Voortreffelijke voorstelling van „Jenufa"
„I Musici" met programma van oude
Italiaanse meesters en Mozart
SCHRIJFSTER IDA SIMONS
OVERLEDEN
„Tot vanavond", vrolijk amusement
Onder dirigent Krombholc en regie van Hanus Thein
Agenda
voor Haarlem
en de IJmond
Eeuw der Vlaamse
primitieven
Carl Schuricht wordt
zondag tachtig jaar
4
V elsen-IJmuiden
Beverwijk
Aanwinsten van het
Prentenkabinet 1959
Na vandaag geen
passencontrole meer
binnen de Benelux
Marihuana verborgen bij
muur van politiebureau
Alléén een tandarts
reinigt Uw tanden beter dan
Jeugd blijft langer
op school
De heer H. J. Prinsen in
Djakarta gearresteerd?
FELISOL
écht kleurecht
Monster van Lock Ness
blijft een mysterie
WOENSDAG 29 JUNI 1960
EVENALS TIJDENS het Holland Festival 19.58 is ook
ditmaal een serie voorstellingen door de Nederlandsche
Opera in het programma opgenomen van de bekendste opera
van de Tsjechische componist Leos Janatsjek, „Jenufa". De
eerste in deze reeks had dinsdagavond plaats in het Gebouw
voor Kunsten en Wetenschappen te Den Haagt waar het
publiek na afloop de medewerkenden hulde gebracht heeft
voor een voortreffelijke prestatie. Waar het succes zozeer
te danken is aan de teamgeest van allen, is het moeilijk om
namen te noemen. De eer van het succes komt echter in de
eerste plaats wel toe aan de beide Tsjechische kunstenaars
die deze opvoering geleid hebben en van wie een belangrijke
Men had trouwens ook voor andere on
derdelen van deze voorstelling een beroep
gedaan op krachten uit het land van her
komst; en waarschijnlijk terecht, bij een
werk dat evenzeer in de Moravische aarde
wortelt als zijn schepper, die zijn geboor
teland na zijn studie
tijd nimmer meer
verliet. De decors
van Josef Svoboda en
de kostuums van
Marcel Pokorny
vormden een fraai
op elkaar afgestemd
geheel dat. zonder te
vervallen in 'n soort
Tsjechisch openlucht
museum. stijl en sfeer van de opera in het
visuele vlak zeer effectief ondersteunde
Men maakte voor de tekst gebruik van
een Nederlandse vertaling, van de hand
van drs. Th. A. Eekman en Theun de
Vries. In zeker opzicht een hachelijke
onderneming, daar Janatsjeks melodievor
ming, zoals hij zelf verklaarde, geheel
stamt uit de taalmelodie van de Tsjechi
sche volkstaal. Toch zou de, naar mij
leek. zeer zingbare vertaling een winst
geweest zijn wanneer de zangers haar
verstaanbaar over het voetlicht hadden
weten te brengen. Alleen in de derde akte.
toen ik in een zijloge vlak bij het toneel
zat, kon ik echter iets volgen van de
tekst, midden in de zaal was dit slechts
inspirerende kracht moet zijn uitgegaan: De regisseur Hanus
Thein die voor een mise en scène gezorgd heeft die voort
durend logisch verantwoord was, in de plastiek van de in
dividuele spelers zowel als in de groepsfiguratie, en de diri
gent Jaroslaw Krombholc. Deze laatste toonde een meester
lijke beheersing van de partituur in zijn soepele gedecideerde
directie, waarbij hij voortdurend het vocale gebeuren op het
toneel en het aandeel van het orkest op de meest natuurlijke
wijze op elkaar wist te betrekken en met elkaar te ver
vlechten. Dit houdt dan tevens een compliment in voor het
Opera-orkest dat zijn aandeel bracht met een gemak alsof
het oeuvre van Janatsjek tot het vaste reportoire behoort.
Dirigent Jaroslav Krombholc
Concertgebouw: Donderdag 20.15 uur:
Zomerconcert N.Ph.O.
