Alberca springt uit de band en nacht op Santa Cruz PANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED Britse firma met draagbaar televisietoestel op de markt DE REIS VAN KOEN EN LINNIE Garcia de Léon Toelagen bij Brabants Orkest goekgekeurd ÏEif bp bprÏFbpn fijh DINSDAG 23 AUGUSTUS 1960 8 Greet je Kauffeld voor V ara-televisie De lucht in Televisieduel tussen Nixon en Kennedy De radio geeft woensdag T elevisieprogramma Modeacademie Ph. Jansen Prix d'Excellence voor jeugdige pianist Charles Exbrayat „Stille nachtwegens kortsluiting A msterdamse A cademie voor Dansopleiding Gaat u met vakantie 16 Na enkele vergeefse pogingen om het slot van het kastje open te peuteren, be sloot Joris om dan maar de hoed met kastje en al mee te nemen. Het bleek echter een echt gewichtheffers-kastje te zijn; bijzonder zwaar van constructie. Jo ris vertilde zich bijna, raakte uit zijn ba lans en schopte per ongeluk enkele eerste prijzen van hun plaats die kletterend op de grond vielen. Achter hem stokte het gesnurk even en ging over in een licht ge kreun en gesmek als van iemand, die op het punt staat te ontwaken. Nu raakte Jo ris in paniek. Hij gaf een wilde ruk aan het kastje, maar stiet hierbij tegen een der gewichten, waarmee de dikke sports man zijn indrukwekkende prijzenreeks bij elkaar had getild. Het gewicht viel dreu nend uit de haken, de vloer boog, het huis wankelde. Toen rolde de halter met dave rend geweld verder door de slaapkamer en versplinterde het bed van de dikzak. Hier was zelfs de slaap van de zwaarste slaper niet tegen bestand. Met een grom opende de dikzak de ogen. Met begeleiding door Roelof Stalknecht, piano, Piet Rikkers, bas en Herman Tim mer, slagwerk, zal Greetje Kauffeld zin gen in het televisieprogramma van de VARA op donderdagavond 1 september. Dit onderdeel van het programma, dat heel gewoon „Een kwartier met Greetje Kauffeld" wordt genoemd, wordt door Ellen Blazer geregisseerd, Cor Hermeier ontwerpt het decor. De uitzending van de VARA begint op deze avond met de rubriek Achter het Nieuws, gevolgd door De Wereld van Van daag, waarin dr. L. de Jong de laatste ontwikkelingen in de internationale poli tiek toelicht. Na een Eurovisie-uitzending van de Olympische Spelen, die de VARA- uitzending onderbreekt, zal het program ma worden besloten met „Veertig minu ten.. liggen er tussen New York en Mos kou". Daarin zal de piloot en luchtvaart- deskundige Eelco Schuller films over nieu we raketten inleiden, die pas voor verto ning zijn vrijgegeven. In zijn uitzendihgenreeks „Vrijdag avondretour" gaat Henk van Stipriaan tel kens op vrijdagavond naar een bepaalde plaats in ons land. Op vrijdagavond 2 sep tember gaat hij echter vraaggesprekken voeren in een Dakota, die over de „rand stad Holland" zal vliegen, onder andere over Delft tijdens de taptoe. Het program ma wordt opgeluisterd met muziek van de Victorians, onder leiding van Ger van Leeuwen, voor deze gelegenheid in de in tercontinentale vertrekhal op Schiphol op gesteld. Het Amerikaanse Huis van Afgevaardig den heeft zonder hoofdelijke stemming 'n wetsontwerpje aangenomen dat de senaat reeds was gepasseerd en het mogelijk maakt dat de twee tegenstanders in de presidentsverkiezingen, vice-president Nixon en senator Kennedy, een televisie dispuut houden. Ook in de V.S. bestaat een wet die be paalt dat politieke opponenten bij hun op treden voor radio of televisie evenveel zendtijd beschikbaar moet worden gesteld. Het is nog nooit voorgekomen dat twee kandidagen voor de presidentsverkiezin gen in hetzelfde programma elkaar met vragen en antwoorden bestoken. Het wet je geldt alleen voor de komende presi dentsverkiezingen. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 7.23 Idem. 8.00 Nieuws 8.18 Gram. 8.30 Voor de jeugd, 8.55 Tips van de voedingsmarkt. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Moderne theologie, lezing. VARA: 10.20 Gram. 10.35 Kamermuziek. 11.00 Gram. 11.30 Cabaret. 12.00 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinbouw- meded. 12.33 De wereld wil bedrogen zijn, lezing. 14.00 Gram. 15.00 Voor de jeugd. 16.15 Lichte muz. 16.45 Holland Festival 1960: Carrillonconcert. 17.00 Versierde vakantietips. 17.50 Regeringsuitz.: Emi gratierubriek. Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 18.30 R.V.U.: Mens en dier: het dier in de moderne beeldende kunst, door P. A. L. Janssen. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Hammondtrio. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Metro- pole-orkest en solist. 20.40 Désiré Bisquet maakt een bootreis, detectiveparodie. 21.58 pianorecital. 22.20 Act. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 23.00 Gespro ken portret. 23.15 Actuele poëzie. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.13 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Radio krant. 8.35 Solo-instrumenten. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Filharm.ork. en solist. 12.05 Volksliederen. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Koperorkest. 12.53 Gram, of actual. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad, lezing. 13.20 Lichte muziek. 13.45 Gram. 15.30 Kamermuz. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Metropole-ork., solist en koor. 18.15 Het Spectrum, lezing. 18.25 Gram. 18.30 Leger des Heilsmuz. 18.45 Boekbespr. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Muzikaal gesprek. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.00 Internat, mu- ziekweek 1980: Koor, orkest en sol. (Om 20.35 20.50 Muzikale volkenkunde van Nederl. Nie.uw- Guinea, lezing). 22.10 Lichte muz. 22.30 Nieuws en S.O.S.-ber 22.40 Gram. 22.45 Avondoverden king. 23.00 Platennieuws. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15 Gevar. muz. 14.00 Kamermuz. 15.00 Gram. 15.30 Lichte muz. 17.00 Nieuws. 17.10 Zangrecital. 17.30 Gram. 17.35 Zang recital (verv.). 17.50 Boekbespr. 18.00 Lekenmo- raal en -filosofie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Gram. 19.00 Nieuws. 19.40 Festival van Salzburg: Figaros Hochzeit, opera. (22.00 Nieuws). 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. 20.20 Film. 20.3522.15 Muzikale hoofdfilm. VOOR WOENSDAG NCRV: 1700 Voor de kinderen. NTS: 17.30—17.40 Intern, jeugdjourn. 20.00 Journaal en weeroverz. (Van onze correspondent) LONDEN In de Royal Festival Hall houdt de Britse firma Pye, die de grote Britse radio- en televisietentoonstelling in Earls Court boycot, een eigen expositie, waar voor het eerst een draagbaar tele visietoestel (T.T.-l, transistoved television) wordt getoond dat 1000 kost. De tentoonstelling is een daverend suc ces. Een woordvoerder van een andere grote Britse radio en televisie-indrustrie erkende tegenover mij volmondig, dat „Pye dit jaar ieder ander met lengten heeft geslagen". De Earls Court tentoon stelling is daarmee in feite volledig op het tweede plan geraakt. Het transistor televisietoestel is namelijk niet de enige vinding waarmee Pye zijn concurrenten heeft geslagen. Op de tentoonstelling staan verder een nieuw televisietoestel met een 57,5 centimeter breed scherm en een toe stel, dat zowel