Festival zonder wanklank te Karlovy Vary Uitgaan in Haarlem FRAAIE RUSSISCHE FILM VAN JEUGD EN WEEMOED vele koopjes 10% korting De Internationale Harpweek te 's Graveland Opdracht aan auteurs Prijzenregen, waar Fransen buiten vielen Taptoe Delft Kleine exposities in „De Ark" en „In 't Goede Uur" VRIJDAG 29 JULI 1960 11 „BALLADE VAN EEN SOLDAAT" Biënnale van christelijke eigentijdse kunst Belgische filmploeg voor opnamen in ons land Diorama-expositie in de Vleeshal Zuidafrikaanse bladen over Max Tailleur Aquarellen van Delfts oude stadskern „Dode Zee rollen" mogen Jordanië niet uit Rien Ritter bespeelt eenendertigtoons-orgel Jan Ne lissen gehuldigd door bloemenmeisje Gaat u met vakantie DIVERSEN MUZIEK TENTOONSTELLINGEN LEZEN EN LATEN LEZEN IN DE ONBEHAAGLIJKE verlwu- ding tussen oost en west betekent de verschijning van een nieuw produkt dei- Russische filmstudio's meer dan alleen ren onthulling van de artistieke potentie. Men is geneigd verder te speuren om uit de aard der erin optredende dramatis personae een bestek op te maken naar het wezen van de Russische mens. Van daar dat men, filmliefhebber of niet, met een zucht van verlichting vaststelt dat. er een algemeen menselijk karakter spreekt uit de Russische films van de laatste jareneen uitstalling van gevoelens en emotieswelke ieder mens kentwaar hij ook leeft en woont en welke politieke ideologie hij er ook op nahoudt. Wanneer die ideologiedie toch voorgesteld wordt als beslissend over het lot der mensheid, dan nog nauwelijks of in het geheel niet ter sprake komt, is men er na aan toe weer te geloven in een harmonie tussen landen en volken, waarin de kunst haar ongerept en bovennationaal bestaan leidt. Dan beoordeelt men het enkele produkt der cinematografie, dat hei ijzeren gordijn doorbreekt, als een nor maal kunstwerk, waarvoor de maatstaven gelden, die men bij alle kunstwerken aanlegt. ZO ZOU IK „De ballade van een soldaat", het. jongste Russische filmwerk, dat in Cannes al met een onderscheiding werd begroet, graag willen rekenen tot die Russische films, die zich met overga ve bekommeren om de mens de jonge mens in dit geval een film dus, waar aan niets menselijks vreemd is. Haar bij zondere bekoring ontleent ze aan het feit, dat ze nu eens niet handelt over volwas senen, maar over een jongen en een meis- ie. nauwelijks aan de volwassenheid toe, impulsief, spontaan en eerlijk. De jongen heeft van zijn genei-aal drie dagen ver lof gekregen om naar zijn moeder te gaan. Hij vernietigde twee Duitse tanks en lie ver dan een onderscheiding wilde hij het dak van moeders huis maken, want ze had hem geschreven dat het lekte. Op weg naar zijn dorp, ver achter de linies, reizend in een goederenwagon ontmoet hij een meisje, dat van diezelfde wagon ge bruik maakt. Ze wil eerst niets van hem weten, ze is bang van hem. maar de jon gen heeft geen kwaad in de zin, zelfs geen onschuldige vrijage. Daar staat zijn hoofd helemaal niet naar. Samen trekken zij verder tot het ogenblik komt, waarop "nun wegen zich scheiden. Eerst dan beseffen ze dat ze toch veel voor elkaar voelen, maar er is zelfs geen tijd om die bewust wording uit te spreken. Hij kent niet eens haar adres..De jongen bereikt zijn moe der. Hij kan haar alleen omhelzen, hij heeft te veel omgezworven om langer te kunnen blijven. Hij zal nooit meer in zijn geboortedorp terugkeren. Bij het begin van de film wordt ons al verteld dat hij in de oorlog is gesneuveld DEZE WETENSCHAP geeft de film haar weemoedige ondertoon, die nog eens