Horen en zien Tip voor een trip: TERSCHELLING <5> .Raadsel voor de si 11 PANDA EN DE LIJFWACHTERS radio televisie AANKONDIGINGEN F.N NABESCHOUWINGEN Suiker goed Beschouwing over Kongo De radio geeft zaterdag Plannen voor maanraket koffers tassen bx0ux T elevisie programma Apollohotcl Amsterdam eind 1961 gereed Vreemde din de 11 1 I ff Maas kan 150 miljoen kwh stroom per jaar leveren Plan voor 3 krachtstations Vervolgverhaal door M. G. Eberhart Danzi kwintet met moderne composities Kort geding over huwelijkstrouw tampons ïïtif hf bFflF&pn tijb VRIJDAG 24 JUNI 1960 24. Zo hard ze konden trokken de moei lijke jongens aan het touw, maar zolang Panda en Jut de miljonair vasthielden, konden zij hem niet ophalen. Intussen ont spon zich een nieuw twistgesprek tussen Palmer en de lijfwacht over het tarief van deze redding. Palmer wilde een reductie van tien percent en dat maakte Jut woe dend. „We hebben het tarief vastgesteld en daar moet U nu niet op terugkomen!" snauwde hij. „Maar we hadden afgespro ken, dat U me voor die prijs zou optrek ken," zei Palmer, „en nu trekt U me om laag! Dat is makkelijker en dus.Hela. mijn hoed! Pak m'n hoed! Vang m'n hoed! M'N HOED!!!!" Met uitpuilende ogen staarde hij zijn hoed na, die hem. van het hoofd was gegleden en tollende in de afgrond verdween. „Laat die hoed waaien," riep Palmer, terwijl hij zich drif tig uil de greep van de lijfwacht wrong. „Eerst m'n hoed! Red m'n hoed! Dubbel tarief als je hem terug brengt!" Het is na de besprekingen, gewijd aan de toneelvoorstelling van „Suiker" door het Rotterdams Toneel, niet nodig het stuk nog op zijn mérites te bekijken. Die zijn breedvoerig geanalyseerd en toege licht. Beeldschermer zou geneigd zijn de auteur Hugo Claus te vergelijken met Heijermans in deze zin, dat de Vlaming en de Nederlander behoren tot de ras toneelschrijvers, die creëren vanuit een onloochenbare realiteit. Hugo Claus doet het met een warmhartige directheid, die iedere situatie een fel en bitter waarach tig aspect verleent. Zijn vermogen het tragische en komische ineen te strengelen tot er een dramatische ontlading uit volgt is rijker en vehementer dan Heyermans het verstond in zijn tijd, al doet men er verkeerd aan te twijfelen aan de drama turgische kracht van de laatste. Beide worden bewogen door het sociaal conflict, waarin het lot van de mens op het spel staat. Claus heeft dat conflict in „Suiker" hevig en zonder leugens gesteld. Hij geeft een rauwe werkelijkheid weer. Die kan ons niet aanstaan, maar ze valt niet te verdoezelen. Zijn mensen zijn nochtans geladen met poczie. Ze kunnen nog dro men van een geluk, dat misschien voor hen is weggelegd. Helaas zijn ze verban nen tot een leven, dat de geringst mo gelijke perspectieven biedt. Hun vlucht op waarts biedt de stof tot een handeling, die men met dezelfde eerbied voor de ver sluierde bedoelingen van de menselijke ziel tegemoet moet treden als Claus het heeft gedaan. Wie er zich hooghartig, ja geërgerd, van afwendt, vergeel het woord van de Schrift, dat de eersten de laat- sten en de laatsten de eersten zullen zijn. Het spel werd ingeleid door Theun Lam- rnertsma. Goed, hij raakte er even uit en dat is jammer voor zo'n sympathiek man. Wij kunnen zijn stelling, dat toneel en t.v.