DE PICASSO-EXPOSITIE IN LONDEN, evolutie van
veelzijdig en groot genie getrouw in beeld gebracht
DE HAAGSE COMEDIE IN HEI NIEUWE SEIZOEN
REORGANISATIE
lil
yVLiMK (Smits
Ensembleopent seizoen
met thriller van Thomas
Kleed u goed - Koop bij Meijer
belangrijke prijsverlagingen
25 tot 50 pet
KORTING
A
A
Fa. J. VAN KOOTEN
buffetbediende
Dameshoeden
Internationaal concours
van bandopname-amateurs
811
I
RADIO
TELEVISIE
orm
WASMACHINES STOFZUIGERS
Koopt uw kachel, haard of
oliestook bij de smid
6
Amerikaans tourneetheater
voor Europa onder
leiding van Helen Hayes
De dubbelganger van
Ernest Hemingway
ft
Beeldje van Picasso in
Londen gestolen
„Hangend" kantoorgebouw
voor Philips
LUIDSPREKERS
brengt 't
DONDERDAG 18 AUGUSTUS 1960
(Van onze correspondent)
LONDEN Degelijks stromen duizen
den naar het Picasso-paradijs in de Tate
Gallery aan de oever van de Theems in
Londen. Hier heeft de Arts Council, het
overheidslichaam dat de kunst dient, een
unieke verzameling van Picasso's werk,
bijeengebracht, waarvoor zijn vriend en
biograaf Roland Penrose de verantwoorde
lijkheid draagt. Wanneer de tentoonstel
ling, waarvoor een groot deel van dit mu
seum is uitgeruimd, volgende maand sluit,
zullen naar schatting meer dan een kwart
miljoen mensen door de kleine draaideur
naar binnen zijn gegaan. De belangstel
ling is nog groter dan enkele jaren gele
den voor de Van Gogh-expeditie. Voor Pi
casso als tekenaar, etser, pottenbakker, li-
noleumsnijder en beeldhouwer was er
geen ruimte op deze expositie, welke, de
doeken uit Ruslanddie vóór de revolutie
in particulier bezit waren, meegeteld,
ruim 270 werken omvat. Men ondergaat
hier de uitstraling van zijn roezen. Picas
so's uitingsvorm is direct, zodat men voor
elk doek voelt zelf betrokken te worden
bij zijn scheppingsdaad. Men ziet hem als
het ivare in actie en beleeft het mysterie
en de kosmische kracht van zijn creatief
vermogen. Dit is het misschien, wat de
bezoeker zo stil maakt en met eerbied
vervult, uit eigen beperktheid en verstar
ring verlost, zuivert van onnodige ballast
en de kern der dingen openlegt.
SOMS DEELT HIJ harde vuistslagen uit
zoals in het „Knekelhuis", dat de ellen
de van de concentratiekampen uitbeeldt.
Eerder deed hij dat al in 1937 in zijn
„Guernica" dat hier ontbreekt een
felle aanklacht tegen de verwoesting van
de Easkische hoofdstad in de Spaanse bur
geroorlog. Zijn vormendrift is grenzeloos,
soms zijn krantenpapier en een ordinair
keukendweiltje al voldoende uitdrukkings
materiaal. De verf zelf als medium lijkt
echter meestal slechts van ondergeschikte
betekenis. Hij ontdekt steeds nieuwe tech
nieken en mogelijkheden. Dit maakt deze
ontmoeting met Picasso tot iets onverge
telijks. Wat men ook over zijn werk mag
denken, niemand zal ontkennen dat het
leeft en vibreert, zoals de ongekende vita
liteit van deze nu al tachtigjarige Span
jaard die het te druk had om zelf naar
Londen te komen al stond hij honderd
werken uit eigen collectie af.
Men dient deze tentoonstelling minstens
tweemaal te zien om zichzelf voor een
oppervlakkig oordeel te behoeden. Picasso
stormde in zijn latere jaren met het ge
weld van een dijkdoorbraak op de on-inge-
wijde los, zodat men er misschien verstan
dig aan doet de expositie van achteren
naar voren te zien, beginnende bij het
jongste werk en eindigde bij zijn impres
sionistische periode, welke zoveel ver
wantschap toont met Toulouse Lautrec en
diens tijdgenoten. Zijn evolutie is getrouw
in beeld gebracht en de geestesstromingen
en verscheurdheid van deze eeuw vinden
hun weerspiegeling in zijn werk. Als het
nageslacht onze tijd wil begrijpen, zal Pi-
Een kinderportret, door Picasso zwaar
gesigneerd.
