Uitgaan in Haarlem K2r Het Internationale Orgelconcours en het Schnitgerorgel te Alkmaar Kylon Damesmantels zonder kringen Derde N.Ph.O.-zomerconcert met Jan de Man als solist Concertgebouworkest met een onevenwichtig programma Uitvoering door leerlingen van Jan Klinkhamer Veertiende openbare les der Bloemendaalse Muziekschool De negen muzen Bromfietsen en een snelle sportauto voor rijkspolitie Agenda voor Haarlem en de IJmond VRIJDAG 1 JULI 1960 Europees toernooi van het chansonin Knokke 49.75 MUZIEK Verwijdert vlekken Toonkunst leerlingen geven slot-concert „Faja Lobbi" in Berlijn AMATEURTONEEL BALLET TENTOONSTELLINGEN Velsen-IJ maiden Beverwijk li HET TIENDE INTERNATIONALE ORGELCONCOURS dat telkcnjare te Haarlem in het Holland Festival wordt gehouden, zal zoals reeds meermalen' bericht dit jaar vooral in de stad Alkmaar plaats hebben. In verband met de restauratie van het door Christiaan Müller gebouwde orgel in de Grote of St. Bavokerk te Haarlem, waartoe het gemeentebestuur in de cember 1956 besloot en welke restauratie pas in de voorzomer van 1961 zal zijn voltooid, zullen immers hijna alle concerten tijdens dit concours in de Grote Kerk te Alkmaar worden gegeven. Het slotconcert, waaraan het Noordhollands Phil harmonisch Orkest, het Collegium Musicum Amstelodamense, de alt Aafje Heynis en de organist Albert de Klerk het geheel onder leiding van Henri Arends hun medewerking verlenen, zal op vrijdag 8 juli in de Nieuwe Kerk te Haarlem uitgevoerd worden. Drie van de vier orgelconcerten, waaronder het improvisatie concert op woensdag 6 juli, hebben dus plaats op het orgel van de Alkmaarse St. Laurenskerk. In 1638 gaven de ..regeerders" van de stad Alkmaar aan Jacob van Campen op dracht een orgelkast voor de Grote Kerk te ontwerpen. Ondanks het feit, dat er reeds twe orgels waren in de noord- en zuidmuur van het koor, voelde men toch behoefte aan een groter instrument in verband met de orgelconcerten. Latei- echter sloot men met de orgelbouwer Germer van Hagerbeer een contract om een drie manuaals orgel te bouwen; dit in tegenstelling tot de opdracht aan Van Campen. waarbij men om een twee ma nuaals orgelkast had gevraagd. Het con tract met de orgelbouwer Hagerbeer stond do orgelbouwer toe om zelf de rugwerk- kast van het orgel te ontwerpen en hier uit is het te verklaren, dat het front twee verschillende stijlen toont; de hoofdkast in Hollandse renaissance en het rugwerk reeds meer barok. De bouw van het or gel vorderde slecht. Door ziekte en over lijden waren het verschillende orgelma kers, zoals Levinus Eekmans en Galtus, die het instrument maakten, dat pas in 1645 werd voltooid. Het hoofdwerk, zoals men dal bij vele orgels in deze tijd te genkwam, bestond uit het zogenaamde „principaalwerk". In 1685 werden door Duysschot sr. en jr. verschillende wijzigingen aan het in strument aangebracht, maar toen in 1723 de Groninger Gerhardus Havingha tot stadsorganist van Alkmaar werd benoemd, bleek het orgel in een slechte staat te ver keren. Havingha stelde hier een rapport over op en adviseerde tot een algehele ombouw, waarbij hij voorstelde de Duit se orgelbouwer Frans Caspar Schnitger, met wiens werk hij in Groningen ver trouwd was geraakt, opdracht te verlenen tot restauratie. Ondanks grote tegenwer king slaagde hij erin zijn plan door te drijven en op deze wijze hielp hij Alk maar aan haar nu zo vermaarde Schit- ger-orgel. Hoewel het uiterlijk ongewij zigd bleef werd het Renaissance orgel uit 1638 herschapen in een Barok-orgel. Na de ingrijpende restauratie van Schnitger, waren de wijzigingen, die na 1725 door or gelbouwers als J. Strümphler, A. van Grui- sen, C. F. A. Naber en J. F. Witte uit gevoerd werden, niet zo belangrijk meer. Na de laatste restauratie, die de heer D. A. Flentop in 1949 voltooide, wordt dit Alkmaarse orgel tot één der best bewaar de instrumenten gerekend. Op dit drie eeuwen oude orgel zullen de deelnemers