Waardige herdenking van Hugo Wolf in Kleine Zaal te Amsterdam Alphenaar Alphenaar Alphenaar Wilf U Concert door het Residentie Orkest onder Van Otterloo ...FAAM fantastisch Kokospalm, symbool der tropen, lijkt ten dode opgeschreven Hollend Festival Holland Festival ZEEUWSE Fundamenten blootgelegd van oud Amsterdams kerkje I I De negen Muzen HORLOGES fabrieksrestariten 30-50% korting KAN ALS WATERSKIËRS UIT KONGO NAAR BRAZZAVILLE GEVLUCHT DONDERDAG 14 JULI 1960 15 Muziek instrumenten grote OPRUIMING Nederlands kwartet wint jazzfestival Gré Brouwenstijn niet naar Festspiele Kindervoorstelling in het Openluchttheater Marcel Tyssens overleden mooïe witte tanden hebben, gebruik dan IVOROLtandpasta Nicuwe leden van de Mij. der Ned. Letterkunde WAT KAN KAN, KAN KAN ALLEEN Hooifeest in Bolsward Voedseltekort hij Old Vic Bokser Johansson koopt kotter in Scheveningen Lof voor sergeant-vlieger Nederlandse agronoom zoekt remedie in Togoland Nederlandse vrouw vertelt avontuur op Schiphol IN PLAATS VAN ELLY AMELING die door ziekte verhinderd was om met haar begeleider Herman Uhlhorn aan het och tendconcert in de Kleine Zaal te Amster dam mee te werken, heeft de mezzo sopraan Cora Canne Meyer zich laten horen in veertien liederen van Hugo Wolf. Men weet dat deze Oostenrijkse meester van het lied honderd jaar geleden geboren is, en waar het Holland Festival aan her denkingen een bijzondere aandacht be steedt, lag het in de lijn dat ook aan Wolf in dit kader een extra hulde gebracht zou worden. De zangeres had blijkbaar op vrij korte termijn de taak van haar collega moeten overnemen, gezien het feit dat de teksten van de door haar gezongen liede ren niet tijdig afgedrukt hadden kunnen worden. Dankzij de zeer duidelijke dictie en de genuanceerde voordracht van Cora Canne Meyer werd dit echter nauwelijks als een bezwaar gevoeld. De zangeres heeft een zeer grote stern- omvang die in alle registers karakteristiek ontwikkeld is; haar adembeheersing stelt haar in staat aan de melodische frase een grote continuïteit te verlenen, haar zingen heeft werkelijk „lange adem hetgeen zelfs aan de aanzet en de oplossing van de enkele toon een warm en ruimtelijk effect geeft. Daarbij heeft zij een volledig be grip voor de fusie van woord en toon, zowel in fonetisch als in expressief opzicht, hetgeen bij Wolf van essentieel belang is. ,,Auch kleine Dinge können uns entzü- cken" luidt de titel van één der door de zangeres voorgedragen liederen uit het „Italienisches LiederbuchDeze vreugde over het kleine kon men tijdens dit och tendconcert enige malen beleven door de gave afronding die de zangeres in na denkende en -voelende omgang met deze juwelen had bereikt. Misschien was het alleen jammer dat zij aan het speelse, iro nische en humoristische element te weinig plaats had gegeven in haar programma: dat zij dit niet uit de weg behoefde te gaan, bleek uit haar voordracht van het ..Elfenlied" uit de liedei'en op teksten van Möricke, en in zekere zin ook uit haar KRUISWEG 47-49 HAARLEM KRUISWEG 47-49 HAARLEM KRUISWEG 47-49 HAARLEM In Oude Kerk In de Oude Kerk te Amsterdam zijn de resten gevonden van de tussen' 1200 en 1300 gebouwde fundering van een kleinere kerk. Deze onthulling heeft prof, dr. W. Glas bergen. directeur van het Instituut voor Pre- en Protohistorie van de gemeente universiteit gisteren gedaan. De oudste Oude Kerk. zo mag men uit de thans blootgelegde aanwijzingen afleiden, was er een van bescheiden afmetingen, ter wijl zelfs een paalfundering is aangetroffen waarop nimmer is gebouwd, waarschijnlijk omdat de snel groeiende gemeenschap tij dens het. slaan van deze palen al tot een groter gebouw noopte. Het kerkje was ken nelijk bestemd voor de vissersbevolking van de nederzetting waaruit Amsterdam is ontstaan. Tijdens de restauratie van