Dolle parodie op „De drie Musketiers" door Roger Planchon en zijn gezelschap Werk van Sweelinck, Vivaldi, Mozart en Bach door Alma Musica Holland Festival Agenda voor Haarlem en de IJmond Crematie te Westerveld van Willem van der Veer Annie Salomons onderscheiden Leerlingenuitvoering van Toonkunst Pierre Baylé-prijs voor H. A. Gomperts Nieuwe Britse ambassa deur: Sir Andrew Noble Leidse universiteit eerde prof. dr. W. Einthoven Verbetering van het wederzijds begrip 5 V else 11-IJ m u id e n Beverwijk „Faja Lobbi" op Berlinale de Rectificatie Jeugdkoor „Inter Nos" zingt in Bakenesserkerk Schilderijen schenking aan gemeente Heemstede Algemene vergadering van Toonkunst in Alkmaar Min. Luns in Belgrado: Drie zendingsartsen mogen niet terug naar Indonesië MAANDAG 27 JUNI 1960 TOT DE MERKWAARDIGSTE erv aringen, die men in dit Holland Festival heeft kunnen opdoen, behoren de uitbundige (maar voortreffelijk beheerste) voorstel lingen van een bewerking van „De drie musketiers" van Aexandre Dumas tot een dolle parodie door Roger Planchon en zijn gezelschap van het Théatre de la cité de Villeurbaine, donderdag en vrijdag in Amsterdam, zaterdag en zondag in Den Haag in broeiwarme schouwburgen gegeven. Zij zijn in de plaats gekomen van de oorspronkelijk aangekondigde vertoningen door de Compagnia Morelli Stoppa van een blijspel van Gokloni, die tengevolge Aan het overlijden van een der hoofdrolspelers afgezegd moesten worden. In deze vervanging vindt men de verklaring van het toch wel be treurenswaardige feit, dat dit Franse ensemble niet is uit genodigd een voor zijn repertoire representatiever werk op te voeren in de epoly- rische speelstijl. Ongetwijfeld zou het met Amadov's adaptatie van „De dode zielen" van Gogolj, waarmee onlangs de op tournee zijnde Jean Louis Barrault in het Odéon succesrijk werd vervangen, een dankbaarder onthaal hebben ge vonden. De thans in navolging van Brecht ondernomen poging tot „vervreem ding" kan immers alleen maar echt succes hebben bij degenen, die met de oude Dumas vertrouwd zijn! Was Brecht de onontkoombare voorgan ger, .Jean Vilar is de bezielende leermees ter van de nog geen dertigjarige Roger Planchon. die in 1952 met enkele vrien den in een eigenhandig ingerichte zaal met honderd zitplaatsen begon een arbei derspubliek te winnen voor een bepaald niet gemakkelijk, ten dele avantgardis- tisch speelplan. Na enige tijd kreeg hij van de gemeente Lyon een verlaten operettetheater met een capaciteit van anderhalf duizend toeschouwers in de bo vengenoemde industriële voorstad aange boden. Hier bouwde hij met grootscheep se experimenten een veelbelovende repu tatie op. André Malraux, minister van cul turele zaken onder Frankrijks nieuwe be wind, bevestigde het daadkrachtig verwor ven vertrouwen door hem nu bijna een jaar geleden tot directeur van het eerste' Théatre Populaire de Province te benoe men. Hij verzorgt thans jaarlijks ook een kort seizoen in Parijs en neemt binnenkort met zijn groep ook deel aan het Edin burgh Festival. Planchon heeft in zijn bewerking van de omvangrijke roman op zijn beurt de zelfde vrijheid genomen, die Dumas zich ten aanzien van de historische stof ver oorloofde. In de meest letterlijke zin van het woord spéélt hij toneel met de per sonen uit de roman en hun hoogdravende avonturen. Allemaal passeren zij de re vue, die hij er met onbedaarlijk vinding rijke consequentie van heeft gemaakt: het onverschrokken driemanschap Athos, Porthos en Aramis, met de lepe d'Ar- tagnan als vierde musketier, Lodewijk de Dertiende met Anna van Oostenrijk en de hertogelijke kardinaal Richelieu, daarte genover Milady de Winter en Bucking ham, alsmede Rochefort en zijn gepluim de gardisten. Het beweeglijke geheel is 'n spotlustig kijkspel