aan het tiende orgelconcours woensdagavond 6 juli elkaar tijdens het improvisatie-concert de wisselprijs be twisten, die het Haarlems gemeentebe- stuur in 1956 ter beschikking heeft gesteld. De organist Hans Haselhöck. die in 1958 en 1959 deze wisselprijs bemachtig de en die dit jaar zijn prijs verdedigt, ontving zijn opleiding aan het conservato rium te Wenen en aan de Wiener Musik- akademie, onder leiding van Walter Pach. Hij trcdt regelmatig op in Oostenrijkse radio-uitzendingen. De Belg Stanis Deric- macker uit Nukerkc, studeerde aan het Muziekconservatorium te Gent en be haalde vele prijzen, onder andere in 1956 het Orgel hoger diploma (medaille van de regering) met grote onderscheiding. Dc heer Dreiemacker is leraar aan het Ko ninklijk Conservatorium te Gent en aan de Muziekacademie te Dendermonde. De organist Sven Olof Ohlsson komt uit Zweden, waar hij in 1932 in Jönköping geboren werd. Na een studie aan de Hoge school voor muziek, onder leiding van Alf Lindcr en L#rs Erik Larsson, volgde hij enige zomercursussen, onder andere aan de Zomeracadcmie voor organisten te Haarlem. De Nederlandse muziekon derwijzer Johan van Dommele werd in 1927 te Klundert geboren. Zijn eerste op leiding ontving hij van de organist van de Grote Kerk te Breda, Willem Mathleh- ner. Daarna studeerde hij aan het Ko ninklijk Conservatorium in Den Haag pia no bij Theo van der Pas en orgel bij Adriaan Engels. De heer Van Dommele is organist van de Grote of Eusebius kerk te Arnhem en orgelleraar aan het Stede lijk Muzieklyceum aldaar en tevens le raar aan de Christelijke kweekschool te Ede. Deze vier organisten zullen dus woens dag voor een internationale jury, bestaan de uit de heren Anton Nowakowski uit Voor de zevende maal gaven leerlingen van Jan Klinkhamer donderdagavond een geslaagde uitvoering, ditmaal in het Her vormde wijkgebouw aan de Ged. Oude Gracht te Haarlem. Voor de pauze werden merendeels in structieve stukjes gespeeld. In een vlot tempo werden werkjes van Folk Dean, Carse, Nieland, Zilcher en Schytte dooi de debutantjes ten gehore gebracht; na dc pauze gaven de meergevorderde leerlin gen composities van Bach, Beethoven, Kuhlau, Clementi, Schubert, Grieg en Chopin ten beste. Het is ondoenlijk en ook niet de bedoeling om alle geleverde pres taties na te gaan, maar op deze avond bleek weer hoe belangrijk het is dat de pedagoog zich rekenschap geeft van de verscheidenheid in aanleg en ontwikkeling van de leerlingen. Het is prettig te ervaren, dat er voor alle leerlingen met verschillend talent ge schikt materiaal te vinden is. Bij de meeste spelers vielen zowel rit mische juistheid als zangerige voordracht op. Vooral bij leerlingen, die reeds op vo rige avonden optraden, kwamen de over gave en het gemak waarmee zij hun prestaties leverden aan het licht. Al met al een zeer geslaagde uitvoering. Kunst Hans Haselhöck Stuttgart, Lüigi Ferdinando Tagliavini uit Bologna en Louis Toebosch uit Breda een improvisatie wedstrijd uitvoeren. Daags daarna zullen de leden van de jury een improvisatieconcert geven, waar op werken uitgevoerd worden van Brum- mel, Josquin des Prez, Lübeck, Mar- chand, Toebosch, David, Bruhns, Nawa- kowski, Maria Trabaci, Frescobaldi, Ros si en Tagliavini. Zoals reeds gezegd, zal het slotconcert daarna op vrijdag 8 juli plaatshebben in de Nieuwe Kc-rk te Haarlem. Op het programma van dit concert staan werken van Hellendaal, Van der Horst (Concert pour orgue et orchestra a cor- des dans la style baroque gecomponeerd in opdracht van de commissie Internatio naal Orgelconcours en opgedragen aan mevrouw L. de Klerk-van de Velde), We- bern en Bach. Voordat echter de hierbovengenoemde concerten in Alkmaar en Haarlem worden gehouden, zullen de deelnemers aan dit orgelconcours door middel van een ope ningsconcert met werken naar eigen keu ze op maandag 4 juli te Alkmaar, in staat worden gesteld op vertrouwde voet te ge raken met het