Horen en zien
Repetities van „My fair Lady"
Een nacht op
kantoormeisjes
PANDA EN DE LIJFWACHTERS
Aankondigingen en
nabeschouwingen
DE REIS VAN KOEN EN LINNIE
TO öf faprÏFÖFn fijö
De negen muzen
Amsterdams Volkstoneel
met spel van Bouber
Waarom gebruiken
meer en meer
Tampax?
DINSDAG 2 AUGUSTUS 1960
radio televisie
De BBC neemt wraak
De radio geeft woensdag
T elevisie pro gramma
Sir Thomas Beecham
leidt openingsconcert
City-Theater in Den Haag
te koop
Kerkelijk Nieuws
Charles
Exbrayat
Eervolle vermelding in
Venetië voor „Polygoon"
Gouden Europa-medaille
voor Deense film „Paw"
Antal Dorati leidt
Verdi's „Boccanegra"
57. Het was natuurlijk prettig voor Jut,
de lijfwacht, dat hij zomaar met één schot
een kinderwagen had gewonnen, maar
Palmer was er minder tevreden mee.
„U zou mijn hoed voor me winnen!", riep
hij verontwaardigd, „daar betaalde ik vijf
hele stuivers voor. Het is niet de bedoe
ling, dat u zich op mijn kosten kinderwa
gens aanschaft!" „Laat het hem dan nog
eens proberen", stelde Panda voor. „Nog
eens vijf stuivers neertellen, voor deze on
zin?" riep Palmer ontdaan, „zie je me
aan voor zo'n verkwister?" „Het is de eni
ge manier om uw hoed terug te kringen",
bracht Panda hem in herinnering. Er zat
voor de miljonair niets anders op, dan nog
eens vijf stuivers neer te tellen, hetgeen
hij met veel verdriet deed. Win nu mijn
hoed terug", smeekte hij, „mijn hoed en
geen kinderwagens of andere prijzen!"
Zonder te antwoorden legde Jut opnieuw
aan en schoot. „In de roos!" riep de eige
naar van de schiettent bewonderend, „me
neer wint weer een hoofdprijs! Alstublieft!
Een stofzuiger met twee jaar garantie!"
„Nee!" gilde Palmer, „ik wil mijn hoed
terug! Mijn hoed!"
I
De in Londen verschijnende Daily Mail
heeft bericht dat de B.B.C. wraak zal ne
men op de voetbalovereenkomst tussen de
commerciële televisie en de Voetbalbond
door wedstrijden op het Europese vasteland
land te relayeren.
Aan het einde van de afgelopen week
werd bericht dat de Britse commerciële
televisie 140.000 pond heeft neergeteld
voor het uitzenden van 23 wedstrijden van
de Britse league in het komende seizoen.
Volgens de Daily Mail zal de B.B.C.
wraak nemen door rechtstreekse uitzen
dingen op het beeldscherm te brengen van
ontmoetingen tussen topploegen op het
Europese vasteland.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymr. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws 8.18 Gram. 8.30 Voor de jeugd. 8.55 Tips
van de voedingsmarkt. 9.00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. VPRO: 10.00
Methoden en mogelijkheden van Exegese, lezing
HI). VARA: 10.20 Gram. 10.35 Pianorecital. 11.00
2igeunermuziek. 11.30 Zang en interviews. 12.00
Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Voor het platteland, praatje. 12.38 Orgelspel. 13.00
Nieuws. i3.15 Promenade-ork. 13.45 De wereld wil
bedrogen zijn. lezing. 14.00 Volksliedjes en -dan
sen. 14.15 Gram. 15.00 Voor de jeugd. 16.15 Gram.
17.00 Versierde vakantietips. 17.50 Regeringsuitz.:
Jeugduitz.: De brievenbus gaat open. Corresp.-
club o.l.v. Regina Zwart. 18.00 Nieuws en comm.