geschikt is voor 405 lijnen als 625 lijnen, die gangbaar zijn op het continent. Dit nieuwe toestel heeft boven dien niet minder dan 51 kanalen 13 voor de 405 lijnen en 38 voor de 625 lijnen. Pye is hiermee ook de eerste op dit terrein en heeft wat dat betreft een be langrijke voorsprong genomen op zijn Britse concurrenten. Want Engeland is van plan over enkele jaren eveneens tot 625 lijnen over te gaan omdat het beeld bij dit stelsel beter en rustiger is. De grote kwestie was tot dusver hoe te voor komen dat alle tienmiljoen televisietoestel len in dit land niet met een slag onbruik baar zouden worden. Pye schijnt dus nu de oplossing te hebben gevonden. Met een Britse journalist die het tran sistor televisie-toestel te leen had gekre gen voor proeven ging ik een middag naar Hyde Park in het midden van Londen om te zien hoe het werkte. In de buurt van de bekende Serpetine vijver schakel den wij het toestel in en kregen onver wacht goede resultaten. Het eerste pro gramma kwam haarscherp door en even later konden wij even rustig als thuis in een leunstoel, de cricket-testmatch tussen Engeland en Zuid-Afrika op de Londense Oval volgen. Mensen die ons om het toe stel zagen zitten verslikten zich bijna van verbazing en velen van hen zouden er geen bezwaar tegen hebben gehad als wij nog een paar uur langer waren gebleven zodat zij hun geliefde programma's had den kunnen zien zonder er voor naar huis te moeten gaan. Het „picknicktelevisietoestel" zoals het hier ongetwijfeld binnenkort zal wor den genoemd, heeft een schermbreedte van 35 centimeter. Door alleen maar aan een knop te draaien kan men vier ver schillende dingen bereiken. Men kan het toestel op batterijen laten lopen, terwijl het tevens op het lichtnet kan worden aangesloten of op een 12 volts accu van een auto. 8283. Toen Linnie weer in de open deur stond, schoot haar opeens iets te binnen. Zouden Koen en Pobbel soms verdwaald zijn? Ja, dat was misschien wel het geval. Hoe zou ik ze de goede weg kunnen wijzen? da.cht ze. Wacht eensals ik een vuurtje maak, zouden ze misschien de rook kunnen zien; dan weten ze, waarheen ze moeten! Dat was een slimme gedachte van Linnie! En ze ging meteen aan het werk. In de buurt van de boom zocht ze een heleboel dorre takjes en bladeren bij elkaar, die legde ze op een stapel In La Alberca is het onlangs weer braaf toegegaan! De aanleiding tot het (bar baarse) rumoer was zoals elk jaar de viering van Maria Hemelvaart. Men zou zich eerder hebben voorgesteld dat deze feestdag er alleen maar een zou zijn van stemmigheid en devotie, maar dan kent men de Spanjaarden toch slecht. Zij kunnen het ene ogenblik in volledige overgave hun hoogste idealen beleven en zich even later in een roes van ik kan het niet anders zeggen afschuwelijk vermaak storten. Het dorpje ligt in de provincie Salamanca en kan slechts na een moeizame autotocht: door het gebergte worden bereikt. Een jaar of tien geleden heeft de staat het in z\jn geheel tot nationaal monument verklaard en sindsdien mag zonder de hoge toestemming uit Madrid aan geen huis of gebouw maar ook het geringste worden veranderd: de middeleeuwse sfeer dient er ten volle te ivorden gehandhaafd. Met een beetje overdrijving kan ik stellen, dat La Alberca driehonderdvierenzestig dagen van het jaar in sombere ernst tegen de bergwand leunt. Op het feest van de Virgén ontlaadt zich deze ernst plotseling en slaat in zijn tegendeel om. Men hoeft slechts enkele minuten in de bochtige straatjes en steegjes van het dorp te hebben rondgewandeld, om een gevoel te krijgen