de Oude Kerk in 1955 stuitte men voor het eerst op de resten van een oude fundering binnen het kerkgebouw. Korte tiid latei- trof men een tweede fundering aan. even eens binnen de Oude Kerk waarop het thans gevonden kerkje moet hebben gerust. Na omzichtig graafwerk is thans het. ver loop van de noordelijke kerkmuur over een lengte van 25 meter bekend. Er zijn zes steunberen aangetroffen die op ongeveer 3.5 meter van elkaar staan. Voorts trof men een muur van rode kloostermoppen aan. De muur blijkt onder ruim twee meter dik te zijn en boven een meter dik. De datering van deze stenen staat nog niet vast en is ook heel moeilijk na te gaan. De ontdekking heeft in ieder geval reeds bewezen dat tus sen 1200 en 1400 lot driemaal toe is beslo ten een grotere kerk te bouwen op deze plaats. laatste lied „Du denkst mit einem Fadchen mich zu fangen". Een voortreffelijke bijdrage leverde haar begeleider George van Renesse, die in harmonie met de zangeres de sfeer van ieder lied feilloos reliëf gaf, waarbij een grote beheersing van de aanslag hem zeer te stade kwam. Zijn aandeel dient, gezien de aard van Hugo Wolf's liedkunst, als gelijkwaardig genoemd, en in dit geval: geroemd te worden. Een instrumentaal intermezzo bracht het Nederlands Kamerorkest dat onder zijn vaste dirigent Szymon Goldberg de „Italie- nische Serenade" ten gehore bracht, een van de zeer weinige niet-vocale werken van Wolf. De uitvoering onderscheidde zich door een fraai-afgewogen ensemble-spel en spitse ritmiek. Alles bijeen is aan het eeuwfeest van Hugo Wolf hiermee op be knopte maar waardige wijze aandacht ge schonken. Sas Buiige Woensdagavond is in Juan les Pins bekend gemaakt, dat het kwartet van Rita Reys en Pim Jacobs de eerste prijs heeft gekre gen op het in Juan les Pins gehouden eerste Europese jazzfestival. Aan dat acht dagen durende festival hebben zestien or kesten en combo's deelgenomen. Gré Brouwenstijn heeft op medisch ad vies, in verband met de inspanningen van de laatste maanden repeteren en optreden in het buitenland en het Holland Festival, afgezien van haar optreden in de Bayreuther Festspiele in augustus. Zij zou daar de rol van „Elsa" in Wag ners Lohengrin hebben gezongen. Hoewel de regen aanhoudend dreigde, is het. woensdagmiddag gelukkig droog ge bleven tijdens de kindervoorstelling van „De nieuwe avonturen van Dik Trom" naar het boek van C. Joh. Kieviet, die door Martin Vinjee's Jeugdamusement uit 's -Gravenhage in het Bloemendaalse Open luchttheater werd gegeven. Helaas waren er maar tweehonderd kinderen bij deze opvoering aanwezig, doch degenen die er waren hebben zichtbaar en hoorbaar ge noten van de dwaze kwajongensstreken van Dik Trom en hun instemming tel kens weer betuigd, als Dik veldwachter Flipse om de tuin wist te leiden. Het gezelschap is er dus wel in ge slaagd de jeugdige toeschouwers een pret tige middag te bezorgen. Te Maastricht is op 56 -jarige leeftijd overleden de violist Marcel Tyssens. eerste concertmeester bij het Limburgs Sym- phonie-orkest. De overledene werd na zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium te Luik en na zi.in voortgezette lessen, onder anderen bij de muziekpedagoog Oscar Back, in 1926 benoemd tot leraar aan de Stedelijke Mu ziekschool te Maastricht, terwjjl hij ook verbonden was aan het Maastrichtse Sym fonie-Orkest. Later werd de heer Tyssens leraar aan het Maastrichtse Muzieklyceum en toen in 1956 het lyceum tot Maastrichts Conservatorium werd omgevormd, werd hij tegelijkertijd docent aan deze instelling voor hoger muziekonderwijs. Advertentie HET CONCERT, dat het Residentie Orkest woensdagavond in de Kurzaal te Scheve- ningen gegeven heeft, zou oorspronkelijk geleid zijn geworden door Alexander Krannhals. Van dit voornemen moest deze diri gent wegens ziekte afzien. Zijn