Horen en zien
Tweemaal dans in Bloemendaal
Een nacht op Santa Cruz
PANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED
DE REIS VAN KOEN EN LINNIE
Wim lbo op wereldreis
Kind viel van 13 m
in armen van stoere
vrachtrijder
och ió het
zo
De negen Muzen
6
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Zeer geslaagd
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Aanstaande woensdag reeds
Olympische Eurovisie
Festival van Edinburgh
geopend
Zondag opera-concert
in Concertgebouw
BLIKSEM
INSLAG
Amsterdams Ballet en Susana y José
Onderzoek naar fresco's
in Oude kerk in Delft
MAANDAG 22 AUGUSTUS 1960
15 Nadat hij de spartelende jas aan de
kapstok had gehangen, hervatte Joris op
de tenen zijn speurtocht naar de hoed.
Zich niets aantrekkend van Panda's ge
smoorde protesten, ging hij de trap op en
opende voorzichtig een deur. Het bleek de
slaapkamer van de dikzak te zijn, die er
lag te snurken, dat de wanden trilden.
Joris wierp een ongeruste blik op platen,
die de muur versierden. Hierop stond de
dikzak afgebeeld, enorme gewichten met
zijn gespierde armen heffend. Joris oor
deelde het verstandig, om iemand die zo
sterk was, maar liever niet te storen. Maar
juist toen hij zich bescheiden wilde terug
trekken, viel zijn oog op een aantal eerste
prijzen, die de dikkerd met gewichtheffen
had gewonnen. En daartussen, op de ere
plaats, prijkte de enige troostprijs, die hij
met schieten had verdiend: de oude hoed
van Palmer. Nu waagde Joris zich toch
maar het vertrek binnen. „Hm," mompel
de hij, „hoewel onze sportman nog niet
kan weten, welk een fortuintje hij bij el
kaar heeft geschoten, is het wel duidelijk,
dat hij bijzonder veel prijs op deze prijs
stelt. Laat ons hopen, dat hij even zwaar
slaapt als hij kan tillen
De zaterdagavond bracht een zeer ge
slaagde cocktail t.v. amusement, waar
van de ontspanninsfactor voor het groot
ste deel op rekening kwam van Rudy
Carrell. Carrell trad op in de Singer Con
certzaal, nadat de sfeer van een gezellig
t.v. avondje was voorbereid door „Espres
so", een actualiteiten-mengelmoes van Net
ty Rosenfeld, Arie Kleywegt en Jan Leij-
endekker en een boeiend filmavontuur van
de „Interpol", ditkeer niet geweven rond
om de misdaad doch verband houdende
met de redding van mensenlevens en ma
teriële waarden uit de dreiging van een
oorlogserfenis, een geweldenaar van een
Duitse bom, die met navrant getik in zijn
binnenste onvoorstelbare gevaren voor
spelde. Verder konden teenagers (en ook
ouderen) genieten van goede jazz, gepre
senteerd voor jongeren-orkesten bij het
jaarlijkse concours in Loosdrecht.
En dan Rudy Carrell. Een uitstekend de
buut als avondvullend conferencier voor
de t.v. heeft hij gemaakt, al kost het hem
zichtbaar moeite zijn jeugdig uiterlijk en
lichtvoetige stijl te verzwaren tot genoeg
gewicht voor de idee, alleen op de plan
ken te staan.
Dat hij zijn vader tenslotte te hulp riep
een kostelijke antithese *van verleden en
heden in de conference was geheel en
al een compliment voor beiden. Carrell
senior maakte een amusant entree en al
was zijn „Oude Aapjeskoetsier" wel heel
erg"'uit de tijd en langademig, dé tegen
stelling werd er nog scherper door gete
kend. „Te oud en te jong" zou dit program
ma hebben kunnen heten maar het is
ongetwijfeld zeer geslaagd en werd talent
vol gepresenteerd.
