RYNBENDE' S
HIEUW ROOD
PANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED
Kostbare praalwagens staan
startklaar voor zegetocht
DE REIS VAN KOEN EN LINNIE
Bureau Algemene Zaken
van N.T.S. ingesteld
Knoop
dit in
uw oor!
Plan voor „Vredes-
kerk" in Venray
Puistjes-Pukkels
DERNASEPT-ZEEP
9
Lieftallige eenvoud
Televisietoneel:
„De vijf kruisjes"
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
Tom Poes voor
KRO-televisie
AALSMEER TOVERT MET BLOEMEN
zonneschijn
mét
Zilveren toneeljubileum
van Bob Verstraete
VAN NELLE's
„Afternoon"
theebuiltjes
98 ct
Haven-missie naar Polen
Hoge onderscheiding voor
Tweede-Kamerlid
Strandbioscoop in
Scheveningen
VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1960
25. Vol ongeduld hadden Panda, Joris en
Palmer staan wachten tot de goederen
trein eindelijk voorhij was, maar toen de
spoorbomen eindelijk open gingen, was er
geen hoed meer te bekennen. Hij is
weg!" jammerde Palmer naar de over
zijde snellend, „ach, mijn fortuintje!
Waar heeft de wind het helemaal heen ge
voerd?" „Misschien heeft de zuiging van
de voorbijrijdende trein het hoofddeksel
meegenomen," overwoog Joris bij zichzel-
ve, „in dat geval zal ik langs de spoor
baan moeten zoeken.Panda en Pal
mer letten niet op Joris, die zijn eigen
weg volgde. Rondspeurend renden zij voort
en helaas letten zij ook niet op de have
loze zwerver, die op de hoek van de straat
stond. Maar deze had hen wel in de gaten.
Zijn geoefend zwerversoog ving het gerin
kel op van de stuivertjes in Palmers geld
zak en maakte zijn verlangen naar nieuwe
aalmoezen wakker. „Heeft U een kleinig
heid voor een arme zwerver?" vroeg hij,
op Palmer toetredend. „Hoepel op, ik geef
geen aalmoezen," snauwde de zuinige mil
jonair.
Greetje Kauffeld is niet een geweldena-
res van het lied, zoals men Edith Piaf
zou kunnen noemen, doch zij heeft de
lieftalligheid van de eenvoud in verschij
ning en voordracht. Die charme maakte
haar programma van gisteravond goed en
deed de onnozelheid van sommige tekstjes
vergeten, waarmee zij een proeve van het
Hollandse chanson gaf. Zelfs de dichter
Michel van der Plas die de tekst
schreef van het verheffende lied: „Doe't"
heeft niet begrepen dat zelfs de tekst
van een cabaretliedje zinnig moet zijn.
Het bevel „World verliefd" kan een aar
dig refrein opleveren maar is te enen
male onzin, doch aan dit gebrek aan in
telligentie gaan helaas de meeste Neder
landse chanson-teksten mank, met heel
gunstige uitzonderingen zoals bijvoorbeeld
de Nederlandse tekst van „Mylord", die
beter is zelfs dan de oorspronkelijke Fran
se.
„Veertig minuten liggen tussen Moskou
en New York" was een interessante do
cumentaire in woord en film van Eelco
Schuller, die de omvangrijke stof handig
in klein bestek wist te verduidelijken.
Beeldschermer
Op de toneelavond, donderdag 8 septem
ber, van de K.R.O.-televisie presenteert
het „Rotterdams Toneel" het spel van
Dan Sutherland „De vijf kruisjes" (The
fifty Mark) in een vertaling van Ben Ba-
kema en een televisie-bewerking van Jan
Willem Hofstra. Luc van Gent regisseert.
