TAPTOE DELFT 1960 Een nacht op Santa Craz PANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED oliehaard DE REIS VAN KOEN EN LINNIE THoe is het ontstaan?^ ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1960 PTT en Spelen De radio geeft zondag De radio geeft maandag 7 elevisie pro gramma Czinner maakt film van „Der Rosenkavalier" 19 ct Charles Exbrayat Han Bentz van den Berg met solovoordracht van „Onder het Melkwoud" Stuw bij Amerongen wordt aanbesteed Dit woord: NAASTEN VJ 20. Met een ruk trok Panda het kleedje onder de dikzak weg, zodat deze dreunend ter aarde viel. Dat was natuurlijk niet he lemaal zoals het hoort, men mag niet zo maar kleedjes onder dikkerds wegtrek ken! Panda zou het ook zeker niet ge daan hebben, als hij een andere mogelijk heid had gezien om te ontsnappen. Maar als hij nu door de politie zou worden vastgehouden, zou Joris de handen vrij hebben, om zich rustig van het fortuin meester te maken, dat in de miljoenen hoed was verborgen. Dus gunde Panda zich zelfs niet de tijd om zijn veront schuldigingen aan te bieden. Met een sprong werkte hij zich over de gevallen dikzak en maakte dat hij uït het huis kwam. Maar daarbuiten was Joris in geen velden of wegen meer te bekennen. „Dan moet ik eerst maar meneer Palmer waar schuwen, dat Joris de hoed nu heeft," dacht hij. „Hij moet dan maar beslissen, of hij de politie er bij wil halen of niet." En op een holletje begaf hij zich naar het restaurant, waar hij de miljonair het laatst had gezien. Voor zover de Olympische Spelen het programma niet aantastten gaf de VARA- televisie haar rubrieken vrijdagavond nog het volle pond. Zoals altijd voortreffelijk gepresenteerd verscheen de „Spiegel dei- Kunsten" op het scherm met veel actueel nieuws en enige merkwaardige persoon lijkheden, de schrijver Maurice Gilliams in het bijzonder, wiens litteraire verschij ning van een haast angstwekkende cultu rele vormgeving getuigde, sympathiek voor wat de overtuigdheid van zijn in zichten levensbeschouwelijk en wijsge rig betreft. „Achter het nieuws" was heel bij met het interview dat Jan Leyen- dekker de directeur-generaal van de P.T.T. afnam. De 90 miljoen winst kwam ter sprake. Ze werd gereleveerd tot wat meer dan de helft door pensioen- en an dere kosten. Maar dan nogDe openhar tige directeur-generaal onthulde dat de aangekondigde verlaging der telefoontarie ven met vier percent door die winst over 1959 mogelijk is. Hij dacht per 1 novem ber. De winst zelf was niet voorzien. Bij gebrek aan meer jaarsbegrotingen had men 1960 afgewacht en zie 1960 blijkt ook gunstig. 1959 was dus geen uitschieter. Overigens sukkelt de P.T.T. met perso neelstekort. Dat zou op den duur wel eens HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en postduivenberichten. 8.18 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. VPRO: 10.00 Voor de kinderen. IKOR: 10.30 Remonstrant se kerkd. 11.30 Vragenbeantw. VPRO: 11.45 Ber. uit de kerken. AVRO: 12.00 Lichte muziek. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Pianospel. 13.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gram. 14.00 Boekbespr. 14.20 Radio-philharm.ork., groot koor en sol. 15.05 Filmpraatje. 15.20 Luitrecital. 15.40 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesproken portret. 17,15 Vrijzinnig kerkelijk leven in de Verenigde Staten, lezing. VARA: 17.30 Voor de jeugd.'17.50 Nieuws en sportuitsl. Daarna: sportjourn. 18.30 Amus.muz. 18.55 Reisbeschrijving met muz. 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade orkest, koor en sol. 2055 Wandelingen met Clio, klankb. 