koLen UNIEK CONCERT VAN N.PH.O. Miss Londen airport DOMPROOST OCHTENDHOEST k:,m Zes Nederlandse premières Adverteert in dit blad Omdat een vuur méér is dan een vlam, gééft een vuur meer dan een vlam. Alleen een écht vuur - een kolenvuur - brengt in uw huis de intense koestering van stralingswarmte de „behaaglijkheid tot in de verste hoeken" waar wij in de winter zo naar ver langen. Denk daaraan bij het kopen van haard of kachel. Kies gezelligheid! gezellige mehsen stoken Nieuw type scheepsschroef In handige plastic tabakszak! 't Is lekker roken van de pittigste Zware Shag, van Douwe Egberts, nu altijd soepel en vers tot de laatste draad! verdwijnt direct met 40 labl. 1.45. Bij apoth. er. drogist. iJ i. c, M l, A i 9 t> 0 »:ii lifiA A ;«•- v Het buitengewoon concert dat het Noord- hollands Philharmonisch Orkest dinsdag avond onder leiding van Henri Arends gaf, werd geopend door de heer W. Mensink, voorzitter van het stichtingsbestuur, die de aanwezigen welkom heette. In het bij zonder begroette hij dr. W. Hulsker en de heer J. P. Wagemans, beiden van het mi nisterie van O. K. en W., mr. dr. P. J. Witteman, voorzitter van de Raad voor de Kunst, de burgemeester van Haarlem en mevrouw Crcmers, het lid van Gedepu teerde Staten de heer Blauwboer, en voorts het bestuur en de leden van het jubilerende Genootschap va*n Nederlandse Componisten, ter ere waarvan dit concert zou plaatsvinden. Hij memoreerde hoe het Genootschap reeds twee jaar na de op richting, dus in 1913 de stoot gaf tot een coördinatie van de zakelijke belangen van de aangeslotenen in het BUMA, bureau voor muziekauteursrecht. In dit verband herinnerde hij aan de initiatieven van de vroegere voorzitter, de in 1944 overleden componist Jan van Gilse. Voor de reali satie van dit jubileumconcert dankte hij niet alleen Ilenri Arends cn de orkestle den. maar ook de directie van de Hoog ovens en aangesloten bedrijven, en de be sturen van de vereniging „Caritas" en van het Prins Bernhard Fonds, die door hun daadwerkelijke financiële steun aan deze avond hadden bijgedragen. Immers zo als in een voorbespreking in dit blad reeds gemeld werd drie van de zes uitge voerde werken waren het gevolg van op drachten die uit deze bijzondere bronnen gefinancierd waren. Het is geen geringe opgave, zelfs voor de beroeps-concertbezoekers, om over een geheel uit premières bestaand programma enigszins zuiver verslag te doen. Bij on bekendheid met de uitgevoerde werken is men al gauw geneigd tekorten te horen die misschien teruggaan op het feit dat het ook voor de executanten een nieuwe materie betreft. Met dit laatste wil niet gezegd zijn dat ons orkest zich niet zeer veel inspanning getroost heeft om voor een publiek van grotendeels genodigden en eregasten voortreffelijk voor den dag te komen, en ook op loffelijke wijze erin geslaagd is van de zes werken een beeld te geven dat de aanwezige componisten tot grote tevredenheid gestemd zal heb ben. Maar men moet zich maar eens voor stellen wat het bij voorbeeld betekent voor een strijkorkest waarvan de speeltechniek gebaseerd is op het geijkte klassiek-ro- mantische repertoire, om zijn weg te vin den in een qua intonatie en polyfone struc tuur veeleisend werk als „Derivazioni" van Robert Henneper. Overigens zijn deze „Afleidingen" die men, zoals de componist zelf opmerkt, .associaties met een thema" zou kunnen noemen, een zeer boeiend stuk muziek. Reeds de opzet in vijf grote ,tem- pogroepen" is origineel, en de klankeffec ten die de componist bereikt door nu eens een concertino van de eerste lessenaars alleen, dan weer een enkele solo-viool te gen het voltallige ensemble uit te spelen, zijn ongewoon en dikwijls frappant. Voor al de vierde groep, een Allegro unisono voor violen en altviolen met aansluitend een Presto voor strijkkwartet en orkest, trof door een volkomen natuurlijke stu wing. Sommige langzame fragmenten, met name in III, leken bij eerste aanho ren iets te yeel uitgesponnen, hoewel men hier mogelijkerwijs met een tekort aan expressieve spanning bij de uitvoerenden te doen had, die aan het zeer lastige stuk hun handen vol hadden. Het programma was geopend met een zeer doeltreffend geschreven „Intrada Festiva" van de vijf-en-twintigjarige Ot to Ketting. De koperblazers en slagwer kers zullen er hun plezier aan beleefd hebben om