Schnitger-orgel in de Grote of St. Laurenskerk. (Van onze correspondent in Brussel) Het Casino van Knokke in België gaat van 22 tot 28 juli een „Europees toernooi van het chanson" organiseren, waaraan zan gers en zangeressen uit Engeland, Frank rijk, Nederland, Duitsland, Italië en Bel gië deelnemen. In de jury hebben zitting •J. Stamer en waarschijnlijk ook Gerrit Lugtenburg voor Nederland; de Duitser Peter Kottmann, de Fransman Gérard Grandjean en de Vlaming Paul van Des- sel. Buiten mededinging treden op Annie Cordy, Jacqueline Boyer, Colette Renard, George Brassens en Jean-Claude Pascal. Het festival wordt door een land gewon nen, niet door één zanger of zangeres. In de Duitse ploeg treden op Inge Bran denburg en Hannelore Auer; in de Engel se Jimmy Lloyd, Steve Martin en de be kende Valerie Masters. In de Belgische ploeg zien we naast de bekende Vlaamse Rina Pia nog namen als Terry Lamo, Ma- rice Litsch en Louis Notary, totaal onbe kende zangers, maar die voor een verras sing kunnen zorgen. Nederland zendt naar dit festival Teddy Scholten, Corry Brokken. Willie Alberti, Rita Reys en Ton van Duin hoven. Alleen deze laatste heeft als chan sonnier, internationaal nog geen naam. De deelnemenden zullen ieder drie lie deren zingen in een taal naar keuze. Het staat reeds vast dat Rita Reys een Amer- kaanse song zal zingen en Willie Alberti een Italiaanse. Teddy Scholten zingt een Nederlands liedje. Er is behalve dit song-festival ook nog 'n filmfestival in Knokke, waarop 12 films voor het eerst in de Beneluxlanden zullen worden gepresenteerd, ondermeer „Aus- terlitz" van Abel Gance en „Jazz at New port" met Louis Armstrong en ander Ame rikaanse jazz-sterren. Charles Aznavour, Danielle Darrieux, Pa- tachou, Les Frères Jacques en andere ster ren treden op in juli en augustus. Wat de Franse en Italiaanse ploegen be treft, staat de deelneming vast van Isabel- le Fedeli, Adriana Vasto, Edda Monta- nari, Barbara, Carole Vernel, Violette Re noir en J. C. Renard. De Belgische ploeg zal slag leveren tegen Nederland op dins dag 26 juli en de finale gaat op 28 juli. Advertentie IN DIVERSE KLEUREN Ook voor sportieve kleding VOOR DE EVOLUTIE der muziek is het tijdperk van de achttiende eeuw- buitengewoon belangrijk geweest. Men kan wel zeggen, dat een revolutie zich voltrok op het gebied der toonkunst en dat er een muziekstijl kwam met een nieuw, zeer eigen aspect. De verandering begon in de eerste helft van de achttien de eeuw. De grote Johann Sebasian Bach werkte aan de vervolmaking van de vo cale en instrumentale polyfonie. Maar in het plaatsje Teutschbrod in Bohemen groeide de kunstenaar op, die aan de nieuwe ontwikkelingsgang der muziek richting en stijl zou geven. Het was de buitengewoon begaafde Johann Stamitz. die later de stichter zou worden van de zogenaamde Mannheimcr School. In dit muziekcentrum werd de stijl gevormd, die later aan dc klassieke symfonie een eigen karakter zou geven. In zijn eerste werken ging Stamitz al een zeer eigen weg. Althans de symfonie in G van Stamitz, die donderdagavond op het derde zomerconcert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest, dat als eerste werk in de gemeentelijke Concertzaal te Haarlem ten gehore werd gebracht, spreekt een op vallend nieuwe klankentaai, die gezien in het licht van de tijd, waarin het werk werd gecomponeerd, de allure van geniale oor spronkelijkheid heeft. De symfonie bleek bij de uitvoering, die het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marinus Adam er van gaf, een werk, dat veelvuldige uitvoeringen verdient, ook al om alle muzikale waarden er van te doen doorgronden. In dit opzicht kon het Andantino van de symfonie al een hoogtepunt worden. Door de symfonie van Stamitz was het gunstige klimaat geschapen om zonder bij zondere aanpassingsspanningen te luisteren naar de voordracht van het fameuze vijfde Pianoconcert van Ludwig van Beethoven, waarvan de pianist