21.15 Lichte muz. 21.45 Act. 22.00 Cabaret. 22.30 Nieuws en S.O.S.-ber. 22.45 Gram. 23.20 New York calling. 23.25 Lichte muz. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR-. 9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weerbericht. 8.15 Gram. IKOR: 8.30 Goedemorgen. 9.00 Dienst voor auto mobilisten. KRO: 9.30 Nieuws en postduivenber. 9 45 Gram. 9.55 Inleiding Hoogmis. 10.00 Hoogmis. 11.30 Gram. 12.30 Lichte muz. 12.55 Gram. 13.00 Nieuws 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 Carillonspel. 13.30 Lichte muz. 14.00 Gram. 14.55 Letterkundige persoonlijkheden die ik heb ge kend, lezing. 15.05 Gram. 16.00 Gram. 16.10 Sport. 16.30 Katholicisme en Macumba in Brazilië, lezing met muzikale illustraties. Convent van Kerken: 17.00 Kerkdienst. NCRV: 18.30 Gram. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Jeugdkoren. 19.30 De gelijkenissen van Jezus, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.40 Pleisterplaats, pi aatje over R.K. E.H.B.O.-actie. 20.55 Gram. 21.35 Voordr. 22.05 Gram. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Gram. 23.30 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMEND AAL. 245 m. 9.30 ds. W. Dekker van Noordwijk. 11.00 ds. G. van Duinen van Wassenaar (uitz. van de dienst voor belangstellenden op 21 aug. om 7.30 uur). 2.45 Bandopname kinderdienst. 3.30 ds. W. Dekker. BRUSSEL. 321 m. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Operaconcert. 16.00 Gevar. muz. 16.45 Gram. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Gram. 18.00 Cellorecital. 18.30 Godsd. uitz. 19.00 Nieuws. 19.30 Lichte muz. 20.00 Gevar. progr. 21.15 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.45 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte muz. 8.30 Voor de kinderen. 8.40 Lichte muziek (verv.). 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Gram 11.45 Voordracht. 12.00 Zang en piano. 12.20 Giam. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.43 Olymp. Spelen. 13.00 Nieuws. 1315 Meded. of gram. 13.20 Theaterork. en solist. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 15.00 Olymp. Spelen. 16.05 Het eiland Moro Maho, hoorsp. 17.00 Hobo en piano. 17.30 Gram. 17.45 Olymp. Spelen. 18.00 Pol. lezing. 18.25 Lichte muz. 18.40 Olymp. Spelen. 19.00 Kamerork. en soliste. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Latijns-Amerikaanse muziek. 20.35 Nederlandse toekomst in het wereldgebeu ren, toespr. 20.50 Gram. 21.30 Lichte muziek. 22.00 Olvmp. Spelen. 22.30 Nieuws en beursber. v. New York. 22.45 Act. 23.00 Pianorecital. 23.30 Gram. 23 45 Olymp Spelen. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 - 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.13 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 1100 Gram. 11.25 Voordracht. 11.45 Gram. 12.00 Pianoduo. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Koperork. 13.35 Gram. 13.50 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gevar. progr. 15.50 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Pianorecital. 16.45 Dubbelkwartet. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Gram. 17.30 Gram. 17.40 Beurs ber. 17.45 Regeringsuitz.: Nieuw-Guinea-kroniek, door mr. dr. LI. J. Roethof. 18.00 Orgelspel, 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Lichte muz. 19.30 Radiokrant. 19.50 Blaasorkest.. 20.20 Tussen twee avonden ligt de dag, hoorsp. 21.30 Pianoreci tal. 22.00 Metropole-ork. 22.30 Nieuws en S.O.S.- ber. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Wereldmuziekfeest van de Internat. Vereniging voor hedendaagse muziek te Keulen 1960. 