wordt versterkt door de idylle met het meisje en de ontmoetingen, die de jongen heeft met een oorlogsinvalide en de vrouw van een soldaat, die hij twee stukken zeep komt brengen. De vrouw is haar man niet trouw Advertentie Buiten de nu ook nog nog op alle courante voorradige goederen. Gen. Cronjéstraat 40 - 44 - Haarlem Telefoon 54679 Het ministerie van Onderwijs, Kunsten rn Wetenschappen heeft ter gelegenheid van het wereldjaar voor de geestelijke volksgezondheid aan de letterkundigen G. van de Walcheren (Utrecht) en M. Revis (Amsterdam) opdracht gegeven tot het schrijven van een roman, waarvan de in houd betrekking heeft op de probleemstel ling op het terrein van de geestelijke volksgezondheid. De beide letterkundigen hebben de opdracht aanvaard. Met vele andere landen, onder andere Frankrijk, Italië, Spanje, Zwitserland, En geland, Polen, Duitsland, Oostenrijk, Japan Peru en de Verenigde Staten, neemt Neder land ook thans weer met een representa tieve collectie deel aan de tweede „Biën nale Christlicher Kunst der Gegenwart" te Salzburg. Met een keuze van werken uit de sectoren van de protestantse en katho lieke kerkenbouw, en de daarbij toegepaste beeldende kunsten, waaronder ook para menten en edelsmeedwerk, wordt een in druk gegeven van de ontwikkeling welke thans gaande is. De samenstelling van de Nederlandse collectie was door het ministerie van O., K. en W. opgedragen aan een commissie gevormd door de heren J. W. Seelen te Voorburg en dr. W. G. Overbosch te Am- terdam. De inzending omvat werken van beeldende en toegepaste kunst van: Anny Apol, L. Brom, L. H. Dusée, J. Dijker, D. "Offers, A. Hettma, J. Meine Jansen, prof. J. Min, J. Noyons, N. Steenbergen, H. v. d. Thillart, H. Tieman, J. Vaes, D. Wildschut, M. Zaalberg. Voorts is architectonisch werk aanwezig van: H. Nefkens, dr. ir. C. Nix, Reuvel, K. Symons. De expositie wordt gehouden in de Oratoriën van de Dom te Salzburg tot 30 september. gebleven. Vooral de confrontatie met de ze ontrouw, zozeer in tegenstelling tot de argeloosheid, waarin de genegenheid tus sen de jongen en het meisje opbloeit, is een fijn stukje psychologie, dat de ogen schijnlijk heel gewone gebeurtenissen in deze film reliëf geeft. Nergens werkt re gisseur Grigori Tsjoechrai, maker van„De een en veertigste" met sterke accenten in de verhouding van de jongen en het meisje. Ook de oorlogstonelen in de aanvang brengt hij met uitzonderlijke luciditeit in beeld, prachtig positie kiezend met zijn camera, wanneer hij de vlucht van de jongen voor twee Duitse tanks in beeld brengt: als God uit de hemel zien wij van uit de hoogte de jongen over de ronde hel ling van een heuvel op de loop gaan voor de monsters, die hem genadeloos ach tervolgen en die hem dreigen te verplette ren. Tot hij een verlaten stelling bereikt met anti-tankgeschut. Hij redt zijn leven en schiet zijn achtervolgers in brand. Hij is officieel een held, maar hij maakt lie ver het dak thuis dan rond te lopen met een medaille.. GEVOEL VOOR HET BETREKKELIJ KE, voor het betrekkelijke van het leven, maar ook voor dat van de lelijke dingen, wanneer men er de mooie tegen overstelt, beheerst dus deze film en zo werkt het effect van de weemoed, van de vertedering, van de hunkering naar goedheid en schoonheid dubbel. Ik geef toe, dat Tsjoechrai het soms te veel uitwerkt en ermee epateert. De oorlogsfragmenten tegen het einde van de film zijn nogal navrant en opzettelijk, maar over het ge heel genomen is 't niet moeilijk bewonde ring op te brengen