1
Wie
Amstel
drinktj|
doet zó
Uitgaan in Haarlem
Jeugdfestival Yelp stimulerend contact
tussen weetgrage jeugd en kunstenaars
Onderzoek in schilderijendiefstal
concentreert zich op Londen
THANS TWEEDUIZEND
STAKERS BIJ N.D.S.M.
De negen Muzen
7
„Van Speyk" bracht meer
dan twee ton op
Voorlaatste zomerconcert
van het N.Ph.O.
Van Gogh eti Hugo Claus meestbesproken figuren
LEZEN EN LATEN
LEZEN
Principieel bezwaar tegen
subsidie aan Russische
dansers
VRIJDAG 26 AUGUSTUS 196 0
HOOFDINSPECTEUR H. POSTMA, die de leiding heeft in de mysterieuze schilde
rijendiefstal uit een woning in de Sloestraat te Amsterdam maakt er geen geheim van
te vermoeden, dat de inbraak in scène is gezet en dat de schilderijen wellicht nooit
in Nederland zjjn geweest. Het bewijs van deze stelling zou de jonge makelaar Robert
Cook en wellicht ook zijn beide vrienden Peter Scaramanga en Mark Sykes in een
moeilyk parket kunnen brengen. Maar er is geen bewijs en de verhoren, welke zij
tot dusver hebben ondergaan woonden zij niet bij als verdachten, maar als vrijwillige
hulpvaardigcn. Vrijwillig was ook het afdragen van hun paspoorten, waardoor zij
ons land niet kunnen verlaten en woensdag de reis van Scaramanga en Sykes geen
doorgang kon vinden.
Cook heeft verklaard dat de Nederland
se douane bij zijn komst in Nederland
geen acht heeft geslagen op de schilde-
rijenschat, die voor ruim een half miljoen
gulden was verzekerd. De Amsterdamse
recherche vindt dat vreemd, en men zou
graag willen weten welke grenscontrole
Cook in zijn donkergroene auto heeft ge
passeerd. Helaas laat het geheugen de
Engelsman op dit punt in de steek en
een reisje langs de grensposten Nispe,
Putte en Wuustwezel heeft zijn herinne
ring gistermiddag niet kunnen opfrissen.
De schilderijen konden overigens vrij in
Nederland worden ingevoerd. Wel had
Cook een cautie van 5 percent van de
verzekerde waarde in dit geval een be
drag van 25.000 gulden moeten storten,
welk bedrag zou worden terugbetaald in
het géval hij de schilderijen weer buiten
Nederland zou brengen. Nu hij beweert
dat de kunstwerken zijn gestolen en hij
niet in staat is de doeken weer uit te
voeren, bestaat de mogelijkheid dat hij
alsnog de 25.000 gulden zal moeten stor
ten.
Mr. W. Tonckens, officier van Justitie te
Amsterdam, heeft Scotland Yard in Lon
den laten weten, dat hij geen bezwaar
heeft tegen het zenden van Yard-detec
tives naar Amsterdam. Hoewel vanmor
gen langs officiële weg nog geen ant
woord was ontvangen, schijnt het niet in
het voornemen van de Yard te liggen om
van dit aanbod gebruik te maken.
Aanvankelijk heeft Cook verklaard dat
hij de indruk had gedurende zijn reis van
Londen naar Amsterdam te zijn gevolgd
en dat de inbraak het werk was geweest
van een grote internationale bende. De re
chercheurs, die uiteraard ook deze moge
lijkheid onderzoeken, hebben in deze rich
ting nog geen aanwijzingen gevonden.
(Van onze correspondent in Londen)
De 23-jarige Catherina Brocklehurst,
dochter van de voormalige high sheriff
(te vergelijken met een commissaris van
de Koningin) van Gloucestershire, wijlen
majoor John Henry Brocklehurst, heeft bij
Scotland Yard een verklaring afgelegd.
