jaar ontzegging van de rijbevoegdheid geëist. Advertentie VERFROLLERS Concertgebouw: Vandaag 20.15 uur: Zomeravondconcert N.Ph.O. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur: „De Boekaniers", 14 jaar. Vrijdag en zater dag 14. 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 u.: „Op de punt van de degen", 14 jaar Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Mag ik deze dans van u?", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Ik. zal spuwen op jullie graf", 18 jaar. Vx-ijdag tot en met donderdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag tevens 16.15 uur: „Stx-ip- tease én gangsters", 18 jaar. Luxor Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Doctor at sea", alle leeftijden. Vrijdag tot en met woensdag 14, 19 en 21.15 uur, zon dag tevens 16.15 uur: „Eine nacht in Vene- dig", alle leeftijden. Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur: „Opstanding", 18 jaar. Vrijdag 20.15 uur en Vrijdag, zaterdag, maandag, woensdag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14. 16.30, 19 en 21.15 uur en dinsdag 14 en 20 uur: „Tussen nacht en morgen", 18 jaar. zaterdag en zondag 19 en 21.30 uur: „In specteur Hardesty FBI", 14 jaar. Zaterdag 14.30 en zondag 14 en 16.15 uur: „Op naar Hollywood", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 18.45 en 21.15 uur, zondag echter 13.30, 16, 18.45 en 21.15 uur: „On the beach", 14 jaax\ Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Tien seconden van de hel". 18 jaar. Vrij dag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De St. Louis bankroof", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met zaterdag en maandag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur, alsmede zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Onze man in Ha vana", 14 jaar. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag 20 uur: „La Paloma", alle leeftijden TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur (Korte Houtstraat): Tot 1 juli dagelijks van 1022 uur: Expo sitie van prenten van Daumier en Garvarni Kunstcentrum „De Ark" (Nieuw Heilig land 1-3): Tot 18 juni dagelijks 9—17 uur: Expositie van werken van Paula Geraedts. Museum Het Huis Van Looy (Kamper laan): Tot 26 juni dagelijks van 10—12.30 en van 13.3017 uur, zondags van 1417 uur: Expositie van uitgaven, foto's, brie ven en bezittingen van Fx-ederik van Eeden (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 10 juni). DONDERDAG 16 JUNI Thalia, 20 uur: „De avonturen van kapi tein Fabian". Rex, 20 uur: „Het kermismeisje". Marktplein, 19.00 uur: Gymnastiek door TVIJ, Olympia, VGV. Spox-tbond, RKGV „Velsen" en Chr. Gymnastiekvereniging „IJmuiden". Schoonenberg, 19.00 uur: Levende dam- wedstrijd DukelDe Jong, daarna hockey. VRIJDAG 17 JUNI Thalia. 20 uur: „Misdadige meisjes". Rex, 20 uur: „Saboteur". Marktplein, 20 uur: Concert Harmonie Paffrath, parade Wilhelmina. Sportpark Schoonenberg, 18.45 uur: At letiek. 19.00 uur jeugdvoetbal Velsen— Volendam. Gymnastiekzaal gymnasium, 20.00 uur: Badminton. DONDERDAG 15 JUNI Kennemer Theater: Geen voorstelling. Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Geen cent voor de belasting". VRIJDAG 16 JUNI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „Gentleman wordt géén sherif". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Goliath". W.B. Theater, 20 uur: „Toen de hel los brak".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 11