23.55 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landb. 12.42 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Kamcrmuz. 15.00 Concertegbouw-ork. v. A'dam. 15.30 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Gram. 16.15 Vlaamse muziek. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Gram. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Piano recital. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Holland Festival: Jenufa, opera. (Tussen 20.40 en 21.30 Clyrrn. Spe'en). 22.20 Nieuws. 22.35 Gram. (Tus sen 22.4c .73.00 Olympische Spelen). 23.00 23.05 Kieuw.--. Advertentie NOBEL 31 In onze folder staat beslist de Nobelhaard voor u. Capaciteit netto 12.000 Kcal/uur. Prijs 373.—. VRAAG FOLDER MET ALLE NOBEL MODELLEN AAN N.V. INALFA - VENRAY. een vertraging in de behandeling van de post kunnen betekenen. Of dat tekort door loonsverhogingen uit de winst kan worden opgelost, bleek een aangelegen heid, die op te veel barrières stuitte om in het kort bestek behandeld te worden. Het was in elk geval een boeiende uit eenzetting, niet het minst door de delica te kwestie der winst van een staatsbe drijf. Het wild-west-filmpje kon ons minder bekoren. Wij hadden het thema al eens eerder gezien. Het schiettoernooi aan het eind stuitte ons tegen de borst. De recht vaardiging ervan was te weinig gemoti veerd. De schurken .waren niet voldoende schurk gebleken. Vooral met zoveel Olym pische sportiviteit op de achtergrond vraagt men zich af waarom de heren el kaar niet eens met lasso's vangen! De Olympische reportages boden de kij ker wel spanning en strijd, maar bleken toch niet rechtstreeks. Het euvel van de indirecte waarneming werkte vooral bij het wielrennen misverstanden in de hand. Het filmoverzicht was ronduit slecht. Zeer summier, slécht van commentaar, erg verbrokkeld. Het Olympisch Alerlei draaf de achter de feiten aan, maar misschien groeit dat naarmate de Spelen vorderen naar de gewenste vorm. Beeldschermer Edith Piaf. De Franse chansonnière Edith Piaf, die 8 juni in ernstige toestand in het ziekenhuis van Neuilly werd opge nomen, is thans zover hersteld dat zij bin nenkort het ziekenhuis kan verlaten. Zij zal echter voorlopig rust houden en het is niet waarschijnlijk dat zij spoedig zal kun nen optreden. Passiespel Suriname. Het passiespel waarvan de tekst geschreven is door Albert Helman, en dat gerigisseerd zal worden door Anton Sweers zal op 9 september in Suriname in première gaan. VOOR ZATERDAG KRO: 14.00 Voor de kinderen. NTS: 14.45-16.00 Rep. van de jaarlijkse viering van het ontzet van Groninen op 28 aug. 1672. 17.30—18.30 Eurovisie: Olympische Spelen. 20.00 Journaal en weeroverz. 20.20 Olympische Spelen. KRO: 20.30 Act. 20.50 Oude journalen. NTS. 21.10 Eurovisie: Olympi sche Spelen. KRO: 22.00 Gevar. progr. NTS: 23.00 —24.00 Eurovisie: Olympische Spelen. VOOR ZONDAG AVRO: 20.00 Film. 20.15 Spaans ballet. 20.45 Spel-show. 22.00 Einde. VOOR MAANDAG NTS. Eurovisie: 14.5515.45 Olymp. Spelen. 16.45—17.30 Olymp. Spelen. 21.5522.05 Olymp. Spelen. 