Van 28 oktober tot en met 1 november
wordt in ons land een internationale wed
strijd voor de beste amateur geluidsopna
me gehouden. Voor deze wedstrijd, die in
ternationaal bekend staat als C.I.M.E.S.
(Concours International du Meilleur Enre-
gistrement Sonore, na negen maal in het
buitenland nu voor het eerst in ons land),
worden uit minstens vijfentwintig landen
inzendingen verwacht. Dit jaar is de or
ganisatie in handen van de in 1956 opge
richte en ruim zeshonderd leden tellende
Nederlandse Vereniging van Geluidsja
gers. Het initiatief tot het houden van een
internationale geluidswedstrijd werd in
1951 genomen door de Zwiters René Mon-
nat.
De C.I.M.E.S., die aanvankelijk werd
georganiseerd door de radio-omroep-or-
ganisaties van Frankrijk, Zwitserland en
België, is door de oprichting van nationale
verenigingen van geluidsjagers in meer
dan veertig landen een internationale ma
nifestatie geworden. Elk land mag in to
taal vijf opnamen plus één in de categorie
voor scholen inzenden. Het gaat hierbij
om het maken van klankbeelden, hoorspe
len, imitaties, documentaires, reportages,
muziekopnamen, geluids-snapshots, truc
opnamen, stereofonische opnamen enzo-
vooi'ts.
De internationale jury is samengesteld
uit programmaleiders van Europese ra
dio-organisaties, journalisten en deskundi
gen van de nationale vereniging. Elk land
mag een delegatie van vier juryleden af
vaardigen. Vrijwel alle geselecteerde in
zendingen worden door de omroeporgani
saties in Frankrijk, Zwitserland, België,
Duitsland, Engeland, Italië, Oostenrijk en
Nederland geheel of gedeeltelijk uitgezon
den, zodat ook de radioluisteraars van de
prestaties der geluidsjagers kennis kun
nen nemen. Nederlandse bandrecorder
amateurs hebben voor het eerst in 1955
aan de wedstrijd deelgenomen en sedert
dien twee maal de grand prix gewonnen.
casso veel opheldering kunnen geven. Zó
snel is het tempo van de ontwikkeling van
het kunstbesef, dat zijn eens moeilijk aan
vaardbare kubisme, thans reeds als klas
siek wordt ervaren. Hier vooral kan men
zien hoe zorgvuldig Picasso zijn figuren
heeft opgebouwd. Zij worden ondanks hun
grilligheid doorstroomd van het romanti
sche gevoel, dat Picasso nooit verlaat,
vooral wanneer hij kinderen afbeeldt.
Picasso is de reus, die met de oermate
rie en het oerbewustzijn worstelt. Bij hem
staat men tegenover het leven zelf, in
al zijn verhevenheid en diepste laagheid,
maar dat zijn mysterie nooit prijsgeeft. In
zijn geheel eigen taal hoewel vaak ge
ïnspireerd door primitieve en andere vroe
gere kunstvormen tracht Picasso meest
al met een minimum van middelen dit
mysterie te benaderen. Vaak gaat hij
„met een lijn uit wandelen", midden in
een werk verandert het van doel op een
manier, welke hijzelf dikwijls niet heeft
voorzien. Hij laat zich dan leiden door wat
er op het doek gebeurt, onbeïnvloed door
wat hij dacht dat er had moeten gebeu
ren.
.Een grote individuele warmte straalt er
uit zijn impressionistische werken en die
van de blauwe en roze periode. Tot de
laatste behoort ook het Hollandse Naakt
dat onlangs in Londen een half miljoen
gulden opbracht Zoekende naar heviger
expressie trachtte hij de fundamentele
kwaliteiten van de primitieve kunst te ver
werven. Het resultaat was „Les Demoi
selles d'Avignon", het grote doek dat een
enorme invloed op zijn toekomst zou uit
oefenen, maar dat zijn vrienden versteld
deed staan. Het bleef twintig jaar opge
rold in zijn atelier. Het doek was de in
leiding op een reeks werken, geïnspireerd
door de Afrikaanse beeldhouwkunst. Uit
zijn latere perioden moet nog het „Visnet"
worden genoemd, waarin hij op meester
lijke en poëtische wijze de kubistische
techniek gebruikt. De klassieke invloed
bleef zich echter sterk doen gelden. Als
lichtend voorbeeld daarvan vindt men in
Londen „Drie Dansers" waarin hij een
nieuw, verontrustend element van beweeg
lijkheid en misvorming van de menselij
ke gedaante brengt, als een profetisch
motief voor zijn toekomstige produktie. Na
de oorlog werd zijn toets lichter. Bewon
derenswaardig is het goedgelijkend por
tret van zijn vriendin Jacqueline Roque,
die ook nog op andere, maar steeds waar
dige en charmante wijze wordt afgebeeld.
