Raadsel voor och ió Uet zo Alphenaar TEENAGERS PANDA EN DE LIJFWACHTERS Vreemde dingen in liet kabonterdorp Drie rassen VROEGERE EDWARD VIII LEEFT NOG ALTIJD IN BALLINGSCHAP DONDERDAG 23 JUNI 1960 11 Juweeltjes BAK eens 'n EITJE BUITEN De radio geeft vrijdag T elevisie pro gr anima GRAMMOFOONPLATEN Gesproken portret Adieu Angèle Komt Hertog van Windsor ooit terug in Engeland Vervolgverhaal door M. G. Eberhart Zeldzaam program ma 23. De moeilijke jongens hadden ont dekt, dat Palmer daar beneden aan de auto was blijven hangen. Omlaag glurend zagen zij, hoe Jut met hem aan het on derhandelen was over de kosten van een redding. „Die lijfwacht heeft onze miljo nair weer te pakken", bromde Bid veront- waardigd, „dat is vals! 'Wij hadden hem het eerst!" „Maar we laten het er niet bij", zei Sluiper, „als die lijfwacht denkt, dat hij ons zomaar een miljonair kan af snoepen, heeft hij het mis!" En met deze woorden liet hij een lus zakken, waarmee hij naar de spartelende benen van Pal mer hengelde. Daar beneden vjaren Pal mer en Jut nu eindelijk tot overeenstem ming gekomen, zodat het reddingswerk kon beginnen. De lijfwacht omklemde Pal mers pols en riep: „Vooruit, Panda, hijs ons op!" Dit ivas echter nogal veel ge vraagd! Zo hard hij kon, trok Panda aan Juts benen, maar hij kreeg ze geen centi meter omhoog. „Ik... ik houd het niet langer!" hijgde hij benauwd. Toen schoof de lus om Palmers voet en het volgen de ogenblik veranderde de toestand volko men. In plaats van Palmer voor een val te behoeden, moesten Jut en Panda hem nu stevig vasthouden om te voorkomen, dat hij omhoog ging! Juweeltjes van fijne, kunstzinnige en eigenlijk wel erg dierbare muziek kwa men gisteravond via de t.v. een ernstig en zelfs somber onderwerp inleiden, dat later op de avond door middel van een documentaire aan de orde werd gesteld. Wat de muziek betrof, daar was in de eerste plaats een van de tientallen muzi kale delicatessen die Domenico Cimarosa heeft gewrocht: de komische opera in klein formaat „II Maestro di Capella", een wondermooi en geestig opgebouwde muzikale anekdote van een kapelmeester, die worstelt met zijn orkest en na veel dissonanten eindelijk de harmonie weet te scheppen, die hij voor ogen had. Disso nanten, ja, maar dissonanten van vaardig en artistiek gearrangeerde allure, met el kander eigenlijk een muzikale legpuzzel vormend, waarvan de maestro de stukken door elkaar gooit, uitzoekt en aaneenlegt tot een klein wonder van fijnzinnige muzi kale kunst. Een geheel ander karakter had het juweeltje, dat in „Musicbox" uit zijn etui kwam: het optreden van de bekende vio list Stephane Grapell, de Franse virtuoos op de snaren, die zijn instrument bespeelt alsof hij bezig is aan een borduurwerkje. Een artist van voor de oorlog, trou waan de oude stijl van de speelse jazz, doch een meester in de luchtige, geestige amu sementsmuziek als geen ander. Na de heer van Domburg, die niet uitge- juicht kon komen over de nieuwste film van Herman van der Horst „Vurige Liefde" (Suriname), welke film inderdaad een bewonderenswaardig document van land en volk schijnt te zijn geworden, al was dat aan het door Van Domburg ver toonde, kleurloze fragment niet duidelijk te zien, kwam de ernstige aangelegenheid aan de beurt: Een documentaire over Nationaal Bureau voor Geestelijke Ge zondheidszorg, waarin de voorbeelden van jeugdmisdaad en ontsporing talrijk en navrant waren doch die door zijn bijzon der slechte samenstelling een overtuiging misje. Een overtuiging, die ook zonder Advertentie HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Inl. Hoogmis. 