Later vertelde zij in de flat van haar
broer in Londen, dat Cook, die zij evenals
Sykes en Scaramanga op feestjes in Chel
sea had ontmoet, haar had gevraagd of
zij zin had naar Amsterdam te gaan om
enkele Nedexdandse kunsthandelaai-s voor
te bereiden op zijn komst met de schil-
derijen. Het meisje voelde hier wel iets
voer, omdat zij dan dit werk kon combi-
neren met bezeoken aan enkele Amster
damse musea. Vorige week vloog zij met
een lijst van Nederlandse kunsthandelaren
in haar tas en uitgeleide gedaan door
Cook naar Amsterdam. Daar werd zij op
gewacht door Sykes, die haar naar het
Victoriahotel bracht. Zij belde enkele
kunsthandelaars, die wel interesse sche
nen te hebben, maar eerst de schilderijen
wilden zien, en bezocht verder het Rijks
museum. Vrijdag arriveerde Cook en nam
alles van haar ovex\ De volgende dag ging
Catherine terug naar Londen en het eerste
wat zij hoorde en in de kranten las, was
dat de bewuste schilderijen waren gesto
len.
Cooks vader, directeur van een grote
vei'zekeringsmaatschappij, wilde niets
over zijn gesprek met Scotland Yard los
laten en zei alleen dat hij „genoeg had
van de zaak". De Yard zou er inmiddels
ook achter zijn gekomen dat Sykes en
Scaramanga, twee zeer bekende lieden in
Chelsea, al twee weken geleden naar Ne
derland gingen. Men kan wel aannemen
dat zij er van op de hoogte waren, dat
Cook van plan was in Nederland de schil
derijen te verkopen.
De eigenaar van de schilderijen John
Leapman, een rijke Londenaar met een
collectie schilderijen, die naar hij beweert
voor ruim 2V2 miljoen gulden is verze
kerd, heeft in zijn vakantieverblijf op het
Engelse Kanaaleiland Yersey laten door
schemeren dat hij Cook eventueel gerech
telijk zal vervolgen. Er is geen twijfel
aan dat hij Cook de schilderijen inderdaad
ter hand stelde. Leapman vertelde dat
Cook van hem de schilderijen zou hebben
gekregen op basis van verkoop of terug
gave.
Intussen doen in Londen geruchten de
ronde dat de collectie schilderijen van
Leapman heel sterk overgewaardeerd is
en dat hij nogal wat kopieën bezit. Mis
schien staat dat ook in verband met een
verklaring gistei-en, dat de Rubens die
Cook voor Leapman zou verkopen een ko
pie is en bepaald geen 400.000 gulden maar
hoogstens 5000 gulden waard is.
In enkele Nederlandse dagbladen is van
daag een advertentie verschenen, waarin
een beloning van tien percent van de waar
de der vier in Amsterdam gestolen kost
bare schilderijen (totale getaxeerde waarde
zeshonderdduizend gulden) wordt beloofd
aan degenen, die aanwijzingen kunnen ge-
Oud zilver. Onder de oplettende ogen
van een aantal bewakers die dag en nacht
dienst doen, is dinsdagavond te Londen een
tentoonstelling geopend van vroeg-Ameri-
kaanse zilvei'smeedkunst. De waarde van
de geëxporteerde voorwerpen bedraagt
ongeveer drie miljoen dollar. De stukken
zijn afkomstig uit de musea van Harvard
en Vale en uit het Metropolitan Museum
te New York. Afgelopen week zijn de kost-
baarheden aan booi'd van de „Queen Eliza
beth" gearriveerd en naar Christie's Galle
ries overgebracht.
Expositie Aart Schouman. In Doiv
drechts Museum wordt een herdenkings
tentoonstelling gewijd aan de veelzijdige
achttiende-eeuwse kunstenaar Aart Schou
man (1710-1792), schilder van portretten,
schoorsteenstukken en behangsels, graveur,
etser, glas-stippelaar, maar vooral bekend
aquarellist van planten, dieren, stads- en
landgezichten. Het is voor de eerste maal
dat aan deze achttiende-eeuwse figuur een
overzichtstentoonstelling gewijd wordt.
ven tot het terugvinden der doeken. Deze
advertentie is door de Nederlandse ver
tegenwoordiger van een Engels expertise
bureau (Toplis and Harding) op verzoek
van de verzekeringmaatschappij Fine Art
and General Insurance Company geplaatst
na overleg met de politie.
