Piloot omgekocht om zijn toestel te laten vero ngelukken Onderhoudend programma van Russische artiesten Nederlands Ballet in Holland Festival Bachs Hohe Messe in Naar den Agenda voor Haarlem en de IJmond De negen muzen Oalve -tip vdoi- ctixbUel-leMcer eten. P.T.T. ontwierp machine voor automatische brievensortering 4 ESTRADAIN OPENLUCHTTHEATER Beverwijk Velsen-IJ muiden Maak: er méér var met Calvé 1 Heintje Davids terug op de planken Koningin woont Leidse lustrumvoorstelling bij R'dam-Rijn Pijpleiding R.D.M. gaat uitbreiden in Schiedam TREK AIR-DIRECTEUR VOOR DE RECHTBANK Sensationele verklaring van collega van omgekomen vlieger Zomeravond amusement in Minerva Theater WOENSDAG 22 JUNI 1960 IN HET OPENLUCHTTHEATER te Bloemendaal trad dinsdagavond een groep Russische artiesten op, een gezel schap dansers, zangers, instrumentalisten, variété- en kleinkunstenaars, verenigd on der de naam „Estrada". Men heeft een avond van plezierig en onbevangen diver tissement meegemaakt dat wel hoofdzake lijk in de herinnei-ing zal blijven om een tweetal prachtig gedanste duetten door le den van het Moskouse Stanislawski-Thea- ter. Deze beide nummers bewegen zich uiteraard op een ander plan dan het ove rige programma dat echter in zijn pre tentieloosheid over het algemeen van goed gehalte was. Zo kon men voortreffelijke staaltjes van acrobatiek bewonderen door een tweetal waarvan er later op de avond één voor een even verrassend als knap uitgevoerd nummer zorgde: de twee wors telende Lappenkinderen die echter een dubbele dummy bleken te zijn op de rug van één man. In de variété-sector van een opmerkelijke kunstvaardigheid was de jongleur met wandelstok, bolhoed en brandende sigaar, die ook nog knappe ma nipulaties liet zien met drie bolhoeden. Een goochelaar toonde vakbekwaam een aantal trucs met sigaretten, uit het niets getoverd en verbrande papiertjes die gaaf te voorschijn kwamen. Weer meer in de richting van het cabaret kwam een me dewerkster met een telefoongesprek tus sen twee kleine kinderen. Zij deed dit in het Engels en het aardige was dat haar uitspraak zo slecht was dat men dit aan vankelijk niet opmerkte, maar nochtans plezier kon hebben om haar intonatie die de internationale onbeholpenheid waar mee kinderen van vier, vijf jaar zich met elkaar verstaan, overduidelijk weergaf. Een zeer verdienstelijk imitator was ook de conferencier van de avond die met een klein vocabulaire aan Nederland se woorden partij trok van het woorden tekort dat hem hierbij wel parten moest spelen. Maar men moet aannemen dat voor een Rus onze taal even behekste moeilijkheden biedt als het Russisch voor ons en moet respect hebben voor wat hij zich had weten eigen te maken met het oog op de acht voorstellingen die „Es trada" in ons land geeft. Deze conferen cier was trouwens een veelzijdig man die over muzikale handigheid beschikte met een miniatuur-trekharmonikaatje waarop hij ..Begin the Beguine" en „Tulpen van Amsterdam" voordroeg, dit laatste voor wie het niet wist een nogal po pulair lied in Oost-Europa. Zijn gemimeer- de imitaties van een scène uit een cow boyfilm en een zelfbedieningsrestaurant waren in hun bescheidenheid toch volko men i-aak. Met vaardigheid gaf hij ook op een kleine xylofoon een scherts-uitvoe- ring van de ouverture tot „Carmen". Hiermee komen we op het muzikale ge deelte van het programma dat door een balalaika-speler met een voordracht van Liszt's tweede Hongaarse Rapsodie ge opend werd, later gevolgd door twee vo calisten met Russische volksliederen, ter wijl de erepalm hier ging naar een cim- baiist die zijn instrument met hartver- .overende concentratie bespeelde, onder andere een potpourri van walsen van Strauss. Het zwakste waren in dit bonte Concertgebouw: Donderdag 20 u.: zomer- concert N.Ph.O. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „De 12 gezworenen", 14 jaar. Frans Halstheater: Vandaag en donder dag 14, 19 en 21.15 uur: „Tussen nacht en morgen", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Striptease en gangsters", 18 jaar. Luxor Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Eine Nacht in Venedig", alle leeftijden. Donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Moeder lied", alle leeftijden. Minerva Theater: Donderdag 20.15 uur: „Orfeu Negro", 14 jaar, Rembrandt Theater: Vandaag en don derdag 14, 18.45 en 21.15 uur: „On the beach", 14 jaar. Roxy Theater: Vandaag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Dag van geweld". 18 jaar. Studio Theater: Vandaag en donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Onze man in Ha vana", 14 jaar. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag en donderdag, 20 uur: „Freddy, die Gitarre und das Meer", alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN Bloemenheuvel (Bloemendaalseweg 158): Tot 10 juli expositie van tekeningen en aquarellen van A. Voorzanger. „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 juli dagelijks van 10—22 uur: Expo sitie van prenten van Daumier en Gavarni. Kunstcentrum „De Ark" (Nieuw Heilig land 1—3): Tot 3 juli dagelijks 9—17 uur: Expositie van werken van Paula Geraedts. Museum Het Huis Van Looy (Kamper laan): Tot 26 juni dagelijks van 1012.30 en van 13.3017 uur, zondags van 1417 uur: Expositie van uitgaven, foto's, brie ven en bezittingen van Frederik v. Eedcn. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 17 juni.) WOENSDAG 22 JUNI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „Vijf poorten naar de hel". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Goliath en de barbaren". DONDERDAG 23 JUNI Kennemer Theater: Géén voorstelling. Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Und abends in die Scala". Raadhuis, 19.30 uur: Raadsvergadering. WOENSDAG 22 JUNI Thalia, 20 uur: Aladdin in Bagdad". Rex, 20 uur: „Het beest in de nacht". DONDERDAG 23 JUNI Thalia, 20 uur: „De levensroman van Richard Tauber". Rex, 20 uur: „Het beest in de nacht". geheel dat nochtans wel een zekere eenheid van sfeer vertoonde de volks dansparen die ook technisch niet gaaf voor den dag kwamen. Maar alles bijeen was het een aardige avond die zonder enige poging tot raffi nement echt vermaak wist te bieden dooi de speelse ernst, de ongecompliceerde hu mor en de natuurlijke muzikaliteit waar mee de medewerkers hun taak vervulden. De taalbarrière werd om dit te doen we ten. door het publiek van zijn kant door broken met een hartelijk applaus. Sas Bunge Leerlingcnuitvoering. Leerlingen van de muziekschool van Toonkunst (elemen taire afdeling) geven op zaterdag 25 juni 1960 's middags 1.45 uur in de Stads schouwburg, Wilsonsplein in Haarlem, een uitvoering. Adnprlpntip (J neemt een gewone boterham, belegt die met ei en frisse tomaat en mmm... mmmf Dubbeldekker maakt U hem met Calvè Mayonaisef LEUKE VERRASSING VOOR UW IDEE! Een idee voor de boterham zoals dit kunt U ook vinden."* Want Calvé Mayonaise is wel bij duizend dingen lekker. Ontdek zelf die nieuwe mogelijkheden. Experimenteer! U doet er Uzelf en Uw eters plezier mee En om alles voor U nog veel prettiger te maken Calvé beloont elk bruikbaar idee met een leuke, welkome verrassing! Zend Uw idee per briefkaart aan Calvé, postbus 1000, Delft. De ideeën moeten voor 1 juli I960 worden ingezonden en worden het eigendom van Calvé. CM 7.100.177.65 MEN IS GEWOON de Hohe Messe" van Johann Sebastian Bach tot de kerkelijke werken van de meester te rekenen. De opzet van het werk, dat geschreven werd op de tekst van de vijf gedeelten van het „Ordinarium Missae", dus van het Kyrie Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus met Agnus Dei, geeft