De vijf kruisjes is een familiestuk. Hoofd
persoon is John Meredith, 'n eerlijke kan
toorbediende, die jarenlang zijn eventuele
bevordering tot bedrijfsleider afwacht. Als
eindelijk het grote moment schijnt aange
broken te zijn, wordt plotseling een ander
benoemd en de hierover verbitterde John
besluit wraak te nemen. Hij wil de kas van
zijn baas roven om na volbrachte straf van
dit geld een rustige oude dag te genieten.
Maar ook hier blijkt eerlijk het langst te
duren en dank zij talloze verwikkelingen,
voornamelijk in het gezin van John, ver
loopt het spel anders dan de plannen.
HILVERSUM T. 402 m. 7.00 VARA 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 13.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.00
Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.359.40 Wa
terstanden). VPRO: 10.00 Samen thuis, lezing.
10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gevar. progr.
11.25 Gram. 12.00 Promenade-ork. 12.30 Land- en
tuinh.meded. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15
Voor de jeugd. 14.15 Streekuitz. 14.40 Harmonie-
ork. 15.05 Jazzmuz. 15.20 Concertgebouwork. 16.20
Boekenwijsheid. 16.40 Dansmuziek. 17.00 Jazzmuz.
17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Operamuz.
19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19 30 Passepar
tout, lezing. 19.40 Christus, zijn leerlingen en de
mensen, lezing. 19.55 Deze week, lezing. VARA:
.20.00 Nieuws. 20.05 Metropole-ork. en solist. 20.40
Voordr. 21.00 Instr. kwint. 21.25 Soc. comm. 21.40
Lichte muz. 22.05 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram.
met comm. 23.10 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Gram.
7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18
Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters.
10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de
zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok.
12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Gram. 12.45 Olymp. Spelen. 13.00 Nieuws. 13.15
Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws. 13.30 Gram. 13.50
Voor de jeugd. 14.00 Amateursork. 14.20 Kunst-
rubr. 14.50 Promc-nade-ork. en solist. 15.30 Voor
de jeugd. 16.00 Gegoriaanse zang. 16.30 Instrum.
octet. 16.50 Voor de kinderen. 17.45 Olymp. Spe
len. 1800 Lichte muziek. 18.15 Journalistiek week-
overz. 18.25 Lichte muziek. 18.40 Olymp. Spelen.
19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Kamerork. en solist.
20.20 Lichtbaken, lezing. .20.30 Quiz. 21.00 Gram.
21.10 Thuisvaart, hoorsp. 21.40 Gram. 22.00 Olymp.
Spelen. 22.30 Nieuws. 22.40 Samenspraak der her
ders, lezing. 23.00 Gesprekken over muziek met
jongeren. 23.45 Olymp. Spelen. 23.55 24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gesproken
aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muzika
le kaleidoscoop. 14.30 Journ. 15.00 Accordeonspel.
(Tussen 15.30 en 16.00 Olymp. Spelen). 15.15 Gram.
15.45 Accordeon 15.45 Accordeonspel (verv.).- 16.00
Gram. 16.15 Gram 16.45 Idem. 17.00 Nieuws.
(Tussen 17.15 en 17.30 Olymp. Spelen). 17.10 Dag
klapper en lit. kal. 17.20 Ork.conc. 18.00 Orgel
recital. 18.20 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40
Gram. (Tussen 20.20 en 21.30 Olymp. Spelen). 20.00
Gram. 21.30 Gram. (Tussen 21.5024.00 Olymp.
Spelen). 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.muziek. 23.00
23.05 Gram. 24.00 Einde.
VOOR VRIJDAG
NTS: Eurovisie: 14.55—17.30 Olymp. Spelen.
18.1518.45 Olymp. Spelen. NTS: 20.00 Weekoverz.
20.20 Olymp. film. 20.30 Eurovisie: Olymp. Spelen.
KRO: 21.30 Taptoe Delft 1960 22.15 Gesprek t.g.v.
het 7e Intern. Vocalistenconcours.