8.20 Hoogmis. 9.30 Gram. 9.35 Waters!. 9.40 Schoolradio. 10.05 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 12.00 Middag klok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 Lichte muziek. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.00 Ork. en sol. 14.30 Pianorecital. 15.00 Schoolradio. 15 30 Voor de zieken. 16.30 Gram. 17.00 Boekbespr. 17.15 Kinderkoor. (In de pauze: gram.). 17.30 Report. Wimbledon. 17.40 Beuhsbei. 17.45 Instrum. ens. en zang 18.10 Vaticaanse act. 18.25 Lichte muz. 18.50 Regeringsuitz.: Emigratie- rubr. Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Pol. praatje. 19.40 Verz.progr. voor de militairen. 20.30 Water in Europa, klankb. 21.00 Lichte muz. 2i.20 Cabaretprogr. 21.50 Zangrecital. 22.15 Ka mermuziek. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Christus de Sterke en liefdevolle mens onder de mensen, lezing. 22.50 Gevar. progr. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Voor de oude dag. lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Pianorecital. 11.35 Gram. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Uitz. voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Carrilonspel en draaiorgelmuz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Dansmuz. 13.55 Beurs- bei14.00 Twee violen en cello. 14.30 Herdenkings- progr. 14.50 Gram. 15.05 Gevarieerd progr. VARA: 16.00 Gram. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Lichte muz. 17.25 Versierde vakantietips. 17.50 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 Latijnse muz. 18 50 De puntjes op de i, praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Kinderkoor. VPRO: 19.30 Het platteland nu, lezing. 19.45 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespr. 20.10 Albrecht Roden- bach, klankb. 20.35 De mens en zijn werk, lezing. 20,50 De Europese verkiezingen, lezing. VARA: 21.00 Quiz. 21.55 Jazzmuz. 22.15 Buitenlands week overzicht. 22,30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de men's, gesprek. VARA: 23.00 Soc. nieuws in Es peranto. 23.10 Muz. revue. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gevar. muz. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelrecital. (In de pauze: Gram.). 14.00 Orpheus und Euridice, opera. 15.30 Ork.conc. 16.00 Koersen. 16.06 Lichte muz. 16.30 Omr.ork. 17.00 NieuwS. 17.10 Lichte muz. 17.35 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Gram. 18.10 Boekbespr. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sport- kron. 19.00 Nieuws. 19.40 Wedstrijden schoolkoor. 20 00 Svmf.orkest. 20.45 Kunstkaleidoscoop. 21.00 Symf.ork. (verv.). 21.30 Pianorecital. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuziek. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20 Televizier. 20.30 Portret van een filmer. 21.00 Suiker, spel. 22.20 Einde. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekoverz. NCRV: 20.30 Programma over de havenarbeid. 21.00 Licht programma. 21.25 Filmprogr. 22.00 Wat hen ik?, lezing. NTS: 22.15— 23.00 Intern, festival van milit. muziek. Vanavond presenteert de AVRO „Sui ker" van Hugo Claus voor de tv-came ra's. De regie heeft Ton Lensink. Van links tiaar rechts: Jan Lemaire sr. (jongste minne). Rob van der Linden (Bobik), Ton Lutz (oudste minne), Guus Hermus (Max) en Hans Polman (een Pool). Voorgrond zittend: Ina v. Faas- sen (Maldou) en Leo de Hartogh (kilo). deze documentaire langzamerhand wel ééns heel ernstig mag worden genomen: onze jeugd wordt bedreigd door gevaren, die nooit eerder een jeugd zozeer langs de rand van geestelijke anarchie hebben doen wandelen. En het