van onzegbare troosteloosheid. De armoede spreekt u van alle kanten aan. Alles is er zwart, verveloos en vervallen. Zelfs de men sen, die men ontmoet en de oude wijfjes, die in de deuropeningen de eeuwigheid zitten af te wachten en om toch wat te doen te hebben elkaar de haren kam men, zijn in het zwart gekleed. Af en toe springt er een jong ding voor uw voeten, een fris meisje in vrolijk-bonte dracht. Zij heeft gouden oorringen aan en draagt nog andere antieke sieraden. Men weet dan dat ze ongehuwd is; zo dra een jonge man haar in het een of andere armelijke huisje als bruid zal hebben binnengeleid, zal ze haar opval lende kleding uittrekken en in de mot- tenballen leggen: de getrouwde vrouw past slechts zwart. Weemoedig zal ze wachten op het tijdstip dat ze deze kleding haar dochter kan aanpassen. Maar voor het feest van de Virgén komt uit dezelfde kast de zorgvuldig onderhouden feestkleding te voorschijn. Zo nodig wordt ze hier en daar ver steld en in de bergbeek gewassen en dan tooien de vrouwen zich op haar mooist. In de ochtenduren is er nog geen en kele aanwijzing, dat het er later op de dag zo waanzinnig zal toegaan. Een Spaans feest vangt altijd hoogst serieus aan, in de kerk. En van de preekstoel klinkt het aloude gebed, waarin o.a. de zinsnede voorkomt: „Als de wereld nogmaals in chaos en gruwelen ver valt, stel U dan met Uw onzichtbaar leger van engelen bij de Pyreneeën op en laat niet toe dat een vijand de hei lige bodem van Spanje betreedt". Vervolgens tillen een paar krachtige mannen het beeld van de Maagd in haar gouden huisje op hun schouders. Achter hen volgt de stoet der dorpe lingen. De processie beweegt zich door de donkere straten naar het dorpsplein, waar vooraanstaande burgers van het dorp met allerlei geschenken komen aandragen. Twaalf jonge meisjes in traditioneel costuum voeren 'n dans uit. Het is een warreling van prachtige rit mische bewegingen, in een soort aan val op het beeld af, er omheen, een terugzwenken en wederom een golven de aanval. De dans wordt steeds wil der, anderen, mannen en vrouwen, ne men eraan deel en er ontstaan zelfs schijngevechten. Totdat de dansmeester met een roffel van zijn castagnetten de menigte in een slang achter zich ver zamelt en er weer orde komt in het beeld. Enkele jonge meisjes treden naar voren en spreken, in versvorm heilbeden uit voor het dorp en de be woners. Dit alles is nog maar een tam begin. Eten en drinken worden intussen niet vergeten en hier en daar hoor ik al de knallen van het bijeengespaarde vuur werk, maar de dolzinnigste feestviering moet nog volgen. Die gaat gepaard aan een aanzienlijke mate van levensge vaar het spel met de dood heeft voor een Spanjaard een bijzondere bekoring. Op het plein wordt een mysteriespel uitgevoerd, waarin de duivel, op een griezelig echte draak gezeten, een be langrijke rol vervulde. Ik dring zo ver mogelijk naar voren. Men waarschuwt mij: „U moet het zelf weten, maar hier staat u niet veilig." Daar wil ik meer van weten. „Als de draak vuur begint te spuwen, loopt u de kans in brand te raken," verklaart een jonge man met een doodernstig gezicht. Ik moet nederig bekennen het niet lang op mijn frontlogeplaats te hebben uitgehouden. De duivel, fraai uitgedost met een wapperende rode mantel, be stijgt de draak en houdt het ondier een brandende lont voor de neus. Het zich woest in allerlei bochten wringende hel- lepaard begint inderdaad vuur te spu wen met grote snelheid schieten ra ketten uit zijn bek. Onheilspellend sis send vliegt er een over mijn hoofd en komt ver naar