VOOR ZATERDAG
NTS: 10.30—11.45 Eurovisie: Olvmp Spelen.
AVRO: 14.00—14.30 Voor de kinderen. NTS: 14.55
—18.30 Eurovisie: Olymp. Spelen. 20.00 Journ. en
weeroverzicht. 20.20 Olymp. film. VPRO: 20.30
Filmdocumentaire. 20.45 Oude filmfragm. 21.15
Licht progr. 21.55 Olympisch praatje. NTS: 22.00
Eurovisie: Olymp. Spelen. VPRO: 22.10 Choreo
grafie op moderne jazz. NTS: 23.15 Eurovisie:
Olymp. Spelen.
Onderwijs voor volwassenen. Een we
reldconferentie van de Unesco in Montreal
is woensdag geëindigd met een oproep aan
alle landen om het onderwijs aan vol
wassenen als een normaal onderdeel van
het onderwijsstelsel te beschouwen.
Greetje Kauffeld zoals zij donderdag
avond verscheen in het t.v.-programma
van de VARA.
Marten Toonder's bekende geesteskind
Tom Poes zal nu ook voor de televisie
gestalte krijgen en wel in een reeks avon
turen die onder de titel „Tom Poes en
de Echoput" gespeeld zullen worden door
Bert Brugman's Marionetten.
Deze eerste aflevering van deze acht-
delige strip wordt uitgezonden in het kin
derprogramma van de K.R.O.-televisie
van woensdag 7 september (14.00 uur)
Aansluitend vertoont de schimmenspel-
groep van de Nationale Dienst voor cul
turele vorming het sprookje „Peter en de
Wolf" op muziek van Serge Prokofjef,
met als verteller Manus Willemsen.
Bij besluit van de raad van beheer van
de Nederlandse Televisie Stichting is in
gesteld het bureau algemene zaken met de
daaronder ressorterende afdelingen. Tot
hoofd van dit bureau is met ingang van
1 september benoemd mej. mr. F. M. Th.
Klaver. Zij was; alvorens in 1949 in dienst
te treden bij het ministerie van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen als juriste ver
bonden aan het kabinet van de minister.
Zij was voordien enige tijd werkzaam als
secretaresse van de Nederlandse delegatie
naar de algemene vergadering van de Ver
enigde Naties te Parijs in 1948. en als re
dactrice buitenland van „De Tijd" (1949).
In 1955 verwierf zij een studiebeurs van
de universiteit van Turijn voor voortgezet
te studie van juridische en economische
problemen in het kader van de Europese
samenwerking. Als assistente van prof.
Paola Greco, juridisch adviseur van de
Italiaanse omroep, doorliep zij een stage
aan de hoofddirectie van die omroep te
Rome. In 1956 werd mr. Klaver verbonden
aan het Unesco-secretariaat te Parijs. Bij
hetzelfde besluit van de raad van beheer
is tevens ingesteld de afdeling secretariaat.
Tot chef van deze afdeling is benoemd de
heer mr. J. J. H. M. Peters, die als chef
secretariaat reeds werkzaam was sinds
1- februari 1954. Tot hoofd van de afdeling
pers en publiciteit is benoemd de heer
G. H. van Beek, die deze functie sinds twee
jaar waarnam.
Tientallen van Neerlands beste bloemis
ten zijn vannacht niet naar bed geweest.
Voor zover zij niet in Aalsmeer wonen,
zijn zij naar dat bloemendorp gekomen
om in de grote hallen van de Centrale
Aalsmeerse Veiling de leiding op zich te
nemen van de opmaak van 21 praalwagens
en 21 personenauto's die morgen de naam
van het jaarlijkse Aalsmeerse bloemen
corso hoog moeten houden.