was een troost te zien. hoe men op velerlei manieren tracht, er iets aan te doen. Ondanks de .slechte kwaliteit van het filmpje kwam de enorme verantwoordelijkheid van de ouders en op voeders er wel bijzonder duidelijk uit naar voren en dat was een verdienste, die veel goed maakte. Goede documentaires vereisen veel voorbereiding en talent, daar kan Herman van der Horst over meepraten. De omroe pen leggen zich de laatste tijd nogal toe op dit. medium om sociale problemen aan de orde te stellen. Laten zij het toch vooral vakkundig en verantwoord doen! Beeldschermen DE oorspronkelijke bevolking van Ame rika is door de blanken met een tweetal totaal verkeerde namen benoemd. Den kend, dat zij de bewoners van Indië wa ren, werden zij door de eerste blanken tol Indianen gedoopt, waaraan bovendien nog de foutieve naam Roodhuiden werd toege voegd. De huidskleur van deze bevolking is echter in geen enkel opzicht rood, maar varieert van gelig tot donkerbruin. De naam Roodhuiden is te wijten aan de rode verf, waarmee hel lichaam werd bestre ken, een gewoonte die overigens niet als ten kenmerk van een bepaald mensenras kan worden be- f schouwd. Toch zijn de India nen, dank zij de naam Rood huiden, lange tijd aangezien als de vertegenwoordigers van een apart ras. Linnaeus gaf bijvoorbeeld in 1735 voor de wereldbevolking nog een in deling in vier groepen, t.w. het blanke, gele, zwarte en het rode ras, tot welk laat ste uiteraard de als roodhuiden bekend staande Indianen werden gerekend. Sedert het begin van de vorige eeuw Ouvierwordt echter algemeen een ver deling in drie groepen gevolgd, n.l. het blanke, het zwarte en het gele hoofdras. De Roodhuiden zijn dus geschrapt, niet omdat zij praktisch zouden zijn uitgeroeid (want in Midden- en Zuid-Amerika leven er nog heel wat) maar omdat het inzicht is gerijpt dat Indianen verwant zijn aan de Mongolen. Het sluike blauwzwarte haar, de hoge jukbeenderen, de vorm van haar, geringe lichaamsbeharing, donkere ogen, graciele bouw van de onderste lede maten, het zijn even zovele lichamelijke erfelijke eigenschappen als bij de Mon goolse volken worden aangetroffen. Aangezien het (zoals we een vorige keer reeds hebben uiteengezet) onwaarschijn lijk is dat de oorsprong van de Indianen Tiny Drie rassen .toch is het zo.. in Amerika ligt, is men op grond van de lichamelijke overeenkomsten met mongo loids volken, tot de overtuiging gekomen, dat de Indianen van Aziatische herkomst zijn. In lang vervlogen tijden zijn zij van uit Azië de slechts 65 km. brede Bering- straat overgestoken en in het nieuwe werelddeel beland, waarna zij zuidwaarts zijn getrokken en na verloop van duizen den jaren zich over het hele continent heb ben verspreid. Zeker, het kan niet worden ontkend, dat Indianen in type sterk uiteenlopen. We moeten ons dan ook voorstel len, dat op z'n hoogst 25.000 jaar geleden, de eerste groep jes van Aziatische herkomst naar Amerika zijn overge stoken en dat na dien talloze migraties hebben plaats ge- vonden. Door deze vele migra- lies, verdeeld over een zeer, zeer lang tijdsverloop, laat het zich verklaren, dat de verschillende India nenstammen onderling vrij grote verschil len vertonen. De immigranten uit Azië waren, volgens de opvatting van Wissler en andere onder zoekers, primitieve jagers en voedselver zamelaars. Hun cultuur werd gekenmerkt door pijl en boog, harpoen, gevlochten manden, netten en de vuurboor. Zij kook ten het eten met behulp van hete stenen en kenden de hond als huisdier. Uit deze simpele cultuur hebben zich de hogere Indiaanse culturen ontwikkeld, culmine rend in