Vanmoi-gen is in Alkmaar in het „Wapen
van Heemskerk", publiekelijk verkocht het
fregat Hr. Ms. „Van Speijk". Dit schip, dat
in 1942 gebouwd wei'd door de scheeps
werf en machinefabriek v.h. P. Smit jr.
n.v. te Rotterdam, heeft 233.580,24 opge
bracht. Voor de verkoping bestond van-
mox-gen een grote belangstelling van de
zijde der slopersfirma's in ons land. Het
fregat is gekocht door de heer W. Mantel
te Amsterdam-Nooi-d, een der firmanten
van de firma Mantel en Korting, welk be
drijf onder meer de Velsense spoorbrug
heeft gesloopt. De firma zal nu ook dit
oorlogsschip in mootjes snijden.
De 2f)-jarige Engelse makelaar Robert
W. A. Cook arriveert, voorafgegaan
door zijn vriend Scaramanga bij het
politiebureau in de Pieter Aertszstraat
te Amsterdam. Onlangs heeft deze
makelaar aangifte gedaan van de ver
dwijning van enkele kostbare schilde
rijen uit zijn gehuurde woning in
Amsterdam.
Het zesde zomerconcert van het
Noordhollands Philharmonisch Orkest
werd door Marinus Adam geopend met
het symfonische gedicht „Les Préludes"'
van Liszt. In het bijzonder de martiale
en heroïeke aspecten van de compositie
kregen op treffende wijze gestalte en na
een lichte inzinking tijdens het pastorale
fragment was de strijdscène een waar
dige apotheose.
Hierna was de zaal op temperatuur ge
komen voor een andere uiting der muzi
kale hoogromantiek, Tsjaikofsky's Viool
concert in D, opus 35. Solist was de jonge
Hongaarse violist György Pauk, prijswin
naar van verscheidene concoursen en thans
tweede eerste-concertmeester van het Bra
bants Orkest. Afgezien van enkele kleine
onzekerheden heeft Pauk het dankbare
stuk met gave techniek en een grote dosis
routine voorgedragen. Het was jammer
dat het emotionele aspect enigszins ver
borgen bleef onder de aandacht voor een
gladde, geperfectioneerde virtuositeit. Zelfs
in de Romance vond de solist niet die ac
centen van weemoed en vertedering die
zijn vertolking cachet hadden kunnen ge
ven. Men moest dus genoegen nemen met
een goede, maar niet opzienbarende uitvoe
ring van het veelgespeelde werk. Maar
wellicht dat Pauk er op den duur in slagen
zal iets bloot te leggen van het leven dat
klopt in de noten. De noodzakelijke voor
waarde van instrumentale en technische
beheei-sing is bij hem zeker tot op grote
hoogte vervuld. Men kent Marinus Adam
als een betrouwbaar begeleider en deze
reputatie deed hij ook ditmaal gestand.
Na de pauze kon men luisteren naar de
Schotse Symfonie van Mendelssohn, een
gewaardeei-de afwisseling op de vierde,
Italiaanse, Symfonie die men zo dikwijls
te horen krijgt. Speciaal het spirituele der
de deel, dat hier het Scherzo bevat, kwam
onder Adams leiding zeer goed tot zijn
recht. Jammer dat hij het tempo van het
Adagio wat slepend nam, waardoor dit
deel wat statisch werd.
Als geheel gaf de uitvoering een goede
indruk van het melodieuze stuk dat in de
dx-amatische momenten, zoals steeds bij
Mendelssohn, nimmer tot scherpe kantjes
aanleiding geeft door de gepolijste afwer
king van het geheel.
Sas Bun ge
Advertentie
Een verjaardag in hartje zomer. Druk gekeuvel maakt kelen
droog. „Wat zal het zijn," zegt de gastvrouw, „we hebben bier
en we hebben„Ja!" roepen de gaster, en even later schuimt
kelderkoel Amstel Bier in de pullen. „Proost Rob, nog vele jaren."
Bis. Bis.
KWALITEITSBIER: AMSTEL PILS AMSTEL GOLD AMSTEL OUD BRUIN
MUZIEK
Zondag 28 augustus. Concertgebouw
20 uur. Operaconcert met medewerking
van onder anderen Marisa Morel, Gino
Orlandini, Gastone Presset en het ge
mengd koor „Polyhymnia".