13.20 Gram. 18.30 Lichte m,uz. 19.00 Voor de kin
deren. 19.10 Het geloof van de ongelovige politi
cus. toespraak. 19.20 Gram. VPRO: 19.30 Voor de
jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Operettemuz.
20.45 Een schelm genaamd Lucifer, hoorsp. 21.55
Cello en piano. 22.20 Wereldkamp. wielrennnen
in Leipzig. 22.30 Nieuws. 22.40 Hammondorgelspel.
23.00 Gesproken portret. 23.15 Gram. 23.5524.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord
voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15
Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30
Gram. 9.40 Voorde vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Mor
gendienst. 11.00 Vijf dagen naar Parijs, hoorspel.
12.00 Pianorecital. 12.30 Land- en tuinbouwmeded.
12.33 Gram. 12,53 Gram, en actual. 13.00 Nieuws.
13.15 Met PIT op pad. lezing. 13.20 Saxofoonkwar-
ete. 13.50 Der Barbier von Bagdad, opera. 15.25
Viool en clavecimbel. 16.00 Voor de jeugd. 17.20
Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Grain. 18.00 Orgelspel.
18.15 Het Spectrum, lezing. 18.30 Leger des Heils-
kwartier. 18.45 Boekbespr. 19.00 Nieuws. 19.10
Volksliedjes. 19.30 Radiokrant. 19.50 Amus.muz.
20.15 Gram. 21.20 Ruimtevaart: grensgebied tus
sen fantasie en werkelijkheid, rondetafelgesprek.
21.50 Lichte muz. 22.15 Rep. opening wereldcon
gres YMCA te Loosdrecht. 22.30 Nieuws en S.O.S.-
ber. 22 40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00
Platennieuws. 23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 13.00
Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Symf.ork. en sol. 15.30
Operettemuziek. 17.00 Nieuws. 17.10 Zangrecital
(verv.). 17.50 Boekbespr. 18.00 Pianorecital. 18.20
Voor de soldaten. 18.50 Gram. 19 00 Nieuws. 19.20
Rep. wereldkampio'ensch. wielrennen te "Leipzig.
19.40 Vlaamse liederen. 20.00 Operettemuz. 20.30
Symf.ork. en zang. 21.00 Rep. wereldkampioensch.
w ielrennen te Leipzig. 22.20 Kron. van litteraire
tijdschriften 22.35 Gram. 22.40 Chansons. 22.55
Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
NTS: Int.êrn. agrarisch nieuws. 20.00 Journ. en
weeroverz. 20.30 Inl. tot Der Barbier von Bagdad,
praatje. Eurovisie: 20.30—22.45 Rep. uit Bregenz:
Der Barbier von Bagdad, opera
VOOR WOENSDAG
VARA: 17.00 Voor de jeugd. NTS: 17.30—17.40
Intern, jeugdjourn. 20.00 Journ. en weeroverzicht..
NCRV: 20.20 Filmfantasie. 20.35 Jazzmuziek. 21.00
Pep. openingsdag padvindersleiders en -leidsters
te Ommen. 21.30 Kunstrubriek. 21.55 Rep. kamp
vuur te Ommen.
Muziekfestival te Gent
Het muziekfestival 1960 te Gent zal op
3 september in de Koninklijke Opera
worden geopend met een galaconcert
door het nationaal orkest van België onder
leiding van sir Thomas Beecham.
Op 17 september dirigeert Willem van
Otterloo tot besluit van dit festival het
symphonie orkest van het M.I.R. in Beet-
hovens's negende, symphonie, .Aan de uit
voering van de Negende werken mee de
solisten Hildegard Hillebrecht, Norma
Procter, Richard Lewis en TheoZiUeken
en de Gentse oratorium vereniging.