geworden met verruk kelijk anachronistische tussenteksten, die de toeschouwer op de hoogte houden van tijd en plaats der grotesk versnelde be handeling of verwijzen naar de overeen komstige bladzijden van het boek. Even- gis. Brecht heeft Planchon onophoudelijk élementen aan het pantomimisch gesti leerde toneel van het Verre Oosten (aan het Japanse nó-theater zo goed als aan de Chinese opera) en aan de tradities van de commedia dell'arte ontleend. Er is derheid van zijn vaste bezoekers was. Wel nu, hij heeft ze hun plezier gegund en tegelijk iedere illusie ontnomen. Overeenkomstig deze opzet was er bij de vertoning geen moment sprake van identificatie. Niemand wekte de indruk zich in een gefantaseerd ander mens te hebben verplaatst. Vandaar dat een be spreking van de prestaties, geleverd on der aanvoering van de auteur als d'Ar- tagnan, kan worden beperkt tot een vast stelling van dynamische eensgezindheid en veelzijdige virtuositeit der vele medewer kenden. Voor wie het weten wil: René Allio ontwierp de vernuftige decormidde len, Isabelle Sado.yan de schitterende kle ding. Een der acteurs, Claude Lochy, heeft gezorgd voor de veelvuldige muzikale il lustraties. Een volgende keer hopen wij een positie vere daad van Roger Planchon en de zij nen te kunnen toejuichen. Voor zover men zich in zijn liefde voor Dumas niet bele digd of gekrenkt gevoelt, zal men daar zeker ook in Nederland op z'n minst nieuwsgierig naar blijven. David Koning Roger Planchon en Isabelle Sadoyan in ,.De drie Musketiers" Minerva Theater: Dinsdag tot en met donderdag 20.15 uur: Cabaret Willy Walden en Piet Muyselaar. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met don derdag 14. 19 en 21.15 uur: „A bout de souffle", 18 jaar. Frans Halstheater: Vandaag, woensdag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur en dins dag 14 en 20 uur: „Wolga bootsman", 14 j. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 19 en 21.15 uur: „Goliath en de barbaren", 14 jaar. Luxor Theater: Vandaag tot en met woensdag 14. 19 en 21.15 uur: „Het West- Berlijn mysterie", 18 jaar. Minerva Theater: Vandaag geen voor stelling. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Mag ik een lift van u?", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Opstandige jeugd", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „The Royal Ballet", alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag 20 uur: „Breng de Bismarck tot zinken". 14 jaar. Dinsdag en woensdag 20 uur: „Animeermeisjes", 18 jaar. TENTOONSTELLINGEN Bloemenheuvel (Bloemendaalseweg 158) Tot 10 juli expositie van tekeningen en aquarellen van A. Voorzanger. „In 't Goede Uur'i (Korte Houtstraat 1): Tot 1 juli dagelijks van 1022 uur: Expo sitie van prent en van Daumier en Gavarni. Kunstcentrum „De Ark" (Nieuw Heilig land 13): Tot 3 juli dagelijks 917 uur: Expositie van werken van Paula Geraedt.s (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 24 juni.) MAANDAG 27 JUNI Rex, 20 uur: „Rififi onder de vrouwen". Thaüa, 20 uur: „Tarzan's verborgen schat". DINSDAG 28 JUNI Thalia, 20 uur: „Tarzan's verborgen schat". MAANDAG 27 JUNI Kcnnemcr Theater, 19 en 21.15 uur: „En aeuwig zingen de bossen". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „De schat der Matusi". W.B.-Theater, 20 uur: „Verboten". DINSDAG 28 JUNI Kennemer Theater, 1.9 en 21.15 uur: „En eeuwig zingen de bossen". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „De schat der Matusi". YV.B. Theater: Géén voorstelling. Op de begraafplaats „Westerveld" te Driehuis heeft zaterdagmorgen de crema tie plaats gehad van het stoffelijk over schot van Willem van der Veer, die deze week in de leeftijd van drieënzeventig jaar is overleden. Willem van der Veer, die bij de oudere generatie bekendheid genoot als een groot acteur, die vooral in de stukken van Herman Heijermans vele triomfen heeft gevierd, legde zich de laatste jaren voornamelijk toe op 't regisseren van ama- teurtoneel-verenigingen. In deze kwaliteit wist hij zich, mede door zijn oubollig ka rakter, vele vrienden en bewonderaars te verwerven, zodat zaterdag in het bijzonder veel toneelamateurs hun voormalige regis seur de laatste eer kwamen bewijzen. De Haarlemse afdeling van de Nederlandse Amateur Toneel Unie (N.A.T.U.) werd hierbij vertegenwoordigd door haar voor zitter, de heer H. H. Kraneveld. Voorts hadden enige toneelverenigen haar leden afgevaardigd, zoals „Heemste de-West" en „De Hooger Geest Ghesel- len" uit IJmuiden. Daarnaast was ook nog een aantal dilettanten aanwezig, dat niet meer bij een bepaalde toneelvereniging is aangesloten. Het laastste beroepsgezel schap, waar Willem van der Veer aanwas bonden, werd vertegenwoordigd door Beppie Nooy en Johan Sirag. Nadat de met vele fraaie bloemstukken bedekte kist onder plechtig orgelspel was gedaald, bedankte een famielid van de overledene voor de vele belangstelling. De spreker verklaarde ervan te zijn overtuigd dat Willem van der Veer gaaime een groot deel van zijn vroeger behaald triomfen zou hebben afgestaan voor de wetenschap, dat zoveel van zijn vrienden hem op deze laatste gang hebben vergezeld. vooral gestreefd naar lachwekkende con trasten: een kerkelijk hoogwaardigheids bekleder bakt een ei op een noodkachel, vorstelijk gekostumeerde figuren galoppe ren tussen twee horizontale stokken om dusdoende te kennen te geven zich in een rijtuig te verplaatsen, theologische debat ten worden door tromgeroffel begeleid en voortdurend flitsen bij en door dit alles de ten slotte ontelbare degens. Het heeft geen enkele zin de soms kin derlijke, op den duur mede door herha ling vermoeiende clownerie hier na te ver tellen. De criticus kan ten hoogste probe ren in al dit potsierlijk gedoe een zin te ontdekken. Die is er wel degelijk, al gaat de uitwerking op een Hollands publiek vrijwel verloren. De moeilijkheden wer den trouwens nog vergroot door voor on- ingewijden vrijwel niet te volgen toespe lingen op actuele gebeurtenissen in Frank rijk en op uiteenlopende figuren die in de jongste geschiedenis een rol hebben ver vuld. Veel van de spotternij in deze zot ternij klonk daardoor voor dovemansoren, als men de poppen aan het dansen zag. De persiflages ad libitum mogen dan veelal hun effect hebben gemist, de eigenlijke parodie was onmiskenbaar duidelijk. De ze gold niet zozeer de roman in het bij zonder als wel de romantiek in het alge meen. De romantiek als meeslepende verbeel ding van het. persoonlijk avontuur van de mens in ongekende of buitenissige om standigheden heeft haar bloei gehad. Zij handhaaft zich nog slechts in decadente vormen van sensationele vermakelijkheid of sentimentele haarkloverij in psycholo gische excessen. Tegen deze verblindende en verdovende verburgerlijking van de kunst tekent Planchon in navolging van Brecht en Vilar zijn vrolijk protest aan. Hij heeft daarvoor de doeltreffende me thode van Ionesco overgenomen: de over drijving van de conventies van het genre, dat hij belachelijk wil maken, omdat het is uitgediend. Zijn toneel wil zijn demon stratief, documentair, constaterend, ver- tellenderwijze plaatsbepalend voor de be wuste mens van deze tijd. Planchon heeft de roman van Dumas ter „bewerking" ge kozen, toen hij merkte dat. „De drie mus ketiers" het lievelingsboek van de meer- Op donderdag 30 juni de zogenaamde culturele dag van de Berliner Filmfest- spiele zal de nieuwe film van Herman van der Horst over Suriname, Faja Lobbi, worden vertoond in het Palast am Zoo. Op vrijdag 1 juli heeft des