die van Centraal-Amerika (Azte ken en Maya's) en bepaalde delen van Zuid-Amerika (Inka's). En nu moeten we eens spreken over de vraag, hoe dik een ijsschots eigenlijk wel kan worden. Daarover een volgende keer. (Nadruk verboden) H. Pétillon Advertentie KRUISWEG 47-49 - HAARLEM De Franse componist Pierre Boulez werd onlangs vijfendertig jaar. Aan deze muzikale beeldenstormer, die door velen, onder wie de grote Igor Strawinski, be schouwd wordt als één van de belangrijk ste figuren van onze tijd, zal de VARA een Gesproken Portret wijden, op woens dag 29 juni in het middaguur. Hij wordt een toonkunstenaar genoemd, die in vele opzichten zijn tijd ver vooruit is. Paul Christiaan van Westering, die de tekst voor het Portret heeft geschreven, heeft vele merkwaardige bijzonderheden over de jeugd en ook over het meer recente verleden van Boulez weten te verzame len. In het Portret maakt hij voorts dui delijk, waarnaar deze componist streeft. Advertentie GLITSA" KRASVR1JE VLOERLAK De geslaagden van het eindexamen 1960 van de Toneelacademie Maastricht zullen hun cameradebuut maken in het KRO- televisie programma van zondag. Het zijn Dolf de Vries, Kees Coolen, Eric Schneider en Edmond Claessen, die onder regie van Wim Bary een televisiespel zullen spelen, géschreven door een hunner, Eric Schnei der. Het spel, Adieu Angèle. is op de eerste plaats een sfeer-stuk, dat de situatie in beeld brengt welke ontstaat, als twee broers uit eenzelfde gezin verliefd worden op een logeetje, Angèle. Na dit debuut der jonge acteurs volgt een populair-klassiek concert, waarin het Amsterdams Kunst- maand-orkest o.l.v. Anton Kersjes en m.m.v. Annette de la Bije de Symphonie no. 39 van Jozef Haydn en enkele aria's van Mo zart en Nicolai ten gehore brengen. 3839. De kabouters klommen ook op het dak van hun huisjes; daar streken ze ook met grote halen de verf op uit. Ook alle hekjes en palen kregen een beurt. Overal, waar maar iets geverfd kon worden, deden ze dat. Ze vonden het een aardig werkje! Het was 'n leuk gezicht, overal in het dorp die ijverig kwastende kabouters vol vuur aan 't werk te zien. Langzamerhand werd alles in de verf getet. Ze gingen met het karwei door, tot de laatste muur en de laatste paal 'n beurt gekregen hadden. LONDEN (U..PI.) De I-Iertog van Windsor wordt vandaag 66 jaar en onder zijn vroegere onderdanen groeit de wens dat hij in zijn levensavond terugkeert naar het land waarover hij eens kort heeft ge regeerd. Oude hof dignitarissen uit de tijd dat de joyeuze Prins van Wales kranten koppen maakte en de harten stal van zijn landgenoten, tasten voorzichtig de pa leis opinie af over de mogelijkheid van een terugkeer uit wat toch wel erg veel op ballingschap lijkt. Zij zijn er zeker van dat zulk een stap in brede lagen van de bevolking hartelijk welkom zou zijn. De tijd, zeggen zij, heeft de geschillen die voortkwamen uit zijn abdicatie na slechts elf maanden te heb ben geregeerd, naar de achtergrond ge drongen. De Hertog, die op 20 januari 1936 zijn vader, koning George V opvolgde, heeft niet meer in Engeland gewoond sinds 11 december van dat jaar. De reden welke hij voor zijn aftreden opgaf, was dat hij niet kon trouwen met de vrouw „die hij lief had" .als hij koping bleef. De Britse soeverein is titulair hoofd van dé Angli caanse staatskerk welke geen echtschei ding toestaat. En zonder de steun van mevrouw Wallis Warfield, de Amerikaanse ..divorcee" waaraan de koning zijn hart verloor, zou hij de kroon niet kunnen dragen. De radiotoespraak waarmee de hertog zijn besluit aan het volk meedeelde, spon een romantisch waas