-toneel hoofdzakelijk alleen op het stuk van techniek van elkaar verschillen, niet helemaal bijvallen. Voor ons zijn er toneelstukken, die niet voor t.v. geschikt zijn, omdat het woord, dat de ziel is van het toneel, soms niet in het lichaam van het beeldscherm valt te wringen. Het vraagt diepte en ruimte, die er op het to neel is, maar door de t.v. alleen wordt gesuggereerd. De huiskamer is geen zaal van een schouwburg. Het publiek speelt in de schouwburg mee. Tn de huiskamer is het publiek vrij in zijn reactie. Maar wij zullen er verder over zwijgen, omdat Lammertsma het probleem algemeen stelde en wij hem met deze algemene ter men wel kunnen antwoorden, maar hem even moeilijk kunnen overtuigen als hij ons. In ieder geval kan van „Suiker" ge zegd worden, dat het spel zich uitstekend leent voor t.v. Naar ons gevoel zit hem dat in de aansluiting op onze hedendaagse werkelijkheid. T.V. is de directe .weerge ving van het nu. Die-dimensie ligt in het spel van Claus. Het is zo regelrecht nu als het maar kan. omdat het een nieuwe werkelijkheid schept met de ervaringen en fantasie van de auteur. Daarom voelen we er ons van meet afaan bij betrokken en laat het ons niet los. al was het alleen maar, omdat'de taakdie dé' ménsen er in spreken, de taal is van ons zelf en de taal is het teken der ziel Hebben wij dat teken verstaan? Dat hing dus gisteravond eveneens af van de t.v. realisering door Ton Lensink, al gelo ven wij, krachtens onze stelling in het be ging, dat zelfs een directe reproduktie had aangeslagen. Welnu, Lensink heeft met zijn televisie-weergave de kracht van Claus zuiver benaderd en in zijn opvoe ring verdisconteerd. Hij maakte van zijn camera's de media, waardoor de intenties van de auteur heel verstaanbaar tot ons kwamen. Bijna dezelfde bezetting als bij de toneelvoorstelling werkte gisteravond mee. Men kon zich geen idealere vertol ker van de goedhartige, primitieve dro mer Kilo voorstellen dan Leo de Hartogh noch een beter acteur voor de rol van de gespleten Max dan Guus Hermus. Ina van Faassen trof in Malou de vooropge zette accenten. Ton Lutz, Jan Lemaire sr. en Peter Aryans gaven hun figuren de karakterisering welke het meest trof. De tekst was wat moeilijker te verslaan dan in de toneelvoorstelling, maar wij zijn toch van mening, dat de een voor de an der de t.v. realisering en de schouw burgerpresentatie niet voor elkander on derdeed. Over de kwaliteit van het spel zal wel geen verschil van mening be staan, afgezien hoogstens van de slotscè nes, die op de planken veel onthullender waren dan op ons scherm, wat door het verspringen van het beeld in de hand werd gewerkt. Over de „morele" aspec ten zal wel in menige huiskamer zijn ge redetwist. Maar het was dan ook beslist geen geschikt stuk voor onvolwassen kij kers. On volwassenen naar de geest Beeldschermer Schilderijendiefstal. In Parijs zijn zes waardevolle schilderijen, waaronder twee stukken van de Vlaminck, gestolen uit de woning van de weduwe van de oud-minis ter van Marine Campinchi. De waarde van de schilderijen wordt geschat op ongeveer 50.000 gulden. Coen van der Lende, die wegens ziekte enkele weken niet in staat is geweest, voor de VARA zijn programma „Van de wieg tot het graf" te verzorgen, een pro gramma, dat zeer veel luisteraars trekt, zal dat ook op zaterdagmiddag 25 juni, nog niet kunnen doen. In plaats van deze uitzending, die in de radiobladen is aan gekondigd, zal men nu de journalist Louis Vellernan kunnen horen, die een beschou wing over de toestand in de Kongo zal geven. Vellernan bevindt zich daar op het ogenblik, in verband met de souvereini- teitsoverdracht en het betreft hier een rechtstreekse uitzending. Ook volgende week zal Louis Vellernan nog een aantal malen spreken over de toestand in de Kongo; de VARA zendt dat maandag, woensdag en vrijdag uit in haar actualiteitenrubriek „Dingen van de dag". HILVERSUM I. 402 m. 7.00 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.55 Voor de kleuters. 10.10 Rep. TT-Races te Assen. 10.25 Gram. 10.30 Ben .ie zestig? 1100 Voor de zieken. 11.45 Report, TT-Races te Assen. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Rep. TT-Races te Assen. 13.00 Nieuws. 13.15 Zon newijzer. 13.20 Amus.muz. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Report. TT-Races te Assen. 14.10 Amateurs- progr. 14.30 Gregoriaanse zang. 15.00 Metropole- ork. en solozang. 15.30 Voor de jeugd. 16.00 Gram. 16.10 Rep. TT-Races te Assen. 16.30 Operetterr.uz. 16.45 Voor de jeugd. 17.45 Rep. TT-Races te As sen. 18.00 Lichte muz. 18.15 Journalistiek week- overz. 18.25 Amateursprogr. 18.45 Vragcnbeantw. 10.00 Nieuws. 19.10 Act., en rep. Wimbledon. 19.25 Memojandum. 19.30 Holland Festival 1960: Har monie- en fanfarekorpsen. 20.20 Lichtbaken, le zing. 20.30 Quizprogr. 21.00 Polit. praatje. 21.10 Het hoofdkwartier van Zijne Majesteit, hoorspel. 22.25 Bockbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Jong - oud - eeuwig, gesprekken. 23.55--24.00 Nieuws HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, le zing. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Gram VPRO: 10.00 Samen thuis, lezing. 10.05 Morgen wijding. VARA: 10.20 Gedeelten van programma's van deze of vorige week. 11.35 Clavecimbelrecital, 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor teenagers. 14.15 Streekuitzend. 14.40 Amateursprogr. 15.05 Van de wieg tot het graf, vragcnbeantw. 15.20 Omr.ork. en viool. 16.00 Boekbespr. 16.20 Versierde vakan- tietips. 17.00 Jazzmuziek. 17.30 Weekjourn. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Operafragm. 19 00 Kunst- act. VPRO: 19.30 Passepartout, lezing. 19.40 Chris tus. zijn leerlingen en de mensen, lezing. 19.55 Deze week. lezing. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Metropole-ork. 20.40 Voordr 21.00 Lichte muziek. '2i.2f,'Soc. comm. 21.40 Lichte muz. 22.05 Sportuitz. 22.30 Niéuws. 22.40 Gram, met comm. 23.10 Gram 23.55 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Omr.ork. 12.30 Weerber. 12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muzik. kaleidoseoop. 14.30 Journ. 15.00 Gevar. muz. 16.15 Gram. 16.45 Zangrecilal. 17.00 Nieuws. 17.10 Dag klapper en liturg, kal. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Gram. 17.45 Engelse les. 18.00 Oi gelrecital. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Koor zang. 20.00 Gevar. muz. 21.00 Orkest, koor en sol. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.ork. 23.00 Nieuws. 23.05 —24.00 Gevarieerde muziek. KALAMAZOO (Michigan) (AFP) De directeur van de N.A.S.A., het Amerikaan se bureau voor lucht- en ruimtevaart heeft in een voordracht voor de univer siteit van West-Michigan medegedeeld dat de Verenigde Staten zullen trachten eind 1961 of begin 1962 een onbemande raket naar de maan te zenden. In 1970 hopen de Verenigde Staten een mens op de maan de doen landen. Voorts verklaarde hij dat de N.A.S.A. en de commissie voor Kernenergie ver wachten in 1965 in staat te zijn de eerste door kernenergie aangedreven raket in een baan om de aarde te zenden. Advertentie BARTELJ0RI5STR. 16 HAARLEM Voor ieder de JUISTE koffer VOOR VRIJDAG NTS: 20 00 Weekoverz. NCRV: 20.30 Programma over de havenarbeid 21.00 Licht programma. 21.25 Filmprogr. 22.00 Wat ben ik?, lezing. NTS: 22.15— 23.00 Intern, festival van milit. muziek VOOR ZATERDAG NTS: 16.0017.00 Eurovisie: Intern, concours- hippique voor dames. VARA: 17.00 Voor de kin deren. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. VARA: 20.20 Teen-ager-progr. 