Jan de Man de solo partij zou vertolken. Jan de Man beschikte voor deze veel eisende taak over een bewonderenswaar dige gave techniek, die de melodieën en thema's en ook de harmonische samen klanken met opvallende klaarheid liet klinken. Jan de Man streefde bij zijn spel niet naar het geven van geladen roman tiek, maar zocht juist in uitdrukkingseen- voud een licht bewogen expressiviteit te benaderen. Al kon men niet zeggen, dat de begeleiding van het orkest ongerept nauw keurig en inspirerend was, voor de goede indruk van de uitvoering kon het toch bij dragen. Vandaar dat de dank van de solist jegens Marinus Adam begrijpelijk was. Na de pauze kwamen Marinus Adam en het orkest uitstekend voor de dag met de suite „Oud-Nederland" van Julius Röntgen. Van de voortreffelijke instrumentatie maakte de dirigent gebruik om een inder daad vaak zeer sonoor klinkende uitvoering tot stand te brengen. .'Van het slot van het concert konden de toehoorders genieten vari de stuwende, meeslepende klanken van drie dansen uit de tweede suite, samengesteld met muziek voor „El sombrero de tres picos" van Ma nuel de Falla. Marinus Adam wist het orkest tot dyna- misc-h-spannende vertolkingen te brengen, waarvoor het auditorium met hartelijke bijval zijn waardering toonde. P. Zwaanswijk Vrijdag 1 Juli, Bakcnesserkerk, 20 uur: Concert door het jeugdkoor „Inter Nos", onder leiding van Jan Booda, met mede werking van de violiste Vera Beths en de pianiste Emmy van Eden. Vrijdag 1 juli, Muziekschool van de Maat schappij tot bevordering der Toonkunst, 20 uur: Uitvoering van leerlingen van Jo Vincent. Op het programma staan werken van Handel, Schubert, Gluck. Fauré, De Falla en Gershwin. Zaterdag 2 juli, Westkolk, Spaarndam, 20 uur: Openingsconcert van de Muziek- week Spaarndam. Met medewerking van het Klein Dameskoor Haarlem, onder leiding van mejuffrouw W. v. Eldik, het Haarlems gemengd koor, onder leiding van Jan Booda en de Harmonie „Kunst kring Apollo", onder leiding van J. Groot. Op het programma staan werken van De Nobel, Iiespe, Wiertz, Altink, Bach, Ruelle, Luigini en Von Suppé. Zondag 3 juli, Tcyiers-museum, 15 uur: Bespeling van het éénendertig-toons- Advertentie In het jeugdhuis aan de Donkere Laan te Bloemendaal gaf gisteravond dc Bloe mendaalse muziekschool, onder leiding van mej. Ada Pirsch haar veertiende open bare les. Het gedeelte vóór de pauze werd gevuld door de allerjongsten. De kinderen leren, door op de maat van de muziek te lopen en te dansen, naar de muziek te luisteren en tegelijk wordt hun gevoel voor ritme ontwikkeld, zoals mej. Pirsch in een inleidend woord zei. Dat ook zeer jonge kinderen heel aardige prestaties op de blokfluit kunnen leveren hebben we gisteravond meermalen kunnen horen. Het uit eenentwintig nummers be staande programma werd vlot afgewerkt. De jonge solistjes hadden er kennelijk ple zier in hun beste beentje voor te zetten. Een prettige afwisseling van het instru mentaal gedeelte vormden enige zang nummers, zowel van een dameskoortje als van een jonge dame, die vooral met haar vlot gezongen Italiaans volksliedje veel bijval oogstte. De programma's waren gestoken in om slagen, die door de kinderen met tekenin gen naar eigen ontwerp waren versierd. Ook hierin toonden verscheidene kinderen een levendige fantasie en een groot uit beeldingsvermogen te bezitten. Mej. Pirsch, die door haar leerlingen met bloemen en een zijden sjaal werd ge huldigd, asmede de andere leerkrachten van de Bloemendaalse Muziekschool, kun nen op een zeer geslaagde avond terugzien. HET CONCERTGEBOUWORKEST gaf het tweede concert in de reeks van vijf die Amsterdam plaats heeft in het kader van het Holland Festival. Het was een weinig feestelijke avond, hetgeen in de eerste plaats te wijten is aan een slechte programma-samenstelling. Berlioz, Bartók, Diepen- hrock op één avond, men kan niet eens van tegenstellingen spreken, deze drie componisten zijn