Openluchttheater: Donderdag 20.15 uur:
Little Ballet Troupe from Bombay met
première van Panchatantra.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag en donderdag
14, 19 en 21.15 uur: „A bout de souffle",
18 jaar.
Frans Halstheater: Vandaag en donder
dag 14, 19 en 21.15 uur: „Wolga bootsman",
14 jaar.
Lido Theater: Vandaag en donderdag 14,
19 en 21.15 uur: „Goliath en de barbaren",
14 jaar.
Luxor Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur:
„Het West-Berlijn mysterie", 18 jaar. Don
derdag 14, 19 en 21.15 uur: „Dr. Vlimmen",
18 jaar.
Rembrandt Theater: Vandaag en don
derdag 14, 19 en 21.15 uur: „Mag ik een
lift van u?", alle leeftijden.
Roxy Theater: Vandaag en donderdag
14.30, 19 en 21.15 uur: „Opstandige jeugd",
18 jaar.
Studio Theater: Vandaag en donderdag
14.15, 19 en 21.15 uur: „The Royal Ballet",
alle leeftijden.
Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag
20 uur: „Animeermeisjes", 18 jaar. Don
derdag 20 uur: „Porto Fino paradijs dei-
liefde", 18 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
Bloemenheuvel (Bloemendaalseweg 158):
Tot 10 juli expositie van tekeningen en
aquarellen van A. Voorzanger.
„In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 juli dagelijks van 1022 uur: Expo
sitie van prenten van Daumier en Gavarni.
Kunstcentrum „De Ark" (Nieuw Heilig
land 13): Tot 2 juli dagelijks 917 uur:
Expositie van werken van Paula Geraedts.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem" van vrijdag 24 juni).
WOENSDAG 29 JUNI
Rex, 20 uur: „Marsorder Stalingrad".
Thalia, 20 uur: „Tarzans verborgen
schat".
Pieter Vermeulenmuseum, Cultureel
Centrum, 1416.30 uur.
DONDERDAG 30 JUNI
Rex, 20 uur: „Marsorder Stalingrad".
Thalia, 20 uur: „Pal Joey, de nachtclub
artiest".
WOENSDAG 29 JUNI
Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „En
eeuwig zingen de bossen".
Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „De
schat der Matusi".
DONDERDAG 30 JUNI
Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „En
eeuwig zingen de bossen".
Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „De
schat der Matusi".
sporadisch het geval. Het is overigens de
enige aanmerking die men zou kunnen
maken op deze gave voorstelling. Wellicht
was dit. de schaduwzijde van het feit. dat
i men de leiding aan twee buitenlanders
had toevertrouwd voor wie uiteraard onze
J spreektaal geen „sprekend" element in
het geheel van de opvoering betekende.
Men kon bewondering hebben voor het
gemak en de verve waarmee de twee
mannelijke hoofdrollen, beiden Tsjechen,
hun partij in het Nederlands zongen.
De titelrol werd door Gré Brouwenstijn
met veel begrip en psychologische nuance
gezongen. Zij gaf een zekere bescheiden
heid aan het boerenmeisje Jenufa mee,
een naar binnen gerichte intensiteit, waar
door de momenten van beslissende dra
matiek, de aanslag van haar woedende
minnaar Laca, de herkenning van het
dode kind als het ware uitgespaard ble
ven en des te meer een menselijk accent
kregen. Prachtig legenspel gaf Annie De-
iorie als de kosteres Burya die niet terug
deinst voor een moord op haar kleinkind,
om haar dochter „de schande" te bespa
ren van ongetrouwde moeder te moeten
blijven. De greep die dit vreselijke besluit
langzamerhand op haar kreeg, wist zij op
zeer indringende wijze uit te beelden. Ook
in de derde akte, na de verstoorde bruiloft
kleurde dit moederlijk fanatisme nog haar
biecht. Echte boerse kracht en een man
nelijke nochalance gaven de beide Tsje
chische vocalisten aan de vertolking van
hun rol, de zelfgenoegzame Stewa en de
koppig-primitieve Laca. De laatste vond
voor het slot een accent van werkelijk me
dedogen waardoor het stuk niet met een
valse happy-ending behoefde te eindigen.
