Horen en zien Een nacht op Santa Cruz Boekenhoekje PANDA EN DE LIJFWACHTERS Onovertroffen,, Rosenkavalier" op het festival van Salzburg DE REIS VAN KOEN EN LINNIE r Wm m Duidelijke zege van Nederlands team in Knokke HEEREMANS en VAN LEUVEN N.V. Vasa Prihoda overleden vfYtdio televisie NABESCHOUWINGEN Sportpanorama, dans en festival in Knokke De radio geeft vrijdag 7 elevisieprogramma A.V.R.O. kocht geen adressen weekblad T.V. Perfecte akoestiek Nieuwe oogstop zondag 31 juli Charles Exbrayat VAUXHALL De Duitse televisiekwestie Garde Républicaine te huur DONDERDAG 28 JULI I960 53. Met een klap sloeg de heli tegen de grond, maar de moeilijke jongens merk ten het niet eens, zo fel waren ze aan het vechten. Paraat als altijd, snelde Jut op ze toe. „In naam der wet!" riep hij, zijn geweer op hen richtend, „jullie zijn gear resteerd!" Maar op dat ogenblik werd hij door de agent fors opzij gezet. „Jij hebt niets te arresteren, amateur," zei de poli tieman, „dat is vakwerk, dat door een ervaren dienaar van de wet moet worden uitgevoerd." Met deze woorden haalde hij een paar handboeien tevoorschijn en sloot die tevreden om de polsen pan de beide deugnieten. Verbluft staarde de lijfwacht de voortvarende weisdienaar na, die zijn arrestanten zegevierend wegvoerde. „Echt gemeen van die agent," zei Panda mede lijdend. „U had ze het eerst te pakken." „Gemeen?! Ik weet or een sterker woord voor!" riep Jut, terwijl hij razend zijn ge weer tegen de grond smeet. „Maar nu heb ik er genoeg van! Ik wil niet langer lijf wacht zijn! Ik wil niet langer mijn leven wagen voor ondankbare, gierige miljo nairs. Ik heb er genoeg van om door de eerste de beste agent opzij geschoven te worden! Ik haat mijn beroep! Ik haat het! Ik zoek een andere baan!" V'' l'Ü AANKONDIGINGEN EN Het sportpanorama, het Czardas festi val in Treslong te Hillegom en het song festival Knokke 1960 vormden woensdag avond het aantrekkelijk afwisselende en verrassende programma van de televisie- uitzending welke door de AVRO werd ver zorgd. Allerlei nieuws en beschouwingen verkondigd in beschouwingen en interviews met veelbelovende jonge atleten kwamen de Nederlandse televisiekijkers aan de weet. En daarna hebben zij ongetwijfeld met zeer veel genoegen gekeken naar het optreden van het Ensemble Boedapest, dat met dans, zang en spel overtuigend heeft aangetoond dat de bevrijdende macht van de folklore onvernietigbaar is. De folkloristische dans en muziek laten zich niet vervormen door modernismen of ex perimentele stijleigenaardigheden. Onge rept bewaren zij hun levenskracht in na tuurlijke als spontaan ervaren bewegingen, in een kernachtige ritmiek en in de ka rakteristieke bouw der melodieën. En met de harmonische veelkleurige gracieuze kostuums is het al evenzo gesteld. De kijkers moesten uiteraard hun fantasie inschakelen om een voorstelling te krijgen van de levendige kleurschakeringen, die eigenlijk niet van de dans gescheiden kun nen worden. Het kwam nu aan op het waarnemen van het bewegingsspel dat de danseressen en dansers in zwaarddans, bruiddans, kussendans en in de merkwaar dige flessendans ontplooiden en waarbij z.ij als ensemble maar ook individu eel tot verheugende prestaties kwamen. Een Hongaars zigeunerorkest, onder lei ding van Matyas Jonas, zorgde voor geest driftige begeleidingen, niet altijd met on gerepte zuiverheid maar ontwapenend openhartig. Van openhartigheid deden ook de zelfstandige uitvoeringen van het or kest blijken, die dikwijls 'n virtuoze allu re hadden. Solo-violist en de solo-klarinettist., con tra-bassisten en de cembalist gaven el kaar inzake technische bedrevenheid niet toe. Na het optreden van het Hongaarse dansensemble werden de cameras in het Casino te Knokke ingeschakeld cm de Nederlanders indrukken te geven van de landen wedstrijd Italië-Nederland in het songfestival 1960. De vocale capaciteiten van de Italiaanse zangeressen en zangers bleken merkwaardig genoeg niet opmer kelijk van gehalte, met uitzondering van HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.04 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 G.vmn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.30 Voor de jeugd. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram. VPRO: 10.00 Dit en het andere, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 10.30 Lichte muz. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Fluit- ciuetten. 11.35 Orgelspel. AVRO: 12.00 Gram. 12.20 Hegeringsuitz.: Uitz. voor de landb. 12.30 Land en tuinbouwmeded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 I.ichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Tlobo en clave- elmbel. 14.25 Voordracht. 14.45 Cello-recital. 15.05 Gever, progr. VARA: 16.00 Muz. lezing. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Vragenbeantw. voor de jeugd. 17.25 Versierde vakantietips. 18.00 Nieuws. 18.15 Polit. praatje. 18.25 Lichte muz. 18.50 Act. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Lichte muz. VPRO: 19.30 De stad nu. lezing. 19.45 Op bezoek bij anderen, lezing. 20.00 Nieuws. 20.05 Conferentie van Chris ten-studenten in Straatsburg. 20.10 Deze wereld is niet de echte, klankbeeld. 20.30 Gram. 20.35 Het leven van Jacob Arminius, lezing. 20.50 Benelux, lezing. VARA: 21.00 Gevar. progr. 22.15 Buitenl. weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Social, nieuws in Esperanto. 23.10 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Mor gendienst. 11.00 Gram. 11.15 Voor oudere luis teraars. 12.00 Pianorecital. 12.30 Land- en tuin bouwmeded. 12.33 Volksliederen. 12.53 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Metropole-orkest. 13.55 Gram. 14.05 Meisjeskoor. 14.25 Kamerorkest en solisten. 15.10 Voordr. 15.30 Lichte muz. 16.00 Gram. 16.25 Ka- mermuz. 17.00 Voordr. 17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 17.50 Harmonie-ork. 18.20 De hang mat. 18.50 Regeringsuitzend.: De 7e zitting van de algemene vergadering van de Internationale Unie voor Natuurbescherming, door dr. M. F. Mörzer Bruyns. hoofd van het Rijksinstituut voor veld- biologisch onderzoek ten behoeve van het na tuurbehoud. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Huis- muz. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gitaar-ens. 20.10 Zo ik niet had geloofd... hoorsp. 21.05 Holland Fes tival 1960: Strijkkwart. 21.30 Kunstrubriek. 21.50 Gram. 22.30 Nieuws en S.O.S.-ber. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 2300 Litteraire lezing. 23.20 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelspel. 14.00 Prinses Zonneschijn, opera. 14.35 opera. 14.35 Gram. 15.00 Gevar. muz. 16.00 Koersen. 16.06 en 16.35 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 en 17.45 Gram. 18.10 Voordr. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Gram. 19.00 Nieuws. 19.40 Viool recital. 20.00 Ork.conc. 20.45 Kamermuziek. 21.00 Ork.conc. (verv.). 21.45 Kamermuz. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muz. 22.55 Nieuws. 23.00 Groeten van militairen uit Kongo. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. NCRV: 20.20 Volksmuz. en -dansen. 20.35 Acht paardjes van jade, hoorspel. 22.10 Dagsluiting. VOOR VRIJDAG NTS: 15.00—16.00 Rep. aankomst Vierdaagse te Nijmegen. 20.00 Weekjourn. VARA: 20.30 Actual. 20.45 Pianorecital. 21.00 Documentair progr. 