Het programma vermeldt voorts een
reeks orgelconcerten op 5, 10 en 13 sep
tember in de St. Bavo, een vertolking van
hedendaagse Vlaamse muziek door het
symphonie orkest van het N.I.R., onder
leiding van Daniël Sternefeld op de ne
gende september en een uitvoering door
het Belgisch kamerorkest in de troonzaal
van het stadhuis op 12 september.
Grote namen uit de wereld van het lied,
van de opera en van het ballet zullen dit
festival sieren. Rudolf Shock zingt op 6
september, Erich Kunz, Ernst Haefliger
en andere solisten van de Weense staats-
opera vertolken opera-aria's van Mozart.
Leonce Gras dirigeert op de vijftiende Het
verhaal van de soldaat van Strawinski en
Schönberg's „Pierrot Lunaire". De avond
daarvóór zal het Amerikaanse gezelschap
Ballets of The Worlds, onder auspiciën
van de Vlaamse televisie het ballet „The
Dybbuk" dansen.
„Festspielpreis" Tijdens een ontvangst
in het slot Klessheim te Salzburg naar
aanleiding van de opening van het nieuwe
Festspielhaus te Salzburg, is de instelling
van een Festspielpreis door de n.v. Philips
Phonografische Industrie bekendgemaakt.
Deze prijs, ten bedrage van 100.000 Oosten
rijkse shilling (ongeveer 1400), wordt uit
geloofd voor de beste prestatie tijdens de
Festspiele door een uitvoerend of schep
pend kunstenaar.
Een van de grootste bioscopen van Den
Haag, het 1056 plaatsen tellende City-thea
ter in de Venestraat is door de eigenaresse
samen met een aangrenzend winkelpand
te koop aangeboden. In een advertentie in
het laatst verschenen nummer van het
nieuwe weekblad voor de cinematografie
wordt het in uitzicht gesteld aan de hoog
ste bieder, die zich middels brieven onder
nummer aan genoemd blad kan melden.
Het City-concern heeft een langdurig
huurcontract met de eigenaresse van het
bioscooppand. City in Amsterdam en Lu-
mière in Rotterdam zijn eigendom van het
concern.
(Van onze Amsterdamse redacteur)
De theatersituatie in Den Haag noopt
de exploitanten van de nieuwe musical
„My fair Lady" de voorstellingen te be
perken tot Rotterdam waar de première
op 1 oktober plaats heeft) en Amsterdam
première op 20 janurari Na het optre
den in Amsterdam zal het gezelschap ver
moedelijk nog naar Brussel gaan. Deze
mededelingen deed drs. W. Hofman na
mens de n.v. Velasquez waar behalve
de heer Hofman, mr. P. A. Meerburg uit
Amsterdam en de Zweedse producer Lars
Schmidt in deelnemen op een persconfe
rentie te Amsterdam, waar de cast van
„My fair Lady" en de Deense regisseur
Sven Larsen werden voorgesteld.
De voorbereidingen voor de musical
zijn al ver gevorderd. In Den Haag is
costumière Hennie van Dam begonnen
met het vervaardigen van de meer dan
honderd damesjaponnen en werkt mevrouw
Van Heekeren aan de hoeden, waarvan de
ontwerpen uit New York zijn gekomen. In
Rotterdam zijn de decorschilders Chiel de
Mey en Wim van Hemert inmiddels bezig
met de doeken, die voor de scènes nodig
zijn.
Tien hoofdrolspelers, onder wie Mar
griet de Groot, Johan Kaart, Joekie van
der Valk en Paul Storm, zijn in 't Nieuwe
de la Mar-theater te Amsterdam reeds
bezig met de repetities. Over enkele dagen
zal Wim Sonnev'eld zich bij hen voegen
hij werkte het afgelopen weekeinde aan
de eerste televisie-uitzending op Curacao.