De zondagavond was er een van veel
ernst en een vleugje luim. Verantwoorde
lijk voor dit streng vaderlandse optreden
was de V.P.R.O. Overigens wil dat niets
ten nadele zeggen van prof. van Hoik, die
wij nog altijd een van de plezierigste tele
visiesprekers vinden. Natuurlijk was het
nieuwe deel in de serie „Ontmoetingen
met het Oosten" leerzaam en voorlichtend,
maar moet zo'n moderne aardrijkskunde
les nu speciaal op zondagavond aan den
volke geoffreerd worden? Dat vroegen we
ons met een kleine variatie ook af over de
les, die George van Renesse en Cor Lemai-
re onder de bescheiden patronage van Ge
rard Heystee gaven over muziekkunde. De
heren praatten honderuit en lieten af en to
de vingers over de toetsen glijden. Alle
maal wel interessant, maar wat moet
dat gepraat op het beeldscherm. Daar
hebben we radio voor.Ket luchtig pro-
grammadeel, ontworpen door Simon Vin
kenoog en Cees Noteboom vertegenwoor
digde een fijn soort humor, dat wel niet
overal doorvoeld zal zijn. Beeldrijk was 't
in ieder geval wel. De lichte spot was
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 8.30 Voor de kinderen. 8.40 Gram. 9.00 Gym.
voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram.
9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespr.
10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Ham
mondorgelspel. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Lichte
muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte
muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25
Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Klarinet, cello
en piano. 14.50 De dierenwereld en wij, lezing.
15.00 Licht progr. 15.30 Hoe voeden wij voor de
komende maatschappij op?, lezing. 15.45 Sopr. en
piano. 16.15 Gram. 17.00 Idem. 17.30 Operettemuz.
16.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte muziek.
19.05 Gram. 19.45 Act. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram.
20.40 Luigi Tarisio, hoorspel. 22.00 Pianorecital.
22.30 Nieuws, beursber. van New York en S.O.S.-
ber. 22.45 De nieuwste wereld, lezing. 23.00 Lichte
muz. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed
en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor
de vrouw. 9.40 Voor de kinderen. 10.00 Voor de
kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Gram.
11.00 Voor de vrouw. 11.50 Volaan.. vooruit, le
zing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram.
12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.55
Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewij
zer. 13.20 Platennieuws. 13.35 Dansmuz. 14.00 Klein
radiokoor. 14.10 Gram. 14.30 Voor de plattelands
vrouwen. 14.40 Waar is Mr. Milburry, hoorspel.
15.20 Gram. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekcnlof.
17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Rege-
ringsuitz.: Gesproken brief uit de Nederlandse
Antillen, door Henk Dennert. 18.00 Gram. 18.20
Regeringsuitz.: De nieuwe brug tussen fabrikant
en consument. Een praatje, verzorgd door het
N.Ï.V.E. over marktonderzoek, naar aanleiding
van het congres van de European Society for
Opinion Surveys and Market Research. 18.30 Lich
te muz. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Gram. 19.55
Peter Grimes, opera. 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Kerk en Missie in Congo, vraagge
sprek. 23.00 Gram. 23.20 Gram. 23.5524.00 Nws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 12.50
Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 14.00
Gevar. muziek. 16.00 Beursber. 16.06 Gram. 16.15
Gcvar. muz. 17.00 Nieuws. 17.10 Kamermuz. 17.40
Boekbespr. 17.50 Voor de jeugd. 18 20 Voor de
soldaten. 18.50 Gram. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram.
20.00 Voor de vrouw. 21.00 Omr.ork. 22.00 Nieuws.
22.15 Lichte muz. 22.55—23.00 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. 20.20 Film.
20.35—22.15 Muzikale hoofdfilm.
Rudi Carrell en zijn yader tijdens hun
t.v.-optreden van zaterdagavond,
waarneembaar en dat is een hele verdien
ste. Wij hebben vooral moeten lachen om
het intei-view, dat Jaap Maarleveld Pieter
Lutz afnam en dat geacht werd in 1906 te
spelen. Het was een welkome aderlating
van de degelijkheid, die deze zondagavond
vrij fantasieloos overheerste.
Beeldschermer
De cabaretier Wim lbo is van Schiphol
vertrokken voor een grote wereldreis, die
hem door geheel Europa, Canada en de
Verenigde Staten zal voeren. Eind novem
ber hoopt hij het Europese gedeelte van
zijn reis in Brussel af te sluiten, waarna
bij begin januari de oceaan zal overste
ken. Tientallen steden in Canada en Ame
rika zal Wim lbo dan gaan bezoeken, al
lemaal met hetzelfde doel: zich te oriën
teren omtrent de werkwijze in de radio-
en televisie studio's in den vreemde.