achteren in de menigte terecht; een daverende knal en oorver dovend gegil wijzen erop, dat La Alber ca zich kostelijk amuseert. Het wordt hoe langer hoe gevaarlijker, want de onberekenbare raketten blijven maar komen en onderwijl worden op allerlei plaatsen donderbussen afgestoken. Een raket ontploft onder het baldakijn van een tribune en in een minimum van tijd slaan de vlammen hoog boven de mensen uit. Nieuw gegil. Er wordt iemand op een brancard weggedragen. Zelfs de duivel wordt 't te kras; hij is een ogenblik nagenoeg onzichtbaar ge weest door de rookontwikkeling van de draak en nu komt hij met een zakdoek voor zijn gezicht veiliger oorden opzoe ken. Ik ben ook achteruitgeweken en heb een schuilplaats gezocht onder de banken van de tribune. Op het plein wordt het rustig. De laatste raket heeft de draak verlaten en er ontstaat een drukkende stilte. Een voor een komen de hoofden van de toe schouwers boven de banken uit. Men vertrouwt het nog niet helemaal, maar spoedig wordt het duidelijk dat het grootste gevaar (de donderbussen blij ven af en toe de stilte verscheuren) geweken is. Later volgt er nog een stierengevecht. De toreros zijn, fraai en volgens de traditie gekleed weliswaar, amateurs. Jonge knapen van zeventien jaar en iets ouder demonstreren met doodsverach ting hun kunnen. Zij weten dat alle dorpsschonen toekijken en dat maakt hen steeds roekelozer. Een van hen wordt op de horens genomen en nog maals komt de E.H.B.O. in achtie. Maar zoals altijd verliest ook thans de stier de ongelijke strijd en de overwin naar maakt trots zijn ereronde. Hij wordt bejubeld als hij het oor van zijn tegenstander toont en er daalt een re gen van bloemen op hem neer. Ik vraag een van de organisatoren later naar de balans van deze feest dag. De man kijkt mij een beetje ver wonderd aan. „Er is niets gebeurd," zegt hij schouderophalend, „er ge beurt nooit iets. Die gewonden? O, die zijn al weer op de been..". Zijn ge zicht straalt van vergenoegdheid. „Het is weer een mooi feest geweest," stelt hij dankbaar vast. (Nadruk verboden) Het College van Rijksbemiddelaars heeft de contracttoelagen bij het Brabants Or kest goedgekeurd. Dit zijn de extra toelagen, die het Bra bants Orkest zou gaan betalen aan musici, die zich voor een langer contract dan het gebruikelijke éénjargie aan het Brabantse Orkest willen verbinden. Advertentie Aanvang n. cursus sept. Opl. coupeuse en voor eigen ge bruik. Inl. dagelijks Grote Houtstr. 3rd, ing. Spekstraat Het maandagavondconcert van het Resi dentieorkest onder leiding van Dean Dixon in het Kurhaus te Scheveningen werd ge kenmerkt door een bijzondere gebeurte nis: de 23-jarige solist op deze avond Joop Stokkermans, leerling van Theo van dei- Pas aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, legde met dit openbaar optre den het laatste gedeelte af van zijn exa men voor de Prix d'Excellende. Stokker mans, die reeds onderscheidingen op het gebied van de muziek verwierf, bracht de Burlesque voor piano en orkest van Ri chard Strauss ten gehore. Na afloop van het concert vond in de foyer van het Kurhaus de prijsuitreiking plaats, waarbij de directeur van het con servatorium de heer Kees van Baaren de jeugdige pianist onder het uitspreken van enige welgemeende wensen het diploma en een geschenk onder couvert overhan digde. Vertaling: Margot Bakker 34) Meer dan eens betrapte ik hem erop, dat hij zijn ergernis niet kon verbergen. Het leek er veel op alsof ons gesprek hem danig de keel uithing. Al gauw liet hij ons alleen praten. Arbuthnot en mij, terwijl