22.0524.00 Olymp. Spelen. Duizenden toeschouwers wachtten vrijdagavond op het fraaie door oude gevels omsloten Marktplein van de stad Delft op de negen slagen van de klok in de hoge toren van de dominerende Nieuwe Kerk, Die zouden het sein geven voor de inzet van het jaarlijkse, een weeklang dagelijks herhaalde kleurrijke militaire schouwspel, dat onder de naam van Taptoe Delft in ons land en in den vreemde befaamd is geworden. Bij de eerste klokkeslag doofden de lichten, die het plein nog schaars verlichtten en plotseling schoten blauwachtige lichtstralen omlaag, zich richtend op één punt. Daar stond de hoornblazer, die aan het aanvangssein van de klok een voortzetting gaf met signaalklanken in de natuurtonen van zijn glanzend instrument. De hoornblazer riep het Trompetterskorps en het Fanfarekorps der Genie, het jacht hoornkorps der Gardejagers en de tam boerkorpsen van de Garde Grenadiers van de Garde Fuseliers „Prinses Irene" en van de Koninklijke Luchtmacht op voor de opmars naar de markt, waar zij onder de tonen van de „Marche Victorieuse van H. L. Blankenburg verschenen in hun fraaie kleurige uniformen met de schit teringen van blinkend metaal, dat het uit bundige licht van talloze schijnwerpers in een levendig spel van facetten terugkaat ste. Sonoor klonk de muziek van Ganne en andere componisten bij dit optreden op het plein met zijn goede ruimte-akoestiek. Men had aan deze Taptoe Delft 1960 een Leitmotiv gegeven. De zee zou aan de meeste der evenementen een eigen ka rakter geven en daarom werd speciaal de aandacht gevraagd voor het Korps der Mariniers. In de duisternis van de avond klonk, toen de hiervoor genoemde korpsen afge marcheerd waren, de schelle roep van meeuwen, begeleid door het ruisen en klotsen min water. Voor de hoofddeuren van de kerk werd het plotseling lichter en daar ontwaarde men Michiel Adriaans- zoon de Rvyter, de eerste commandant van de mariniers baron Van Ghent en de raadspensionaris Johan de Witt bij het voorlezen van het besluit van de Staten van Holland, waardoor de vorming van het korps der mariniers in 1665 tot stand kwam. Het tweede historische intermezzo werd de uitbeelding van de veldslag bij Seneffe in 1674, waarin het Marinierskorps een roemrijke overwinning heeft behaald. De intentie van het oorlogstafereel, dat ver toond werd en dat door daverend kanon gebulder in de buurt van de werkelijkheid gebracht werd, pakte anders uit. Het werd een vermakelijk spel, waarom danig gelachen werd en dat zeker niet het roemruchte verleden van het korps accen tueerde. Men had het tussenspel niet. .zo historisch en lokaal moeten bepalen, maar het een algemene tendens moeten geven in de zin van de voorzichtig opgestelde Engelse, Franse en Duitse toelichtingen in het programma boekje. .90.91. Kom mee, dan gaan we gauw in de richting van die rook! riep Koen. Ja, zei Pobbel. Laten we dat maar doen. Nou, zeg, als het werkelijk Linnie is, die op dat idee gekomen is, dan is ze een reuzeslim meisje! En of! lachte Koen. Kom maar gauw mee, dan zullen we zien of het werkelijk zo is! En daar gingen ze haastig op weg. Het was niet dichtbij, dat konden ze wel zien; maar als ze flink doorstapten, konden ze er wel binnen een kwartiertje zijn Het grote spel van geordende beweging en muzikale klanken werd voortgezet door het voortreffelijk optreden van de Mari nierskapel der Koninklijke Marine, tam boers en pijpers en het excercitie peloton van het Korps Mariniers. De Matrozenkapel van de marine nam voor het eerst aan een taptoe Delft deel. Men heeft van hun kernachtig spel kunnen genieten. Het korps zal zeker niet voor het laatst aan een taptoe zijn medewer king hebben gegeven, want als schakel bij de opbouw van het geheel heeft het een uitstekende indruk gemaakt. De muziek, die het trompetterskorps der Artillerie speelde, leek door zijn een voudige melodieën en harmonieën niet zo moeilijk om te vertolken. Dit was slechts schijn, want zij moest vertolkt worden met de natuurtonen, die de ventielloze