voor het zuivere ge voel voor evenwicht en maat, dat men in de fijnzinnige uitwerking van 'n op puur natuurlijke elementen opgebouwd gegeven tegenkomt. Ik raad u dan ook aan .,De ballade van een soldaat" te gaan zien. Wie dat nu al wil kan terecht in het theater „De Uitkijk" te Amsterdam, waar hij te gelijk het nieuwe aantrekkelijke interieur aan zijn keurende blikken kan onderwer pen. F. W. Franse Gedurende de afgelopen drie dagen zijn in Rilland-Bath door de Belgische film maatschappij „Compagnie de Production Cinématographique Beige" (Cinebel) op namen gemaakt voor de film „Mensen sterven overal". Tijdens een persconferen tie die vandaag in 't gemeentehuis van Ril land-Bath is gehouden, heeft de directeur van genoemde maatschappij, de heer H. Broekaert een uiteenzetting gegeven over deze film, die speelt in de bezettingstijd. De heer Broekaert drong tevens aan op nauwe samenwerking tussen deze nog jonge Belgische filmmaatschappij en de Nederlandse filmmaatschappijen. De première van „Mensen sterven over al" zal in de loop van oktober worden ge geven in Gent en vermoedelijk tegelijker tijd in Amsterdam. Woensdagavond 3 augustus wordt in de Vleeshal aan de Grote Markt te Haarlem een tentoonstelling van cultuurhistorische diorama's geopend. De verzameling van bovengenoemde diorama's is door dr. W. G. L. Wieringa welwillend ter beschikking gesteld van deze expositie, die onder de naam „Spieghel Historiael" tot 25 augus tus geopend zal zijn. Max Tailleur is een week geleden per vliegtuig in Johannesburg aangekomen en begon vrijwel onmiddellijk aan een lange reeks van uitverkochte voorstellingen: in Johannesburg, Pretoria, Port Elizabeth, Kaapstad (meestal voor Nederlandse ver enigingen) en voor de S.A.U.K.-omroep. De luisteraars konden hem in twee voor stellingen (beide geheel in het Engels) horen. Na zijn aankomst op de Jan Smuts- luchthaven van Johannesburg schreef een Zuidafrikaans blad: „Skaars aangeland op Suid-Afrikaanse bodem, het die Neder landse aartshumoris, Max Tailleur, enkele mense gisteroggend al klaar lagsiekte ge- gee." Volgens dit blad zou hij in Zuid- Afrika tijdens zijn voorstellingen vele Ne derlands sprekende toehoorders „uit hul klere gaan laat bars van die lag." „As hy werklik die beroep moes uitoefen wat sy naam aandui, naamlik kleremaker, sou hy goeie sake na elke grapkonsert op sy reis gedoen het. Dis natuurlik geen grap om jaar in, jaar uit ure aaneen grappe te staan en maak nie, verseker Max ons. Gelukkig is die ou aarde egter vol mense en solank daar nog mense is, sal sy grapfontein nooit opdroog nie, want hulle is die bron van sy humor." Twaalf harpen zullen vanavond in kasteel Nijenrode klinken wanneer daar een compositie van Lex van Delden en Marius Flothuis wordt uitgevoerd, door beiden tezamen speciaal geschreven voor 's-Gravelands Internationale Harpweek, die met dit concert in het Vechtkasteel luisterrijk zal worden afgesloten. Twaalf harpen, bespeeld door harpistes uit vier of vijf landen, onder leiding van de dirigent André Rieu uit Maastricht. Die harpweek was een idee van een van Nederlands bekendste en be kwaamste harpistes: Phia Berghout. Samen met haar vriendin en collega Maria Kor- chinska uit Londen geboren Russin leidt ze de samenkomsten die vooral in morgen- en middaguren helemaal het karakter van „studie" hadden. Veertig jeugdige harpisten hebben beiden hier in 's-Graveland om zich heen verzameld: uit Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Duitsland, Engeland en Ierland. Enkele