om zijn persoon, maar in hofkringen werd zijn daad gezien als een weinig patriottisch gebaar. Het verzaken van erfelijke rechten en plichten zette kwaad bloed toen, en ook nu nog. Koning Edward VIII nam na zijn abdi catie de titel aan van Hertog van Windsor. Hij ging naar Frankrijk waar hij op 3 33) Buiten de lichtschijn van het halfverlichte terras was het erg donker. Het gras onder hun voeten was taai en veerkrachtig, niet het zachte, fluwelige gras van het noorden, dat niet tegen maandenlange zonne hitte bestand hoefde te zijn. Cayce genoot van het gevoel onder zijn voeten. Toch kwam er uit de stille, zwarte nacht een vreemd beang stigend gevoel aandrijven, een verborgen bedreiging omdat er een moordenaar vrij rondliep. Dodie was voor hen uitgelopen. Cayce riep: „Dodie.." en versnelde zijn pas. Maar Dodie's stem antwoordde door de duis ternis, helder en zacht als een belletje: „Hier, bij de aanlegplaats." Ze stond op het plankier langs de rand van het meer. De bootjes van Howard waren daaronder vastgebon den. Een dicht mangrovenbosje tekende zich achter haar af als een zwarte plek. Ze zei: „Er brandt geen licht in het huisje van John." Vreemd Cayce voelde een neiging om haar van de zwarte opdringerige massa mangroven weg te rukken, alsof die begerige vangarmen zich naar haar uit zou den strekken, of dat iets uit het bosje dicht te dicht naar dat in het wit geklede figuur toe zou komen. Het meer was een oneindigheid van duisternis van de hemel. Midge zei kribbig: „Dat heb je gisteravond ook al gezegd. Dodie. Maar John was volkomen in orde. Sam zei dat hij bij het voorlopig onderzoek was geweest, zo nuchter als een rechter." Dodie zei plotseling: „Ik ga er naartoe." „Waarvoor hebben we dan telefoon?" vroeg Midge kattig. Thuisgekomen draaide Cayce Johns nummer. Er kwam geen antwoord. „Ik zal Blanchaard proberen," zei hij. Het gevoel van onrust dat hem in de donkere nacht had overvallen, werd nog intenser. Bij de derde poging kwam Blanche aan het toestel. „Nee", zei ze, „John is hier niet. Waar ben je, Cayce? Bij de Howards?" „Ja, ik heb hier gegeten, tante Blanche. Heeft John nog getelefoneerd?" Ze zei hem dat hij niet had opgebeld. Hij hing langzaam op. „Kan ik een van jullie bo ten nemen, Dodie?" „Natuurlijk". Ze ging naar Henry, die op het terras wachtte. „Cayce en ik gaan naar Johns huisje roeien". Midge fladderde besluiteloos boven de trap van het terras, kwam toen terug en ging zitten. „Het is ver dacht", zei ze. Dodie liep al over het grasveld naar de boten. Cayce dacht dat ze lachte, maar als dat zo was, was het maar een onnozel zacht gegorgel, want toen hij haar had ingehaald, had ze zich weer teruggetrokken, in die wijde, onbereikbare verte. Toen ze een tijdje uit het licht waren, begonnen Cayce's ogen aan het donker te wennen. Het meer kreeg een iets lichtere tint. Hij maakte de boot los en hielp Dodie instappen een gebaar dat Dodie heel nadrukkelijk overbodig maakte door met het grootste gemak tegenover hem te gaan zitten. „Jij kunt roeien", zei ze koeltjes, ging zitten en trok haar rokken om haar benen. „Ik had niet verwacht dat jij zou roeien!" De boot rook naar vis. Het meer ook. Het was erg warm en stil. Ze gleden onder de donkere schaduw van de mangroven uit; alleen het lichte geklok van de riemen en een zacht geplons en het afdruipen van water was hoorbaar. Dodie zei: „Een beetje naar links. Anders raak je de vispier". Hij wendde snel de boot toen de oude vispier plotseling voor hem opdoemde, een donkere schaduw die in het meer uitstak. Toen hij er voorbij was, zag hij de lichten van Blanchaard