plaats werd ingenomen door Willem van Otterloo, die het programma, dat onder de directie van Krannhals zou worden uitgevoerd, vrijwel in zijn geheel wijzigde. Alleen het Pianoconcert in e, opus 11 van Frédéric Chopin, dat door de pianist Nikita Magaloff zou worden ver tolkt, ioerd gehandhaafd. De eerste Symfonie van Lizdwig van Beethoven werd bestemd voor het eerste gedeelte van de avond. De keuze van de derde Symfonie van Willem Pijper en van de Rapsodie espagnole van Maurice Ravel beiverkte, dat het con cert op een niveau kwam te staan, passend voor een muziekmanifestatie in het Holland Festival. Met de uitvoering van Pijpers Symfo nie werden de vele toehoorders geconfron teerd met een der belangrijke scheppin gen van moderne Nederlandse componis ten, een werk, dat de persoonlijke taal spreekt van een kunstenaar, die wist van de beïnvloeding van verschillende mu ziekstijlen. Maar die desondanks een eigen weg durfde gaan. zichzelf durfde te zijn tegen alle miskenning en afwijzing in. De waardering, die Pijper gaandeweg ging ondervinden, behoeft echter geen beletsel te zijn om de ogen of liever de oren open te houden voor onvolmaaktheden in zijn muziek en die met name de middendelen van zijn derde symfonie een vaag aan de dag tredende of soms geheel verdoe zelde structuur gegeven hebben, die de ontwikkelingsspanning aanmerkelijk min der doen zijn. Daartegenover staan voor treffelijk geslaagde gedeelten als het eer ste Allegro en de finale, die in een mu zikale bezetenheid een imponerende cli max krijgt en die een overiompelend, spannende afsluiting van het werk gewor den is. Onder Van Otterloos dwingende, bewuste en van een verrassende affiniteit tot de muziek getuigende directie gaf het orkest een bewonderenswaardig knappe en geladen uitvoering van de symfonie, die de toehoorders tot grote geestdrift bracht. Schone herinneringen zal men ongetwij feld cok bewaren aan de prachtige uit- Tijdens de gisteren in Leiden gehouden jaarvergadering van de Maatschappij dei- Nederlandse Letterkunde zijn tot lid be noemd W. Ph. Pos te Amsterdam. Wouter Paap te Utrecht. Josinc Reuling te Amster dam, dr. C. J. Dippel te Eirfdhoven, jhr. F. J. E. van Lennep te Amsterdam, Helma WolfCatz te Amsterdam, dr. Anne A. J. Berendsen te Delft, C. Buddingh te Dor drecht, dr. mr. A. C. Crcna de .Jongh te Amsterdam, dr. W. F. Lichtenauer te Rot terdam. Nine van der Schaaf te Santpoort. L. Swaanswijk (pseudoniem Lucebert) te Bergen, dr. T. Eekman te Amsterdam. Rcmco Campert te Amsterdam, G. K. van het Revc te Amsterdam, Louis de Bourbon te Den Haag. Bep Vuyk. W. G. van Maa- ncn. Blaricum. Mar ga VoetenMinco te Amsterdam, mej. G. S. H. van Wouden berg te Rome, dr. M. J. Friedericy te Lon den. Onder het motto „Persoonlijke Onper soonlijkheid" hield prof. dr. G. A. van Poelje uit Den Haag een voordracht over ambtolijk taalgebruik en barbarismen. Hij p'eittc voor een door de Koninklijke Aca demie van Wetenschappen in te stellen commissie, die periodiek een verslag zou moeten uitbrengen, waarnaar het publiek zeker even gretig zou grijpen als naar de verslagen van de algemene rekenkamer. Uiteindelijk schijnt echter het beste, dat de regering een stel eenvoudige, bindende voorsenriften uitgeeft en op de naleving daarvan doet toezien en ernstige nieuwe barbarismen onmiddellijk aan de kaak stelt. Voor een studie van dit taalgebruik- is het nu, volgens prof. Van Poelje, nog tijd; over enkele jaren zal dit niet meer denkbaar zijn. MAURICE ADLER OVERLEDEN Maurice Adler (Buddy), filmproducent van 28th Century-Fox, is in het Cedars of Lebanon ziekenhuis te Hollywood over leden. HU werd 51 ja*ar. Adler maakte ondermeer „From here to Eternity". „Anaslasia", „The Inn of the sixth Happiness". ..Bus Stop". „Love is a many-splendored Thing", ..South Pacific". ..Heaven