zowel kittige ritmiek als volle sonoriteit te kunnen demonstreren in dit werk met zijn verstandig uitgestelde en te rechter tijd komende climaxen. George van Renesse was solist in het sluitstuk vóór de pauze: het nieuwe pia noconcert opus 66 van de Amsterdamse componist Lex van Delden. Het leek me dat de onbekommerde bravoursfeer van de finale het meest geslaagde fragment in dit soloconcert was, waarvan de piano partij weinig idiomatisch geschreven is. Men kreeg zelfs hier en daar de indruk dat deze laatste ook zeer wèl in geïnstru menteerde gedaante had kunnen klinken en dat het echte concerterende element te zwak was uitgewerkt. En de elegische mo menten leken de componist wat erg ge makkelijk uit de pen gevloeid ditmaal. De tweede helft van dit onalledaagse concert zal ik mij herinneren om „Nostal- gies", een cyclus van vier liederen op tekst van Henry Levet, door Rudolf Escher. De vier gedichten die alle een zekere desillusie tegen een achtergrond van keurige maatschappelijkheid tot the ma hebben, zijn getoonzet voor één zan- stem en klein orkest. De Vlaamse tenor Lode Devos trof met een fraaie en ook expressief zeer verzorgde voordracht de juiste toon. De orkestpartij is zeer subtiel gehouden, met kleine instrumentale toet sen die zich toch niet in een soort vage kleurigheid verliezen, maar betrokken zijn op de structuur van het geheel. Het hoogte punt was het laatste lied, waarin het con tinue stampen van de machines van een oceaanstomer de ondertoon vormt; de ca dans van een wals tracht tevergeefs de lusteloosheid van zijn moede lading te doorbreken. Voor het naspel, het verdwij nen van het schip naar de horizon, had de componist treffende accenten gevon den, met een vocalise van de zangstem tegen een uitstervende instrumentale ach tergrond. Een vierdelig concert voor (twee-en- twintig) blaasinstrumenten van Oscar van Hemel leek een niet zo geïinspireerd stuk van een componist die over het algemeen een gematigd-modern idioom op muzikan- teske wijze hanteert. Het leed misschien aan een zekere overspanning van de forme le elementen. Maar wellicht zou een her nieuwde uitvoering andere aspecten open baren. Ook in „Anagrammen" van Guillaume Landré leek de occupatie met het con structieve element niet van binnen-uit ge motiveerd. De heer Landré, die onlangs zelf een persoonlijk jubileum officieel ge vierd heeft, namelijk dat van veertig jaar componist, sprak in zijn functie van voor zitter van het jubilerende Genootschap het slotwoord. Hij betoonde zich uitter- aard bijzonder dankbaar voor het door het NPhO genomen initiatief, alsmede voor de wijze waarop dirigent en orkest leden daaraan gestalte hadden gegeven. Hij hoopte dat de status van de compo nist in Nederland over vijftig jaar van dien aard zou zijn, dat men zou kunnen zeggen: „in Haarlem begint de Victorie". Na het concert bood burgemeester Cre- mers tijdens een in het Haarlemse stad huis gehouden receptie aan ieder van de zes componisten een bandopname aan van hun werk, dat tijdens het concert gespeeld werd. Sas Bunge De 65-jarige heer W. J. van Vossen uit Den Haag, oud-leraar aan een ambachts school, heeft octrooi aangevraagd op een nieuw type scheepsschroef, die het rende ment van scheepsschroeven aanzienlijk kan verhogen. Voor zijn vinding tonen giete rijen voor scheepsschroeven grote belang stelling. De nieuwe vorm voor een scheepsschroef heeft de heer Van Vossen drieëntwintig jaar geleden bij toeval ontdekt, toen hij met een door hem zelf gemaakte boot een proeftochtje maakte. Voor dit vaartuigje had hij een tweebladige schroef gemaakt met een diameter van 50 cm die plotseling veel meer rendement opleverde dan hij had berekend. Hij ontdekte, dat de stand van één blad verschoven was. Het zat achter het andere blad en had daardoor de wer king van een boor in het water gekregen. Deze ontdekking bracht de heer Van Vos sen er toe om met allerlei schroefbladen, die hij in een spiraalvorm op de schroefas aanbracht, te experimenteren. Hij noemt zijn uitvinding een turbineschroef. Woensdag zal Miss London Airport worden gekozen. De deelneemsters zijn allen werkzaam bij een luchtvaartmaatschappij. 7oe^T U EEN PAKHUI^ RUINATE: APART EN NIET DUUR Grote Houtstraat 55 Haarlem Feestelijke Opening: morgen 14 uur

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 7