21.00 Act. 21.30 Quiz. Wie nog nooit op Terschelling geiveest is stelt zich dit eiland héél anders voor dan het in werkelijkheid is. Nietwaar, u denkt aan „Opperid"-wagens en aan vrouwtjes aan spinnewielen in Schellinger klederdracht. Maar Terschelling pronkt niet zo met zijn tradities als bijv. Marken en Volendam: alleen bij bij zondere gelegenheden dragen de vrouwen het jak en de kaper. Terschelling hóeft u ook niet met zulke attracties te trekken. Terschelling heeft zijn stran den. die hier en daar kilometers breed zijn, zijn rustieke straatjes, zijn eende- kooien en zijn broedplaatsen, zijn ongewone flora die orchideeltjes omvat, veen bessen, maanvarens, blauwe zeedistels. De nuchtere, hardwerkende bewoners van Terschelling maken zich niet druk om hun eiland in de belangstelling te houden. Wie er eens rondgezworven heeft, doet een onvergetelijke ervaring op. (Van onze Amsterdamse redacteur) Eind 1961, nog vóór het Hiltonhotel ge reed zal zijn, kan het Apollohotel in ge bruik worden genomen, dat op een kilome ter afstand van het Hiltonhotel staat. Het hotel krijgt zestig kamers met 120 bedden. De uitvoering van dit reeds jaren bestaande plan werd mogelijk gemaakt door de actie, die de hotellerie heeft uit gevoerd voor rijkssteun aan de Neder landse hotelbouw, mede gelet op de over heidssteun die het Hiltonhotel heeft gekre gen. De directie van het Apollo-paviijoen (het restaurant naast de Apollohal) is /TyJ i\W Ai- o, 4o 4041. Tegen de avond was het werk gereed. De kabouters hadden alles geschil derd. Nu stonden ze bij elkaar en bekeken opgewekt hun werk. Dat ivas toch maar 'n goede inval van Ponko!, zeiden ze. Onze huisjes hadden wel een verfje nodig! Ze gingen naar huis en 1casten hun handen en trokken schone kleren aan; want met die zwarte verf hadden ze natuurlijk weieens een beetje gemorst. door het rijk met de financiering geholpen. B. en W. van Amsterdam hebben thans de gemeenteraad voorgesteld aan de hotel plannen mee te werken door de benodigde grond tegen 15.480 gulden per jaar in erf pacht te geven. Als enigj beperking is voorgeschreven dat het gebouw niet hoger mag worden dan tien meter, welke limiet is gesteld uit stedebouwkundig oogpunt. Een hoger gebouw zou het kantoorpand van de Rijksverzekeringsbank aan de andere zijde van de Apollohal minder fraai doen uitkomen. Begin augustus wordt voor het Apollohotel de eerste paal gesla gen. Het opwekken van energie in Maas en Julianakanaal is een project, dat door de deskundigen van de Provinciale Limburg se Eleetriciteits Maatschappij al gerui me tijd is bestudeerd en mogelijk geacht. De in verband hiermede ingestelde com missie energiewinning Maaswater, heeft haar opdracht beëindigd en is tot een po sitieve conclusie gekomen. Voorgesteld is, dat de P.L.E.M. en de staat der Neder lander gezamenlijk een n.v. oprichten, die de bouw en exploitatie van drie water- krachlstations, nl. twee in hel Julianaka naal bij Bom en Maasbracht en een in de Maas bij Linne, ter hand zal nemen. Verwacht wordt, dat de drie waterkracht- installaties samen ongeveer 150 miljoen kwh per jaar kunnen opwekken. In het kader van het Holland Festival is het Danzi Kwintet zaterdagavond op getreden in het Amsterdamse Concertge bouw met een zeer modern programma. Ten behoeve van de VARA zijn daarvan opnamen gemaakt. In twee gezamenlijke programma's, verzorgd door deze om roepvereniging, respectievelijk op maan dagmiddag 27 juni en op maandagmid dag 11 juli, zullen die opnamen worden uitgezonden. Men hoort dan de eerste uit voering van de Antifonie voor blaaskwin- tet van de Nederlandse componist Ton de Leeuw, van wie men zich experimenten met elektronische muziek zal herinneren, voorts Pentagram, een van 1957 .dateren de compositie van de Oostenrijker Ernst Krenek, 20 Gruppen van Bo Nilsson en twee werken van hedendaagse Duitse componisten, namelijk het van 1952 date rende Kwintet van Hans Werner