Knows, mr. Allison" en „A Hat ful of Rain". voering van de Rapsodie Espagnole van Ravel, muziek, waarin naast de realiteit van veelzijdige ritmiek en scherpe me lodische formulering een impressionistisch element schuilt, dat een heel eigen fol kloristische sfeer oproept. Door virtuoze instrumentale beheersing en een voorbeeldige orkestdiscipline kon het werk van Ravel fraai worden ver tolkt. Van orkestdiscipline getuigden even eens de gave, eenvoudig expressieve uit voering van Beethovens blijde eerste sym fonie. Nikita Magloff bracht de toehoorders tot groot enthousiasme met een enerzijds daverend virtuoze, anderzijds zeer verin nerlijkte voordracht van Chopins piano concert. In zijn poëtisch spel ontwikkelde de solist een bijzonder fraaie vleugelklank die met het wezen van Chopins niet op uiterlijke schittering gerichte muziek het meest vereenzelvigd kon worden. Het. succes van Nikita Magaloff was bijzonder groot. Willem van Otterloo en het Residentie-orkest, die voortreffelijk hadden begeleid en op verschillende plaat sen de zwakke kanten van de begeleiding zo knap hadden gecamoufleerd, werden terecht door de solist in de langdurige bijval betrokken. P. 7,waanswijk Advertentie UIL: met frisse vruchtenvullingde hoofdrol in elke zomer-idylle! van echte boter.., je blijft aan het uitdelen! knappend-bros met roomzaebte chocoladevulling Peter Erös. De assistent der dirigenten bij het Concertgebouw-Orkest, de heer Peter Erös, die was uitgenodigd om deel te nemen aan de Meisterklasse van de Bay reuther Festspiele, heeft de eervolle op dracht gekregen het Festspielorchester te Bayreuth te leiden in een programam, dat geheel is samengesteld uit jeugdwerken van Richard Wagner. Het programma, dat op 26 juli 1960 onder leiding van Peter Erös zal worden uigtevoerd, luidt als volgt: Ouverture „Enzio", Aria uti de Opera „Die Feeën", Ouverture van de Opera „Die Feeën" en Svmphonie in C gr. t. Museum „Het Rembrandthuis". Op vrijdag 15 juli a.s. zal in Museum „Het Rembrandthuis", Jodenbreestraat 4-6 te Amsterdam (het voormalige woonhuis van Rembrandt) de nieuwe zomertentoonstel- ling 1960 geopend worden onder de titel: „Mens en dier bij Rembrandt". In deze tentoonstelling is een keur van tekeningen (facsimiles) bijeengebracht, waarbij voora! Rembrandts dierstudies op de voorgrond treden. Genoemde dag valt samen met de ge boortedatum van Rembrandt (15 juli 1606) ter ere waarvan het huis ook des avonds geopend zal zijn voor het publiek en wel van 8 tot 10 uur, terwijl de gehele dag voor stad- en landgenoten de toegang tot museum en bijzondere tentoonstelling op de halve prijs gesteld zal zijn, dus op 25 cent per persoon. Kunstacademieprijs. De kunstacademie- prijs 1960 van' de Academie voor Beelden de Kunsten en Kunstnijverheid te Arnhem is toegekend aan Suze van Diepen (afde ling vrije schilderkunst). De prijs bestaat uit een bedrag van 1000. „Tingel Tangel". Marijke en Sito Ho ving die in hun cafékeldertje „Tingel Tan gel" aan de Nieuwe Zijds Voorburgwal sinds enkele jaren een vaste plaats inne men in de Amsterdamse cabaretwereld, hebben hun etablissement voer de komen de maanden afgestaan aan de voorzitter van de Internationale Magische Unie, Henk Vermeyden, die hier een goochel- show zal brengen die hij zelf een „wereld primeur" noemt. Zijn medewerkenden zijn Phoa Yan Tiong, de Chinese manipulator Corvelo. de mentalist die tal van nieuwe kaarténtrucs op zijn repertoire heeft en Stefani. de illusionist die zijn wonderen verricht onder een geestige conference. Dit gezelschap wordt dezer dagen nog uitge breid met de Parijsè goochelaar Freddy Fav. die hiervoor uit Chicago overkomt. Advertentie waaronder enkele stuks van bekende fabrieksmerken. ECHT ZILVER tegen „PLEETPRIJZEN" ECHT GOUD tegen „DOUBLcPRIJZEN" JUWELIER - HORLOGER