hij zich koppig met Maria onderhield over een onderwerp, dat haar ongetwijfeld na aan het hart lag: de voor treffelijkheid van haar eigen congregatie vergeleken met andere. Ik schreef de boosheid van mijn vriend toe aan mijn weigering naar Washington terug te gaan. Hij maakte zich bezorgd over mijn welzijn. Ja, ik mocht Alonso ver draaid graag en in wezen voelde ik mij niet al te on gelukkig, want het is niet voor ieder weggelegd vrien den te bezitten zoals Ruth en hij zich in de loop van de jaren hadden betoond. Ik zou hun vriendschap bit ter nodig hebben, als het bleek dat ik werkelijk af stand van Maria moest doen. Met het oog op de vermoeiende nacht die ons te wach ten stond waren wij overeengekomen 's morgens flink uit te slapen en desnoods een stuk van de middag erbij. Om vijf uur zouden wij elkaar bij Maria thuis treffen. Wij zouden daar een stukje eten om vervolgens een goed plaatsje te zoeken, waar wij de uittocht van de Virgen ae la Armagura uit haar kerk San Juan zouden kunnen bijwonen Zo kwam het dat wij die Palmzondag om zes uur 's avonds gedrieën op de voorste rij van een dichte menig te stonden. Alonso, Arbuthnot en ik Wij hadden een plaats veroverd vlak bij de uitgang waar een uur later de eerste boetelingen van de congregatie naar buiten zouden komen. Limonadeverkopers baanden zich een weg door het publiek, jongens, verdiept in een opwindend spelletje, duwden ons opzij en wij luisterden met bewondering naar de hoornblazers van de Giralda, die als Romeinse sol daten gekleed hun plaats innamen, terwijl de centurio's de gelederen inspecteerden. Verderop waagde de plaat selijke harmonie zich aan wat spichtige klanken, ver moedelijk om na te gaan of de medewerkers in vorm waren. Van tijd tot tijd schoof er een nazereno, geheel in het wit gekleed en met wit kruis, fel afstekend tegen een zwarte ondergrond op de borst, dwars door de menig te, om in de kerk te verdwijnen. In het voorbijgaan schitterden de ogen even achter de gaten in zijn kap. Mijn jeugd diende zich krachtig aan, ik was weer een jongen. Ik dacht niet meer aan Lajolette en zijn boeven. Ik werd bevangen door de vrome stemming van vroe ger en ik besefte dat ik, als we niet uit Sevilla waren vertrokken, ongetwijfeld ook zo'n boeteling in een wit gewaad zou zijn. Ik trilde inmiddels van ongeduld, niet minder dan de Spanjaarden om mij heen. Ik kon het ogenblik waarop de deuren zich zouden openen en de Maagd, mijn Maagd, AVRO: 20.20 Sportprogr. 20.50 Muzikaal progr. zou verschijnen, nauwelijks afwachten. 21.25 Act. 21.45 Nieuwe talenten. 22.20 Einde Charley riep mij tot de werkelijkheid terug met de opmerking, dat hij zich geen betere omgeving voor een aanslag kon voorstellen dan deze volksmassa en dat elke moordenaar zich zo'n onherkenbaar makend boetekleed kon aanschaffen. Ik keek haastig om mij heen, maar ik zag enkel vrome mensen, die de mooiste ogenblikken van het hele jaar beleefden. Toch begreep ik, dat Arbuthnot gelijk had en ik ver zocht mijn vrienden vlak naast mij te blijven staan. Wat mij verontrustte was de raadselachtige afwezigheid van Juan. Waarom stond hij hier niet naast ons? Hij behoor de immers ook tot de broederschap van de Armagura? Welke dringende redenen konden hem hebben gedwon gen het verschijnen van zijn schutspatrones niet bij te wonen? Eindelijk kwam er beweging in de grote houten deu ren, waarachter de Broederschap zich opstelde. Er klonk een signaal en de namaak-Romeinen richtten de gelederen. De plaatselijke harmonie zette de instrumen ten aan de monden. Er viel een plotselinge