De stralende festivalopening blijkt een zware verplichting voor Salzburg Een nacht op Chefarine.4 PANDA EN DE LIJFWACHTERS DE REIS VAN KOEN EN LINNIE Kleurlingen opera-groep op tournee door Zuid-Afrika beroemde genees middelen in een tablet doen won deren! tegen pijnen en griep. ^"Hoe is het ontstaan WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1960 7 De Barbier van Bagdad De radio geeft donderdag T elevisieprogramma Kerkelijk Nieuws Multatuli-prijs voor éénakters Charles Exbrayat Amsterdam krijgt T odd-AO-Theater Leonore Corbett overleden De negen muzen Dit woord: LEEP 58. „Ik heb nu al tweemaal vijf stuivers betaald om mijn hoed terug te krijgen!" riep Palmer geplaagd, „maar u hebt al dat geld misbruikt, om u kinderwagens en stof zuigers aan te schaffen! Ik betaal mijn goede geld er niet voor, dat jij maar raak schiet!" „Die hoed is maar een troost prijs", merkte Panda op, „maar Jut schiet aldoor in de roos, dus wint hij eer ste prijzen". „Laat hem dan niet zo goed mikken!" jammerde de miljonair, „ik heb hem niet gevraagd, de roos te raken, maar mij m'n hoed terug te bezorgen!" „Niet de roos raken?" herhaalde Jut, „dat is moeilijk voor me. Ik kan alleen maar raak schieten. Maar ik zal m'n best doen. Misschien lukt het, als ik het mezelf erg moeilijk maak". Hij verwijderde zich een eindje, keerde zijn rug naar de schiet tent en schoot tussen zijn benen door. „In de roos!" riep de eigenaar van de schiet tent, „eerste prijs! Meneer wint een tele visie!" „Weer mis.Ik bedoel te raak!" zei de lijfwacht, „maar we geven het niet op". En, terwijl Palmer handenwringend stuivers betaalde probeerde hij nog enke le keren te missen in heel moeilijke stan den. Maar hoe moeilijk hij het zich ook maakte, het lukte niet om iets anders dan de roos te raken. Zijn vreemde standjes en zijn meesterschoten begonnen aandacht te trekken, zodat zich weldra een flink pu bliek bij de schiettent verdrong. De eige naar van de schiettent vond dit prachtig. „Kom dat zien! Kom dat zien!" riep hij, „hier worden grote prijzen gewonnen!" Men zegt, dat de volslagen ondergang van de komische opera „Der Barbier von Bagdad" van Peter Cornelius bij de pre mière op 15 december 1858 te Weimar veroorzaakt werd door het verzet tegen de artistieke aktiviteit van Franz Liszt. De geniale Hongaarse Meester, die Weimar tot een muzikaal centrum had gemaakt, leidde als dirigent deze eerste uitvoering. Deze bewering is niet zonder reden geuit. Maar ongetwijfeld is de radicale afwijzing van de opera gestimuleerd door haar voor de negentiende eeuw uitzonderlijk karak ter. Op het toneel van het Weimarse thea ter speelde zich iets af, dat men niet ver wachtte. De opera stond zover af van het gangbare muzikale theaterstuk, dat aan passing onmogelijk werd, laat staan waar dering. Valt in onze dagen de algemene appreciatie van het werk gunstiger uit dan ruim een eeuw geleden? Men mag het betwijfelen. Natuurlijk zijn er de ruim georiënteerde muziekvrienden, die met be wondering genietend luisteren naar de overvloed van lyriek, waardoor de mu ziek van deze opera getypeerd wordt, naar de verfijnde, bijzondere melodieën, die zo dikwijls op een uitzonderlijk hoog kunstzinnig niveau liggen. Glimlachend ondergaan zij de simpele humor, de na- ieve geestigheden en het weinig opwinden de amoureuze element in deze eenvoudige Oosterse liefdesgeschiedenis. En zij ont dekken, dat er eigenlijk maar heel weinig dramatische spanning en slechts een be perkte handeling in deze „Barbier van Bagdad" aanwezig is. Het zou de moeite waard zijn aan de weet te komen wie van de talrijke Neder landse televisie-kijkers dinsdagavond on afgebroken gegrepen zijn geworden door de opvoering van Cornelius' opera in het theater aan