even vreemd aan elkaar als drie bewoners van dezelfde flat die het zelfde huisnummer hebbe7i maar elkaar op de trap nauwelijks goeiedag zeggen. Van hoeveel onverteerde compromissen tussen instellingen en personen is een dergelijk programma het resultaat, vraagt men zich af. Ook het samenstellen van een concert-programma is een creatieve bezigheid, die uitgaat, of behoort uit te gaan boven sleur, opportunisme, zorg om de publieke gunst en herdenkings ijver. Maar het is tegen de bierkaai vechten om hier veel ivoorden aan vuil te maken, en misschien is deze hele zaak ook wel een symptoom van de impasse waarin datgene geraakt is wat men „het muziekleven" noemt, al lijkt het soms met leven bitter weinig te maken te hebben. Het Concertgebourorkesl was trouwens weinig geïnspireerd ditmaal en free-wheel- de op zijn vakmanschap en reputatie. On der leiding van Bernard Haitink speelde het orkest eerst twee delen uit „Roméo et Juliette" van Berlioz. Haitink wist niet de ware vervoering teweeg te brengen bij zijn mensen, zodat men het moest doen met de mededeling in het programma boekje dat de „Scène d'amour" uit dit werk „tot de vervoerendste muzikale tafe relen gerekend kan worden van de ganse toonkunst". Ik heb het gans en al niet be merkt. En wat de „zinverrukkende en noodlotzwangere taal van deze onvergan kelijke liefdes-scène" betreft (program- ma-boekje), zou Tsjaikofski in zijn gelijk namige ouverture-fantasie hiervan niet iets méér begrepen hebben dan Berlioz? De avond had op temperatuur kunnen komen met Bartók's Danssuite, een brok levenswarme muziek, nogal fiks op folkloristische leest geschoeid. Maar het lukte niet, men had het lesje goed geleerd en zei het op, daarna verzamelde ieder een zich om de koffie. Men 'moest ten slotte iéts doen om het muzikanten-plezier van Bartók's poeszta-muziek te scheiden van de nobele, maar emotioneel wat voor zichtige omlijsting die Diepenbrock gaf aan Soi'ocles' „Elektra". Uit deze toneelmu ziek heeft Eduard Reeser een suite samen gesteld van zuiver-orkestrale 'fragmenten die een prachtig voorbeeld geven van het beste wat de componist Diepenbrock nage laten heeft. Wie de gedachte gehad heeft alle door Diepenborck gecomponeerde onderdelen op een orkestconcert uit te voeren, buiten verband met een toneelopvoering, weet ik niet, maar het is mijns inziens een weinig gelukkige gedachte geweest. De toehoorder kreeg achttien pagina's tekst in handen die tegen een orkestrale achter grond gedeclameerd werden door Johan Schmitz en Elise Hoomans. Alleen al het feit dat de dialoog tussen rei (koor) en solo-stem van de hoofdpersoon kwam te vervallen Elise Hoomans droeg beide „rollen" voor maakte een armelijke in druk. Men gaat trouwens niet naar 'n con certzaal om veertig minuten tekst te horen voordragen met wat sfeer-bepalende ele menten als toevoeging. Sas Bun ge Leerlingen van de Stichting muziek school van de Maatschappij tot bevorde ring der Toonkunst geven op dinsdag 5 juli in het Concertgebouw te Haarlem een slotuitvoering van het seizoen. Aan dit leerlingen-concert wordt mede werking verleend door het Toonkunst dameskoor, onder leiding van Kitty Neder- koorn. Op het programma staan werken van Telemann, Chopin, Mendelssohn, Fauré en Pierné. BERLIJN. 30 juni. (UPI) „Faja Lobbi", de nieuwe film van Herman van der Horst, heeft donderdag op de Berlinale veel succes geboekt. De bezoekers van „Palast am Zoo" applaudisseerden hartelijk na afloop van de voorstelling. Ook tijdens de vertoning werd meermalen geklapt. orgel door Piet Halsema. Op het pro- gramam staan werken van Bach, Van Dijk, Pachelbel en Buxtehude. Maandag 4 juli, Westkolk, Spaarndam, 20 uur: Concert door het Haarlems Doops gezind zangkoor, onder leiding van Hans de Jong, met medewerking van Emmy van Eden, de koninklijke liedertafel „Zang en Vriendschap", onder leiding van Jac. P. Loorij en de i-ooms~katho- lieke harmonie „St. Bavo", onder leiding