Ten minste 1200 hulpvaardige handen
zijn van gisteravond 6 uur tot vanmor
gen 7 uur in de weer geweest om bloe
men van ijzerdraadjes te voorzien, mos
veldjes te leggen, kabouterhuisjes te tim
meren en honderden meters textiel te dra
peren en dat alles onder leiding van Toon
Noyons, tekenleraar aan een Amsterdams
lyceum, die voor de twaalfde maal de wa
gens voor het corso heeft ontworpen. „Ik
sta ieder jaar weer versteld van het en
thousiasme" zéi hij toen hij om half twee
eén ogènblik rust vond voor een kop soep.
„Al die mensen hier doen dat zomaar
voor de lol. Niemand verdient er iets aan.
Integendeel. Het corso kost zo'n paar
honderdduizend' gulden en die brengt de
burgerij bovendien nog op tafel ook. Er
worden geen kosten gespaard".
Aalsméer telt 14 buurtschappen. Iedere
buurt heeft destijds een ontwerp voor een
wagen geloot. De rest van de ontwerpen
zijn toegevallen aan scholen en verenigin-
Advertentie
100101. Ze sliepen die nacht als rozen. De volgende ochtend was Pobbel het eerst
op; hij zette thee en maakte het ontbijt klaar.
Toen hij klaar was met brood snijden, kwam Linnie binnen, en even later was Koen
ook present.
Hebben jullie goed geslapen?, vroeg Pobbel.
Nou! zei Linnie. En of!
Ik ook, zei Koen. Wat is het hier heerlijk rustig in het bos!
Pobbel knikte tevreden.
Nou, het ontbijt is klaar, zoals je ziet. Ga maar gauw zitten!
gen. Zoals ieder jaar ontwikkelde zich van
nacht weer een gezonde rivaliteit tussen
de buurtschappen om morgen, op de grote
dag van het corso, in de prijzen te kun
nen vallen.
Toon Noyons. is zelf geen bloemist en
zijn ontwerpen beperken zich tot de hoofd
lijnen. De bloemist-arrangeur, die de lei
ding heeft bij de opmaak van de wagen
en die daarbij door 20 tot 30 helpers wordt
gesecondeerd, bepaalt zelf de bloemsoort
en de wijze van arrangeren.
„Ons doel is niet, zoals bij sommige cor
so's, bloemtapijten per viei'kante meter te
leveren", aldus Noyons. „Wij zoeken naar
kwaliteit en schoonheid. Aalsmeer wil zijn
internationale faam in dit festijn tot uit
drukking brengen".
Van uur tot uur zagen wij vannacht de
wagens, die onder het motto „Jeugd en
bloemen" morgenmiddag aan het ,spel in
het Olympisch stadion zullen deelnemen,
groeien. Er zijn juweeltjes bij, die met
ware kunstenaarshand en met grote liefde
zijn opgebouwd, zoals de wagens „Sprook
jesfee", „Jeugd in de natuur" en „Jeugd
en vriendschap".
Maar ook in de naastgelegen hal, waar
de kwekers naar eigen idee hun perso
nenwagens versierden, prijkten kunst
werkjes. Soms hele kostbare, zoals die
'waar honderden anthuriums, een kostbare
bloemsoort, zijn samengebracht en waar
iedere bloemsteel in een buisje water
steekt. Twee jongens duwden een karre
tje waarop voor ruim duizend gulden aan
baccarat-rozen lagen. Ze kosten in de
winkel 80 cent per stuk en hier moet er
toch altijd nog de volle veilingprijs van
55 cent voor betaald worden.
Vandaag tussen half drie en midder
nacht zullen de deuren van de veiling wijd
geopend staan om ieder die het zien wil
de resultaten van de „werknacht" te to
nen. Morgen trekt de stoet van het bloe
mendorp naar Amsterdam en terug, het
hoogtepunt van het festijn.
Morgenavond van acht tot elf uur volgt
er wederom een tentoonstelling in de hal
len van Maarse en Kroon in Aalsmeer.