Na 26 augustus worden de repetities
voortgezet in Rotterdam, om, zoals de
heer Larsen het uitdrukte, te wennen aan
de omgeving van het Luxor-theater. Daar
worden dan ook koor en ballet in het oe
fenschema ingeschoven. Het koor be
staat uit zestien Nederlandse zangers en
zangeressen, het ballet van eveneens zes
tien dansers en danseressen telt naast Ne
derlandse krachten artiesten uit Scandi
navië, Engeland en Australië. De muzikale
leiding is in handen van Dolf van der Lin
den, die zojuist gereed is met het samen
stellen van het orkest van zesentwintig
musici.
Aan de première van 1 oktober gaan
drie besloten voorstellingen vooraf, die be
doeld zijn als „try-outs". Deze zullen on
der meer worden bijgewoond door verte
genwoordigers van de auteurs in New York
die de garantie willen hebben dat de Neder
landse uitvoering volkomen gelijk is aan
die in New York en Londen. De vertalin
gen van de songs, die Seth Gaaikema uit
Groningen voor zijn rekening heeft geno
men, zijn inmiddels door de Amerikaanse
auteurs goedgekeurd.
Eind september zal in navolging van het
geen in Amerika is gebeurd een pocket-
In het Parkhotel te Amsterdam is de
eerste leesrepetitie gehouden voor de
Nederlandse uitvoering van de Ameri
kaanse muzikale comedie „My fair
lady", die op 1 oktober in het Luxor-
theater te Rotterdam in première gaat.
Van links naar rechts ziet men Johan
Kaart (Doolittle), hoofdrolspêelster
book verschijnen met de volledige tekst
van de musical en, maar dat spreekt wel
haast van zelf, er zal ook een langspeel
plaat op de markt komen met de meest
populaire melodieën. Als primeur voor
Nederland zal het Luxor-theater in Rotter
dam de mogelijkheid openstellen om van
15 september af plaatsen te bespreken
voor alle voorstellingen tijdens de Rotter
damse speeltijd van drie maanden.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Gameren J. Verkade, kand.
te Stolwijk. Aangenomen naar Werkendam
(2de pred.pl.) J. Smit te Groot-Ammers,
die bedankte voor Tholen. Bedankt voor
Assen (vac. F. H. v. Aalst) C. F. J. Anto-
nides te Obdam.
Chr. Geref. Kerken
Bedankt voor Aarlanderveen-Nieuw-
koop J. v. Doorn te Tholen.
Margriet de Groot (Eliza), regisseur
Sven Aage Larsen en Joekie van der
Valk (mrs. Eynsford HiU).
Het Amsterdams Volkstoneel, dat onder
direectie staat van Beppie Nooy, is op de
eerste avond van deze maand in het Cen
traal Theater in de hoofdstad een reeks
opvoeringen begonnen van „Het kind van
de buurvrouw" door Herman Bouber, op
de roman „Arie" van Johan Elsensohn ge
baseerd. Dit stuk is al zo vaak gespeeld,
ook door amateurs, dat maar weinigen
niet zullen weten waarover het gaat: de
moeilijkheden die onstaan als na veertien
jaar een wufte moeder louter uit bereke
ning haar natuurlijke dochter komt opei
sen, na de ongewenste geboorte afgestaan
aan een kinderloos echtpaar aan de over
kant van de straat in de volkswijk onder
de Westertoren, waar de handeling zich
voltrekt. De oorspronkelijke titel stelt het
eigenlijke thema kort en goed aan de or
de. Op het affiche en in het programma
wordt het thans echter „Het kind van de
zonde" genoemd, een moedwillige accent
verschuiving van het eerlijke sentiment
naar de brutale sensatie, nog versterkt door
de verleidelijk, bedoelde mededeling „Toe
gang boven zestien jaar".