tot. die indeling van de mis bij de kerkelijke composities van Bach zeker reden. Maar bij nadere beschouwing blijkt wel, dat de „Hohe Messe" voor de liturgische eredienst volstrekt niet geschikt is en zeker niet op de kerkpraktijk is afgestemd. Zoals bijvoorbeeld de vele cantates van Bach. Het antwoord op de vraag of Bach ooit met zijn hoogmis een liturgische bedoeling heeft willen verwerkelijken, moet ongetwijfeld in ontkennende zin gegeven worden. Bach kende de kerkpraktijk uitstekend. Dit bewijzen vele andere werken van zijn hand. Men krijgt veel meer de indruk, dat de „Hohe Messe" geschreven is om een eigen, persoonlijk geloof tot uitdrukking te brengen, althans om daar een muzikale, schone vorm aan te geven, waarvan de diepe zin door Bach zeker zelve en mis schien een klein aantal „ingewijden" zou worden ervaren. De „Hohe Messe" is een getuigenis van Bach, uitgesproken tegen over zijn God in een klankenlaal die de geniale meester met rijke fantasie en ma gistrale beheersing tot. een sublieme schoonheidsvorm bracht en tot een medium maakte voor mystieke, extatische of hym nische expressie. Het zijn waarlijk niet alleen de techni sche moeilijkheden, die een koor bij een uitvoering de belangrijkste eisen stellen. Het is juist evenzeer noodzakelijk een zui ver begrip te hebben voor de religieuze intentie van de mis, voor haar diepe in houd, haar mystiek en haar abstracte sfeer. Een synthese van al deze uitvoeringsfac tor en is slechts mogelijk door de jarenlange confrontatie met haar muziek en de tekst gedachte, door het vormen van een traditie. Op een dergelijke traditie kan het koor van de Nederlandse Bachvereniging voor haar jaarlijkse uitvoering van de „Hohe Messe" steunen. Zij werd vrijwel uitsluit tend opgebouwd door le dirigent dr. Anthon van der Horst, die thans kan beschikken over een koor met een voortreffelijke inner lijke artistieke een heid en een virtuoze slagvaardigheid. De uitvoering, die de Nederlandsche Bachver eniging dinsdagavond van Bachs Hoogmis in de Grote Kerk te Naarden gegeven heeft, kon dit overtuigend bewijzen. Onder de bezielende leiding van Anthon van dei- Horst kon het zich in vrijheid geven aan de vertolking van de prachtige koren, wer ken aan de opbouw van het rijke polyfone stemmenweefsel, dat in extatische jubel, meditatieve verstilling of met een ontroe rende expressie klonk, waarbij dc dirigent een bewogen dynamische schakering in de klank als 'n belangrijk uitvoeringselement liet gelden. Bij de rijke koorklank kwam de stralen de barok-klank van het begeleidende orkest en van het orgel aan de vertolkingen een bijzondere verdieping geven, waarmede stuk de provincie zal bereizen. de betekenis van Bach's werk nadrukkelijk werd geaccentueerd. Voortreffelijke zang hoorde men van de solisten de sopraan Elly Ameling, de alt Annie Hermes, de tenor Tom Brand en de bas David I-Iolle- stelle. Annie Hermes maakte met. het als een stil gebed gezongen „Agnus Dei" een aangrijpende indruk. Het Concertgebouw-Orkest, dat met zijn eminente solisten als „instrumentaal koor" medewerkte, werd van grote betekenis voor de uitvoering. Ook Albert de Klerk dient genoemd te worden om zijn bekwaam en kunstzinnig orgelspel bij het begeleiden van solisten en koor. Ongetwijfeld zal de dank der vele hon derden toehoorders in het bijzonder uitge gaan zijn naar de dirigent dr. Anthon van der Horst, die deze gedenkwaardige uit voering meesterlijk leidde en daarmede Naardens Bach-traditie ook in het Holland Festival van dit jaar zo prachtig hand haafde. P. Zwaansivijk (Van onze Amsterdamse redacteur Henriëtte Dainds keert terug op het to neel. Op 1 september aanstaande zal zij. de hoofdrol spelen 'in een- Amerikaanse klucht die door het gezelschap Johan Kaart in de Kleine Komedie te Amsterdam wordt gebracht. In