Volgende week zaterdag zal het corso-be
stuur al weer rond de tafel zitten om het
corso voor 1961 te bespreken. De bloemen-
optocht, die in 1948 bij wijze van aardig
heid is begonnen, is uitgegroeid tot een
organisatie die een jaar voorbereiding
vergt.
In het Centraal Theater heeft de To
neelgroep Puck donderdagavond de pre
mière gegeven van „De verliefde Gar
naal", een blijspel in drie bedrijven van
Anthony Kimmins, in de vertaling van
Nell Bakker. Nadat de spelers aan het
slot onder bloemen bedolven waren en
het publiek door een langdurig applaus
uiting aan zijn waardering had gegeven,
trad regisseur Egbert van Paridon naar
voren en deelde mede, dat Bob Verstraete
deze dag zijn 25-jarig toneeljubileum vier
de.
Hij sprak waarderend over het werk
van de toneelspeler, voor wien deze huldi
ging een al even grote verrassing was als
voor het publiek en overhandigde tevens
een geschenk. Daarna trad de heer De-
fresne naar voren, de regisseur onder wiens
leiding Bob Veistraete op zeer jeugdige
leeftijd zijn eerste stappen op de planken
deed in „Het vrijdagskind" voor welke rol
zijn vader hem aan de regisseur had aan
bevolen. Toen was het de beurt aan Bob
Verstraete om voor deze onverwachte hulde
te danken, wat hem merkbaar moeite kost
te. Hij zei zijn loopbaan te willen ver
delen in drie perioden: „één zonder baard,
één met de baard in de keel en tenslotte
de periode met de snor".
43)
Een meisje als Maria, dat 's avonds niet thuiskwam
en ook niet op haar werk verscheen dat alles klopte
in het geheel niet. Ik moest wel aannemen dat zij niet
meer over haar bewegingsvrijheid beschikte.
Toen ik weer naar buiten kwam keerde de forse Dolo-
rès mij demonstx-atief de rug toe. Ik had werkelijk niet
het hax-t mijn vrolijkheid te tonen. Toen ik haar naam
riep was zij wel zo goed zich om te kei'en, maar ofschoon
ik haar mijn meest charmante glimlach schonk, ik slaag
de er niet in haar te ontdooien.
U weet toevallig niet, dona Dolorès. waar de seno-
rita kan zijn?
Zo nors mogelijk voegde zij mij toe:
Niemand heeft mij gevraagd op haar te passen.
Zij bleek evenwel niet lang in staat haar natuurlijke
hartelijkheid geweld aan te doen en nadat ik haar be
kend had dat ik mij ongerust maakte begon zij te lachen.
Enamox-ado, he?
Ja ik was verliefd, dat had zij goed begrepen.
Daax-mee wai'en de sluizen van haar welsprekendheid
geopend. Zij begon een wax-e lofzang op Maria van de
Zoete Naam te zingen. Maria was zo lief en deugdzaam,
zij was goedhax-tig en stond voor iedex-een klaax-, zij was
vroom en zij wexkte hax-d. Het slot van dit lied was, dat
een man wel moest bedenken dat hij een meisje als
Maria geen tweede maal in zijn leven zou ontmoeten.
Deze uitbarsting van bewondering stemde zo volko
men overeen met mijn eigen aanvankelijke indruk van
Maria, dat ik mij geen geweld hoefde aan te doen om
volledig met haar buurvrouw in te stemmen.
Tot ik eindelijk de kans kreeg ook iets te zeggen vx*oeg
ik haar rechtstreeks: U hebt haar dus niet het huis
zien verlaten?
Nee. Dat heeft haar broer mij ook al gevraagd. Ik
ben gisteravond pas om twaalf uur thuisgekomen. Ik
was naar de plaza van de Cavida geweest, waar
ik, een nicht heb wonen. Wij hebben Jezus van het Ware
Kruis zijn kapel zien binnengaan. Ja; ziet u, mijn neef
Jacinto is lantaarndrager in de Broederschap
Ik had weinig belangstelling voor Jacinto en zijn
moeder en omdat Dolorès mij verder toch niet leek te
kunnen inlichten beëindigde ik het gesprek en begaf mij
naar de „Nueva Antequera".