Gelukkig blijft de vervalsing daartoe be
perkt. Want niet alleen het stuk, ook de
voorstelling is aanzienlijk veel beter dan
„Rooie Sien" van de Rotterdammer Ma-
rius Spree, waarmee dit gezelschap het
vorigee seizoen heet land bereisde. Goed,
alles verloopt in grove steken volgens het
beproefde patroon twee recht één averecht
maar deze ruwe schets van eenvoudige
zeden liegt er niet om. Hier hoort en ziet
men hét romantisch realisme van de twin
tiger jaren: kleinburgerlijk, maar daarin
authentiek en plausibel. Zo wordt het ook
gespeeld: gevoelig raak in pakkende scè
nes, een luidruchtige volkstoon die soms
tot aandoenlijk melodrama verstilt. Voor
al Beppie Nooy sr. en Rien van Nunen
als Tante Da en haar man, de Waterdui
ker, bereiken in deze stijl treffende mo
menten van goedaardigheid. Geleidelijk
groeide ook mijn waardering voor Jopie
Korda, die een karakteristieke verschijning
verleende aan de geraffineerd onverschil
lige zuster van de ontaarde moeder. Be
paald kostelijk is het drietal buurvrouwen,
dat de openbare mening toeschietelijk
weergeeft.
Volkstoneel is dit door de nadrukkelijke
gerichtheid op een deel van het publiek,
dat naar onmiddellijke echtheid verlangt.
Men kan zich afvragen of het nu nodig
is dit te lokken met zulke dubieuze slag
zinnen op het aanplakbiljet als: „De meest
tragische en realistische greep uit het le
ven". Dergelijke nonsens slaat waarschijn
lijk op de proloog, waarin een nameloze
minnaar bij open doek naast het ledikant,
dat in het eerste bedrijf als kraambed dien
de directrice van het ensemble door ver
wijdering van bovenkleren in haar hemd
zet.
David Koning
4647. Ze holden naar de paddestoel met rode stippen, die verderop stond. En voor
dat het hard begon te regenen zaten ze al veilig onder de brede paddestoelhoed.
Hier zitten we mooi droog, hè? lachte Koen.
Ja, lachte Linnie. Fijn gaat dat, met zo'n grote paddestoel!
De regen viel tussen de bomen; maar het was niet meer dan een bui. Even later
was het alweer voorbij.
Het is alweer droog! zei Koen. We kunnen er wel weer onderuit! Kijk, de zon
schijnt weer!
Vertaling:
Margot
Bakker
16)
Ik vroeg mij een ogenblik af of zij werkelijk zo wereld
vreemd was en ik keek haar zo onthutst aan, dat zij in
een schaterlach uitbarstte.
Don José., in Frankrijk hebben de vrouwen blijk
baar heel wat meer vrijheid dan in Spanje. U weet toch
wel dat een Spaans meisje niet alleen uitgaat met een
man die zij nauwelijks kent?
Wat? Nauwelijks kent? Wij kennen elkaar al meer
dan twintig jaar! Zij begon te lachen.
Ach ja, daaraan had ik niet gedacht. Maar als
Juan er nu eens achter komt?
Dat lijkt me beslist onnodig.
Ik vind het niet prettig tegen hem te liegen.
Juan kwam weer binnen. Hij moest de hele zaal nog
doorlopen voor hij bij onze tafel zou zijn.
Daar is hij! Zeg nu vlug of je wilt,Maria!
Ze weifelde nog even, sloeg toen de ogen neer en
fluisterde:
Om twee uur zal ik in de paso de la Armagura
zijn. In Spanje moet je nu eenmaal de kerk gebruiken
als je een afspraak maakt.
De volgende morgen stond ik laat op. De Andalusische
gewoonten hadden mij alweer te pakken. In mijn land
kent men het begrip woekeren met de tijd niet en het
was al na twaalven toen ik mijn hotel „Cecil-Oriënt" ver
liet. Ik besloot een aperitief te gaan drinken in het café
op de hoek van Velasquez en Caravaca. Met een glas
Jerez voor me en twee kreeften met mayonaise, die ik
door de kelner had laten brengen, trachtte ik orde op
zaken te stellen. Wat Lajolette betreft was het duidelijk
dat ik nog niet over de geringste aanwijzing beschikte.