de „Kornmarkt" te Bregenz, Welke opvoering rechtstreeks uitgezonden werd door de Nederlandse Televisiestich- ting. Men zag hierbij zonder twijfel aantrek kelijke tafereeltjes (scheer-scène en lief desduet), uitstekend spel door de voortref- treffelijke zanger Oskar Czerwenke, die de hoofdrol vervulde. Eveneens door An ton Dermota als Nureddin en Sonja Drak- sler als Bostana. Ook de andere vertol kers van kleinere rollen en het Bregenz Festival-koor, hielden met de dirigent Heinrich Hollreiser de opvoering op een voornaam peil. Men miste natuurlijk weer het kleurenspel van kostuums en decor, wat door de objectief-constructieve toneel-aankleding te sterker gevoeld werd. De toonkwaliteit was bij deze uitzending nogal wisselend. Beeldschermer HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.30 Voor de kinderen, 8.40 Gram. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Zang en piano. 11.35 Gram. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Wereldkampioenschappen wielrennen 1960. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Orgelspel en zang. 13.55 Beursber. 14.00 Jeugdkoor. 14.20 Gram. 11.30 Voordr. 15.00 Blaaskwintet. 15.30 Gram. 16.00 Gevar. progr. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte muz. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muz. 18.45 Journ. 19.00 Gram. 19.45 Gesproken brief. 19.50 Sport- praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Kamerorkest en sol. 21.00 Don Juan de bedrieger, hoorsp. 21.45 Gram. 22.15 Rep. wielerwcdstr. 22.30 Nieuws, beursber. van New York en S.O.S.-ber. 22.45 Zang en gitaar. 23.00 Sportact. 23.10 Dagboek van een grootvader, hoorsp. 23.40 Gram. 23.55—24.00 Nieuws HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV, KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Voor de jeugd. NCRV: 100 Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde muziek. 12.00 Middagklok - nood klok. 12.03 Gram. 12.25 Wij van het land. 12.35 Land- en tuinbouwmeded. 12.40 Report, van het Eucharistisch wereldcongres te München. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Gram. NCRV: 14.00 Rep. Zendingsdag te Driebergen-Rijsenburg. 14.45 Gram. 15.00 Kamerorkest en soliste. 15.30 Gram. 18.45 Vocaal ens. 16.00 Verkenningen in de Bijbel. 16.20 Pianorecital. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Promenade-orkest en solist. 18.25 Ierse volksliedjes. 18.30 Kerkkoren. 18.50 Boekbespr. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Voordr. en muz. 19.30 Radiokrant. 19.50 Politiek praatje. 20.00 Gevarieerd progr. 21.15 Gram. 21.30 Lichte muz. 22.00 Periokiekenparade. 22.10 Klass. gram. 22.20 Rep. Wereldcongres YMCA te Loos- drecht. 22.30 Nieuws en S.O.S.-ber. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Orgelconcert. 23.35 Platennineuws. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Amus.- muziek. 14.30 Operettemuziek. 15.00 Holland Fes tival 1960: Danzikwartet. (In de pauze: gram.). 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Gram. 19.00 Nieuws. 19.40 Om roepkoor. 20.00 Kamerorkest. 20.15 Reportage wereldkampioenschappen wielrennen te Leipzig. 20.30 Hoorsp. 21.40 Gram. 22.00 Nieuws. 22.10 Rep. wereldkampioensch. wielrennen te Leipzig. 22.20 Gevarieerde muziek. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG VARA: 17.00 Voor de jeugd. NTS: 17.30—17.40 Intern, jeugdjourn. 20.00 Journ. en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Filmfantasie. 20.35 Jazzmuziek. 21.00 Rep. openingsdag padvindersleiders en -leidsters te Ommen. 21.30 Kunstrubriek. 21.55 Rep. kamp vuur te Ommen. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.20 Act. 20.30 Hiroshima, docum. gesprek. 20.45 Poli tiefilm. 