Donderdag 1 september. Concertgebouw,
20.15 uur. Zomerconcert door het N.Ph.O.,
onder leiding van Max-inus Adam. De
pianist Willem Hielkema vexdeent solis
tische medewex-king aan het programma,
waarop werken staan van Wagner, Grieg
en Beethoven.
Dagelijks in 't Goede Uur tot 29 augustus,
van 21 tot 22 uur. Klassiek grammofoon-
platenconcert van werk van Richard
Strauss. Van 29 augustus tot 5 september
werk van Moessorgsky. Iedere zondag
12 uur, Goldberg-variaties van Bach.
NAAR ENIGSZINS RUWE SCHATTING nemen drie
honderd meisjes en tweehonderd jongens deel aan het twee
de Jeugdfestival Velp, dat deze week in de lommerrijke
omgeving van de Gelderse hoofdstad wordt gehouden. Het
zijn uit de vierde klassen van middelbare scholen afkomstige
leerlingen, uit alle delen van ons land, meer uit de kleinere
plaatsen dan uit de grote steden. Vijfentwintig zijn uit België
gekomen volgend jaar zullen dat er waarschijnlijk meer
zijn, nu kwam de definitieve uitnodiging pas toen de zomer
vakantie al begonnen was. Wat komen zij er doen? Acteur,
regisseur en toneelschrijver Hans Tiemeyer, de initiatief
nemer die met zijn vakbroeder Piet van der Meulen het
werkcomité vormt, heeft de bedoeling van deze culturele
jeugdherbergerij als volgt geformuleerd: „De kunst komt
voort uit ons leven en heeft daar een functie in. Dat laatste
wordt tegenwoordig maar al te vaak vergeten. Als wij in
staat zijn onszelf en ons leven in de kunst te herkennen, zal
dat ons sterken in ons bestaan. Het zal ons ontroeren door
schoonheid, het zal ons troosten, steunên en opbeuren, onze
geest kunnen verheffen boven de kleine alledaagsheid. Het
herkennen van onszelf in de kunst vraagt in de eerste plaats
om een nadere kennismaking".
O
Als men van de jongelui wil weten hoe zij er toe gebracht zijn zich voor deelneming
op te geven, zeggen de meesten dat zij er door een uiteenzetting via de televisie op
attent zijn gemaakt. Anderen hebben zich letterlijk en figuurlijk laten meeslepen
door een geestdriftige aanbeveling van een leraar, die de eerste keer deze vex-eniging
van het wetenswaardige met het aangename aan de artistieke zelfkant van de Veluwe
heeft bijgewoond. Een meisje hoorde ik zeggen: „Ik ga graag naar de schouwburg.
Dan zie ik de toneelspelers uit de" verte. Ik wou ze wel eens van dichterbij zien". En
als iemand anders informeert of haar dat bevallen is: „O ja, je kunt echt met
ze praten!"
Links en rechts van de schilderachtige
straatweg, die Arnhem me'. Zutfen ver
bindt, zijn de intens weetgierige scholieren
ondergebracht: in het verenigingsgebouw
Jeugdland, in de Huishoudschool en op
Middachten, alles in de gemeente Rheden,
waar zij zowel geestelijk als materieel
voedsel tot zich nemen, waar zij hun vrij
willige dagtaak verrichten en een gezon
de nachtrust genieten. Het programma is
omvangrijk, veelzijdig en afwisselend. In
de schouwburg, die het vaste tehuis van
de toneelgroep Theater is, hebben zij voor
stellingen van Mozarts opex-a „De Tover
fluit" en van Euripides' klassieke melo-
drama „Iphigeneia in Aulis" kunnen zien,
woensdag gevolgd door een optreden van
Susana y José met Spaanse dansen. Don
derdag werd in een bioscoop „Film en
werkelijkheid" van Cavalcanti vertoond
en vrijdag zal er na een forum (met on
der anderen Caro van Eyck, Richard
Flink, Kees Brusse en Leo Pappenheim,
onder vooi-zitterschap van bux'gemeester
Ch. G. Matser) naar hartelust op het af
scheidsfeest worden gedanst.