het gezelschap neemt zij de plaats in van Johan Kaart, die het ko mende seizoen een rol heeft in de musical „My fair Lady". „Ik ben er helemaal van ondersteboven" verklaarde mevrouw Davids ons gister avond. „Ik vind het geweldig dat ze mij op mijn leeftijd nog zo'n aanbieding heb ben gedaan. Ik krijg Johan Boskamp als tegenspeler. Vroeger heb ik met hem in tal van revues gestaan." Mevrouw Davids treedt op het ogenblik op in het cabaret van Tom (Dorus) Manders „Saint Ger main des Prés" op het Rembrandtplein. Zij blijft daar tot 1 augustus. Vóór de repetities van het. toneelstuk zal zij eerst een dag of tien met vakantie gaan. De heer I. Parijs, zakelijk leider van het ge zelschap Johan Kaart, wilde de naam van de klucht nog niet bekend maken. Zijn gezelschap zal met ingang van 1 septem ber de Kleine Komedie bespelen. Van het succes zal afhangen of men met het nieuwe Koningin Juliana heeft dinsdagavond de gala-voorstelling bijgewoond van het openluchtspel „Doctor Faustus" van Mar lowe te Leiden ter gelegenheid van het 77ste lustrum van de Leidse universiteit. Dit lustrum, waarvan de viering op 10 juni begon, werd met deze gala-voorstel ling besloten. De voorstelling werd even eens bijgewoond door de prinsessen Bea trix en Irene, die als studenten van Leiden en Utrecht ook aan een groot deel van de andere lustrumfestivi'ceiten deelnamen. Zowel bij de ontvangst in „De Laken hal" als bij het openluchtspel waren on der anderen aanwezig de minister van Justitie, mr. A. C. Beerman, de minister van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen. mr. J. M. L. Th. Cals, de commis sarissen der Koningin in de provincies Zuid-Holland en Friesland, mr. J. Klaa- sesz en mr. H. P. Linthorst Homan en voorts de burgemeesters van Amsterdam. Rotterdam en Utrecht, benevens vele uni versitaire autoriteiten. Blijkens het verslag over 1959 van de n.v. Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maat schappij is tot de balansdatum de activi teit van de vennootschap uitsluitend ge richt geweest op de constructie van de in de toekomst te exploiteren pijp leiding, alsmede op de bestudering van de problemen di zich in het exploitatie stadium zullen voordoen. In verband hier mee zijn alle tot die datum gemaakte kosten geactiveerd en begrepen in de post „pijpleiding in nubouv" ad 91,9 miljoen. Hieruit vloeit voort dat voor het tijdvak geëindigd op 31 december 1959 geen winst- en verliesrekening kan wor den opgesteld. De bereikte resultaten zullen, volgens de directie, de ingebruik neming van de pijpleiding op de streefda tum 1 juli 1960 mogelijk maken. Het vorig jaar zal in de geschiedenis van de maat schappij geboekstaafd blijven als het be langrijkste bouwjaar. In het P.T.T.-laboratorium in Leidschen- dam worden momenteel machines gecon strueerd voor een vergaande automatische sortering van brieven. De werking van de drie proefmachines, die men aan hel. ein de van het jaar gereed hoopt te hebben, is gebaseerd op een principe van code ring van de adressen. Men werkt sinds lang internationaal aan een volledige au tomatisering van de brievensortering. Hoewel in de Verenigde Staten uitgebrei de proeven worden genomen om te komen tot het elektronisch lezen van adressen, is men in de praktijk nog lang niet zover. Het nieuwe Nedexdandse systeem kan als een belangrijke tussenschakel gelden. Volgens de nieuwe werkwijze worden de adx-essen op de bi'ieven door een post ambtenaar gelezen, die de adressen met be hulp van een machine omzet in een code, die in de vorm van kleine, zwarte streep jes op de vooi-- en de achterkant van de enveloppen wordt aangebracht. Daarna tast de elektronische sorteermachine de code af en sorteert alle brieven niet alleen op plaatsnamen, maar ook per straat en huisnummei-. De besteller krijgt zijn brie ven