Het leek mij het eenvoudigst een volgende aanval op
mijzelf af te wachten om te proberen eindelijk een van
de bendeleden in handen te krijgen. Daarna zou ik hem
wel aan het praten weten te krijgen. Wanneer en waar
was mij allerminst duidelijk. De zaak was er niet een
voudiger op geworden door de belangstelling van com
missaris Fernandez voor mijn persoon. De man hield
mij vermoedelijk voor een van de handlangers van de
opiumsmokkelaars en bij de eerste de beste stommi
teit van mijn kant zou hij mij in de kraag vatten. En
dan waren Maria en Juan er nog. Had ik eigenlijk wel
het recht hen in de avonturen te betrekken? Als de te
genstanders hen nu eens grepen om mij in handen te
krijgen? Dat zou ik mezelf nooit vergeven. Aan de
andere kant kon ik mezelf al evenmin overhalen af
stand van Maria's gezelschap te doen. Ik hoefde mezelf
niets wijs te maken en ik deed er verstandig aan de
waarheid onder ogen te zien.
Ik was verliefd geworden op Maria van de Zoete
Naam. Ruth had ten slotte haar eigen weg gekozen
en ik zag niet meer in, waarom ik niet hetzelfde
zou doen. Maar zou Maria bereid blijken met mij
naar de Verenigde Staten te gaan? Zou zij in staat
zijn haar broer alleen irf Sevilla achter te laten?
Ik zag Juan eerlijk gezegd in Washington nog geen
succes worden. Aan de overkant zijn ze niet ge
brand op lieden, die het leven als een pretje be
schouwen. Goed beschouwd zou het voor alle par
tijen misschien het beste zijn dat Cliff Anderson mij
maar terugriep.
Om mij heen heerste een heidens kabaal. Sevil-
lanen kunnen nu eenmaal niet gedempt spreken. Ik
begon naar de gesprekken te luisteren. Men had
het over het eerste stierengevecht van het jaar,
dat van Paaszondag dat de ware kenners nog
altijd niet geheel ernstig nemen. De grote toreros
verschijnen niet voor de Feria in de Maestranza.
Met de ogen half gesloten bleef ik luisteren en het
was alsof ik de stem van Paco weer hoorde, die
mij in de geheimen van het stierengevecht inwijdde
en mij begrip trachtte bij te brengen voor de
magische grootheid van het momento de verdad als
de matador zich voorbereidt de stier te doden of
zelf te sterven. Ik rukte me los uit de dromerige
stemming, waaraan ik sedert mijn aankomst in Se
villa voortdurend overgeleverd ben geweest. Ik be
gaf mij naar de toiletten, waarvoor ik eerst een
groep aficionados, die de ingang versperden, opzij
moest schuiven.
Toen ik weer aan mijn tafel ging zitten zag ik
dat er een briefje onder mijn glas was geschoven.
Nog voor ik het gelezen had was het mij duidelijk
wat de inhoud ervan zou zijn.
Ik deed alsof ik het nieuwsgierig openvouwde
maar plotseling draaide ik mij om, met het doel de
man te betrappen die mijn reactie bestudeerde of
een blik op te vangen, die wat al te haastig werd
afgewend. Ik had mij de moeite kunnen besparen.
Er was niemand die belangstelling voor mij toonde.
Ik las het bi-iefje door: „U doet er verstandig aan
het eerste vliegtuig naar Washington te nemen en
daar rustig weer op het bureau van het FBI te
gaan zitten. Anders zult u Sevilla waarschijnlijk
nooit meer verlaten."
Dat was tenminste duidelijke taal. Merkwaardi
gerwijs luchtte het briefje mij tot op zekere hoogte
op. De narigheid was alleen, dat ik blijkbaar aan
alle kanten gesignaleerd was.