morgens een persgesprek met Herman van der Horst plaats. Daarna zal door de Nederlandse delegatie bestaande uit vertegenwoordi gers van het gehele Nederlandse filmwe zen een ontvangst houden op het slot Brunningslinden bij Berlijn. Aan deze re ceptie wordt van particuliere en industrië le zijde zowel in Suriname als in Neder land medewerking verleend. Een Suri naams orkest zal er optreden en produkten uit Nederland en Suriname zullen worden tentoongesteld. Bij Koninklijke Besluit is benoemd tot officier in de orde van Oranje-Nassau bij bevordering, mevrouw A. M. F. van Wa- geningen-Salomons, letterkundige, wonen de te 's Gravenhage. De versierselen bij deze onderscheiding zijn mevrouw van Wageningen-Salomons uitgereikt in Pulchri Studio in Den Haag. door de directeur-generaal voor de kunsten en buitenlandse culturele betrekkingen, mr. H. J. Rein ink. Namens het Nederlandse Centrum van de P.E.N.-club sprak mevrouw Henriëtte L. T. de Beaufort, die haa.r het erelid maatschap van het centrum aanbood. Ook de Vereniging van Letterkundigen bood Annie Salomons het erelidmaatschap aan bij monde van Ben van Eysselsteijn. Ver der werd nog het woord gevoerd door de uitgever Bert Bakkér, de burgemeester van Den Haag, mr. H. A. M. T. Kolfschoten (via een bandopname-apparaat), een neef van de schrijfster mr. P. H. Houben en de dichter A. Roland Holst, die in een zeer ontroerende rede de persoonlijkheid van Annie Salomons typeerde en een album aanbood met alle namen van hen. die aan deze huldiging hadden deelgenomen. Ten gevolge van een fout, werd zaterdag in ons blad het puntenaantal onjuist ver meld, dat door de „Haarlemse Toneel Club" in de toneelwedstrijd van de N.A.T.U. werd behaald. Dit was niet 97,08, maar 79,08 pnt. HET BEWERKEN van composities voor allerlei instrumentale bezettingen werd in de zeventiende en de achttiende eeuw vrijwel nimmer als een artistieke overtreding beschouwd. Men kon het zelfs als een bewijs van grote waardering beschouwen, wan- icer een componist aan een werk van een collega een an- dere instrumentale uitdrukkingsvorm wist te geven, het te kleden in een ander klankkleurengewaad dan het oorspronkelijke. Een beroemd voorbeeld van bewerken in deze zin en van volmaakte aanpassing aan nieuwe instruinentatievoorwaarden vormen de klavierconcerten en klavieruittreksels, die Johann Sebastian Bach maakte van verschillende composities van de door hem zo hoog gewaardeerde Antonio Vivaldi. De instrumentale wijziging van derge lijk oude muziek was in de grond van de zaak geen moeilijk probleem, omdat er ten aanzien van de zuiver muzikale uitdruk kingsmogelijkheden bij de toegepaste in strumenten een merkwaardige overeen komst bestond, die instrumentaal rempla ceren toeliet en verantwoord deed zijn. Het was inderdaad een bijzondere vrijheid, die de „bewerkers" genoten. Van diezelfde vrijheid heeft ook Everard van Roven, de fluitist van het instrumentale sextet. „Al ma Musica", gebruik gemaakt om het Concert voor fluit en strijkorkest „la Notte" van Antonio Vivaldi voor de bezet ting van het ensemble te bewerken, het geen betekende dat door hem de uitvoe ring van het concert opgedragen werd aan de bespelers van de fluit., hobo. viool, alt viool. violoncel en clavecimbel. Dit leek voortreffelijk. Maar met een belangrijke factor is bij deze bewerking geen rekening gehouden, namelijk met de volle klank van een meervoudig bezet strijkorkest als karakteristieke achtergrond voor de klank van de solo-fluit, hetgeen toch ongetwij feld door Vivaldi bedoeld is. Zonder be zwaar had de fluit vervangen kunnen wor den door de hobo of door de viool, maar met handhaving van het strijkorkest. Nu kwam voor dit alles een gedifferentieerde kamermuziekbezetting in de plaats en deze