(Stewa: Ivo Zidek, Laca: Jaroslaw Kachel)
Van de kleinere rollen noem ik nog Jo
van de Meent als de oude Burya, en Corry
van Beckum als het dienstmeisje Barena.
Het Amsterdams Ballet verzorgde de
dansante momenten op passende en be
scheiden wijze.
Deze voorstelling heft door de indruk
van authenticiteit die zij nalaat voor een
groot deel de bezwaren op die men zou
kunnen voelen tegen Janatsjeks statische
muziektaal. Juist het eigenaardig stroeve,
karige ervan wordt tot een deugd omdat
het als een levend element in de voor
stelling geïntegreerd is. Men kan zich
daar van gaan overtuigen in de Stads
schouwburg te Amsterdam, morgen- (don-
derdag-)avond.
Sas Bun ge
(Van onze correspondent in Brussel)
De tentoonstelling van de Vlaamse primi
tieven uit de Brugse musea en buitenland
se, voornamelijk Amerikaanse collecties, in
het Groeninge Museum te Brugge (tot elf
september), is een zeer belangrijke artis
tiek evenement in Europa. Dat zo talrijke
en in West-Europa tot nu toe nooit geëx
poseerde Vlaamse primitieven, als de
„Heilige Hieronymus in zijn werkkamer"
van Jan van Eyck in Brugge te zien zijn.
is voornamelijk te danken aan de Ameri
kaanse directeur van het Detroit Institute
of Art, E. P. Richardson. Van zijn kant
heeft de heer A. Janssens de Bisthoven,
conservator van het Brugse museum, oor
deelkundig uit de collecties van München,
Brussel, Antwerpen en uit particuliere col
lecties gekozen. De meest beroemde Mem-
ling doeken van de Sint Salvatorskerk en
het Sint Janshospitaal van Brugge zjjn
eveneens naar het Groeninge Museum
overgebracht. Er zijn 175 schilderijen, te
keningen, wandtapijten, wapenuitrustingen
en archiefstukken. De expositie geeft een
vrij compleet beeld van de Gouden Eeuw
de Vlaamse Primitieven.
In het Rijksmuseum te Amsterdam
wordt thans, tot 29 augustus een tentoon
stelling gehouden: „aanwinsten Rijks
prentenkabinet 1959". Geëxposeerd wor
den onder andere tekeningen van Pontor -
mo, Boucher, Gabriel de Saint Aubin, een
uniek schetsboek van Fragonard en een
grote groep tekeningen van Hendrik
Voogd, een weinig bekende in Rome ge
storven Nederlandse kunstenaar uit het
begin van de negentiende eeuw. Bij de
prenten is werk van: Dürer, Nanteuil,
een aantal Franse kleurendrukken uit de
achttiende eeuw, een groep Whistler-etsen
en werk van Manet, Redon en Pissarro.
Gré Brouwenstijn als Jenufa en Jaroslav
Kachel als Laca in Jenufavan
Janatsjek.
(Van onze Haagse redacteur)
Van a.s. vrijdag af. zullen de ma
rechaussees aan de Nederlands-Belgische
en aan de Belgische-Luxemburgse grens
posten nog slechts in uitzonderingsgeval
len belangstelling tonen voor de passen
van de reizigers. Wel zal er echter nog
bagagecontrole plaatsvinden, want dat is
een kwestie die door latere onderhande
lingen tussen de partners in de Benelux
behandeld dient te worden.
De personencontrole vindt voortaan alleen
plaats aan de buitengrenzen van de Bene
lux zodat het personenverkeer binnen de
Benelux volkomen vrij zal zijn.