Voor zijn vertrek had Wim lbo in het
Amsterdamse Minervapaviljoen reeds af
scheid genomen van talrijke collega's.
Tientallen radio- en televisie artiesten
wensten hem veel succes en van hen die
niet konden komen stroomden de tele
grammen, voorgelezen door Mies Bouman,
binnen.
Ruim 240 miljoen kijkers zullen via het
televisie-scherm de aanstaande Olympische
Spelen kunnen volgen. Achttien Europese
landen zullen de uitzendingen van de Ita
liaanse televisie relayeren: Engeland,
Frankrijk, Zwitserland, Nederland, Luxem
burg, Monaco, België, Oost- en West-
Duitsland, Oostenrijk, Zweden, Noorwegen,
Polen, Hongarije, Zuid-Slavië en Tsjecho-
Slowakije.
Landen als de Sovjet-Unie, die niet heb
ben ingeschreven op de „Pont Video",
zullen hun kijkers filmopnamen tonen. De
Verenigde Staten en Japan zullen het „am-
pex systeem" dat werkt met magnetische
banden, gebruiken. De spoelen worden per
straalvliegtuig vervoerd en dankzij 't ver
schil in tijd kunnen gebeurtenissen op de
dag van de wedstrijd nog in Amerika wor
den vertoond. De banden zullen op de vlieg
velden volledig klaargemaakt worden: op
Ciampino voor de Verenigde Staten en op
het nieuwe vliegveld Fiumcino voor Japan.
Een van de eerste Olympische gebeurtenis
sen die via de „Eurovisie en „Intervisie"
zal worden uitgezonden, is op 24 augustus
om 20.45 uur de aankomst van het Olym
pische vuur op het Capitool te Rome.
RUDOLF MOSER OVERLEDEN
De Zwitserse componist dr. Rudolf Moser
heeft op een toch naar de top van de Piz
Julier, bij St. Moritz, een dodelijke val ge
maakt. Hij' gleed uit over pas gevallen
sneeuw. Dr. Moser genoot bekendheid door
zijn orgelconcerten.
LONDEN (UPI). —Gedurende vijf af
schuwelijke minuten hing de vierjarige
Rita Samler zondag met haar vingers aan
een vensterbank op de vierde verdieping
van een huurkazerne in Londen, dertien
meter boven een betonnen binnenplaats.
Het kind schreeuwde het uit van angst
maar haar moeder die haar naar boven
had gezonden om iets van de bovenbuur
vrouw te lenen, hoorde haar niet in haar
gelijkvloers gelegen keuken.
Alleen voorbijgangers zagen het kind, dat
uitgegleden was toen zij uit het raam leun
de om iets naar haar moeder te schreeu
wen. Maar zij konden geen hulp bieden
doordat een drie meter hoge muur om de
binnenplaats hen van het kind scheidde.
Gelukkig hoorde de 13-jarige Brace, die
in een flat aan de andere kant van de bin
nenhof woont, de wanhopige kreten van
het meisje.
„Wees niet bang", schreeuwde hij en
rende de keuken binnen waar zijn zwaar
gebouwde vader, een vrachtauto-chauffeur
met de afwas hielp. Een seconde later ren
de vader Brace de zes trappen af die van
zijn etage naar de begane grond leiden.
„Hoe vast", gilde hij naar Rita. En intus
sen, „alsmaar biddend", duwde hij een
tiental schreeuwende vrouwen opzij, holde
naar de muur, klom erover en was met
enkele grote stappen onder Rita, net op
tijd om haar in zijn lange armen op te
vangen toen hei kind viel.
Beiden vielen achter over, maar bleven
ongedeerd. Rita had slechts een schram op
haar neus, die zij opliep tijdens haar val.
Met klaroengeschal en een dienst in de St.