Ik trof alleen Alonso op de afgesproken plaats, toen ik
er met een uur vertx-aging verscheen.
Ik begon mij al bezorgd te maken, Pépé.
Geen i-eden voorWaar zit Charley?
Weggegaan. Had zwaar het land.
Waarom dat?
Hij denkt dat jij hem uit de weg gaat en dat
je je niet aan de afspraak houdt.
Hij mag denken wat hij wil. Er zijn belangrijker
problemen dan de ijdelheid van een meneer Arbuthn-
notAlonso, ze hebben Max-ia ontvoerd!
Hij sprong op.
Wat vertel je me daar?
Je hebt me wel verstaan, neem ik aan. Lajolette
heeft Max-ia laten ontvoex-en.
Hij kon het zo gauw niet verwerken, mijn vriend
Alonso. Ik zag zijn gedachten als het ware koortsachtig
wei-ken. Vermoedelijk volgde hij in snel tempo dezelfde
weg die ik tijdens de afgelopen nacht in mijn kamer
had afgelegd. Toen hij evenals ik tot de onvex-mijdelijke
gevolgtrekking was gekomen keek hij me diep onge
lukkig aan.
Maar dan
Juist, zei ik. Alonso, wij zijn van een verkeerde
vex-onderstelling uitgegaan. Max-ia hoort niet bij de
bende.
Toch heeft haar broer
Haar broer hoox-t er vex-moedelijk ook niet bij.
Maar hoor eens, zijn mes
Daarvoor kan een vex-klax-ing te vinden zijn.
Hij had een paar tellen nodig om al deze nieuwe
gezichtspunten tot de zijne te maken. Daarna keerde
hij als een blad aan de boom om. De wantrouwende
en enigszins moedeloze man, die hij de laatste dagen
was geweest, vex-andex-de in de agent, die ik al zo lang
kende, die zich vastbeet in een zaak en niet losliet voor
hij zijn doel bereikt had. Keihard kon hij zijn, Alonso.
Op dat ogenblik kon ik dat goed gebruiken. Ik begon
weer in het succes te geloven. Wij zouden dit winnen,
wij zouden Maria en haar bx-oer opsporen en wij zou
den Lajolette naar de andere wereld helpen. Cliff Ander
son kon binnenkort eindelijk met pensioen gaan, omdat
de laatste taak die hij zich gesteld had volbracht zou
zijn.
Heb je er enig idee van wie deze opdracht uitge
voerd heeft, Pépé?
Meer dan dat, ik ken ze.
Wat?
Natuurlijk. Dat echtpaar Pex-cel.
De mensen bij wie zij werkt?
Wie anders? Ik kan je zelfs vertellen dat zij
Max-ia gisteravond tussen tien en elf uur hebben mee
genomen.
Vertel mij nu meteen ook maar waar zij Maria
hebben opgeborgen.
Dat weet ik nu juist niet.
Ik meende te mei-ken dat Alonso mij met een zekere
bewondering aankeek. Dit streelde mijn ijdelheid, na
de tegenspoed der afgelopen dagen. Alonso werd bij
het FBI nu juist niet als de eex-ste de beste beschouwd.
Hij gooide een paar peseta's op tafel, stond op en zei:
Gaan wij eens kijken?
Blijf nog even zitten, zei ik. We moeten Charley
nog waarschuwen.
Waar wil je de man zo gauw vinden?
We kunnen zijn hotel opbellen.
Maar in zijn hotel bleek Arbuthnot niet te zijn en
hij had geen boodschap voor ons achtergelaten. Alonso
vertelde mij, dat hij ;n elk geval 's avonds om elf
uur in „Christina" zou zijn. Wij moesten er dan maar
samen op uittx-ekken.