De nieuwe regeling ontheft noch de on
derdanen van de Beneluxlanden, noch de
vreemdelingen van de verplichting, zich
zonodig te identificeren, indien zij zich op
het grondgebied bevinden van een dei-
landen die partij is bij deze overeenkomst.
Binnenkort zal te Rotterdam terecht
staan de 35- jarige Griekse zeeman G. M.,
die sinds kort in het Huis van Bewaring
verblijft. Hij wordt verdacht van het
smokkelen van marihuana. Een recher
cheur heeft M. op heterdaad betrapt, toen
deze vier pakjes met in totaal anderhal
ve kilogram van het verdovende goedje
uit een bergplaats tevoorschijn haalde. Die
bergplaats bevond zich tegen de muur van
een politieposthuis aan de Linker
Veerdam op Katendrecht. De pakjes wa
ren verstopt tussen buizen welke daar
waren opgeslagen. M. heeft het goedje
daar verborgen, terwijl hij heel goed wist
dat hij zich vlak bij een politiepost be
vond. Hij is naar een café gegaan om
contact met afnemers op te nemen en
keerde na ongeveer twee uur terug. Om
de marihuana op te halen.. Toen greep
een rechercheur, die hem had gescha
duwd, hem in de kraag.
HET ITALIAANSE KAMERORKEST ..I Musiciheeft in 1952 zijn eerste openbare
concert gegeven. Dit debuut bleek de inzet te zijn van een ongewoon succesrijke
carrière, die nu, na acht jaren, nog niets van zijn victorieuze
glans heeft verloren. Talloze grammofoonplaten legden het on
zichtbare contact met. duizenden beivonderaars, die, waar dit maar
mogelijk was, geen concert van „I Musici" lieten voorbijgaan
om te genieten van rechtstreekse indrukken van het spel van
hun favorieten. Het concert, dat „I Musici" dinsdagavond als
onderdeel van het Holland Festival in het Concertgebouw te
Amsterdam gaven, getuigde van de grote sympathie en be
wondering, die de Italianen in ons land genieten. De grote zaal
van het gebouw was geheel bezet door minnaars van het exclu
sieve musiceren van „I Musici" en zij zijn ongetwijfeld tevreden
gesteld in hun verwachtingen.
Een exquis muzikaal genot'boden beze
kunstenaars in het eerste gedeelte van de
avond met de uitvoering van het Concer
tino in G van J. B. Pergolesi, het Concerto
in D van F. A. Bonporti en het Concerto
in C voor clavecimbel en strijkers van T.
Giordani.
Deze drie werken kregen naar de geest
een zelfde interpretatiekarakteiv dat ge
typeerd werd door een toegespitst raffine
ment van klank, door een onvoorstelbare
gaafheid van tekening, door een subtiele
dynamiek en zorgvuldig overwogen klank
verhoudingen. De spontaniteit en de muzi
kale geladenheid werden op de achter
grond gehouden terwille van de directe
werking van de beoogde klankencharme,
muzikale bevalligheid en de idyllische ge
luidsintimiteit.
Van de voortreffelijke instrumentalisten
moet de violist Roberto Michelucci ge
noemd worden, die de solopartij speelde
van het Concert van Bonporti en de clave-
ciniste Maria Teresa Garatti, die in het
Concert van Giordani met fijne gratie de
lichte klanken van haar instrument voegde
bij die van de begeleidende strijkinstru
menten.
In zekere zin kon men de hiervoor be
sproken uitvoeringen aantrekkelijk noe
men. Maar liever was mij op deze avond
de vertolking van het Concert voor viool
en strijkorkest van Antonio Vivaldi (opus
35 no. 6), omdat in deze uitvoering een
geprononceerder muzikaal accent kwam te
liggen dat aan het spel meer dan een ogen
blikkelijke werking gaf. Want aan deze
uitvoering zal men kunnen terugdenken
door de muzikale spanning, die er uit op
klonk en die van meer betekenis was dan
de charme van bedachtzaam verfijnd spel.