stilte onder het publiek, een stilte die niet naliet mij diep te ont roeren. Onder indrukwekkend knarsen van de scharnieren openden de deuren zich en in de ingang tekenden zich als een visioen uit vroeger eeuwen de kruisdrager af, geflankeerd door twee lantaarndragers; een van hen was blootsvoets. De fanfare hief een gewijde mars aan en zette zich aan en marcheerden in straffe pas mee. Zij deden mij enigszins denken aan Engelse troepen bij een parade. Öp hen volgden de nazaros en daarachter kwam de capataz, de man die tot taak had de dragers van de pasos te leiden. Wee degene, die niet wist te voorkomen dat de bovenwelving van de uitgang werd geraakt. Bij het verlaten en het betreden van de kerken werd de bekwaamheid van een capataz beoordeeld. Op het ogenblik dat de Virgen de la Armagura, ver gezeld van San Juan, zich in de volle pracht van haar met juwelen getooide kanten gewaden aan onze blik ken vei-toonde, op een tapijt van witte anjers, leek het voltallige publiek op de Palma op te stuwen. De Armagura! De Geliefde Maagd. De Schutspatrones! Ik staarde naar het innig-vrome gezicht van Maria, naar haar lippen, die een gebed prevelden. Zonder zelf goed te weten wat zij deed, nam zij mij bij de hand, alsof zij mij aan de Maagd wilde tonen. Al mijn ach terdocht verdween. Het was eenvoudig ondenkbaar, dat dit meisje met haar vurig geloof, een misdadige ach tergrond had. Charley, die ons gadesloeg, boog zich naar mij toe en fluisterde mij in: Als die schuldig is kan zij verdraaid goed kome die spelen! Dat was het ogenblik waarop ik grondig het land aan Charley Arbuthnot kreeg. Nadat de capataz erin was geslaagd de paso van de Maagd zonder ongeluk ken de kerk uit te loodsen, begon het publiek te klap pen en te juichen. De dragers waren blijven staan. Het publiek kalmeerde en hief een saeta aan, die ae verering van Sevilla voor de Armagura vertolkte. Maria's hand omknelde de mijne. Wij hoefden waarlijk niets tegen elkaar te zeggen om te weten dat wij de zelfde emotie ondergingen. Wij deelden eenzelfde innige geloofservaring, die misschien alleen voor Andalusiërs is weggelegd, of hoogstens voor enkele schaarse buiten landers, die zich niet verplicht voelen elke emotie ver standelijk te ontleden. Ik had de indruk dat Charley Arbuthnot dat wel deed. Ik zag een spottende glimlach om zijn dunne lippen verschijnen. De brave Engelsman meende vermoedelijk in een middeleeuws gezelschap verzeild te zijn geraakt. Nadat de laatste noten van het gezang weggestorven waren, viel de muziek weer in en de processie vertrok. Nu kwam de tweede paso, die Christus voor Herodes voorstelde, de kerk uit en veroorzaakte nieuw applaus en gejuich. Wij lieten de Broederschap via Torrejon en Trajan naar de Campana trekken, waar de officiële route begon die alle processies zouden volgen. Anderhalf uur later sloegen wij de stoet gade, toen de processie bij de kerk terugkeerde. Maria, die nauwelijks ver moeid leek, sleepte ons door de verlaten straten van het noordelijk stadsdeel mee naar de plaza del Triunfo, waar wij Maria Santisima de la Paz zagen voorbijtrek ken op weg naar haar verre wijk Porvenir. Vandaar spoedden wij ons naar het westen om ook de Sagrada Cena niet te missen, die zich :n de richting van de straat van de Zon bewoog. Vervolgens draafden wij naar het zuiden van de stad, waar wij in de straat zuster Angela van het Kruis de Hiniesta troffen, om ons ten slotte, in volle vaart naar de Kathedraal te begeven, waar wij tijdig dooi de menigte wisten te dringen om de voorhoede van orkestleden van de