Giles Kathedraal is zondag het veertiende
internationale Festival van Edinburgh ge
opend. De dienst werd geleid door pasteur
dr. Mare Boegner, president van de protes
tantse federatie van Frankrijk. In het kader
van het festival zullen twee wereldpremières
Schotse dichter Sydney Goodsir Smith en
worden gegeven: „The Wallace" van de
„The Dream of Peter Mann" van Bernard
Kop. Voor de eerste maal nemen Polen en
de <povjet Unie aan het festival deel.
Italiaanse operasolisten geven zondag 28
augustus in het Concertgebouw tc Haarlem
een opera-concert, waaraan door het ge
mengd koor „Polyhymnia" medewerking
zal worden verleend. Door het koor worden
enige fragmenten uit de opera's II Lombar-
do en Nabucco van Verdi en Cavalleria
Rusticana van Mascagni uitgevoerd.
8081. Linnie werd nu toch wel erg ongerust. Ze was al een paar maal voor het
raam gaan kijken, of er nog niemand aan kwam; nu liep ze naar buiten en keek naar
alle kanten uit. Maar ze zag niemand.
Ze keek op de klok. Tsjonge, het werd nu toch wel erg laatwaar bleven die
twee toch? Linnie werd steeds ongeruster.
Ze kon het in het huisje niet uithouden; telkens liep ze de deur uit en keek het bos in.
En iedere keer was het vergeefs, want er was niemand te zien. Het bos lag daar stil
en eenzaam in de zon
V.
ALS de bliksem in het zand inslaat, kan
door de hitte van de elektrische ontlading
het zand tot smelten overgaan. Door de
ogenblikkelijk daarop intredende afkoeling
worden de zandkorreltjes aan elkaar gekit
en er ontstaat een buis een zogenaamde
fulguriet van onregelmatige vorm, die
soms vertakkingen heeft. De binnenkant
van een dergelijke bliksembuis is glanzend
en glasachtig, maar de buitenkant heeft
een ruw en onregelmatig op-
pervlak. Soms zijn dergelijke
fulgurieten enige meters lang
en zij kunnen, mits dit voor
zichtig gebeurt, worden uit
gegraven, zodat we het resul
taat van de blikseminslag in
handen kunnen nemen. Het
blijkt dan, dat deze bliksem-
buizen hol zijn (anders zouden we ze ook
bezivaarlijk tot de buizen kunnen rekenen)
welk verschijnsel door vele onderzoekers
wordt toegeschreven aan de plotselinge
verdamping van het grondwater. Anderen
menen daarentegen, dat het buisvormige
karakter in verband moet worden gebracht
met het mechanisch effect van de ont
lading. Hoe dit ook zij, i>oor ons zijn deze
theorieën momenteel van weinig belang.
Wie er zich in wil verdiepen, kan in het
Museum voor Geologie te Leiden een ful
guriet aantreffen ter lengte van meer dan
drie meter, waarover alle mogelijke theo
rieën kunnen worden opgesteld, want veel
is zelfs bij dit kleine onderdeel van de
meteorologie nog onverklaard. Het frap
pante feit doet zich namelijk voor, dat deze
bliksembuizen door verscheidene onder
zoekers niet zijn aangetroffen op duintop
pen dus op de hoogste punten van het
landschap maar juist in de daar tussen
gelegen kommen, dus in de lage gedeelten.
Zowel in de droge woestijn die als Sahara
bekend staat, ah in het Nederlandse land
schap werd deze ervaring opgedaan.
Klaarblijkelijk slaat de bliksem in zand
vlakten dus op die plaatsen in, waar de
bodem het vochtigst is. En
het vermoeden mag dan wor
den uitgesproken, dat de
lengte van de bins tot aan
het grondwateroppervlak reikt.
In ieder geval kunnen we
hieruit leren, dat de duinpan
dus lang niet zo veilig is voor
blikseminslag als toe aan
vankelijk meenden te mogen veronder
stellen. Deze conclusie mag echter niemand
tot de opvatting verleiden dat hij bij on
weer dus maar boven op de duintop moet
gaan staan, want we zouden het toch wel
erg betreuren als in de toekomst de eerste
fulguriet toordt aangetroffen juist op het
duin, waar deze lezer zich veilig waande.
Kies in voorkomende gevallen dus de duin
helling als beschutting en wel daar, waar
u in de schaduw van het onweer ligt.