De violist Felix Ayo kon zich bij de uitvoe
ring van dit concert onderscheiden als een
eminent kunstenaar.
En opnieuw kreeg de avond een hoogte
punt met de perfecte vertolking van het
Divertimento in D (K.V. 136) van W. A.
Mozart, een rank en ragfijn werk, dat ons
opnieuw voor het onbegrijpelijke raadsel
van Mozarts genialiteit stelde bij de we
tenschap, dat de jonge kunstenaar dit di
vertimento op zestienjarige leeftijd com
poneerde! Langdurig en warm was de bij
val waarmede de toehoorders uitdrukking
gaven aan hun waardering voor „I Musici",
die na nog twee toegiften gespeeld te heb
ben, afscheid namen.
Hedenavond spelen zij in Scheveningen.
In het afgelopen weekeinde is op 49-ja-
rige leeftijd overleden de schrijfster Ida
Simons. Zij is heden in stilte op de Joodse
begraafplaats in Den Ilaag ter aarde be
steld.
Zij kreeg een Engelse opvoeding en stu
deerde aan het conservatorium. Onder
haar meisjesnaam Ida Rosenheimer trad
zij op als pianiste. Zij huwde met de ju
rist prof. D. Simons. Het echtpaar over
leefde de oorlogsjaren na een langdurig
verblijf in onder andere Theresiënstadt.
Zij publiceerde toen de gedichtenbundel
„Wrange Oogst"1940-1945".
Terug in Den Haag begon mevrouw Si-
mons-Rosenheimer met het schrijven van
cabaretteksten. Haar litteraire debuut volg
de pas vrij laat. Onder het pseudoniem C.
S. van Berchem verscheer, enkele jaren
geleden bij uitgeverij Stols een vrijwel
niet opgemerkte verhalenbundel „Slijk en
Sterren". In 1959 volgde haar eerste ro
man „Een dwaze Maagd", een mild spot
tende terugblik op haar jeugdjaren. Dit
boek werd in het algemeen zeer lovend
ontvangen.
Zij had een tweede boek in voorberei
ding, „Als water in de woestijn". Tijdens
het bezoek van Marnix Gijsen aan Haar
lem in november 1959 zat zij aan het ere-
diner in Teisterbant aan. Gijsen droeg zijn
laatste boek „Lucinda en de Lotoseter"
aan haar op.
I Musici di Roma
P. Zwaanswijk
CIRCUSKANON VERNIELD
Het kanon van circus Tony Boltini waar
mee tijdens de voorstellingen een mens
wordt weggeschoten, is vernield. De
vrachtauto, waarop het werd vervoerd,
botste gisteravond bij Sittard tegen een
boom. doordat de 20-jarige chauffeur ver
blind werd door stoomwolken uit de
radiator. De administrateur van het circus,
de heer W. Klijs uit Den Haag, werd ern
stig gewond en moest in een ziekenhuis
worden opgenomen.
Advertentie
Mms
SUPERWHITE TANDPASTA
Zoals wij na de nachtrepetitie in het
Minerva Theater van de nieuwe René
Sleeswijk-revue reeds hebben veronder
steld. is dinsdag na de niet officiële pre~
mière in hetzelfde theater inderdaad ge
bleken. dat de bekende komieken Willy
Walden en Piet Muyselaar van dit ver
overende schouwspel opnieuw de onbe
twiste favorieten zijn geworden. Zonder
hun aanwezigheid zouden de fragmenten
van de revue „Tot vanavond!", welke voor
deze gelegenheid tot een vrolijk zomer
avond-programma waren samengevoegd,
nimmer het daverend succes ten deel zijn
gevallen, waar dinsdag sprake van is ge
weest. Ondanks het feit, dat het vocale
kwartet „The Fouryo's" enige onderhou
dende intermezzi voor zijn rekening nam
en het Leedy Trio, met zijn waarlijk
briljant-virtuoze pianist, amusanter was
dan ooit. De enige aanmerking welke le
gen het laatstgenoemd ensemble kan
gelden is, dat de leden zich niet door het
enthousiaste publiek tot een toegift lieten
bewegen. Philippine Aeckerlin's aandeel in
het geheel was nog bescheiden gehouden.