Wat mij meer dwars zat dan het gevaar, dat nu
toch werkelijk scheen te naderen, was het feit dat
Lajolette wat mijn persoon betreft zo volledig op de
hoogte bleek. De omweg via Parijs had tot niets
gediend en ik kon in de toekomst zonodig recht
streeks met Cliff Anderson bellen.
Een forse kerel, die aan de tafel naast de mijne
opsfond en schreeuwde Ya son las dos menos
cuarte!" riep mij tot de werkelijkheid terug. Het is
al kwart voor twee, had hij geroepen. Over een
kwartier zou Maria op mij wachten. Het werd tijd
voor mij de Palma op te zoeken.
In de kerk van San Juan Baptista was het zelfs
op deze tijd van de dag allerminst eenzaam. De
koorts van de Stille Week begon zich al van de
gelovigen meester te maken en de leden van de
broederschap van de Armagura waren met de beide
pasis bezig, die uit hun nissen waren gehaald om
te worden opgeluisterd met een baldakijn, kande
laars en bloemen. Aan de ene kant werden zij ge
flankeerd door het beeld van de Virgen de la Arma
gura, vergezeld van de heilige Juan-Batista en aan
ae andere door Jezus, die door een Romeins soldaat
werd bewaakt en door twee farizeeërs ten overstaan
van Herodes werd beschuldigd. Maria van de Zoete
Naam lag dicht bij de paso van haar schutspatro
nes geknield en het leek alsof zij het zilveren beeld
houwwerk bewonderde. Ik zag het meisje van opzij
en de innige vroomheid die op haar gezicht lag te
lezen, ontroerde mij haast even sterk als haar
mooie gelaatstrekken zelf.
Hoe durfde ik eigenlijk verwachten dat zij met
mij naar een vreemd land zou trekken? Ik kon me
haar met de beste wil niet in de straten van Wash
ington voorstellen. Lag het niet meer op mijn weg
mij terug te trekken nog voor zij mij gezien had?
Mocht ik haar blijven ontmoeten? Maria hoorde in
Sevilla thuis en ik kon daar inmiddels alleen nog
als toerist verschijnen of in functie. Waarbij de
laatste mogelijkheid voor haar nog de meest drei
gende was. Met lood in de schoenen maakte ik
aanstalten de kerk te verlaten toen Maria opkeek,
mij ontdekte en tegen mij lachte. De teerling was
geworpen. Zij stond op en kwam naar mij toe.
Samen verlieten wij de kerk en staken de Palma
over.
Maria was tot vier uur vrij, vertelde zij mij, dan
pas ging de winkel weer open. Als bij afspraak ver
lieten wij de wijk, waar iedereen haar kende en
zochten onze toevlucht in het noorden van Sevilla.
Wij hielden er een stevige pas in, alsof wij ons
beiden, zij het om verschillende redenen, schuldig
voelden. Wij beseften niet eens, dat wij ons door
deze wijze van lopen moeilijk aan de belangstelling
zouden kunnen onttrekken. Ik zei niet veel, ik was
nog bevangen door het pas ontdekte gevoel van ver
antwoordelijkheid ten opzichte van Maria zelf, die mijn
zwijgen vermoedelijk niet begreep, zei voor het eerst
iets toen wij langs het paleis van de hertog van Alva
liepen.
Wat had u mij voor belangrijks te vertellen,
don José?
Ik weet eigenlijk niet goed meer of het wel zo
belangrijk was, Maria
Zij begon langzamer te lopen. Zij keek mij aan
alsof zij mij wel mocht.
Het staat aan mij dat te beoordelen, don José..
Ik zat in de vall
(Wordt vervolgd)
Het Nederlandse filmjournal van „Poly
goon" met een reportage over de overstro
ming van Tuindorp-Oostzaan en een re
portage ter gelegenheid van het 135-jarig
bestaan van de Koninklijke Nooi'd- en
Zuidhollandse Reddingmaatschappij, heeft
een eervolle vermelding gekregen op het
vierde internationale festival voor film
journaals, dat in Venetië gehouden werd
van 26 tot 30 juli.