BARTELJORISSTRAAT 2 - TELEFOON 13004 - HAARLEM In Bolsward is gisteravond onder grote belangstelling de hooikoningin ingehaald en daarna is het jaarlijkse hooifeest inge luid. De hooikoningin, de achttienjarige mej. Antje Reitsma uit Tjerkwerd, werd op het bordes van het stadhuis ontvangen door ie burgemeester van Bolsward. mr. J. A. Geukers. Tal van burgemeesters uit de omliggende gemeenten waren daarbij aanwezig. De hooikoningin declameerde een Fries gedicht en reed hierna in een Friese sjees naar het stadspark aan het hoofd van een grote stoet, gevormd door volksdansgroepen in Friese en Hindeloper klederdracht, plaatselijke muziekkorpsen en ruiters. Ook tal van Friese dubbelspan nen. dm 's middags hadden meegedaan aan een concours hippique, reden in de stoet mee. In het stadspark werd het hooimaal opgediend: rijst met rozijnen, waaraan honderden gasten aanzaten. De zakelijke leiding van het Londense Old Vic theater heeft vrije plaatsen be loofd aan iedereen die haar aan vieren twintig stuks prei kan helpen. Het is deze groente die een figuur uit de lopen de produktie van Shakespeare's Hendrik de Vijfde, geacht wordt op het toneel op te peuzelen. Een zegsman voor Old Vic zei: „We zijn door onze prei heen en het publiek zal vermoedelijk geen genoegen nemen met selderie." Op de sleephellingmaatschappij Scheve ningen n.v. is de kiel gelegd voor de bouw van twee kotters van 100 ton elk. waarvan er één bestemd is voor de ex-wereldkam pioen zwaargewicht-bokser Ingemar Jo hansson. ter uitbreiding van de vloot van een der ondernemingen, waarin hij zijn geld heeft belegd. Het andere schip is ook door een Zweed gekocht. Beide schepen zullen worden gebruikt voor de trawlvis- serij. Vermoedelijk zal Johansson bij de te waterlating van zijn schip, welke om streeks half september zal plaatshebben, in Scheveningen aanwezig zijn. Oe 21-jarige reserve sergeant-vlieger van de Koninklijke Luchtmacht G. Schuur, wonende te Putten, gestationeerd op de vliegbasis Volkel heeft namens de minis ter van Defensie een tevredenheidsbetui ging ontvangen, omdat hij onlangs een straaljager onder moeilijke omstandighe den veilig op zijn basis terug wist te brengen. Nadat hij tijdens een oefening in West-Duitsland in botsing was gekomen met een vogel, waardoor het windscherm werd beschadigd, kreeg hij glas in de ogen. tengevolge waarvan hij aan één oog ge wond raakte. Ondanks de grote hinder, die hij hiervan ondervond, wist hij zijn toestel naar de basis Volkel terug te vlie gen en het daar veilig aan de grond te zet ten. LOME, TOGOLAND (ÜPI) Het sym bool van de tropen, de gracieuze kokos palm. staat ten dode opgeschreven, maar in de Wcstafrikaanse republiek Togoland woont een Nederlander, die hoopt er iets aan te kunnen doen. Zijn hoop is evenwel niet hooggespannen. De kokospalm wordt aangetast door een mysterieuze ziekte, die in elk tropisch land weer een andere naam heeft, maar in Togoland „kaincopc" wordt genoemd. Gerard Weststein, een 26-jarige agronoom uit Wageningcn, is be zig proeven te doen met de vreemde ziek te en hij gelooft, dat ze op een virus be rust. Indien hij gelijk heeft, dan moet dat virus geïsoleerd worden en zodanig wor den gedood, dat de palm zelf er ook niet meteen aan sterft. Wanneer de ziekte een kokospalm heeft aangetast, dan worden eerst de bladeren geel, tenslotte worden ze bruin en vallen af. Wanneer men dan de bladerloze boom onderzoekt, blijkt dat de stam geheel doorboord is, van kroon tot wortels. De palm is dan alleen nog maar goed voor brandhout. Zo is sedert 1948 een kwart van alle kokospalmen in Togoland, groeiend op een oppervlakte van anderhalf miljoen hectaren, -aangetast. Verleden jaar alleen al zijn er zestigduizend bomen doodge gaan. Het blijft overigens niet bij Togoland. De ziekte werd voor het