De tintelende, zonnige atmosfeer van de
Cöte d'Azur vindt men terug in zijn „Ate
lier in Cannes", dat impressionistische
kwaliteiten bezit.
In Londen zijn ook de achtenvijftig doe-
Picasso in het Unescogebouw te Parijs. Op
de achtergrond een deel van het tachtig
vierkante meter grote fresco, dat hij voor
dit gebouw vervaardigde.
ken, die al eerder in Parijs te zien waren,
namelijk de in 1957 vervaardigde variaties
op „Las Meninas" (de dienstmaagden aan
het hof), het grote historische werk van
Velasquez, dat Picasso voor het eerst in
Madrid zag toen hij vijftien jaar was. Zijn
eerste indruk legde hij in een nog steeds
bestaande tekening neer. Deze wonderlij
ke serie geeft een goed inzicht in Picas
so's technische opvattingen en werkme
thoden. Men verlaat deze tentoonstelling
met een rijkdom aan indrukken. Hoewel
men geneigd is bij de eerste aanblik aan
menig doek voorbij te gaan, blijkt er
meestal toch iets te zijn, dat de aandacht,
verstandelijk of emotioneel, vasthoudt. In
derdaad „leest" men Picasso als een
boeiend boek, hoewel er genoeg is dat los
van elke beredenering, de bezoeker onmid
dellijk grijpt, niet alleen in Picasso's eer
ste „gemakkelijke" periode, maar in elke
frase van dit lange, verbluffende en over
volle kunstenaarsleven.
De Haagse Momedie zal ook in het komend seizoen, voor het eerst onder de een
hoofdige artistieke directie van Paul Steenbergen en zakelijk geleid door Loes Wie-
ringa, de beleidslijn van het vorig seizoen doorzetten. Dat wil zeggen, dat er geen
voorkeur voor nieuwe stukken zal bestaan als het werk kwalitatief van minder
gehalte is dan klassieke of semi-klassieke stukken. Een van de grootste moeilijk
heden, waarmee het toneel kampt, is het tekort aan sterke vrouwenrollen in moderne
stukken. Ook daarom moet men ,al vaak zijn toevlucht nemen tot het historische
repertoire. De Haagse Comedie begint het seizoen, zoals gemeld, op 1 september in
de Koninklijke Schouwburg te Den Haag met „The Afldersonville Trial" van Levitt
in de gastregie van Jan Teulings, die ook de vertaling verzoi-gde; op 3 september
volgt de première van Somerset Maughams „Heeft Constance gelijk?", vertaald door
Maria-Sohpie Teulings-Nathusius.
De nieuwe Anouilh, die in Parijs veel
lof heeft geoogst en die in het genre ligt
van „De Leeuwerik", zal deze herfst op
de planken komen: „Becket ou l'Honneur
de Dieu". De vertaling is van Adriaan
Morriën. „De Herbergierster" van Gol-
doni verschaft Myra Ward de kans een
humoristische rol te spelen. Als nieuw
jaarspremière is voorlopig de keuze geval
len op Richard de Derde van Shakespeare.
Met een Engelse regisseur wordt nog on
derhandeld.
Henry de Montherlant bleek na zijn er
varingen met de Haagse Comedie wat be
treft zijn stukken „Port-Royal" en „Bro-
céliande" onmiddellijk bereid zijn werk
„Le Cardinal d'Espagne" dat in de tijd
van Johanna de Waanzinnige speelt, aan
het gezelschap af te staan. Albert van Dal-
sum vertolkt de hoofdrol. De correspon
dentie Shaw-Campbell, die hier in het af
gelopen Holland Festival door Elisabeth
Bergner en Otto E. Hasse op het toneel
Helen Hayes, de bekende Amerikaanse
actrice, zal de leiding hebben over het
toneelgezelschap, dat het Amerkaanse
se ministerie van Buitenlandse Zaken vol
gend voorjaar naar het buitenland zal zen
den, aldus een mededeling van Lawrence
Langer, directeur van het Theater Guild
Foundation, aan wie de samenstelling van
deze groep en de produktie van drie Ame
rikaanse toneelklassieken voor opvoering
in het buitenland is opgedragen.