21.30 Filmprogramma. Nuzzo Salonia die zich met zijn fraaie geschoolde tenorstem bijzonder kon onder scheiden in zijn expressieve voordrachten. Tony Cucchiara bleef ver beneden dit niveau, vooral door de beperktheid van zeggingsmogelijkheden en betekenisloze mimiek. Edda Montanari bracht haar liederen met goede toneelactie en duidelijke uit spraak. Isabella Bedelli zong natuurlijker en gaf blijk zich in dit genre thuis te gevoelen. Tóen Adriana Fasto op de plan ken stond kwam er storing in de uit zending. Tegenover de Italianen hebben de Nederlandse zangeressen en zangers zich voortreffelijk kunnen handhaven. Het is gewaagd op de uitspraak van de twaalf leden van de jury vooruit te lopen, maar naar onze indruk hebben zij hun mede dingers ver overtroffen 1). Teddy Scholten, charmant en guitig, dui delijk verstaanbaar, was het. meest Neder lands in haar optreden. Rita Reys was weer een klasse apart waarvoor wel een uiteenlopende appreciatie zal gevonden worden. Corrie Brokken die dan nu toch Milord voor de televisie kon zingen trof door een aangrijpende echtheid in haar voordracht. Sympathiek was de indruk die Willy Alberti maakte en buitengewoon goed was Ton van Duinhoven, die met toneel spelerstalent zijn vertolkingen tot een uit nemende eenheid opbouwde. Wij kunnen indeidaad de uitspraak van de jury in vertrouwen tegemoet zien. Beeldschermer 1) Beeldschermer heeft juist geschat: Nederland heeft Italië overwonnen en zal in de finale uitkomen. Volgens een bericht in het weekblad „Vrij Nederland" van 23 juli 1960 zou het adressenmateriaal van het voormalige weekblad „T.V." zijn verkocht aan „Else- viers Weekblad" en vervolgens zijn door verkocht aan de AVRO, zodat de vroegere „T.V."-lezers een proefnummer van de „AVRO-Bode" in de bus kregen. - De AVRO stelt er prijs op te verklaren dat van een dusdanige transactie geen sprake is geweest. Advertentie De Nederlandse ploeg is woensdagavond in Knokke, nadat de beslissing van de jury enige tijd was uitgesteld, uitgeroepen tot winnaar in de landenzangwedstrijd tegen Italië. De Nederlandse vocalisten kregen honderd punten meer dan hun tegenstanders en dank zij deze overwin ning treden zij vanavond aan in de finale tegen Duitsland. De Italiaanse juryleden, die aanvanke lijk trachtten het Italiaanse team met slinkse pogingen in de finale te krijgen, hebben daar woensdagavond in Knokke geen kans toe gekregen. De overige jury leden hebben door het toekennen van het overigens verdiende royale punten- aantal de Nederlandse zangsterren duide lijk boven hun Italiaanse collega's gesteld. Voor het overige nieuws over het song festival in Knokke, zie rubriek „Horen en zien." Pas een uur voor het begin van de wed strijd tegen Italië hebben de Nederlandse vocalisten besloten om toch op te treden, ondanks een geschil tussen teamleider Lou van Rees en de AVRO. Nadat echter Lou van Rees een telegram uit Knokke had gestuurd, waarin hij de AVRO hield aan de mondeling gedane toezegging van een vergoeding voor het optreden in Knokke, heeft Siebe van der Zee, televisie-sectie hoofd van de AVRO toegezegd de zaak nog eens in overweging te nemen. (Van onze correspondent) SALZBURG. Na de première van de opera „Rosenkavalier" in 1911 moeten de componist Richard Strauss en de li brettist Hugo von Hofmannsthal al dade lijk het gevoel hebben gehad, dat hier mee een hoogtepunt van congeniale samenwerking was bereikt. Van een der gelijk gevoel waren ook de meer dan 2400 toeschouwers bezield, die de eerste opvoering ervan in het nieuwe Festspiel- haus mochten bijwonen, want zij be seften dat zij iets unieks hadden beleefd, namelijk het begin van een nieuwe era na de veertigjarige geschiedenis van het Salzburgse festival. Reeds in de pauze tussen het eerste en tweede bedrijf waren onder het internationale en Salz burgse publiek alle sporen van klein zielige critiek op onderdelen weggeval len en alle uitingen van afgunst, kliekjes geest en intrige waren verstomd. Een paar honderd vertegenwoordigers van de internationale muziekcritiek hadden hun verblijf in Bayreuth afgebroken en waren naar Salzburg gekomen om deze eerste opvoering in het nieuwe Festspielhaus mee te maken. DIT SUCCES is