21.10 TV-spel. De Eoan-operagroep is uit Kaapstad in Johannesburg aangekomen om daar gedu rende zes weken een serie opera- en bal letvoorstellingen te verzorgen. Deze groep, die uit z'eventig Kaapse kleurlingen (halfbloeden) bestaat brengt Rigoletto, la Traviata, Cavallera Rusticana en Car men op de planken. Na het seizoen in Johannesburg gaat de groep op tournee langs alle grote centra van de Unie. De leden zijn hoofdzakelijk ambachtslieden en fabrieksarbeiders die van hun werkge vers drie maanden vrij gekregen hebben xxoor de tournee. De eerste tenor, Joseph Gabriels, werd twee jaar geleden in de dokken van Kaapstad, waar hij visboer was ontdekt. Een studiefonds en -stichting voor talentvolle kleurlingen op muziekge bied zal gesticht worden uit de gelden, die op deze tournee binnenkomen. Het Zuidafrikaanse departement van On derwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft een jaarlijkse subsidie van elf miljoen gul den aan de gemeenteraad van Johannes burg aangeboden, voor het oprichten van een nationale opera en een nationaal bal let. Hoewel niet uitdrukkelijk gezegd, blijkt dat Johannesburg de zetel van de opera en het ballet zal worden. Kleinere gezel schappen komen waarschijnlijk in Kaap stad, Bloemfontein en Durban. De hoofd troep zal dan een jaarlijkse „grand-tour" door de provincies maken. De unieregering heeft ook aangeboden 300.000 gulden voor de bouw van een nieu we schouwburg in Johannesburg bij te dragen. Dit gebouw, dat tegen december voltooid zal zijn, zal ongeveer vier miljoen gulden kosten. Aangenomen n. Hoogwoud-Aartswoud M. W. G. Cramer, kand. te Noordbroek naar Gameren J. P. Verkade, kand. te Stolwijk, die bedankte voor Achterberg (U) en voor Opheusden. Geref. kerken Beroepen te Bennekom (vac. H. v. d. Els- kamp) H. Groeneveld te Nes (W.D.). Aangenomen naar 't Harde H. Boswijk te Kamerik. Bedankt voor Berlicum R. v. Reenen te Klundert. Vrije Evang. Gemeenten Bedankt voor Meppel D. W. Veldkamp te Hilversum. Voorlopig is besloten om gedurende het volgende operaseizoen in mei 1961 de ope ra's la Traviata, Carmen en Don Pasquale aan te bieden. Bij het uitnodigen van kuns tenaars van overzee zal meer aandacht aan Nederlandse Zang- en toneelkunste naars geschonken worden dan voorheen. De toneelvereniging „Multatulikring" te Gent heeft een wedstrijd voor éénakters voor het toneelseizoen 1960-'61 uitgeschre ven ter aanmoediging van de Vlaamse toneelliteratuur en met de bedoeling bij het publiek een grotere belangstelling voor werken van eigen bodem te wekken. Aan deze wedstrijd kunnen ook Nederlandse auteurs deelnemen. Voor de beste inzendingen zijn prijzen van 4000 fr, 2000 fr. en 1000 fr. beschik baar gesteld. De drie bekroonde werken zullen door de Multatulikring in de Ko ninklijke Nederlandse Schouwburg te Gent worden opgevoerd. De prijzen zullen be gin januari 1961 worden bekendgemaakt. Met de organisatie van de wedstrijd is belast de heer Frans Sierens, Schaverdijn- straat 20, Gent. (Van onze correspondent) SALZBURG DE FESTIVALBEZOEKER vreest dat de opening van de nieuwe schouwburg en de prachtige opvoering van de „Rosenkavalier" misschien te veel van Salzburg hebben gevergd. Het is een grote voldoening wanneer er een top wordt bereikt, maar hoogtepunten verplichten en het is bijna ondoenlijk om een zeer hoog niveau op den duur te handhaven. In Salzburg schijnt de aanvankelijke inspanning zo groot te zijn geweest, dat er nog maar weinig kracht en elan over blijven voor het verdere programma, waarmee men intussen is begonnen. Toch zijn ook deze voorstellingen niet te onderschatten. Men moet toegeven dat de opera's van Mozart, die nu aan de beurt komen zoals „Zauberflöte", Don Giovanni", „Figaro's Hochzeit" en „Cosi fan tutte" unieke kwaliteiten hebben