automatisch in de volgorde van af gifte mee. Hoewel de P.T.T. in de toekomst gi-aag tot. meer uniforme enveloppen en adresse ringen zou komen, behoeven deze eisen voor het nieuwe systeem nog niet te wor den gesteld. Dit zal echter wel moeten ge- beui-en bij een geheel elekti-onische sor tering. De n.v. de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij heeft plannen een grote en intensieve uitbreiding te geven aan haar dochtermaatschappij aan de Wilhelmina- haven te Schiedam de n.v. Scheepsbouw Maatschappij Nieuwe Waterweg, welke uitbreiding nodig blijkt als gevolg van de gi-ootse ontwikkeling van het. Nieuwe- waterweggebied en tevens omdat de R.D.M. in haar bedrijf aan de Heyplaat te Rotterdam-zuid geen uitbreidingsmo gelijkheden meer heeft. Dinsdagmorgen is de rechtbank te Maastricht begonnen met het geding tegen de 42-jarige directeur van het Limburgse luchtreclamebedrijf „Trek Air", Marcel S. Op de achtergrond van de tenlaste gelegde valsheid in geschrifte, poging tot oplichting van een vliegtuigenverzekeringsmaatschappij en lraude met belasting- opgaven, staat het verongelukken van cïe jonge Trek Air-piloot Bernard Kleijn uit Stolwijk, die rond een uur in de middag van 22 januari 1960 op vijl mijl van de Engelse kust met de eenmotorige Fokker van het luchtreclamebedrijf in zee stortte. In deze zaak heeft de officier van justitie 27 getuigen, waaronder twee vliegdeskundigen gedagvaard, terwijl de verdedigers mr. M. Tripels en jhr. mr. L. A. M. van Sasse van Ysselt, zestien getuigen a décharge hebben opgeroepen. Het voornaamste punt van de dagvaar ding betreft de tenlastelegging van „het listiglijk en bedrieglijk melden aan de verzekeringsmaatschappij te Amsterdam, dat het door de verdachte voor 30.000.- verzekerde vliegtuig boven de Noordzee was verongelukt, terwijl volgens de dag vaarding het in zee storten van het vlieg tuig, bestuurd door piloot Kleijn, conform een tevoren gemaakte afspraak met de verdachte en derhalve mét diens voorken nis heeft plaatsgevonden. De verzeke ringsmaatschappij was hangende het on derzoek niet tot uitkering van de verze keringssom overgegaan. HET NEDERLANDS BALLET neemt :leel aan het Holland Festival met een programma van vier hedendaagse wer ken, die begin mei reeds naar aanleiding van de premières in het Theatre des Nations te Parijs in deze kolommen wer den besproken. Uit de goedbezochte voorstelling, die ik dinsdag in de Am sterdamse Stadsschouwburg za<L bleek ws) ■rlx aanmerkelijk is verbeterd. Met name de twee hewegingscomposities van Balan- chine zijn thans dusdanig ingedanst, dat men de aanwezigheid van technische problemen niet of nauwelijks meer ge waar wordt. „Sei-enade" op het bekende opus 48 van Tsjaikofsky, waai-van de Russische finale naar voren is gehaald en de elegie in plaats daaxwan als romantisch sluitstuk dient behoort tot de schoonste scheppin gen van het gehele balletrepertoire. Als men dit werk met „Les Sylphides" van Fokine vergelijkt, hoeveel origineler is dan de lyriek der melodische volzinnen, hoe veel interessanter de structurele organisa tie. Balanchine heeft de mozartiaanse ambitie van de toon dichter, die stx-eefde naar 'n klassiek even wicht in de bewogen heid, visueel gereali seerd. Van de solisten springt de jeugdige l^eonie Kramer letter lijk en figuurlijk naar voren. Son ja van Beers en Peter Appel maken van de wals een subliem spel van edele charme. Het zal niet lang meer duren of dit ensemble weet ook te openbaren wat er tussen de regels voorgeschreven staat. In „De vier temperamenten" handhaaft Reuven Vooi-embergh de elegante humor, waarmee hij het publiek in de Fi-anse hoofdstad zozeer verraste. Als openingsnummer heeft men een Nederlands werk gekozen: een brokkelig verlopende choreogi-afie van Sonia Gaskell op „Largo en allegro" van