Geen sprake van.
Hij leek in zijn stoel te verstarren.
Ja, wat heb je nu weer?
Denk eens na. Alonso. Dat echtpaar Percel kent
jou in 't geheel niet. Als ik een wildvi-eemde mee naar
binnen neem, kx-ijgen zij ax-gwaan en dan horen wij
niets.
Met andere wooi-den, je moet het weer op je eentje
opknappen? Hoor eens, Pépé, ik begin iets te voelen
voor die beschuldiging van Chaxdey, dat jij deze zaak
buiten ons om probeert af te werken. Maar nog eens,
jongeman, ik heb Ruth gezworen je heelhuids weer
naar Washington te bx-engen en of je het goedvindt of
niet, ik ga met je mee.
Ik kon hem maar niet aan zijn verstand brengen dat
ik het er alleen heel wat beter zou afoi-engen, althans
in het eerste stadium. Hij begreep al evenmin dat ik
geen rust zou hebben voor ik de familie Pex-cel de ver
blijfplaatsen van Maria en van Lajolette zou hebben
ontfutseld.
En als Lajolette per ongeluk nu eens bij hen thuis
is als jij er binnenloopt?
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. In dat geval zou
ik natuurlijk het eerst schieten.
Alonso leek daarvan nog zo zeker niet te zijn.
Hoe het ook zij, ik vind het niet mooi van je,
Pépé, dat je mij er buiten wilt houden. Dat is de
allex-eerste keer. Is het werkelijk niet mogelijk er als
gewoonlijk samen op af te gaan?
Hij keek mij zo verwijtend aan dat ik toegaf.
Goed, ik zou er maar geen dx-ama van maken,
als ik jou was. Ga dan mee, maar zorg ervoor dat
je niet gezien wordt en kom niet tussenbeiden voor het
werkelijk nodig is. Kan ik daarop rekenen?
Dat spreekt vanzelf.
Bij wijze van voorzorgsmaatregel en uit angst dat
er mogelijk een post was uitgezet, volgde Alonso mij
op hondei-d meter afstand, toen ik de Cuna insloeg. Hij
deed alsof hij in een ki-ant liep te lezen. Ik klopte aan
de deur, die van binnen werd geopend. Ik vergat deze
deur goed te sluiten. Op de vex-dieping van de woon
kamer gekomen verwachtte ik de sloffende stappen van
don Alfonso te zullen horen, nadat ik aangeklopt had.
Maar weer was het dona Josefa die mij opendeed, zij
had niet meer de tijd een visitegezicht te zetten.
U, don José?
Ja, ik, dona Josefa.
Jau neemt mij niet kwalijk, maarwij
hebben het erg druk, mijn man en ikEr
moeten goederen verzonden wordenen papieren
wox-den ingevulden vooral tijdens de Stille Week
kun je nergens pei-soneel krijgen
(Wordt vervolgd)
Advertentie
Met één Van Nelle's „After
noon" theebuiltje (groot formaat)
zet u 'n flinke pot heerlijke, krach
tige thee voor heel de familie.
Ook buiten, op vacantie, in de
tent, op de boot: zó gemakkelijk!
Neem ze vooral mee!
(groot formaat)
doos van 20 stuks
Tijdens een persconferentie in Venray ge
houden. heeft dr. H. Litjens, als voorzitter
van een actiecomité, mededelingen gedaan
over een „vredeskerk", die in Venray zal
worden gebouwd. De kerk is bedoeld als sym
bool van verzoening tussen de vijanden-, die
in de afgelopen oorlog op het slagveld tegen
over elkaar stonden. Als plaats van vestiging
van dit monument, te ontwerpen door archi
tect Boosten uit Maastricht, is Venray uitge
kozen, omdat deze gemeente bijzonder zwaar
werd getroffen en omdat in deze stad een
oorlogskerkhof is waar 635 Engelse soldaten
zijn begraven en een Duitse begraafplaats
met 31.000 gevallenen. Rond Venray ligt
voorts een hele reeks van andere oorlogs
kerkhoven.