Gesteund en van geldelijke middelen
voorzien door het genoemde ministerie en
de American National Theater Associa
tion vertegenwoordigt deze onderneming
tot nu toe de grootste poging van rege
ringswege om in het buitenland, door mid
del van een toneelgroep, begrip en sym
pathie voor de Amerikaanse levenswijze te
wekken. De toneelstukken zijn nog niet be
kendgemaakt.
Helen Hayes, die een rol vervult in
twee van de drie stukken sprak onlangs
in haar woning te Nyack met groot en
thousiasme over deze tournee. Zij stelt
haar andere werk terzijde om zich hier
op voor te bereiden. „Feitelijk is dit al
les een bijzondere samenloop van omstan
digheden, omdat ik zelf reeds enige tijd
bezig was een gezelschap voor Europa sa
men te stellen," aldus Helen Hayes. Iede
re zomer ga ik naar Europa. Verleden
jaar zomer was het Griekenland. Maar
waar ik ook kom, overal vragen de men
sen mij waarom er niet meer Amerikaan
se theatergezelschappen naar Europa ko
men.
Van alle nog in leven zijnde Amerikaan
se actrices is de naam van Helen Hayes
in het buitenland wellicht het meest ver
breid. En dit ondanks het feit dat zij
slechts twee maal in het buitenland heeft
gespeeld; ongeveer twaalf jaar geleden in
Londen, in „Het glazen speelgoed" en vijf
jaar geleden op het festival te Parijs in
„The Skin of our Teeth".
werd gebracht als „Geliebter Lügner",
zal in het komende seizoen door Ida Was
serman en Paul Steenbergen in de Neder
landse vertaling van mr. Elias worden
gespeeld.
Van Giraudoux staat een nooit in Neder
land geïntroduceerd werk op het program
ma: „Pour Lucrèce", dat vertaald wordt
door Max Nord. Uit de Engelse restaura
tie-periode is het over de Noordzee veel
gespeelde „Beaux Stratagem" van George
Farquhar. Wat de Nederlandse stukken
betreft gaan de gedachten op het ogenblik
uit naar een klassiek stuk.
Van het vorige seizoen blijven „De Ker
sentuin", „2x Bonaparte" en „Jaloezie"
gehandhaafd. De Haagse Comedie brengt
het komende seizoen 230 vrije voorstellin
gen, er zal niet meer in zo sterke mate ge
doubleerd worden als voorheen het geval
was. In komende maanden mogen ook ac
tiviteiten verwacht worden van de jonge
leden van de Haagse Comedie, die in een
werkgroep in een repetitieruimte van de
Koninklijke Schouwburg het experimente
le toneel beoefenen.
CCCC<XXCCCO3<XCOSCOCOCCC<XOCCCCOCOICCCCCCCOCOCCCCOOCCCCC
De heer Kenneth H. Vanderford is
een 51-jarige Amerikaanse taalgeleerde.
8 Hij woont in Spanje en hij lijkt als twee
druppels water op de grote Amerikaan-
se schrijver Ernest Hemingway. „Wij
lijken op elkaar, zelfs in een goed ver
licht vertrek en ik heb al duizenden
handtekeningen moeten zetten om de
8 autogrammenjagers te pleizeren"zegt
Vanderford, Beiden hebben zij een
H peper-en-zout-kleurige baard, zij zijn
8 allebei dol op stierengevechten en zij
H dragen dezelfde soort pet. Maar Van-
derford geeft toe, dat Hemingway met
dit alles het eerst was. Vanderford
8 kwam verleden jaar in Spanje wonen,
zonder baard en zonder pet.