helder boven het meer schijnen. Hij liet de riemen rusten en de boot dreef langzaam voort. Het stille witte figuurtje te genover hem bewoog niet, sprak niet. Plotseling kwam Cayce tot de ontdekking dat woorden niet gemakke lijk te vinden zouden zijn. Hij kon niet ronduit zeg gen. Midge heeft me in een hoek gedreven. Ze praat te over trouwen, dus koos ik de enige uitweg die ik kon bedenken. De kwestie was dat hij eenvoudig geen zin had om met Midge te trouwen. Hij was dus veranderd in die zes jaren, zonder dat hij het had gemerkt. Dodie vroeg: „Ga je door naar John, of blijven we hier? De boot drijft af. We zullen in dat stuk moeras onder jouw oostelijke boomgaard blijven ste ken." „Dodie, ik moest het Midge vertellen". Er was een ogenblik stilte. Toen sprak Dodie: „Over dertig seconden zitten we vast in de modder." 1-Iij kende het meer even goed als zij. Hij liet de boot drijven tot de allerlaatste seconden tot het riet zelfs. Toen greep hij de riemen en stuurde de boot met krachtige slag naar het open meer. Dodie lachte helder en spottend. Cayce zei: „Ja. Ik heb Midge verteld dat ik met jou getrouwd was. Ik ben met jou getrouwd. Dat kun je niet ontken nen". „Ik kan het niet ontkennen," zei Dodie, „maar ik kan het laten anulerenKijk uit, het is daar ondiep". Hij stuurde de boot verder naar het midden van het meer en Dodie zei met een heel andere bezorgde stem: „Ik zie nog altijd geen licht. Ik geloof dat je er nu recht op aan gaat. Het is allemaal zo don ker. Cayce er is iets verkeerd gelopen, iets met Blanchaard, is dat het soms?" „Hoe weet je dat?" „O, dat voel ik. Je hebt het vader verteld, niet?" Hij vertlede haar van het geld. hij vertelde haar van het levenslang gebruik voor Blanche. Terwijl hij vertelde, viel de kille afstand tussen hen weg en Do die werd weer zichzelf en niet een koel, ver van hem afstaand persoontje, dat hij vroeger eens had ge kend. Haar witte japonnetje en het smalle ovaal van haar gezicht waren vaag zichtbaar, maar hij kon het kleinste detail voor zich halen, net zo goed als wan neer hij haar lieve mond, die zo vrolijk en ook zo vastbesloten kon zijn, en daar haar rechte neus. Hij wist zelfs de manier waarop haar oren waren aange zet, netjes dicht tegen het hoofd, onder de korte, don kere krullen. De boot stootte ergens tegen aan, en nog eens, en Dodie zei: „Je moet een beetje naar links. Het is Johns aanlegplaats". Hij stuurde de boot langs de rand van de aanleg plaats en maakte het touw vast. Ditmaal stond Do die hem toe haar te helpen, terwijl ze met een lichte sprong uit de boot kwam. Haar handen waren koel en stevig. Ze bleef even staan, haar gezicht naar hem opgeheven. „Je zult tegen hen beiden moeten vechten, tegen Blanche en Roddy. Je moet niet weer van Blanchaard weggaan," zei ze zacht maar heel nadrukkelijk. En toen wist hij, ook heel nadrukkelijk, wat hij wilde. „Dodie, bij jou ben ik thuisgekomen". Ze wachtte een ogenblik. Toen trok ze haar han den weg en sloeg een pad in, dat zich scheen op te lossen in de donkere nacht. In werkelijkheid slin gerde het zich door een dicht bosje van bamboes, die zo hoog waren dat ze de nachtelijke hemel geheel aan het oog onttrokken. De bamboes ratelden en fluis terden zachtjes om hen heen. Ze kwamen uit het bosje op de open plek voor het huisje van John. Dodie stond stil en pakte Cayce's arm. „Daar is iemand, kijk kijk, daar in de hoek van de veranda". Hij kon niets anders zien dan de ondoordringbare, zwarte schaduwen die over elkaar heen vielen, maar boven het trage gemurmel van het meer uit hoorde hij even voetstappen knarsen, alsof