instru menten konden geven en daarom was zij zeer veeleisend. Het korps was volkomen tegen' zijn moeilijke taak opgewassen en met bewonderenswaardige gelijkheid en eenheid van samenspel bracht het marsen en ander muziek ten gehore. Een verrukkelijke klank ontwikkelde het massale korps, dat gevormd door de Ko ninklijke Militaire Kapel, de Johan Willem Friso Kapel en de Kapel der Koninklijke Luchtmacht, bij het spelen van twee be kende marsen en vooral ook van een com positie van Modesto Moessorgsky, die een bijzonder mooi contrast van instrumen tale timbres mogelijk maakte. Een prachtige indruk van geraffineerde excercitiekunst en bewegingseenheid gaf 't Luchtmacht Instructie Regiment met een lange reeks veeleisende oefeningen. Dit op treden werd inderdaad een voorbeeld van intelligente paraatheid en van concentra tievermogen. Een imposante afsluiting aan deze schit terende taptoe werd de finale. Hierbij kan men zich weer verbazen over de voor treffelijke licht-regie, die trouwens voor het grote succes van deze gehele taptoe van onmiskenbare betekenis is geworden Een der schoonste resultaten van deze re gie werd de indirecte verlichting van de fraaie toren van de Nieuwe Kerk. P. Zwaanswijk LONDEN (UPI) De Arthur Rank filmmaatschappij in Londen heeft meege deeld, dat zij een kleurenfilm van nor male speelduur zal opnemen van „De Ro senkavalier" van Richard Strauss, zoals deze dit jaar in Salzburg wordt gespeeld. De regie zal worden gevoerd door dr. Paul Czinner, de man die reeds eerder soortgelijke films heeft gemaakt over het Bolsjoiballet en het Koninklijk Ballet van Engeland. Czinner heeft in de laatste zes jaar een speciale techniek ontwikkeld wel ke de best mogelijke weergave op het celluloid van de toneelopvoering garan deert. Het stuk wordt door een groot aan tal camera's van een groot aantal hoeken uit vastgelegd. De voorstellingen in Salzburg van „De Rosenkavalier" worden gedirigeerd door Herbert von Karajan met wereldberoem de solisten als de sopranen Elisabeth Schwarzkopf, Sena Jurinac en Anneliese Rothenberger, de bas Otto Edelmann en de bariton Erich Kunz. 'Advertentie KEUZE UIT 5 SMAKEN AARDBEIEN. SINAASAPPEL ANANAS. CASSIS. CITROEN. Vertaling: Margot Bakker 38) Jawel. In het lijk van die Esteban, met wie ik een afspraak had. Het zat diep genoeg in zijn borst om hem naar de andere wereld te helpen. Dat is niet waar! Met verwilderde blik klemde hij zich aan mij vast. Dat is niet waar! Dat kan niet waar zijn! Het is toch niet waar....? Ik was bijna onder de indruk van zijn wanhoop ge komen. Maria, die in haar stoel was neergezakt, zat geluidloos te snikken. Het is waar, Juan, en commissaris Fernandez is op het ogenblik op zoek naar de eigenaar van het mes. Van Juan was niets meer over dan een kleine jongen. Hij vloog zijn zuster om de hals en zei haperend: Mariaik ben zo bang D/Iaria wendde zich tot mij: Waarom heb je Juan niet aangegeven? Ik maak jacht op groter wild en je broer zal ons op het spoor moeten brengen, of hij wil of niet. Juan'keek Maria aan. Jij gelooft toch niet dat ik een moordenaar ben? Nee, natuurlijk niet, Juan. Dat tweetal begon danig op mijn zenuwen te werken!! De jongen met zijn schijnheilige braafheid, het meisje met haar blind vertrouwen. Het was mij een behoefte krachtig op te treden voor ik hen alleen liet. Alonso en Charley Arbuthnot zullen niet zo gemak kelijk te overtuigen zijn als je zuster, Juan! Maria stond op en kwam naar mij toe. Uit de hoogte zei zij: Was dit alles wat u met ons te bespreken had, senor? Voor het ogenblik wel. Dan