Nu we toch in de duinen verblijven, kun
nen we ook wel even de vraag stellen, hoe
ver u vanaf een duintop in zee kunt zien
Daarover een volgende keer.
H. Fétillon
(Nadruk verboden).
NA HET NEDERLANDS BALLET en
het Nederlands Danstheater is thans ook
het Amsterdams Ballet in Bloemendaals
Openluchtheater opgetreden. Het was er
zaterdag, afgezien van de insekten, pret
tig toeven. Het vertoonde e.i door Chaim
Levano op de achter sierstruiken verborgen
piano begeleide programma was met een
gelukkig aanpassingsvermogen bij de om
geving samengesteld. De kleurige revue
van fragmenten uit de eerste akte van
„Coppelia" op muziek van Dolibes was bij
zonder geschikt om de overgangstijd naar
nachtelijk duister mee door te komen. Kort
geleden heeft de Engelse choreograaf Jack
Carter, die deze zomer naast Leonide Mas-
sine scheppende activiteit heeft bijgedra
gen tot het internationale festival van Ner-
vi, zijn oorspronkelijk voor het Ballet der
Lage Landen gemaakte herziening van dit
populair kijkspel uit de 70-tiger jaren van
de vorige eeuw opnieuw ingestudeerd. Men
kon vaststellen, dat de kostuums van Nor
man McDowell veel tot de aantrekkelijk
heid van het divertissement bijdroegen.
Leslie Hoek was de csardasdanseres in
plaats van de in het programma aangekon
digde, van geboorte Zuidafrikaanse Clazi-
na Nepveu, die pas op 1 september uit
Duitsland terugkeert. Voor de rol van
Swanilda (uiteraard vooral in het tweede
en belangrijkste bedrijf) heeft het gezel
schap in de Engelse soliste Angela Bay-
ley een welhaast ideale vertolkster. Eers
te der vriendinnen was Corrie van Gorp,
die als temperameptrijke toneelpersoon
lijkheid de aandacht trok. „Kringloop" van
Robert Kaesen kon hier beter gewaardeerd
worden dan bij uitvoering in de gewone
schouwburg, mede door het ontbreken van
de opdringerige decors, de Macedonische
kolo „Kitka" van de binnenkort vertrek
kende Joegoslaaf Boris Tonin kwam fleu
rig uit tegen de natuurlijke achtergrond.
VEEL SUCCES HADDENMaria Sylvaine,
Angela Bavley, Panchita de Péri, Alexan
dra van Rhijn (de laatstgenoemde stapt
met Leslie Hoek het volgens? seizoen over
naar het Nederlands Ballet) met de Pas
de Quatre in de reconstructie van Keith
Lester, van welk viertal er twee na de pau
ze met Chris Torenbosch nogal slordig
met de technische eisen wm de Pas de
Trois uit de eerste akte van „Het Zwa-
Charles
Exbrayat
Vertaling:
Margot
Bakker
33)
Que tal, don José? Het klonk naief' Hoe gaat het?
Ik trok hem mee het café in op de hoek van de
Sierpès en de Riojastraat. Wij zochten een tafel ver
genoeg van de imposante tapkast om er zeker van
te zijn dal wij niet konden worden beluisterd.
Juan.... heb jij gisteren met iemand over de re
volver gesproken, die je voor mij had gekocht?
Nee. natuurlijk niet. Hoezo?
Iemand heeft de politie opgebeld en gezegd dat
ik een wapen op zak had. Ze hebben me opgepakt,
nadat ik jou in die kroeg had achtergelaten.
Madre de Dios!
Jij weet absoluut niet wie mij heeft verraden, Juan?
Nee.
De man van wie je de revolver gekocht hebt,
misschien?
Dat kan niet! Megnuijo is een beste kerel, ik ken
hem al jaren. Bovendien heb ik hem niet gezegd voor
wie de revolver bestemd was.
Jijzelf dan soms?
Hij bleef me een paar tellen aanstaren, zonder dat
de inhoud van mijn vraag geheel tot hem doordrong.
Op eens begreep hij mij. Hij werd lijkbleek en sprong
op. Hij trilde van woede.
Meen je werkelijk wat je daar zegt?
Ga zitten en stel je niet aan.
Eerst zul je die beschuldiging terugnemen!