Armagura de hoofdingang te zien binnengaan. Hierna was ik moe. Terwijl de dienst werd gehouden kwam ik met mezelf overeen, dat ik deze opdracht nooit had mogen aannemen, omdat de Morales te Se villa eenvoudig een totaal ander man was dan de Moralès die in Washington een en ander presteerde. Het verleden drong te zeer aan mij op om het mij mogelijk te maken helder en onbevooroordeeld te den ken. Teveel bekende plekken, teveel herinneringen wa ren er, die mijn aandacht in beslag namen. Mijn ge dachten waren niet vrij. En dan was Maria er na tuurlijk ook nog.... Een scherpzinnig man als Alonso had dadelijk be grepen in welke toestand ik verkeerde en daarom had hij er vermoedelijk zo sterk op aangedrongen dat ik naar de Verenigde Staten terugging. Ik had de onaan gename indruk dat ik voor mijn collega's inmiddels geen medewerker meer was, maar eerder een blok aan het been. Ik legde mijn brein het zwijgen op en smeekte in gedachten de Armagura een wonder te verrichten, zodat Maria niet gedaan zou hebben wat (Wordt vervolgd) RENO (Nevada) De Amerikaanse gokstad Reno, die ook beroemd is van wege de nachtclubs en de „snelle" echt scheidingen die men er krijgen kan, was zondag en maandag in duisternis gedom peld, omdat de vier electriciteitskabels, waardoor de stad bediend wordt, vernield zijn door een plotselinge bosbrand. Het gevolg was, dat de gokkers hun geld moesten verliezen bij kaarslicht en dat Reno de wereldpremiere van Marilyn Monroe's nieuwste film „Let's make love" heeft moeten missen. Er was geen stroom om de film op het doek te brengen. Ma rilyn Monroe zelf zou een cocktailpartij bijwonen ter ere van die première, maar zij liet zeggen dat zij niet komen kon. Zij had namelijk juist haar haar gewas sen en zat onder de electrische haardro ger toen de stroom uitviel. Met nat haar wilde zij niet verschijnen. De nachtclub eigenaars waren echter niet voor een gat gevangen. Honderden kaarsen brachten spoedig uitkomst en zorgden in een ge val zelfs voor een nieuw effect. In de Riverside Club begon de voorstelling met een rij revuemeisjes, die met kaarsen in de hand „Stille nacht, heilige nacht" zongen. Zo is Reno (U.P.I.) Per 1 september zijn als docenten aan de Amsterdamse Academie voor Dansoplei ding aangesteld: Hans van Manen (pas-de- deux klas), Marino Morijo (Spaanse dans) en Joke van der Klei (kostuumleer). en wilt u dat wij uw krant naar uw vakantie-adres opzenden Stuurt u ons dan minstens twee dagen voor uw vertrek een briefkaart met vermelding van uw naam, uw vaste adres, uw vakantie-adres, de datum waarop de eerste krant naar uw vakantie-adres gezonden moet worden en de datum waarop de krant voor het laatst moet worden toegezonden. Als u de krant per week betaalt, wilt u dan het abonnementsgeld voor de vakantieweken vooruit aan de bezor ger betalen DE ADMINISTRATIE Oprechte Donderdagse Haerlemse Courant den 28 Augusti 1760 OP DEN 25 Augusti, 1760, is in het zeylen van de Lemmer ten Zuyden van Enkhuyzen op 't afgaan van 't Enkhuyzer-Zand van een Hout-Schip over Boord gevallen een Mans-Persoon, genaamd Jan Janssen, oud 30 Jaaren; t'huis hoorende te Langweer in Vriesland zynde kort van Persoon, hebbende aan een Bonte Bazeroen, daaronder een Bonte Hemdrok met Beene Knoopen, Goude Knoopen in 't Hembd, Zilvere Gespen op de Schoenen, een Bonte Onderbroek en een Linnen daarover, Bruyne Koussen, zynde het Hembd gemerkt J. J: die zelve vind en brengt in de Lemmer by Jan Krul, Ontfanger aldaar, zal 25 Gulden tot ver eering genieten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 8