Henze en Zeitmasse van Karlheinz Stockhausen. Het Danzi Kwintet wordt gevormd door musici, die deel uitmaken van verschil lende Nederlandse orkesten, namelijk de fluitist Frans Vester, de hoboïst Koen van Slogteren, de klarinettist Pem Godri. de fagottist Brian Pollard en de hoornist Adriaan van Woudenberg. De vice-president van de rechtbank te Leeuwarden, mr. H. J. van Maanen, zal een beslissing moeten nemen in een uniek kort geding. De eiser is een smid uit IJlst, die meent dat een plaatsgenoot, een houder van een postagentschap, relaties heeft aan geknoopt met zijn echtgenote. De smid nu verzoekt in kort geding te willen bepalen, dat de door hem gedaagde kantoorhouder, op straffe van een dwangsom van 100 bij elke overtreding, zal worden veroor deeld zich te onthouden van elk amoureus contact met zijn (eisers) echtgenote. De procureur van de eiser acht de amou reuze escapades van gedaagde jegens ei sers gade duidelijk: hij verwijst naar auto ritjes, amoureuze telefoongesprekken en ge heime afspraakjes, die, zo betoogde hij, de smid op de rand van een zenuwinstorting hebben gebracht. Daar artikel 158 van het Burgerlijk Wetboek echtelijke trouw ge biedt concludeert hij tot toekenning van eisers vordering. De procureur van de gedaagde ontkent echter pertinent het beslaan van een ver houding tussen zijn cliënt en eisers vrouw. Hij noemt de vordering onzinnig. De rech ter zal op 1 juli een aantal getuigen horen, alvorens uitspraak te doen. Advertentie 34) Ze waren nu voorbij het huis met de lange, van muskietengaas voorziene veranda. Er moest hier er gens een trap zijn, van de veranda naar het pad, dat langs het huis doorliep naar een open plaats achter het huis, waar John altijd zijn auto zette. Hij voelde grint onder zijn voeten en plotseling gloeiden aan het einde van de open plaats achter het huis de koplichten van een auto aan. In de heldere lichtstraal werden het moeras en de hoekige takken van dc bomen, waar het Spaanse mos als lange baarden afhing, zilver en zwart geverfd. In die uitgespreide waaier van licht was de auto duidelijk afgetekend; het rode achterlicht gloeide als een edelsteen. Op hetzelfde moment werd een mo tor aangeslagen, hard en snel. De wagen schoot voor uit. Even plotseling als de lichten waren verschenen, werden ze weer gedoofd. Cayce rende er naar toe, strui kelde in die diepe duisternis rondom hem. Het geluid van de auto werd al zwakker. Er was maar één weg om van Johns terrein te komen en dat was de nauwe, boentige weg door het lage land, dan een stukje moeras en ten slotte over een landweg die eindelijk op een bredere, geplaveide weg uitkwam. Deze weg splitste zich na een tijdje in tweeën, één weg naar Val Roja en de andere in veel bochten om het meer heen, omdat hij over de hogere gedeelten heen was aangelegd. Wie het ook was geweest, die in de auto zat, hij was weg. Er veegde iets over Cayce's gezicht; het was een tak. die zachtjes naar voren drong, als om hem te omstrengelen. Ineens was hij verloren in de duister nis van de nacht, terwijl het struikgewas zich naar hem uitstrekte alsof het handen had. Hij haalde luci fers te voorschijn cn streek ze een voor een af. De heldere, puntige vlammetjes weerkaatsten slechts hun eigen licht tegen de dichte, groene takken om hem heen. Dodie riep ergens vandaan, buiten die kleine lichtcirkeltjes. „Johns auto staat hier." Ze kwam uit het duister, te voorschijn. „Kijk maar daar staat hij". Daar stond de auto, op de open plek, slechts een paar meter verwijderd van de struiken waar Cayce mee had staan vechten. Het was dezelfde kleine groene wa gen die John altijd had gehad, sinds hij in Val Roja was gekomen. De kleur was