Overdag rijden grote autobussen de be
langstellenden naar het rijksmuseum
Kröller-Müller in Otterloo of naar het
Afrikamuseum Berg en Dal in Nijmegen,
naar het atelier van de beeldhouwer Ma-
rius van Beek of dat van diens collega
Piet Sleegers, naar de Akademie Beel
dende Kunsten in Arnhem of naar de aula
van een lyceum, waar de Amerikaanse
bariton Garfield Swift een recital geeft.
Tussen dergelijke toerbeurten door kan
men zich aansluiten bij een van de dis
cussiegroepen. Tot de gespreksleiders be
horen behalve de reeds genoemden H. van
Kruiningen, Ad Roskam en Harry Verburg
voor het gebied van het picturale, Jan
Blokker en H. Wielek voor dat van de
film, Johan Patist en Michiel de Ruyter
voor muziek en in het bijzonder jazz, Eli-
se Hoomans en Carl van der Plas voor
toneel. In de laatste sector is de specia
lisatie wat verder doorgevoerd: Cruys
Voorbergh bespi-eekt de betekenis van
Stanislawski en Mies Bouhuys weidt uit
over het genre van de musical, Henk
Schaer behandelt het versdrama en Ro
bert de Vries vertelt gul het een en ander
uit het dagelijks leven in het theaterbe
drijf. Boeken over litteratuur worden
opengedaan door Ed Hoornik en Ad den
Besten, alsmede door pater B. van Meurs.
Burgemeester mr. J. P. Drost, voorzit
ter van de overheidssteun genietende en
door Prins Bernhard beschermde stich
ting Jeugdfestival. ontvangt in de voor
middag in „Het Wapen van Athlone" de
kunstzinnige pedagogen aan een goedvoor-
ziene koffietafel, waar men ervaringen
kan uitwisselen. Het blijkt dat het slag
deelnemers ernstiger is dan het vorig jaar,
welgemanierd en bijzonder aandachtig. De
televisie komt veel minder vaak ter spra
ke dan toen, hetgeen logisch genoemd kan
worden nu dit technisch apparaat meer en
meer ingeburgerd raakt. Bij enig naden
ken toch niet zo merkwaardig als men
aanvankelijk meent is de vaak felle be
toogtrant waarin de nonfiguratieve kunst
als „onaantrekkelijk" en „nietszeggend"
verworpen wordt. Met abstracties moet
men deze jonge mensen niet confronteren.
Ze willen de dingen concreet en feitelijk
voor zich zien, zodat ze er een aanteke
ning van kunnen maken in de dictaatca
hiers, die ze overal mee naar toe nemen.
Vincent van Gogh en Hugo Claus zijn de
meestbesproken figuren.
Ik heb het voorrecht genoten inleidin
gen over danskunst in het algemeen en
de Spaanse in het bijzonder te mogen hou
den. In de morgenuren had ik een klein
gezelschap, waarmee betrekkelijk snel
en levendig contact tot stand kon wor
den gebracht. Des middags was het zulk
mooi weer, dat wij de stoelen'naar buiten
hebben gedragen. Er zullen ongeveer hon
derd jongens en meisjes om mij heen heb
ben gezeten. Het verkeer suisde en da-
verde voorbij, hetgeen bepaald niet be-
vorderlijk was voor de concentratie. Het
begon pas echt leuk en zinrijk te worden,
toen de vragen loskwamen, eerst aarze
lend en oppervlakkig, later soms inder
daad tot de kern van de zich in het ballet
voordoende problemen doorborend. En ook
hier hetzelfde verschijnsel: het vei-halen-
de ballet geniet de voorkeur, men wil we
ten waar men aan toe is. Er heerst veel
nieuwsgierigheid bij deze jeugd, die het
begin van verwondering kan zijn. Achter
af blijft men nog lang bezig met te on
derzoeken waai'in men als gespreksleider
tekort is geschoten, met zelfs iets van een
schuldgevoel doordat men zoveel gezich
ten op zich gericht heeft gezien met ogen
en oren, die definitieve antwoorden op al
lesomvattende kwesties en oplossingen
voor levensvx-agen verwachten. Tevens
echter erkent men dan dat een dergelijk
festival wel degelijk zin heeft. Na afloop
kwam een jongeman naar mij toe, als
eenling. Als men op het toneel haat wil
uitbeelden, vroeg hij, hoe kan men dat dan
zo sterk doen dat iedei-een die meevoelt?