8 „Ik begon mijn baard te laten staan
8 en toen ik op een dag in Pamplona in
een café zat tijdens een stierenvechters-
festival, begon de pret. Hemingway was
k in dezelfde plaats en zat in een café aan
8 de overkant van de straat. Drie Ameri-
8 kaanse toeristen kwamen bij mijn ta-
c feitje staan en vroegen mij heel beleefd
om mijn handtekening. Wel, ik kan al
les weerstaan behalve verleiding, dus
8 zette ik mijn eerste Hemingway-auto-
H gram. En dat doe ik nu nog. Ik vertel 8
x de ménsen altijd, dat ik Hemingway niet
'8 ben, maar nooit is er iemand, die mij 8
8 gelooft". 8
8 Vanderford heeft onlangs drieduizend g
foto's van zichzelf laten drukken met de 8
8 volgende inscriptie: „Iedereen in deze 8
8 liefelijke wereld lijkt een beetje op ie- 'i
S dereen Kenneth H. Vanderford".
o „De mensen nemen dan zo'n foto in 8
8 de hand, lezen wat er op staat en vra- g
8 gen: wanneer komt er weer een boek 8
8 van u uit, meneer Hemingway?"
En wat zegt Hemingway er van? „Het.
8 kan mij niets schelen wat Vanderford 8
8 doet, zolang hij zijn Hemingway-hand- 8
tekening maar niet op mijn cheques
xccococooococococccoooococcccccoccoooococoooccccoocooco
Uit het O'Hana Museum in Londen is
een bronzen vrouwenfiguur van Picasso
gestolen. De waarde ervan is ongeveer
zesduizend gulden.
Het beeldje werd donderdag vermist,
maar pas vandaag werd de diefstal met
verspreiding van een fotografische afbeel
ding en bijzonderheden, door de museum
directie bekend gemaakt. Het bronzen
beeldje maakt deel uit van een serie van
24 en dateert uit de jaren 1945-'46. Het
werd vermist toen men de serie wilde in
pakken voor verscheping naar een expo
sitie in Genua.
Langs de Boschdijk in Eindhoven, in de
onmiddellijke nabijheid van het Philips
Rekencentrum, gaat Philips een nieuw
kantoor bouwen, waarvan de kosten zijn
geraamd op 20 miljoen gulden, de kosten
van de technische installaties daarbij in
begrepen. De bouw, waarvoor het grond
werk reeds is begonnen, zal ruim drie
jaren in beslag nemen. Het kantoor zal
ruimte bieden aan 1800 employé's.
Het gebouw zal 'bestaan uit twaalf uiter
lijk gelijkvormige, maar onderling afwij
kend in te delen kantoorverdiepingen, een
dak-etage en daarboven nog een dakopbouw
voor de ventilatie-apparatuur .en voor de
machinekamers van één goederen- en zes
personenliften.
Het bouwwerk krijgt een hoogte van 67
meter. Het zal bestaan uit een gewapend-
betonnen middenkern, waarin zich de trap
penhuizen bevinden, met daaromheen een
krans van kantoren, die als staalskelet
worden opgetrokken. Hierbij wordt een
hangconstructie toegepast, die uniek is:
het gehele gebouw wordt door middel van
staven opgehangen aan stalen jukken, die
zijn bevestigd op de betonnen middenkern,
zodat de buitengevel van het 77 bij 30 me
ter metende gebouw niet van de grond af
gesteund behoeft te worden. Er zal bij
deze hoogbouw niet geheid worden. Als
fundering dient een betonblok, dat op de
vaste grond wordt gestort.
De bebouwde grondoppervlakte van het
gehele gebouw zal 11.000 vierkante meter
bedragen, de totale vloeroppervlakte
40.000 vierkante meter en de inhoud
160.000 kub. meter. De voor de ponskaar
ten- en elektronische rekenmachines be
stemde ruimten zijn er op berekend, de
toekomstige ontwikkelingen op het gebied
van deze apparatuur te kunnen opvangen.
De toneelgroep „Ensemble", die zich in het komend seizoen, meer dan tot
dusverre het geval was, op het zuiden des lands zal oriënteren, brengt binnenkort
drie premières uit. Twee daarvan zijn nieuwe stukken, die in Parijs en Londen
op het ogenblik veel succes oogsten.
Het seizoen wordt geopend met „Piège
pour un homme seul", een Franse thril
ler van Robert Thomas, door Paul Roden-
ko vertaald. Onder regie van Jan Retèl
spelen Andrea Domburg, Ton van Duinho
ven en Guus Hermus hierin de hoofdrol
len. Het stuk beleefde in februari zijn pre
mière in het Théatre des Bouffes-Pari-
siens.