een beetje vaal geworden doordat hij jarenlang in weer en wind had gestaan. Het was dus niet John, die daarnet in grote haast was weggereden en die hen stellig wel gezien had, want hij had eerst, niets vermoedende, de koplampen aange stoken omdat hij wilde vertrekken en ze toen snel weer gedoofd. „Ik zou wel eens willen weten, wie dat was", zei Cayce.. „Ik geloof dat het Zack was. Ik ken zijn wagen". Het geluid was nu ver weg en de auto had vaart gemeerderd, alsof hi j nu op de betere weg was gekomen. Dicht om hen heen was alleen de diepste stilte. Zelfs geen nachtvogel piepte. Niet het minste geruis klonk in het dichte struikgewas. Cayce zei: „We zul len eens in het huis gaan kijken". Zijn stem klonk vreemd, gesmoord en té kalm. Hij nam weer Dodie's hand en wenste dat ze veilig thuis was. Er hing een vreemde stilte, alsof de plek op iets wachtte, alsof hij iets wist en zijn adem inhield. Er was een moordenaar op vrije voeten, dacht Cayce. Instinctief duwde hij Dodie achter zich toen hij de trap opliep, hij opende de muskietendeur en herinner de zich waar de knop van het licht was, vlak naast de deur. Hij vond de knop, draaide het licht aan en een lange, van muskietengaas voorziene veranda sprong uit het niet tevoorschijn. Dodie liep de verandatrap op en kwam naast hem staan. Er was niemand. Daar waren de lichte rotan stoelen, de uil touw gevlochten mat, de rieten zonne schermen, die achter het muskietengaas waren aange bracht en die nu opgerold waren. Er stonden asbakjes achterin, tegen de muur van het huis zelf, een laden- kast:, waar stapels tijdschriften en kranten bovenop la gen. Hij riep: „John John Geen antwoord. Het kostte niet veel tijd om de woonkamer te doorzoeken; een hokje van een kamer met een haard, een slaapplaats en een piepklein keukentje. John was er niet. Dodie stond een ogenblik in 'het keukentje; het felle licht viel er van boven precies in. Ze zei: „Hij heeft iets gedronken." Er stond een gebruikt glas leeg op tafel. Verder was het keukentje ordelijk en netjes. Dodie opende dc ijskast en keek erin. „Kijk," zei ze, „hij heeft niet gegeten. Er staat een stuk vlees in, klaar om gebraden te worden." Ze keek Cayce aan. „Hij moet met zijn boot weggegaan zijn. Ik heb er niet op gelet bij de aanlegplaats. Het was zo donker." „Als hij met. de boot is gegaan, is hij waarschijnlijk naar Blanchaard toe. We moeten hem net gemist heb ben." Dodie sloot de ijskast. „Dat denk ik ook. Ik vraag me af waarom hij zo hard wegreed. „Ze gingen weer naar de woonkamer. Allebei keken ze nog eens naai de slaapplaats; het smalle bed was netjes opgemaakt, nergens was een spoor van wanorde. „Wat zoek je?" vroeg Dodie. „Ik weet het niet." Maar hij wist precies wat hij zocht. De rechter was vermoord. Er was een moorde naar op vrije voeten: hij keek of er weer ergens spo ren die op moord duidden te zien waren. Het was onzin, hield hij zichzelf voor. Het kwam door dat de nacht, zo stil was en daar dat eenzame, lege huisje, het kwam nergens vandaan. Maar weer telefoneerde hij met Blanchaard en weer kwam Blanche aan de telefoon. „Het spijt me. tante Blanche. Tk hoop niet dat ik u wakker gemaakt heb. Is John daar al?" „Nee." „Is Roddy thuis?" vroeg Cayce met een plotselinge ingeving. Weer zei Blanche van niet. „Weet u waar hij is?" Even was er een aarzeling, voor Blanche antwoord de. „Ik weet het niet zeker. Hij is met de auto uit. Hij heeft niet gezegd waar hij heen ging. Waarom Cayce? Is er iets gebeurd?" „Nee nee, het is in orde. Dank u tante Blanche". Hij hing snel op. voor ze hem verder iets kon vragen. Het was inderdaad waar, er was niets gebeurd, behal ve dat Zack in het huisje was geweest en