deelneemsters hebben reeds in ternationale bekendheid gekregen zoals de sympathieke donkere Marisa Robles, pas 24 jaar en toch reeds lerares aan het conservatorium van Madrid. En de beide Ierse meisjes Mercedes Bolger en Grainne Yeats, die bij hun typisch Ierse harpen (veel kleiner dan onze concertharp) ook oude Ierse liederen hebben gezengen. Ver der Vera Badings, Frangoise Duquenne uit Brussel, Gisèle Herbet uit Parijs. Mevrouw Berghout vertelde ons tussen twee programmapunten door iets over de voorgeschiedenis van deze inmiddels al zozeer geslaagde internationale harpweek. Reeds jaren geleden voelde ik dat er be hoefte bestond aan contact tussen jonge harpisten die anders al gauw als harpiste van een orkest in een kleine stad min of meer eenzame figuren worden, in de on mogelijkheid verkerende regelmatig erva ringen uit te wisselen met collega's. Zo ontstond in 1954 de eerste nog zuiver Ne derlandse harpweek op het buiten van de familie Loudon te Valkenswaard. Een dochter van deze familie is nu ook deel neemster in 's-Graveland. Vorig jaar tij dens het internationaal concours in Israel heb ik, zo vertelt mevrouw Berghout ver der, ook gevoeld hoe belangrijk internatio naal contact kan zijn. Hoe dan de ver schillende „scholen" eens met elkaar in aanraking kunnen komen. Vandaar nu dus de internationale harpweek in 's-Grave land. Mevrouw Berghout is enthousiast over het succes tot dusver en ze hoopt bijvoor beeld over enkele jaren tot een herhaling te kunnen komen. „De sfeer was in elk geval heel goed in 's-Graveland en ieder een heeft er ontzettend veel kunnen leren. Ook wij ouderen". Dat laatste hebben we zelf kunnen gadeslaan tijdens het discus sie-uurtje rond de harp met de jongeren KARLOVY VARY Uitverkocht was het openluchttheater, waarin men de prij zen zou uitreiken van het hier gehouden internationale filmfestival, het twaalfde reeds in Tsjechoslowakije. Toen begon het te regenenDe plechtigheid werd ver plaatst naar de fraaie fcstivalbioscoop. Daarbij deed zich echter een mooilijkheid voor: het openluchttheater kan met zijn 3500 zitplaatsen vier a vjjf maal zoveel bezoekers herbergen als de fcstivalbios coop en men kon de prijsuitreiking toch moeilijk vier keer herhalen? De organisatoren vonden een prachtige oplossing: met luidsprekers werd in het openluchttheater bekend gemaakt, dat weliswaar de prijsuitreiking nu zou plaats vinden in de festivalbioscoop, maar dat men in het openluchttheater een Ameri kaanse film, Calypso, zou vertonen. Aan gezien men in Tsjechoslowakije beslist niet veel Amerikaanse films te zien krijgt, bleef toen het overgrote deel van de be zoekers zitten en trokken alleen de film mensen, de gastheren en de journalisten naar de fcstivalbioscoop. Daar bleken even later zelfs verscheidene Tsjechoslo- waakse ministers aanwezig te zijn. Op een tafel stonden heel veel prijzen geëxposeerd en weldra wisten wc, voor wie die waren: voor de Russen, die o.a. een prijs kregen voor hun zeer gevoelige en aantrekkelijke speelfilm Seriosja, over een klein jochie, dat eenvoudige avontu ren beleeft, die voor hem erg belangrijk zijn, voor de Westduitsers, wier bij ons reeds bekende, door Wolfgang Staudte ge regisseerde film Rosen für den Staatsan- walt bekroond werd, voor De Vlotten van de Donau, door de Roemenen naar het festival gestuurd, voor een Spaanse came raman, voor de Tsjechische regisseur Zby- nek Brynych voor zijn inderdaad meester lijke regie van Smyk (De Val), voor de Italiaan Roberto Rossellini, wiens