Karl Gutmann zal vervolgens de Ne
derlandse première brengen van „The
Caretaker", het tweede avondvullende to
neelstuk van de Engelse auteur Harold
Pinter, die nu dertig jaar oud is en met
zijn stuk „The Birthday Party", de een
akters „The Room" en „The dumb Wai
ter" en een aantal televisiestukken reeds
eerder de aandacht op zich vestigde. Si
mon van 't Reve verzorgt de vertaling.
Als derde première voert „Ensemble"
onder regie van Peter Sjarov Shake
speare's blijspel „De vrolijke Vrouwtjes
van Windsor" op in de vertaling van Bert
Voeten, die de Haagse Comedie acht jaar
geleden gebruikt heeft. Bert Voeten ver
taalt op het ogenblik het nieuwe stuk van
Christopher Fry „Curtmantle", een soort
cavalcade van het leven van Henry II, de
Engelse koning die de tegenspeler was van
Thomas Becket.
Van het Rotterdams Toneel neemt „En
semble" het stuk „Twee op de Wip" van
William Gibson over. Zowel regisseur
Karl Gutmann als de beide medespelen
den Guus Hermus en Andrea Domburg
zijn namelijk aan het zuidelijke gezelschap
verbonden.
De artistieke leiding van „Ensemble"
ziet het mede als haar taak de Neder
landse toneelschrijfkunst waar mogelijk te
stimuleren. Niet alleen zullen regelmatig
bekende Nederlandse auteurs worden aan
gezocht om buitenlandse stukken te ver
talen, maar ook zullen jonge Nederlandse
toneelschrijvers extra faciliteiten genieten.
Aan hen zal gratis toegang worden ver
leend tot de voorstellingen, terwijl zij ook
indien de regisseur daartegen geen be
zwaar heeft repetities kunnen bijwonen.
Gevr. R.K. MEISJE voor
hele of halve dagen. Kenne-
merlaan 67
Gevr. NET MEISJE. Zwa
nenburg Zelfbediening, L.
Nieuwstraat 507.
Mevr. Van Leusen, v. Tuyll-
weg 34, Velsen, vraagt een
HULP in de HUISHOUDING
voor hele dagen of geheel
intern.
N.V. K.C.I., Baanstraat 34,
Beverwijk, vraagt MACH.-
STIKSTERS, stukloon, hoog
loon.
Wegens ziekte der tegenw.
WERKSTER gevraagd. Pau-
lus Potterstraat 4.
Vanaf vrijdag 19 augustus kunt u tijdens onze
nog profiteren van
op al onze betere kwaliteiten
(enkele merkartikelen uitgezonderd)
Dames- en
Herenmodes
Confectie
Maatklèermakers
Kennemerlaan 36
IJmuiden Tel. 4453
Gevraagd voor Ruteck's
Cafetaria, Kruisweg 22-24,
Haarlem VERKOOPSTERS
v. d. buffetten. Melden dage
lijks bij de Gérant op bo
venstaand adres.
B.z.a. NETTE WERKSTER,
3 dagen p. w. Br. L 9504.
N.V. K.C.I., Baanstraat 34,
Beverwijk, vraagt JONGE
MAN voor de snijafdeling.
Gevraagd voor Ruteck's
Cafétaria, Kruisweg 22-24,
Haarlem, nette jonge BUF-
FETBEDIENDE (ongehuwd)
Melden dagelijks bij de Gé
rant op bovenstaand adres.
Gevr JONGEN voor bezor
ging ochtendblad. Adres: J.
Stam, Platanenstraat 13,
IJmuiden-Oost.
RUILEN: vrij huis voor flat
Lange Nieuwstraat, parterre,
Zuidzijde. Brieven L 9491.
V'ONINGRÜIL. Vrije boven
woning bev. 3 slaapk., zol
der, v. en a. k., keuken, bij
keuken, 2 platten. Mooie
stand. Voor 4-kam. flat img.
L. Nieuwstraat, Moerberg-
plantsoen. Brieven L 9498.
Te koop WOONH. te Sant-
pojrt-Zuid. Leeg te aanv.
8000. Te bevr, Curagao-
straat 13, Santpoort. Telef.
02560-7641. Na 6 uur.
Jong echtpaar zoekt ZIT-
SjuAAPK. met of zonder ge
bruik --an keuken. Brieven
L 9508.
N.V. K.C.I., Baanstraat 34,
Beverwijk, vraagt THUIS
WERKSTERS.