In de kerk zal een boek worden gelegd,
waarin de namen van alle gevallenen, die in
Nederlandse bodem rusten, opgetekend staan.
Om de bouw van deze kerk te verwezen
lijken is een comité van actie in het leven
geroepen. Het wil de bevolking van de Ver
enigde Staten, Canada, Engeland en West-
Duitsland oproepen tot het leveren van een
financiële bijdrage Het comité van aanbe
veling is samengesteld uit geestelijke zowel
als wereldlijke hoogwaardigheidsbekleders,
onder wie de minister van Buitenlandse Za-
kan, mr. J. M. A. H. Luns.
De architect, de heer Boosten, die iets ver
telde over zijn ontwerp, zei, dat het de be
doeling is een gewone parochiekerk te bou
wen, waaraan echter een stijlvol monument
zal worden toegevoegd. Hij stelt zich voor, dat
aan de verfraaiing van dit monument ar
tiesten uit verschillende landen zullen mee
werken.
De volgende week zal een Nederlandse
missie, bestaande uit ir. N. Snijders, direc
teur van de Haven- en Handelsinrichtin
gen te Amsterdam, mr. Ph. H. Noordwal,
secretaris van het Verbond van Nederland
se Werkgevei-s en enkele vertegenwoor*
digers van Amsterdamse en Rotterdamse
havenbedrijven, een bezoek aan Polen
brengen. Het gezelschap is hiervoor uit
genodigd door de leden van een Poolse
haven-missie, die het vorig jaar een be
zoek aan ons land hebben gebracht.
De leden van de Nederlandse missie
zullen zondagochtend naar Warschau ver-
ti'ekken. Het bezoek zal ongeveer een week
in beslag nemen. Mr. Noordwal zal na het
bezoek aan Polen direct doorreizen naar
Moskou om de Nederlandse handels
missie naar de Sovjet-Unie te leiden.
Naar de Finse ambassade meedeelt heeft
de president van Finland dr. J. J. R.
Schal, lid van de Tweede Kamer, benoemd
tot grootofficier van de orde van de leeuw
van Finland. D.r Schmal is voorzitter van
de Fins-Nederlandse vereniging. Hij is
sinds 1948 consul-hononair van Finland in
Den Haag.
Advertentie
Het volgend seizoen zal Scheveningen
een nieuwe toeristische attractie rijker
zijn in de vorm van openlucht filmvoor
stellingen op het strand. Tijdens de zomer
maanden zullen elke avond gedurende cir
ca vijf kwartier culturele, toeristische en
industriële films vertoond wox-den, welke
zichtbaar zullen zijn voor wandelaars op
de boulevard en gasten op de terrassen.
Ter hoogte van het Kurhauspaviljoen
zal een 6 meter hoge betonnen paal op het
strand worden geplaatst waarop zich een
opklapbaar projectiescherm van bekleed
rasterwerk bevindt. De initiatiefnemer is
de uitgeweken Hongaar William Korosi,
wiens onderhandelingen met de n.v. maat
schappij Zeebad Scheveningen, exploitante
van dit gedeelte van het sti-and, op dit
ogenblik reeds in een vergevorderd sta
dium zijn. In zijn werk wordt hij bege-
staan door zijn landgenoot de camera
man Kalman F. Gall. Het. geheel staat
onder leiding van de cineast Wiebe Mul
lens en de programma's staan onder su
pervisie van de Maatschappij Zeebad. De
benodigde vex-gunningen voor dit plan zijn
reeds door het gemeentebestuur verstrekt.
Het ligt in de bedoeling de voorstellin
gen telkenmale een uur na zonsondergang
te doen aanvangen.