verzoek ik u mijn huis te verlaten. Ik haalde mijn schouders op, greep mijn hoed en liep naar de deur, die Maria met een ijzig gezicht voor mij openhield. Maria Ik verzoek u dit huis uit uw gedachten te zetten, senor. Iemand die mijn broer voor een misdadiger houdt, is hier niet welkom. Als een slaapwandelaar bewoog ik mij door de Sier- pès, waar op dat vroege uur nog geen sterveling was te zien. Ik had medelijden met Maria, die van dit alles het slachtoffer zou worden. Ik had ook medelijden met een zekere José, die meende het geluk te hebben gevonden. Onze vriend Cliff had wel gelijk: de vrouwen waren de ergste vijanden van de agenten van het FBI. Ondanks mijn verdriet roerde er zich iets op de achter grond van mijn denken, een soort alarmsignaal leek het wel. Het had niets te maken met de angst voor de moordenaars van Lajolette. Die zou ik misschien op dat ogenblik met vreugde hebben zien verschijnen, want het leven was mij tot een last geworden. Nee, het was iets anders: een soort waarschuwing, dat ik aan een bepaald detail geen aandacht had geschonken. Maar welk detail het was werd mij niet duidelijk. Ik had niet verwacht in slaap te zullen vallen, maar ik was zo uitgeput dat ik indommelde zodra de nieuwe dag de hemel boven Sevilla vaal kleurde. Ik vroeg me op dat ogenblik nog af op welke manier ik aan rust zou kunnen komen die ik zo broodnodig had. Het lichaam laat zich nu eenmaal niet wegcijferen. Toen ik wakker werd daalde de zon alweer. Ik had twaalf uur aan een stuk geslapen, zo zwaar, dat mijn eerste indruk er een van lichamelijke vermoeidheid was. De lange nacht- of liever dagrust had mij bovendien stijve ledematen bezorgd en ik had allerminst een uitgerust gevoel. Ofschoon mijn ogen wijd geopend waren kostte het mij moeite tot de werkelijkheid van mijn bestaan terug te keren. Aanvankelijk voelde ik mij als verdwaald in een wereld die ik niet kende. Maar mijn verdriet stond gereed om zich meester van mij te maken en mij mee te voeren in een samenleving, waarin ik voortaan altijd door dit verdriet vergezeld zou worden. Een plooi in het gordijn nam onder mijn blik de omtrekken van een vrouwengezicht aan en door deze fijngetekende lijn werd ik uit mijn doezel onbarmhartig in de werkelijk heid gestoten- Maria. Het sprookje was uit. Maria van de Zoete Naam zou mij niet naar Washington volgen. Ruth zou nooit of te nimmer kennis met haar maken. En dat alles om dat onderkruipsel van een Juan! Ondanks alle argwaan die Alonso en Arbuthnot koes terden was ik er in mijn hart nog steeds van over tuigd, dat Maria niet de hand had gehad in de reeks tegenslagen, die mijn bestaan in Spanje hadden geken merkt. Dat zij de schijn tegen zich had was alleen een gevolg van het ongeloofwaardige en kinderlijke vertrouwen dat zij in haar broer stelde. Mijn Amerikaanse opvoeding verzette zich tegen mijn Andalusische fatalisme en zette mij aan om de neder laag niet zonder meer te aanvaarden. Op mijn bed gezeten, met de knieën tot aan mijn kin opgetrokken, zocht ik naar bewijzen en aanwijzingen, die mij in staat zouden stellen mezëlf wijs te maken dat Maria mij niet kort en goed buiten de deur had gezet en de verloving had verbroken. Ik slaagde er niet in. Ontmoedigd en met een grote afkeer van het leven liet ik mijn bad vollopen. Waarom moest ik ook per se een kijkje gaan nemen in mijn vroegere ouderlijke woning? Niet alleen had ik aan de Palma mijn helder heid van denken verspeeld, zodat het mij uiterst moei lijk zou vallen Lajolette en zijn bende nog te krijgen waar ik hen hebben wilde, maar