en dat de ver tolking daarvan uitstekend is, doch ze hebben het nadeel dat ze tot het vaste repertoire van Salzburg behoren en men er de kracht, de tijd en de middelen niet voor had om er iets nieuws van te maken. Daardoor heeft het nu komende gedeelte eerder een routine karakter, de mise-en- scène is die van vroe ger, de regie bleef de zelfde en ook in de rolverdeling valt er maar weinig veran dering te bespeuren. Dat neemt overigens toch niet weg dat al les „gesmeerd" gaat en het artistieke peil er niet onder lijdt. Natuurlijk is men be nieuwd hoe hierop de muziek-critiek zal reageren. Hoogst waarschijnlijk zal zij in de Weense bladen zuur en zeer onzake lijk uitvallen. De diepste verklaring hiervoor ligt in de persoon van de diri gent Von Kara jan, wiens artistieke kwa liteiten door vriend en vijand worden er kend, maar die door zijn dictatoriaal op treden de gehele pers, de fotoreporters, de radio en televisie zo zeer tegen zich in het harnas heeft gejaagd, dart sommige critici elke gelegenheid waar nemen om hem hoe dan ook te kra ken. In de „Wiener Kurier" verscheen naast de vakkundige bespreking van de onvol prezen „Rosenkavalier" een hatelijke en persoonlijke „glos" over Von Karajan, waarin wordt gezegd hoe „verheffend" het was dat hij als Oostenrijker en als Salz- burger bij de opening van de nieuwe schouwburg het Oostenrijkse volkslied 4849. Nu liepen ze weer verder, om de omtrek 'n beetje te verkennen. Opeens bleef Linnie staan. Kijk daar eens! zei ze verbaasd, en ze wees naar een grote boom. Koen keek. En wat zagen ze? Tussen de wortels van de dikke boom was een deurtje, en daaruit keek een vriendelijk lachend mannetje, die naar hen zwaaide. Hallo! riep hij lachend. Zijn jullie verdwaald? Nee, zei Koen. We zijn zojuist met een vliegtuigje geland, en nu lopen we wat rond te kijken! Sena Jurinac en Lisa Delia Casa rechts in Rosenkavaliervan Richard Strauss dirigeerde, ofschoon hij zijn belasting in het buitenland betaalt." Nu heeft deze dirigent weliswaar stalen zenuwen, maar het is toch mogelijk dat hij er op zekere dag de brui aan geeft. Dan heeft de Ween se boulevard-pers haar doel bereikt, maar over tien jaar zal een andere meer zake lijke pers van oordeel zijn dat Oostenrijk zijn beste dirigent heeft verloren, omdat de muziek-critiek zich door persoonlijke animositeit en door gevoelens van haat heeft laten leiden. Op het ogenblik hangt er ontegenzeg lijk een mismoedige stemming over de festivalstad, wat grotendeels aan het drui lerige weer te wijten is. Bovendien zijn veel bezoekers teleurgesteld, omdat alleen de „Rosenkavalier" en een tweetal concer ten in de nieuwe schouwburg ten gehore worden gebracht, doch alle andere opera's in een van de drie „oudere" theaters wor den opgevoerd. Slechts weinig bezoekers krijgen dus de gelegenheid om het Fest- spielhaus te bezichtigen, nadat elk Oosten rijks en buitenlands blad van betekenis er uitvoerig over had geschreven. Dat zijn nu eenmaal de nadelen van een festival dat dadelijk met een sensatie en een hoogte punt is begonnen. Doch wanneer men zich ook maar enigszins inspant, ontdekt men toch enkele lichtpunten. De opvoering van Mozart's opera „Cosi fan tutte" bewijst dat er verrassingen mogelijk zijn, zelfs zonder een nieuwe schouwburg. Deze kleine, char mante en elegante opera werd voor het eerst niet meer in de residentie opgevoerd, maar in het Landestheater met nieuwe de coraties, kostuums en gedeeltelijk nieuwe Vertaling: Margot Bakker i7) Luister eens, Mariaik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt dat ikik bedoel, ik had rekening moeten houden met de Andalusische gewoontenMaar ik kom uit een land waar men deze dingen heel wat lichter opneemt en Dat weet ik welDe