Het leek geen zin te hebben in die kroeg een rel
te veroorzaken.
Goed, ik neem mijn woorden terug. Overigens zul
je zelf inzien dat ik met alle mogelijkheden rekening
moet houden.
Ook met de mogelijkheid dat ik een verrader ben?
Ook daarmee Juan.
Dat had ik niet van je gedacht, don José!
Beste jongen, als jij later nog eens in mijn beroep
verzeilt, zal het je duidelijk worden, dat je een zaak
van alle kanten moet bekijken, ook van de kanten, die
jezelf niet aangenaam zijn.
Waarom zou je Maria meteen ook maar niet ver
denken?
Wie zegt dat ik dat niet doe?
Mijn laatste opmerking deed hem de das om. Hij
kreeg iets jongensachtigs in zijn uiterlijk en stotterde
onzeker:
Maar., maar je zei toch dat je van haar hield?
Verandert dat iets aan de zaak? Je moet me goed
begrijpen, Juan. Ik ben verplicht aanvankelijk iedereen
te verdenken, om geleidelijk de onschuldigen te kunnen
uitschakelen, die mensen, die wel te vertrouwen zijn..
Alleen op die manier heb ik een kans de ware schul
digen ten slotte in handen te krijgen. Ken jij het
echtpaar Percel goed?
Verdenk je hen soms ook al?
Ik zei je, dat ik iedereen verdenk. Geef mij liever
antwoord op mijn vraag.
Ach, ze zijn altijd zo aardig voor Maria. Ik heb
er vaak gegeten. Don Alfonso heeft me een baantje
als magazijnknecht aangeboden, maar ik kan niet
altijd binnen werken..
Je zuster is, meen ik, nogal op de heer en me
vrouw Percel gesteld?
Ik geloof het wel.. Dona Josefa behandelt haar
zo'n beetje als een dochter.
Dat heb ik gemerkt. Is Maria gewend haar in
elk opzicht in vertrouwen te nemen?
Wij hebben nog een poosje gebabbeld en toen heb ik
hem laten gaan, nadat hij mij nog eens nadrukkelijk
had gevraagd of ik nu weer vertrouwen in hem stelde.
Ik ben gaan koffiedrinken in „Christina", waar ik zo
langzamerhand stamgast was geworden. Maar tot diepe
teleurstelling van de kelner had ik niet de minste eetlust.
Ik merkte nauwelijks wat hij mij voorzette. In feite
was 't voor mij dan ook heel wat belangrijker aan de
weet te komen of Maria het onschuldige meisje was dat
ik in haar gezien had, of dat zij een medeplichtige was
van een misdadigersbende, die ik met de hulp van
Alonso en Arbuthnot stellig in handen zou krijgen, dan
de paëlla te keuren die ik had besteld.
De minuten leken uren, die middag. Ik liep een bios
coop binnen, waar ik een religieuze film kreeg voor
gezet. Andere films dan deze soort wenste monseigneur
de aartsbisschop van Sevilla destijds niet te tolereren.
Daarna ging ik naar mijn kamer, waar ik een poosje
sliep en eindelijk werd het tijd Alonso op te zoeken.
Zonder dat ik dat wilde bekennen koesterde ik de stille
hoop, dat Arbuthnot een bedrieger zou blijken. Als hij
op het punt van zijn identiteit had gelogen kon ik zijn
verdachtmakingen eveneens naast mij neerleggen. Ik
was het eerst in het café en juist bezig langzaam water
in mijn anisette te laten lopen toen Alonso kwam op
dagen. Ik gaf hem nauwelijks de tijd een stoel te nemen.
En?
Het is in orde, José. De Yard heeft inderdaad een
zekere Arbuthnot naar Sevilla gezonden. Ze hebben mij
zijn signalement gegeven en jij moet maar zeggen of
het klopt.
Hij gaf me een beschrijving van de voormalige
Oberchner, die tot in details met de werkelijkheid over
eenstemde. Cliff Anderson had weer eens voortreffelijk
werk gedaan en ik moest mij gewonnen geven.