Zij mocht slechts één liedje zingen en dit
geschiedde bijzonder expressief, pittig en
charmant.
Het was dus vrijwel alles Walden en
Muyselaar wat de klok sloeg. Opnieuw
bleek noe voortreffelijk dit komiekenpaar
in zijn diverse creaties op elkaar is inge
speeld. Het is voornamelijk kolder, die zij
bedrijven; doch in ieder geval is het
dwaasheid van allure. Nimmer grof, zel
den flauw en bijna altijd origineel. De ge
regelde bezoeker van hun revue's ziet zich
ten minste telkens voor het raadsel ge
plaatst, waar zij zich toch geregeld hun
originele teksten verschaffen. De geestige
boutade van Willy Walden bijvoorbeeld
over het verloop van een mensenleven,
welk betoog hij illustreert door telkens een
stukje lingerie aan de waslijn op te han
gen. Verder hun capriolen als antennebou
wers op het dak, mallotige vertegenwoor
digers van de haute-couture en bezoekers
van een zelfbedieningszaak; allervrolijk-
ste schetsjes, die altijd weer in een dave
rende climax hun einde vinden. Vandaar
dat men het dan ook gemakkelijk door de
vingers ziet, dat hun persiflage op een te
levisieuitzending van „Dit is uw leven"
eigenlijk in de opzet is blijven steken.
Maar het toppunt van dwaasheid hebben
zij tot de finale bewaard. Wat zich hierin
onder de bewoners van een bejaardenflat
afspeelt, is waarlijk met geen pen te be
schrijven. Immers via een „gevoelige"
samenzang van het schone lied „Het zon
netje gaat van ons scheiden", begeeft het
hele gezelschap hoogbejaarde dames en
heren zich, in toepasselijke vadermoor
ders en sleepjaponnen gekleed, in een
tumultueuze rock en roll, welk kolderieke
schouwspel de zaal deed schudden van de
hilariteitsbetuigingen van het publiek. Op
het ogenblik, dat de toeschouwers zich
naar de garderobe begaven, waren hun
ogen nog steeds niet droog van de lach-
tranen. Voor dit van harte aanbevolen
zomeravond amusement, kan men heden-
en morgenavond nog in het Minerva thea
ter terecht.
In het schooljaar 1958/59 genoten 83 per
cent van de 14-jarige jongens, 64 percent
van de 15-jarige en 48 percent van de 16*
jarige volledig onderwijs. Voor de meisjes
zijn de overeenkomstige cijfers 78 percent
(14 jaar). 45 percent (15 jaar) en 26 percent
(16 jaar). Deze percentagers zijn 5 a 10
percent hoger dan die voor het schooljaar
1955/56. Aldus blijkt uit een publikatie van
het Centraal Bureau voor de Statistiek:
„De Nederlandse jeugd en haar onderwijs".
Bovendien volgde 6 percent van de 14-
jarige jongens partieel onderwijs, alsmede
11 percent van de 15-jarigen en 14 percent
van de 16-jarigen (meisjes: 3 percent, 7
percent en 9 percent).
DJAKARTA (UPI). In de Indonesische
hoofdstad verluidt dat H. J. Prinsen, een
vroeger lid van de Nederlandse strijd
krachten die thans de Indonesische natio
naliteit bezit, wegens staatsvijandige acti
viteit in hechtenis is genomen.
Woordvoerders van het leger bevestig
den dat „een aantal" personen in hechtenis
is genomen en is ondervraagd in verband
met het verschijnen van pamfletten en
gekalkte leuzen in Djakarta tegen het
nieuwe „onwettige en ongrondwettige"
parlement.