padre hamert er al tijd op dat Frankrijk een land is geworden zonder zeden en zonder godsdienst. Frankrijk?Ach jaNou, hij over drijft wel een beetje, moet ik zeggen. Ook in Frank rijk heb je, zoals overal trouwens, jongens en meis jes, die in eer en deugd van elkaar houden en een gelukkig huwelijksleven beginnen Weer bleef ik zwijgen. Als Alonso mij hier eens kon zien! Opeens schrok ik heftig. Ik had Juan menen te herkennen in een gestalte, die plotseling de Dona Maria-straat inschoot. Maria, je hebt je broer toch niet verteld dat wij een afspraak hadden? Dat zou ik niet eens durven doen. Daarna leverde ik mij op genade of ongenade over Luister eens, Maria, ik gedraag me geloof ik als een domme schooljongen. Zie je, nadat ik jou teruggezien had, ben ik gaan inzien dat het krank zinnig is ongetrouwd te blijven. Voor mij vertegen woordig jij alles waaraan ik vroeger gehecht was Maria, word je erg boos op mij als ik je zeg dat ik van je houd? Wat een vraag, don José! U hebt het immers al gezegd! Wij begonnen beiden te lachen en de lucht leek op te klaren. Maria werd al gauw weer ernstig en zei: Don José, ik ben ervan overtuigd dat u meent wat u zegt. Anders zou het al te erg zijn, zo slecht zijn de mensen niet. Terwille van mijn vader en van onze jeugd stelde ik dadelijk vertrouwen in u. Maar van iemand houden is nog iets anders Het zou ook al te goed zijn geweest. Ik wilde laten zien dat ik tegen mijn verlies kon en haar tevens de troostwoorden besparen. Laat maar Maria, we praten er niet meer over. Ik begrijp het best. Ik kom hier zo onver wacht opdagen. Je zult wel niet op mij hebben gewacht om je toekomst te bepalen Als u soms denkt dat er een andere man is met wie ik ga trouwen, dan vergist u zich. Ik heb nog nooit een jongen ontmoet waar ik werkelijk van kon houden. Maar de liefde is een ernstige aange legenheid. Je sticht een gezin en er kunnen kinde ren komen. Je neemt op je een leven lang bij el kaar te blijven, je kunt nooit meer weggaan Daarover mag je eerst wel ernstig nadenken, don José Dus had ik bij nader inzien niets anders te doen dan haar over te halen en de hemel leek weer een vriendelijker aanzien te krijgen. Wij zijn beland in een klein cafeetje aan de Gonzolez Cuadradostraat waar wij rijst heb ben gegeten, klaargemaakt door de eigenares, die uit Murcia kwam. Voor ik Maria naar de Cuna terug bracht hadden wij nog de tijd een kijkje te nemen bij de Alamedo de Hercules, waar wij op een bank gin gen zitten en eikaars handen vasthielden. Dat bewees wel dat rnijn zaak er niet al te slecht voorstond. Terwijl zij in het cafeetje een sinaasappel zat te eten, was Maria tot de ontdekking gekomen, dat zij ook van mij hield. Ik had gelukkig moeten zijn, maar ik stond nog voor een onoverkomelijke berg, wat zou zij zeggen als ik haar moest vertellen dat ik een soort diender was en dat ik in Amerika woonde? Schrik ken zou zij er vermoedelijk wel van. In Washington zouden wij elkaar allang hebben omhelsd om onze verliefdheid te uiten zoals men dat in westerse landen gewoon is en wij zouden op korte termijn de trouwdag hebben bepaald. Hier lagen de dingen anders en er zou nog heel wat water door de Guadalquivir moeten stromen voor ik Maria eindelijk in mijn armen zou mogen nemen. Zoals overal ter wereld op warme zomermiddagen za ten moeders te babbelen, met een breiwerk in de han den, terwijl zij als zorgzame kippen een wakend oog hielden op hun kinderen, die om hen speelden en kib belden. Maria keek met vertedering naar het tafereel tje. Wie weet zag zij zichzelf daar al bij zitten met een wakend oog op een kleine José of een kleine Maria. Zij leunde tegen mij aan, maar onopvallend, om niet de aandacht te trekken van de dienaren der wet, die in