Als Charley niet had gelogen wat betreft zijn functie
en zijn opdracht, waarom zou hij dan gelogen hebben
ten aanzien van derden? En nog eens verzocht Alonso,
die aan mijn gezicht moest zien wat er in mij omging,
mij dringend, naar Washington terug te gaan. Ook nu
weigerde ik. Ik verbrandde mijn schepen achter mij door
naar de telefoon te lopen en Arbuthnot op te bellen, die
ik het geluk had in hotel „Madrid" te treffen. Hij
beloofde dadelijk te zullen komen.
Het gesprek tussen Alonso en Charley vlotte niet al
te best. Ik meende dat mijn vriend het de Engelsman
mogelijk kwalijk nam, dat hij mij met zijn onthullingen
in een ondraaglijke positie had gebracht. Ik deed wat
ik kon om de animositeit tussen mijn beide medewer
kers te overwinnen. Ik voelde mij niet gerechtigd hun
samenwerking in de weg te staan. Wij dronken op onze
gemeenschappelijke plannen en toen wij ten slotte af
scheid namen, waren wij er alle drie stellig van over
tuigd, dat de dagen van Lajolette geteld waren.
Charley, Alonso en ik waren het erover eens gewor
den dat ik op de vroegere manier met Maria zou blijven
omgaan. Zi.i hoefde niet te weten dat wij bepaalde ver
denkingen koesterden. Ik had besloten de koe ogen
blikkelijk bij de horens te vatten en nog eens liep ik
naar San Juan de la Palma, om het meisje, dat ik nu
nog als mijn verloofde kon beschouwen, aan Arbuthnot
voor te stellen.
Zij had een enigszins verbijsterd gezicht gezet toen
zij de Duitser herkende, met wie zij bij het echtpaar
Percel aan tafel had gezeten, maar wij stelden haar
monter op de hoogte van de gang van zaken. Wij zeiden,
dat zij het wel mocht waarderen: wie overkomt het
ten slotte met de beste speurhonden van Scotland Yard
en het FBI aan één tafel te zitten?
Wij hadden overwogen dat wij geen enkel risico liepen
als zij onze mededelingen aan dona Josefa overbracht
en deze vrouw werkelijk van het kaliber bleek te zijn
dat Charley in haar zag, ofschoon ik zijn standpunt in
dezen nog altijd niet kon delen. Kwaad kon het niet,
integendeel Mij kende de bende toch. Ik verwachtte
meer heil van een uitdagend optreden, dat Lajolette
mogelijk tol een onvoorzichtigheid zou verleiden, waar
door wij eindelijk de kans zouden krijgen hem op het
spoor te komen.
Maria maakte er geen bezwaar tegen ook Arbuthnot
op te nemen in de vriendenkring, die zich van dag tot
dag leek uit te breiden. Juan daarentegen reageerde
anders. Hij maakte aan tafel de indruk slecht met de
nieuwe gast te zijn ingenomen. Wij hadden het dessert
nog niet op of hij glipte van tafel weg en voegde mij
in het voorbijgaan toe:
Ik heb goede hoop, don José, dat je op korte
termijn verplicht zult zijn je excuses aan te bieden.
Hij liep de deur uit zonder te luisteren naar zijn
zuster, die wilde weten wat hij daai-mee bedoelde. Ik
vertelde haar een leugentje over een weddenschap, die ik
meende gewonnen te hebben, terwijl haar broer dat
niet met mij eens was. Charley, die nog nooit in Ame
rika geweest was, wilde allerlei weten over het dage
lijks bestaan daar, over het economisch leven en het
gevangeniswezen. Hij was ongetwijfeld een man die van
zijn beroep hield. Ik was degene die hem antwoordde,
want Alonso leek in een bijzonder slechte stemming te
zijn.
(Wordt vervolgd)
nenmeer" omsprongen. Maar enfin, het
zal zo langzamerhand wel algemeen bekend
zijn, dat men op een Nederlandse zomer
avond buiten geen perfecte uitwerking
kan verwachten. Daarom onthoud ik mij
ook van een oordeel over het debuut
van de geleidelijk naar voren gekomen
Tiny van Pel (in de twee walsen aan
het slot met Philip Kaesen als haar part
ner) in „Les Sylphides" van Fokine, door
balletmeester Michael Holmes overeen
komstig de muzikale tempi geregeld. Ter
aanvulling van 't gedrukte programma zij
nog vermeld, dat Andrine de Clerq in de
Prélude was opgesteld.