omstandigheid werd er wel de oorzaak van dat de uitvoering van dit „Concerto", als eerste werk op het concert, dat „Alma Musica" zaterdagavond in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amsterdam in het Holland Festival gegeven heeft, geen overtuigende indruk kon maken. Ondanks het uitnemende spel van de zes solisten: de fluitist Everard van Roven, de hoboïst Haakon Stotijn, de violist Paul Godwin, de alt-violist Johan van Helden, de violoncellist Carel van Leeuwen Boom kamp en de claveciniste Gusta Gold- schmidt. Van laatstgenoemde instrumentaliste boord' men in aansluiting op Vivaldi's concert de Chromatische Fantasie van Jan Pieterszoon Sweelinck in een doorzichtige, doeltreffend geregistreerde uitvoering op het clavecimbel. waarvan behalve de twee klavieren ook het pedaal werd ingescha keld. Met. het oog op het rijke gevarieerde contrapunt van het fraaie werk en de daarin geopenbaar ontwikkelingsgang naar het magistrale hoogtepunt waarmee Jo hann Sebastian Bach het tijdperk der polyfonie bekroonde, het deze fantasie aan Bachs „Musikalisches Opfer", dat na de pauze zou worden uitgevoerd, vooraf moeten gaan. Nu stond Sweelincks compositie wat ver vreemd tussen het concert van Vilvaldi en het Kwartet in F (K.V. 370) van Wolfgang Amadeus Mozart, voor hobo, viool, alt viool en violoncel. De vertolking van het kwartet bracht de verrukking, die muziek van verfijnde, pure schoonheid vermag te schenken. In mees terlijk samenspel, met uiterste zorg voor dynamische klankverhoudingen, transpa rante tekening en met een innig bewogen of sprankelend blijde muzikaliteit werd Mozarts volmaakte muziek waarlijk ideaal gediend. En al ligt het voor de hand, dat men de hoboïst de erepalm wil toekennen, voor de violist, altviolist en violoncellist past evenzeer een gelijkwaardige beloning. Na de pauze stond dan „Alma Musica" voor de ontzaglijke taak het contrapunti- sche wonder te verklanken, dat Bach ons in zijn „Musikalisches Opfer" nagelaten heeft. In haar abstractheid laat de muziek, die in fuga's, canons en een sonata, een vorm gekregen heeft, nauwelijks de reële klank van instrumenten als vertolkingsmedium toe. Maar toch kan men dankbaar zijn, dat de op deze avond bespeelde instru menten haar dienden zonder haar zuivere wezen aan te tasten, dank zij de intelligentie en de muzikale gerichtheid van de uitvoe renden. De talrijke toehoorders brachten zij in dankbare bewondering voor het ge schenk. dat zij ondanks de benauwende tegenwerking van een haast ondraaglijke tropische hitte in de zaal, konden bieden Het langdurige, opgetogen applaus noopte „Alma Musica" tot het herhalen van de zes-stemmige Ricercare. P. Zwaanswijk Voordat veertig leden van het jeugdkoor Inter Nos op maandag 4 juli naar Enge land vertrekken, om daar onder leiding van de heer Jan Booda deel te nemen aan het International Musical Eisteddfod, dat jaarlijks in Llangollen in Wales wordt ge houden, zullen zij vrijdagavond in de Bakenesserkerk de liederen ten gehore brengen, die zij voor dit muziekfestival hebben ingestudeerd. De violiste Vera Beths zal haar medewerking aan deze uit voering geven, evenals de pianiste Emmy van Eden. die zorg draagt voor de muzi kale begeleiding. B. en W. van Heemstede stellen de raad voor de schenking van de Stichting G. H. G. von Bruckën Fock-fonds. waar bij werken van de schilder G. H. G. von Brucken Fock aan de gemeente worden aangeboden, te aanvaarden. Bovengenoemde stichting is de enige erfgename van mevrouw M. J. von Brucken Fock, die in maart van dit jaar te Haarlem is overleden en reeds bij haar vertrek in 1952 uit Heemstede tijdelijk de werken van haar echtgenoot aan de ge meente Heemstede afstund. Het bestuur van de stichting tracht nu op deze wijze gevolg te geven