van Jac. Wildschut. Op het programma staan werken var Mozart, Di Lasso, De Klerk, een bewerking van Geraedts, Bennets, Jourquin, Harvey, Boedijn, Meister en Zander. Maandag 4 juli, Concertgebouw, 20 uur: Leerlingenuitvoering van het Haarlems Muziekinstituut. Maandag 4 juli, Begijnhofkapel, 20 uur: Concert door „The Surinam Gospelsin- gers" onder auspiciën van het Interker kelijk Evangelisatie Comité. Op het pro gramma staat een serie spirituals en gospelsongs. Dinsdag 5 juli, Concertgebouw, 20 uur: Concert door leerlingen van de Maat schappij tot bevordering der Toonkunst, onder leiding van Marinus Adam. Woensdag 6 juli, Westkolk, Spaarndam, 20 uur: Concert door het jeugdkoor Haarlem, het koor „Polyhymnia", onder leiding van Henk Arisz, 't rooms-katho- liek Stedelijk gemengd koor en de har monie „Crescendo", onder leiding van H. Bakker. Op het programma staan wer ken van Biersma, Schubert, De Klerk, Prieto, Van Bergher Alford, Boedijn. Ulisch, Winkler, Cori en Bisselink. Dagelijks in 't Goede Uur tot 4 juli, van 21 tot 22 uur: Klassiek grammofoon- platenconcert van werk van Beethoven. Van 4 tot 11 juli werk van Dvorak. Iedere zondag 12 uur: Goldberg-variaties van Bach. Vrijdag 1 juli, Stadsschouwburg, 20 uur: Oud-leerlingen van het Coornhert- lyceum spelen „Bataille de Dames" van Scribe. Zaterdag 2 juli, Minerva theater, 14.30 uur: Leerlingenuitvoering van de dans- en balletstudio To Venema. Zondag 3 juli, Openluchttheater. 20.15 uur: Spaans ballet onder leiding van Pilar Lopez. Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e eeuw. Tekeningen uit de Hollandse. Italiaanse en Franse school van de zes tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkundige instrumenten Dagelijks van 11—15 uur, behalve maan dag en eerste zondag van de maand van 13—17 uur. Expositie tekeningen en etsen van Rembrandt. Dezelfde openings tijden. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude religieuze kunst., schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. 10—17 uur: zondagen 13—16 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit t.e Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden Dagelijks geopend van 1017 uur, des zondags van 13—17 uur. Voormalig woonhuis, Jacobus van Looy (Kleine Houtweg 103): Op donderdagen geopend van 10—12.30 en van 13.30—17 uur. op zondagen van 14—17 uur. Cruquius Museum, aan de weg naar Hoofddorp: Dagelijks geopend van 9— 12.30 uur en van 14 tot 17 uur Des zon dags van 10 12 30 uur en van 14 - 17 uur Kunstzaal 't Goede Uur: Gedurende de maand juli expositie van tekeningen van Helga Schussheim uit Amsterdam. Dage lijks geopend van 10 tot 22 uur. Gebouw Bloemenheuvel: Tot 9 juli expo sitie van tekeningen en aquarellen van de heer A. Voorzanger uit Haarlem. Dagelijks geopend van 10 tot 17 uur. Des zondags van 14 tot 17 uur. Museum ,Het Huis Van Looy": Gedurende de maand juli reizende tentoonstelling „Stad en Landschap", onder auspiciën van de Unesco. Dagelijks geopend van 10 tot 12.30 uur en 13.30 uur tot 17 uur. Des zondags van 14 tot 17 uur. Gelders Kamerorkest. Het Gelders Kamerorkest zal in de loop van september in Arnhem zijn debuut maken. Het is sa mengesteld uit twaalf strijkers, allen leden van het Gelders Orkest. De artistieke ver antwoordelijkheid berust bij Anton Koene, tweede concertmeester van het Gelders Orkest. Voorlopig zal nog slechts strijkers- muziek worden uitgevoerd; het ligt echter in de bedoeling later ook verschillende blazers van het Gelders Orkest uit te no digen hun medewerking te verlenen. Het Geldei-s Kamerorkest stelt zich ook ten doel de verzorging van jeugdconcerten. De rijkspolitie zal voor haar posten in de plattelandsgemeenten de beschikking krijgen over bromfietsen, totaal 227, die zowel zullen dienen voor vervoer als voor verkeerscontrole. Mede met het oog op deze laatste taak zullen de brommers niet afgesteld zijn op een maximale snelheid van 40 