aan de ene kant te dan ken aan de dirigent Herbert von Karajan en aan de drie onovertroffen zangeressen die aan de Weense opera zijn verbonden, Lisa della Casa, Sena Jurinac en Hilde Crüden, aan de andere kant aan de uit stekende akoestiek van de grote zaal. Vol gens de secretaris van het Salzburgse fes tival, dr. Nekola, is de akoestiek zo geraf fineerd, dat men zelfs de kleinste fouten kan horen. Maar wanklanken of verkeerde inzetten waren niet te horen, vooral niet in de rollen van de drie genoemde vrouwe lijke hoofdpersonen, die in hun vertolking zo volmaakt waren, dat men zich nauwe lijks een betere interpretatie kan voorstel len. Ook nu weer bleek, dat men juist in Oostenrijk het juiste zintuig heeft om deze speelse en luchtige opera op te voeren, die speelt in de rococo-stijl van Maria Theresia. Het is een typisch Oostenrijks geval, een mengeling van luchtige lichtzin nigheid verbonden met een tikje weemoed. Grafin Werdenberg, de vrouw van een Oostenrijkse maarschalk, heeft de jonge officier Oktavian leren liefhebben, maar in haar meedogenloze eerlijkheid ziet zij te duidelijk 'net verschil van leeftijd en doet daarom afstand van haar liefde om de jonge officier en een jong meisje ge lukkig te maken. Wij hebben verschillende 383.9. Koen stuurde het vliegtuigje lager en lager. Het vloog nu tussen de grote bomen door. Pas maar op, dat we niet tegen 'n boom vliegen! waarschuwde Linnie. Welnee, ik kijk wel uit, hoor! lachte Koen. Tussen de bomen waren open plekken, en op één daarvan wees hij. Hier kan ik mooi landen, zei hij. Op zo'n vlak stuk grond, gaat dat wel! Lager en lager ging het vliegtuigje. Linnie keek naar de bomen en de planten. WENEN. Salzburg viert niet alleen het veertigjarig jubileum van zijn festi val, maar tevens de opening van de nieuwe festival-schouwburg, die pre cies op tijd is klaargekomen. Hiermee bezit deze stad haar vierde theater, wal in Oostenrijk en in Salzburg zelf aan leiding tot veel critiek is geworden, vooral ook omdat dit gebouw 210 mil joen schilling, dat is meer dan 30 mil joen gulden heeft gekost. Tijdens de openingsplechtigheid werd het woord gevoerd door de ministers van Econo mische Zaken en van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, door de gouver neur van de provincie Salzburg en ten slotte door bondspresident Scharf. De vier sprekers zeiden alle dat er een groots werk is geslaagd, maar tevens gingen zij nader in op de uitgebrachte critiek. Het openhartigst deed dit dr. Bock, minister van economische zaken, die zich eerlijk afvroeg, of Oostenrijk niet te veel geld voor kunst en monu mentenzorg uitgeeft. In zijn antwoord op deze vraag zei hij, dat het huidige Oostenrijk door zijn groots verleden staat of valt m.et de vervulling van zijn culturele zending. Met grote waarde ring werd in de redevoeringen gespro ken over prof. Clemens Holzmeister de meest bekende architect van Oosten rijk die ook voor deze schouwburg de ontwerpen heeft geleverd. Onder leiding van Herbert von Kara jan zong het koor van de Weense Opera, begeleid door het Weens Filharmonisch Orkest het Gloria van Mozart. Met on vergelijkelijke zuiverheid en kracht re soneerde de volle klank en nog duidelijker bleek dit uit de sologe deelten die onder andere door de neger zangeres Leontyne Price roerden gezon gen. Het fijnste pianissimo was tot in de verste hoeken van de grote zaal te ho ren. Over de première van de „Rosen kavalier" leze men hiernaast. opvoeringen van deze opera gezien, zowel vroeger in Salzburg als later in Wenen, maar de manier waarop Lisa della Casa de rol van de gravin hier vertolkte is on overtroffen, niet alleen als zangeres maar ook als actrice. Daarmee contrasteerde treffend goed zang en spel van de Rosen kavalier in de persoon van Sena Jurinac en van Hilde Güden als het onbedorven en onschuldige