Nog steeds vraag ik mij af wat ik hierop
eigenlijk had moeten zeggen.
David Koning
TONEEL
Zaterdag 27 augustus. Openluchttheater,
20.15Tiur. Toneelgroep „Arena" met „Spel
der vergissingen" van Shakespeare onder
regie van Erik Vos. Voor de vertaling
zorgde J. W. F. Werumeus Buning.
DIVERSEN
Zaterdag 27 augustus. Concertgebouw,
20 uur. Dansavond van de amusements
vereniging „Tovo".
Woensdag 31 augustus. Concertgebouw,
20 uur. Quiz-avond van de A.V.R.O. met
medewerking van onder andere Willy
Vervoort, Corry Brokken, The Blue Dia
monds en The Skymasters.
TENTOONSTELLINGEN
Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e
eeuw. Tekeningen uit de Hollandse,
Italiaanse en Franse school van de zes
tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen,
mineralen, natuurkundige instrumenten.
Dagelijks van 1115 uur, behalve maan
dag en eerste zondag van de maand
van 1317 uur. Expositie tekeningen en
etsen van Rembx~andt. Dezelfde openings
tijden.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur:
zondagen 1316 uur. Tot 11 september
expositie van prentenx'eeksen „Mise
rere" en „Passion" van Georges
Rouault. De prenten komen uit een par
ticuliere verzameling.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 1017 uur. des
zondags van 1317 uur. Iedere zaterdag
avond, tot en met 3 september, van 20.30
tot 22.30 uur: speciale avondopenstelling
met buitenverlichting, oude muziek en
kaax-sverlichting in de expositiezalen.
Voormalig woonhuis, Jacobus van Looy
Kleine Houtweg 103): Op donderdagen
geopend van 1012.30 en van 13.3017
uur, op zondagen van 1417 uur.
Cruquius Museum, aan de weg naar Hoofd
dorp: Dagelijks geopend van 912.30 uur
en van 1417 uur. Des zondags van
1012.30 uur en van 1417 uur.
Vishal, Grote Markt: Tot 5 september:
Eretentoonstelling van schilderijen,
aquarellen en tekeningen van Kees Ver-
wey. Dagelijks geopend van 1017 uur,
des zondags van 1317 uur.
Museum „Het Huis Van Looy", Kleine
Houtweg. Tot 15 september tentoonstel
ling van moderne kunstwerken uit ge
meentelijk bezit. Dagelijks geopend van
1012.30 en van 13.3017 uur. Des zon
dags van 1417 uur.
Kunstzaal 't Goede Uur, Nieuwe Kerks-
plein. Gedurende de maand augustus
tentoonstelling van grafiek van Filippo
Albertoni. Dagelijks geopend van 10
22 uur.
Lijst van door de Stadsbibliotheek van Haarlem
aangeschafte boeken.
Romans: Colette, Chéri: Daudet, Tartarin van
Tarascon; de Maupassant, Mannen, een keur der
beste verhalen: Norel. De bakens verzet: Sime-
non, Maigret en de blauwe japon; Vestdijk. De
laatste kans; Werf el. Het sterfhuis; Lawrence,
The trep.ass.er; Dhötel. La chronique fabuleuse;
Duras, Moderato cantabile; Gary, La promesse
de l'aube: Green, Chaque homme dans sa nuit.
Ontwikkelingsboeken: Schellen, De artificiële
inseminatie bij de mens; De rol van de strijd (de
handschriften van de Dode Zee): Esser, Alcoho
lisme: Beets, Volwassen worden: Janus. Onze
land- en zoetwaterslakken en -mossels; De draad
van het verhaal (katoenfabricage): Valster. Aals
meer. bloemencentrum van Europa; Dichters van
deze tijd, 20e dr.: Wijnen. Griekse epigrammen;
Kruyt, Makro-fotografie; Siohan, Igor Strawinsky
in Selbstzeugnissen und Bilddokumente: Panora
ma der wereld, dl. 2. Oost-Europa en Azië; Bron-
gersma en Venema, Het witte hart van Nieuw-
Guinea: Wiessing. Bewegend portret: Studie
mogelijkheden na de lagere school in Haarlem
en omgeving, 1960/61 (inlichtingen).