Op dit festival werden dit jaar geen
gouden medailles toegekend. Wel een zil
veren aan het Franse journaal van „Pathé"
en een bronzen aan het Poolse journaal.
Speciale diploma's werden uitgereikt aan
„Actualitees Frangaises" en „Incom" uit
Rome voor hun ontwerp-journals. De eer
volle vermeldingen werden verstrekt aan
het Spaanse journaal „Nobo" en aan „Po
lygoon". Veertien landen hadden films in
gezonden.
De Deense film „Paw", waarin de Arn
hemse jongen Jimmy Sterman de hoofdrol
speelt, heeft de gouden medaille van de
Raad van Europa voor 1960 gewonnen. De
jury die de onderscheidingen toekende, be
raadslaagde in Venetië. De Italiaanse film
„Balada del Monte Bianco" kreeg een bij
zondere vermelding. De gouden medaille
voor de beste documentaire werd toege
kend aan de Britse film „Swastika mena
ce".
De jury zal volgend jaar in Arnhem
vergaderen.
N ederlandse Opera
De dirigent Antal Dorati zal in de maand
februari 1961 bij de Nederlandse Opera een
aantal uitvoeringen leiden van Verdi's
opera Simon Boccanegra". Van deze ope
ra zal Dorati tevens de regie voeren. De
decor- en kostuumontwerpen zijn van zyn
dochter, Tonina Dorati.
Advertentie
Vraag het hen. Zij zullen u vertellen dat
deTampax gebruiksterveel gemakkelijker
over „die dagen" heenstapt. Maar wat
zij het meest waarderen, zijn de vrijheid
en de zekerheid die Tampax - uitgevon
den door een dokter - hun geeft. Wat zij
zoal van Tampax zeggen:
„Ik heb geen tijd voor al dat andere
gedoe; Tampax is vlug en gemakkelijk
te verwisselen." „Voor mij
geen verraderlijke oneffenheden
en zeker niet op kantoor!"
„Tampax is zo geriefelijk, dat ik bijna
„die periode" vergeet."
Meisjes die hun loopbaan beginnen
kiezen vaak Tampax in hun bewondering
voor een oudere, intelligente collega, die
het gebruikt. Vanaf het hygiënische ge
bruik tot aan de gemakkelijke manier
van wegdoen is Tampax gemaakt voor
de vrouw, die de hele tijd in de weer is,
die mensen moet ontmoeten met charme
en zelfvertrouwen onder alle omstandig
heden.
Verkrijgbaar bij apothekers, dro-'
gisten en speciaalzaken in twee twee ab-
sorptiegraden. Regular f. 1,50, Super
f. 1,75 per doos. met Nederlandse ge
bruiksaanwijzing.
Uitgevonden door een
dokter nu gebruikt door miljoenen vrouwenl
TAMPAX (NEDERLAND) N.V. AMSTERDAM
Oprechte Saturdagse Haarlemse Courant
den 2 Augusti 1760
's GRAVENHAGE den 31 July. Heden mor
gen is by sententie van den
Ed. Hove van Holland Zee
land en West-Vriesland ze
ker Persoon Barou ge
naamd, wegens het doen
drukken en uytgeven van
een zeker Boekje, voeren
den den Tytel: De Gods
dienst zonder Bijgeloof; vervattende Gods-
lasterlyke stellingen, gecondemneerd het
zelve met eygene handen in de Audiëntie
van de Rolle te verscheuren; voorts om
zes Jaar en in een Tugthuys te worden ge-
consineert; en wyders na verloop van dien
tyd voor eeuwig uyt de Provinciën van
Holland, Zeeland, Vriesland en Utrecht ge
bannen.