Sevilla meer dan elders streng toekijken op het naleven van de goede zeden. Houd je van kinderen, don José? Dat hangt ervan af wie hun moeder is Het gesprek had een gevaarlijke wending genomen, die ik tot elke prijs wilde vermijden, als het moest met een niet al te verfijnd grapje. Maria staakte het dromen ever het moederschap en vroeg zacht: Nu weet ik nog altijd niet wat je precies doet, don José. Je bent vertegenwoordiger, meen ik? Ja, vertegenwoordiger. Waarin? In farmaceutische artikelen. Wij moeten zeker in Parijs gaan wonen? Het gewichtige ogenblik naderde. Zou jij bereid zijn uit Sevilla weg te gaan? Een vrouw moet haar man volgen, don José. Maar één ding moet ik je bekennen: zolang Juan niet ge trouwd is voel ik geen vrijmoedigheid hem alleen te laten. Wat zou hij moeten beginnen als ik zo ver wegga? Zo ver weg dat was Parijs. Hoe zou ze wel over Washington denken? Dat begon goed, verdraaid, dat be gon al heel goed! Maria weet mijn zwijgen blijkbaar aan 'teleurstelling, want zij zei, bij wijze van veront schuldiging: Ik ben zoveel als zijn moeder, zie je Ik boog het hoofd. En ik geloof niet dat wij samen gelukkig zouden worden als ik hem in de steek liet. Wat had ik haar kunnen antwoorden? Weifelend ging zij verder: Zou het niet mogelijk zijn hem mee te nemen naar Parijs? Misschien wel. Mijn gebrek aan geestdrift ontging haar niet. Zij zei met nadruk: Ik ben er van overtuigd dat hij heel goed terecht zou komen, zie je, als er maar iemand was die hem een beetje kort hield. Een man in wie hij vertrouwen stelde, bedoel ik. Een groepje jongens naderde onze bank en bleef staan om mij eens van dichtbij te bekijken. Een van hen zei tegen de anderen: Es un Americano Maria begon te lachen. Ze houden je voor een Amerikaan. Ik grinnikte bot. Ik kon haar niet eens vertellen dat die jongens heel wat meer mensenkennis bezaten dan de volwassen Spanjaarden. Straks komen ze nog om kauwgum bedelen. Maria had het grootste plezier, nog lang nadat de jongens spelend verder waren getrokken. Als ik het geweten had zou ik wat hebben ingesla gen. Je moet kinderen hun illusies nooit ontnemen. Zeg, don José, ik heb met meneer en mevrouw Percel, je weet wel, bij wie ik werk, over je gesproken. Ze willen graag kennis met je maken.... ik heb je verteld dat zij mij zo'n beetje als hun dochter beschou wenZou je morgenmiddag wel bij hen willen eten? Natuurlijk wel. Zij hebben geloof ik al begrepen dat ik eh wel iets voor je voel. Ik waarschuw je maar, ze zullen je binnenstebuiten proberen te keren. Ik hoop dat ik er van binnen bevredigend uitzie. Ik zal mijn best doen. Een kereltje van een jaar of tien met een pienter ge zicht slenterde dichterbij. Kijk eens, zei Maria het gerucht heeft zich al verspreid dat er een Amerikaan bij de Alameda zit. Daar heb je de eerste gegadigde De jongen bleef vlak voor ons staan en aarzelde. Ma ria kwam hem te hulp. Zeg, wat wil je? De jongen lette niet eens op haar. Hij bleef mij strak aankijken op eens zei hij: El senor Americano? Nu moest ik lachen. (Wordt vervolgd) krachten. Vooral de vertolking van de twee vrouwelijke hoofdrollen door Elisa beth Schwarzkopf en Christa Ludwig kan men zich niet volmaakter voorstellen. Zel den werd dit werk zo speels, elegant en zozeer in de geest van het pastelkleurige rococo-tijdperk opgevoerd als in deze stad, die indertijd een leidende rol heeft ge speeld bij de overgang van de barokkunst naar het rococo. Toch is er reden voor enige weemoed wanneer men bemerkt dat in de loop der jaren bepaalde zangers en zangeressen langzaam van het toneel verdwijnen. An ton Dermota en Irmgard Seefried zijn nu op de achtergrond geraakt en daarvoor in de plaats trekken Lisa della Casa, Sena Jurinac en Christa Ludwig