(Van onze Amsterdamse redacteur)
De slaking bij de Nederlandsche Dok en
Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam
is vandaag haar tweede dag ingegaan. Na
dat de stakers gisteravond op een drukbe
zochte vergadering hadden besloten hun
actie voort te zetten tot de directie bereid
zou zijn over de voorwaarden waaron
der 10 gulden per week loonsverhoging
te onderhandelen, gingen de arbeiders
vanmorgen normaal naar de werf, kleed
den zich in werkkleding maar namen ver
volgens hun plaatsen weer in voor het di
rectiekantoor. De directie stond nog steeds
op het standpunt, dat uitsluitend kan wor
den onderhandeld via de ondernemingsra
den en de bonden, doch uitsluitend nadat
het werk is hervat.
Een der directeuren, ir. Adema van
Scheltema, heeft gisteravond een bespre
king gehad op het ministerie van Sociale
Zaken in Den Haag. De directie onthoudt
zich echter van commentaar. Omstreeks
half negen vanmox-gen organiseerden de
stakers een grote protestmars over het
werfterrein om andere werknemers over
te halen aan de actie deel te nemen. Om
negen uur stonden omstreeks tweeduizend
demonstranten voor de grote scheeps-
bouwloods. Het totale personeel van de
N.D.S.M. omvat ruim vierduizend arbei
ders.
De nachtploegen hebben de afgelopen
nacht vrij normaal gewerkt. Wel werd de
arbeid vele malen onderbroken om de toe
stand te bespreken, waarbij twee partijen
fel tegenover elkaar stonden. Tot dusver
heeft zich bij de staking slechts een inci
dent voorgedaan. Aanleiding hiertoe was
een persfotograaf die vermomd in een wit
te werkkiel trachtte het voor de pers her
metisch afgesloten terrein te betreden
Een portier wilde de man terugsturen,
waarop een aantal stakers hun bedrijfs-
genoot een pak slaag gaven, als gevolg
waarvan de man het werk niet meer kon
uitoefenen.
Bij de Amsterdamse Droogdok Maat
schappij n.v. is vanochtend ook een wilde
staking uitgebioken. De directie deelde
mede dat ongeveer achtennegentig percent
van het aantal arbeiders, circa 1250 man,
het werk heeft neergelegd. Gisteren werd'
in de vei-gadering van de ondernemings
raad als eis gesteld een loonsverhoging van
tien gulden per week. Deze eis wees de
directie af. Over lonen kan zo deelde
de directie mede uitsluitend in het ge
organiseerd overleg op landelijk niveau
worden gesproken. Na deze afwijzing zijn
de arbeiders in staking gegaan.
Tjjdens de in Utrecht gehouden gemeen
teraadsvergadering heeft de fractievoor
zitter der A.R.-partij, de heer Kieft, ge
protesteerd tegen het verlenen van een ge
meentelijke garantie van 2.500 voor het
optreden van het Nederlands Ballet, waar
aan enkele leden van het Bolsjoi Ballet
uit Moskou zullen deelnemen.
Hij wilde geen overheidsgelden uitgeven
om kunstuitingen te laten zien van een re
gime, dat hij satanisch noemde. Hij bracht
de door de raad aanvaarde kunstnota in
herinnering, waarin wordt gesteld, dat alle
kunst moet worden begrepen uit een gees
telijke achtergrond. De achtergi-onden van
deze demonstratie noemde hij demonisch,
omdat het die van het Bolsjewisme is. De
wethouder voor Culturele Zaken de heer
Van der Vlist zei, dat het hier slechts om
een garantie ging en dat slechts enkele
Russische dansers onder verantwoordeh'jfc-
heid van de leidster van het ballet enkele
voorstellingen zullen geven.