eerst ontdekt en beschreven in Wert-Indië in 1934. Op een eiland stierven alle kokospalmen binnen een jaar. Agronompn zijn nu in verscheidene de len van de wereld bezig een goed bestrij dingsmiddel te vinden, maar tot dusver zonder succes. De heer Weststein ziet als enige oplossing: de hoge, soms wel tot twintig meter groeiende kokospalmen aan hun lol overlaten en dwergpalmen, die het niet verder brengen dan ongeveer vijf me ter, in hun plaats aanplanten. De dwergpalm is vrijwel immuun tegen de geheimzinnige ziekte, maar omdat zij een gedegenereerde variëteit van de grote palm is. is zij weer behept met een reeks van andere ziekten en bomenkwalen. Westindische copra-planfcers in Jamaica Trinidad en Haïti hebben zich al bij het onvermijdelijke neergelegd, al produceert de dwergpalm veel minder en wordt deze zelden ouder dan vijfentwintig jaar. De reuzenpalm daarentegen kan gemakkelijk een eeuwfeest vieren en blijft al die tijd noten produceren. Togolanders. vooral in het zuidelijk deel van hun jonge republiek, dat met zijn kokospalmen een van de meest romanti sche kusten van West-Afrika heeft, hopen, dat de palm wel haar eigen remedie zal vinden, zoals zo dikwijls in de natuur ge beurt. Maar de heer Weststein, die met zijn vrouw en baby in een oude bungalow vlakbij het radiostation van Togoland woont, somt het probleem op door te zeg gen: „het is geen bacterie die de ziekte veroorzaakt. Het is ook geen zwam en evenmin zijn insekten de dragers van de ze ziekte. Het is misschien een virus in de grond zelf en zo iets uitroeien is vrij wel onmogelijk." Openluchtexpositie op het Rembrandt- plein in Amsterdam. Onder de vijf Nederlandse vrouwen die gisteren met de tweede extra K.L.M.- machinc, die vluchtelingen uit Brazzaville gehaald heeft, op Schiphol aankwamen be vond zich de 22-jarige Madeleine Peters, vrouw van de 24-jarige Robert Peters, die in Leopoldstad bedrijfsleider van een Amerikaanse firma is. Bij haar vlucht uit Leopoldstad paste haar man een krijgs list toe. „Vrijdag ging er geen boot meer over de rivier naar Brazzaville", vertelde Ma deleine. „Zaterdag waren de veerboten tjokvol en ik kon er niet opkomen. Wel konden wij de jachthaven bereiken, waai mijn man een motorboot had liggen. Maar telkens als wij probeerden met die boot de haven uit te varen, werden we door zwarte soldaten bij de uitgang bedreigd met machinegeweren. Zij richtten de lo pen op ons". Toen besloot het echtpaar de hulp in te roepen van twee blanke vrienden. Ze trokken alleen een badpak aan en ver stopten een koffer met kleren in het bootje. De ene vriend gespte waters kies aan en stelde zich achter de boot op. Vervolgens joeg de boot snel naar de uitgang van de jachthaven met de viiend op de water- skies er achteraan. De militairen op de kade waren door dit schouwspel zo ver bluft, dat zij de boot met de waterskiër toestonden de rivier op te gaan. Ze kwamen rakelings langs een eivolle veerboot, die juist naar Brazzaville ver trok. „Natuurlijk hadden de mensen op die boot hevige critiek op ons, zei Made leine. „Wie ging nu op een dag als deze waterskieën alsof er niets aan de hand was". Ze bereikten veilig de overkant en Madeleine vertrok met Let K.L.M.-vlieg tuig naar Europa. 1-ïaar man ging met de twee vrienden in de boot naar Leopold stad terug. „Voor de blanke mannen is er niet zo heel veel gevaar", zei ze. „Die worden wel met rust gelaten, hoewel ze telkens op wapenbezit gefouilleerd worden. Maar voor de vrouwen is het er levensgevaar lijk. Ze lopen een kans te worden aan gerand. Zaterdag werd door de radio medegedeeld, dat er nog maar voor drie dagen voedsel zou zijn. Geen enkele dienst functioneert er meer. Er wordt helemaal niet meer gewerkt. Alles ligt stil. Het is een chaos".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 15