Henk Badings, Reuven Voorembergh met temperamenten" ,De vier waarvan enkele sublieme momenten ver loren gaan in een warnet van verknipte motieven. Het werd door Andrea Jungen, Irene de Vos en Ronald Snijdei-s met ge spannen activiteit verdedigd. De laatstge noemde onderscheidde zich bijzonder in de ook muzikaal aanvechtbare „Etudes chorë- grafiques" van Serge Lifar, waax'in de bril jante Joan Cadzow voortreffelijk bijge staan door Peter William Reilly hoge troeven van virtuositeit zegeviei-end uit speelt. Men kan hetzelfde programma, eveneens met medewerking van het door Anton Kersjes gedii-igeerde Nederlands Kamerorkest, op 11 juli in Bloemendaals Openluchttheater zien. Dacid Koning Voordat op 8 juli in theater „Gooiland" in Hilversum de première wordt gegeven van de nieuwe Snip en Snap revue „Tot vanavond" ondeimemen een aantal leden van dit gezelschap nog een tournee door enige plaatsen in ons land. Op dinsdag 28, woensdag 29 en donderdag 30 juni komen zij met een programma, getiteld; „Vrolijk zomeravond amusement" in het Minerva theater te Heemstede. Medewerkenden zijn Willy Walden, Piet Muyselaar, Aase Rasmussen, Jo Vischer jr. the vocal gx-oup „The Fouryo's", het danspaar Philippine Aeckei'lin en Aart Brouwer en het Leedy Trio. Jan Neuhuys vei-zorgt de muzikale begeleiding. Het getuigenverhoor begon met de 41- jarige commandant van de Luchtvaart dienst der Rijkspolitie, jhr. B. W. F. de Beaufort. In juni is deze getuige naar Israel gegaan voor een onderzoek over de koop van het betrokken Fokker-vliegtuig. De desbetreffende Fokkervliegtuigen, al dus de getuige, hebben jarenlang voor Is raels Defensie-departement in kratten ver pakt gestaan of waren in onderdelen ge demonteerd. Het wai-en verouderde les- vliegtuigen, die ongeschikt waren voor het doel. De verongelukte PHS-IK had van 1956 tot 1959 zelfs in de buitenlucht gestaan, blootgesteld aan weer en wind. De toestellen waren in het algemeen in Is rael onverkoopbaar en men had er zelfs over gedacht ze te slopen. De prijzen werden bepaald al naar gelang de bestel lingen. „Geen plezierreisje" Gedui-ende ruim twee uur heeft daarna de 43-jarige opperwachtmeester-vlieger J. H. Vei'dellen van de Rijkspolitie, die het eigenlijke ondei-zoek heeft gedaan, zijn verklaringen afgelegd met een bewonde renswaardig geheugen voor de details in de reeksen verhoren, die bijna 100 pagi na's in het dossier besloegen. Het Fokker- vliegtuig was voor i"eclame-slepen eigen lijk te snel. De radio was kapot; de ont vanger was wel in orde maar er ont brak een buis aan de radio-installatie. De omgekomen piloot Kleijn had veel haast om in de morgen van 22 januari van het vliegveld Beek op te stijgen. Hij had eigenlijk onvoldoende benzine voor de retourvlucht bij zich. „Ik ga niet voor mijn plezier", had hij tegen de vex-keersgeleider op het vliegveld Beek gezegd. Slechts één valscherm. De verdachte S. zou enkele dagen voor 22 januari herhaaldelijk geprobeerd heb ben telefonisch contact op te nemen met Kleijn, die zich toen met verlof elders bevond. In zijn familiekring had de om gekomen piloot eigenaardige opmerkin gen gemaakt voor de toekomst. In ver band hiermee kwam de kwestie van de envelop ter sprake, die S. na de dood van de piloot uit diens bagage had gehaald en die hij in het gezelschap van enkelen had opengemaakt. Uit verklaringen van derden was aldus getuige Verdellen, op getekend dat Kleijn de Fokker niet veilig vond. Hij had slechts één parachute mee genomen op de noodlottige vlucht, terwijl het toch duidelijk zou zijn dat hij er twee had moeten meenemen, omdat S. met Kleijn mee terug zou vliegen uit Enge land. Uitvoerig heeft de rechtbank zich via getuige Verdellen ervan vergewist, op wel ke wijze verdachte S. de dag waarop het ongeluk gebeurde, in Londen had doorge