aan de wen* van de erf laatster. dat de werken van wijlen haar echtgenoot in de gebouwen van de ge meente zullen worden ongehangen zodat zij te allen tijde voor het publiek te be zichtigen zijn Indien dl niet mogelijk is. kunnen de daarvoor geschikte plaatsen met behulp van de directie van het Frans Halsmuseum in de gemeentelijke gebou wen in Haarlem gevonden worden, onder voorbehoud dat de werken het eigendom blijven van de gemeente Heemstede. De Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst heeft haar 126ste algemene ver gadering in Alkmaar gehouden. Vrijdag avond werd in Het Gulden Vlies een con cert gegeven door het Toonkunstorkest onder leiding van Leo van Sambeek, door het jeugdkoor onder leiding van Nico Ak- keman en door het Toonkunstkoor onder leiding van Jan Couvée. Uitgevoerd werd „De Schipbreuk" van dr. Joh. Wagenaar. De Alkmaarse pianist Hans Bruin speelde werken van Orthel, Ravel en Chopin. Zaterdag is in hotel Victory de jaar vergadering gehouden onder voorzitter schap van prof. dr. E. Reeser. Wegens het aftreden van de heer P. Cronheim, die ruim veertig jaar secretaris is ge weest, werd op voorstel van het hoofd bestuur de heer Wouter Paap tot algemeen secretaris benoemd. De heer Cronheim werd daarop gekozen tot lid van het dage lijks bestuur. Namens de commissie Koor vernieuwing deelde mr. Beekhuis mede, dat vijftien van de vierenveertig aangeslo ten afdelingen een herscholingscursus heb ben georganiseerd. Voorts gaf mr. Beekhuis een uiteenzet ting over ae structurele aspecten van de jongerenkoren. Hij deelde mede dat de commissie tot de conclusie was gekomen, dat de jongerenkoren geheel zelfstandig moeten zijn met een centrale landelijke organisatie, gelijkwaardig aan andere lan delijke organisaties, zoals bijvoorbeeld „Jeugd en Muziek". Deze landelijke orga nisatie van jongeren-koren zou dan in het hoofdbestuur van de Maatschappij tot Be vordering der Toonkunst vertegenwoor digd dienen te zijn. Met muziek over vogeltjes, een zeilboot je en wilde narcissen en met een paar sier lijke oude dansen van Johann Sebastiaan Bach werd de leerlingenuitvoering van de Haarlemse Muziekschool „Toonkust", die zaterdagmiddag in de Stadsschouwburg te Haarlem werd gehouden, ingezet. Leer- lingetjes van de pianolerares Berthe Dave- laar speelden deze muziek dapper en lieten horen dat zij van de lessen geprofiteerd hadden. Zij baanden de weg voor een vol gende groep leerlingen, die onder leiding van de lerares mejuffrouw T. Ie Cavelier de blokfluit al knap hadden leren bespelen. Drie pianoleerlingen van de leraar L. Huges kwamen met aardige stukjes voor de dag, waarvan zij ongetwijfeld bij de voorbereiding al plezier hebben beleefd. Dit zal ook wel gezegd mogen worden van de drie pianoleerlingen van mejuffrouw Jit Postma, die met het spele van stukjes van Dean, Humbert en Clementi bewijzen voor een goede pianistische grondslag lever- den.Voordat zij dit deden, had mejuffrouw Alie Michielsen laten zien hoe het in haar klassen voor algemene muzikale ontwikke ling toegaat bij de les, waarbij zij speciaal aandacht vroeg voor stemvorming, toon- treffen, gehoor-oefeningon, spreek-oefe- ningen en voor liederen. De klarinet is weliswaar een lastig in strument, maar zij verschaft haar bespeler toch ook veel genoegen. Dat bleek uit het spel van drie leerlingen van Ru Otto, die een aantrekkelijke suite van Hollandse volksdansjes uitvoerden. De vioolleraar Fr. Althuizen kon naar mijn mening tevreden zijn over twee van zijn leerlingen, die stukjes van Couperin en Sitt speelden. Zelfs verbaasd was ik over het al zo vaste spel van drie zeer jonge violoncellistjes, die aan de zorg van de leraar Onne v. d. Klashorst zijn toever trouwd. Het tweede gedeelte van de middag werd