ZONDAGAVOND was het wat drukker op
de tribunes. Liefhebbers va' de Spaanse
dans bij beter weer tijdens de de voor
gaande dagen zouden het er stellig veel
meer zijn gweest hebben het paar Su
sana (Audeaud) en José (Udaeta) her
haaldelijk en langdurig toegejuicht. Zij
maken thans al voor de tweede keer in
dit seizoen een tournee door ons land,
deze keer op weg naar Edinburgh, waar zij
aan 't jaarlijkse festival zullen deelnemen.
In de kolommen van dit blad nog onbe
sproken nummers kwamen in hun optre
den niet voor, zodat dit deel van mijn
verslag kort kan zijn. Men kent dit duo
als technisch' bedreven en stilistisch fijn
zinnige zoekers naar expressie met ge
bruikmaking van traditioneel gevormde
bewegingsmiddelen, zowel aan gezelschap-
dans en folklore als aan d. specialiteiten
der zigeuners ontleend. Hoe moeilijk dit is,
werd bij voorbeeld door de Baile de Luis
Alonso aangetoond: het lijkt mij op zijn
minst twijfelachtig of iemand na het zien
van deze dans zelfs maar bij gegiste be
nadering iets kan vertellen over het karak
ter van.de titelheld. Vandaar dat zij lit
teraire of dramatische motieven uitdruk
kelijk inschakelen. En dan nog zoals
hier in de legende van Orpheus moet
pantomime voor overdracht der beteke
nis /.orgen. Een betere maar uiteraard
beperkte uitweg vindt hun streven naar
artistieke volwassenheid in zulke compo
sitorische bestedingen van elementen der
virtuositeit, waarvan „Encuentro ritmico"
zo'n fascinerend geslaagd voorbeeld is ge
worden.
TENSLOTTE NOG EEN aanbeveling. Za
terdagavond wordt het seizoen in Bloe
mendaals Openluchttheater besloten met
de verrassend leuke voorstelling van het
„Spel der vergissingen" van Shakespeare
door de toneelgroep Arena onder de vin
dingrijke regie van Erik Vos, welk gezel
schap in de wintermaanden zelden of
nooit voor volwassenen optreedt. Men krijg
dus nu letterlijk en figuurlijk een buiten
kans deze jeugdige groep or haar best te
zien.
Dacid Koning
De Rijksdienst voor de Monumentenzorg
heeft aan de restaurateur de heer Koos
van der Horst te Delft opgedragen een
onderzoek in te stellen naar de eventuele
aanwezigheid van Fresco's onder het pleis
terwerk in de hal onder de toren van de
Oude Kerk te Delft. Binnenkort zal de res
taurateur met dit werk beginnen. Heel
voorzichtig zal de kalklaag moeten worden
verwijderd, tereinde de Fresco's niet te be
schadigen. Overigens moe' nog worden af
gewacht, of de schilderijen tijdens de refor
matie niet ernstig zijn beschadigd.
MEVR. ELISABETH NAUTA-ANDERSEN
BEVALLEN VAN EEN ZOON
(Van onze Haagse redactie)
De actrice Elisabeth Andersen, die jaren
lang verbonden is geweest aan de Haagse
Comedie en die met ingang van het nieuwe
seizoen bij het Rotterdams Toneel gaat
spelen, is vrijdag in Den Haag bevallen
van een zoon. Mevrouw Andersen is ge
trouwd met de Wassenaarse arts H. S.
Nauta.
Lawrence in opspraak. De uitgeverij
Penguin Books is gedagvaard om voor de
rechter te verschijnen in verband met de
uitgave van de roman „Lady Chatterley's
Lover" in onverkorte en ongezuiverde
vorm. De veelbesproken roman van D. H.
Lawrence zou deze week in pocketuitgave
verschijnen, maar de uitgeverij stelde de
distributie ervan uit toen bleek dat de
Britse justitie voornemens was in actie te
komen. De uitgeverij stelde Scotland Yard
enkele_ exemplaren van het boek ter be
schikking om door de afdeling obscène
lectuur te laten bestuderen.