Era Nol- te a Roma (op een nacht in Rome) wel iswaar eindeloos lang leek, maar althans heel knappe momenten had en voor zijn hoofdrolspeelster, Giovanna Ralli. De lie ve Hongaarse actrice Mari Töröcsik kreeg de bekroning als beste actrice; Sir Lau rence Olivier en zijn Oostduitse collega Erwin Geschonneck werden onderscheiden als de beste acteurs. Verdiend en niet verdiend Er werden ook nog tal van korte films enz. bekroond en men bemerkt dus, dat er royaal werd omgesprongen met prij zen. Êr waren dan ook legio films in ver toning gekomen en de hiervoor genoemde prijzen waren verdiend. Niet verdiend was een blijkbaar inderhaast ingestelde prijs voor de biografische film, waarmee de Chinezen gelukkig werden gemaakt. Hun film namelijk, Nieh Er, Componist, bleek een terugval na vroegere Chinese festival- bijdragen, maar., de jury (waartoe o.a. de beroemde Canadese tekenfilmer Nor man McLaren en de Indiase pinup-boy, annex filmster en regisseur Ra.i Kapur be hoorden), telde ook een Chinees onder haar leden er> het schijnt, dat die héél vasthoudend was. We zijn op dit festival bovenal voortref felijk ingelicht over de stand van zaken bij de Oosteuropese film, die in het alge- Het gemeentebestuur van Delft heeft een serie van vierentwintig aquarellen laten vervaardigen door de kunstschilder Reggie Scherpbier aldaar, van een aantal punten in het gedeelte van cfe oude stadskern, die binnenkort gesaneerd zal worden. Het ligt in de bedoeling dat er in de toekomst meer opdrachten zullen worden gegeven. meen stellig reden tot tevredenheid biedt voor de cineasten in dat deel van de we reld. Er was uiteraard veel propaganda werk bij, maar er was ook veel, dat voor Westeuropese filmliefhebbers eveneens ruimschoots het aanzien waard was. De Polen echter, die toch nu en dan films van klasse maken, bleven hier in gebre ke. Van Westeuropese zijde waren het voor al de Westduitsers, die beste zaken deden hoewel er geen diplomatieke betrekkin gen tussen de Bondsrepubliek en Tsjecho slowakije bestaan en de Engelsen, die zich goed lieten vertegenwoordigen. De Fransen waren ook met een grote verte genwoordiging gekomen, maar ze gingen zonder prijs naar huis. De Zweden ver rasten op de laatste dag van het festi val met een documentaire over het natio- naal-socialisme, „Mein Kampf de bloe dige jaren", waarin heel knap allerlei voordien nog onbekend, hoogst interessant filmmateriaal is verwerkt, voor een be langrijk deel uit het archief van Goeb- bels en verder uit archieven te Berlijn, Parijs, Londen, Warschau, Moskou, enz. Voortreffelijk heeft regisseur Erwin Lei- ser gebruik gemaakt van het geluid, waar mee hij de beelden vaak heel origineel il lustreerde. Vriendelijke reacties Bij de bekendmaking van de bekronin gen werd er telkens vriendelijk geapplau disseerd; er was hier geen sprake van gefluit of afkeurend geroep, zoals sommi ge andere festivals te horen plegen te ge ven. Met die vriendelijke reacties bleef men overigens in de geest van het gehele festival, dat niet alleen uitstekend georga niseerd was, maar dat ook voortdurend getuigde van de wil van de organisatoren, een goede sfeer te scheppen. Er werd dan ook geen wanklank gehoord, er waren geen schandalen; de vele beroemdheden, die uit de gehele wereld waren samenge stroomd gedroegen zich even rustig en waardig als de bevolking, die hen met kennelijke sympathie heeft ontvangen. Als een actrice en een acteur al eens veel met elkaar optrokken, werd dat niet on middellijk aanleiding tot kletspraatjes, waarvan