meisje. Deze opvoering bevestigt de opvatting die de Oostenrijkse minister Bock tijdens de openingsplechtigheid 's morgens had uitgesproken, dat de Oostenrijkse kunst gefundeerd is op een onverwoestbare tra ditie en dat de zending van Oostenrijk daarin bestaat dat het land deze traditie moet voortzetten. Deze opvoering van een echt Oostenrijkse opera in het nieuwe Festspielhaus bewijst niet alleen dat deze traditie nog levend is, maar ook dat zij de kracht heeft een nieuw tijdperk in te leiden. Aan het op zondag 31 juli door de A.V.R.O. uit te zenden televisieprogram ma „Nieuwe Oogst" zal worden mede gewerkt door de Amsterdamse vocal group „The Evergreens", die op de enige tijd geleden te Rotterdam gehouden landelijke finale in het moderne genre van de Stich ting „d'Oprechte Amateur" zowel de alge mene wisselbeker als de televisiebeker heeft gewonnen. Tot. de verdere medewer kenden behoren het ensemble „The Musi cal Four", de zangeres Anneke Grünloh, het Limburgse folkloristische kwartet „De Bandonica's", het jeugdige zangduo „The Cocktail Sisters", het acrobatentrio „De Stuntbrekers", de chansonnière Liesbeth Kamst, het Zuidamerikaanse ensemble „Los Antillanos" en de parodist Jac. de Beer. Vertaling: Margot Bakker 12) Ik glimlachte bij de overweging, dat al die kemp hanen over enkele dagen al dan niet in het gewaad van de nazareno, het boetekleed, godvruchtig de paso, het processievoertuig, van de Esperanza of van de Cachor- rc zouden volgen. Eerlijk gezegd voelde ik mij op Triana minder op mijn gemak. Misschien kwam dat omdat na meer dan twintig jaar het strenge verbod van mijn ouders nog niet uitgewerkt was. Het was mij vroeger verboden aan de overkant van de Guadal quivir te komen. Voor de ware Andalusiërs, zoals mijn vader en moeder, behoorden de gitanen van Triana tot een mensensoort, die het met de duivel op een akkoordje gooide. Als goede Sevillaan, die met God en de naaste in vrede leeft en met een zuiver geweten de Stille Week tegemoet gaat, klom ik de San Jacinto weer op, tot aan de Pagès del Corro, waarvan de bomen vroeger voor ons en evenzeer voor Carlos Lamparo het nie mandsland betekenden, een grens, die wij met angst in het hart overschreden. Ik sloeg linksaf, ook net als vroeger, de richting van de plaza de Cuba in. Via de brug van San Telmo kwam ik Sevilla weer binnen. Ik wilde rechtstreeks doorlopen naar mijn hotel om me een beetje op te knappen voor ik Maria ging halen. Het was heerlijk weer. De lucht had die blauwachtige kleur die je kan verleiden hardop te gaan zingen. De zoele atmosfeer bracht mij in een zo gelukzalige stem ming, dat het plotseling overweldigend tot mij door drong, hoezeer ik aan het leven gehecht was. Ik kon op dat ogenblik eenvoudig niet geloven aan dood of aan misdaad of aan andere wrangheid en zonde die leven in de harten van de mensen. Het klinkt misschien onaannemelijk, maar er zijn van die momenten, waar op een diender precies zo denkt als alle andere ster velingen. Het is overigens niet verstandig van hem. Te Washington en overal elders waar ik op straat zou hebben gelopen in de wetenschap dat ik op zoek was naar een bende misdadigers, zou ik op mijn hoede zijn geweest. Ze hebben het altijd over ons zesde zin tuig, waardoor wij in staat zoiiden zijn gevaren tijdig te onderkennen. Dit zesde zintuig is helaas legende. In werkelijkheid is het zo, dat ze bij ons de noodzaak er hebben ingehamerd doorlopend onze aandacht ge spannen te houden. Wij kunnen in gedachten ver weg- dwalen, wij kunnen ons aan dromen overgeven, maar onze zenuwen, of misschien ons onderbewuste, werken door en waarschuwen ons zodra wij wakker moeten schrikken. Vaak komt het ook voor dat het maar lijkt alsof wij op onze hoede waren, omdat wij volkomen instinctief de juiste afweermanoeuvre uitvoerden. Men moet ons niet overschatten: gewoonte wordt een tweede natuur en wij handelen vaak onbewust. Buitenstaanders zien daarin dan een bewijs van weloverwogen optreden, terwijl er in feite slechts sprake is van een automati sche reactie. Maar het Andalusische klimaat deugt blijkbaar niet voor het gestel van een agent van het F.B.I., want er moest op de hoek van de Correa eerst een vrouw gaan gillen voor ik instinctief opzij sprong en me op de grond liet vallen. De motorkap van de wagen, die mij bijna had overreden, raakte dan ook nauwelijks mijn jas voor hij het trottoir opschoof en een van zijn richtingaanwijzers verpletterde tegen de boomstam waarachter ik dekking had gezocht. Voor de onhandige chauffeur de achterwaartse manoeuvre had kunnen maken, die hem op de rijweg terug moest brengen, sprong ik toe en rukte het portier open. De man keek mij met een blik vol haat aan. Hij prutste door aan de versnellingshandel, maar zijn handen tril den van wcede of misschien van angst. Hij was onhan dig met her overschakelen en ik maakte daarvan ge bruik door hem in de kraag te grijpen en naar mij toe te trekken. Hij trachtte zich te verzetten, maar het was een tenger mannetje en ik was zo woedend dat ik wel een vent, van tweehonderd pond had aangedurfd. Het wandelend publiek had zich in een kring om ons heen verzameld, een agent naderde in looppas. De chauffeur begreep dat het een verloren zaak was. Hij draaide de contactsleutel om en liet zich zonder verzet uit de wagen trekken. Terwijl hij op het trottoir stapte, voegde hij mij nog toe: Wat wil je eigenlijk beweren? Iedereen kan een ongelukje hebben! Bij wijze van antwoord sloeg ik hem met mijn vuist in het gezicht. Ik deed het hard en doeltreffend. Ik voelde zijn neusbot breken en het bloed gutste hem uit de neus. Hij draaide zonderling met zijn ogen en zakte op de grond. Met één hand hield ik hem vast en met de andere bewerkte ik zijn gezicht zodanig, dat hij het treffen met mij vermoedelijk tot aan zijn dood niet heeft vergeten. Dit alles werkte ik af nog voor de straatagent tussenbeide had kunnen komen. Eén van de toeschouwers riep geestdriftig „Ollé!" net als bij de stierengevechten. De agent moest mij krachtig bij de schouder grijpen voor ik bereid was mijn prooi los te laten. Hijgend zei hij: Wilt u hem soms doodslaan? Ik liet de chauffeur los en hij viel op de grond als een pop, waaruit het zaagsel verdwenen is. De agent, een jonge man nog, was wit van schrik. Hij keek naar de verslagene, die voorbijgangers probeer den bij te brengen en stotterde woedend: Als ik me door hem had laten vermoorden zou het me nog duurder te staan zijn gekomen! Hij sprong op mij af en zei verbijsterd: Laten vermoorden? De vrouw die mij het leven had gered, door bijtijds te gaan gillen, riep: Ja, dat is zo! Ik heb alles gezien! De zaak ging de jeugdige agent kennelijk ver boven zijn pet. Het leek menens te worden. Zonder iets te zeggen hielp hij mijn slachtoffer overeind. De man kwam alweer bij, zij het met moeite. De agent stapte met de gewonde achterin, gaf mij opdracht achter het stuur te gaan zitten en wees de vrouw die kon getuigen, óe plaats naast mij aan. Ik moest het illuster gezel schap naar het hoofdbureau van de Pureza rijden, waar de heren van de politie van het district Triana vredig dommelden in de schaduw van Santa Ana. Op het bureau begonnen ze allemaal tegelijk te ver tellen. Het was een hels kabaal, waarin de commis saris zich alleen verstaanbaar kon maken door nog harder te schreeuwen dan zijn onverwachte bezoekers. De agent bracht rapport uit, waarbij bleek, dat hij niets had gezien dan een wagen die links van de Pagès del Corro stond in plaats van rechts en een troep men sen rondom een onbekende, die bij herhaling een ande re onbekende slagen toediende. Hierna kwam de vrouw, die het drama van het begin tot het eind had helpen