Prinsen is vroeger lid van het parlement
geweest. Hij is thans werkzaam op het se
cretariaat van de Democratische Liga. een
groepering die tegen de „geleide democra
tie" van Sukarno is gekant.
Zware eisen
De openbare aanklager in Djakarta heeft
gevangenisstraffen van zes tot vijftien jaar
geëist tegen zeven personen die er van
worden beschuldigd lid te zijn van de
„Manguni". De „Manguni" is een organisa
tie die plannen zou hebben gemaakt voor
de ontvoering van president Sukarno, staf
chef Nasution en premier Djuanda, om zo
een staken van het vuren tussen de rege
ring en rebellengroepen of te dwingen.
De dirigent Carl Schuricht hoopt aan
staande zondag in Vevey aan het Meer
van Genève zijn tachtigste verjaardag
te vieren. Prof. Schuricht, die in ons
land grote bekendheid heeft door zijn
optreden in het Concertgebouw te Am
sterdam en het Kurhaus in Schevenin
gen, is nog steeds actief. Onlangs leid
de hij ter gelegenheid van de Wiener
Festwoche in de St. Stephansdom te
Wenen het Weens Philharmonisch Or
kest In Nederland is een ere-comité
gevormd- voor de huldiging van Carl
Schuricht. Dit ere-comité wordt voor
gezeten door de minister van Onder
wijs, Ku-nsten en Wetenschappen, mr.
J. M. L. Th. Cals. Het werkcomité, be
staande uit Jaap Stotijn, Piet Ketting,
Bob van Leersum, Phons Dusch, Her
man Albersen, Leon Orthel en Hein
's Gravenzande, heeft reeds geschen
ken uitgezocht, bestaande uit boeken
over schilderkunst. Er zal een gedenk
boek samengesteld worden met foto's
en felicitaties van hel comité, vele be
kende kunstenaars, orkesten en koren
waarmee Schuricht gewerkt heeft.
Adverten tie
met
het FELISOL-etiket
zijn kleurechtl
Let U dus voortaan
op FELISOL.
(Van onze correspondent in Londen)
Het monster van Loch Ness, de geheim
zinnige zeeslang welke zich volgens een
legende, op de bodem van dit langwerpi
ge meer zou bevinden en zodanig invloed
op de fantasie van de omwonenden uitoe
fent dat bija iedereen die men in de streek
ontmoet stellig beweert tenminste de kop
van het angstaanjagende dier te hebben
gezien, is gisteravond in het lagerhuis
ter sprake gebracht.
Kapitein Pilkington Conservatief vroeg
de regering inlichtingen over berichten
dat vissen in het meer zouden zijn aange
vallen en hij wilde weten door wie. De
staatssecretaris voor Schotland Leburn
antwoordde dat hij er geen rapporten over
had gekregen. Kapitein Pilkington vroeg
toen, alsof nog nooit iemand eerder over
het monster gerept had,: „heeft u geruch
ten gehoord over een monster dat zich in
dti meer zou bevinden? Indien zulks het
geval is wilt u dan stappen doen om er voor
te zorgen dat de aard ervan niet woordt
vastgesteld, aangezien hier sprake is van
een mysterie van de eerste rang is het
beter om er niet aan te tornen" De
staatssecretaris:" Yes Sir.,,
Het monster, dat een uitstekend journa
listiek instinct bezit, duikt meestal op in
perioden dat het nieuws schaars is, al be
hoort in deze spanningsvolle tijden de
komkommertijd van weleer lot het verle
den. Het monster blijkt echter onontbeer
lijk voor het vreemdelingenverkeer. Stu
denten van Oxford en Cambridge bereiden
echter plannen voor om de bodem van het
meer en vooral de inhammen en gaten in
steile hellingen op wetenschappelijke wij
ze te gaan naspeuren. De uildaging var
het onbekende, of het nu de maan betreft
of een meer in de Schotse bergen, kan nu
eenmal niet onbeantivoord blijven, al mag
men voor het Schotse toerisme hopen dat
het raadsel altijd een raadsel zal blijven.