nu de aan dacht. Hilde Güden heeft zich nog weten te handhaven, maar men voelt dat zij over haar hoogtepunt heen is en men vreest dat dit ook met Elisabeth Schwarzkopf het ge val zou kunnen zijn. Met niets ontziende hardheid demonstreert een festival dat kunstenaars komen en gaan en dat de men selijke stem een teer instrument is, weer loos overgeleverd aan het sloperswerk van de meedogenloze tijd. Alleen het werk van de grote kunstenaars is hiertegen bestand zowel de opera's van Mozart, als ook de beste creaties van de eertijds fel omstreden Richard Strauss. Ook in dit opzicht bewijst een festival uitstekende diensten. (Van onze Amsterdamse redacteur) Het komende winterseizoen zal Amster dam een nieuwe attractie rijk zijn. De ver leden jaar na een felle brand herbouwde bioscoop Du Midi, naast de Apollo-hal, zal worden uitgerust met een installatie die de volgens het Todd-AO-systeem opge nomen films zal kunnen vertonen. Volgens dit systeem is het beeld op het doek twee maal zo breed als het gebruikelijke. Het projectie-apparaat met de bijbe horends zes kanalen stereofonische ge luidsinstallatie, wordt geleverd door Phi lips. Het beeld krijgt een gezichtsveld van ruim 135 graden. De kleuren en de diepte van het beeld beloven van opmerkelijke kwaliteit te zullen zijn. Het geluid wordt via 52 in de zaal verspreide luidsprekers geproduceerd. Du Midi zal straks kunnen kiezen uit 25 Todd-AO-films, terwijl er nog verscheidene in de maak zijn. De meest bekende produkties zijn „Porgy and Bess', „Spartacus" en „Exodus". De nieuwe installatie zal begin oktober in gebruik worden genomen. De Engelse actrice Leonore Corbett, die vooral voor de oorlog bekendheid genoot, is in kasteel Haarzuilen, waar zij sinds twee weken logeerde bij de familie Van Zuylen van Nyevelt van de Haar, vorige week plotseling overleden. Aldus meldt De Telegraaf. Taptoe in Bussum. De grote jaarlijkse taptoe te Bussum zal dit jaar plaats heb ben op zaterdagmiddag en zaterdagavond 20 augustus in „Sportpark Zuid". Aan deze taptoe nemen dit jaar vijf militaire korpsen in gala-uniformen deel. Voorts treedt als speciale attractie op het zoge naamde commandoloze excercitie-peloton van het garderegiment fuseliers „Prinses Irene". Het optreden van de matrozen- kapel der Koninklijke Marine zal het de buut van dit korps zijn. Dirigent majoor Rochus van Yperen zal de leiding van de taptoe hebben. KUNST Negen muzen „The Greatest Story". De Russische acteur Yoeri Yakowlew heeft dinsdag mee gedeeld, dat de Amerikaanse filmmaat schappij „20th Century fox" hem de Chris- tusrol heeft aangeboden in de film „The greatest story ever told" die regisseur George Stevens over het leven van Chris tus wil maken. Yakowlew zei de rol graag te willen spelen, als het Russische ministe rie van cultuur er toestemming voor ver leent. Yakowlew, die de hoofdrol heeft ge speeld in de laatste Russische verfilming van Dostojewsky's „De Idioot", vertelde dit in Parijs, waar hij een tussenlanding maakte op zijn reis naar Amerika. Advertentie wmw Er zijn twee woorden leep, waar van op grond van hun betekenis wel mag worden aangenomen dat ze met el kaar verwant zijn. Het ene kennen wij nog in leepoog: tranend oog; Middel nederlands leep betekende: druipend. Het tweede leep had oorspronkelijk de betekenis: schuin, scheef. Een oude zegs wijze luidde: een leep oog maken voor: schele ogen maken, anderen afgunstig maken. Uit de betekenis scheef vloeit die van: niet rechtuit, langs sluikse we gen gemakkelijk voort en zo komen wij tot: loos, gewiekst, glad, slim. Velen voelen in leep een woord met een enigs zins ongunstige betekenis en die is dus ^uit de grondbetekenis verklaarbaar.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 7