begonnen door een groep blokfluitleerlin gen van Charlotte Hulshoff ei T. Cavelier en gitaarleerlingen van de heer W. Pflis- ter. Zij maakten met solo- en ensemble stukken een goede indruk. Gevorderd bleken de twee trombone- leerlingen van de heer J. A. Groot. Men hoorde in vaardig en door goede toon opvallend spel. Een trompet-leerling van de heer J. v. d Beek bracht al knap Rosamunde-muziek van Schubert ten gehore. Vioolleerlingen van Caroline Clausing deden daarvoor niet onder. Verder waren er piano-leerlingen van Bets Nederkoorn. H. Barbé en J. W. Kap pers, die met verantwoord spel de eer van de school ophielden. De middag werd besloten door het onder leiding van de heer Althuizen staande jeugorkest. Dapper en met een opvallend ritmisch initiatief gaven de jonge muzikan ten zich aan de uitvoering van mooie mu ziek van Henry Purcell. Zaterdagmiddag is in de bovenjoyer van de Rotterdamse schouwburg de jaarlijk se Pierre Baylé-prijs uitgereikt aan II. A. Gomperts voor zijn toneelcritieken in ..Het Parool". Unaniem is hij gekozen uit een groep van een weekbladcriticus, een Rotterdamse, een Haagse en vier Am sterdamse dagbladcritici, die voor de slot- selectie overbleven. De heer G. Zalsman motiveerde namens de jury, die bestond uit drs. W. Ph. Pos, K. Gutmann en B. Verhoeven, de bekro ning met er onder andere op te wijzen hoe Gomperts, hoewel uit de litteratuur voorgekomen, de stukken steeds meer op toneelwaarde is gaan ontleden. Zijn be schouwingen zijn vervat in verzorgd, boeiend proza met heldere formuleringen die dikwijls een frappante synthese inhou den van ratio en gevoel. De prijswinnaar heeft na de uitreiking van de Pierre Baylé-medaille en het be drag van f 1250,- bij zijn woorden van dank zich ook enige critische opmerkin gen veroorloofd en zijn zienswijze ken baar gemaakt over de toneelcritiek als zodanig. Daarna droeg Ton Lutz enige ge dichten van Bredero en Marsman voor. Sir Andrew Noble zal de nieuwe ambas sadeur van Groot-Brittannië in Den Haag zijn. Hij zal op deze post Sir Paul Mason opvolgen, die naar de NAVO-raad in Parijs gaat. Sir Andrew Napiei Noble werd ge boren in 1.904. Hij studeerde in Eton en in Oxford en kwam in 1928 in de buitenlandse dienst. Hij vervulde diverse diplomatieke functies in Rio d" Janeiro. Rome. China en Buenos Aires. Hij was ambassadeur in Helsinki, Warchau en Mexico. Sir Andrew is gehuwd en vader van twee jongens en een meisje. Het is dit jaar een eeuw geleden, dat prof. dr. W. Einthoven van 1886 tot 1927 hoogleraar in de fysiologie aan de Leidse universiteit werd geboren. Met een door hem ontworpen en geperfectio neerde, uiterst gevoelige snaargalvanome- ter gelukte het deze internationaal ver maarde geleerde, de zeer zwakke elektri sche stroompjes, welke de activiteit der hartspieren begeleiden, fotografisch nauwkeurig te registreren. Hierdoor werd het mogelijk afwijkingen van de normale hartwerking te bestuderen. Dank zij deze wetenschappelijke arbeid werd prof. Eint hoven de grondlegger van de moderne hartdiagnostiek, waarvoor hij in 1924 de Nobelprijs voor fysiologie en geneeskunde ontving. Zaterdagmiddag is in tegenwoordigheid van enkele familieleden van prof. Eintho ven, de president-curator van de Leidse universiteit, dr. J. E. baron de Vos van Steenwijk, de rector-magnificus, prof. mr. J. E. Jonkers, de secretaris van de aca demische senaat, prof. mr. J. V. Rijpper- da Wierdsma en enkele hoogleraren, in het fysiologisch laboratorium te Leiden een herdenkingsbijeenkomst gehouden. Ge sproken werd door prof. dr. H. A. Snellen en door prof. dr. A. de Waart uit Den Haag, een der vroegere medewerkers van prof. Einthoven. Tot slot werd nog de stem van Eint hoven hoorbaar gemaakt, die men van een oude wasrol uit 1924 op