afwikkelen, opnieuw een vurig getuigenis afleggen en de commissaris kon daaraan niet voorbijgaan. Carmen Munoz heette zij. Zij was dienstbode van beroep en zij werkte bij senor Gonzalez y Paralta aan de Padre Marchenia. Zij keerde na afloop van de werkdag naar haar woning in de calle Evangelista terug. Toen zij de Pagès del Corro insloeg had zij een auto gezien die dwars de weg overstak en die meneer (hierbij maakte zij een gebaar met haar hoofd in mijn richting) pro beerde te overrijden. Meneer had rustig lopen wande len en was nergens op verdacht geweest. Zij had gegild en zij dankte de Esperanza die het haar had vergund een medemens van de dood te redden. Zij kon heel goed begrijpen dat ik die chauffeur een aframmeling had gegeven, nadat de man mij zonder de genademiddelen der stervenden naar de andere wereld had willen hel pen. Nu de sluizen van haar welsprekendheid eenmaal geopend waren, wist zij van geen ophouden meer en de commissaris moest eerst krachtdadig en verstoord met de vuist op zijn bureau slaan voor zij haar rol van helpster der gerechtigheid wenste op te geven. De chauffeur verklaarde hierna Pedro Hernandez te heten. Een beroep kon hij niet opgeven, maar hij woonde in het bovengedeelte van de Castilla. De wagen was eigen dom van een vriend van hem. Hij had die geleend. Hij deelde mee onwel te zijn geworden en de macht over het stuur te hebben verloren. Hij meende zich nog te herinneren dat hij gevreesd had het bewustzijn te zul len verliezen. Hij wilde stoppen en in plaats van op de rem moest hij op het gaspedaal hebben getrapt. Hij betuigde zijn grote spijt over het gebeurde en vroeg toestemming zich dadelijk onder behandeling van een dokter te stellen. Niet in de eerste plaats om de wonden te laten verbinden, die ik hem geslagen had, maar om zich grondig te laten onderzoeken. Hij wilde weten of hij mogelijk aan een kwaal leed die hem in de toekomst het besturen van een wagen on- mogeliik zou maken. De commissaris kon zich geheel met zijn voorstel verenigen. (Wordt vervolgd) „DE EEUWIGE BRON" door Ayn Rand, uitgegeven bij A. J. Luitingh te Amsterdam, is volgens de op de flap ge schreven toelichting een sleutelroman op het leven van de bekende Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright. Wij kennen het leven van deze Amerikaan te weinig om te kunnen beoordelen, of dit zo is. Als echter de Howard Reark uit „De eeuwige bron" inderdaad in grote trekken overeenkomt met Lloyd Wright, dan moet laatstgenoemde een ongecompliceerde, broeierige, door dik-en-dun-gaande idea list geweest zijn, zonder nader te bepalen menselijker eigenschappen. Hetgeen be paald bezijden de waarheid is. Beter lijkt ons daarom „De eeuwige bron" in een ander opzicht als een sleutelroman te be schouwen en wel in die zin dat de schrij ver ons aan de hand van zelfgekozen en zelf opgebouwde figuren een beeld wil geven van zijn levensbeschouwing. Doen we dit, dan komen we bepaald verder. Howard Roark is een architect, die in zijn eentje optornt tegen de stroom van erkende architectuurvoortbrengeselen, geplagieerd naar Griekse, Romeinse, Go tische, romantische en Renaissancistische voorbeelden. In deze strijd is Roark dan de enkeling, die tegen de stroom van de steeds toenemende collectiviteit in roeit. Exponenten van die collectiviteitsstro- zijn dan achtereenvolgens: de gevierde, de, slappe, onoorspronkelijke en talentloze architect Peter Keating, de geniepige pu blicist Ellsworth Tooley en de keiharde zakenman Gail Wynand, eigenaar van een concern van boulevardkranten. Steun krijgt Roark van een vrouw Dominique Francen, dochter van een andere archi tect. Zij gelooft zozeer in de kracht van de individualist Roark, dat zij niet nalaat hem waar zij maar kan schade te berokke nen, teneinde hem in de uiteindelijke strijd zo sterk mogelijk te maken, pl-ze