iemand een grint pad overstak. Toen hield het geluid op en bleef slechts het trage gemurmel van het meer. HOOFDSTUK XV. „Blijf hierfluisterde hij. ..Nee". Ze nam plotseling zijn hand en trok hem mee. Ze kende de weg over het veerkrachtige, taaie gras, een miniatuur grasveldje, naar het huis dat voor hen oprees, iets donkerder dan de nachtelijke hemel, herkenbaar alleen omdat dat iets was dat vorm had in die overigens vormloze duisternis. Dodie drukte zich tegen hem aan, haar lippen raakten bijna zijn gezicht. „Kijk uit, hier is een grintpad". (Wordt vervolgd) juni 1937 met mevrouw Warfield in de echt werd verbonden. De hertog had en kele dagen tevoren rechten en plichten van een koninklijke hoogheid „uitsluitend voor hemzelf" gekregen. Deze drie woorden, „uitsluitend voor hemzelf", gedrukt in de „Guide to the Peerage, Debrett's", bevatten de sleutel tot de situatie. Want indien de Windsors naar Engeland zouden terugkeren, dan zouden zij bij officiële gelegenheden ge scheiden moeten worden. De plaats van de hertog zou zijn aan de zijde van de koninklijke familie. Als Hertogin van re cente creatie zou zijn echtgenote zich moe ten scharen onder de hertoginnen en zich moeten schikken naar de prioriteitsregels. Het is opmerkelijk dat de hertog vele particuliere bezoeken aan Engeland heeft gebracht en zelfs zijn verwanten heeft op gezocht, maar immer hardnekkig gewei gerd heeft deel te nemen aan officiële plechtigheden, zoals de kroning van zijn nicht, omdat zijn vrouw geen gelijke status zou genieten. Vrienden van de Windsors hebben ge zegd dat voor haar verwijdering van het hof geen religieuze gronden meer kunnen worden aangevoerd. Beide eerste echtgeno ten van de hertogin zijn overleden. In de ogen van de kerk is zij dus „vrij" om in Engeland een kerkelijk huwelijk met de hertog aan te gaan. Gevraagd of de hertogin eventueel de voorrechten zou genieten van een konink lijke hoogheid, antwoordde een hofdigni- taris dat deze kwestie niet aan de orde is. „Er is niets dat de hertog verbiedt met de hertogin in Engeland te wonen", zo werd gezegd, „maar wij geloven niet dat hij dit zal doen. Afgezien van de vraag van prioriteit, schijnt hij te voorzien dat de hertogin door de society zal worden ge meden en het is zeer wel mogelijk dat dit het geval zou zijn." Advertentie een heerlijk soepel schoentje in naturel nappa 19.90 KRUISWEG 50 - HAARLEM Het komt niet zo heel veel voor, dat in een concert zowel het Concert voor vier violen en orkest in b van de Italiaanse componist Antonio Vivaldi (1675-1741) wordt uitgevoerd, als het Concert voor vier klavecimbels en orkest in a van Vivaldi's Duitse tijdgenoot Joh. Seb. Bach, die zijn Italiaanse collega zeer be wonderde en het eerstgenoemd concert tot voorbeeld nam voor zijn concert voor vier klavecimbels. Hij bewerkte verscheidene vioolconcerten van Vivaldi tot concerten voor klavecimbel. De beide werken zal men kunnen horen in een radioconcert van het Radiokameroi-kest met solisten, onder leiding van Roelof Krol, op zater dagmiddag 2 juli in een gezamenlijk pro gramma, verzorgd door de VARA. Vier violisten uit omroeporkesten zijn de so listen in het werk van Vivaldi, namelijk Lola Mees, Elisabeth Loyer, Hesje Belks- ma en Denise Vermeulen-Derome. De vier klavecinisten in Bachs concert zijn Jaap Spigt, Jan van der Meer, Lida Claus en Emma den Hollander. Het concert van deze middag begint met de ouverture Esther van Handel (1685-1759) en het zal worden besloten met het Divertimento voor acht blazers van Joseph Haydn (1732-1809).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 11