de andere festivals plegen te gon zen. Enig opzien baarde slechts een Mexi caans sterretje, dat deed alsof ze een heel grote, fonkelende ster was. Ze liet een bus met festivalgasten, die na afloop van het Majoor mr. P. Ch. L. Eschauzier, die als leider van het militair muziekfestival Taptoe-Delft, dat van 26 augustus tot en met 3 september op de markt te Delft plaats heeft, luitenant-kolonel baron D. Mackay heeft opgevolgd, heeft tijdens een te Delft gehouden persconferentie meege deeld, dat in deze zevende taptoe een cen trale plaats is ingeruimd aan het korps mariniers en de marinierskapel. Ook de historische show, die een belangrijk on derdeel vormt van elke taptoe-uitvoering, is hierop gebaseerd. De geschiedenis van het korps mariniers zal door middel van een geschutsexerci- tie uit. de zeventiende eeuw in de herinne ring worden teruggeroepen. Het geschut hiervoor is beschikbaar gesteld door het legermuseum te Leiden. De taptoe bevat verder het optreden van een aantal drum bands en van de vier grote orkesten, de marinierskapel der Kon. Marine, de Kon. Militaire Kapel, de kapel der Kon. Lucht macht en de J. W. Frisokapel. Nieuwe elementen zijn ditmaal de matrozenkapel der Kon. Marine en het trompetterkorps der Artillerie. Ook het exercitiepeloton der Kon. Luchtmacht zal weer een belangrijk aandeel in deze taptoe-uitvoering hebben. Het fraaie openluchttheater van Kanlovy Vary, dat plaats biedt aan duizenden toeschouwers. festival naar Praag zou vertrekken, bijna een uur wachten, omdat ze nog niet klaar was met het pakken van haar 26 koffers en omdat ze ruzie maakte met de verte genwoordigster van een fotobureau van wie ze heel veel foto's van zichzelf had gekocht, voor honderden guldens, zon der ze te betalen. Toen ze de volgende ochtend uit Praag naar het vliegveld wil de vertrekken, was bij de receptie van het hotel haar pas zoekgeraakt. Wat ze toen zei, behoef ik u niet te beschrijven. Misschien was dat zoekmaken van die pas een kleine wraakoefening van het ho telpersoneel? Jan Koomen De „Dode-Zeerollen" met de oude He breeuwse teksten uit de tweede en eerste eeuw v. Chr. en uit de eerste na Chr. zijn niet te koop. Dit heeft het Jordaanse kabi net donderdag besloten. Het geld, dat ver schillende musea? reeds voor de aankoop van de geschriften hadden gestort, zal werden terugbetaald. De eerste rollen werden enige jaren ge leden ontdekt door een Arabische herder in een grot die uitzag op de Dode Zee. De eerste vondst bestond uit zes in de He breeuwse taal geschreven teksten en een in het Arameens. Alle teksten waren op leer geschreven. Deze en ook nog de later gevonden rol len zijn van groot belang gebleken voor taal- en bijbelstudies. Men neemt aan, dat de teksten geschreven zijn door een kleine Joodse gemeenschap. Men heeft uit de ge vonden rollen reeds kunnen vaststellen dat de tekst van de bijbel met grote nauw keurigheid door de eeuwen heen is over geleverd. Het Jordaanse kabinet heeft ook ver boden om de rollen die worden bewaard in het Jerusalem museum te Amman, buiten de landsgrenzen te brengen. Rien Ritter bespeelt zondag 7 augustus in het Teylers museum te Haarlem het éénendertigtoons-orgel. Op het programma staan werken van Bach, Obrecht, Swee- linck, Kerckhoven, Pachelbel, Baustett- ner en Fiocco. dat we donderdagmiddag mochten mee maken. Eenvoudige en moeilijke aspecten van de harptechniek werden hier be sproken en gebropeerd door alle deel neemsters, waarbij mevrouw Bergthout zelf en ook mevrouw Korchinska