figuren moeten Rand helpen om zijn strijd tegen de collectiviteit mogelijk te maken. Ons bezwaar tegen „De eeuwige bron" is, dat Rand clichéfiguren nodig heeft om een chlichématige zwart-wit-tegenstelling te forceren, die ondanks alle goede bedoe lingen onduidelijk genoeg blijft om ons te kunnen overtuigen van Rand's diepere bedoelingen. Het is namelijk Rand's grote vergissing, dat een over-simplificering tevens tot duidelijkheid en luciditeit leidt. Het boek is niet slecht geschreven en zou zeker weten te boeien, als de schrijver met zijn werk niet klaarblijkelijk zoveel dieps heeft willen zeggen. De moeilijkheid is, dat „De eeuwige bron" zwaar gebukt gaat onder een teveel aan pretenties. En het is onvermijdelijk dat men zijn waar debepaling hiermee in overeenstemming brengt. Dan móet blijken dat het boek jammerlijk te kort schiet. Overigens is „De eeuwige bron", waarvan de Engelse titel luidt „The fountainhead", vlot en met talent geschreven. Jan van Rheenen heeft in zijn vertaling vooral de vlotheid weten te bewaren. Advertentie VICTOR - VELOX - CRESTA vanaf ƒ7.450.— AUTOMOBIELBEDRIJF Off. Dealer General Motors Nwe Gracht 78 - Tel. 17588 - Haarlem Naar van de zijde der Nedersaksische deelstaatsregering verluidt, bestaat de mo gelijkheid dat de Westduit.se deelstaten in zake de kwestie van het tweede televisie programma tot een actie tegen de hou ding van de Bondsregering in deze zullen overgaan. De ministers-presidenten van de deelstaten zullen echter eerst nog een bespreking houden. Pas daarna zal blijken of men een burgerrechtelijke actie wil in stellen of met een klacht wegens inbreuk op de grondwet voor de dag wil komen. Bondskanselier Adenauer heeft woensdag het verwijt van de hand gewezen dat de ondertekening van de overeenkomst inza ke het tweede televisieprogramma de deelstaten voor een voldongen feit heeft gesteld. Hij zei in een kabinetsbijeenkomst dat de zes christen-democratische pre miers na de bespreking van 15 juli verklaard hadden tot ondertekening van de overeenkomst bereid te zijn. Zij vroe gen om een week tijd om hun regelingen op de hoogte te stellen en ook uit een oogpunt van politiek fatsoen de socia listische collega's. Er bestond toen geen twijfel over dat er niet meer gedacht werd aan de afspraken te veranderen of opneiuw te gaan onderhandelen. Na de con ferentie van 22 juli waren de ministers presidenten echter met nieuwe eisen geko men waarvan zij hadden kunnen weten dat ze voor de bondsregering onaanvaard baar waren. De bondsregering besloot toen derhalve de overeenkomst te onder tekenen. De bekende violist Vasa Prihoda is te Wenen op 59-jarige leeftijd aan een hart aanval overleden. Prihoda, een ontdekking van Toscanini, heeft veel gereisd in Europa en Amerika. Hij werd als een der beste violisten be schouwd, wat techniek en zuiverheid van toon betrof. Tijdens de Tweede Wereldoor log leidde hij de meestercursus voor viool in het beroemde Mozarteum van Salzburg. PARIJS (Reuter) De Franse staats courant heeft de tarieven voor het huren van manschappen of officieren van de Garde Républicaine ten behoeve van fees telijke gelegenheden gepubliceerd. Een kapitein, compleet met witte pan talon, helm met pluimen en paard kost voor een periode van zes uur 17,70 nieuwe franc, reiskosten niet inbegrepen. Een ser geant-majoor is iets goedkoper 14.50 franc en een garde zonder rang, doch eveneens te paard 9,20 franc. Deze tarieven zijn voor „firma's, parti culiere bijeenkomsten en particulieren" Wil men een sportfestijn met de aanwe zigheid van enkele Gardes opfleuren dan moet men meer betalen: voor een kapi tein 27 franc. Daarentegen is een kapitein voor een bal, een voorstelling in een the ater of wielerwedstrijd op een overdekte baan aanzienlijk goedkoper: 12.50 franc.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 9