bracht, wachtend op de piloot. Want on verklaard bleef dat- verdachte wel om elf uur het vliegveld Lympne bij Londen had verzocht, zijn piloot bij aankomst met het vliegtuig naar een ander vliegveld door te sturen, maar daarna liet hij ofschoon het toestel om twee uur werd verwacht niet meer van zich horen tot halfze ven V avonds, toen hij het vliegveld op belde met het verzoek om inlichtingen. Stille getuigen De genoteerde telefoontijden op het vliegveld en die van de telefooncentrale wijzen uit, dat de verdachte eei'st zijn be drijfsleider in Meerssen had opgebeld en daar het vei-moedelijk verongelukken van zijn vliegtuig had vernomen, iets waarover hij het vliegveld Lympne geen woord ver telde. Verdachte hield vol eerst het vlieg veld te hebben gebeld: het vliegveld moest de tijden, volgens hem, niet juist hebben genoteerd, hoewel vaststaat dat op het vliegveld iedere halve minuut de lijsten van deze gesprekken worden bijgehouden. Verdachte vex-klaarde overigens dat hij meende, dat de Fokker niet zou doorko men gezien de slechte weei-somstandighe- den. Daartegenover stonden de verklarin gen dat de weerberichten langs de hele route die dag gunstig waren. De getuige bracht naar voren dal ver dachte veel onverklaard heeft gelaten ten aanzien van de geheimzinnige vlucht, de aankoop van het toestel in Israel en de contacten die hij tevoren met zijn piloot over de noodlottige vliegtocht had. In de middagzitting kwam er een gunsti ger wending voor verdachte, toen een ver zekeringsinspecteur, die de verzekering van het vliegtuig voor vei'dachte had af gesloten, kwam verklaren dat de door de officier van Justitie als „bedrieglijk en na delig voor de verzekeringsmaatschappij" geooi-deelde opgaven (van een niet-be- staande catalogus-px-ijs van het vliegtuig van 90.000 gulden en de onware verkla ring dat toestel en motor nieuw waren) voor de verzekering geen enkele waarde hadden, omdat men toch slechts de wer kelijke schade zou vergoeden. Maar een voor verdachte dramatische keer kwam er later toen een expiloot van Trek Air, de 35-jarige K. Heckman uit Kerkrade onder ede verklaarde en deze getuigenis gestand bleef doen toen de president nadrukkelijk op de ernst van deze zware beschuldiging wees dat verdachte Smeets enkele maanden voor dat hij de Fokker in Israel kocht, hem had voorgesteld, de Fokker van Tel Aviv naar Europa te vliegen en het toestel in zee te „ditchen" (te doen neerstorten). Hij zou daarvoor tienduizend gulden krij gen omdat het toestel toch hoog verze kerd zou worden. De verdachte ontkende ten stelligste dat over zo iets ook maar was gesproken en hij overlaadde deze ge tuige met verwijten van rancune doordat deze onbekwaam zou zijn gebleken als sleeppiloot. Maar een andere getuige be vestigde dat piloot Heckman hierover met hem had gesproken en dat hij op zijn dringend verzoek niet op het misdadige voorstel van verdachte was ingegaan. Het getuigenverhoor van de eerste zit tingsdag eindigde met verklaringen van de directeur-havenmeester van het vlieg veld Beek, de heer D. J. F. Rox, dat verdachte hem voortdurend verwijten deed van tegenwerking, zonder dat hij daarover nadere toelichting wilde geven, en dat piloot Heckman enkele dagen voor het ongeluk met de Fokker aan getuige Rox om een onderhoud had verzocht ter bespreking van gewetensmoeilijkheden. Daarbij had piloot H. vaag gezinspeeld op de toestand bij Trek Air met de op merking „de kruik gaat zo lang te wa ter tot hij breekt", waarbij hij doelde op het ongeluk met de Tiger Moth, een an der vliegtuig van Trek Air, dat op 1 ja nuari te Genck (Belgisch Limburg) bij een landing verongelukte. Vandaag worden o.a. de vader, moeder, zuster en twee broers van de verongeluk te piloot als getuigen verhoord.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 4