weggevlucht was in een auto zonder lichten. Er was niets gebeurd, behalve dat het huisje ordelijk en netjes was en dat John er niet was. Hij vond een staaflantaarn op de lange tafel in de veranda. Ik ga eens bij de aanlegplaats kijken, dacht hij. Het licht van de veranda scheen in een rechthoek naar buiten. Terwijl hij over het grasperk liep, zag hij dat Dodie in een van de rotan stoelen zat en een siga ret opstak. Hij bereikte het pad dat naar de aanleg plaats voerde; de staaflantaarn maakte lichtcirkels op de grote bamboestammen. Er lagen twee bootjes aan het kleine steigertje ge meerd: de roeibooit waar hij en Dodie mee gekomen waren en nog een boot, die van John moest zijn en die aan de andere kant van het kleine steigertje lag vast gebonden. Was die daar ook geweest toen Dodie en hij aankwamen? Het was zo donker geweest dat ze zelfs het steigertje niet gezien hadden voordat hun bootje er tegenaan stootte. Het was best mogelijk dat Johns bootje er was geweest zonder dat ze het gezien hadden. Hij trok het wat dichterbij en liet zijn staaflantaarn erop spe len. Er lag niets in de boot, behalve een blikje, waar schijnlijk met visgerei. De riemen waren nat. Dat be tekende dus dat John de boot had gebruikt, nog na dat hij van het voorlopig onderzoek terug was. Als hij de boot in het begin van de namiddag buiten had ge had, konden de riemen nog vochtig zijn. maar ze zou den niet zo glinsterend nat geweest zijn. Maar waar was John? Cayce keerde terug door de ritselende, dichte bam boes. De veranda was nog steeds verlicht en hij kon zien dat Dodie met haar hoofd over iets gebogen stond, alsof ze iets las. Ze keek op toen hij de deur openmaakte. „Zijn boot ligt er. De riemen zijn nat, het ziet er naar uit alsof hij vanavond op het meer is geweest". Dodie zei: „Ik heb naar huis getelefoneerd. Ik dacht dat hij daar misschien naar toe gegaan was terwijl wij hierheen liepen. Hij is er nietKijk dit eens." Ze gaf hem een brief aan. „Die lag hier op tafel. Ik zocht naar lucifers en toen zag ik hem. Ik kon niet laten hem te lezen. Lees maar, Cayce." (Wordt vervolgd) Want de o.b.-methode is beter om de volgende redenen: o.fc. geeft Onmerkbare Bescherming: o.b. tampons, inwendig gedragen, voelt men niet, merkt men niet, ziet men niet. Gemakkelijke toepassing: Bij o.b. tampons heeft men geen schuif- koker nodig. Men kan ze meenemen in het kleinste tasje en na gebruik onge merkt wegdoen. Volkomen bewegingsvrijheid: Niet langer gehinderd door gordel, zwachtel of spelden, kunt u gewoon alles blijven doen: sport, fietsen, dan sen, uitgaan, baden enz. Onopvallend o.b. tamponskunnen zichnietaftekenen onder dunne, nauwsluitende kleding of badpak. Absoluut safe: Men voelt zich overal en onder alle om standigheden veilig beschermd. Medisch verantwoord: Wetenschappelijk onderzoek in Ame rika en veie Europese landen heeft aan getoond, dat de o.b. methode aan alle eisen van de moderne hygiëne voldoet. uitvoerige. 9J»e o b. tampons aan ,:rvV,^«M,).M,1drecht. 1 ToezendinQ geschiedtJneen^sc^ hlanco envelop. de moderne hygiëne Per pakje van 10 tampons voldoende voer maandelijks gebruik. Normaal f 1.Speciaal f 1.25 Oprechte Zaturdagsche Haarlensche Courant van 20 Junij 1860 BERLIJN, den 18 Junij. De twee dagen, gedurende welke Keizer Napoleon zich in Baden ïeeft opgehouden, zijn voor bij! Z.M. is den 15den des namiddags aangekomen en len 17den des avonds weder naar Frankrijk terugge keerd weshalve de genoem de Monarch zich op den dag van heden, den verjaardag van den veldslag van Wa terloo, geenszins te midden van de duit- sche Vorsten heeft behoeven op te houden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 11