uit haar eigen rijke ervaring demonstreerden aan de jongeren en ook onderling ten over staan van de jeugd van gedachten wisselden. ,De Ark" toont opnieuw een reeks schil derijtjes, tekeningen en aquarellen van Haarlemmers. Het is weer een werk van Boot dat een bezoek wettigt. Boot expo seert een „Appelboom", zo'n tuinstuk van mooie groenen. Het is weer zo'n zeker ge daan en zo jong aandoend werkstuk. Ple zierig is een kinderportretje van Greet Vis ser. Een goed schilderijtje is het naakt door J. E. Santen. Niet gek is een „Atelierhoek" van J. Möhlenpage. De rest is niet erg op wekkend. Maar tot 8 augustus is in ieder geval Boots schilderij te genieten. Met een bespreking van de expositie „In 't Goede Uur" ben ik helaas laat. Daar wordt werk van de tekenares Helga Schussheim vertoond. Het is werk uit ver schillende jaren. Helga Schussheim heeft het een tijd in abstracte richting gezocht en dat was vooral een zoeken naar het werken met verschillende toonwaarden. De resultaten zijn van grote gevoeligheid. Voor mij wordt zij boeiender waar deze gevoe ligheid in een visie op een onderwerp naar buiten komt, als bijvoorbeeld in een kin derfiguurtje. Tekenen kan Helga Schuss heim. Dat blijkt wel uit vlotte schetsen naar kinderen. Plezierig waren mij ook bredere zwart-krijtschetsen naar pinguins. Helga Schussheims bescheiden kunst van een zo ernstige instelling maakt het uur bij de heer Grommers goed. Dat deed ook zijn uitgelezen sherry, die hij nu in zijn uitgebreide zaak mag schen ken. Een vondst is de grote muur, die door zijn materie even aan een werk van de schilder-beeldhouwer Tumarkin (ons be kend door Espace) doet denken. Verrassend is de ruimtewerking van deze muur. Bob Buys De poppenspeler Jan Nelissen, bekend van de Poesjenellenkelder te Maastricht, heeft op de Floriade te Rotterdam in zijn theatertje „Het Kleine Wereldtoneel" een duizendste voorstelling gegeven. Zijn zelf geschreven spel, dat hij hier vertoont, gaat over de windhandel, de dwaze tul penhandel tijdens Frederik Hendrik. En aangezien de gemeente Haarlem zich bij de tulpenhandel ten nauwste betrokken voelt, was voor deze mijlpaalviering me juffrouw Gerrie, Hek, één van de Haar lemse bloemenmeisjes, met een korfje an jers overgekomen, die zij één voor één de bezoekers van deze voorstelling aanbood, natuurlijk na eerst Jan Nelissen er één op de borst gespeld te hebben. Na een toespraakje in meer intieme kring voegde zij er nog een ander geschenk aan toe, namelijk een doos met tulpenbollen. Jan Nelissen liet zich in welsprekendheid niet overtroeven, al liet hij zijn komische pop „Bart Eierkaas" het woord doen. en wilt u dat wij uw krant naar uw vakantie-adres opzenden Stuurt u ons dan minstens twee dagen voor uw vertrek een briefkaart met vermelding van uw naam, uw vaste adres, uw vakantie-adres, de datum waarop de eerste krant naar uw vakantie-adres gezonden moet worden en de datum waarop de krant voor het laatst moet worden toegezonden. Als u de krant per week betaalt, wilt u dan het abonnementsgeld voor de vakantieweken vooruit aan de bezor ger betalen DE ADMINISTRATIE Vrijdag 29 juli, Openluchttheater, 21.15 u.: Optreden Hongaars dansensemble „Bu dapest". Zaterdag 30 juli, Openluchttheater, 20.15 uur: Nogmaals een optreden van het Hongaars dansensemble „Budapest". Zondag 31 juli, Openluchttheater. 