Jong a.s. echtpaar, leeftijd
25-27 jaar, zoekt voor 1
jaar ZIT-SLAAPK. Liefst
gebr. van keuken en ongem.
Omstreeks nov.-dec. Mej. T.
Schillemans, v. Haren Car-
spelstraat 10, Beverwijk.
WONINGRUIL. - Aangeb.
Rotterdam 3-kamer woning,
ben., tuin. Gevr. 3-kam. flat,
ben., IJmuiden of omgeving.
Brakenhof, Buitenhofstraat
22, Rotterdam-W.
WONINGRUIL EINDHO
VEN. Flinke woning op
goede stand in ruil voor
iet dergelijks te IJmuiden.
Brieven L 9509.
W.A. PARTICULIER 7.50
per jaar. Ouders, U kunt er
niet buiten. Mak. C. Visser
Hzn., Maasstraat 1, Tel. 4830
CAMERA'S van 19.75 tot
1000. Deskundige adviezen.
Foto Artistiek, Kennemer
laan 5 (bij de brug).
KOELKASTEN, nu voor na-
zomerprijzen! Koop nu een
goedkope koelkast, de be
taling is te regelen. Keizer,
Plein 1945 no. 3, Telef. 4516
PROBEER EERST EENS 14
dagen zo'n centrifuge en
kom dan pas praten over
de betaling. Keizer, Plein
1945 no. 3. Telef. 4516.
LUXE VERHUUR zonder
chauffeur: Opeis Rekord/25
per dag, onbeperkt rijden;
Volkswagen en Renault
Dauphine 20 per dag, on
beperkt rijden. Werkdagen
tarief 16— p. dag tot 200
km; Volkswagenbusjes 25
p. dag tot 100 km, 35 de
200 km. Arie Beekhuis, Tor-
ricellistraat 32, IJmuiden,
Telef. 7179.
TELEVISIE v.a. 5.92 p. w.
Philips, Aristona, Tonfunk,
Rafena e. a. Direct v. grooth.
Volgens geh. nw. fin. syst.
Eerste bet. na 3 mnd. proef,
geen hinderl. inform. Vr. inl.
H.A.J.O., Da Costalaan 36,
Driehuis. Telef. 7116.
SATEH BABI f 1.75. Een
verrukkelijke lekkernij van
varkensvlees. „Het Verre
Oosten", Kennemerlaan 202,
Telef. 4408. Ook om mee te
nemen.
HAARDEN - KACHELS -
OLIESTOOK. Alleen de ge
renommeerde merken. Velo
afd. Verwarming, Tromp
straat 68, IJmuiden. Telefoon
5198-8191.
VOOR LUXE VERHUUR
zonder chauff. naar S. Die-
pendaal. Esdoornstraat 2 t/o
ingang Ziekenhuis. Tel. 8108
(keus uit 10 auto's).
WEEKEND
VAN DEZE WEE K
CASCADES
Een zondagskoekje
AGAR EN ANANAS GLACÉ
Allerfijnste vruchten glacé 200 gram
ICE MINTS
Heerlijk fris
200 gram
CHOCOLADE REPEN
extra zwaar 5 stuks
ZOUTE PINDA'S
iedere dag verse pinda's 250 gram
VROOM DREESMANN
DE NIEUWE N Al AARSCOLLECTIE
is zojuist binnengekomen.
Komt u gauw eens kijken
U staat versteld van de grote sortering en de
bijzonder geslaagde modellen.
REESTRAAT 107
EVERHUK TEL 3357
naast de conservenfabriek
v.h. F. VONCK
Pres. Krugerstraat 65-90 - IJmuiden - Tel. 5433
CAFé-RESTAURANT GEBRS. BRINKMANN, Grote
Markt, vraagt voor spoedige indiensttreding
Leeftijd boven 18 jaar, van g. g. v.
Aanmelden bij de portier, Grote Markt 9—13.
Te huur gemeub. ZIT-SL.-
KAMER met gebruik van
keuken. Brieven L 9506.
RUILEN: vrij huisje, netjes
onderhouden, huur 9.65 m.
geiser, 2 kamertjes en keu
ken, 4 slaapk., pl. en schuur,
voor 3-kamer flat. Brieven
L 9505.
Dagelijks verkrijgbaar: BOE
REN KRENTEBROOD 1.85
per stuk. Patisserie Dekkers,
Centrum Galerij. Telef. 4302
Vervolg Luidsprekers
naar pagina 14