een geluidsband heeft weten over te brengen. De Joegoslavische minister van Buiten landse Zaken, Koca Popovic, heeft zijn Nederlandse ambtgenoot, mr. Luns, zater dag in Belgrado een lunch aangeboden. Tot de gasten behoorden de ambassadeur van Joegoslavië in Nederland, Branko Draskovic, de Nederlandse ambassadeur in Belgrado, mr. S. G. J. baron van Voorst tot Voorst,-en baron Van Lynden van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag. Minister Popovic zei cfat dit het eerste naoorlogse bezoek van een Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken van Joe goslavië is. Dit bezoek zal het wederzijdse begrip ongetwijfeld ten goede komen. Het kan worden beschouwd als een poging de internationale spanning te verminderen. Minister Luns antwoordde dat de situatie in de wereld ongelukkigerwijze is ver slechterd. „De hoep van de volken op het welslagen van de topconferentie is niet in vervulling gegaan. Wij allen kun nen echter een rol spelen bij het verbe teren van de toestand. Ik ben geen pes simist en alle bruggen zijn niet vernietigd, zodat het nog steeds mogelijk is om tot overeenstemming te komen". Joegoslavië en Nederland zijn landen met verschillende maatschappelijke stel sels. Wij zijn tevreden met het onze en u met het uwe. Joegoslavië probeert niet haar stelsel aan anderen op te dringen en volgt een politiek van wederzijdse eer bied, die een voorbeeld van werkelijke coëxistentie kan worden genoemd", aldus minister Luns. „Een dergelijke politiek kan slechts bij dragen tot versterking van de wereldvre de". Minister Luns zei het volkomen eens te zijn met de beginselen van niet- in menging in eikaars binnenlandse aangele genheden en volledige gelijkheid. Minister Popovic zei in zijn aantwoord dat inderdaad Joegoslavië en Nederland over diverse problemen verschillende op vattingen hebben. „Maar dat sluit niet uit dat wij streven naar samenwerking in kwesties van gemeenschappelijk belang, zowel op bilateraal niveau als in interna tionale lichamen als de Verenigde Naties. De les. die uit het mislukken van de Pa- rijse topconferentie kan worden getrokken is niet. dat uit de mislukking blijkt dat de politiek van vreedzame coëxistentie onre alistisch is, maar dat juist nog krachtiger pogingen moeten worden gedaan deze po litiek tot werkelijkheid te maken, omdat er geen alternatief is. De neutralistische landen kunnen hierbij een belangrijke rol spelen" aldus minister Popovic. Zondag heeft minister Luns de provincie Vojvodina bezocht. Hij werd o.a. verge zeld door de Joegoslavische ambassadeur in Den Haag. Branko Draskovic. In Novi Sad bezichtigde de minister het schilderijenmuseum, waarbij hij vooral be langstelling toonde voor de Joegoslavische werken uit de 18de en de 19de eeuw, daar na was hij de eregast aan een lunch, aan geboden door het gemeentebestuur. In de middag bezocht hij een staatsboerderij en enige bekende toeristenplaatsen. Drie gereformeerde zendingsartsen heb ben van de Indonesische autoriteiten be richt ontvangen, dat zij geen vergunning meer zullen krijgen om naar Indonesië terug te keren. Het betreft de artsen D. Bakker jr. die in Poerwodadi op Mid- den-Java werkte, zijn broer H. Bakker, die werkzaam was in het ziekenhuis Treng- giling in Poerbolinggo (Midden-Java) en dr. A. W. F. Rutgers, die als specialist verbonden was aan de leproserie in Ma kassar en aan het ziekenhuis „Labuang Badji" in Makassar. Dr. A. G. Honig, docent aan de The ologische school in Makassar, heeft wel vergunning gekregen om na in Nederland genoten verlof naar Indonesië terug te keren. Dr. Honing arriveert op 28 juni per vliegtuig in Nederland De artsen D. en H. Bakker komen op 12 juli met de „Oranje" terug.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 5