ik had er tevens mijn gemoedsrust verloren, die mijn sterkste wapen was geweest en waarom heel veel collega's mij hadden be nijd. Ik wilde mijzelf niets wijsmaken. Ik hield van Maria zoals ik nog nooit van een vrouw had gehouden, zelfs niet van Ruth. Maria zou ik beslist niet zonder meer aan een ander hebben afgestaan, wat ik met Ruth ten slotte wel had gedaan. Moest ik machteloos toezien, terwijl zij zich opoffer de voor een broer die het niet waard was? Terwijl zij ons beiden opofferde? Ik zag haar weer voor mij zitten met gebogen hoofd. Ik hoorde haar stem, die volhield dat Juan niet schuldig kon zijn. Haar enige bewijs voor zijn onschuld was de omstan digheid, dat hij haar broer was. Ik was druk bezig mij te scheren, toen mij dat ene detail inviel, dat mij de avond tevoren, of liever de zelfde dag in de kleine uurtjes, niet te binnen had willen schieten; Juan was niet in de kamer geweest toen ik het briefje van Esteban aan de anderen voorlas! Hij stond met de buurman te praten, die aspirine voor zijn brouw kwam halen. Toen hij binnenkwam hadden wij hem wel de plaats van het onderhoud ge noemd, maar niet de tijd. Hoe was hij daarachter gekomen? Carley en Alonso waren met mij de deur uitgegaan. De waarheid sprong mij naar de keel, maar in mijn lafheid verzette ik mij er nog tegen. Niet lang evenwel. Ik moest de feiten onder ogen zien: Maria was de enige die haar broer op de hoogte had kunnen stellen. Ik dacht niet al te vriendelijk aan haar. Zij had mij heerlijk in de luren gelegd met haar vrome ge zichtje. Arbuthnot en Alonso, die niet verliefd op haar \Varen, hadden haar vlugger doorzien dan ik. Ik nam aan dat Maria van de Zoete Naam weinig kans meer had aan een deskundig verhoor van hun kant te ontkomen. En dat stond mij best aan! Ik trilde van woede en die woede werd er niet geringer op toen ik merkte moeite te hebben mijn tranen te bedwingen. Ik begreep nu beter waarom Alonso medelijden met mij had gehad en ik begreep ook, waarom hij op mijn vertrek naar Washington had aangedrongen. Hij had mij de ontknoping willen be sparen. In plaats van ChaiTe.y en hem te helpen had ik een toch al moeilijke opdracht onnodig moeilijker gemaakt. Ik was niet alleen een bedrogen minnaar, ik had mij bovendien een pover politieman betoond. Als Cliff An derson de gang van zaken ooit te weten kwam zou ik een heel eind in zijn achting dalen. Wat zou Lajolette gelachen hebben toen hij hoorde dat ik bezoeken aflegde in het huis aan de Palma, waar twee van zijn handlangers woonden. Ik voelde inmiddels nog maar één emotie en dat was een kille woede. Ik wilde tot elke prijs voorkomen dat de agent José Moralès in zijn beroep het slachtoffer werd van zijn persoonlijke gevoelens. Ik zou Maria ronduit zeggen hoe ik over haar dacht en ik zou haar niet verzwijgen dat ik haar met genoegen door commissaris Fernandez zou zien arresteren. (Wordt vervolgd) In het laatste Holland Festival heeft de acteur Han Bentz van den Berg voor een hoofdzakelijk uit studenten bestaand pu bliek in Leiden een solovoordracht van „Onder het melkwoud" door Dylan Tho mas gegeven, die zeer veel succes moet hebben gehad. Daardoor aangemoedigd heeft de Nederlandse Comedie thans een week van haar speeltijd in het Nieuwe de la Martheater voor herhalingen hiervan beschikbaar gesteld. Vrijdag waren er vrijwel alleen collega's van de optredende kunstenaar en andere genodigden aanwe zig, die tezamen een geestdriftig audito rium vormden. Deze voorstelling heeft ook qua opzet niets met een one-man-show te maken, want Han Bentz van den Berg