kilometer per uur zoals dat voor de brommers van het publiek is. Wel zul len de rijkspolitiemannen zich zoveel mo gelijk aan de maximumsnelheid houden. Voor de rijkspolitiegroepen, die meer ge meenten omvatten, worden 46 speciaal uitgevoerde bestelwagens aangeschaft voor het vervoer van personeel en mate rieel. Zij zullen worden uitgerust met een mobilofoon. Ter verdere modernisering van het rijkspolitiematerieel zal nu ook als proef een snelle sportauto worden aangeschaft, die 160 km per uur kan rijden. De rijks politie heeft voor de verkeerscontrole op de autowegen behoefte aan minder logge wagens dan de thans gebruikte. De toe komstige controle met snelle, kleine wa gens, geschiedt naar Duits voorbeeld. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met don derdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag tevens 16.15 uur: „Last train from Gun Hill", 18 jaar. Frans Halstheater: Vandaag, zaterdag, maandag, woensdag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur en dinsdag 14 en 20 uur: „De bende zonder genade", 14 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag tevens 16.15 uur: „Een vrijgezel in de knel", alle leeftijden. Zaterdag 23.30 uur: „De glorie van het moederschap", 18 jaar. Luxor Theater: Vandaag tot en met woensdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag tevens 16.15 uur: „Jeugd in de nacht", 18 jaar. Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur en zaterdag en zondag 19 en 21.15 uur: „Slaap kamergeheimpjes", 18 jaar. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag tevens 16.15 uur: „De blauwe nachtvlinder", 18 jaar. Roxy Theater: Vandaag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „The lone ranger", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag, zaterdag en maandag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Omzien in wrok", 18 jaar. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag tot en met zondag 19 en 21.15 uur: „The five pennies", alle leeftijden. Zaterdag tot en met donderdag 14.30 uur: „Alleen op de wereld", alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN Bloemenheuvel (Bloemendaalseweg 158): Tot 10 juli expositie van tekeningen en aquarellen van A. Voorzanger. Museum „Het Huis van Looy" (Kamper laan): Tot 1 augustus dagelijks van 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur, zondags 14 tot .17 uur: Reizende UNESCO-expositie „Stad en landschap". „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 augustus dagelijks 1022 uur: Expo sitie van tekeningen van Schussheim. VRIJDAG 1 JULI Thalia, 20 uur: „Breng de Bismarck tot zinken". Rex, 20 uur: „Agi Musael, de witte dui vel". ZATERDAG 2 JULI Thalia, 19 en 21.15 uur: „Breng de Bis marck tot zinken". Rex, 20 uur: „Agi Musael, de witte dui vel". VRIJDAG 1 JULI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „En eeuwig zingen de bossen". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Zwarte nylons hete nachten". VV.B. Theater, 20 uur: „Vuurgevecht in Dodge City". ZATERDAG 2 JULI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „En eeuwig zingen de bossen". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Zwarte nylons hete nachten". W.B. Theater, 20 uur: „Vuurgevecht in Dodge City". spc Prans Hals, dat sinds snige dagen in het Frans Halsmuseum te Haarlem te be zichtigen is, werd omstreeks 1645 ver vaardigd. Het werk is in Nederlands par ticulier bezit en voor enige maanden in bruikleen afgestaan voor expositie in de verzamelingen van het museum. Het schilderij heeft een plaats gekregen in de nabijheid van het groepsportret van de Regenten van het St. Elisabeths gasthuis dat enige jaren eer der door Frans Hals werd vervaardigd. Oe expositie van dit werk van Hals moge voor velen een aan- 'riding zijn zich te ■charen bij de talloze niitenlanaersdie in leze maanden het museum plegen te bezoeken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 11