20.15 u.: Toneelgroep „Arena" met „Spel der ver gissingen" van Shakespeare, onder regie van Erik Vos. Donderdag 4 augustus, Openluchttheater, 20.15 uur: Internationaal Jeugd-kunst- festival. Donderdag 4 augustus, Minerva Theater, 14.30 uur: Opvoering van het sprookje „Piggelmee" door Anneke Elro en haar sprookjestoneel. Dagelijks in 't Goede Uur tot 1 augustus, van 21 tot 22 uur: Klassiek grammofoon- platenconcert van werk van Brahms. Van 1 tot 8 augustus werk van Bach. Iedere zondag 12 uur: Goldberg-variaties van Bach. Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e eeuw. Tekeningen uit de Hollandse. Italiaanse en Franse school van de zes tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkundige instrumenten. Dagelijks van 1115 uur, behalve maan dag en eerste zondag van de maand, van 13—17 uur. Expositie tekeningen en etsen van Rembrandt. Dezelfde openings tijden. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. 1017 uur: zondagen 1316 uur. Van 31 juli tot 11 september expositie van prentenreeksen „Miserere" en „Passion" van Geor ges Rouault. De prenten komen uit een particuliere verzameling. Trans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit i.e Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden Dagelijks geopend van 10—17 uur. des zondags van 1317 uur. Iedere zaterdag avond, tot en met 3 september, van 20.30 tot 22.30 uur: speciale avondopenstelling Lijst van door de Stadsbibliotheek te Haarlem aangeschafte boeken. Romans: Ellis, De beproeving; fan der Fear, Tot Hem uw begeerte: van Goeree. Voerman Sas; Hlasko, De achtste dag van de week en andere verhalen: Schierbeek. Het dier heeft een mens getekend: Goetz, Tatjana; Fallada, Damals bei uns daheim; Rehrmann, Illusionen: Davenport, The constant image: Cesbron, Avoir été; Daninos. Un certain monsieur Blot. Ontwikkelingsboeken: Wester, Oud en nieuw; Bavinck, Mensen rondom Jezus: Vloemans, So ciologie van de opvoeding; Stibbe, Opvoeding langs nieuwe wegen: Boyd, Book of motor ra cing; Kruys, U, uw geld en uw bankier; van der Linden-Nijdam. Bloemen schikken - Planten ver zorgen - Kruiden kweken: Weijnen, Bloemle zing van zestieden-eeuwse taal; de Haan, Carry van Bruggen, mijn zuster; Schierbeek, De gestal te der stem, gedichten; Lange, Kleine Orgelkun- de. Bau und Funktion der Orgel; van Ëgeraat., Gids voor Denemarken; den Doolaard, Grieken zijn geen goden; Rengelink en Mug, Volk in ver drukking en verzet; Voors, Honderd jai'en bloem bollencultuur; Brummel, Bibliotheek, wetenschap en bibliotheekwetenschap. met buitenverlichting, oude muziek en kaarsverlichting in de expositiezalen. Voormalig woonhuis, Jacobus van Looy (Kleine Houtweg 103): Op donderdagen geopend van 10—12.30 en van 13.3017 uur, op zondagen van 1417 uur. Cruquius Museum, aan de weg naar Hoofddorp: Dagelijks geopend van 9— 12.30 uur en van 14 tot 17 uur. Des zon dags van 10—12.30 uur en van 1417 uur. Kunstzaal 't Goede Uur: Gedurende de maand juli expositie van tekeningen van Helga Schussheim uit Amsterdam. Dage lijks geopend van 10 tot 22 uur. Museum „Het Huis Van Looy": Gedurende de maand juli reizende tentoonstelling „Stad en Landschap", onder auspiciën van de Unesco. Dagelijks geopend van 10 tot 12.30 uur en 13.30 uur tot 17 uur. Des zondaes van 14 tot 17 uur. Kunstcentrum De Ark: Van 10 juli tot 8 augustus wisselexpositie van werken van Haarlemse beeldende kunstenaars. Geopend dagelijks van 9 tot 17 uur. Vishal. Grote Markt: Van 23 juli tot 5 sep tember: eretentoonstelling van schilde rijen, aquarellen en tekeningen van Kees Verwey. Dagelijks geopend van 10 tot 17 uur, des zondags van 14 tot 17 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 11