doet dit niet om gevarieerde topprestaties te leve ren, maar naar men stellig mag aanne men alleen uit liefde voor dit volstrekt unieke werk, waarin hij velen zou willen laten delen dergenen die destijds de op voeringen door het genoemde gezelschap hebben gemist. Ook mnemotechnisch is er iets bijzonders aan de hand: na de in tensieve voorbereiding, wekenlange repeti ties onder zijn leiding en ruim zestig keer als de centrale figuur van de verteller in het gebundelde licht van de schijnwerpers te hebben gestaan kende hij deze roman tische evocatie van het openlijke en ver borgen leven gedurende een etmaal in een denkbeeldige stad allang volledig en feil loos in alle toonaarden uit het hoofd. Juist deze diepe vertrouwdheid met de exube rante tekst van de dichter en zijn groot concentratievermogen maken: dat men van een bijzondere gebeurtenis mag spreken. Zelden of nooit heb ik iemand op het toneel zich zo ontspannen zien gedragen, zeker niet in een zo veelomvattende taak, daarmee voortdurend een speelse direct heid van effecten bereikend, die alleen mogelijk is wanneer ook in de herschep ping de kunst zich als een natuurver schijnsel voordoet. Er heerst een volmaak te, door geen wanklank verstoorde harmo nie. Herhaaldelijk krijgt men de indruk, dat de gevoelig overwogen intenties van de regisseur-van-toen door de vertolker- van-nu met meer finesse worden gereali seerd. En dat geldt dan vooral voor de passages van diabolische intimiteit of on conventionele humor. Met elementaire middelen van typering laat Bentz van den Berg de uiteenlopende bevolking van Lla- regyb in de dynamische verwarring van lentedolheid voor ons leven. Er is in deze hele eenmansrevue niets ontbestaanbaars en dat is het ware wonder. Hij gebruikt op het toneel een klein practicabel, twee blauwe tafels, drie keu-i ken stoelen en een kruk tegen een zwart achterdoek. Men wordt bij deze verbeel ding door niets afgeleid. Dit spel voor stemmen, in eerste instantie voor de ra dio geschreven, komt in alle gewenste schakering en zonder dat er plaats is voor de bijgedachte aan een tour-de-force zo goed als vanzelfsprekend tot zijn recht. David Koning De aanbesteding van de bouw van de stuw bij Amerongen is zeer binnenkort te verwachten. De bouwpunt, in een droogge legde bochtafsnijding, is thans vrijwel ge reed. Met de bouw van dit stuwcomplex, inclusief alle grondwerken, is naar raming ongeveer 45 miljoen gemoeid. Dat is vijf miljoen meer dan de kosten van het over eenkomstige complex bij Hage9tein. De stuw bij Amerongen is de tweede van de drie stuwen die worden gebouwd in het project voor de waterbeheersing op de Rijn en onderdeel van het deltaplan. De bouw van het complex duurt ongeveer drie tot vier jaar. Men leest tegenwoordig telkens in de krant over bedrijven en ondernemingen die door een regering worden genaast. Om dit woord te begrijpen, moet men uitgaan van het woordje n a waarvan de vergrotende trap luidt: n a a r en de overtreffende trap naast. Van die laatste vorm is dan een werkwoord ge vormd. In letterlijke zin betekent naas ten dus: zo dicht mogelijk nabij brengen, maar in die betekenis is het woord niet aangetroffen. Vanouds is het gebruikt als rechtsterm die betrekking had op het recht van een verkoper het eenmaal verkochte onroerende goed weer terug te kopen. In meer algemene zin be tekent naasten dan: gebruik maken van het recht eigenaar van iets te wor den en vandaar: in bezit nemen, zich toeëigenen met of zonder betaling, met of zonder recht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 9